Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 8694
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança reguladora de canalitzacions i xarxes de serveis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb l'edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 17, de data 8 de febrer de 2020, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió extraordinària de 27 de gener de 2020, mitjançant el qual es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança reguladora de canalitzacions i xarxes de serveis.

De conformitat amb el que preveuen els articles 22.2.d) i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació a la modificació de l'Ordenança reguladora de canalitzacions i xarxes de serveis, per la qual cosa queda aprovada definitivament, i es transcriu a continuació el text íntegre de l'ordenança reguladora:

“Proposta de modificació Ordenança reguladora de canalitzacions i xarxes de serveis

ÍNDEX

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

TÍTOL II CANALITZACIONS

Article 2. Condicions de les obres i instal·lacions

Article 3. Tipus d'obres

Article 4. Condicions d'execució de les obres [MODIFICACIÓ DE LA REDACCIÓ]

Article 5. Conservació de les instal·lacions i serveis en domini públic

TÍTOL III XARXES DE TELECOMUNICACIONS I ALTRES SERVEIS

Article 6. Dret d'ocupació del domini públic

Article 7. Condicions tècniques

Article 8. Condicions d'instal·lació de les xarxes de telecomunicacions i altres serveis

Article 9. Substitució d'instal·lacions

Article 10. Xarxes municipals

Article 11. Sol·licituds d'utilització de canalitzacions subterrànies municipals

Article 12. Normes d'utilització

TÍTOL IVRÈGIM D' INTERVENCIÓ

Article 13. Llicència i comunicació prèvia.

Article 14. Permisos d'urgència

Article 15. Planificació

Article 16. Fiança

DISPOSICIÓ FINAL

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

1. Aquesta ordenança té per objecte la regulació de les condicions de planificació i execució de les diferents xarxes de serveis que discorren ant pel subsòl, sòl i volada de les vies i espais públics, així com en finques particulars per establir, conservar, ampliar, renovar i reparar conduccions i connexions d'aigua, gas, electricitat, vapor, aire a pressió, línies de telecomunicacions i altres serveis anàlegs. També té per objecte regular les condicions urbanístiques i mediambientals de localització, instal·lació i funcionament, dins de la competència municipal, dels elements i equips de telecomunicació, de forma que la seva implantació en el subsòl, sòl i volada de les vies, espais públics i finques particulars, es comptabilitzi amb l'ús comú d'aquests i es produeixi el mínim impacte des del punt de vista espacial i visual.

2. Els seus preceptes seran també d'aplicació en qualsevol altre tipus d'obres que suposi remoció dels terrenys del comú, per raó d'utilització d'aquests o que afectin als paviments de les vies públiques.

3. Únicament seran autoritzables aquelles canalitzacions als vials on consti com a executada la infraestructura necessària per tal de què aquestes es puguin dur a terme. Aquest extrem haurà de ser certificat mitjançant informe tècnic que serà emès una vegada es sol·liciti la tramitació de l'expedient.

 

TÍTOL II CANALITZACIONS

Article 2. Condicions de les obres i instal·lacions

Les obres i actuacions realitzades en vies i espais públics municipals han de complir les disposicions tècniques vigents generals i especifiques aplicables en cada cas segons el tipus d'instal·lació que es tracti. En particular, per la seva vinculació especial amb aquesta matèria en l'àmbit local, i amb especial observança de les Normes Subsidiàries de Planejament del Terme Municipal de Son Servera.

Article 3. Tipus d'obres

1. Obres de nous establiment, reparació o reforma d'instal·lacions subterrànies en la via pública. Són obres realitzades per les empreses concessionàries de serveis com ara: xarxes d'abastament d'aigua potable i instal·lacions de rec, sèquies, xarxes contra incendis, xarxes de sanejament, xarxes de recollida d'aigües pluvials, xarxes de telefonia i telecomunicacions, xarxes elèctriques, etc. Aquest tipus d'actuacions es poden classificar en:

- Cales o sondatges: consisteixen en obres d'obertura del sòl per a investigació o reparació d'averies o desperfectes en les conduccions o instal·lacions de serveis, que no excedeixin els 4 metres quadrats de superfície afectada. Es poden tractar d'actuacions programades o motivades per l'aparició d'una avaria.

- Canalitzacions: són obres de caràcter predominantment lineal l'objecte del qual és l'establiment de noves instal·lacions subterrànies o la rehabilitació de les ja existents.

