Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 8616
Modificació definitiva de l'ordenança fiscal de la taxa per la recollida de vehicles de la via pública i per la immobilitat del vehicle

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 25 de juny de 2020, de l'Ordenança fiscal de la taxa per la recollida de vehicles de la via pública i per la immobilitat del vehicle, contra la qual no s'ha presentat cap al·legació, queda elevat a definitiu l'acord plenari inicial d'aprovació el qual texte de l'ordenança es transcriu íntegrament pel general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70,2 de la Llei 7/1985 RBRL.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

ORDENANÇA FISCAL DE LA TAXA PER LA RECOLLIDA DE VEHICLES DE LA VIA PÚBLICA I PER LA IMMOBILITAT DEL VEHICLE

Article 1. Fonament i naturalesa

A l'empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s'hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per la prestació del servei de cotxe grua i emmagatzemament de vehicles en el dipòsit municipal, que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal.

Article 2. Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis de recepció obligatòria de retirada de vehicles de la via pública i trasllat posterior a un dipòsit municipal o la seva immobilització per procediment mecànic.

Article 3. Delimitació

En tot cas són supòsits expressament inclosos en el fet imposable totes les situacions en què, en zones urbanes, es pertorbi greument la circulació, les quals, a títol enunciatiu s'especifiquen a continuació:

1. Quan el vehicle es trobi estacionat en doble fila sense conductor.

2. Quan hi estigui davant l'entrada o sortida de vehicles d'un immoble que disposi de la senyalització corresponent amb placa.

3. Quan el vehicle es trobi estacionat en un lloc prohibit en una via de circulació ràpida o de circulació molt densa.

4. Quan es trobi estacionat en llocs expressament senyalitzats amb reserva de càrrega o descàrrega durant les hores destinades a reserva i consignat el senyal corresponent.

5. Quan el vehicle es trobi estacionat als espais reservats per a transports públics, sempre que es trobin senyalitzats i delimitats degudament.

6. Quan ho estigui en llocs expressament reservats als serveis d'urgència i seguretat, com ara ambulàncies, bombers i policia.

7. Quan un vehicle estacionat impedeixi el gir autoritzat pel senyal corresponent.

8. Quan el vehicle es trobi estacionat, totalment o parcial, damunt una voravia o passeig en els quals no hi està autoritzat.

9. Quan es trobi en una voravia o xamfrà, de manera que sobresurti de la línia de la vorada d'algun dels carrers adjacents, i interrompi amb això el pas d'una fila de vehicles.

10. Quan es trobi en un emplaçament que impedeixi veure els senyals de trànsit als altres usuaris de la via.

11. Quan es trobi estacionat a l'itinerari o espai que hagi d'ocupar una comitiva, desfilada, processó, cavalcada, prova esportiva o altra activitat de relleu, degudament autoritzada.

12. Quan resulti necessari per a la reparació i neteja de la via pública.

13. Quan hagin transcorregut vint-i-quatre hores des de la immobilització del vehicle al qual fa referència l'article 8 de l'Ordenança, sense que hagi sol·licitat la suspensió d'aquella mesura.

14. Quan un vehicle es trobi en zones d'estacionament amb permanència limitada i no tengui targeta d'estacionament, sobrepassi el temps controlat o excedeixi el límit d'horari permès en 1 hora.

Article 4. Subjecte Passiu

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin afectats pels serveis o activitats objecte d'aquesta ordenança.

2. En tot cas, tindran la condició de substituts del contribuent les persones naturals o jurídiques, a nom de les quals figurin inscrits els vehicles en els registres de la Direcció General de Trànsit o, en defecte d'això, les que figurin com a titulars a la documentació del vehicle. Subsidiàriament serà responsable el conductor autoritzat.

Article 5. Responsables

- Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l'article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s'assenyala.

- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l'article 42 de la LGT.

- Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l'article 43 de la LGT.

