Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 8802
Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 21 de setembre de 2020 per la qual es regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 de convocatòria de proves selectives d’ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents i als quals s’ha concedit l’ajornament de la fase de pràctiques o han de repetir-la
L'article 30.1 del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i es regula el règim transitori d'ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena de la Llei esmentada (BOE núm. 53, de 2 de març de 2007), estableix que les administracions educatives han de regular l'organització de la fase de pràctiques.
Així mateix, la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019, per la qual es convoquen les proves selectives d'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents de professors d'ensenyament secundari, de professors tècnics de formació professional, de professors d'escoles oficials d'idiomes i de mestres a les Illes Balears (BOIB núm. 28, de 5 de març), estableix que la fase de pràctiques inclou un període de docència de cinc mesos que forma part del procediment selectiu i que té per objecte comprovar l'aptitud per a la docència dels aspirants seleccionats. Aquest període d'exercici de la docència en centres públics s'ha de desenvolupar sota la tutoria de professors experimentats, preferentment del cos de catedràtics corresponent. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca n'ha d'establir el desenvolupament.
L'apartat 2 de la base onzena especifica que la fase de pràctiques ha d'incloure activitats d'informació, d'inserció en el lloc de treball i de formació programades per l'Administració educativa.
D'altra banda, el Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 16 de juliol), i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig), estableixen que la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'organitza mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació i els centres de professorat, adscrits a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i que el Registre General de Formació Permanent del Professorat és l'instrument de publicitat i de gestió de les dades relatives a les activitats de formació permanent.
El punt 4 de la Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 5 de setembre de 2019 per la qual es nomenen funcionaris en pràctiques als aspirants seleccionats en el procediment selectiu convocat per Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 (BOIB núm. 126, de 14 de setembre), modificada per les resolucions de la directora general de Personal Docent de 2 d'octubre de 2019 (BOIB núm. 136, de 5 d'octubre), de 13 de desembre de 2019 (BOIB núm. 172, de 24 de desembre) i de 10 de febrer de 2020 (BOIB núm. 19 de 13 de febrer), estableix autoritzar l'ajornament de l'avaluació de la fase de pràctiques als aspirants que s'indiquen en l'annex 5. També especifica que aquests aspirants hauran de realitzar la totalitat de la fase de pràctiques durant el curs 2020-2021 a la destinació definitiva adjudicada en el concurs de trasllats convocat durant el curs 2019-2020. En el cas que no hagin obtingut destinació definitiva, realitzaran la fase de pràctiques en la destinació provisional obtinguda en el procediment d'adjudicació de destinacions provisionals per al curs 2020-2021 per als funcionaris en pràctiques i el número d'ordre que ocuparan serà el primer de la promoció de l'especialitat a la qual s'incorporen.
Finalment, el punt 2 de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 15 de juliol de 2020 per la qual es declaren aptes en la fase de pràctiques els aspirants seleccionats en les proves selectives d'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents de professors d'ensenyament secundari, de professors tècnics de formació professional, de professors d'escoles oficials d'idiomes i de mestres a les Illes Balears convocades per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019, estableix que, d'acord amb la base 11.3, de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 l'aspirant declarada no apta en la fase de pràctiques, podrà repetir, per una única vegada, la realització de la fase de pràctiques, i haurà d'incorporar-se amb els aspirants seleccionats a la promoció següent. En aquest cas, el número d'ordre que ocuparà serà l'immediatament següent al del darrer aspirant seleccionat per a la mateixa especialitat de la promoció a la qual s'incorpora. En cas de no incorporar-se per repetir la realització de la fase de pràctiques o en cas que sigui declarada no apta una segona vegada perdrà, tots els drets al seu nomenament com a funcionària de carrera.
Per tot el que s'ha exposat, és necessari fixar unes normes per al desenvolupament d'aquesta fase del procés selectiu i, per a la constitució, la composició i les funcions dels òrgans de valoració que han de dur a terme la planificació i l'avaluació de les activitats d'informació, d'inserció i formació corresponents de la fase de pràctiques.
L'article 2.6.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), modificat pel Decret 36/2019, de 20 de desembre (BOIB núm. 171, de 21 de desembre), atribueix a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, concretament a la Direcció General de Personal Docent, competències en matèria d'ordenació i gestió del personal docent.
L'article 1.1 de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 de setembre de 2019 de delegació de determinades competències en matèria de gestió del personal docent en la directora general de Personal Docent (BOIB núm. 129, de 21 de setembre), delega en la directora general de Personal Docent, entre altres competències administratives en matèria de gestió de personal docent, la facultat de convocar i resoldre els processos de selecció derivats de l'oferta pública per a l'ingrés i l'accés a la funció pública docent, establir-ne les bases, nomenar els membres dels òrgans de selecció i de valoració i establir el procediment de la fase de pràctiques.
Per tot això, i amb la negociació prèvia amb les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial d'Educació, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les bases que regulen la fase de pràctiques de les persones aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019, i figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar els annexos 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8, que contenen, respectivament, el dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques, el dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques del cos de professors d'ensenyament secundari de l'especialitat d'orientació educativa, el dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques del cos de mestres de les especialitats de pedagogia terapèutica i audició i llenguatge, el dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques dels professors de formació professional, el contingut del portafolis, la relació final de la Comissió de Valoració dels Funcionaris en Pràctiques i la relació final de la Comissió de Coordinació dels Funcionaris en Pràctiques.
3. Publicar aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general de Personal Docent en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de setembre de 2020
La directora general de Personal Docent
Rafaela Sánchez Benítez
Per delegació del conseller d'Educació, Universitat i Recerca (BOIB núm. 129, de 21/09/2019)
ANNEX 1 Bases per les quals es regula la fase de pràctiques
Primera
Objecte
Aquestes bases regulen la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en el procediment selectiu per a l'ingrés en els cossos docents de professors d'ensenyament secundari, de professors tècnics de formació professional, de professors d'escoles oficials d'idiomes i de mestres, nomenades personal funcionari en pràctiques per la Resolució de la directora general de Personal Docent del 5 de setembre de 2019 i a les quals s'havia concedit l'ajornament de la fase de pràctiques, així com de les persones aspirants que han estat declarades no aptes mitjançant la Resolució de la directora general de Personal Docent de 15 de juliol de 2020.
Segona
Finalitat de la fase de pràctiques
La fase de pràctiques dels aspirants seleccionats és tutelada, forma part del procés selectiu i té per objecte la valoració de la seva aptitud per a la docència.
El Departament d'Inspecció Educativa ha de facilitar una guia per al docent com a suport i orientació en la fase de pràctiques.