- Escomeses: es defineixen com les connexions d'alimentació o subministrament a un edifici o finca des d'un servei existent en la via pública, tenint una traça sensiblement perpendicular a la façana.

- Actuacions especials: són actuacions a les vies i espais públics que per la seva especialitat no es poden incloure a cap de les tipologies descrites anteriorment.

2. Obres realitzades en la via pública a sol·licitud de particulars: abasten la resta d'obres realitzades a sol·licitud de particulars que afectin a paviments o elements de les vies i espais públics, com ara:

- Rebaixes de vorades o modificació de paviment en voreres per a pas de vehicles a immobles.

- Reparació d'instal·lacions d'ús privat en la via pública, com ara trams d'escomeses o reixes de ventilació de garatges.

Article 4. Condicions d'execució de les obres

L'obertura de rases se subjectarà als condicionants següents de caràcter general:

(les condicions s'han d'ajustar a allò establert a les ordenances urbanístiques):

  • El tall de la superfície de la capa de rodament en calçades amb paviment asfàltic es realitzarà de forma rectilínia.

  • La profunditat mínima de les canalitzacions, mesurada des de la part superior de la seva generatriu, serà de 60 cm sota calçades i carrers amb trànsit rodat i de 40 cm sobre voreres i carrers amb trànsit per a vianants exclusivament. En el cas de no poder complir-se per l'existència de xarxes d'altres serveis, restes arqueològiques, etc, s'ha de comunicar a l'Ajuntament, que indicarà les mesures de protecció a adoptar.

  • Les canalitzacions s'han de protegir en tot el seu perímetre amb sorra seleccionada i posterior rebliment de rasa amb balast artificial compactada. Queda prohibida la utilització dels materials procedents de l'excavació per al rebliment de les rases.

  • Sobre el rebliment i sota la capa de rodament o de terminació del paviment, es col·locarà una base formigó HM-15/P/25/E amb un gruix de 20 cm sobta calçades i 15 cm sota voreres.

  •  La reposició de la capa de rodament en les calçades amb paviment hidràulic així com en voreres s'executarà amb materials iguals als preexistents. Si la vorera té menys d' 1,5 metres d'amplada es reposarà íntegrament la vorera en tota la seva amplada.

  • Totes les tapes dels registres seran antilliscants. Si per necessitats de l'obra s'ha d'instal·lar algun registre a la calçada, la tapa serà de fosa de classe D 400 segons norma europea EN-125 i disposarà dels elements de fixació suficients que garanteixin la no sonoritat al pas de vehicles.

  • Cal reposar al seu estat primitiu la senyalització horitzontal, vertical o semafòrica afectada per les obres.

En els supòsits que s'autoritzi l'execució d'una síquia en part o en la totalitat del traçat longitudinal d'un carrer, l'interessat restarà obligat a dur a terme les reparacions corresponents de l'asfalt i paviment per la meitat de l'amplària del carrer, agafada des de l'eix central i per tota la longitud objecte de la síquia.

Si l'objecte de la síquia és l'eix central del carrer, esdevindrà obligat a restaurar l'asfalt per la totalitat de la via.

En els supòsits de l'execució de síquies per a escomeses de serveis, l'interessat restarà obligat a la restauració de l'asfalt i paviment  en una amplària d'1 metre per cada banda agafada des de l'eix central de la síquia que té sentit perpendicular a la via pública.

Article 5. Conservació de les instal·lacions i serveis en domini públic

1. Les companyies concessionàries dels serveis han de mantenir les seves instal·lacions en perfecte estat de conservació, mitjançant el compliment estricte de les normatives tècniques vigents en la matèria.

2. Les empreses o entitats que disposin d'instal·lacions en els espais públics han de disposar de personal d'inspecció així com de reserva permanent de personal de manteniment, convenientment dotat i suficient per detectar i reparar les anomalies existents en els registres i canalitzacions que afectin a la via pública. Es prestarà especial interès a les anomalies que puguin afectar la seguretat dels vianants i vehicles, a la no emissió de sorolls en els registres afectats pel trànsit rodat i a la neteja d'elements oberts com ara desguàs de recollida d'aigües pluvials o reixes de ventilació.

3. També han de posar a disposició dels serveis municipals i dels usuaris en general, un telèfon i una adreça de correu electrònic o fax, per atendre de forma ràpida i eficaç les incidències que es produeixin a les seves instal·lacions.

