Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 8253
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per als anys 2020-2021, les ajudes per a innovació en aqüicultura

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Actualment hi ha molt bones perspectives de mercat per incrementar la producció aqüícola amb noves espècies, nous productes i serveis de valor afegit, per això hi ha la necessitat de fomentar el desenvolupament tecnològic, la innovació i la competitivitat en el sector de l'aqüicultura i aprofitar aquesta estirada del mercat que es dona en molt pocs sectors.

La Comissió Europea va aprovar el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell.

En aquest programa operatiu, dins la prioritat 2, relativa al foment d'una aqüicultura sostenible, des del punt de vista mediambiental, eficient en la utilització dels recursos, innovadora, competitiva i basada en el coneixement, es preveu la mesura d'ajudes per a innovació en aqüicultura. Amb aquesta mesura es pretén fomentar el desenvolupament de coneixements tècnics, científics o organitzatius en les explotacions aqüícoles que redueixin l'impacte en el medi ambient i la dependència de la farina i l'oli de peix, impulsin un ús sostenible dels recursos en l'aqüicultura, millorin el benestar dels animals i facilitin nous mètodes de producció sostenible.

En data 4 de juny del 2016 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 70, l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, que a l'article 2.1 assenyala que són subvencionables, entre d'altres, les despeses que derivin de l'execució de la mesura 2.1.1, relativa a la innovació, que inclou la prioritat 2, de foment d'una aqüicultura sostenible.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'instrument financer d'orientació de la pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aproven les convocatòries d'ajudes, per als anys 2020-2021, a la innovació en aqüicultura d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, publicada al BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016.

2. Les convocatòries seran un total de tres.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de seixanta-sis mil sis-cents seixanta sis euros amb seixanta-sis cèntims (66.666,66 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2020, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d'ajuda que estableix aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'aquests, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades les cofinançarà el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 75% i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el 25% restant.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria:

1.a. Organismes científics o tècnics, públics o privats reconeguts:

- els organismes inclosos en el registre de centres tecnològics i centres de suport a la innovació tecnològica d'àmbit estatal, creat pel Reial decret 2093/2008, de 19 de desembre;

- els organismes inclosos en una normativa autonòmica de caràcter similar;

- els organismes públics d'investigació que defineix l'article 47 de la Llei 14/2011, d'11 de juny;

- les universitats públiques i privades;

- les entitats del sector públic que desenvolupin activitat R+D+I.

1.b. Operadors del sector aqüícola o organització d'aquests, en col·laboració amb un organisme científic o tècnic, públic o privat, reconegut.

D'acord amb el que disposa l'article 4.1.30 del Reglament UE 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comú, s'entén per operador qualsevol persona física o jurídica que exploti o posseeixi una empresa dedicada a una activitat vinculada a qualsevol de les fases de les cadenes de producció, transformació, comercialització, distribució i venda al detall de productes de la pesca i de l'aqüicultura.

2. No poden ser persones beneficiàries d'ajudes del FEMP durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l'apartat 4 de l'article 10 del Reglament 508/2014, si l'organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l'explotació, la gestió o la propietat de vaixells pesquers inclosos a la llista de vaixells INDNR de la Unió que preveu l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableix l'article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de la política pesquera comuna (PPC) definides així en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d'ajuda d'acord amb el títol V, capítol II del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

e) Han estat considerats per l'autoritat competent culpables de cometre frau, d'acord amb la definició de l'article 1 del Conveni relatius a la protecció dels interessos financers de la Comunitat Europea, en el marc del Fons Europeu de la Pesca (FEP) o del Fons Europeu Marítim y de Pesca (FEMP).

3. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

La comprovació conforme no es tenen antecedents penals la fa d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització, excepte manifestació expressa contrària.

4. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant tota la tramitació, concessió, justificació, pagament de l'ajuda i durant els cinc anys següents, a comptar de la data del pagament final de l'ajuda.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i abans del pagament.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte manifestació expressa contrària.

6. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables els projectes, realitzats a les Illes Balears, destinats a:

a) desenvolupar coneixements tècnics, científics o organitzatius en les explotacions aqüícoles dirigits en particular a:

- reduir l'impacte en el medi ambient,

- reduir la dependència de la farina i l'oli de peix,

- millorar l'ús sostenible dels recursos en l'aqüicultura,

- millorar el benestar dels animals,

- facilitar nous mètodes de producció sostenible;

b) desenvolupar o introduir en el mercat noves espècies aqüícoles amb un bon potencial de mercat, productes nous o substancialment perfeccionats, processos nous o perfeccionats, o sistemes de gestió i organització nous o perfeccionats.;

c) estudiar la viabilitat tècnica o econòmica de productes o processos innovadors.

2. Es consideren projectes de desenvolupament experimental o tecnològic els treballs sistemàtics basats en els coneixements existents i/o l'experiència pràctica, dirigits a l'elaboració d'alguna cosa nova, modificada o millorada, així com les activitats d'investigació aplicada, és a dir, la realització de treballs originals per adquirir nous coneixements tècnics dirigits cap a un objectiu pràctic específic.

Per tant, en els projectes hi ha d'haver un element de novetat o de millora substancial.

En queden exclosos:

- l'ensenyament i la formació de personal que intervingui en el projecte, tret que es contracti expressament amb aquesta finalitat;

- els tràmits sobre normalització del projecte subvencionat;

- els tràmits per a l'adquisició de patents;

- la participació en congressos, jornades o activitats similars de caràcter científic;

- la recollida de dades que no siguin exclusives per a la consecució de les finalitats del projecte;

- les activitats rutinàries de programari (manteniment).

D'altra banda, es considera innovació, la introducció d'un producte, procés, tècnica, sistema de gestió o organització nou o significativament millorat, en les pràctiques internes de l'empresa, així com els equips associats a aquests que es considerin imprescindibles per a la millora o introducció.

En el moment del pagament, els beneficis han d'acreditar que els productes ja han estat llançats al mercat o que l'equip, procés, tècnica, sistema de gestió o organització s'ha utilitzat efectivament en les operacions de l'empresa.  

No s'entendran operacions d'innovació:

- Les modificacions o millores menors.

- Les millores no substancials de procediments habituals o rutinaris. És necessari que el projecte tingui un caràcter innovador.

- Els canvis estacionals regulars.

- Una adaptació a les necessitats d'un client específic que no presenta característiques significativament diferents dels productes fabricats per a altres clients.

- Els canvis de disseny que no modifiquen la funció o les característiques tècniques d'un bé o servei.

- Sistemes de fabricació o logístics similars als que ja hi ha en ús.

- Els canvis de disseny, envasat, col·locació d'un producte, promoció, tarifació d'un producte basats en mètodes de comercialització que l'empresa ja hagi utilitzat.

- La utilització de mètodes de comercialització ja aplicats per introduir-se en un nou mercat geogràfic o en un nou segment de mercat.

- Els canvis de pràctiques comercials, l'organització del lloc de treball o relacions exteriors basades en mètodes organitzatius ja en ús.

- Els canvis d'estratègia de gestió, tret de si van acompanyats de la introducció d'un nou mètode d'organització.

- Les fusions o adquisicions d'empreses.

- L'ensenyament i formació quan no sigui imprescindible per a la introducció d'una innovació.  

- La gestió i altres activitat de suport, quan es refereixin només al finançament de la innovació o es tracti d'activitats de suport directe, tal com transport, emmagatzemament, neteja, reparació, conservació i seguretat o activitats merament administratives com les relatives al pressupost i personal.

3. No es concediran ajudes per a la cria d'organismes modificats genèticament ni per a operacions d'aqüicultura en zones marines protegides quan l'autoritat competent hagi determinat, sobre la base d'una avaluació d'impacte ambiental, que l'operació provocaria un efecte mediambiental negatiu significatiu que no es pot atenuar adequadament.

