Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 8215
Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 7 de setembre de 2020, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de transport per carretera de viatgers i mercaderies, en l'àmbit territorial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, publicat en el BOIB núm. 84, de 15 de maig de 2020, estableix, entre altres normes, un procediment simplificat d'elaboració i aprovació de les bases reguladores de les subvencions que preveu la incorporació de la convocatòria en qüestió, amb la finalitat de reduir els terminis per tramitar-les i aprovar-les, sempre que tenguin per objecte accions de foment en els àmbits que regula el Decret llei.

Així, l'article 24 i següents del Decret llei estableix que per aprovar bases reguladores de subvencions no s'ha d'aplicar el procediment ordinari per elaborar normativa que estableix el capítol II de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, sinó únicament s'han de realitzar els tràmits de resolució d'inici, informació pública per un període de set dies, informe dels serveis jurídics i, si escau, fiscalització prèvia de la Intervenció General, a més de poder incloure la convocatòria de la subvenció, amb la qual cosa es poden reduir moltíssim els terminis que són habituals en l'elaboració d'ordres de bases i convocatòries de subvencions.

Les subvencions que recull aquesta Ordre de bases són aplicables als col·lectius que estableix l'article 24 del Decret llei 8/2020, que són, entre d'altres, els treballadors autònoms i les petites i mitjanes empreses que siguin titulars d'autorització de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades en l'àmbit territorial de les Illes Balears. A aquests efectes, es considera PIME la que, en el moment de la sol·licitud, compleix els requisits següents:

a) Té menys de 250 treballadors.

b) Té un volum de negocis anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general no superior a 43 milions d'euros.

c) No està participada en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses que no reuneixin els requisits anteriors.

d) Dins la categoria de PIME es considera petita empresa la que té menys de 50 treballadors i el volum de negocis anual o el balanç general de la qual no supera els 10 milions d'euros. Les PIME que no compleixen aquestes característiques tenen la condició de mitjana empresa.

Precisament un dels efectes que la crisi ocasionada per la COVID-19 ha produït en el món del transport terrestre ha estat la necessitat d'adaptar aquest sector a les exigències sanitàries de protecció per evitar la transmissió del virus i donar un servei segur als usuaris, i això ha suposat per als autònoms i les empreses assumir unes despeses extraordinàries de compra d'aquest material de protecció.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, estableix en l'article 12 que abans d'iniciar el procediment per concedir subvencions s'han d'establir per ordre del conseller competent les bases que han de regular l'atorgament d'aquestes.

Per això, fent ús de les facultats que m'atribueixen els articles 41, 46.2 i 47 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte i àmbit territorial

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies que es duguin a terme dins l'àmbit territorial de les Illes Balears, a través de les convocatòries corresponents aprovades pel conseller de Mobilitat i Habitatge.

 

Article 2 Règim jurídic i vigència de les bases

1. Les subvencions regulades en aquestes bases es regeixen pel règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes que estableix el capítol IV del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, publicat en el BOIB núm. 84, de 15 de maig de 2020.

2. Amb relació a la tramitació d'aquestes bases únicament són aplicables, d'entre les previsions del capítol II del títol IV de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, els tràmits de resolució d'inici, informació pública per un període de set dies, informe dels serveis jurídics i, si escau, fiscalització prèvia de la Intervenció General.

3. Quant al contingut i el règim jurídic de les bases és d'aplicació el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en tot allò que no es contradigui amb el que estableix el règim especial del Decret llei 8/2020.

4. La vigència d'aquestes bases finalitza el dia 31 de maig de 2021. A partir d'aquell moment no es podran iniciar procediments de concessió de subvencions a l'empara d'aquestes bases, si bé seran aplicables als procediments en tramitació iniciats amb anterioritat a aquesta data.

Article 3 Activitats susceptibles de subvenció

1. Són susceptibles de rebre subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies les activitats i inversions realitzades pels beneficiaris amb l'objectiu de pal·liar l'impacte derivat de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

En les convocatòries corresponents s'han d'especificar i delimitar els ajuts de les activitats que es pretenen fomentar.