4. Tan aviat com l'empresa concessionària tingui coneixement de qualsevol incidència a les seves instal·lacions, caldrà desplaçar el lloc on s'hagi produït, els elements de reserva que jutgi necessaris segons la importància de l'avaria, per reparar-la sense dilació, i procedir si escau a l'adopció de les mesures urgents de protecció i senyalització necessàries per a la seguretat pública.

5. Les tapes d'accés, registre i maniobra, quan per pèrdua, sostracció, deteriorament, enfonsament o desgast suposin un obstacle a l'accessibilitat, resultin lliscants o un perill per als ciutadans, s'han de reposar per la companyia de servei responsable en el termini màxim de 24 hores, entretant s'haurà d'adoptar les condicions corresponents de seguretat per als vianants. En el cas que per desídia de l'empresa titular del servei, l'Ajuntament es vegi obligat a suplir-la en alguna tasca de manteniment de les seves instal·lacions per motius de seguretat, es liquidarà obligadament el cost de les actuacions que s'hagin realitzat.

6. No hi haurà solució de continuïtat entre els treballs de rebliment de la rasa i dels de reposició del paviment. Quan per finalitzar-se la jornada laboral o per tractar-se de paviments especials, hagin de transcórrer algunes hores entre el rebliment de la rasa i la reposició del paviment, s'haurà de construir sempre un paviment provisional amb sòl – ciment o formigó, deixant en tot cas les superfícies al mateix nivell que les contigües i sempre totalment netes, retirant immediatament, la runa o materials sobrants. L'empresa ha de vigilar, en tot moment, la conservació dels ferms provisionals i de manera especial, en cas de pluges o altres incidències.

7. L'Ajuntament pot procedir en qualsevol moment, a la realització dels assaigs i comprovacions que consideri convenients, tant sobre les condicions de qualitat com de les geomètriques, i les de posada en obra de materials i ferm.

 

TÍTOL III XARXES DE TELECOMUNICACIONS I ALTRES SERVEIS

Article 6. Dret d'ocupació del domini públic

1. Es reconeix, de conformitat amb l'article 30 de la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, el dret d'ocupació del domini públic o la propietat privada per al desplegament de les xarxes públiques de comunicacions electròniques en els termes i condicions fixats a la llei esmentada.

2. Això no obstant l'anterior, als efectes de compatibilitzar el dret reconegut en la llei, amb altres interessos públics la defensa dels quals correspon a l'Ajuntament, es podran tramitar projectes que impliquin la variació en la ubicació d'una infraestructura o un element de la xarxa de transmissió de comunicacions electròniques, s'haurà de concedir audiència prèvia a l'operador titular de la infraestructura afectada, perquè realitzi les al·legacions pertinents sobre els aspectes tècnics, econòmics i de qualsevol altre índole respecte a la variació projectada.

Article 7. Condicions tècniques

Els aspectes tècnics de les instal·lacions es regiran per la reglamentació específica de caràcter nacional i autonòmic que els afecti i, si no n'hi ha, les normes particulars de les empreses subministradores.

Article 8. Condicions d'instal·lació de les xarxes de telecomunicacions i altres serveis

1. Les operadores han de fer, preferentment, ús de les canalitzacions subterrànies o en l'interior de les edificacions que permetin el desplegament i explotació de xarxes públiques de comunicacions electròniques. Amb caràcter general s'hauran d'evitar el desplegament de línies aèries i per façana de les xarxes utilitzant les canalitzacions i xarxes de serveis que s'executin, les xarxes existents o mitjançant el seu ús compartit amb altres companyies.

2. Només en els casos en què no existeixin aquestes canalitzacions o no sigui possible la seva construcció o ús per raons tècniques o econòmiques, les operadores podran efectuar desplegaments aeris o per façana seguint els existents prèviament, si bé no es podrà realitzar aquest desplegament en casos justificats en què s'afecti al patrimoni històric i artístic o que puguin afectar a la seguretat pública.

3. Es fixen les condicions d'instal·lació següents:

3. 1. Sòl urbanitzable:

No s'admetrà l'establiment permanent de línies elèctriques aèries d'altra, mitja o baixa tensió així com de comunicacions o qualsevol altre tipus. Només s'autoritzaran amb caràcter provisional fins a la seva eliminació i integració definitiva en les obres d'urbanització.