Article 6. Beneficis fiscals

No es reconeix cap benefici fiscals més que els expressament prevists en les normes de rang de llei o dels derivats de l'aplicació dels tractats internacionals.

Article 7. Base de gravamen.

Es prendrà com a base la present exacció:

- Quan es tracti de retirada de vehicles, cada servei prestat des de la via pública en què es trobi fins al dipòsit municipal.

- Per la permanència o estància en el dipòsit municipal de vehicles, cada dia o fracció.

- Per la immobilització de vehicles, el servei d'immobilitzar un vehicle.

Article 8. Quota tributària

1. La quota tributària a aplicar per cada concepte serà la següent:

Conceptes

Base imposable

Quota

1. Per retirada de vehicles de 6 a 22 hores:

 

 

1.1. Per motocicletes o qualsevol altre vehicle de dues rodes

unitat

50,00 €

1.2. Per vehicles de quatre rodes de fins a 1.500 kg de pes

unitat

90,00 €

1.3. Per vehicles de quatre rodes de més de 1.500 kg de pes

unitat

95,00 €

1.4. Per retirada iniciada però no finalitzada

unitat

75,00 €

2.Per retirada de vehicles entre les 22 i les 6 hores de l'endemà

 

 

2.1. Per motocicletes o qualsevol altre vehicle de dues rodes

unitat

65,00 €

2.2. Per vehicles de quatre rodes de fins a 1.500 kg de pes

unitat

105,00 €

2.3. Per vehicles de quatre rodes de més de 1.500 kg de pes

unitat

110,00 €

2.4. Per retirada iniciada però no finalitzada

unitat

75,00 €

3. Quotes per dipòsit o emmagatzematge de vehicles.

 

 

3.1. Per motocicletes o qualsevol altre vehicle de dues rodes

euros/dia

7,00 €

3.2. Per vehicles de quatre rodes de fins a 1.500 kg de pes

euros/dia

9,00 €

3.3. Per vehicles de quatre rodes de més de 1.500 kg de pes

euros/dia

12,00 €

4. Quotes per immobilització.

 

 

4.1. Per la immobilització de vehicles de qualsevol classe

euros/dia

25,00 €

2. La retirada iniciada, però no finalitzada es considerarà efectuada quan, havent arribat la grua per realitzar el servei, es presenti el titular del vehicle i regularitzi la seva situació, sense que sigui necessari que la grua finalitzi la seva actuació ja iniciada.

Article 9. Normes de gestió.

1. Quan la Policia Local trobi a la via pública un vehicle estacionat que impedeixi totalment la circulació, constitueixi un perill per a aquesta, la pertorbi greument o perjudiqui el funcionament d'un servei públic, podrà prendre les mesures, que s'iniciaran necessàriament amb el requeriment del conductor, propietari o persona encarregada del vehicle si es troba devora aquest, perquè cessi aquesta situació irregular. En cas que aquesta persona no hi sigui devora o bé no atengui el requeriment, podrà disposar el trasllat del vehicle al dipòsit destinat a aquest efecte.

2. Per adoptar aquestes mesures es podrà emprar la grua municipal i excepcionalment els serveis de particulars retribuïts.

Article 10.

1. La retirada del vehicle implicarà conduir-lo a un dipòsit municipal i s'adoptaran les mesures necessàries per posar-ho en coneixement del conductor al més aviat possible, per la qual cosa s'haurà de deixar un imprès d'advertència del trasllat del vehicle.

2. La retirada se suspendrà a l'acte si el conductor o altra persona autoritzada compareixen i adopten les mesures convenients.

Article 11.

Si en el moment en què s'efectuen els treballs d'aixecar el vehicle que obstaculitza el trànsit –i sempre abans que el cotxe grua iniciï la marxa amb el vehicle remolcat- es presenta el propietari o conductor, no es procedirà a remolcar-lo i el propietari o conductor estarà obligat a abonar la taxa corresponent amb bonificació del 50% de la tarifa.

