Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 8527
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 15 de setembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria SOIB Dual Sectors Estratègics per concedir subvencions per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics, per al període 2020-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), en virtut del que disposaven els articles 12,15 i 15.1 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió, nivell i graus, modalitat i especialitats.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per objecte crear un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditacions que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques mitjançant les diferents modalitats formatives, afavorint la formació al llarg de tota la vida. Com a part central d'aquest sistema integral de formació professional, aquesta norma defineix el Catàleg nacional de les qualificacions professionals com a referent comú de qualificacions i competències professionals del sistema productiu per totes les vies i modalitats de la formació professional.

Els certificats de professionalitat, que regula el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l'eina d'acreditació oficial, en l'àmbit de l'administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg nacional de les qualificacions professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l'experiència laboral i de les vies no formals de formació.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, inclou en l'article 8.1.d ) la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Per una altra banda, també incorpora a l'Eix 2 «Formació diversos objectius instrumentals»; «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques», «2.3. Promoure la formació modular acreditable», «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i l'adquisició d'experiència laboral, i finalment, l'objectiu instrumental «2.5 Impulsar la formació en les empreses».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 en la Prioritat 4 «Desplegament de l'Estratègia Balear de formació professional per a l'ocupació» inclou la línia d'actuació 4.6. «per a l'impuls de la formació dual i de l'aprenentatge dins l'àmbit laboral». La línia d'actuació 4.9. «per a fomentar els elements clau que afecten a la qualitat de la formació professional per a l'ocupació» inclou l'acció 4.9.2. «Prioritzar les accions formatives basades en certificats de professionalitat».

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre), en el subapartat d de l'article 1.2, permet incentivar els programes d'ocupació i formació.

Pel que fa a la tramitació de les sol·licituds i a la gestió de la convocatòria per primera vegada s'utilitzarà l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB-ACCFOR com a sistema de gestió. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, sí que permet gestionar de manera electrònica els expedients. Per accedir a l'aplicació web de gestió de la formació-ACCFOR els sol·licitants hauran de disposar de certificat digital i hauran de sol·licitar els accessos corresponents al SOIB. Aquesta tramitació s'ha de fer seguint les passes que explica l'apartat 15 relatiu a la sol·licitud.

El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.

La Llei orgànica d'igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix al títol IV capítol III el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears.

Per una altra part, la situació de crisi derivada de la pandèmia de la COVID-19 fa necessari bolcar els esforços en els sectors productius que han patit un major impacte, i és per això que amb aquesta convocatòria es pretén contribuir a l'esforç general per fomentar la reactivació de les activitats productives i posar en valor les qualificacions professionals dels certificats de professionalitat en els sectors concrets esmentats a l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

El programa fomenta la formació dual impartida de forma presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, i compensa els costs laborals i de la formació associada al contracte per la formació i l'aprenentatge, atès el que disposa l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat ja que, d'acord amb la comunicació de la comissió relativa al concepte d'ajuda d'Estat d'acord amb el disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, les activitats educatives, dins les quals s'inclou l'educació pública i, concretament, la formació professional, no es consideren activitat econòmica.

Se n'ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears i el Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l'article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2020-2022 per finançar el programa SOIB Dual Sectors Estratègics.

2. Aquesta convocatòria està inclosa en la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 d'agost de 2020 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia II 2.8, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 141 de 15 d'agost de 2020).

3. Aquesta resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2021 i 2022.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2105, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol)

Palma, 15 de setembre de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela i Vázquez

 

ANNEX 1 Convocatòria

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar el programa SOIB Dual Sectors Estratègics, programa de formació dual dirigit a les empreses per dur a terme formació de les famílies professionals dels sectors que es detallen a l'Annex 2, o bé de qualsevol altre sector que no recull l'Annex 2, sempre que el certificat de professionalitat sigui de nivell 3, amb l'objecte de millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional dels joves de fins a 30 anys i que es trobin en situació d'atur.

2. Els participants obtindran la qualificació professional en un règim d'alternança d'activitat laboral retribuïda en una empresa amb l'activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació a través del contracte per a la formació i l'aprenentatge, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

Segon

Normativa

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per:

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

3. Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

4. Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

5. Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

6. Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació a l'àmbit laboral i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

7. Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Tex refós de la Llei de l'Estatut del Treballadors.

8. Llei 43/2006,de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

Tercer

Activitat que se subvenciona

Mitjançant aquesta convocatòria se subvencionen els costos de formació, el cost de coordinador del programa, els costos del tutor d'empresa i els costos laborals vinculats als contractes de formació i aprenentatge que es formalitzin per empreses dels sectors estratègics que detalla l'Annex 2. També es poden subvencionar els mateixos costos sempre que en l'acord formatiu del contracte de formació i aprenentatge es programi un certificat de professionalitat de nivell 3.