Quant al projecte d'urbanització, el projecte tècnic ha de preveure la instal·lació d'infraestructura d'obra civil per facilitar el desplegament de les xarxes públiques de comunicacions electròniques, pot incloure addicionalment elements i equips de xarxa passius en els termes que determini la normativa tècnica de telecomunicacions que es dicti en desplegament de la Llei.

Les infraestructures que s'instal·lin per facilitar el desplegament de les xarxes públiques de comunicacions electròniques de conformitat amb el paràgraf anterior formaran part del conjunt resultant de les obres d'urbanització i passaran a integrar-se en el domini públic municipal.

L'Ajuntament posarà aquestes infraestructures a disposició de les operadores interessades en condicions d'igualtat, transparència i no discriminació.

Així mateix, en els projectes d'obres municipals es preveu, en els supòsits i condicions que es determinin en la normativa estatal, la instal·lació de recursos associats i altres infraestructures d'obra civil per facilitar el desplegament de les xarxes públiques de comunicacions electròniques que es posaran a disposició de les operadores interessades en condicions d'igualtat, transparència i no discriminació.

Tots els serveis elèctrics de mitja o baixa tensió, i les seves escomeses als edificis, així com els d'enllumenat públic, comunicacions o qualsevol altre servei s'han de disposar sota canalització subterrània intubada i amb registre que permeti la substitució dels conductors, en cas necessari, sense trencar el paviment.

Les línies aèries existents amb anterioritat a la qualificació com a sòl urbanitzable o a les quals s'hagin aixecat amb caràcter provisional, s'han d'incloure en el projecte d'urbanització corresponent, tot canviant el seu traçat actual a canalització subterrània.

3. 2. Sòl urbà:

D'acord amb allò que disposa l'article 11 de la present ordenança en l'ampliació, modificació o modernització d'instal·lacions de distribució pública existents, així com en les de nova implantació, s'ha d'evitar el desplegament de línies aèries i per façana de les xarxes, tot construint o utilitzant les canalitzacions i xarxes de serveis existents o mitjançant el seu ús compartit amb altres companyies, amb les limitacions establertes en la reglamentació tècnica específica, les empreses distribuïdores han de disposar, en el cas que no n'hi hagi, les canalitzacions subterrànies intubades i amb registre corresponents que connectin amb l'interior dels edificis, bé pel portal d'entrada, bé per la terrassa de coberta o bé a través dels patis de llums.

Quan no es pugui complir la condició anterior, es podran admetre traçats verticals adossats a façana tot procurant que el seu número sigui reduït i que tinguin el menor impacte visual possible, fet pel qual es considerarà la possibilitat d'utilitzar ranures, canaletes o motllures plàstiques o d'altres materials, per cobrir els cables o en última instància, mimetitzar el cablejat en el mateix color de la façana.

Quan s'efectuïn noves construccions, o en la restauració d'edificis existents, s'han de preveure canalitzacions subterrànies en vorera que permetin el pas de circuits de les diferents instal·lacions, així com la introducció de les escomeses necessàries per al propi edifici, s'hauran d'eliminar els cablejats situats sobre les façanes amb anterioritat a l'inici de les obres corresponents.

S'admetran els traçats verticals superficials, que se situaran propers a les mitgeres amb els edificis contigu, per permetre la transició entre els cablejats subterranis i els grapejats en edificis contigus, encara que l'objectiu final serà l'eliminació d'aquestes esteses verticals a mesura que es vagi actuant en edificis antics, per iniciativa privada, o bé en actuacions globals municipals.

Article 9. Substitució d'instal·lacions

1. Les esteses aèries o per façana existents en la ciutat consolidada se suprimiran progressivament quan es produeixin obres de nova construcció o rehabilitació d'edificis, remodelació de la via pública o modificació de les xarxes existents.

2. Quan es realitzin obres de remodelació en la via pública o de nova construcció o rehabilitació d'edificis, per iniciativa municipal o privada, en la ciutat consolidada i es construeixin canalitzacions subterrànies per al soterrament posterior dels cablejats existents, els serveis tècnics municipals comunicaran a les companyies subministradores corresponents la disponibilitat d'aquestes canalitzacions i aquestes vindran obligades a efectuar el canvi en el termini màxim de tres mesos. En els casos degudament justificats es podrà modificar el termini a petició de la companyia corresponent.