Aquesta fase ha de consistir en la realització d'activitats d'informació i d'inserció en el lloc de treball, per mitjà de l'exercici de la funció docent tutelada, i de formació mitjançant la realització d'activitats formatives.
Tercera
Lloc i durada de la fase de pràctiques
D'acord amb el que estableix la base desena de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019, els aspirants als quals se'ls hagi concedit l'ajornament o hagin estat declarats no aptes en el curs 2019-2020 hauran de realitzar la totalitat de la fase de pràctiques durant el curs 2020-2021.
La durada de la fase de pràctiques és d'un mínim de cinc mesos d'activitat docent, comptadors des de la data d'incorporació de l'aspirant al seu lloc de docència. En els casos en què la comissió de valoració corresponent consideri que al llarg dels primers cinc mesos d'activitat docent l'aspirant ja ha demostrat suficientment la seva aptitud per a la docència, pot emetre el dictamen corresponent. En els casos en què es consideri que l'aspirant mostra mancances, la comissió pot continuar-ne el seguiment fins al 22 de juny, a fi de donar-li oportunitats de millora que puguin conduir a una avaluació positiva.
Aquesta fase començarà amb l'inici del curs escolar 2020-2021, llevat dels casos en què les necessitats docents exigeixin el començament en una altra data, sempre que l'aspirant s'incorpori a la fase de pràctiques com a màxim a l'inici del segon trimestre.
En casos excepcionals, degudament justificats i lliurement apreciats per la comissió de valoració, els cinc mesos d'activitat docent es poden fer en dates diferents, sempre que es facin durant el curs 2020-2021, abans del dictamen de valoració previst en la base cinquena d'aquesta Resolució i abans del dia 22 de juny de 2021.
En el cas de no incorporar-se per realitzar la fase de pràctiques o ser declarats no aptes perdran tots els drets al seu nomenament com a funcionaris de carrera.
De manera excepcional i en els supòsits relacionats amb els permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral, per raó de violència de gènere i per a les víctimes de terrorisme i els seus familiars directes (art.49 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, modificat per l'article 3 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març), en les situacions de risc durant l'embaràs o d'embaràs de risc i en casos de força major degudament acreditats, la durada d'aquesta fase serà almenys de tres mesos d'activitat docent efectiva en la destinació obtinguda com a funcionari en pràctiques i sempre abans del dia 22 de juny de 2021. Per acollir-se a aquesta excepcionalitat, les persones interessades han de fer una sol·licitud adreçada a la Direcció General de Personal Docent i adjuntar-hi tota la documentació acreditativa. Per resoldre aquesta sol·licitud, la Direcció General de Personal Docent pot sol·licitar un informe favorable de la comissió de valoració.
Quarta
Òrgans de valoració
1. Comissions de valoració dels centres
1.1. Les comissions de valoració dels centres fan l'avaluació de la fase de pràctiques. Aquestes comissions s'han de constituir als centres on presta serveis el personal funcionari en pràctiques i han d'estar formades per funcionaris de carrera en actiu.
Cada comissió té la composició següent:
- L'inspector del centre, que actua com a president.
-El director, que actua de secretari amb veu i vot.
-El tutor de cada un dels funcionaris en pràctiques del centre.
En cas que no es pugui constituir la comissió de valoració per manca de funcionaris de carrera, l'inspector del centre ha d'assumir les funcions corresponents a la comissió de valoració i elevar l'informe corresponent a la Comissió de Coordinació.
1.2. Una vegada que el funcionari en pràctiques prengui possessió de la plaça, el director ha de nomenar un professor tutor.
1.3. El president de la Comissió ha de convocar una primera sessió per constituir-se en el termini d'un mes des de la publicació de la Resolució en el BOIB.
En aquesta sessió s'ha d'estudiar aquesta Resolució, la normativa que la sustenta i establir el calendari i el pla d'actuació, i també s'ha d'estendre acta de la sessió, que han de signar les persones assistents.
1.4. Les funcions de la comissió de valoració són les següents:
a. Avaluar i qualificar la fase de pràctiques del personal funcionari en pràctiques.
b. Fer l'assessorament metodològic, tècnic i administratiu al personal funcionari en pràctiques.
c. Comprovar que l'aspirant ha obtingut una avaluació positiva en l'activitat de formació d'acord amb l'apartat 3 de la base sisena d'aquesta Resolució.
d. Valorar el portafolis que presenti l'aspirant, amb la possibilitat, si la comissió ho troba adequat, que l'aspirant comparegui davant la comissió de valoració per defensar-lo.
e. Elaborar el dictamen de valoració sobre l'aptitud per a l'exercici de la tasca docent duita a terme per l'aspirant en relació amb els criteris establerts en l'annex 2, 3, 4 i 5, segons correspongui.
L'informe tècnic de l'inspector es prendrà en consideració per a l'elaboració del dictamen en cas que s'hagi emès a petició de la comissió o d'ofici.
f. Lliurar als aspirants una còpia del seu dictamen de valoració, i resoldre les al·legacions, si s'escau.
g. Trametre a la Comissió de Coordinació tota la documentació referida a la fase de pràctiques.
2. Comissió de Coordinació de la Fase de Pràctiques
2.1. La Comissió de Coordinació de la Fase de Pràctiques ha de coordinar i supervisar la fase de pràctiques.
Té la composició següent:
- El cap del Departament d'Inspecció Educativa, que actua com a president.
-La cap del Servei de Provisió Educativa de la Direcció General de Personal Docent.
-La cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
-Un funcionari del Departament d'Inspecció Educativa, que actua com a secretari de la Comissió.
Els directors generals corresponents proposaran les substitucions dels membres d'aquesta Comissió que, per motius justificats, causin baixa.
Aquesta Comissió s'ha de constituir en un termini no superior a cinc dies hàbils des de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i ha d'estendre acta de les seves reunions.
2.2. Les funcions de la Comissió de Coordinació són:
a. Supervisar amb els responsables del Servei de Normalització Lingüística i Formació la participació i l'avaluació positiva del funcionari en pràctiques en activitats formatives.
b. Assessorar les comissions de valoració constituïdes als centres.
c. Supervisar les actuacions de les comissions de valoració.
d. Resoldre les incidències i excepcionalitats que es puguin plantejar durant la fase de pràctiques, relacionades amb l'organització i/o el desenvolupament d'aquest procés, tant pel que fa a les comissions de valoració com als aspirants.
e. Elaborar un informe final de tota la fase de pràctiques.
f. Trametre a la Direcció General de Personal Docent tota la documentació lliurada per les comissions de valoració i les actes d'avaluació; així com tota la documentació que emeti la Comissió de Coordinació.
g. Elevar a la Direcció General de Personal Docent la valoració final dels funcionaris en pràctiques (annex 8).
