Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 8801
Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca per la qual s’aprova la instrucció per a la concessió de trasllats per raons de salut o de rehabilitació als funcionaris docents de l'ensenyament no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
L'apartat 1 de la disposició addicional primera de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, determina que constitueix base del règim estatutari dels funcionaris públics docents la provisió de llocs de feina mitjançant el concurs de trasllats d'àmbit estatal.
La Llei 30/1984, de 2 d'agost, de mesures per a la reforma de la Funció Pública, va incorporar en l'article 20.1.h, afegit per la Llei 53/2020, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l'ordre social, una nova figura en la regulació dels sistemes de provisió de llocs de feina, per facilitar la mobilitat voluntària per raons de salut dels funcionaris.
L'article 78.3 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, permet que les lleis de funció pública que es dictin en desenvolupament d'aquest estatut puguin establir altres procediments de provisió, entre els quals cita la mobilitat per motius de salut o rehabilitació del funcionari.
L'article 84 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix:
Article 84. Trasllat per motius de salut
1. El personal funcionari té dret a sol·licitar el canvi de lloc de feina per motius de salut o de rehabilitació propis, del cònjuge o de fills i filles a càrrec seu.
2. El trasllat està condicionat a l'existència de llocs dotats i vacants del cos, l'escala o l'especialitat que tenguin un nivell i un complement específic igual o inferior als del lloc de procedència i al compliment de tots els requisits d'ocupació.
3. Aquesta adjudicació, que requereix l'informe previ del servei mèdic corresponent, té caràcter definitiu quan la persona traslladada és titular del lloc de procedència.
Es tracta, per tant, d'una mobilitat basada en raons de salut del funcionari de carrera i, en conseqüència, aliena als principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat que regeixen el procediment ordinari de provisió de llocs de feina, el concurs de trasllats, amb la qual cosa estam davant d'un procediment de mobilitat de caràcter extraordinari.
També els funcionaris en pràctiques i els funcionaris interins poden necessitar, per protegir la seva salut, d'un canvi de centre. Tant uns com els altres accedeixen al lloc de feina que ocupen per procediments de selecció basats en els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, amb la qual cosa s'han de preveure regles especials per al seu trasllat, tenint en compte que sempre ocupen llocs de feina de forma provisional.
D'altra banda, l'article 14 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de riscs laborals estableix el dret dels treballadors a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball, juntament amb el correlatiu deure de l'empresari de protegir els seus treballadors en front dels riscs del treball, deure que, en el cas de les Administracions públiques es predica respecte dels empleats públics al seu servei. L'article 29.2.6è de la mateixa Llei estableix com a obligació dels treballadors en matèria de prevenció la de cooperar amb l'empresari perquè aquest pugui garantir unes condiciones de treball que siguin segures i no suposin riscos per la seva seguretat i salut.
D'acord amb l'article 115.1.n) de la Llei 3/2007, de 27 de març, el personal funcionari al servei de l'Administració pública té dret a rebre una protecció eficaç en matèria de prevenció, seguretat i salut en el treball. D'altra banda, l'article 124.1.q) estableix, entre els deures d'aquest personal el d'observar les mesures de salut laboral i de prevenció de riscs que s'adoptin legalment i reglamentàriament
En un sentit similar es pronuncien els articles 14.l i 54.9 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
Per això, és essencial en aquest procediment la intervenció del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, creat pel Decret 14/2018, d'1 de juny, pel qual es crea el Servei de Prevenció de Riscs Laborals propi per al personal docent que presta serveis en els centres docents públics d'ensenyaments no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'ha de tenir en compte que, d'acord amb els articles 2.3 del TRLEBEP i 3.1.b de la Llei 3/2007, de 27 de març, aquestes normes són aplicables al personal docent en absència de normativa bàsica estatal específica o autonòmica específica de desplegament. No obstant això, aquest procediment ha de tenir en compte certes peculiaritats de l'àmbit educatiu, en especial la distinció entre els llocs de treball de caràcter permanent, o vacants de plantilla, i les anomenades places de quota.