4. Es poden subvencionar les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari de la manera que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

5. Les operacions no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

A més, no seran admissibles les despeses que es produeixin fora dels terminis que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, és a dir, entre l'1 de gener del 2014 i el 31 de desembre del 2023.

L'actuació subvencionada l'ha d'haver realitzat i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució.

6. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En qualsevol cas, no es poden subvencionar les despeses següents:

  • Els interessos deutors dels comptes bancaris.
  • Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
  • Les despeses del procediment judicial.
  • La construcció de nous ports, llocs de desembarcament o noves llotges.
  • Les compres de materials i equips usats.
  • El cost d'elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l'operació.
  • Les despeses originades per una mera reposició d'anteriors, tret que aquesta correspongui a inversions diferents de les anteriors, bé per la tecnologia emprada, bé pel seu rendiment.
  • La compra d'edificis o locals si aquests han estat subvencionats en els darrers deu anys.
  • La compra a través d'operacions d'arrendament financer.
  • L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, d'acord amb la legislació nacional sobre l'IVA.
  • Els tràmits per a la creació d'una nova empresa.
  • Les obres no vinculades amb el projecte d'inversió, habitatges, menjadors, obres d'embelliment, equips d'esbarjo i similars.
  • Qualsevol altra que es fixi a les bases reguladores o a la normativa nacional o europea d'aplicació.

8. Són subvencionables les despeses dels projectes tècnics, estudis tècnics de validació dels projectes i direcció d'obra fins a un límit del 12% del cost subvencionable del pressupost d'execució material de l'obra o actuació.

9. Per a aquelles despeses relacionades amb l'execució material de les obres, l'import corresponent a les despeses generals i benefici industrial no podrà superar el 18% del total del pressupost d'execució material de l'obra (12% despeses generals + 6% benefici industrial).

10. Per tal que es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes amb la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.

11. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, inscriptibles en un registre públic, s'haurà de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida; a més, aquests punts hauran de ser objecte d'inscripció al registre públic corresponent.

L'anotació al registre públic corresponent s'ha d'acreditar una vegada efectuat el pagament de l'ajuda a requeriment de l'òrgan gestor.

12. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d'assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar a la justificació de la subvenció, es farà d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

13. No seran admissibles els projectes que no obtinguin almenys 1 punt, d'acord amb l'aplicació dels criteris generals que estableix el Programa operatiu per a Espanya (POE) del FEMP, que són els següents:

a) Adequació del projecte presentat en l'anàlisi DAFO del POE, publicat a la pàgina web del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA): 1 punt.

b) Aportació del projecte a la consecució dels indicadors de resultat del POE: 1 punt, publicat a la pàgina web del MAPA.

c) Implicació del projecte en altres prioritats, objectius específics o indicadors de resultat, així com en altres plans estratègics del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l'aplicació del 50% sobre la inversió auxiliable.

2. El percentatge d'ajuda que assenyala el punt anterior s'incrementarà o es reduirà en els casos següents:

- Increment del 50% si el beneficiari és una persona de dret públic o una empresa encarregada de la gestió de serveis d'interès econòmic general.

- Increment del 40% si l'operació compleix tots els criteris següents: ser d'interès col·lectiu; tenir un beneficiari col·lectiu i presentar característiques innovadores a escala local.

- Increment del 10% si són operacions executades per organitzacions de pescadors o altres beneficiaris col·lectius fora del capítol III, del títol V, del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Increment del 25% si són operacions executades per organitzacions de productors, associacions d'organitzacions de productors o associacions interprofessionals.

- Les operacions executades per empreses no incloses en la definició de PIME experimentaran una disminució del 20% de l'ajuda.

De conformitat amb el que disposa l'article 1 del Reglament d'Execució (UE) núm. 772/2014 de la Comissió, de 14 de juliol de 2014, en cas que s'apliqui més d'un increment de punts percentuals, només es podrà aplicar el més alt; en cas que s'apliqui la disminució prevista, no es podrà aplicar cap increment.

