Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 8543
Acord del Consell de Govern de 14 de setembre de 2020 pel qual es concreten les mesures de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics en l’àmbit dels serveis generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma i del sector públic instrumental, per tal de reduir la presència dels empleats públics en el lloc de treball
El passat dia 19 de maig de 2020 es va publicar la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, de dia 15 de maig de 2020, mitjançant la qual s'aprova el Protocol general de Funció pública sobre mesures i línies d'actuació de cara a la reincorporació presencial del personal, l'objectiu del qual era establir les pautes generals per a la reincorporació progressiva del personal de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus ens instrumentals.
Aquesta reincorporació havia de ser homogènia, progressiva, gradual, amb totes les garanties, i l'arribada a la fase 4 determinava la tornada a la situació prèvia a l'estat d'alarma, adaptada a la nova situació de normalitat, amb la previsió, per tal d'evitar rebrots, de prendre en cada moment les mesures necessàries seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries.
Posteriorment, l'Acord del Consell de Govern de dia 19 de juny de 2020 va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, entre les quals hi havia una mesura relativa a la prevenció del risc de coincidència massiva de persones en el lloc de treball.
L'evolució de l'expansió de la COVID-19 en el territori de les Illes Balears en els mesos de juliol i agost ha experimentat uns canvis que posen de manifest, la necessitat d'establir unes noves mesures organitzatives, en l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma, amb l'objectiu de prevenir la transmissió de la COVID-19, i encaminades a evitar futurs rebrots pel risc que pot suposar la coincidència massiva de persones en l'àmbit laboral.
Per tot això, i després de la negociació duta a terme amb la representació sindical, tal com disposen els articles 32 i 37.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 20 d'octubre, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, en la sessió de 14 de setembre de 2020, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar les mesures que consten en l'annex d'aquest Acord.
Segon. Encomanar als secretaris generals, directors generals i assimilats, com també als directors gerents de les entitats instrumentals, l'adopció, en el termini màxim de 24 hores des de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de les mesures necessàries per a la seva execució, garantint la seguretat personal dels empleats públics que exerceixin funcions presencials, dels altres treballadors que prestin serveis presencials a les seves seus i del públic que s'hi dirigeixi, d'acord amb les instruccions dels serveis sanitaris.
Atesa l'excepcionalitat de la situació, la competència per autoritzar la prestació de serveis en la modalitat de “teletreball”, com a conseqüència de les mesures previstes en aquest Acord, es delega en els secretaris generals de cada conselleria.
Tercer. No aplicar les mesures establertes en aquest Acord als serveis sanitaris del Servei de Salut de les Illes Balears o als altres ens que s'hi vinculen, ni als que estan vinculats a la Conselleria de Salut i Consum, als quals s'aplicaran mesures específiques d'acord amb les funcions que els corresponen.
Quart. Encarregar a les secretaries generals i a les gerències dels ens instrumentals el control del compliment de les mesures adoptades en execució d'aquest Acord.
Cinquè. Establir que les mesures adoptades en aquest Acord tindran una vigència màxima de dos mesos, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven.
Sisè. Habilitar la consellera d'Administracions Públiques i Modernització per modificar o prorrogar, mitjançant Resolució, les mesures que conté aquest Acord, si les circumstàncies ho exigeixen.
Setè. Aquest Acord desplegarà efectes des del moment de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 14 de setembre de 2020
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra
ANNEX 1
1. En totes les dependències del Govern de les Illes Balears on hi hagi empleats públics de l'àmbit dels serveis generals s'han d'establir torns de feina presencial per dies o setmanes, dins de la jornada laboral establerta, amb l'objectiu d'evitar el risc de coincidència massiva de persones en els centres de treball.
2. Els dies o setmanes que el personal no faci feina de caràcter presencial, la prestació del servei es durà a terme mitjançant la modalitat de teletreball, sempre que les funcions que tingui atribuïdes ho permetin.
Durant aquest període les persones que facin teletreball han de fitxar com a feina externa, motiu “teletreball COVID-19”.
3. Els titulars dels òrgans directius, amb el suport dels caps de departament o de servei, han de determinar les característiques definidores d'aquests torns: composició, tipus de rotació, sistemes de control del teletreball, etc. Amb caràcter general, cada unitat orgànica ha de distribuir el personal amb dos o tres torns rotatoris de feina presencial i de caràcter diari o setmanal, la composició dels quals ha de tenir caràcter estable, i ha de garantir l'acompliment dels serveis essencials.
4. A l'hora d'establir els torns rotatoris s'ha de tenir en compte que les persones que tinguin autoritzada la prestació dels seus serveis mitjançant la modalitat de teletreball, d'acord amb el Decret 36/2013, mantindran les condicions de l'autorització inicial.
5. En el supòsit que algun empleat públic tengui cura o atenció directa sobre una persona amb la qual existeixi una relació de dependència, i la qual hagi estat obligada a guardar quarantena per motiu de la COVID-19, passarà a prestar els seus serveis mitjançant en la modalitat de “teletreball COVID-19”. Una vegada finalitzat el període de quarantena aquesta persona s'ha de reincorporar al seu torn de treball.
6. Els secretaris generals, juntament amb els caps d'unitat i els responsables de prevenció i de personal, establiran mesures de seguretat per a la ubicació del personal que hagi de prestar serveis presencials a cada una de les seus i donaran instruccions a les direccions generals i a les gerències del sector públic instrumental.