2. D'acord amb el règim especial aplicable a aquestes bases reguladores, s'estableixen els requisits següents:

a) La participació en el procediment de concessió de la subvenció, com també en les actuacions de justificació i comprovació, s'ha de fer exclusivament per via telemàtica.

b) Pot ser un òrgan de caràcter unipersonal l'encarregat d'exercir les funcions legalment atribuïdes a la comissió avaluadora.

c) Per concedir bestretes fins al 100% de l'import màxim de la subvenció, s'ha de disposar de l'autorització prèvia de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.

d) Es pot dispensar totalment o parcialment la constitució de garanties, en funció de la capacitat econòmica del futur beneficiari.

e) Tenen caràcter subvencionable totes les despeses efectivament realitzades o part d'aquestes que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per exercir l'activitat, encara que aquesta no es materialitzi completament, sempre que quedi acreditat degudament que la manca d'execució o l'execució fora de termini siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica.

f) La justificació de despeses inferiors a 3.000 euros es podrà realitzar mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

g) Es poden ampliar motivadament els terminis d'execució i de justificació quan el projecte o l'activitat no s'hagin pogut desenvolupar amb normalitat per alguna de les circumstàncies esmentades en la lletra e).

h) S'ha de posar a disposició de les persones i entitats beneficiàries un model simplificat de compte justificatiu.

Article 4 Compatibilitat o incompatibilitat amb altres ajudes

En cada convocatòria s'ha d'indicar la compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb altres ajudes que el beneficiari pugui obtenir d'aquesta mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades. En cas de compatibilitat s'ha d'ajustar als límits assenyalats en l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L'import de les subvencions regulades en aquesta Ordre no pot ser, en cap cas, de tal quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l'activitat subvencionada.

En el cas de subvencions cofinançades per dues o més administracions públiques, la convocatòria podrà establir un sistema simplificat de justificació de la quantia total de la subvenció amb la finalitat que la persona beneficiària hagi de presentar el compte justificatiu només a una de les administracions.

 

Article 5 Beneficiaris

Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions els treballadors autònoms i les petites i mitjanes empreses que siguin titulars d'autorització de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades en l'àmbit territorial de les Illes Balears i realitzin l'activitat o objecte que fonamenta l'atorgament de la subvenció; no estiguin inclosos en les prohibicions que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, compleixin les obligacions assenyalades en l'article 11 del mateix text legal sobre els requisits indicats en aquestes bases, així com les que s'estableixin en les convocatòries corresponents; i hagin estat seleccionats d'acord amb el que disposa l'article 6 d'aquesta Ordre de bases.

En tot cas, no poden ser beneficiàries de les subvencions les persones o les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:

a) Hagin estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics, o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de fons públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

b) Hagin sol·licitat la declaració de concurs, hagin estat declarades insolvents en qualsevol procediment, hagin estat declarades en concurs, estiguin subjectes a intervenció judicial o hagin estat inhabilitades d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.

c) Hagin donat lloc, per una causa de la qual hagin estat declarades culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'administració.

d) La persona física, els administradors de les societats mercantils o els que tenguin la representació legal d'altres persones jurídiques, que estiguin sotmesos a algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat; de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; o es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, i la Llei 8/1986, de 26 de novembre, electoral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que estableixi aquesta normativa.

e) No estiguin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la seguretat social, en la forma que es determini per reglament.

f) Tenguin la residència fiscal en un país o un territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.

g) No estiguin al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinin per reglament.

h) Hagin estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons s'estableix al Decret legislatiu 2/2005 o la Llei general tributaria.

i) Hagin estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions d'acord amb el que preveuen els articles 27.1 i 38.3 de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears.

j) Incompleixin els requisits a què es refereix la lletra a) de l'article 42 de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, o hagin estat sancionades mitjançant una sentència o resolució ferma per les faltes a què fa referència la lletra b) del mateix precepte legal.

Així mateix, les prohibicions d'obtenir subvencions a què es refereixen les lletres anteriors afecten també les empreses en les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, es pugui presumir que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagin concorregut les prohibicions.