3. Tutors
3.1. La fase de pràctiques s'ha de desenvolupar sota la tutoria de professorat funcionari de carrera.
A cada funcionari en pràctiques se li assigna un tutor.
El professorat tutor intervé en l'avaluació del funcionari en pràctiques al llarg de la fase de pràctiques, i forma part de la comissió de valoració del centre que emet el dictamen final de valoració.
3.2. Designació dels tutors
El director del centre ha de designar els tutors entre els funcionaris de carrera del mateix cos o d'un cos de grup superior de l'aspirant amb destinació al centre on aquest faci la fase de pràctiques.
S'han de tenir en compte els aspectes següents:
- En relació amb els aspirants al cos de mestres, si fan les pràctiques a centres d'educació infantil i primària, la tutoria correspon preferentment a un mestre de la mateixa especialitat o al coordinador del mateix cicle de l'aspirant; si fan les pràctiques en un institut d'educació secundària, la tutoria correspon al cap del departament al qual pertanyin els aspirants.
- En relació amb els aspirants als cossos de professors d'ensenyament secundari, d'escoles oficials d'idiomes i de professors tècnics de formació professional, la tutoria correspon al cap del departament al qual pertanyin els aspirants, sempre que sigui funcionari de carrera del mateix cos o d'un cos superior al de l'aspirant. En el cas que no ho sigui, la tutoria correspon, sempre que sigui possible, a un altre professor del departament que sigui del mateix cos o d'un cos de grup superior. Quan no hi hagi cap professor del departament que pugui actuar com a tutor, la tutoria correspon a un altre professor del centre que sigui del mateix cos o d'un cos de grup superior.
- En el cas que el cap de departament o coordinador de cicle hagi de ser tutor de més d'un aspirant, el director ha de nomenar tutors altres membres del departament o cicle sempre que siguin funcionaris de carrera per tal que cada tutor es faci càrrec exclusivament d'un aspirant.
- En el cas dels orientadors ha d'actuar com a tutor un altre orientador del centre que sigui funcionari de carrera. En la resta de casos, ha d'actuar com a tutor el cap d'estudis.
- Als orientadors dels EOEP i dels CEIP els ha d'avaluar l'inspector del centre, que ha d'elevar a la Comissió de Coordinació l'informe corresponent d'acord amb el que preveu la base 4.1.1.
- Als funcionaris en pràctiques que, per alguna raó d'excepció, facin la fase de pràctiques en una extensió o dependència externa al centre, se'ls considera, a tots els efectes, adscrits al centre docent del qual depenen orgànicament.
3.3. Funcions dels tutors
Les funcions dels tutors són:
- Informar respecte de l'organització i funcionament del centre, dels òrgans de govern i coordinació docent, de l'autonomia pedagògica i de gestió del centre reflectida en els diferents projectes institucionals, així com dels plans i programes propis dels centres.
- Informar, donar suport, assessorar i facilitar estratègies per al desenvolupament de la tasca professional referides a les funcions específiques del professorat en relació amb la programació d'aula i a l'ensenyament de les diferents àrees o matèries, assignatures o mòduls, a l'avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat, a la gestió de l'aula, al treball en grup, a la resolució de conflictes i a la tutorització de l'alumnat, individual i de grup, etc.
- Facilitar la inserció professional dels aspirants al centre.
-Avaluar la competència docent dels aspirants assignats, d'acord amb els criteris establerts en els annexos.
- Registrar les incidències que es puguin detectar en el procés de tutorització del funcionari en pràctiques.
- Informar el director de les incidències detectades.
- Informar el funcionari en pràctiques de qualsevol incidència detectada que pugui afectar l'avaluació de la fase de pràctiques i registrar que s'ha informat l'afectat de la incidència.
El tutor ha d'assistir, com a mínim, a tres sessions de classe de les impartides pel funcionari en pràctiques i, al mateix temps que observa la seva feina amb l'alumnat, l'ha d'orientar en tot allò que li representi dificultats o requereixi una atenció especial.
4. Directors
Les funcions del director són:
- Ser responsable de l'organització de les pràctiques al centre.
- Fer un seguiment de la fase de pràctiques dels funcionaris en pràctiques del seu centre, per la qual cosa pot mantenir reunions amb els aspirants seleccionats, els coordinadors de cicles o els caps de departament i el professorat tutor i fer observacions d'aula.
En el cas d'haver-hi incidències en el procés de tutorització, ha de valorar si aquestes incidències s'han de traslladar al DIE.
- Introduir en el GESTIB, a «Propostes de personal», els tutors dels funcionaris en pràctiques del centre.
5. Inspectors
Un inspector del Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar el seguiment de la fase de pràctiques, per la qual cosa pot mantenir reunions amb els aspirants seleccionats, amb el director i els tutors, i assistir a les sessions de classe impartides pels aspirants.
Cinquena
Procediment d'avaluació
1. La comissió de valoració del centre ha d'avaluar i qualificar els funcionaris en pràctiques.
El personal funcionari en pràctiques que no obtingui una avaluació positiva en les activitats formatives que estableix la base sisena d'aquest annex serà qualificat com a «no apte».
2. El conjunt d'informació per a l'avaluació de l'aspirant s'obtindrà a partir de l'anàlisi de la documentació (programacions, unitats didàctiques, plans d'actuació, etc.) elaborada per l'aspirant, del portafolis presentat, del registre de seguiment fet pel tutor, del seguiment i supervisió fets per l'inspector i el director i de l'observació de l'aula feta per qualsevol dels membres de la comissió.
3. Al llarg de tot el període de pràctiques, l'inspector del centre ha de supervisar la planificació, el desenvolupament de les actuacions previstes i la pràctica docent i n'ha de fer el seguiment per a l'avaluació i qualificació de l'aspirant.
Una vegada acabat el període de pràctiques, la comissió de valoració ha d'analitzar cada aspirant segons la seva especialitat.
4. En cas que es detecti una important manca d'aptitud de l'aspirant, tot i haver-li facilitat suport, estratègies i diferents mesures per desenvolupar la tasca professional, i no s'observi una millora al llarg de la durada de la fase de pràctiques, la comissió ha d'emetre un informe específic sobre el desenvolupament de les accions que s'han fet, amb una valoració detallada i raonada sobre l'aptitud per a l'exercici de la tasca docent duita a terme per l'aspirant.
5. La comissió de valoració estendrà l'acta de cadascuna de les sessions i emplenarà el dictamen de valoració dels aspirants (annex 2, 3, 4 i 5). Aquest dictamen podrà tenir la consideració d'acta de la sessió.
