Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 8336
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del SOIB, per la qual es modifica la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de 27 d’agost de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d’Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020
Exposició de fets
1. La Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 27 d'agost de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020 té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per al període 2019 i 2020 per actuacions, dins l'àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'itineraris integrals d'inserció per a l'ocupació del col·lectiu de JOVES en risc d'exclusió social, majors de 16 i menors de 30 anys, i amb dificultats especials d'inserció laboral.
2. S'entenen per itineraris integrals d'inserció de col·lectius vulnerables els projectes que executen orientació per a l'ocupació, és a dir, processos d'acompanyament i d'ajuda individual, personalitzada i integral, en els quals la persona, mitjançant diferents actuacions, construeix un projecte professional que integra les necessitats personals amb les exigències socials, amb l'objectiu final d'incorporar-se al mercat de treball de manera regular, tal com defineix el Marc teòric bàsic per desenvolupar processos d'ocupació per a col·lectius vulnerables en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L'objecte final d'aquesta convocatòria és la inserció dins el món laboral o en el sistema de formació.
Després de la fase obligatòria d'acollida o diagnòstic es signarà un pla de feina que recollirà totes aquelles actuacions necessàries dins l'itinerari per aconseguir la inserció laboral (informació, formació, intermediació, ocupació, etc.).
Potestativament, és objecte de finançament dins el marc d'aquesta convocatòria l'execució d'accions formatives i actuacions complementàries experimentals.
3. Actualment, la lluita contra els efectes de la COVID-19 està posant en relleu una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar els efectes de la pandèmia, especialment a partir de la declaració de l'estat d'alarma, duita a terme pel Govern central mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
Al seu torn, l'adopció de les mesures dràstiques derivades de l'estat d'alarma ha causat una severa limitació de la mobilitat de les persones per reduir la propagació de la pandèmia. I aquestes restriccions de mobilitat han causat alhora que s'hagi aturat bona part de l'activitat econòmica i laboral.
Ens trobam davant una crisi econòmica sobrevinguda, d'origen sanitari, d'abast global i sense precedents, que,a diferència de crisis econòmiques anteriors, ha suposat una aturada en sec de gran part de l'activitat en general i que pot tenir una recuperació més lenta, atesa la particular especialització de les Illes en el sector turístic. Les estimacions del Govern de les Illes Balears situen la caiguda de la nostra economia en més del 30 % del PIB i d'uns 145.000 llocs de feina per a 2020.
Aquest fet ha provocat el trànsit a l'atur d'una quantitat enorme de persones, i ens ha tornat a situar en xifres superiors als 70.000 desocupats. En resum, ens trobam davant una economia pràcticament paralitzada, un consum intern molt dèbil i uns mercats turístics emissors que presenten moltes incerteses.
Aquests fets fan que un dels objectes finals d'aquesta convocatòria com és la inserció dins el món laboral dels usuaris dels projectes subvencionats es vegi molt dificultada, per la qual cosa s'esdevé necessari realitzar una sèrie de canvis en la convocatòria amb l'objecte de pal·liar els efectes de la crisis sanitària econòmica i social provocada pel COVID-19.
4. Aquesta convocatòria pot estar cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020.
S'ha aprovat la Instrucció 2020/1, de la Unitat Administradora del Fons Social Europeu (UAFSE), en relació amb la subvencionalitat de determinades despeses de les operacions cofinançades pel FSE amb motiu de la situació de l'estat d'alarma ocasionat pel covid-19, en una sèrie de supòsits, com la realització de les tasques subvencionades en modalitats de treball no presencial o la modificació dels documents que estableixen les condicions de les ajudes, amb la finalitat de respondre a les circumstàncies derivades de la crisis del coronavirus.
5. Amb data 28 de juliol de 2020, la directora del SOIB ha signat una memòria per a la modificació de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 27 d'agost de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020, amb l'objecte de pal·liar els efectes en l'execució dels projectes subvencionats causats per la crisis sanitària i econòmica, especialment en el mercat laboral de les Illes Balears, produïda pel COVID-19.
6. Amb data 28 de juliol de 2020, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del SOIB, ha resolt ordenar l'inici de l'expedient per a la modificació de la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020.
Fonaments de dret
1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).
3. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB Núm. 146, de 24 d'octubre).
4. Per motiu del cofinançament són d'aplicació el Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1081/2006 del Consell; el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell; Reglament d'execució (UE) 821/2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1303/2013; Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE durant el període de programació 2014-2020.
5. Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 27 d'agost de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020.
6. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Per tot el que s'ha exposat, es dicta la següent
RESOLUCIÓ
1. Modificar la convocatòria de subvencions SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció pels exercicis 2019 i 2020, amb el cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020, de la següent manera:
- L'apartat 24è de l'annex 1 de la convocatòria queda redactat de la següent forma:
Vint-i-quatrè. Minoracions
El SOIB liquidarà la part de la subvenció corresponent al procés d'orientació d'acord amb el que es disposa a l'apartat vintè de l'annex 1 d'aquesta convocatòria i, si escau, aplicarà de manera acumulativa les següents minoracions al cost elegible resultant d'aquesta liquidació:
1. En el cas de no complir-se la mitjana d'atenció presencial assenyalada a l'apartat 10è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les minoracions següents en els costs elegibles:
Mitjana d'atenció presencial a usuaris del projecte |
Minoracions |
<10 hores i >=9 hores |
1 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<9 hores i >=8 hores |
10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<8 hores i >=7 hores |
20 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<7 hores i >=6 hores |
30 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<6 hores i >=5 hores |
40 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<5 hores i >=4 hores |
80 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
<4 hores |
100 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
2. L'incompliment de l'objectiu mínim d'atenció estipulat a l'apartat 10è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, suposa una disminució de la subvenció atorgada d'acord amb la següent taula:
Nombre d'usuaris atesos d'acord amb l'apartat 10è de la convocatòria |
Minoracions |
< 100 % i >=80 % de l'objectiu d'atenció del projecte aprovat |
No s'aplica minoració |
< 80 % i >=60 % de l'objectiu d'atenció del projecte aprovat |
5 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
< 60 % i >=40 % de l'objectiu d'atenció del projecte aprovat |
10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
< 40 % i >=20 % de l'objectiu d'atenció del projecte aprovat |
20 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
< 20 % i >=0 % de l'objectiu d'atenció del projecte aprovat |
50 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions |
Als efecte de l'aplicació de les minoracions del quadre anterior, no es podran modificar els objectius d'atenció dels projectes inicialment aprovats.
3. L'incompliment de l'objectiu mínim d'inserció estipulat a l'apartat 11è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, suposa una disminució de la subvenció atorgada d'acord amb la següent taula:
a) Per la totalitat dels usuaris prevists al projecte subvencionat:
Nombre d'insercions assolides calculades d'acord amb l'apartat 11.1 de la convocatòria |
Minoracions |
Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists per 15, dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 20 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 10 dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 15 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
Inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 10 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
b) Pels usuaris que facin actuacions complementàries experimentals:
Nombre d'insercions assolides calculades d'acord amb l'apartat 11.1 de la convocatòria |
Minoracions |
Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists per 20, dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 22 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists per 15, dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 20 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 10 dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 15 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
Inferior al resultat de multiplicar el nombre d'usuaris prevists, per 10 dividit entre 100. |
No s'aplica minoració |
- S'afegeix el següent paràgraf a l'apartat 3.1a) de l'annex 4 de la convocatòria:
“Per tal d'evidenciar les actuacions fetes de manera telemàtica s'haurà de:
- Complimentar el document Covid-19, on es certificaran per part de l'entitat totes les atencions fetes de manera telemàtica durant la crisis sanitària, que substituïren les atencions presencials i totes les evidències que sigui possible recollir.
- Si la persona usuària segueix essent atesa posteriorment de manera presencial, signarà el T.15 indicant la data en la que es va fer l'actuació i la data en que fa la signatura.”
-S'afegeixen els següents paràgrafs a l'apartat 7 de l'annex 4 de la convocatòria:
“Es podrà considerar atenció presencial durant la crisis sanitària provocada pel COVID-19, o per seguir les instruccions sanitàries pertinents, totes aquelles actuacions realitzades telemàticament que es puguin evidenciar”.
“Per tal de donar resposta a la traçabilitat de les actuacions telemàtiques, considerades presencials, es crea dues noves eines T.23 Certificat tècnic de les actuacions telemàtiques realitzades amb usuaris que substitueixen accions presencials en motiu del COVID-19 i T.24 Certificat tècnic de les actuacions telemàtiques realitzades amb empreses que substitueixen accions presencials en motiu del COVID-19”
“Les entitats, a partir de la superació de la Fase III del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, hauran d'informar al SOIB de les mesures adoptades per a la incorporació progressiva de forma presencial dels treballadors dels projectes subvencionats als llocs de treball, d'acord amb el que estableix el Real Decret Llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisis sanitària ocasionada pel COVID-19.”
2. Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i produeix efectes des del dia 15 de març de 2020.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 31 d'agost de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB Iago Negueruela Vázquez