3. L'Ajuntament, per raons de seguretat, accessibilitat, protecció del patrimoni històric i artístic, ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies públiques i ordenació urbanística, podrà instar a les companyies perquè en el termini que es determini, que no podrà ser superior a cinc anys, procedeixi a l'eliminació de les esteses i cablejats existents en els termes de l'article 6 d'aquesta ordenança.

Article 10. Xarxes municipals

1. Als efectes de l'article anterior es posaran a disposició de les companyies subministradores les infraestructures municipals existents amb capacitat per contenir aquestes xarxes d'acord amb l'article 37 de les Llei de telecomunicacions.

2. Les empreses i operadores d'altres sectors diferents al de les comunicacions electròniques que siguin titulars o gestores d'infraestructures en el domini públic de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals o beneficiàries d'expropiacions forçoses i que siguin susceptibles de ser utilitzades per al desplegament de xarxes públiques de comunicacions electròniques facilitaran l'accés a aquestes infraestructures a les operadores que instal·lin o explotin xarxes públiques de comunicacions electròniques, sempre que aquest accés no comprometi la continuïtat i seguretat de la prestació dels serveis que en aquestes infraestructures realitza el seu titular.

Article 11. Sol·licituds d'utilització de canalitzacions subterrànies municipals

1. Les empreses interessades en la utilització de les canalitzacions subterrànies municipals han de presentar en el Registre Municipal la sol·licitud corresponent, on figuraran plànols del traçat previst i una descripció de la instal·lació que es pretén realitzar. Cada operador interessat sol·licitarà autorització d'ús de canalitzacions municipals, mitjançant un escrit on s'indiqui el carrer o carrers on utilitzarà les canalitzacions, així com la seva habilitacions com a operador per al desplegament de xarxes de fibra òptica o xarxes híbrides de fibra òptica i cable coaxial per la comissió nacional dels mercats i la competència (CNMC).

2. Les autoritzacions concedides per l'Ajuntament de Son Servera a qualsevol operador no ha d'establir en cap cas un dret preferent ni exclusiu d'accés o ocupació en benefici envers cap operador de les infraestructures municipals.

Abans de l'inici del desplegament per les infraestructures municipals, s'haurà d'adjuntar mitjançant registre d'entrada a l'Ajuntament, la següent documentació:

2.1. Empresa o empreses que van a realitzar els treballs i operador responsable del desplegament (nom, CIF, adreça) i per a totes elles:

  • Certificat de l'empresa que porta el manteniment preventiu que el Pla de riscos laborals està actualitzat i en vigor.

  •  Certificats d'estar al corrent de pagament de la seguretat social i hisenda.

  •  Assegurança de responsabilitat civil que cobreixi dany patrimonial, dany contra tercers.

  • Llistat de persones que intervindran a l'obra (nom, llinatges, NIE i certificat d'aptitud mèdica en vigència).

  • Declaració responsable de la persona administradora de cada empresa que intervingui, sotmetent-se a la present normativa i acceptant tota responsabilitat contra accident o dany propis i/o contra tercers i exonerant de forma específica a l'Ajuntament de Son Servera en allò relatiu als treballs de desplegament de xarxes de telecomunicacions utilitzant canalitzacions municipals.

  • Acta de replanteig de l'operador i altres operadors existents amb els acords de compartició assolits (només en cas d'intervenir més d'un operador).

2. 2. No està permès iniciar els treballs sense el justificant d'haver lliurat la documentació mitjançant registre d'entrada.

3. Depenent de les zones a les que afecti la sol·licitud, en les canalitzacions municipals existents, pot haver-hi un o diversos tubs dels quals l'Ajuntament decidirà quants es poden dedicar a l'activitat de les telecomunicacions. Es compatibilitzarà l'ús de la infraestructura per diverses xarxes d'operadores diferents, fins a un màxim de tres, dins del mateix tub, per a la qual cosa cadascuna d'aquestes xarxes ha de disposar, almenys, amb senyalització indicativa i, preferiblement, protegir cadascun dels cablejats mitjançant beina o tub de menor diàmetre que el de la canalització principal.

4. Per tal de facilitat l'allotjament dels tubs de menor diàmetre a l'interior del tub existent, de major diàmetre, l'Ajuntament pot encarregar al primer sol·licitant la introducció simultània dels tubs petits amb guies descomptant, del preu públic fixat pel servei de canalització municipal, l'import dels subtubs, incloent la mà d'obra, sense comptar el subtub propi. La valoració unitària de cadascun d'aquests tubs s'efectuarà per part dels tècnics municipals tenint en compte el preu net de mercat d'aquests tubs i la mà d'obra necessària per allotjar-los.