6. El dictamen de la comissió de valoració s'expressarà amb els termes «apte» o «no apte». Per aconseguir la valoració final d'«apte» s'ha d'assolir una valoració satisfactòria de, com a mínim, un 75 % dels criteris de valoració de cada un dels blocs continguts en el dictamen de valoració dels aspirants. Per tal d'establir el nombre de criteris s'ha de considerar el major nombre enter inferior al 75 %.
7. La comissió de valoració ha de lliurar als aspirants una còpia del seu dictamen de valoració i atorgar-los un termini de tres dies hàbils per al·legar-hi.
Una vegada resoltes les al·legacions, si s'escau, el dictamen serà ferm i tindrà la consideració d'acta final.
8. La comissió de valoració de cada centre trametrà a la Comissió de Coordinació, abans del 22 de juny del 2021, les actes de constitució, els dictàmens individuals i la relació final segons l'annex 7.
9. La Comissió de Coordinació pot requerir a la comissió de valoració qualsevol document que sigui necessari per al compliment de les seves funcions.
Sisena
Activitats durant la fase de pràctiques
1. Activitats d'inserció
Les activitats d'inserció en el lloc de treball a les quals fa referència la base onzena de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 han de consistir en el desenvolupament d'activitats didàctiques tutelades pel professor tutor, relacionades amb la programació d'aula, amb el treball amb l'alumnat o amb els plans d'actuació de l'àrea o matèria i l'avaluació de l'alumnat, i en la informació i l'assessorament relatius a la coordinació didàctica, el funcionament dels òrgans de govern i coordinació docent, l'organització i el funcionament del centre, la participació en la comunitat educativa i, principalment, la tutorització i l'orientació de l'alumnat.
2. Portafolis
Els funcionaris en pràctiques han d'elaborar un portafolis d'acord amb les orientacions i prescripcions que figuren en la guia per al docent que proporciona el DIE, que han de lliurar a la comissió de valoració dins el termini d'un mes des de la finalització del període de pràctiques i sempre abans de l'1 de juny de 2021.
3. Activitats de formació
1. 3.1. Els funcionaris en pràctiques han de participar en una de les activitats de formació següents:
- En cas que el centre disposi d'un o més programes de formació en centres o intercentres en el marc del pla quadriennal de formació del professorat vigent, amb un mínim de vint hores, han de participar en un d'aquests programes i obtenir una avaluació positiva d'acord amb els criteris assenyalats en l'article 6.4.b) de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si el programa no hagués finalitzat el 31 de maig de 2021, l'avaluació esmentada s'ha de referir al període de la formació fet fins aquesta data.
- En cas que el centre no disposi d'un programa de formació en centre o intercentres, la persona funcionària en pràctiques ha de participar i obtenir una avaluació positiva en qualsevol dels programes formatius establerts en el pla quadriennal de formació del professorat vigent, organitzats pels centres de professorat o per aquesta Administració educativa, de com a mínim vint hores.
1. 3.2. L'activitat de formació ha d'haver finalitzat el dia 31 de maig de 2021.
1. 3.3. El Servei de Normalització Lingüística i Formació ha de certificar d'ofici l'activitat de formació al personal funcionari en pràctiques que l'hagi superada i incloure-la en el Registre General de la Formació Permanent del Professorat. Així mateix, ha de lliurar una relació dels aspirants certificats a la Comissió de Coordinació.
Setena
Tramesa de la relació dels tutors dels funcionaris en pràctiques al Servei de Normalització Lingüística i Formació
La Comissió de Coordinació ha de lliurar al Servei de Normalització Lingüística i Formació, abans de finals del curs 2020-2021, la relació de tots els tutors dels funcionaris en pràctiques, per tal que puguin certificar les trenta hores de formació permanent en la modalitat de programes d'experiència formativa (article 14 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017).
Només es pot obtenir un certificat de l'activitat formativa encara que es tutoritzi més d'un funcionari en pràctiques.
Vuitena
Publicació dels funcionaris en pràctiques
La Direcció General de Personal Docent, d'acord amb les actes de les diferents comissions de valoració, ha de dictar la resolució corresponent, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Els funcionaris en pràctiques declarats no aptes perdran tots els drets al seu nomenament com a funcionaris de carrera.
Novena
Nomenament com a funcionaris de carrera
Un cop finalitzada la fase de pràctiques, i després d'haver comprovat que tots els aspirants declarats aptes en aquesta fase compleixen els requisits generals i específics de participació que estableix la Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 25 de febrer de 2019, la Direcció General de Personal Docent ha d'aprovar l'expedient del procediment selectiu i trametre al Ministeri d'Educació i Formació Professional la proposta de nomenament com a funcionaris de carrera amb efectes de dia 1 de setembre de 2021.
ANNEX 2 Dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques
Centre |
|
Localitat |
|
Funcionari/ària en pràctiques
Nom i llinatges |
|
|||
Cos |
|
Especialitat |
|
|
|
|
|
|
|
Criteris per a l'avaluació
[S'ha d'assenyalar S (satisfactori) o NS (no satisfactori).]