Article 6 Selecció dels beneficiaris

1. El concurs constitueix la via ordinària de selecció dels beneficiaris.

2. La selecció dels beneficiaris es pot dur a terme per procediments que no són de concurs, quan no siguin necessàries la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si que reuneixen els requisits pertinents; en aquests casos, les sol·licituds es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'òrgan competent. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En qualsevol cas, en cada convocatòria s'ha de desenvolupar el procediment elegit per seleccionar els beneficiaris, ateneses les característiques de cada subvenció.

 

Article 7 Sol·licituds

Tots aquells interessats que reuneixen els requisits prevists en aquesta Ordre i els que s'assenyalen en la convocatòria pública corresponent poden presentar les sol·licituds en la forma, el lloc i el termini que es determinen en aquesta.

La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de les prescripcions assenyalades en el vigent Decret legislatiu 2/2005, en aquesta Ordre i en la convocatòria respectiva.

Article 8 Documentació que s'ha d'aportar juntament amb la sol·licitud

1. Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació que s'indiqui en la convocatòria pertinent entre l'assenyalada a continuació, sens perjudici que s'hi requereixi una altra documentació en els supòsits que es consideri oportú:

a) L'autorització vigent de transport públic de viatgers o mercaderies.

b) En el cas que la convocatòria així ho exigeixi, acreditar que es té entre els objectius, directa o indirectament, l'execució de les activitats o els fins relacionats amb l'objecte d'aquestes bases.

c) Que s'està al corrent de les obligacions tributàries, laborals i socials que exigeix la normativa vigent.

d) L'acreditació davant l'autoritat administrativa que no s'incorre en cap de les circumstàncies que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions o una declaració amb aquesta finalitat.

e) Una memòria explicativa de les actuacions realitzades o de les inversions fetes, amb indicació de les despeses i la descripció de la inversió, així com dels objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la, o qualsevol altra dada en què s'expressi de manera detallada l'activitat objecte de subvenció.

f) La declaració expressa en què constin tots les subvencions i els ajuts sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada, relacionada amb la sol·licitud presentada.

g) El certificat o l'acreditació d'existència de compte bancari la titularitat del qual recaigui en el beneficiari de la subvenció, mitjançant un model oficial aprovat per l'Administració.

h) Si la subvenció se sol·licita per dur a terme activitats inversores, en la convocatòria corresponent es pot exigir la documentació que es consideri necessària per assegurar la bona finalitat de l'ajuda.

i) La documentació que es determini amb caràcter específic en cada convocatòria pública.

2. Les condicions assenyalades en l'apartat anterior s'han de mantenir durant la vigència de l'expedient administratiu corresponent fins a l'arxivament definitiu. Si qualsevol d'aquestes condicions experimenta variacions o modificacions, el sol·licitant ho haurà de comunicar a l'Administració per escrit; amb independència que d'ofici s'incorporin a l'expedient administratiu corresponent.

3. Si la sol·licitud té algun defecte o no s'hi adjunta tota la documentació assenyalada en l'apartat anterior, s'ha de requerir el peticionari que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Article 9 Contingut de la resolució de convocatòria

1. Les convocatòries de subvencions que es dictin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'aprovar per resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les convocatòries de subvencions han de contenir, com a mínim, els extrems que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, i també han de concretar els terminis generals a què es refereix l'article 16 d'aquesta Ordre de bases i la resta d'extrems que s'hi preveuen i que, entre d'altres, són els següents:

a) La indicació d'aquesta Ordre que estableix les bases reguladores i el Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s'ha publicat.

b) L'objecte de la subvenció en matèria de transport per carretera.

c) L'import màxim que es destina a la convocatòria corresponent i els crèdits pressupostaris i les anualitats a què s'imputa la despesa.

d) Els requisits específics que han de complir les persones o entitats sol·licitants i el moment d'acreditar-los.

e) El termini i el lloc de presentació de les sol·licituds de subvenció, amb expressió dels documents que han d'aportar les persones o entitats sol·licitants.

f) Els criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir en la concessió de la subvenció.

g) La composició de la comissió avaluadora o la designació de l'òrgan de caràcter unipersonal encarregat de realitzar les funcions de la comissió avaluadora.

h) La forma, els terminis i les condicions concretes del pagament total o fraccionat, i la forma i quantia de les garanties que, si s'escau, s'hagin d'exigir als beneficiaris per al pagament anticipat de la subvenció en els termes establerts en l'article 37 del Decret legislatiu 2/2005.

i) La documentació necessària per justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i l'aplicació dels fons percebuts.