5. Abans d'iniciar-se les obres s'ha d'efectuar un replanteig previ i signar l'acta corresponent per tots els que intervinguin, inclòs el coordinador de seguretat. En aquest acte el personal municipal indicarà a l'empresa concessionària la canalització o canonada adjudicada.

6. L'Ajuntament obrirà un registre d'operadors que utilitzen canalitzacions municipals i un cop se li concedeixi a l'operador l'autorització corresponent serà inclòs en el registre, juntament amb els mapes actualitzats d'ús per cada operador i la documentació sol·licitada més actualitzada de la qual es tingui constància. L'operador serà el responsable de lliurar el rebut de pagament de l'assegurança de responsabilitat civil en vigor a fi de demostrar que té en tot moment una assegurança de responsabilitat civil vigent.

Article 12. Normes d'utilització

1. Correspon a l'empresa concessionària la comprovació del bon estat de la canalització que s'ofereix i, si escau, la reparació de possibles obstruccions o defectes que permetin la seva correcta utilització. Aquests defectes s'han de comunicar al personal tècnic municipal abans de reparar-los, perquè aquests tècnics comprovin i valorin les reparacions a l'objecte de descomptar-los del preu final.

2. Les escomeses a usuaris s'efectuaran mitjançant arqueta de registre pròpia, a construir per cada operador, que es comunicarà amb el registre més proper de la canalització principal a través d'un tram de canalització auxiliar.

3. Els elements propis de la xarxa del sol·licitant com ara peces de connexió, dispositius de control, etc, s'han d'allotjar, igualment, en arquetes amb registre construïdes a aquest efecte tot utilitzant les arquetes de canalització principal únicament per al pas de les xarxes de distribució esmentades.

4. Cada empresa o operador dels que utilitzin canalitzacions municipals serà responsable de la conservació de la seva pròpia xarxa i de la part proporcional que li correspongui, en cada moment, de dita canalització municipal de la qual s'haurà d'ocupar contínuament que romangui en bon estat, tant en l'aspecte funcional com en allò relatiu a la seguretat, i qualsevol altre dany que es pugui ocasionar, per qualsevol circumstància, l'assumiran les companyies participants.

5. L'operador només podrà utilitzar una canonada de les disponibles, i haurà de deixar la resta de canonades vacants per a futurs operadors interessats. En cas de necessitar usos addicionals d'utilitzar sempre la mateixa canonada. En cas de tenir ocupada aquesta canonada més d'un 75% haurà de justificar adequadament l'ús d'una segona canonada disponible vacant. L'operador només podrà, una vegada justificat, utilitzar un segon tub únicament realitzant una subconductación mínima de 3 tubs o malles tèxtils, havent d'utilitzar només una dels subconductos i deixar els altres buits per a futurs usos.

6. Està prohibida la presència de connexions, divisors òptics, splitters en arquetes de mesures de 60 cm x 60 cm o inferiors, a causa de que la seva presència dificulta o impossibilita la compartició d'infraestructures.

7. Correran per compte de l'operador totes les despeses de desplegament dels cables, obra civil necessària per a la connexió de les canalitzacions a façana o edificis. Les canalitzacions que connecten les infraestructures privatives de l'operador amb les municipals seran propietat de l'operador que les construeixi.

8. Un cop acabat el desplegament, s'haurà d'elaborar una mapa d'utilització abans de 30 dies després d'haver finalitzat el desplegament, indicant el tipus de cables, el diàmetre del tub empleat i presència de caixes d'entroncament o divisors òptics o splitters a les arquetes. Es presentarà una mapa actualitzat cada vegada que s'hagi acabat una actuació de desplegament. L'Ajuntament ha de tenir constància de tots els elements instal·lats en les canalitzacions municipals. Tots els cables i elements que hi hagi en les arquetes hauran d'estar perfectament identificats per l'operador, per determinar el propietari d'aquests elements.

9. L'Ajuntament realitzarà inspeccions periòdiques de comprovació de la utilització de les canalitzacions municipals d'acord amb els plànols de desplegament entregats pels operadors. En cas de discrepàncies es comunicarà amb els operadors per tal que actualitzin els plànols. En cas de falta reiterada d'actuació, l'Ajuntament podrà contractar els serveis d'un enginyer de telecomunicacions a l'objecte que realitzi l'actualització, amb càrrec als operadors amb manca d'actualització de l'ús de les canalitzacions.