Quart

Crèdit assignat a la convocatòria i terminis de presentació

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 4.000.000,00€ , distribuïts de la manera següent:

  • Any 2021: 2.400.000,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 21020, de l'exercici 2021, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • Any 2022: 1.600.000,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 22020, de l'exercici 2022, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es finançaran mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti.

Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i la seva eventual alteració no exigeix modificar la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

2. En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament esmentat, haurà d'imputar-se amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2021 i 2022.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

3. En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i de l'article 15.2 c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que es fixa a cada un dels períodes establerts, es resoldran en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d'aquesta convocatòria.

4. D'acord amb el que preveu l'article 59.1 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 7.4 de l'Ordre de bases, el procediment de concessió és el de convocatòria oberta, per la qual cosa s'estableix un repartiment del crèdit tenint en compte el calendari de presentació de sol·licituds següent:

- Del dia següent de la publicació en el BOIB fins a 15 d'octubre de 2020, crèdit assignat: 1.000.000,00 euros.

- Del 16 d'octubre de 2020 fins a 15 de novembre de 2020, crèdit assignat: 1.000.000,00 euros.

- De l'1de febrer de 2021 fins a 30 de març de 2021, crèdit assignat: 1.000.000,00 euros.

- De l'1 d'abril de 2021 fins a 30 de juny de 2021, crèdit assignat: 1.000.000,00 euros.

El crèdit assignat per període de presentació s'ha de repartir d'acord amb els percentatges que estableix el punt següent per illes.

5. Cada una de les resolucions haurà de comparar les sol·licituds presentades en el període corresponent i acordarà l'atorgament per ordre de puntuació i sempre que no superi la quantia que per cada resolució s'hagi establert a la convocatòria oberta.

En el cas que hi hagi més sol·licituds o l'import superi el que s'ha establert per al període corresponent, es passaran les sol·licituds, la quantia de les quals superi el crèdit establert, al període immediatament posterior d'acord amb l'apartat 15. L'entitat sol·licitant podrà renunciar de la seva sol·licitud en aquest cas.

6. La quantitat no aplicada a cada un dels períodes es traslladarà al període següent, mitjançant resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 59.5 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i l'article 7.4 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB.

Cinquè

Distribució del crèdit per illes i per especialitats formatives

1. El crèdit de 4.000.000,00 euros assignat inicialment en aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s'ha de distribuir de manera percentual per illes, d'acord amb la mitjana de persones demandants desocupades durant l'exercici de 2019, de la manera següent:

Illa

Percentatge assignat per illa

Mallorca

80,00 %

Menorca

7,5 %

Eivissa

12,00 %

Formentera

0,5 %

2. Si les sol·licituds presentades a cada un dels períodes de sol·licitud és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent:

a) Si el romanent correspon a Formentera, el crèdit passarà a Eivissa, atesa la proximitat i amb l'objecte de cobrir les necessitats del territori.

b) Si el romanent correspon a Eivissa, el crèdit passarà a Menorca.

c) Si el romanent correspon a Menorca, el crèdit passarà a Eivissa, i si no s'exhaureix, passarà a Mallorca.

d) Si el romanent correspon a Mallorca, el crèdit es distribuirà per ordre de puntuació dels projectes.

3. En cas d'haver-hi sol·licituds s'ha d'assignar crèdit suficient per poder garantir l'aprovació d'un projecte a Formentera i 2 projectes a cada una de les illes de Menorca i d'Eivissa. Per tant, part del crèdit de Mallorca s'ha de destinar a garantir aquests mínims.

Sisè

Entitats beneficiàries

1. En el marc d'aquesta convocatòria s'han de presentar de forma agrupada les entitats següents:

a) Entitats de formació públiques o privades inscrites o acreditades en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal en les especialitats formatives que s'han d'impartir en el marc dels contractes de formació i aprenentatge que s'han de subscriure.

b) Empresa amb personalitat jurídica pròpia o treballadors autònoms, que es comprometin a contractar treballadors en la modalitat de contracte de formació i aprenentatge, l'activitat dels quals estigui directament relacionada amb el sector estratègic i que tinguin centres de treball radicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es comprometin a contractar treballadors en la modalitat de contracte de formació i aprenentatge.

2. Les entitats anteriors han de presentar-se agrupades i han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d'execució de cada una, així com l'import de la subvenció que cal aplicar-hi. Han de nomenar una persona representant única de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Cada una de les entitats membres de l'agrupació tindrà la consideració de beneficiària de la subvenció, tal com marca l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. No s'ha de presentar de manera agrupada l'empresa que es comprometi a fer les contractacions i que estigui degudament inscrita en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal, per impartir la formació en el marc dels contractes de formació i aprenentatge que cal subscriure.

Setè

Requisits del contracte

1. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge han de complir els requisits que estableix l'article 11.2 de la Llei de l'Estatut dels treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, excepte els apartats a) i b) en aplicació de la disposició addicional segona d'aquesta mateixa Llei, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, com també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d'aplicació.

2. La contractació dels treballadors sota la modalitat de la formació i l'aprenentatge no pot suposar en cap cas substituir treballadors integrants de la plantilla de l'empresa. El nombre d'alumnes-treballadors contractats no podrà superar la meitat del nombre de treballadors en plantilla de cada empresa, excepte les entitats amb tres o menys treballadors que podran contractar un alumne-treballador.

Vuitè

Activitat formativa inclosa en el contracte

1. L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l'aprenentatge ha d'estar vinculada necessàriament a un certificat de professionalitat complet relacionat amb l'ocupació professional prevista al contracte laboral. Es podran afegir mòduls formatius corresponents a unitats de competència d'altres certificats de professionalitat o formació complementària, sempre que resultin coherents amb el certificat de professionalitat complet i amb l'ocupació professional.

La formació complementària ha de ser la prevista en el Catàleg d'Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41>

No es podran programar competències claus.

2. L'activitat formativa ha de suposar un mínim d'un 25 % de la jornada prevista en el contracte per a la formació i aprenentatge. Aquest percentatge fa referència únicament a la formació prevista en el Catàleg i no es podrà computar la formació prevista al punt 8 d'aquest apartat.

3. Els docents que imparteixin els mòduls formatius corresponents a unitats de competència de certificats de professionalitat han de reunir els requisits de competència docent que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i han de trobar-se inscrits en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, regulat al Decret 18/2019, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 16 de març de 2019).

4. Els docents que imparteixen especialitats formatives no conduents a certificats de professionalitat hauran de complir els requisits que estableix el programa formatiu corresponent.

5. El SOIB, de manera excepcional i amb caràcter previ, pot autoritzar la participació simultània de dos formadors o un formador i un educador de suport amb el mateix horari i per a la mateixa acció formativa. En aquest cas, un dels formadors ha de complir amb els requisits establerts a l'especialitat formativa corresponent i s'encarregarà d'impartir els continguts professionals; l'altre formador és el que realitzarà funcions de suport pedagògic a l'alumnat amb la finalitat de millorar-ne l'aprofitament.

6. Les entitats beneficiàries poden dur a terme actuacions complementàries, com per exemple obtenir carnets professionals lligats a l'ocupació executada, i que són requisits per poder accedir a una posterior ocupació, sempre que tinguin per objectiu millorar l'ocupabilitat i la inserció dels seus treballadors una vegada acabi el programa. Aquestes actuacions s'han d'incloure al projecte i no poden ser formació de catàleg. Si escau, la certificació d'haver fet aquestes actuacions l'ha de fer la mateixa entitat beneficiària. Aquestes actuacions són obligatòries per a les persones desocupades contractades i s'han de dur a terme durant la jornada de formació.

7. Els alumnes treballadors queden exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponent al certificat que s'imparteixi en el programa i que està vinculat amb l'ocupació del contracte per a la formació i aprenentatge, tal com es recull al Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat en l'article 5 bis 4. A efectes de la programació, les hores corresponents a aquests mòduls s'han d'incorporar al treball efectiu.

8. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat l'ha d'impartir de manera presencial un centre acreditat en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB. Pel que fa a la formació complementària, s'ha de preveure amb anterioritat i l'ha d'impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.

9. Les empreses tindran concertada la formació amb l'entitat de formació amb què hagi signat un conveni de col·laboració, d'acord amb el model anomenat «Conveni de col·laboració entre l'empresa i el centre de formació» que es troba al web (Annex 7). També es podrà impartir en la mateixa empresa sempre que estigui inscrita o acreditada d'acord amb el que estableix l'article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

10. L'empresa sempre ha de designar un o diversos tutors que facin un seguiment adequat de l'aprenentatge, d'acord amb l'article 12 de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, afegit per l'Ordre ESS 41/2015 de 12 de gener, i que s'ha de coordinar amb l'entitat acreditada per impartir la formació. S'haurà d'acreditar que el tutor d'empresa disposa de la qualificació i experiència professional adequada, i adjuntar a la sol·licitud de subvenció la documentació que es preveu en el punt 16 d'aquesta convocatòria.

11. Cada tutor d'empresa podrà tenir a càrrec seu un màxim de tres alumnes-treballadors i haurà de coincidir-hi, d'acord amb el que disposa la normativa d'aplicació, pel que fa a la jornada laboral i centre de treball.

12. El tutor participarà en les accions organitzades pel SOIB amb la finalitat de millorar les competències i el desenvolupament de les tasques de tutorització.

Novè

Import màxim subvencionable

L'import màxim de la subvenció s'ha de determinar d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat i que ha d'anar destinat a cobrir els conceptes següents:

1. COSTS DELS CONTRACTES DELS ALUMNES- TREBALLADORS:

a) Podran imputar per a aquest concepte el 100 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de contractar els alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge:

1. Les empreses amb activitat econòmica dins el sector industrial (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, altres indústries, entre d'altres), d'agricultura ecològica i de TIC. (Punt 1, 2 i 3 de l'Annex 2).

2. Les empreses (sectors 4, 5, 6,7 i 8 de l'Annex 2) que formalitzin acords formatius dels contractes de formació i aprenentatge que integrin certificats de professionalitat complets de les famílies professionals pròpies dels sectors productius corresponents als punts 1, 2 i 3 de l'Annex 2.

S'han de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu i amb els imports màxims següents:

- Per als certificats de nivell 1, s'incrementarà en un 10 % del SMI brut corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

- Per als certificats de nivell 2, s'incrementarà en un 25 % del SMI brut corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

- Per als certificats de nivell 3, s'incrementarà en un 40 % dels SMI corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

Es podrà subvencionar fins a un 75 % dels límits anteriors en els contractes a alumnes treballadors que ja hagin participat en convocatòries anteriors. S'han de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu i amb els imports màxims anteriors.

b) Podran imputar per aquest concepte el 25 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge:

Les empreses amb activitat econòmica en els sectors de turisme i hoteleria (concretament cuina, recepció i allotjament), de comerç, sociosanitari, d'imatge i so, de construcció i obra civil (Punts 4, 5, 6,7 i 8 de l'Annex 2), i també les que organitzin formacions de nivell tres no incloses en els altres sectors (Punt 9 de l'Annex 2). S'han de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu i amb els imports màxims anteriors.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat o lactància seran subvencionables.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

2. COSTS DELS TUTORS D'EMPRESA:

S'ha de subvencionar un import de 60€ per mes i alumne contractat a través del contracte per a la formació i aprenentatge.

3. COSTS DEL COORDINADOR DEL PROJECTE:

a) Quan el projecte iguali o superi els 10 alumnes inicials, el centre de formació podrà contractar un coordinador del projecte. Quan es presentin dos projectes de la mateixa família i àrea professional que, tot i ser grups diferents, coincideixin majoritàriament al període d'execució, a efectes de coordinador tendran consideració d'un únic projecte.

b) S'ha de subvencionar el salari brut que els correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu i categoria professional aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu, les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, així com els complements extrasalarials establerts en el conveni com a obligatoris per a tots els treballadors. La quantia màxima, corresponent a la jornada completa, que s'ha de subvencionar per a aquest concepte és de 40.000€ per projectes d'una durada de 13 mesos o la part proporcional si la durada és diferent. En cas de no ser contractat a jornada completa es reduirà l'import màxim d'aquest concepte en proporció a la jornada efectivament contractada i dedicada al projecte.

c) El coordinador ha de dedicar la seva jornada imputada al projecte exclusivament a les tasques de coordinació del projecte.

Les funcions del coordinador són:

- Coordinar i facilitar la coherència entre l'activitat formativa i l'activitat laboral que formen part del programa.

- Ser l'interlocutor entre el SOIB, el centre de formació i les diferents empreses que formen part del projecte.

- Col·laborar amb el tutor d'empresa i supervisar l'acollida, seguiment, tutorització i avaluació de l'alumnat en l'activitat laboral del programa.

- Dur a terme les tasques administratives pròpies de la gestió del projecte i col·laborar i supervisar les tasques administratives que han de fer els diferents beneficiaris de l'agrupació.

- Informar els alumnes dels aspectes bàsics del projecte i del contracte per a la formació i l'aprenentatge.

d) El coordinador ha de complir els requisits següents:

- Formació de grau universitari o equivalent, cicle formatiu de grau superior o certificat de professionalitat de nivell 3.

- Formació o experiència en gestió de programes de formació.

e) El coordinador, per poder preparar i tancar el projecte, podrà iniciar l'activitat quinze dies abans de l'inici del projecte i acabar-la quinze dies després que acabi. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d'elegibilitat per a les despeses que s'han d'imputar a càrrec d'aquest concepte.

f) Anteriorment a l'inici de l'acció formativa l'entitat haurà de presentar el currículum del candidat a coordinador juntament amb una declaració responsable de veracitat de les dades que conté i una planificació de les seves tasques que com a mínim haurà d'incloure l'horari i ubicació per tal que aquest sigui validat pels tècnics del SOIB abans de contractar-lo.

g) No seran subvencionables els contractes de coordinador subscrits amb:

- L'empresari, que tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

- Familiar de fins a segon grau de consanguinitat o afinitat de l'empresari o de qui tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

4. COSTS DE FORMACIÓ:

Per als costs derivats de la formació del contracte per a la formació i l'aprenentatge, s'ha de subvencionar un import resultant del producte del nombre de treballadors pel total d'hores de formació i per l'import del mòdul econòmic de 8€.

Desè

Persones que es poden contractar i procés de selecció

1. El contracte per a la formació i l'aprenentatge s'ha de subscriure amb joves de fins a 30 anys que es trobin en situació d'atur, estiguin inscrits en el SOIB i no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l'ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l'ocupació objecte del contracte. Aquest requisit no serà d'aplicació en el cas que es formalitzin contractes amb alumnes provinents de la convocatòria anterior.

A més, aquestes persones han de complir tots els requisits d'accés als certificats de professionalitat que estableix la normativa que els regula, d'acord amb el que disposa l'article 4.1 segon paràgraf de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, així com a la resta de formació programada en el projecte.

2. Per dur a terme la preselecció dels alumnes-treballadors el SOIB enviarà a les empreses una llista de les persones que compleixen els requisits i la selecció final l'ha de dur a terme l'empresa. S'haurà de seguir, en aquest punt, el protocol d'actuació que té aprovat el Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB i, per tant, s'haurà de presentar l'oferta de treball en el SOIB.

3. L'empresa podrà ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB, sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria.

4. El Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB ha de comprovar que tots els candidats compleixen els requisits, tant en el moment de la selecció com en el cas de les substitucions, i ha de gestionar les incidències relacionades amb la contractació.

Onzè

Exclusions

No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost ).

Dotzè

Contractes exclosos

S'exclouen dels ajuts els contractes per a la formació i l'aprenentatge que, d'acord amb l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, es trobin en algun dels supòsits següents:

a) Els contractes subscrits amb la o el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclòs, de la persona empresària o de qui tengui el control empresarial, exerceixi càrrecs de direcció, o sigui membre dels òrgans d'administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s'hi efectuïn, excepte quan es tracti d'una persona treballadora autònoma que contracti per compte d'altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d'una persona treballadora autònoma sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni estigui a càrrec seu.

b) Contractacions efectuades amb treballadors que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d'empreses o entitat per mitjà d'un contracte per temps indefinit o en els darrers sis mesos per mitjà d'un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d'un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació.

c) Aquesta exclusió també s'ha d'aplicar en els casos de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut hagi succeït a l'empara de l'article 44 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

d) Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l'extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d'un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57. bis i 52. c) del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors. bis c)

e) Els supòsits de contractes de persones treballadores que hagin estat objecte de cessió entre empreses d'un mateix grup.

​​​​​​​

Tretzè

Execució de la formació

L'entitat de formació ha d'impartir directament l'especialitat formativa per la qual es troba degudament acreditada en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal. L'empresa o el centre de formació haurà d'estar inscrit o acreditat en el moment de presentar la sol·licitud.

Les entitats no podran subcontractar amb tercers l'execució de l'activitat formativa, i no es considera subcontractació a aquests efectes, la contractació del personal docent. Per contractació de personal docent s'entén exclusivament la contractació de persones físiques.

També poden impartir la formació les empreses que estiguin degudament acreditades en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal, i han de complir igualment amb l'anteriorment exposat.

Catorzè

Àmbit territorial i temporal d'aplicació

1. 1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tinguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En cap cas s'han de subvencionar les despeses dels projectes iniciats abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

3. Les accions formatives dels contractes han d'haver estat iniciades abans que hagi transcorregut un mes des de l'inici de la contractació en la modalitat de formació i aprenentatge. L'alternança entre formació i treball efectiu ha de tenir coherència amb el projecte i ha d'estar aprovada prèviament pel SOIB.

4. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge tenen una durada màxima de 12 mesos. La durada mínima dels contractes ha de ser la prevista en els convenis sectorials.

5. Les accions adjudicades en els períodes de presentació de 2020 es poden iniciar des de l'adjudicació fins a 30 de març de 2021. Les accions adjudicades en els terminis de presentació de 2021 s'han d'iniciar abans de 15 de novembre de 2021.

Quinzè

Sol·licituds

1. El tràmit de sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR a www.soib.es. S'ha de fer un tràmit de sol·licitud de subvenció per cada projecte formatiu. Per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document generat amb l'aplicació web- ACCFOR s'ha de presentar en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Es pot presentar la sol·licitud electrònica mitjançant el Registre electrònic comú (REC), a la qual s'ha d'adjuntar el document generat per l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB -ACCFOR.

Les entitats beneficiàries són subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, i, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament poden presentar les sol·licituds en la forma esmentada mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).

En cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la faci de manera electrònica, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

2. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada hagi de rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions que indica l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La pràctica de les notificacions a través de mitjans electrònics s'ha de fer així com estableix l'article 43 d'aquesta Llei.

Setzè

Documentació general

Amb el tràmit de sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent d'acord amb els models disponibles a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR que es troba al web <www.soib.es>:

1. El projecte tècnic.

2. El CIF de l'entitat i el DNI del representant, una còpia de l'escriptura pública de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, així com l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

3. Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades».

4. D'acord amb el model establert, la declaració responsable de:

a) No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, així com no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.

b) Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. L'entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.

c) La mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l'empresa en l'any anterior a l'inici previst de la relació laboral de la persona treballadora contractada. Sense perjudici d'aquesta declaració, s'ha de fer un control de les contractacions mitjançant un protocol de seguiment.

d) De no formalitzar contractes per la formació i l'aprenentatge inclosos en l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

e) De no haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) Comprometre's a contractar una assegurança d'accidents per als alumnes durant l'acció formativa i responsabilitat civil i d'accidents que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB en queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

D'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, l'Administració pot requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable.

D'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació fent servir el Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l'Administració.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 del Reial decret 1671/2009 de 6 de novembre que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i amb el conveni de col·laboració en matèria d'interoperatibilitat telemàtica entre administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributaria estatal i autonòmica i la Seguretat Social. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

5. Certificat de l'entitat acreditatiu del compliment de les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social, amb els termes següents:

a) Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

b) Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajudes, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

c) Que no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

6. En cas que es concerti la formació amb una entitat de formació, s'ha d'indicar en la sol·licitud i s'ha d'aportar el conveni de col·laboració -annex 7-, d'acord amb els continguts mínims següents:

a) Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d'empresa).

b) Nombre de contractes de formació i aprenentatge que ha de formalitzar l'empresa, lloc que s'ha de cobrir (detallar-ne la categoria o el grup professional en funció del conveni d'aplicació i el CNO) i la durada.

c) Perfil de les persones que s'han de contractar.

d) Activitat formativa que ha d'executar l'entitat de formació.

e) Compromís de l'entitat de formació que el personal docent compleix els requisits que estableix la normativa.

f) Compromís de l'entitat de formació a facilitar a la beneficiària la informació que requereix el SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l'acció formativa.

g) Vigència de la relació contractual.

h) Condicionament de l'efectivitat del contracte a l'atorgament de la subvenció.

i) Obligació de les empreses d'assumir els alumnes de les empreses que hagin renunciat o causat baixa de l'agrupació.

j) Signatura de les parts.

Si el conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l'atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord amb els mateixos continguts mínims.

Dissetè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la Resolució.

2. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici i de la manera següent:

a) Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat dins el termini corresponent i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s'indiquen a continuació, i que ha de procurar en la mesura que sigui possible (d'acord amb les disponibilitats del personal existent) una presència equilibrada d'homes i dones:

- Presidència:

Titular: el cap de Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6 que, en cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituït per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica

- Secretaria:

Titular: la cap de Secció II del SOIB

Suplent: un tècnic del SOIB

El secretari actua amb veu, però sense vot

- Vocalies:

Vocal primer: la cap de Secció XVI

Vocal segon: la cap de Secció III

Vocal tercer: una tècnica del SOIB

En casos d'absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

Una vegada la Comissió Avaluadora ha informat de manera favorable la sol·licitud, l'entitat beneficiària pot, a compte i risc seu, iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l'expedient de la despesa corresponent. En cap cas els contractes es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a l'aprovació de la resolució de concessió.

b) La directora del SOIB, en vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per poder al·legar i presentar els documents i justificacions. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tendrà el caràcter de definitiva.

Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 18 d'aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.

En el cas que qualque sol·licitud no pugui ser adjudicada per manca de crèdit en el període corresponent, en la proposta provisional s'ha de concedir un termini de deu dies per tal que la persona interessada pugui optar per desistir de la sol·licitud de subvenció o per presentar-la en el període següent.

En aquest darrer supòsit no serà necessari que la persona interessada torni a presentar la sol·licitud de subvenció, sinó que s'inclourà d'ofici en el període següent.

c) Quan la subvenció tengui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es podrà instar la persona beneficiària a la reformulació de la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable. En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds haurà de respectar l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o peticions.

d) Transcorregut el termini del tràmit d'audiència s'ha de reunir la Comissió Avaluadora i, si escau, s'ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base a la directora del SOIB per efectuar la proposta de resolució definitiva.

e) Si transcorre el termini i l'entitat no ha expressat la seva voluntat s'entendrà que accepta la subvenció en els termes assenyalats a la proposta.

f) El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries i en el termini màxim de sis mesos, ha de dictar i notificar individualment una resolució d'aprovació o de denegació degudament motivada.

En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

3. D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per la formació i l'aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l'autorització d'inici de l'activitat formativa.

Divuitè

Criteris de valoració

1. Les perspectives d'ocupació de les persones participants (0 a 50 punts), d'acord amb l'article 6.2 a) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears:

a) Acords amb empreses i entitats privades (de 0 a 40 punts):

- Presenten compromisos d'empreses privades del sector per contractar els alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte (de 0-30 punts, 5 punts per cada compromís de contractació).

- Presenten acord amb empreses que mostren interès per contractar en acabar el projecte (0-10 punts, 2 per cada acord).

b) Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 10 punts):

- Anomena i descriu breument aquestes actuacions (5 punts).

- Descriu de manera detallada i es consideren apropiades (10 punts).

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica, d'acord amb l'article 6.2 b) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (0 a 25 punts):

a) Qualitat (5 punts):

L'entitat de formació disposa d'una certificació de qualitat que inclogui l'activitat de formació en vigor expedida per un organisme certificador degudament acreditat davant l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) i ho acredita de manera documental mitjançant una còpia de la certificació.

b) Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (0 a 20 punts):

- Descriu breument els motius de la programació de l'oferta formativa (5 punts).

- Descriu de manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa i es consideren apropiats (20 punts).

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (0 a 40 punts), d'acord amb l'article 6.2 c) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears:

a) Experiència de l'entitat formativa en la impartició d'especialitats formatives (10 punts):

- Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició de totes les especialitats formatives que s'han de dur a terme, en els darrers 5 anys (10 punts).

- Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'alguna de les especialitats formatives que s'han de dur a terme en els darrers 5 anys (5 punts).

b) Experiència acreditada en altres programes de polítiques actives d'ocupació en els darrers 5 anys (5 punts).

c) Experiència acreditada en programes de formació en alternança (25 punts):

- Experiència acreditada en programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB en els darrers 5 anys (5 punts per cada any)

4. Quan el SOIB determini l'existència d'una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (0 a 15 punts), d'acord amb l'article 6.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears:

a) Compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre els alumnes treballadors (5 punts).

b) Preveu més d'una actuació d'efectiva consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (10 punts).

 

Dinovè

Forma de pagament

D'acord amb el que estableix el segon paràgraf de l'article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, juntament amb l'article 37.1 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la Llei 7/2018 de 31 de juliol, i d'acord amb els articles 25.2 a) i 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60% de l'import total de la subvenció concedit dins l'exercici 2021, un cop acreditat l'inici mitjançant la presentació des de l'inici del projecte de:

- Comunicació de l'inici del projecte i sol·licitud d'abonament.

- Còpia dels contractes formalitzats segons els models oficials vigents, juntament amb la comunicació a contrat@.

D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004 esmentat, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

b) Un màxim del 40% de l'import total concedit de la subvenció dins l'any 2022, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 20 d'aquesta convocatòria.

Vintè

Forma de justificació

1. A l'acabament del període subvencionat del darrer contracte objecte de subvenció, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu i han d'aportar els justificants de despesa, d'acord amb els models i els protocols a disposició dels beneficiaris a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR, en els terminis i amb el contingut que s'indica a continuació:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, que ha d'indicar les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts. El termini per presentar-la és d'un mes des que acaba l'activitat.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost laborals derivats dels contractes de formació i aprenentatge i del coordinador. El termini per presentar-la és de tres mesos des que acabi l'activitat, i ha d'incloure la relació de despeses subvencionables:

Còpia de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (models RLC i RNT).

L'IDC (Informe de Dades de Cotitzacions) per a cada persona contractada i que ha d'abastar tot el període de contractació.

L'ingrés de les retencions practicades a les nòmines en concepte d'IRPF s'han d'acreditar mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.

Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social (RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

En el cas de pagament per transferència o ingrés en compte, s'han de justificar mitjançant l'orde de transferència o d'ingrés en compte, en què estiguin identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'una certificació o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.

En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat del titular del compte, que ha de ser la persona beneficiària de la subvenció, la numeració completa del compte amb 20 dígits, la data de pagament, el concepte que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa i l'import del pagament. En tots els extractes, hi ha de constar la signatura i el segell de l'entitat financera, i tenen validesa els obtinguts per via telemàtica.

No s'admetran pagaments en efectiu ni en espècies de les retribucions salarials.

Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, aquest ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el proveïdor, l'import, el número, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, data del pagament, firma amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma, així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar la certificació o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

En el cas de pagament mitjançant pagaré, els documents justificatius consisteixen en la còpia del pagaré i de l'extracte de l'entitat financera del càrrec en el compte corresponent a l'operació justificada. La data de venciment del pagaré ha de ser anterior a la data en què s'ha de presentar la justificació corresponent i s'ha d'haver pagat efectivament.

En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb una certificació expedida per l'entitat financera en la qual s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

2. La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador/a.

La justificació dels costs de formació associada al contracte subvencionat s'ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls i ha d'incloure:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, que ha d'indicar les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts. El termini per presentar-la és d'un mes des que acaba l'activitat.

b) Una memòria econòmica justificativa en el termini d'un mes des de que acaba l'activitat formativa i que ha de comprendre:

• Una declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d'hores formatives dutes a terme amb cada treballador contractat d'acord amb el contingut d'hores previstes a l'acord formatiu del contracte.

• Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència, acompanyada de les llistes d'assistència dels alumnes i de les actes d'avaluació signades pel centre formatiu.

• Quantia de la subvenció calculada sobre la bases de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists a la convocatòria.

A efectes del càlcul de la liquidació econòmica no es tindran en compte les absències no justificades. Aquesta documentació l'ha de validar el SOIB. El termini per presentar-la és d'un mes des que acabi l'activitat.

3. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

4. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Vint-i-unè

Baixes d'alumnes treballadors

En cas de baixa voluntària d'alumnes treballadors o d'acomiadament per motius disciplinaris es podrà sol·licitar al SOIB la seva substitució sempre que puguin obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.

El SOIB haurà d'autoritzar la substitució amb caràcter previ a la contractació del nou alumne.

Vint-i-dosè

Modificació de la Resolució

L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos, l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Vint-i-tresè

Informació i publicitat

Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català, i s'ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones. També s'ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència «SOIB Dual Sectors Estratègics» i el cofinançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB-ACCFOR.

Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i del SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris fixats en l'annex IV de l'Ordre ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l'exercici econòmic 2016, perquè les comunitats autònomes amb competències assumides gestionin les subvencions de l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre) o a la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.

Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

Vint-i-quatrè

Acreditació de la qualificació

1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d'acreditació en els termes prevists en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per la qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i altra normativa d'aplicació.

2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s'ha d'expedir quan s'hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d'unitats de competència en les quals s'estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s'expediran quan s'hagi superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d'aquestes unitats de competència.

3. Pel que fa a la formació no vinculada a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que acabi l'acció formativa un certificat d'assistència i a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, un diploma acreditatiu.

4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.

Vint-i-cinquè

Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.

2. Les subvencions són incompatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.

3. En tot cas, les situacions noves que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en el termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s'efectuïn noves sol·licituds d'ajuts.

Vint-i-sisè

Revocació i reintegrament de les subvencions

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.

2. Incomplir de manera parcial els requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, executar incorrectament les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també justificar una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l'inici d'un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, la qual cosa pot comportar la minoració de l'import pendent de pagament i/o el reintegrament parcial per part de l'entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora corresponents.

3. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.

Vint-i-setè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici de les obligacions generals que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i les de l'article 14 de l'Ordre de les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:

- Justificar l'execució de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i econòmic que ha d'efectuar el SOIB, la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, o d'altres òrgans de control.

- Comunicar al SOIB que s'han obtingut altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

- Acreditar abans de dictar-ne la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

- Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

- Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat-objecte de subvenció en els termes que estableix el punt 23 d'aquesta convocatòria.

- Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el que estableix el punt 27 d'aquesta convocatòria.

- Comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

- Presentar tota la informació requerida per l'òrgan de control financer.

- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

- Complir les obligacions que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

- Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.

- Contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals, d'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 694/2017, per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de la realització de l'acció formativa des de l'inici fins a la finalització.

L'assegurança ha de cobrir el període de formació teoricopràctic, així com els desplaçaments dels participants al lloc d'impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s'organitzin en suport a l'execució de les accions formatives.

Aquesta pòlissa ha d'incloure també la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que es puguin produir durant la formació.

La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i de finalització de l'acció formativa, el nombre d'alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o per danys que hagin provocat. Les cobertures han d'incloure mort, invalidesa en qualsevol grau, i seqüeles, valorades segons el barem que estableix la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per valorar els danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L'assistència sanitària per accident dels alumnes ha de tenir una cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar obligatòria. La cobertura per danys materials provocats pels alumnes ha de ser fins a 300.000€.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

- Complir amb les clàusules del conveni o contracte acordat amb l'entitat formadora quan s'hagi concertat la formació amb una entitat degudament acreditada per impartir formació.

Vint-i-vuitè

Control i seguiment

1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Aquestes entitats han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.

2. A aquest efecte el SOIB ha de dur a terme visites in situ o telefòniques de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes mitjançant els informes de vida laboral que emet la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment. En aquest cas, el beneficiari haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3. Igualment, la persona beneficiària s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

4. L'empresa ha de presentar la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l'empresa en el termini de 15 dies hàbils un cop hagi acabat la relació laboral de les persones treballadores contractades.

Vint-i-novè

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s'hagin realitzat durant el període elegible i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de presentar-ne la justificació econòmica.

2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

Trenta

Interpretació i execució

La persona titular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

 

ANNEX 2

1. Sector industrial. Especialment les activitats de nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica i química

2. Tecnologia i comunicacions

3. Agricultura, especialment agricultura ecològica

4. Activitats sociosanitàries

5. Comerç

6. Turisme i hoteleria (només cuina, recepció i allotjament)

7. Imatge i so

8. Construcció i obra civil

9. Altres activitats econòmiques distintes a les anteriors necessitin certificats de professionalitat de nivell 3