Article 10 Criteris objectius de caràcter general i ponderació

1. Amb independència del que estableix l'apartat 2.f) de l'article anterior, les convocatòries s'han de subjectar, ateses la matèria i les característiques de la subvenció, a les regles següents:

a) S'han d'adoptar les mesures necessàries perquè les convocatòries siguin conegudes pel major nombre d'interessats a més publicar-se en el BOIB.

b) Tant en la fixació dels criteris com en l'aplicació, per a la concessió de les subvencions, aquests no poden produir greuges, indefensions i discriminacions de cap tipus, i s'ha de procurar en tot moment aplicar els principis d'objectivitat, transparència, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat que concedeix i eficiència en l'assignació dels recursos públics, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb indicació de les partides a què s'han d'imputar les despeses corresponents, que han d'estar supeditades a l'existència de crèdit adequat i suficient.

c) Els criteris s'han de redactar amb una terminologia clara, concisa i simple per evitar, en la mesura possible, que per part de l'interessat hi pugui haver equivocacions, errors o interpretacions indegudes que ocasionin l'exclusió en el procés de concessió de la subvenció.

2. En la convocatòria pertinent, a més, es poden assenyalar altres criteris de caràcter objectiu, ateses les característiques específiques de cada tipus de subvenció, que han de respectar sempre els principis indicats en l'article 6.2 del Decret legislatiu 2/2005:

a) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.

c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

3. La ponderació dels criteris reguladors s'ha d'establir en la convocatòria corresponent atesa l'adequació de l'activitat projectada amb la consecució de la finalitat de la subvenció.

4. Les convocatòries poden preveure activitats de durada superior a l'exercici pressupostari, cas en què s'haurà de fer la tramitació com a despesa pluriennal.

Article 11 Determinació de l'import de la subvenció i despeses susceptibles de subvenció

1. A cada convocatòria s'han d'establir les regles per determinar l'import de la subvenció, ateses les característiques d'aquesta, la realització, completa o parcial de l'activitat pública, l'interès social o la consecució de la finalitat pública subvencionada, i aquestes regles s'han de subjectar als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

Quan les característiques de la subvenció ho permetin, l'òrgan competent pot prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre els sol·licitants que acompleixen els requisits per ser-ne beneficiaris. Depenent de cada tipus de subvenció, l'òrgan convocant podrà determinar l'exigència de finançament propi per cobrir l'activitat subvencionada, amb els requisits corresponents.

2. A cada convocatòria s'han d'establir les despeses susceptibles de subvenció. En cas que aquestes no es determinin, s'ha d'ajustar a allò que assenyala l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005.

Article 12 Òrgan competent per iniciar, instruir i resoldre el procediment

1. L'inici del procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de la subvenció, correspon al conseller de Mobilitat i Habitatge, sens perjudici de les delegacions i desconcentracions que d'acord amb la legislació vigent puguin fer-se en altres òrgans administratius.

2. La instrucció del procediment correspon a la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre. Per als supòsits de les entitats públiques que depenen d'aquesta Conselleria, correspon a l'òrgan de direcció previst a la normativa reguladora. La instrucció del procediment s'ha de subjectar a allò que estableix l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005.

3. Abans de redactar-se la proposta de resolució, s'ha de donar el tràmit d'audiència als interessats en els termes que estableix l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas del supòsit que preveu l'article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005, és a dir, quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que serveix de base per redactar la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, s'ha d'instar el beneficiari que en el termini fixat a la convocatòria accepti la subvenció o modifiqui la sol·licitud inicial per tal d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament, que en qualsevol cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció; si transcorre el termini fixat concedit a l'efecte i l'interessat no fa ús del dret de tràmit d'audiència, s'entendrà que aquest tràmit ja s'ha realitzat.