10. En cas d'haver més d'un operador autoritzat per a l'ús de la canalització municipal, ambdós hauran de coordinar la compartició d'aquestes canalitzacions, per tal que la compartició sigui efectiva i eficient. Cada vegada que un operador iniciï una actuació de desplegament, ha d'informar els altres operadors concurrents en aquestes canalitzacions per tal de concretar una cita de replanteig in situ visitant les canalitzacions i poder verificar l'ús de les mateixes. S'elaborarà una acta de replanteig que haurà de ser signat per tots els operadors donant conformitat a la reunió i als acords assolits, sempre respectant la normativa municipal vigent de compartició d'infraestructures. L'acta de replanteig signada haurà de ser lliurada mitjançant registre d'entrada a l'Ajuntament, per l'operador que iniciï els treballs per a la seva inclusió en el registre d'usos de les canalitzacions

11. En cas que no existeixin canonades disponibles, acordarà de les canalitzacions ocupades, com és la que té menor nivell d'ocupació i el o els nous operadors intervinents han de fer una subconductació tèxtil per aquesta canalització menys ocupada al seu cost i utilitzaran només una de les malles cada operador. Havent de quedar almenys dos subconductacions lliures per a futurs usos. Les subconductacions lliures quedaran a disposició de la resta de futurs operadors, que hauran de pagar al que va realitzar la subconductació de la part proporcional del cost de la realització de la subconductació. Si fa ús d'una subconductación d'una malla de 3 malles, haurà d'abonar una tercera part del cost de subconductació.

12. En cas de manca d'acord entre operadors en la interpretació d'aquesta normativa o qualsevol que estigui vigent, haurà de ser l'Ajuntament de Son Servera, qui resolgui la forma de compartició de les canalitzacions. L'Ajuntament podrà contractar els serveis d'una persona titulada en Enginyeria de telecomunicacions perquè dictamini els acords de compartició. Les despeses de la contractació de l'enginyer hauran de ser sufragats íntegrament i a parts iguals pels operadors afectats. Tots els operadors concurrents se sotmeten a les decisions que arbitri l'Ajuntament de Son Servera davant la falta d'acord dels operadores per a la compartició d'infraestructures o per a la interpretació de la present normativa.

13. Els operadors que disposin d'autorització d'usos compartit i / o accés a les infraestructures municipals es comprometen a col·laborar activament en el manteniment d'aquestes infraestructures, així com al desmuntatge d'aquell cablejat i / o elements que hagi deixat de ser útils o deixat d'estar en servei. Els operadors estan obligats a donar part a l'Ajuntament de Son Servera, de qualsevol anomalia o incidència sobre les infraestructures tan aviat com es detectin així com col·laborar en la seva esmena de les mateixes.

 

TÍTOL IV. RÈGIM D'INTERVENCIÓ

Article 13. Llicència i comunicació prèvia.

1. Tota empresa, organisme o particular que necessiti la realització d'una obra, instal·lació o actuació que impliqui obertura del sòl o afecti a elements de les vies i espais públics municipals, ha d'obtenir la llicència municipal preceptiva prèvia autorització dels serveis tècnics municipals. Aquesta llicència es tramitarà d'acord amb allò que disposa la normativa aplicable

.2. Això no obstant, en aquells casos en què s'hagi presentat i aprovat un pla anual d'instal·lacions de xarxes de serveis o, específicament d'acord amb la Llei de telecomunicacions, un pla de desplegament de les xarxes de telecomunicacions, l'execució de les obres o el desplegament de la xarxa de telecomunicacions està sotmès al règim de comunicació prèvia.

3. A aquest efecte presentaran model de comunicació prèvia en què es descriurà l'actuació a realitzar i la seva inclusió en el pla d'instal·lacions o de desplegament prèviament aprovat per l'Ajuntament, inclourà manifestació explícita què compleix amb les requisits establerts en la normativa vigent, que disposa de la documentació que així ho acredita i que es compromet a mantenir el seu compliment durant el període de temps inherent a l'ús de la instal·lació.

4. La seva tramitació es realitzarà d'acord amb la normativa aplicable i sotmesa la règim tributari establert a l'ordenança fiscal corresponent.