3. En cap cas l'import de l'ajuda, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, pot superar el cost de l'activitat subvencionada.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 30 d'octubre del 2020. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

- 2a convocatòria, entre el 31 d'octubre del 2020 i el 31 de març del 2021, ambdós inclosos.

- 3a convocatòria, entre l'1 d'abril del 2021 i el 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de l'annex 1 que figura al web del FOGAIBA, adreçades al FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté aquest annex 1.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i en la resta de normativa d'aplicació.

4. A aquestes sol·licituds s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF, si escau.

b) Document que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, si escau.

c) Memòria de desenvolupament del projecte. En aquesta memòria s'han de detallar l'objecte subvencionable en coherència amb les actuacions que assenyala el punt 1 de l'apartat quart d'aquesta resolució i la capacitat del sol·licitant per dur a terme el projecte .

d) Avantprojecte, projecte tècnic, pressupostos o factures proforma de les actuacions objecte d'ajuda.

e) Declaració responsable sobre el compliment de part dels requisits que estableix l'apartat tercer d'aquesta resolució, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la web del FOGAIBA.

f) En el supòsit que se sol·liciti la subvencionabilitat de l'IVA, caldrà presentar el certificat 036 o la resolució d'exempció.

g) Si escau, documentació justificativa del compliment del primer criteri de puntuació que estableix l'apartat setè d'aquesta resolució.

5. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. La comprovació del DNI, dels certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com que no es tenen antecedents penals, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per fer aquesta comprovació, haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

6. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no porten adjunta tota la documentació que s'assenyala, es requerirà a les persones sol·licitants que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds que s'hagin presentat.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents:

a) Aspectes ambientals:

Innovació en l'àmbit de la millora de l'eficiència energètica, 5 punts.

Innovació en l'àmbit de la utilització d'energies renovables, 5 punts.

Obtenció de resultats ambientals quantificables, 5 punts.

b) Aspectes socials:

Nombre de llocs de feina creats, fins a 15 punts. Per puntuar els expedients s'assignarà 15 punts a l'expedient que creï més llocs de feina, i a la resta de manera proporcional a aquest màxim.

c) Aspectes d'orientació al mercat:

Incorporació al projecte d'estudis d'anàlisis i previsió del mercat, 5 punts.

Actuacions de transferència i difusió, 5 punts.

Obtenció de patents, 5 punts.

En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat resultant entre els sol·licitants empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui.

- Vocals:

. Director gerent del FOGAIBA o persona en qui delegui.

. Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.

. Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.

. Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.

. Un representant del Consell Insular de Mallorca.

. Un representant del Consell Insular de Menorca.

. Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

. Un representant del Consell Insular de Formentera.

. Un representant de l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera (IRFAP).

- Secretari: un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com també de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i, almenys, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves, a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d'audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. S'adjuntarà a la resolució de concessió el document en què s'estableixin les condicions de l'ajuda (DECA), de conformitat amb el que estableix l'article 125.3.c del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, en el qual es recolliran els requisits específics relatius als productes o serveis que s'han d'obtenir, si escau, el pla financer i el calendari d'execució de l'operació, així com també el mètode que s'ha d'aplicar per determinar els costos de l'operació i les condicions de pagament de la subvenció, si escau.

També s'especificarà en aquest document que el beneficiari ha de complir i mantenir els requisits específics que s'exigeixen per obtenir la condició de beneficiari, el manteniment de les inversions, així com de les obligacions i dels compromisos assumits, tot això durant un període de cinc anys a comptar des de la realització del pagament final de l'ajuda.

Als requisits específics s'afegiran les mesures antifrau d'aplicació al cas de què es tracti, com ara avisar que s'han de considerar banderes vermelles alguns aspectes de la contractació. Amb això es preveu aportar un punt més de transparència al procés, que pot redundar en evitar o prevenir el frau.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Dur a terme les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis que determina aquesta resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que es puguin assenyalar en funció del tipus d'inversió.