Article 12.

1. Els agents de l'autoritat encarregats de vigilar el trànsit podran procedir a immobilitzar el vehicle quan de la seva utilització es pugui derivar un risc greu per a la circulació, les persones o els béns. Aquesta mesura serà aixecada immediatament després que desapareguin les causes que l'han motivada. També es podrà immobilitzar el vehicle en els casos de negativa a efectuar les proves a què fa referència el número 2 de l'article 12 de la Llei de trànsit.

2. La immobilització se suspendrà a l'acte si el conductor o altra persona autoritzada compareixen i adopten les mesures pertinents, amb pagament previ de les despeses ocasionades.

Article 13.

1. Si l'immobilitzador fos deteriorat o desaparegués amb el vehicle, es formularà la denúncia pertinent davant l'autoritat judicial i es farà constar el dany produït a la propietat municipal.

2. Independentment de la denúncia davant l'autoritat judicial, en els casos a què fa referència l'apartat 1 d'aquest article, es formularà també denúncia davant la Prefectura Provincial de Trànsit, per infracció a l'article 292 bis del Codi de circulació.

Article 14.

Els funcionaris del servei de recollida de vehicles documentaran les actuacions en fitxes, conforme amb el model establert per la Prefectura de Policia Local, que serviran de base per practicar les liquidacions tributàries i per controlar la devolució dels vehicles.

Article 15.

1. En base als documents expressats a l'article anterior, es procedirà a efectuar la liquidació tributària corresponent, que tindrà caràcter provisional, i s'expedirà seguidament instrument de cobrament amb taló de càrrec/carta de pagament, ingrés que les persones interessades hauran d'efectuar a les oficines pròpies del servei.

2. Les liquidacions que practiquin els funcionaris designats a l'efecte, com a conseqüència del cobrament immediat a la via pública a què fa referència l'article 9, es realitzaran mitjançant rebut-talonari amb còpia. L'import recaptat amb aquest procediment s'ingressarà diàriament.

3. Diàriament es procedirà a ingressar l'import de les liquidacions cobrades en la data anterior en el compte que la Tresoreria designi.

4. En els cinc primers dies de cada mes, o en les dates que l'Alcaldia determini per si fos necessari, la Policia Local remetrà a la Intervenció municipal relació de les liquidacions provisionals practicades per aquestes taxes, referida al mes anterior, per tal que es procedeixi a fiscalitzar-les. Complit aquest tràmit, se sotmetrà a aprovació de l'Alcaldia, que dictarà resolució i donarà caràcter definitiu a les liquidacions contingudes a la relació que, seguidament, serà comptabilitzada.

5. En el mateix període de temps indicat a l'apartat anterior s'enviarà a la Tresoreria una relació mensual, que comprendrà les liquidacions que haguessin estat satisfetes pels subjectes; una vegada obtinguda la conformitat d'aquesta dependència, per haver-hi coincidència amb els ingressos diaris realitzats durant el mes, s'enviarà còpia a la Intervenció per expedir els manaments d'ingrés mitjançant els quals quedaran formalitzats.

Article 16.

1. Una vegada traslladat el vehicle al dipòsit municipal o immobilitzat per les causes regulades a l'Ordenança, el conductor, el propietari o, en defecte d'aquests, el titular administratiu, sol·licitarà a la Policia Local restitució o alçament de la immobilització, amb identificació prèvia i comprovacions relatives a la seva personalitat.

2. No seran retornats als seus propietaris els vehicles que estiguessin en els dipòsits municipals ni s'alçarà la immobilització d'un vehicle mentre no s'acrediti que s'ha efectuat el pagament de les taxes meritades per aplicació de l'Ordenança, llevat que, en els casos d'haver-s'hi interposat reclamació, fos dipositat o garantit l'import de la liquidació.