El resultat que es derivi del tràmit d'audiència s'ha d'incorporar a l'expedient. Una vegada que hagi conclòs el tràmit d'audiència, s'ha d'efectuar la proposta de resolució que, atesa la naturalesa de la subvenció, correspondrà al director general de Mobilitat i Transport Terrestre o al secretari general de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. La proposta de resolució esmentada ha de fer referència al que estableix l'article 16.4 del Decret legislatiu 2/2005 i ha d'expressar, com a mínim, el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris per als quals es proposa atorgar la subvenció i la quantia d'aquesta. La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari que es proposi, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

4. En les convocatòries corresponents es poden fixar els supòsits i termes en què el beneficiari està obligat a comunicar l'acceptació de la proposta de resolució. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini concedit a l'efecte, no es fa constar el contrari.

5. La competència per resoldre correspon al conseller de Mobilitat i Habitatge; pel que fa a les entitats públiques, correspon a l'òrgan de direcció previst a la normativa reguladora.

La resolució s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció atorgada. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció és el que s'indica en la convocatòria corresponent. El venciment del termini màxim sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per determinar la valoració tècnica i la subvenció que s'ha de concedir i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, la qual implica la pèrdua del dret de cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

La resolució s'ha de notificar individualment o mitjançant publicació en el BOIB, d'acord amb el que disposa la convocatòria. En els supòsits exempts de publicitat i concurrència que preveu la lletra c) de l'article 7.1 del Decret legislatiu 2/2005, la resolució ha d'expressar les condicions de la subvenció, sens perjudici de la formalització dels convenis en els termes que indica l'article 21.2 d'aquesta norma.

6. Quan es donin les circumstàncies establertes en l'article 23 del Decret legislatiu 2/2005, es pot acabar el procediment mitjançant un acord entre l'Administració i les persones interessades, i amb els requisits establerts en aquest precepte.

Article 13 Comissió avaluadora

En les convocatòries pertinents es pot designar que les funcions atribuïdes a la comissió avaluadora les faci un òrgan de caràcter unipersonal, d'acord amb el règim especial de concessió de subvencions aprovat pel Decret llei 8/2020.

Article 14 Entitats col·laboradores

Quan l'Administració, a través de les convocatòries pertinents, decideixi fer ús d'entitats col·laboradores, s'haurà de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració amb el contingut mínim establert en l'article 26 de la normativa de subvencions esmentada, que s'ha de subjectar, a més, a allò que estableixen els articles 27 i 28 del mateix text legal.

Article 15 Terminis, pròrrogues i deure de comunicació

1. Els interessats s'han de subjectar als terminis i les pròrrogues que estableixen les convocatòries, les quals poden establir que el termini màxim per resoldre el procediment de concessió i per notificar la resolució es computi a partir d'una data posterior a la publicació de la convocatòria. Les modificacions dels terminis establerts a la convocatòria s'han de regir pel que disposen els articles 32 i 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La convocatòria pertinent ha d'indicar la forma i les condicions en què el beneficiari ha de comunicar a l'Administració l'inici de l'activitat subvencionable. Una vegada realitzada la comunicació d'inici, l'Administració ha d'indicar el moment en què l'activitat pot començar, en el cas que la convocatòria no indiqui res sobre aquest extrem.

 

Article 16 Obligacions del beneficiari i de les entitats col·laboradores

1. Són obligacions del beneficiari les següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent l'acceptació de la proposta de resolució en els casos i en els termes que, si escau, s'estableixin.

b) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

e) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si s'escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Acreditar, en la forma que s'estableixi a la convocatòria i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la seguretat social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l'article 34.4 del vigent Decret legislatiu 2/2005.

j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del vigent Decret legislatiu 2/2005.

k) Totes les que puguin fixar-se en les convocatòries específiques.

2. Són obligacions de les entitats col·laboradores, les establertes en l'article 28 del Decret legislatiu 2/2005, així com aquelles altres determinades amb detall en el conveni pertinent, assenyalades en aquestes bases.

3. El règim aplicable per incomplir les obligacions assenyalades és el previst en el Decret legislatiu 2/2005 i a la normativa vigent aplicable en la matèria.

Article 17 Pagament de la subvenció

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'ha justificat l'execució de l'activitat subvencionada en els termes que s'estableixen en aquestes bases i en la convocatòria.

