Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 8686
Modificació de la resolució del conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca per a la qual es fixen els períodes hàbils de caça i vedes especials per a la temporada 2020-2021 a l’illa de Mallorca publicada al BOIB Núm. 77, de 9.05.2019 pel que fa a la caça de la llebre (Lepus granatensis)
En data 17 de setembre de 2020, el conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca ha dictat la resolució següent:
“Antecedents
1. La resolució del conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca per a la qual es fixen els períodes hàbils de caça i vedes especials per a la temporada 2020-2021 a l'illa de Mallorca publicada al BOIB núm. 77, de 09.05.2020, inclou la llebre (Lepus granatensis) com a espècie caçable i estableix els períodes en que l'espècie es pot caçar, fixant com a data de finalització del període hàbil de caça el 27 de desembre, i establint les captures màximes permeses per caçador i dia en 3 en la modalitat amb arma de foc i 4 amb cans llebrers.
2. El Servei de Caça de la Direcció Insular de Caça i Cooperació Local del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament local realitza el seguiment de determinades espècies cinegètiques, entre elles la llebre (Lepus granatensis), amb mètodes consolidats des del 2012. La llebre presentava fins a l'actualitat una abundància a Mallorca alta o molt alta.
No obstant, els resultats de les estimes poblacionals de llebre, pre i postreproductores pel 2020, realitzades pel Servei de Caça, constaten un declivi sobtat de la població d'entorn al 70% en aquest moment i tendència a la baixa amb forta pendent. Considerant que la causa principal és la irrupció d'un nou virus de mixoma que afecta a la llebre per primera vegada, el qual fou detectat a la fi del 2018, es va estendre el 2019 a totes les comarques de l'illa, i ha generat un brot de mortalitat elevadíssima que durant el 2020 ha causat mortaldats massives de llebres generant l'alarma dels caçadors i pagesos.
Considerant que el modelatge dels escenaris futurs a partir dels paràmetres demogràfics estimats durant els censos efectuats a Mallorca mostren un panorama de tendència descendent abans d'una lenta recuperació no confirmada, i nombres baixos de llebre durant anys que a més de suposar una mancança ecològica rellevant, fan perillar la implantació de modalitats especialitzades en l'espècies que tenen un elevat valor patrimonial
3. En data 1 de setembre de 2020 consta emès informe de necessitat del director insular de Cooperació Local i Caça en relació a la modificació de la resolució anual de vedes pel que fa a la llebre.
Així mateix, consta al respecte informe tècnic favorable del cap del Servei de Caça en data 10 de setembre de 2020, així com informe jurídic favorable de la tècnica jurídica del Servei de Caça, de 15 de setembre de 2020.
4. Ha estat oït en relació a la modificació esmentada el Consell de Caça de Mallorca reunit en sessió extraordinària el 14 de setembre de 2020.
Fonaments de dret
1. La Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007; correccions d'errors BOE núm. 77, de 30 de març de 2007 i BOE núm. 173, de 20 de juliol de 2007), que recull a l'article 70 les competències dels Consells Insulars, i concretament en el seu apartat 17 fa esment a “Caça. Regulació, vigilància i aprofitament dels recursos cinegètics”.
2. El Decret 106/2010, de 24 de setembre, sobre el traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquestes institucions insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de caça i de regulació, vigilància i aprofitament dels recursos cinegètics, com també de pesca fluvial, mitjançant el qual es fa efectiva la transferència dels mitjans humans i materials (BOIB núm. 142, de 30 de setembre de 2010).
3. El Decret de Presidència pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca de 09.12.2019 modificat pel Decrets de Presidència de 06.03.2020, de 22.05.2020 i de 09.07.2020 (BOIB núm. 167, de 12.12.2019, BOIB núm. 29, de 07.03.2020, BOIB núm. 95, 28.05.2020 i BOIB núm. 131, de 25.07.2020), que recull a l'article 1 les atribucions genèriques de les conselleres i consellers executius apartat l) “Resoldre, en matèries pròpies del departament, els expedients que afecten drets o interessos de particulars o entitats públiques o privades, que no estan atribuïts a altres òrgans.”