3. El pagament de les liquidacions d'aquestes taxes no exclou, de cap manera, el de les sancions de multes que fossin procedents per infracció de les normes de trànsit o de policia urbana.

4. No es retornarà el vehicle retirat fins que l'infractor liquidi la taxa d'immobilització, retirada o enganxament.

Article 17.

Els dèbits procedents de les taxes regulades a l'Ordenança que no fossin satisfetes en el termini establert en el Reglament de recaptació per a les liquidacions de contret previ, a comptar des de la data de notificació del requeriment que es faci al titular, per tal que retiri el vehicle i efectuï el pagament de les taxes, s'executaran per via de constrenyiment administratiu, amb expedició prèvia de les certificacions de dèbits corresponents.

Article 18.

L'Ajuntament procedirà a l'adjudicació dels vehicles que estiguessin dipositats als locals establerts a l'efecte, amb el compliment de les normes i procediments establerts a les disposicions reguladores de vehicles abandonats a les vies públiques i la retirada i dipòsit d'aquests.

Article 19.

D'acord amb el que assenyala l'article 10 de l'Ordre de 14 de febrer de 1974, en el supòsit que els titulars hagin manifestat de forma expressa abandonar els vehicles, el batlle en disposarà a benefici de l'Administració municipal o, si s'escau, decidirà l'adjudicació immediata al trobador o particular denunciant, sempre que aquest hagi pres al seu càrrec les despeses de retirada, transport i dipòsit.

Sens perjudici del que disposa el paràgraf anterior, l'Administració municipal podrà exercitar les accions que corresponguin contra el titular per tal de rescabalar les despeses causades.

Article 20. Venda de vehicles no retirats pels propietaris.

1. L'Ajuntament procedirà a la venda en subhasta pública dels vehicles que tengui dipositats als recintes o locals establerts a l'efecte, quan després d'haver notificat formalment als seus titulars la circumstància de la retirada i dipòsit transcorri més d'un mes sense que aquells hagin instat la restitució del vehicle.

2. Quan els titulars dels vehicles dipositats fossin desconeguts o es trobessin en parador desconegut de manera que impossibilitin la notificació personal, la notificació es farà per edictes publicats en el Butlletí oficial de la província mitjançant dues insercions discontínues i en el de l'Estat en el cas de vehicles matriculats fora d'aquesta província.

Transcorreguts dos anys des de la darrera publicació, s'adjudicarà el vehicle a l'Ajuntament o a la persona o entitat que en retirar el vehicle hagués assumit el pagament de les despeses de retirada i custòdia. Si es preveiés que el vehicle no s'ha de poder conservar sense un deteriorament notable, o que el preu de venda disminuiria bastant, o bé que el valor final de període de custòdia no hauria de cobrir totes les despeses ocasionades per la retirada i dipòsit, es procedirà a alienar-lo en subhasta pública una vegada transcorreguts vuit dies des de la publicació del segon anunci.

3. El producte de la venda en subhasta dels vehicles s'aplicarà al pagament de les despeses, el romanent es dipositarà durant el termini de dos anys a disposició del titular del vehicle.

Transcorregut aquest termini, s'adjudicarà a l'Ajuntament o a la persona o entitat que hagués assumit el pagament de les despeses, segons s'expressa al paràgraf 2 d'aquest article.

4. En tot cas, no s'entregarà el vehicle o el preu de la seva adjudicació en subhasta sense que es facin efectius prèviament tots els drets per recollida o custòdia i les despeses que s'haguessin originat amb l'alienació pública a la caixa de la corporació.

Article 21. Infraccions i sancions tributàries.

En relació a la qualificació d'infraccions tributàries i sancions, a més del que preveu l'Ordenança, s'estarà amb el que disposa la Llei general tributària i altra normativa aplicable.

Disposició final.

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2012. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses. Queda derogada l'ordenança que s'aplicava amb anterioritat.

 

Es Mercadal, 18 de setembre de 2020

El batle

Francesc Ametller Pons