1. Planificació de la pràctica docent |
S |
NS |
1.1. Coneix els documents d'organització i gestió del centre. |
|
|
1.2. Elabora la programació d'aula d'acord amb la programació didàctica del centre, la concreció curricular i el PEC. |
|
|
1.3. Adequa la programació al cicle o curs que imparteix. |
|
|
1.4. Adapta la planificació al context, característiques i necessitats de cada grup d'alumnes. |
|
|
1.5. Demostra prou coneixements cientificotècnics de la matèria que imparteix. |
|
|
1.6. Incorpora les competències clau a la seva planificació didàctica. |
|
|
1.7. Planifica i registra les sessions de manera sistemàtica: distribució del temps, activitats i organització de la classe. |
|
|
1.8. S'até als acords del departament o cicle. |
|
|
1.9. Considera l'avaluació de la pràctica docent. |
|
|
2. Treball amb l'alumnat |
|
|
2.1. Presenta les sessions de classe de forma clara i entenedora per a l'alumnat i activa els coneixements previs. |
|
|
2.2. El treball d'aula és coherent amb la planificació didàctica. |
|
|
2.3. Les pràctiques d'ensenyament combinen l'ensenyament dirigit pel docent i l'ensenyament basat en la indagació. |
|
|
2.4. Gestiona l'aula afavorint l'aprenentatge i la participació de l'alumnat. |
|
|
2.5 Adopta estratègies inclusives i reforça positivament els alumnes amb dificultats. |
|
|
2.6. Fa servir rutines i destreses de pensament: recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar, crear. |
|
|
2.7. Domina les TIC i les integra de forma natural com un recurs més a l'aula. |
|
|
2.8. Orienta la pràctica docent al desenvolupament de les competències clau. |
|
|
2.9. Elabora i aplica les ACI dels alumnes que ho requereixen, i s'assessora amb el servei d'orientació o l'equip de suport, si és necessari. |
|
|
3. Avaluació i seguiment de l'alumnat |
|
|
3.1. Fa un seguiment i registre del procés d'aprenentatge de l'alumnat tant si treballa individualment com si treballa en grup. |
|
|
3.2. Fa de l'avaluació una activitat d'aprenentatge. |
|
|
3.3. Aplica procediments d'avaluació i criteris coherents amb el principi d'avaluació contínua i formativa. |
|
|
3.4. Utilitza els estàndards d'aprenentatge com a referents de l'avaluació. |
|
|
3.5. Fa servir procediments d'avaluació adequats a la matèria i a les característiques de l'alumnat. |
|
|
3.6. Dissenya instruments d'avaluació competencials. |
|
|
3.7. Activa tècniques d'autoavaluació i la coavaluació. |
|
|
3.8. Dissenya procediments de suport i de recuperació per als alumnes que no obtenen resultats positius. |
|
|
3.9. Analitza els resultats de l'avaluació per introduir canvis i millores en el procés d'ensenyament-aprenentatge. |
|
|
3.10. Compta amb un pla de tractament dels repetidors en el cas de l'EP i l'ESO i amb un pla de tractament dels pendents en l'ESO. |
|
|
3.11. Informa personalment les famílies dels processos d'aprenentatge dels alumnes. |
|
|
4. Tutoria i orientació |
|
|
4.1. Aplica i desenvolupa les previsions del PAT, els valors definits en el PEC, d'acord amb les responsabilitats que té encomanades, i el POAP, si és el cas. |
|
|
4.2. Es coordina adequadament amb la resta del professorat del grup. |
|
|
4.3. Es coordina amb el departament d'orientació o amb l'equip de suport i amb la resta de professionals i serveis externs. |
|
|
4.4. Demostra empatia i disponibilitat per relacionar-se adequadament amb l'alumnat i les famílies. |
|
|
5. Convivència |
|
|
5.1. Coneix els drets i deures dels alumnes i actua en conseqüència. |
|
|
5.2. Coneix i implementa el pla de convivència del centre. |
|
|
5.3. Està amatent a la detecció i prevenció de possibles situacions d'assetjament escolar. |
|
|
5.4. Si es dona el cas, participa en l'aplicació del protocol d'assetjament escolar. |
|
|
5.5. Desenvolupa les activitats que el centre té programades sobre igualtat de gènere i té present aquesta qüestió en la seva pràctica. |
|
|
6. Formació i desenvolupament professional |
|
|
6.1. Participa activament en les activitats de formació permanent al centre. |
|
|
6.2. Participa en pràctiques d'observació entre iguals. |
|
|
6.3. Transfereix a la pràctica docent els coneixements adquirits en la formació. |
|
|
6.4. Es planteja compromisos de millora professional. |
|
|
7. Inserció al centre |
|
|
7.1. Compleix l'horari personal assignat amb puntualitat. |
|
|
7.2. Compleix adequadament les seves responsabilitats, deures i obligacions. |
|
|
7.3. S'integra adequadament en el claustre i col·labora en el funcionament general del centre. |
|
|
7.4. Compleix els acords adoptats en els òrgans de coordinació docent i col·legiats: CCP, claustre i consell escolar. |
|
|
7.5. Mostra una actitud activa i participativa en els òrgans de coordinació didàctica en què participa: departament o cicle, equips docents... |
|
|
7.6. Participa en les activitats escolars, complementàries i extraescolars. |
|
|
7.7. Treballa de forma adequada i correcta en equip. |
|
|
Una vegada analitzat el conjunt d'informació per a l'avaluació del funcionari o funcionària en pràctiques, a partir de l'anàlisi documental, del portafolis i del registre del seguiment fet pel tutor o tutora s'ha acordat atorgar-li la valoració d'APTE / NO APTE1.
........................................, ....... d........................................ de 2021
El president/a El tutor/a El secretari/ària
1 La qualificació de «no apte» s'ha de motivar.
ANNEX 3 Dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques de l'especialitat d'orientació educativa del cos de professors d'ensenyament secundari
Centre |
|
Localitat |
|
FUNCIONARI/ÀRIA EN PRÀCTIQUES
Nom i llinatges |
|
|||
Cos |
|
Especialitat |
|
|
|
|
|
|
|
CRITERIS PER A L'AVALUACIÓ
[S'ha d'assenyalar S (satisfactori) o NS (no satisfactori).]