- Adoptar les mesures que calgui per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Particularment, en el moment del pagament els beneficiaris han de trametre la informació relativa al projecte subvencionat amb un informe dels resultats obtinguts, als afectes d'anunciar-ho a la web del FEMP, d'acord amb el que disposa l'article 119 del Reglament UE 508/2014.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final al beneficiari.

- Mantenir la durabilitat de les operacions relatives a inversions en els cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària i complir les condicions que estableix l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- En el cas d'operacions d'innovació, acreditar que els productes ja han estat llançats al mercat o que l'equip, procés, tècnica, sistema de gestió o organització s'ha utilitzat efectivament en les operacions de l'empresa.

- Mantenir un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, tal com estableix l'article 125.4.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Fer constar, en tota informació o publicitat que s'efectuï de la inversió objecte de la subvenció, que aquesta està subvencionada a càrrec del Govern de les Illes Balears, a través del FOGAIBA i cofinançada per la Unió Europea mitjançant el Fons Europeu Marítim de Pesca (FEMP). Les persones beneficiàries haurien de complir, a més, les mesures i els requisits de publicitat que estableix l'annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013; el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, i el Reglament (UE) núm. 763/2014 de la Comissió, d'11 de juliol de 2014.

- En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar, amb posterioritat al pagament de l'ajuda i a requeriment de l'òrgan gestor de l'ajuda, l'anotació en el registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys des de la data de pagament de l'ajuda, així com l'import de l'ajuda rebuda.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades en aquesta resolució és de vint-i-quatre mesos, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, sempre abans de l'1 de desembre del 2023.

Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part de les administracions competents o incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, o per la naturalesa del projecte d'inversió, els beneficiaris podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar i resoldre abans que finalitzi el termini d'execució. El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i no se superi l'1 de desembre del 2023. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

2. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex 2, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenades i adreçades al FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex 2 esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d'execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d'incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Relació dels justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c) Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), o que continguin el desglossament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també serveix com a document justificatiu de pagament, si se'n deriva l'acreditació d'aquest aspecte.

d) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades. El pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que el pagament de la factura quedi identificat, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document haurà d'anar acompanyat d'un certificat de l'emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s'admetran pagaments en efectiu.

e) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

f) Si escau, les llicències o autoritzacions administratives necessàries per dur a terme la inversió objecte de subvenció.

g) En cas de realització d'obra civil, s'haurà d'aportar, si escau, a més de la llicència d'obra, el certificat final d'obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

h) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari.

i) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar fotocòpia de l'escriptura pública, en la qual ha de constar l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció així com l'import de la subvenció. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.

j) Resum del projecte subvencionat amb un informe dels resultats obtinguts, als afectes d'anunciar-ho a la web del FEMP.

k) En el cas d'operacions d'innovació, documents acreditatius del fet que els productes ja han estat llançats al mercat o que l'equip, procés, tècnica, sistema de gestió o organització s'ha utilitzat efectivament en les operacions de l'empresa.

4t. A petició del beneficiari, es pot fer una sol·licitud de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses realitzades efectivament, per un mínim del 50% del cost de la inversió o l'actuació objecte d'ajuda, en els termes que estableix el punt 3 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

5è. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6è. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

Dotzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes que regula aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol tipus d'ajuda procedent de qualsevol Administració fins al límit que estableix la normativa comunitària, estatal o autonòmica que s'apliqui i sense superar el cost de la inversió que ha de realitzar el beneficiari, d'acord amb el que recull l'article 65.11 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 ni la intensitat màxima de l'ajuda que preveu l'article 95 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, d'aquest servei.

 

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

- El Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- El Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell, i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- El Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- L'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

 

Quinzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 8 de setembre de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño