Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 8435
Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta del director general de Cooperació Local i Patrimoni, de modificació de la resolució del 10 de març de 2020, per la qual es declara la condició d’hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L el Consell Insular de Mallorca i l’Ajuntament de Palma de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun (expedient d’abintestat SP 127/2019)
En data 2 de setembre de 2020, el director general de Cooperació Local i Patrimoni ha formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1. Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta del director general de Cooperació Local i Patrimoni, per la qual es declara la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L, al l Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament de Palma de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun (expedient d'abintestat SP 127/2019),
2. Diligència del 19 de juny de 2020 del cap de secció del Servei de Patrimoni , on es fa constar:
« Que el 18 de juny de 2020 aproximadament a les 10,31 h., me va cridar la cap de secció de Patrimoni de l'Ajuntament de Palma i me va indicar, respecte a la Resolució de 10 de març de l'expedient de referència, que en el núm.17 dels fets indica el següent: ...el senyor Hurtado es va inscriure en el Padró municipal de Palma l'1 de març de 1981 i hi va està fins el 9 de maig de 2018, moment en que va canviar de residència a Algaida....
Això pot suposar que el dret a l'herència del difunt correspongui a l'Ajuntament d'Algaida, per la qual cosa començ els tràmits adients «
3. Ofici del director general de Cooperació Local i Patrimoni, del de 18 de juny de 2020 a l'Ajuntament d'Algaida on es sol·licita que indiquin la data en la qual consta que senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L es va inscriure en el Padró Municipal d'Algaida i que emetin certificació d'empadronament vigent que es facin les al·legacions que considerin oportunes respecte a la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta del director general de Cooperació Local i Patrimoni, per la qual es declara la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L el Consell Insular de Mallorca i a l'Ajuntament de Palma de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun.
4. Ofici del director general de Cooperació Local i Patrimoni, de 19 de juny de 2020 a l'Ajuntament de Palma on es sol·licita que facin les al·legacions oportunes respecte de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta del director general de Cooperació Local i Patrimoni, per la qual es declara la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament de Palma de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun.
5. Ofici de l'Ajuntament d'Algaida, de 25 de juny de 2020 amb Certificat d'empadronament històric sol·licitat amb motiu de l'expedient d'abintestat SP 127/2019 del senyor Narciso Hurtado de la Fuente, on queda constància que es va donar d'alta al municipi d'Algaida el 9 de maig de 2018, amb baixa per defunció el 26 de gener de 2019.
6. Certificat de publicació en el taulell d'anuncis, de 2 de juliol a 7 d'agost de 2020, de l'Ajuntament d'Algaida, de l'inici i Resolució de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors de declaració de condició d'hereu abintestat Narciso Hurtado de la Fuente.
7.Proposta de destinació de l'herència que li pertoca del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública, de 10 de juny de 2020.
Fonaments de dret
1. La Compilació de dret civil de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre, modificada per la Llei 7/2017, de 3 d'agost (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 96, de 5 d'agost), i en particular els articles 53 i 84.
2. L'article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. El Decret 127/2005, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/2001, de 11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en especial l'article 58.3.
4. La Llei 15/2015, de 2 de juliol, de la jurisdicció voluntària, en especial la disposició transitòria segona i la disposició final vuitena la qual modifica la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques.
5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques i el Reglament que la desenvolupa, el Reial decret 1373/2009, de 28 d'agost.
7. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. El Codi civil, aprovat per Reial Decret de 24 de juliol de 1889, en particular el títol III del llibre III, successions (art. 657 a 1087), i els articles 13 i 14 (drets especials o forals, i veïnatge civil).
9. El Reglament (UE) núm. 650/2012 del Parlament Europeu i del Consell de 4 de juliol de 2012 relatiu a la competència, la llei aplicable, el reconeixement i l'execució de les resolucions, a l'acceptació i l'execució dels documents públics en matèria de successions per causa de mort i a la creació d'un certificat successori europeu.
10. L'escrit de la directora de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de 17 de maig de 2018, en el qual es que considera que els expedients de d'abintestat no han de ser informats per l'Advocacia i que l'únic informe preceptiu és el del Servei de Patrimoni.
11. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, per qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol).
12. El Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88 de 3 de juliol).
13. Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol pel qual s'estableixen les competències i l‘estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost).
14. El Decret 62/2019, de 2 d'agost, pel qual es nomenen alts càrrecs de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors (BOIB núm. 107, de 3 d'agost).
15. Informe jurídic de 20 de novembre de 2019 del cap del Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, el qual indica:
“...el senyor Cañellas Vich no té dret al premi del 10% de la part proporcional del cabdal líquid ...no ens trobam davant un cas de denúncia espontània formulada, en nom i per compte propi, per un particular aliè a una de les persones que, d'acord amb l'article 6 anterior del mateix Reglament, té el deure (sense cap premi a favor seu) de comunicar la mort intestada del difunt.
....de la documentació adjunta... es desprèn que tant el senyor Cañellas com el senyor Alomar, finalment, han declarat davant l'Administració autonòmica que la denúncia en qüestió es presentà per encàrrec, és a dir, per mandat...del tutor senyor Alomar.
I si el senyor Cañellas, realment (tot i que no ho digués expressament en un primer moment al temps de presentar la denúncia), va actuar en tot cas per mandat...del senyor Alomar, s'ha d'entendre que no es verifiquen els pressupostos fàctics i jurídics del que duu causa el dret al premi previst... la denúncia s'ha d'entendre formulada materialment o en darrera instància pel senyor Alomar ...pel tutor del difunt com a subjecte obligat a fer-ho, i sense dret a cap premi.
....la concurrència en tot cas d'un mandat (reconegut per ambdós senyors) determina... que la denúncia presentada formalment pel senyor Cañellas perdi el caràcter de denúncia espontània... i amb això, que el denunciant no tengui dret al premi...”
16. La disposició derogatòria única de la Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 deroga l'article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la disposició final primera de la Llei 7/2017, de 3 d'agost, per la qual es modifica la Compilació de dret civil de les Illes Balears. D'altra banda, la disposició final vint-i-tresena de la Llei 19/2019 fixa l'entrada en vigor i àmbit temporal de vigència d'aquesta
Llei 19/2019 que comença a vigir una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019), l'1 de gener de 2020.
De les actuacions realitzades per determinar el veïnatge civil del senyor Hurtado es conclou, en aplicació de l'article 14.5 del Codi civil, aprovat per Reial Decret de 24 de juliol de 1889, que el difunt a l'hora de morir tenia el veïnatge civil de les Illes Balears.
En conseqüència, la compilació de dret civil de les Illes Balears (el Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre), és d'aplicació a l'abintestat de referència, en aplicació de l'article 2 de la compilació, i dels articles 21 i 36 del Reglament (UE) núm. 650/2012.
Per altra banda, dins l'expedient no consta que hagi cap persona descendent, ascendent, cònjuge ni parents col·laterals dins el quart grau de consanguinitat amb el difunt amb dret a l'herència d'acord amb el Codi civil (cal tenir en compte l'escriptura d'acceptació i adjudicació d'herència, Valladolid, notari Ignació Cuadrado Zuloaga, de Castilla y León, núm. 1689, de 23 d'agost de 2016, en la qual, en l'exposició I, els assistents exposen que la senyora Raquel Hurtado de la Fuente, germana del difunt, era viuda de les seves úniques núpcies, casada amb el senyor Tobías Heliodoro Carrión de Castro, sense ascendents i sense haver tengut descendents; i que en base a la documentació i declaracions aportades els hereus varen acceptar i es varen adjudicar l'herència esmentada).
Per tot això, cal concloure que l'hereu abintestat del senyor Narciso Hurtado de la Fuente és el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament d'Algaida, de forma conjunta i indivisa, d'acord amb l'article 53 de la Compilació foral.