4. La Llei 6/2006, de 12 d'abril, balear de caça i pesca fluvial, que regula en el seu article 27 l'ordre general de vedes, així com la seva aplicació anual mitjançant una resolució anual de vedes.
5. L'article 20 del Reglament 1/2012 del Consell Insular de Mallorca pel qual es regulen les vedes i els recursos cinegètics, que estableix que “l'aplicació d'aquesta Ordre general de vedes es fa efectiva anualment mitjançant la resolució administrativa de la persona titular del departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca que n'aplica els criteris a les circumstàncies particulars i al calendari anual. Determina, com a mínim, els períodes i dies hàbils de caça per a les diferents espècies de l'illa de Mallorca i les distintes modalitats de caça. Pot fixar igualment el nombre de captures permeses per caçador i dia o temporada. Aquesta Resolució anual requereix un informe tècnic i jurídic previ favorables i l'audiència prèvia del Consell de Caça de Mallorca. S'ha de publicar en el BOIB, 15 dies hàbils abans de l'inici de l'època hàbil per caçar.”
En virtut de tot l'anterior, i de les facultats legalment atribuïdes,
RESOLC:
Primer. Aprovar la modificació de la resolució del conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca de data 05.05.2019 per a la qual es fixen els períodes hàbils de caça i vedes especials per a la temporada 2020-2021 a l'illa de Mallorca publicada al BOIB núm. 77, de 09.05.2020, en els termes següents:
- Apartat 2.2.b. de l'Annex I referit a les captures màximes diàries per caçador, respecte de la llebre es modifica en els termes següents: “2 llebres en les modalitats de cans llebrers i falconeria. La caça de la llebre en la resta de modalitats no està permesa.”
- Apartat 2.3.b.4 de l'Annex I referit als períodes i dies hàbils de caça, respecte de la llebre es modifica en els termes següents: “3. Caça menor en general. Comença per a totes les espècies de caça menor el 12 d'octubre, inclòs el tord, i acaba el 31 de gener, llevat del conill i la llebre que finalitzen el 6 de desembre. La caça del tord a coll finalitza el 10 de febrer, podent caçar entre l' 1 de febrer i el 10 de febrer tots els dies de la setmana.”
-Annex II. Pla Marc d'Ordenació de la caça als terrenys cinegètics d'aprofitament comú (lliures):
ESPÈCIE |
MODALITAT |
PERÍODES |
DIES HÀBILS |
MÀXIM CAPTURES |
LLEBRE |
NO PERMÉS |
NO PERMÉS |
NO PERMÉS |
NO PERMÉS |
No està permesa la caça de la llebre en aquest tipus de terreny en qualsevol modalitat.
- La resta de la resolució de 05.05.2020 es manté en els mateixos termes en que fou publicada al BOIB núm. 77 de 09.05.2020.
Segon. Recordar que el transport i l'alliberament de la llebre (Lepus granatensis), així com de la resta d'espècies cinegètiques està sotmès a les autoritzacions i permisos que estableixen l'article 47 de la Llei 6/2006, de 12 d'abril, balear de caça i pesca fluvial i l'article 14 del Reglament 1/2012 del Consell Insular de Mallorca pel qual es regulen les vedes i els recursos cinegètics, aprovat definitivament en data 9 de febrer de 2012.
Tercer. Aquesta modificació entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes a comptar des del següent a la seva publicació en el BOIB, davant la Presidència del Consell de Mallorca, de conformitat amb l'establert als articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE Núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.”
Palma, 17 de setembre de 2020
La secretària Tècnica de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local
(Per delegació del Conseller de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local.
Resolució de 21.09.2015., BOIB Núm. 141, de 26.09.2015)
Rosa Mª Cañameras Bernaldo