1. Planificació de l'activitat |
S |
NS |
1.1. Planifica programes d'intervenció amb els alumnes NESE, i n'aplica dos com a mínim, fent-ne el corresponent seguiment trimestral. |
|
|
1.2. Coneix el PAT del centre i fa aportacions per al seu desenvolupament. En fa un seguiment trimestral. |
|
|
1.3. Planifica el desenvolupament i l'aplicació del POAP del centre (només per als orientadors de secundària). |
|
|
1.4. Planifica conjuntament amb la prefectura d'estudis les reunions amb els tutors. |
|
|
1.5. Participa en l'elaboració de programes que tenen per objectiu prevenir o redreçar problemes conductuals i actitudinals. |
|
|
2. Detecció de necessitats educatives |
|
|
2.1. Coneix i aplica els protocols de detecció de necessitats educatives. |
|
|
2.2. Elabora els informes psicopedagògics dels alumnes NESE i els registra. Porta al dia la informació d'aquest alumnat en el GESTIB. |
|
|
2.3. Informa i orienta els equips docents per planificar la resposta educativa adequada a cada alumne. |
|
|
2.4. Es reuneix amb les famílies dels alumnes NESE, de forma planificada, i porta un registre dels acords als quals s'arriba. |
|
|
2.5. Fa un seguiment periòdic de les propostes d'intervenció recollides en els informes psicopedagògics. |
|
|
3. Tutoria i orientació acadèmica |
|
|
3.1. Atén individualment els alumnes que ho necessiten a fi d'informar-los sobre les seves necessitats formatives. |
|
|
3.2. Organitza reunions amb les famílies referides a l'orientació acadèmica, de manera general. |
|
|
3.3. Es reuneix individualment amb les famílies que ho requereixen en relació amb les opcions acadèmiques futures dels seus fills. |
|
|
3.4. Coordina i assessora els tutors en relació amb l'orientació acadèmica dels seus alumnes. |
|
|
3.5. Fa el seguiment dels alumnes amb programes d'escolarització compartida i combinada. |
|
|
4. Suport i assessorament al procés d'ensenyament-aprenentatge |
|
|
4.1. Es reuneix periòdicament amb l'equip de suport per coordinar la intervenció. |
|
|
4.2. Proporciona informació i assessorament sobre les mesures més adequades per a l'atenció a la diversitat. |
|
|
4.3. Proposa mesures d'atenció a la diversitat que respectin la màxima inclusivitat possible. |
|
|
4.4. Supervisa les ACI: que es realitzen, que s'apliquen i que hi ha constància que les famílies n'estan assabentades. |
|
|
4.5. Assessora pedagògicament el professorat respecte de les estratègies més recomanades per a les situacions concretes que es donen a cada grup. |
|
|
5. Col·laboració amb els agents externs |
|
|
5.1. Contribueix a fer efectiva l'aplicació del protocol d'absentisme. |
|
|
5.2. Afavoreix la interrelació i la col·laboració del centre amb els agents externs: serveis socials, sanitat, policia tutor, menors... |
|
|
6. Convivència |
|
|
6.1. Coneix els drets i deures dels alumnes i actua en conseqüència. |
|
|
6.2. Coneix i implementa el pla de convivència del centre. |
|
|
6.3. Està amatent a la detecció i prevenció de possibles situacions d'assetjament escolar. |
|
|
6.4. Si es dona el cas, participa en l'aplicació del protocol d'assetjament escolar. |
|
|
6.5. Desenvolupa i promou activitats del centre en relació amb la igualtat de gènere i té present aquesta qüestió en la seva pràctica. |
|
|
7. Formació i desenvolupament professional |
|
|
7.1. Participa activament en les activitats de formació permanent al centre. |
|
|
7.2. Participa en pràctiques d'observació d'aula. |
|
|
7.3. Transfereix a la pràctica professional els coneixements adquirits en la formació. |
|
|
7.4. Es planteja compromisos de millora professional. |
|
|
8. Inserció al centre |
|
|
8.1. Compleix l'horari personal assignat amb puntualitat. |
|
|
8.2. Compleix adequadament les seves responsabilitats, deures i obligacions. |
|
|
8.3. Mostra una actitud activa i participativa en els òrgans de coordinació didàctica en què participa: equip de suport, departament, equips docents, reunions de tutors, CCP... |
|
|
8.4. Fa aportacions útils i constructives en les sessions d'avaluació. |
|
|
8.5. Participa en les activitats escolars, complementàries i extraescolars. |
|
|
8.6. Treballa de forma adequada i correcta en equip. |
|
|
Una vegada analitzat el conjunt d'informació per a l'avaluació del funcionari o funcionària en pràctiques, a partir de l'anàlisi documental, del portafolis i del registre del seguiment fet pel tutor o tutora s'ha acordat atorgar-li la valoració d'APTE / NO APTE1.
.............................................., ........... d.................................. de 2021
El president/a El tutor/a El secretari/ària
1 La qualificació de «no apte» s'ha de motivar.
ANNEX 4 Dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques de les especialitats de pedagogia terapèutica i audició i llenguatge del cos de mestres
Centre |
|
Localitat |
|
Funcionari/ària en pràctiques
Nom i llinatges |
|
|||
Cos |
|
Especialitat |
|
|
|
|
|
|
|
Criteris per a l'avaluació
[S'ha d'assenyalar S (satisfactori) o NS (no satisfactori).]
1. Planificació de la pràctica docent |
S |
NS |
1.1. Coneix els documents d'organització i gestió del centre. |
|
|
1.2. Elabora els plans d'intervenció individualitzats dels alumnes d'acord amb la programació de l'aula, el pla de suport, el PAD i la concreció curricular. |
|
|
1.3. Adequa la seva programació al cicle o curs en què intervé. |
|
|
1.4. Adapta la planificació al context de l'aula, característiques i necessitats de cada grup d'alumnes. |
|
|
1.5. Demostra prou coneixements i habilitats relatius a la seva especialitat. |
|
|
1.6. Incorpora les competències clau i les habilitats d'aprenentatge a la seva planificació didàctica. |
|
|
1.7. Planifica i registra les sessions de forma sistemàtica: distribució del temps, activitats i organització del suport a la classe. |
|
|
1.8. S'até als acords de la unitat d'orientació educativa del centre. |
|
|
1.9. Considera l'autoavaluació de la pràctica docent. |
|
|
2. Treball amb l'alumnat |
|
|
2.1. La intervenció amb els alumnes és fruit de la coordinació amb el mestre o professor responsable de la sessió en la qual ha d'intervenir. |
|
|
2.2. La seva intervenció a l'aula és coherent amb els plans d'intervenció individuals dels alumnes NESE. |
|
|
2.3. Gestiona l'aula afavorint la inclusió, la normalització i la participació de l'alumnat NESE en les diferents activitats organitzades. |
|
|
2.4. Dissenya activitats i aplica estratègies i metodologies inclusives i reforça positivament els alumnes amb dificultats. |
|
|
2.5. Treballa conjuntament amb l'equip docent per oferir entorns educatius i activitats d'aula que afavoreixin l'aprenentatge de tots els alumnes. |
|
|
2.6. Domina i aplica les TIC i les integra de forma natural com un recurs més a l'aula |
|
|
2.7. Orienta i dona suport a la pràctica docent per al desenvolupament de les competències clau en el cas dels alumnes d'EP i d'ESO i en el desenvolupament de les capacitats dels alumnes d'EI. |