Respecte al dret del denunciant, el senyor Mateo Cañellas Vich, a rebre el premi sol•licitat en la denúncia i establert en la legislació, queda acreditat que no li correspon en aplicació de la normativa vigent i de les declaracions del senyor Cañellas i el senyor Alomar pel que fa al cas i d'acord amb les conclusions de l'informe jurídic de 20 de novembre de 2019 del cap del Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, per la qual cosa se li ha de denegar.
Finalment, respecte a la competència de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors per dictar aquesta Resolució després de la derogació de l'article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears, cal citar la Sentència del Tribunal Suprem núm. 703/2019, de 27/05/2019, recurs de cassació 2825/2018, en la qual indica que en el cas de produir-se un canvi normatiu entre el termini d'una sol·licitud i la resolució corresponent, sense haver-hi cap disposició de dret transitori, la normativa d'aplicació és la vigent en el moment de la sol·licitud, no la nova norma. El contrari significaria que la determinació del règim jurídic aplicable dependria de la voluntat del responsable de la resolució del procediment. I recorda l'article 2.3 del Codi civil que estableix que les lleis no tendran efectes retroactius, si no disposaren el contrari.
La Llei 19/2019, de 30 de desembre, quan deroga l'article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, amb efectes a partir de l'1 de gener de 2020, no estableix cap disposició de règim transitori. Això significa que a partir d'aquesta data la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors no pot iniciar, tramitar ni resoldre els expedients d'abintestat als quals feia referència l'article derogat. No obstant això, i amb aplicació de la Sentència esmentada, la normativa a aplicar als expedients no finalitzats a la data d'entrada en vigor de la modificació legislativa és la vigent a la sol·licitud. La norma derogatòria no ha atribuït (no conté cap disposició transitòria) la competència per finalitzar els expedients no conclosos a cap altra administració i, molt important, tampoc no l'ha llevada a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.
De tot això, atesa l'absència d'una disposició transitòria en la Llei 19/2019 en relació amb els procediments d'abintestat en tramitació en el moment de la derogació de l'article 41 bis de la Llei 6/2001, i que la Resolució d'inici d'aquest expedient és de 20 de maig de 2019, cal concloure que la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors és competent per dictar aquesta Resolució de declaració d'hereu abintestat.
Proposta de resolució
Propòs a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors que dicti una resolució en els termes següents:
1. Modificar la declaració de la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L, el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament de Palma, de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun, entenent-se acceptada l'herència a benefici d'inventari, segons la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta del director general de Cooperació Local i Patrimoni, de del 10 de març de 2020.
2. Declarar la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Narciso Hurtado de la Fuente amb DNI 00092847L, al Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament d'Algaida, de forma conjunta i indivisa amb un 50% cadascun, entenent-se acceptada l'herència a benefici d'inventari.
3. Adjudicar els béns i drets descrits en l'inventari dels béns de l'herència localitzats, al Consell Insular de Mallorca i a l'Ajuntament d'Algaida, d'acord amb l'article 53 de la Compilació de dret civil de les Illes Balears.
4. No reconèixer al denunciant, el senyor Mateo Cañellas Vich, el dret a percebre, en concepte de premi, el deu per cent de la part que proporcionalment correspongui, en el cabal líquid resultant, als béns relacionats en la seva denúncia d'acord amb el que preveu l'article 7.2 del Reial Decret 1373/2009, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament General de la Llei del Patrimoni de les Administracions Públiques.
5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de l'Estat, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la pàgina web del Servei de Patrimoni de la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, i notificar-la al Consell Insular de Mallorca, a l'Ajuntament d'Algaida, al senyor Mateo Cañellas Vich i al senyor Francisco Alomar Ramis.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició per infracció de les normes sobre competència i procediment davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se notificat i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu per infracció de les normes sobre competència i procediment davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat i publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Fora dels supòsits d'infracció de normes sobre competència i procediment, qui es considerin perjudicats quant el seu millor dret a l'herència o altres de caràcter civil per la declaració d'hereus abintestat o l'adjudicació de béns a favor de l'Administració poden exercir les accions pertinents davant els òrgans de l'ordre jurisdiccional civil.
Palma, 3 de setembre de 2020
La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau
El director general proposant Francesc Miralles Mascaró