Com a instrument tècnic d'organització de l'Administració, l'article 21.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que els òrgans superiors i directius impulsen i dirigeixen l'activitat administrativa per mitjà d'instruccions; això és, mitjançant regles internes adreçades a establir pautes o criteris d'actuació, per les quals s'han de regir, en general, els òrgans i les unitats administratives dependents, o aquells que les han d'aplicar per raó de la matèria o les tasques que desenvolupen.
Així doncs, resulta necessari aprovar unes instruccions que tinguin per objecte establir les regles i les pautes d'actuació per a sol·licitar un trasllat per motius de salut.
La competència per dictar aquesta Resolució correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el que disposa l'article 10.1.h) de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, que estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i amb el Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears.
Per tot l'anterior, i prèvia negociació amb la Mesa Sectorial d'Educació, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions per a la concessió de trasllats per raons de salut o de rehabilitació als funcionaris docents de l'ensenyament no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que figuren com a annex d'aquesta Resolució.
2. Deixar sense efecte la Resolució de conseller d'Educació i Cultura de 20 de setembre de 2010, per la qual es dicten instruccions sobre el procediment aplicable en el cas que es produeixi desplaçament de professorat als centres (BOIB núm. 142 de 30 de setembre de 2010) en allò que contradigui aquesta Resolució.
3. Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
Palma, 17 de setembre de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà
ANNEX Instruccions
Primera
Àmbit subjectiu d'aplicació
Aquestes instruccions són d'aplicació al personal funcionari docent de l'ensenyament no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segona
Iniciació del procediment
1. El procediment s'inicia a sol·licitud de la persona interessada, mitjançant el tràmit Expòs/Sol·licit o qualsevol altre habilitat als efectes en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.
2. El funcionari o funcionària que per raons de salut o de rehabilitació, sobrevingudes a la incorporació al lloc de treball que ocupa, desitgi obtenir el trasllat a un lloc de treball en un centre educatiu diferent ha d'exposar, en la sol·licitud, els motius que justifiquen la petició de trasllat que, en tot cas, han d'estar referits a aspectes mèdics d'especial consideració o gravetat.
3. Amb la sol·licitud ha d'adjuntar un informe del Servei de Prevenció de Riscos Laborals adscrit a la Direcció General de Personal Docent en el qual s'indiqui, expressament, que l'adaptació de les condicions de treball resulten impossibles o que, malgrat les adaptacions realitzades, les condicions de treball influeixen negativament en la salut de la persona interessada, i que, a conseqüència de l'anterior, recomana un canvi de centre educatiu.
Així mateix, la persona sol·licitant pot adjuntar la documentació que consideri necessària per fonamentar la seva petició.
Tercera
Millora de la sol·licitud
Si la sol·licitud no reunís els requisits establerts en l'article 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o algun dels requisits establerts en l'apartat anterior, la Direcció General de Personal Docent requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la mancança o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fes, se'l tindrà per desistit de la seva sol·licitud, amb la prèvia resolució de la directora general de Personal Docent, en els termes de l'article 21 de la mateixa Llei.
Quarta
Informe del Servei de Prevenció
1. El Servei de Prevenció ha d'actuar amb criteris restrictius i recomanar el canvi de centre en casos d'especial gravetat o necessitat, tenint en compte que el trasllat per motius de salut és una forma extraordinària de provisió de llocs de feina.
2. La Direcció General de Personal Docent pot sol·licitar d'aquest Servei els aclariments o la informació addicional que consideri necessària.
Cinquena
Tramitació de la sol·licitud
1. Una vegada la Direcció General de Personal Docent comprovi que la sol·licitud reuneix tots els requisits, ha de tramitar-la protegint la intimitat del sol·licitant i, especialment, ha de respectar l'obligada confidencialitat dels documents aportats en el procediment que continguin informació de caràcter mèdica.
2. La tramitació està condicionada a l'existència de places vacants, de plantilla o de quota, dotades pressupostàriament que el funcionari pugui ocupar per acomplir els requisits d'ocupació, ubicades a l'illa on el sol·licitant ocupa el lloc de feina des del qual es vol traslladar. Per això, la Direcció General de Personal Docent ha d'identificar els llocs de treball que pugui oferir al sol·licitant.