5. Les comunicacions prèvies produiran els efectes que es determinin en cada cas per la legislació corresponent i permeten el reconeixement o exercici d'un dret o bé l'inici d'una activitat, des del dia de la seva presentació, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tinguin atribuïdes les Administracions Públiques.

6. La presentació de la comunicació prèvia, amb l'efecte consegüent d'habilitació a partir d'aquest moment per executar la instal·lació, no prejutjarà de cap manera la situació i acomodament efectiu de les condicions de la infraestructura o estació radioelèctrica a la normativa aplicable, ni limitarà l'exercici de les potestats administratives de comprovació, inspecció i sanció.

7. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que s'acompanyi o incorpori a una comunicació prèvia, o la no presentació de la mateixa determinarà la impossibilitat d'explotar la instal·lació i, si escau, l'obligació de retirar-la des del moment en què es tingui constància dels fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que s'escaigui.

Article 14. Permisos d'urgència

1. Quan es tracti d'obres urgents com a conseqüència d'una afectació imprevisible esdevinguda en una instal·lació existent i la demora en la seva reparació pugui ocasionar danys en béns o persones, es procedirà amb comunicació prèvia a la Policia Local i a l'àrea municipal que exerceixi les competències de manteniment integral de la ciutat a actuar de manera immediata mitjançant permís d'urgència.

2. En un termini de temps inferior a les vint-i-quatre hores següents, es procedirà a presentar la sol·licitud de llicència per les obres realitzades per permís d'urgència i al dipòsit de les taxes corresponents si són procedents.

Article 15. Planificació

1. Les empreses i entitats explotadores de serveis públics, han de presentar, a l'Administració municipal, un pla anual de canalitzacions en la via pública a realitzar dins de l'any següent, i a revisar cada tres mesos. Aquest pla podrà incloure les actuacions a desenvolupar a tot el terme municipal o per zones i barris.

2. En aquest estudi o pla s'indicarà necessàriament:

a. Modalitat d'instal·lació i característiques d'aquesta;

b. Finalitats a què estigui destinada.

c. Descripció, qualitat i característiques dels materials a emprar.

3. Aquest pla l'aprovarà l'Ajuntament de Son Servera amb informe previ de la comissió tècnica integrada per qui designi la Batlia d'entre els membres de la Corporació i personal funcionari municipal, així com un representant de cadascuna de les empreses o entitats explotadores de serveis públics afectats.

4. En aquest informe s'ha de consignar el calendari de possible execució i la seva progressiva realització, tenint en compte la importància de l'obra, el problema circulatori que es pugui crear i el tipus de paviment afectat. En els plans de desplegament o instal·lació de xarxes de telecomunicacions, l'operador ha de preveure els supòsits en què s'efectuaran desplegaments aeris o per façanes de cables i equips acompanyats de la justificació d'aquests. Aquest pla de desplegament o instal·lació a presentar per l'operador se subjectarà al contingut i condicions tècniques exigides per la legislació estatal.

5. El pla de desplegament o instal·lació de xarxa pública de comunicacions electròniques s'entendrà aprovat si, transcorreguts dos mesos des de la seva presentació, l'Administració pública competent no ha dictat resolució expressa.

6. L'Ajuntament promourà reunions periòdiques amb totes les empreses subministradores per tal de coordinar i ordenar la tramitació d'autoritzacions i l'execució de les obres, de manera que s'optimitzi als efectes d ela seva utilització pel màxim de companyies existents, l'execució d'aquest tipus d'obres. Es fomentarà la celebració d'acords voluntaris entre operadores per a la ubicació compartida i l'ús compartit d'infraestructures situades en béns de titularitat pública o privada, en particular amb vistes la desplegament d'elements de les xarxes ràpides i ultra ràpides de comunicacions electròniques.

Article 16. Fiança

Les sol·licituds de llicències per a canalitzacions o desplegament de xarxes, o la presentació de la comunicació prèvia aniran acompanyades de les fiances exigides per l'Ordenança municipal reguladora de llicències, obres i activitats per respondre de danys en el viari municipal o la reposició de serveis urbans, així com si escau, per la gestió de residus.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà en vigor, una vegada s'hagi publicat el text íntegre de l'ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en la forma i terminis prevists als articles 103 i 113 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de  les Illes Balears, conforme als articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.”

Son Servera, 21 de setembre de 2020

La batlessa Natalia Troya Isern