2. D'acord amb l'article 27 del Decret llei 8/2020 la comprovació econòmica de la inversió subvencionada es pot fer mitjançant un sistema de mostreig de les factures o documents acreditatius de realització i pagament de despeses, sempre que es tracti de despeses de caràcter successiu o recurrent vinculades a l'activitat subvencionada i així es reculli en la convocatòria.

3. Excepcionalment, d'acord amb l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions i els apartats 2 i 3 de l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es poden efectuar bestretes o pagaments anticipats sobre l'import de la subvenció concedida sense l'exigència prèvia al creditor de cap garantia, si concorren raons d'interès públic, a instància motivada de l'òrgan competent per atorgar la subvenció, i amb autorització prèvia del conseller competent en matèria d'hisenda, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la convocatòria corresponent.

Article 18 Pagament fraccionat

Sens perjudici d'allò que estableix el darrer paràgraf de l'article anterior i de l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005, es pot preveure a la convocatòria pertinent la possibilitat del pagament fraccionat, mitjançant justificacions parcials, i amb els requisits i les condicions que s'assenyalin en aquesta.

 

Article 19 Bestretes de pagament

Es poden fer bestretes anticipades de pagament sobre la subvenció concedida, en els termes establerts en l'article 37 del Decret legislatiu 2/2005. En el supòsit que el beneficiari no estigui exempt de constituir garanties, s'exigirà la constitució d'aquestes d'acord amb la normativa que per a aquests casos determina la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

Es pot dispensar totalment o parcialment la constitució de garanties en funció de la capacitat econòmica del futur beneficiari.

Article 20 Justificació de l'aplicació dels fons

El beneficiari i, si s'escau, l'entitat col·laboradora, han de justificar el compliment de l'activitat subvencionable en la forma i amb els requisits que s'assenyalen en la convocatòria pertinent i en l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005.

Article 21 Modificació de la resolució de concessió

La persona o l'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans d'acabar el termini màxim d'execució, modificar el contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni suposi cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tot tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article següent.

Article 22 Revocació i criteris de gradació

1. Llevat dels supòsits que es regulen en l'article anterior, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que ha d'especificar la causa, així com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o l'entitat beneficiària.

3. Als efectes d'aquesta resolució, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també els criteris de gradació següents:

a) En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas; en particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades susceptibles d'execució independent.

b) En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció; en particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini màxim que especifiqui la convocatòria, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit a la persona interessada o l'entitat beneficiària que la presentin en el termini màxim de quinze dies, sense que, efectivament, s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 16.1.i) d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara en resulta possible el compliment en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè s'han desenvolupat ja les activitats afectades per aquestes mesures, no en resulta possible el compliment en els termes prevists, l'òrgan que concedeix pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que es preveia inicialment.

En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció ha d'exigir que la persona o l'entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1 o 2 anteriors.

e) Els criteris específics que, si escau, fixi la convocatòria.

4. En els casos en què, a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o l'entitat beneficiària n'hagin de reintegrar la totalitat o una part, s'ha d'iniciar d'ofici, resoldre i notificar la resolució del procediment de reintegrament corresponent.

Article 23 Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tot tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 22 d'aquesta Ordre.

2. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes que estableix l'article 25 del Text refós esmentat i la resta de disposicions aplicables.

Article 24 Mesures de comprovació i de control

Amb independència del que estableix la convocatòria, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, per tal que la persona interessada o l'entitat col·laboradora compleixin el que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquestes bases i les convocatòries corresponents. A aquest efecte, s'ha d'emetre un informe en el qual s'han de detallar expressament els aspectes constatats i que ha d'integrar-se en l'expedient.

Article 25 Informació i coordinació amb la base de dades de subvencions

L'òrgan instructor dels procediments de concessió de subvencions ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació que es regula en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que es regulen en aquesta Ordre.

Article 26 Règim d'infraccions i sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquestes bases pot donar lloc a l'aplicació del règim sancionador establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; en la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en les seves normes de desplegament.

Disposició addicional única Convocatòria

Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar mitjançant una resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les convocatòries han de contenir, com a mínim la informació que indica l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i també els termes generals a què es refereix aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi preveuen.

Disposició derogatòria única Normativa que es deroga

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquesta Ordre, la contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

 

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 7 de setembre de 2020

El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons