Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 8367
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials de 27 d’agost de 2020 referent a la aprovació de la instrucció reguladora del procediment a seguir per les famílies acollidores per a sol·licitar un augment de la seva prestació econòmica com a conseqüència d’una situació socioeconòmica sobrevinguda
Antecedents
1. El passat 11 de març de 2020 l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional a la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.
Aquesta crisi sanitària està tenint un impacte directe en l'economia i en la societat, en les cadenes productives i, en particular en el dia a dia dels ciutadans i de les famílies dels diferents estats afectats que ha obligat l'adopció urgent de diferents mesures per tal de controlar la seva propagació. El Govern de l'estat espanyol va aprovar el RD 463/2020, de 14 de març que declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 d'acord amb el Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE nº 67, de 14 de març de 2020), i les seves prorrogues.
2. Les mesures sanitàries de contenció han suposat reduir l'activitat econòmica i social de manera temporal, restringint la mobilitat i paralitzant l'activitat de nombrosos sectors, amb importants pèrdues de rendes per a llars, autònoms i empreses. Els efectes de la COVID-19 sobre el mercat laboral superaran als perjudicis soferts durant la crisi financera de 2008-2009. Els sectors més exposats de patir amb major intensitat l'ajust són els d'hostaleria i restauració, la manufactura, el comerç minorista i les activitats empresarials i administratives.
3. Les administracions públiques estan posant en marxa polítiques de caràcter econòmic i social adreçades a pal·liar, dintre de les seves possibilitats, els efectes de la crisi sanitària en l'activitat productiva i el teixit empresarial, els drets dels treballadors i els col·lectius socials més vulnerables. Així el Reial Decret-llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOE nº 73, de 18 de març de 2020 ), relatiu a la concessió d'un suplement de crèdit en el Pressupost del Ministeri de Drets socials i Agenda 2030 per a finançar un Fons Social Extraordinari destinat exclusivament a les conseqüències socials del COVID-19, enumera una sèrie de prestacions socials que considera bàsiques, com són les previstes en els apartats g) i i) de l'article 1.2:
g) Ampliar la dotació de les partides destinades a garantir ingressos suficients a les famílies, per a assegurar la cobertura de les seves necessitats bàsiques, ja siguin aquestes d'urgència o d'inserció;
i) Altres mesures que les Comunitats Autònomes, en col·laboració amb els Serveis Socials de les entitats locals, considerin imprescindibles i urgents per a atendre persones especialment vulnerables amb motiu d'aquesta crisi, i siguin degudament justificades.
4. El Decret Llei 6/2020, d'1 d'abril, del Govern de les Illes Balears estableix una sèrie de mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària. Les persones usuàries dels serveis socials, les famílies amb escassos ingressos o amb dificultats per atendre el lloguer del seu habitatge i els menors sotmesos a tutela, entre d'altres, formen part del sector de la població que requereix una atenció específica que reforci la seva protecció davant l'emergència generada per la pandèmia.
5. La Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 16 de març de 2018 (BOIB núm.36, de 22/03/2018) va establir prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a acolliments preadoptius (guarda amb fins d'adopció), recollint supòsits d'actualització de quantitats per dificultats socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similars, com poden ser ara les especials dificultats derivades de la declaració de l'estat d'alarma a causa de la COVID-19.
6. Com a conseqüència de tot el que s'ha exposat, el 9 de juny de 2020 va entrar en el Servei Jurídicoadministratiu un informe proposta de la Cap de Servei de la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS, en què es posa de manifest la necessitat de dictar una resolució que reguli el procediment a seguir per sol·licitar un increment de les prestacions econòmiques per a persones o famílies que tinguin atorgada la guarda de menors per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials amb dificultats econòmiques sobrevingudes a causa de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID-19.
Fonaments de dret:
1. El Ple del Consell de Mallorca, per acord de dia 11 d'abril de 2019, va aprovar els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019). L'article 2.1 d'aquests Estatuts disposa que l'IMAS, té per objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.
2. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins, i d'acord amb l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS.
3. L'article 3.10) de la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, estableix la competència per a la tramitació i resolució dels acolliments familiars dels menors sota protecció jurídica, en aplicació del que preveuen els articles 173 i 173 bis del vigent Codi Civil.
4. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estat d'Autonomia de les Illes Balears destaca que un dels primordials àmbits d'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears és la tutela social del menor. L'article 70 de l'Estatut atribueix, entre les competències pròpies dels consells insulars, en el punt 4, els serveis socials; i en el punt 8é, la tutela, l'acolliment i l'adopció de menors.
5. El Decret 40/2006, de 21 d'abril, del Govern balear, regula els acolliments familiars i a l'article 6 preveu que les persones i famílies acollidores poden rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits, que no seran en cap cas una subvenció i en conseqüència, no estan subjectes a l'ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, ni a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears consolida aquest règim legal, així com, la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, que modifica el tipus d'acolliment familiar atenent a la seva duració i objectius, suprimint el concepte d'acolliment preadoptiu i introduint el concepte d'acolliment familiar d'urgència.
Atès que es considera que la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits pot resultar afectada per la declaració de l'estat d'alarma. Per tot això,
RESOLC
Primer. APROVAR la INSTRUCCIÓ que regula el procediment a seguir per les famílies acollidores que tenen atorgada per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials la guarda de menors, per SOL·LICITAR un increment de les prestacions econòmiques que els hi concedeix l'IMAS per a nin acollit, quan hagin patit dificultats econòmiques sobrevingudes a causa de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID-19, o altres situacions similars que hagin afectat la seva capacitat econòmica per mantenir la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors en situació de guarda o acolliment, d'acord amb el text següent:
OBJECTE
Aquesta instrucció te per objecte definir el procediment a seguir per les famílies acollidores per sol·licitar un augment de la seva prestació econòmica per nin acollit, quan els hagin afectat una situació econòmica sobrevinguda o altres situacions similars que hagin afectat la seva capacitat econòmica per mantenir la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors en situació de guarda o acolliment així com establir els criteris a valorar tècnicament i procediment per la seva tramitació.
Tot això a l'empar del que preveu a la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 16 de març de 2018 (BOIB núm.36, de 22/03/2018) reguladora de les prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents en els punts:
- A) c.2: La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors, amb dificultats especials del menor i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similar.
- B) b3: La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors, amb dificultats especials del menor i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similar.
- C) b2: La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors, amb dificultats especials del menor i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similar.
DESTINATARIS
Les persones o famílies que tinguin atorgada la guarda o acolliment de menors (ja siguin família extensa o aliena) en situació d'acolliment familiar temporal o permanent, o en situació de guarda amb fins d'adopció i que reben una prestació econòmica de l'IMAS conforme a la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de 18 de març de 2018 per a l'aprovació de la resolució de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a acolliments preadoptius i la posterior Resolució de la Presidència de (IMAS) de 23 de gener de 2020, relativa a l'actualització de preus de les prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a acolliments preadoptius per a l'any 2020.
REQUISITS
Ser perceptor d'una prestació econòmica per motiu de guarda o acolliment familiar o guarda amb finalitat adoptiva d'infants amb mesura de protecció, quan la seva capacitat econòmica s'hagi vist perjudicada per la declaració de l'estat d'alarma amb una reducció del 30% dels seus ingressos: per exemple un ERTO, pèrdua de la feina, cessament de l'activitat empresarial o laboral i autònoms que han vist reduïts dràsticament la seva activitat, de manera tal, que hagi afectat a la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits.
PROCEDIMENT
1. Les sol·licituds de l'ajuda per situació socioeconòmiques sobrevingudes o altres situacions semblants la família acollidora s'han de presentar al registre de les oficines centrals de l'IMAS, C/ General Riera 67, Palma-07010.
2. Els tècnics referents de cada menor han de valorar si les circumstàncies econòmiques sobrevingudes han afectat la seva capacitat econòmica de les famílies acollidores per garantir l'atenció a l'infant acollit.
3. El tècnic referent ha de presentar un informe proposta motivat de la sol·licitud d'increment de la prestació per motiu situació socioeconòmiques sobrevingudes o altres situacions al registre d'entrada de la Secció d'Acolliments Familiar. Aquest informe ha d'anar acompanyat d'una proposta econòmica, conforme a la quantia que es detalla al punt següent, que haurà de dictaminar la Comissió Tècnica Econòmica (CTE), i s'haurà d'adjuntar la documentació que ho acredita.
PRESTACIONS ECONÒMIQUES
La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors, amb dificultats socioeconòmiques sobrevingudes s'incrementarà conforme a les quanties detallades a continuació:
A) Prestacions econòmiques per a acolliments permanents amb família extensa, guarda amb fins d'adopció i acolliments temporals amb família extensa:
• La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 313,71€ a incrementar-se amb 131,41€ més.
• La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors amb dificultats especials passarà a incrementar-se conforme a les quanties determinades a la taula següent:
Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 445,12€ a incrementar-se amb 175,22€ més per menor i mes.
Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 620,34€ a incrementar-se amb 175,22€ més per menor i mes.
Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 795,56€ a incrementar-se amb 175,22€ més per menor i mes.
B) Prestacions econòmiques per a acolliments temporals amb família aliena (Programa de Famílies Cangur).
• La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 595,86€ a incrementar-se amb 214,43€ més.
• La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors amb dificultats especials passarà a incrementar-se conforme a les quanties determinades a la taula següent:
Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 810,29€ a incrementar-se amb 285,90€ per menor i mes.
Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 1.096,19€ a incrementar-se amb 285,90€ per menor i mes.
Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 1.382,09€ a incrementar-se amb 285,90€ per menor i mes.
C) Prestacions econòmiques per a acolliments permanents amb família aliena:
• La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 383,85€ a incrementar-se amb 214,42€ més.
• La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors amb dificultats especials passarà a incrementar-se conforme a les quanties determinades a la taula següent:
Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 598,27€ a incrementar-se amb 285,90€ més per menor i mes.
Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 884,17€ a incrementar-se amb 285,90€ més per menor i mes.
Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 1.170,07€ a incrementar-se amb 285,90€ més per menor i mes.
DURACIÓ DE LES PRESTACIONS
La durada de les prestacions econòmiques serà de tres mesos prorrogables fins a un màxim de tres mesos més, prèvia valoració pel tècnic de referència. Aquestes prestacions econòmiques s'aplicaran amb efectes retroactius des de la declaració de l'estat d'alarma en data 14 de març de 2020.
DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR
Per a sol·licitar les prestacions econòmiques s'haurà de presentar juntament amb la sol·licitud, la documentació acreditativa de la circumstància o dificultat socioeconòmica sobrevinguda a causa de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID-19. Els documents justificatius per acreditar-ho i que es tendran en compte a la valoració tècnica, són els detallats a continuació sempre ateses les circumstàncies personals de l'interessat/a:
- Certificat del SEPE del sol·licitant.
- Certificat d'alta al SOIB
- Justificant del cessament de l'activitat empresarial o laboral a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID-19.
- En el cas de treballadors/es autònoms s'ha d'emplenar el document de "declaració responsable" i aportar la documentació comptable o qualsevol altre mitjà de prova admès en dret en el qual quedi justificada i reflectida la baixada dràstica de la seva activitat durant el període de declaració de l'estat d'alarma conseqüència de la COVID-19.
VIGÈNCIA
Aquesta Instrucció s'aplicarà a la facturació dels serveis prestats dins del termini comprès entre el dia 15 de març de 2020 i la finalització de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març i les seves pròrrogues.»
Segon. APROVAR els annexes que s'adjunten a aquesta resolució, tant el model de sol·licitud d'ajuda econòmica, com el de declaració de responsable pels treballadores autònoms.
Tercer. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució en el BOIB.
Quart. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Infància i Família, al servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia
següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 1 de setembre de 2020
El president
Javier De Juan Martín