3. Una vegada identificats, la Direcció General de Personal Docents ha d'oferir les places al funcionari.
Sisena
Comunicació de places vacants en el cas dels funcionaris de carrera
1. La Direcció General de Personal Docent ha de comunicar al funcionari docent de carrera les places vacants de plantilla existents després de la resolució de l'adjudicació definitiva del darrer concurs de trasllats, que corresponguin a les especialitats o funcions de les quals sigui titular, o a les que pugui accedir
d'acord amb l'establert en la darrera convocatòria de concurs de trasllats, així com les places vacants de plantilla de les especialitats que tingui habilitades, i de les que hagi adquirit o se li hagin reconegut mitjançant els procediments establerts en el Reial decret 1594/2011, de 4 de novembre.
2. En el cas que la necessitat del trasllat es produeixi una vegada s'ha publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears les plantilles orgàniques i abans de la resolució per la qual s'aproven les adjudicacions definitives del concurs de trasllats, s'ha de suspendre el procediment i la comunicació de les places vacants s'ha de demorar fins que es dicti la resolució esmentada i es coneguin les places vacants resultants, sempre que el funcionari atorgui expressament el seu consentiment.
3. Si no hi ha vacants de plantilla o si el funcionari no atorga el consentiment a què fa referència el punt anterior, se li han de comunicar les places vacants de quota que corresponguin a les especialitats o funcions de les quals sigui titular.
Setena
Selecció de places pel funcionari de carrera
1. Es requerirà el sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, comptadors des del l'endemà que hagi rebut la comunicació de places vacants, accepti o rebutgi la recomanació del Servei de Prevenció de Riscos Laborals.
2. En el cas que accepti la recomanació, ha de presentar, dins el mateix termini, davant la Direcció General de Personal Docent la relació de places vacants de plantilla ordenades per ordre de preferència.
Cas que no les seleccioni totes, la Direcció General de Personal Docent afegirà d'ofici les places no seleccionades, per ordre ascendent de codi de centre.
No obstant l'anterior, només les places que corresponguin a les especialitats o funcions de les quals el sol·licitant sigui titular són de selecció obligatòria.
3. Les places vacants de quota no són susceptibles d'ordenació per ordre de preferència, sinó que s'han d'adjudicar d'acord amb l'ordre següent:
a) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor puntuació global al barem de la borsa d'aspirants a funcionaris interins.
b) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor puntuació a l'apartat del barem d'experiència docent a l'administració educativa.
c) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor puntuació a l'apartat del barem d'experiència docent en centres públics d'ensenyament no universitari.
d) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor puntuació a l'apartat del barem de formació acadèmica i activitats de formació.
e) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor nota de l'expedient acadèmic.
f) Plaça ocupada pel funcionari interí amb menor edat.
4. En el cas que rebutgi la recomanació o que no contesti el requeriment en el termini atorgat, la directora general de Personal Docent ha de dictar una resolució per la qual es té per desistit al sol·licitant, amb la qual cosa el funcionari romandrà al centre des del qual sol·licita el trasllat.
Vuitena
Avaluació de les places
El Servei de Prevenció de Riscos Laborals avaluarà les places seleccionades, en l'ordre corresponent, fins que s'avaluï un lloc de feina com adaptat a les característiques personals, estat biològic o la discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda de la persona docent especialment sensible, la qual cosa ha de comunicar a la Direcció General de Personal Docent.
Novena
Adjudicació de la plaça al funcionari de carrera i caràcter del trasllat
1. La Direcció General de Personal Docent adjudicarà al sol·licitant la plaça que hagi estat avaluada com adaptada pel Servei de Prevenció.
2. Si el sol·licitant té destinació definitiva i la plaça adjudicada és una vacant de plantilla, se li ha d'adjudicar amb caràcter definitiu.