|
|
2.8. Assessora i ajuda els docents en l'elaboració de les adaptacions d'accés i les adaptacions curriculars dels alumnes que ho requereixen, d'acord amb el servei d'orientació i l'equip de suport. |
|
|
2.9. Facilita a l'equip docent estratègies metodològiques i organitzatives que permetin l'escolarització normalitzada: agrupaments heterogenis, desdoblaments, racons i tallers, treball cooperatiu i qualsevol situació afavoridora de la inclusió de tots els alumnes. |
|
|
3. Avaluació i seguiment de l'alumnat |
|
|
3.1. Fa un seguiment i registre de l'aplicació del pla d'intervenció individual i del procés d'aprenentatge de l'alumnat NESE. |
|
|
3.2. Assessora el professorat en l'elaboració i adaptació de les activitats d'avaluació d'acord amb les necessitats dels alumnes NESE. |
|
|
3.3. Col·labora amb l'orientador en la recollida i l'anàlisi de dades per a l'avaluació psicopedagògica. |
|
|
3.4. Assessora en el disseny de procediments d'avaluació adequats a les necessitats de l'alumnat en funció de l'àrea o la matèria, de forma competencial, i els fa servir. |
|
|
3.5. Aplica tècniques d'autoavaluació i la coavaluació per a l'aprenentatge formatiu. |
|
|
3.6. Conjuntament amb el tutor, informa les famílies de l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes. |
|
|
4. Tutoria i orientació |
|
|
4.1. Aplica i desenvolupa les previsions del PAT, els valors definits en el PEC, d'acord amb les responsabilitats que té encomanades, i el POAP, si és el cas. |
|
|
4.2. Es coordina adequadament amb el tutor i la resta del professorat del grup. |
|
|
4.3. Es coordina amb el departament d'orientació o amb l'equip de suport i amb la resta de professionals i serveis externs. |
|
|
4.4. Demostra empatia i disponibilitat per relacionar-se adequadament amb l'alumnat i les famílies. |
|
|
4.5. Ajuda en l'aplicació d'estratègies d'educació emocional per a la inclusió efectiva de tots els alumnes en el grup-classe. |
|
|
5. Convivència |
|
|
5.1. Coneix els drets i deures dels alumnes i actua en conseqüència. |
|
|
5.2. Coneix i implementa diferents estratègies conduents a l'aplicació del pla d'atenció a la diversitat i el pla de convivència del centre. |
|
|
5.3. Està amatent a la detecció i prevenció de possibles situacions d'assetjament escolar. |
|
|
5.4. Participa activament en el seguiment de l'absentisme escolar i de la problemàtica social en general. |
|
|
5.5. Desenvolupa les activitats que el centre té programades sobre igualtat de gènere i té present la coeducació en la seva pràctica docent. |
|
|
6. Formació i desenvolupament professional |
|
|
6.1. Participa activament en les activitats de formació permanent al centre. |
|
|
6.2. Participa en pràctiques d'observació entre iguals. |
|
|
6.3. Transfereix a la pràctica docent els coneixements adquirits en la formació. |
|
|
6.4. Es planteja compromisos de millora professional. |
|
|
7. Inserció en el centre |
|
|
7.1. Compleix l'horari personal assignat amb puntualitat. |
|
|
7.2. Compleix adequadament les seves responsabilitats, deures i obligacions. |
|
|
7.3. S'integra adequadament en el claustre i col·labora en el funcionament general del centre. |
|
|
7.4. Compleix els acords adoptats en els òrgans de coordinació docent i col·legiats: CCP, claustre i consell escolar |
|
|
7.5. Mostra una actitud activa i participativa en els òrgans de coordinació didàctica en què participa: departament o cicle, unitats d'orientació, equips docents... |
|
|
7.6. Participa en les activitats escolars, complementàries i extraescolars. |
|
|
7.7. Treballa de forma adequada i correcta en equip. |
|
|
Una vegada analitzat el conjunt d'informació per a l'avaluació del funcionari o funcionària en pràctiques, a partir de l'anàlisi documental, del portafolis i del registre del seguiment fet pel tutor o tutora s'ha acordat atorgar-li la valoració d'APTE / NO APTE1.
......................................., ........... d...................................... de 2021
El president/a El tutor/a El secretari/ària
1 La qualificació de «no apte» s'ha de motivar.
ANNEX 5 Dictamen de valoració de la competència docent dels funcionaris en pràctiques del cos de professors de formació professional
Centre |
|
Localitat |
|
Funcionari/ària en pràctiques
Nom i llinatges |
|
|||
Cos |
|
Especialitat |
|
|
|
|
|
|
|
Criteris per a l'avaluació
[S'ha d'assenyalar S (satisfactori) o NS (no satisfactori).]
1. Planificació de la pràctica docent |
S |
NS |
1.1. Coneix els documents d'organització i gestió del centre. |
|
|
1.2. Elabora la seva programació d'aula d'acord amb la programació didàctica. |
|
|
1.3. Adequa la seva programació a l'entorn socioproductiu. |
|
|
1.4. Adapta la planificació al context. |
|
|
1.5. Demostra prou coneixements dels mòduls que imparteix. |
|
|
1.6. Incorpora les funcions professionals de cada perfil a la seva planificació didàctica. |
|
|
1.7. Planifica i registra les sessions de forma sistemàtica: distribució del temps, activitats i organització de la classe. |
|
|
1.8. S'até als acords del departament de la seva família professional. |
|
|
1.9. Considera l'avaluació de la pràctica docent. |
|
|
2. Treball amb l'alumnat |
|
|
2.1. Presenta les sessions de taller/aula de manera clara i entenedora per als alumnes i activa els coneixements previs. |
|
|
2.2. El treball en el taller/aula és coherent amb la planificació didàctica. |
|
|
2.3. Les pràctiques d'ensenyament combinen l'ensenyament dirigit pel docent i l'ensenyament basat en la indagació. |
|
|
2.4. Gestiona el taller/aula afavorint l'aprenentatge i la participació de l'alumnat. |
|
|
2.5. Adopta estratègies inclusives i reforça positivament els alumnes amb dificultats. |
|
|
2.6. Fa servir rutines i destreses de pensament: recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar, crear. |
|
|
2.7. Domina les TIC i les integra de forma natural com un recurs més al taller/aula. |
|
|
2.8. Orienta la pràctica docent al desenvolupament del perfil professional (saber fer, saber estar i saber ser). |
|
|
2.9. Proporciona mesures de suport i reforç als alumnes que ho requereixen, assessorant-se amb el servei d'orientació, si és necessari. |
|
|
3. Avaluació i seguiment de l'alumnat |
|
|
3.1. Fa un seguiment i registre del procés d'aprenentatge de l'alumnat tant si treballa individualment com si treballa en grup. |
|
|
3.2. Fa de l'avaluació una activitat d'aprenentatge. |
|
|
3.3. Aplica procediments d'avaluació i criteris coherents amb el principi d'avaluació contínua i formativa. |
|
|
3.4. Utilitza els resultats d'aprenentatge com a referents de l'avaluació. |
|
|
3.5. Fa servir procediments d'avaluació adequats al mòdul, a les característiques de l'alumnat i a l'entorn socioproductiu. |
|
|
3.6. Els instruments d'avaluació s'adiuen amb el perfil professional de la seva família. |
|
|
3.7. Activa tècniques d'autoavaluació i la coavaluació. |
|
|