No obstant això, si el funcionari de carrera manifestàs expressament que no accepta la destinació com a definitiva, la plaça se li adjudicarà amb caràcter provisional i estarà a obligat a participar en el següent concurs de trasllats en què pugui participar i seleccionar totes les places a les que pugui optar, amb la finalitat d'obtenir una nova destinació definitiva. Aquesta possibilitat només es podrà exercir una vegada dins el mateix procediment.
3. Si el sol·licitant té destinació definitiva i la plaça adjudicada és una vacant de quota, o en el cas que el sol·licitant no tingui una destinació definitiva - amb independència, en aquest darrer cas, que la plaça adjudicada sigui una vacant de plantilla o de quota se li ha d'adjudicar amb caràcter provisional.
En el cas que se li adjudiqui provisionalment una vacant de plantilla, l'ha d'ocupar fins que aquesta sigui ocupada per un funcionari de carrera amb majors drets administratius o, sinó, fins que el sol·licitant obtingui una destinació definitiva en el concurs de trasllats. Per això, el funcionari estarà obligat a participar en els successius concursos de trasllats que es convoquin i en els que pugui participar i seleccionar totes les places a les que pugui optar.
En el cas que se li adjudiqui provisionalment una vacant de quota, l'ha d'ocupar fins que el sol·licitant obtingui una destinació definitiva en el concurs de trasllats o fins que sigui desplaçat d'aquesta per manca d'horari.
4. En cas que el funcionari, estant obligat, no participi, o que, per raons derivades de manca de titulació o per d'altres raons legalment establertes, no hi pugui, o que participant-hi no obtingui cap destinació de les sol·licitades, se li han de comunicar les places vacants de plantilla resultants després de la resolució de l'adjudicació definitiva del darrer concurs de trasllats i, si no n'hi ha, les places vacants de quota, per a què les seleccioni, s'avaluïn i se li adjudiqui una d'acord amb les instruccions setena a novena.
5. El funcionari de carrera que obtingui una destinació definitiva mitjançant un trasllat per motius de salut hi ha de romandre un mínim de dos anys, comptadors des de la data de presa de possessió, per a poder participar en un concurs de trasllats.
Així mateix, en el moment en què participi en un concurs de trasllats l'antiguitat en el centre, a efecte del barem de mèrits corresponent, es referirà al centre on hagi obtingut la destinació definitiva mitjançant el trasllat per motius de salut.
6. L'obtenció d'una destinació provisional mitjançant un trasllat per motius de salut implica la pèrdua de la destinació provisional anterior.
7. La plaça adjudicada, definitiva o provisional, és irrenunciable, i el funcionari ha de prendre possessió de la plaça i s'ha d'incorporar en el termini de tres dies hàbils, comptador des de la data en què se li notifiqui la resolució de trasllat.
Desena
Funcionaris docents de carrera en comissió de serveis
1. Cas que un funcionari de carrera en comissió de serveis sol·liciti un trasllat, s'ha de revocar la comissió de serveis i el funcionari ha d'ocupar el lloc de feina on té la destinació definitiva.
2. Si el sol·licitant no té una destinació definitiva, se li adjudicarà un lloc de feina amb caràcter provisional d'acord amb les regles esmentades en les instruccions sisena a novena.
Onzena
Funcionaris docents en pràctiques
Cas que, a conseqüència de la recomanació del Servei de Prevenció, un funcionari en pràctiques tingui dret al trasllat que ha sol·licitat se li ha d'adjudicar, d'acord amb les instruccions sisena a novena, una nova destinació provisional
Dotzena
Funcionaris docents interins
1. Cas que un funcionari interí tingui dret al trasllat que ha sol·licitat tindrà preferència en l'adjudicació de vacants sobrevingudes a partir del següent procediment, ordinari i extraordinari, d'adjudicació de substitucions.
2. El funcionari interí que sol·licita el trasllat estarà obligat a participar en tots els procediments ordinaris de substitucions i seleccionar totes les places a què pugui optar, d'acord amb les opcions seleccionades en la sol·licitud de participació en la convocatòria d'aspirants a formar part de la borsa de funcionaris docents interins, fins que se li adjudiqui una vacant sobrevinguda. Cas que no les hi seleccioni totes, la Direcció General de Personal Docent les afegirà d'ofici, per ordre ascendent de codi de plaça.
3. El cessament d'aquest funcionari no estarà vinculat a la nova destinació, sinó a la plaça des de la qual ha estat traslladat.
4. En qualsevol cas, només pot ser traslladat a places la jornada de les quals coincideixi amb la jornada corresponent a la plaça des de la qual sol·licita el trasllat.
Tretzena
Criteris per al cessament dels funcionaris interins
1. El trasllat per motius de salut d'un funcionari docent de carrera o en pràctiques implica el cessament del funcionari interí que ocupava la plaça vacant de plantilla o de quota a la qual se li trasllada.
2. Cas que en un mateix centre hi hagi vàries places vacants de plantilla o de quota a les quals el funcionari sol·licitant pugui ser traslladat, ocupades per funcionaris interins, s'aplicaran successivament els següents criteris per determinar el funcionari interí que ha de cessar:
a) Menor puntuació global al barem de la borsa d'aspirants a funcionaris interins.
b) Menor puntuació a l'apartat del barem d'experiència docent a l'administració educativa del barem.
c) Menor puntuació a l'apartat del barem d'experiència docent en centres públics d'ensenyament no universitari.
d) Menor puntuació a l'apartat del barem de formació acadèmica i activitats de formació.
e) Menor nota de l'expedient acadèmic.
f) Menor edat del funcionari interí.
3. El funcionari interí que cessi tindrà preferència en l'adjudicació de places a partir del següent procediment, ordinari i extraordinari, d'adjudicació de substitucions.
Catorzena
Concurrència de sol·licituds
S'aplicarà el criteri preferencial de l'ordre d'entrada de les sol·licituds en el cas que diverses sol·licituds originin una concurrència en l'adjudicació de places,
Quinzena
Tramitació àgil, durada del procediment i efectes del silenci
1. Atesa la necessitat de protegir la salut del funcionari sol·licitant, la Direcció General de Personal Docent ha d'adoptar les mesures oportunes per a què la tramitació d'aquest procediment sigui àgil.
2. La durada màxima del procediment és de tres mesos, sense perjudici del que disposa l'apartat 2 de la instrucció sisena.
3. Transcorregut el termini esmentat sense que s'hagi dictat i notificat la resolució que posa fi al procediment, el sol·licitant pot entendre desestimada la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, i d'acord amb la lletra f) de la disposició addicional vuitena de la Llei 3/2007, de 27 de març, referits, respectivament, als procediments l'estimació dels quals tinguin com a conseqüència que es transfereixin al sol·licitant facultats relatives al servei públic, i als procediments d'adscripció provisionals a llocs de feina.
Setzena
Resolució
1. La directora general de Personal Docent ha de dictar la resolució que posi fi al procediment, estimant o desestimant la sol·licitud.
2. La resolució que estimi la sol·licitud ha de declarar el trasllat per motius de salut del funcionari sol·licitant, adjudicar la plaça corresponent i indicar si el trasllat té caràcter definitiu o provisional.
3. D'aquesta resolució s'ha d'informar a la Comissió paritària de prevenció de riscs laborals de personal docent.
4. En el cas que el funcionari sol·licitant rebutgi la recomanació de trasllat, incompleixi el termini establert en l'apartat 1 de la instrucció setena, o rebutgi les places comunicades o la plaça que, seguint l'ordre de preferència comunicat, sigui avaluada com adaptada pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals, la resolució tindrà per desistida la persona interessada de la sol·licitud de trasllat per motius de salut, de forma que romandrà en la seva destinació.
5. Contra la resolució que posi fi al procediment les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada, davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que se'ls hagi notificat la resolució.
Dissetena
Aplicació subsidiària
Aquesta instrucció és d'aplicació subsidiària a les sol·licituds de trasllat per raó de violència de gènere i a les sol·licituds de reingrés des de la situació d'excedència voluntària per interès particular o des de d'altres situacions sense reserva de plaça, en allò que resulti adequat a la seva naturalesa.
Divuitena
Efectes
Aquesta Instrucció desplega els seus efectes a partir del curs escolar 2020-2021.