3.8. Dissenya procediments de suport i de recuperació per als alumnes que no obtenen resultats positius. |
|
|
3.9. Analitza els resultats de l'avaluació per introduir canvis i millores en el procés d'ensenyament-aprenentatge. |
|
|
3.10. Disposa d'un pla de tractament dels alumnes repetidors. |
|
|
3.11. Informa personalment les famílies dels processos d'aprenentatge dels alumnes. En el cas dels alumnes majors d'edat, els informa directament. |
|
|
4. Tutoria i orientació |
|
|
4.1. Aplica i desenvolupa tècniques d'orientació i inserció professionals d'acord amb les responsabilitats que té encomanades (article 13 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears, BOIB núm. 95, de 24 de juny). |
|
|
4.2. Es coordina adequadament amb la resta del professorat del grup. |
|
|
4.3. Es coordina amb el departament d'orientació o amb l'equip de suport i amb la resta de professionals i serveis externs. |
|
|
4.4. Demostra empatia i disponibilitat per relacionar-se adequadament amb l'alumnat i les famílies. |
|
|
5. Convivència |
|
|
5.1. Coneix els drets i deures dels alumnes i actua en conseqüència. |
|
|
5.2. Coneix i implementa el pla de convivència del centre. |
|
|
5.3. Està amatent a la detecció i prevenció de possibles situacions d'assetjament escolar. |
|
|
5.4. Si es dona el cas, participa en l'aplicació del protocol d'assetjament escolar. |
|
|
5.5. Desenvolupa les activitats que el centre té programades sobre igualtat de gènere i té present aquesta qüestió en la seva pràctica. |
|
|
6. Formació i desenvolupament professional |
|
|
6.1. Participa activament en les activitats de formació permanent al centre. |
|
|
6.2. Participa en pràctiques d'observació entre iguals. |
|
|
6.3. Transfereix a la pràctica docent els coneixements adquirits en la formació. |
|
|
6.4. Es planteja compromisos de millora professional. |
|
|
7. Inserció en el centre |
|
|
7.1. Compleix l'horari personal assignat amb puntualitat. |
|
|
7.2. Compleix adequadament les seves responsabilitats, deures i obligacions. |
|
|
7.3. S'integra adequadament en el claustre i col·labora en el funcionament general del centre. |
|
|
7.4. Compleix els acords adoptats en els òrgans de coordinació docent i col·legiats: CCP, claustre i consell escolar. |
|
|
7.5. Mostra una actitud activa i participativa en els òrgans de coordinació didàctica en què participa: departament o cicle, equips docents... |
|
|
7.6. Participa en les activitats escolars, complementàries i extraescolars. |
|
|
7.7. Treballa de forma adequada i correcta en equip. |
|
|
Una vegada analitzat el conjunt d'informació per a l'avaluació del funcionari o funcionària en pràctiques, a partir de l'anàlisi documental, del portafolis i del registre del seguiment fet pel tutor o tutora s'ha acordat atorgar-li la valoració d' APTE / NO APTE1.
............................................, ............ d...................................... de 2021
El president/a El tutor/a El secretari/ària
1 La qualificació de «no apte» s'ha de motivar.
ANNEX 6 CONTINGUT DEL PORTAFOLIS
El portafolis és un document en el qual el funcionari en pràctiques recull evidències dels aprenentatges que va adquirint al llarg de la fase de pràctiques. Aquestes evidències són reflexions personals, guions d'entrevistes amb famílies, activitats d'avaluació, instruments de recollida d'informació, experiències de treball en equip, adaptacions curriculars, la planificació de tasques competencials, l'organització de sortides escolars...
Ara bé, el portafolis ha de servir també per mostrar com és el procés de creixement professional del funcionari i, per tant, cada evidència s'ha d'acompanyar d'una reflexió sobre quin és el seu sentit i per a què ha servit.
L'extensió màxima és de 20 fulls per una sola cara i a doble espai (interlineat d'1,5). El tipus de lletra ha de ser Arial, cos 12. Aquesta extensió màxima no inclou la portada, que ha d'indicar el nom del funcionari en pràctiques i el del seu tutor, l'especialitat, el cos, el nom del centre educatiu, el curs acadèmic i les dates de les tres observacions d'aula del tutor i del director i l'inspector, si és el cas. A més, el tutor i el director han de signar a la coberta i indicar amb un vistiplau que han llegit el document.
El portafolis ha d'incloure:
-Una descripció de l'entorn sociocultural del centre.
-Les indicacions que acreditin que es coneixen els documents institucionals i projectes del centre.
- Els propòsits en iniciar el període de pràctiques.
- Una descripció de com s'ha implementat el treball de les competències clau en el cas dels docents d'educació primària i d'educació secundària.
- Una descripció de com s'ha implementat el treball de les competències professionals en el cas dels docents de formació professional.
-Algun instrument d'avaluació competencial.
- Referències al treball en equip del professorat desenvolupat en el si del departament, del cicle o d'algun projecte interdisciplinari.
- Un exemple de guió utilitzat per a les entrevistes amb les famílies d'alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
- Les dades sobre els resultats dels alumnes en acabar la primera avaluació.
- Una anàlisi detallada d'aquestes dades, indicant percentatges de suspesos, aprovats, notables i excel·lents.
- Les accions derivades de l'anàlisi d'aquestes dades, indicant beneficis pràctics per als alumnes i els docents.
- Referències a la formació feta i com s'ha transferit a l'aula.
- Els aspectes més rellevants de les orientacions rebudes per part del tutor.
- Els aspectes més rellevants de les orientacions rebudes per part de la direcció del centre.
- Un recull de propostes i compromisos de millora que es planteja el funcionari en pràctiques, prenent en consideració els suggeriments i orientacions del tutor, del director i de l'inspector, si és el cas.
- Un calendari d'implementació d'aquestes propostes i compromisos de millora a dos cursos acadèmics vista.
L'annex, que no computa en els 20 fulls, ha d'incloure:
-Una autoavaluació del període de pràctiques, utilitzant el guió que es facilita a la guia docent.
- La bibliografia a la qual s'ha acudit al llarg de la fase de pràctiques.
ANNEX 7 Relació final de la Comissió de Valoració dels Funcionaris en Pràctiques
Centre |
|
Localitat |
|
Nom i llinatges |
Cos |
Especialitat |
Valoració (Apte / No apte) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.........................................., .......... d....................................... de 2021
El president/a de la Comissió de Valoració El secretari/ària de la Comissió de Valoració
ANNEX 8 Relació final de la Comissió de Coordinació dels Funcionaris en Pràctiques
Nom i llinatges |
Cos |
Especialitat |
Valoració (Apte / No apte) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.........................................., .......... d....................................... de 2021
El president/a de la Comissió de Coordinació El secretari/ària de la Comissió de Coordinació