Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 8200
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes, corresponents a l’any 2020, per a la repoblació de l’explotació en cas de buidatge sanitari
La Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, contempla com a mesura sanitària el sacrifici obligatori d'animals per prevenir la introducció o difusió en el territori nacional de malalties de declaració obligatòria. La normativa específica de lluita i control de la tuberculosi i brucel·losi bovina, brucel·losi ovina i caprina, llengua blava i les encefalopaties espongiformes transmissibles, inclou com a mesura que pot adoptar l'autoritat competent en cas de sospita o confirmació de les malalties, el buidatge sanitari de la explotació. Una vegada efectuat aquest buidat sanitari, el ramader pot reposar els animals sacrificats a l'explotació. Aquesta reposició d'animals suposa un cost addicional per al ramader.
En data 27 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat núm. 50 el Reial decret 82/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions per a la repoblació de l'explotació en cas de buidatge sanitari en el marc dels programes nacionals de lluita, control o erradicació de la tuberculosi bovina, brucel·losi bovina, brucel·losi ovina i caprina, llengua blava i encefalopaties espongiformes transmissibles.
A l'efecte d'aplicar el reial decret esmentat en aquesta comunitat autònoma, cal adaptar-lo a les particularitats organitzatives i procedimentals que s'hi estableixen, de conformitat amb el que preveu l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
El Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes dirigides al sector ramader per tal d'acollir-se a l'exempció. Concretament, a l'article 26 del Reglament esmentat s'estableixen les condicions que han de reunir determinades ajudes per als costos de reparació dels danys causats per malalties animals, per tal d'acollir-se a l'exempció.
D'acord amb la normativa esmentada, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) ha comunicat l'ajuda a la Comissió Europea, amb número de referència SA.49200 (2017/XA).
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aproven les convocatòries d'ajudes de l'any 2020 a la repoblació de l'explotació en cas de buidatge sanitari en el marc dels programes nacionals de lluita, control o eradicació de la tuberculosi bovina, brucel·losi bovina, brucel·losi ovina i caprina, llengua blava i encefalopaties espongiformes transmissibles.
2. Les convocatòries seran un total de dues.
3. Als efectes d'aquesta resolució s'aplicaran les definicions que preveu l'article 2 del Reial decret 82/2015, de 13 de febrer.
4. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE L193, d'1 de juliol de 2014), i d'acord amb el Reial decret 82/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions per a la repoblació de l'explotació en cas de buidatge sanitari en el marc dels programes nacionals de lluita, control o eradicació de la tuberculosi bovina, brucel·losi bovina, brucel·losi ovina i caprina, llengua blava i encefalopaties espongiformes transmissibles (BOE núm. 50, de 27 de febrer de 2015).
5. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Finançament de la convocatòria
1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de seixanta-quatre mil euros (64.000,00 €), amb possibilitat d'ampliació, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2020. La segona convocatòria d'ajuda que estableix aquesta resolució, queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
2. D'acord amb el que disposa l'article 6 del Reial decret 82/2015, de 13 de febrer, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en funció de les disponibilitats pressupostàries, finançarà les actuacions que preveu aquesta resolució fins al 50 per cent de la despesa prevista.
3. De conformitat amb el que disposa l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 anterior es pot incrementar amb la quantia addicional màxima de 100.000,00 euros. L'efectivitat de la quantia addicional esmentada queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que assenyala l'article 58 esmentat, i amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.
Tercer
Beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears en què s'hagi realitzat un buidatge sanitari, que hagin efectuat o vagin a efectuar la repoblació de l'explotació i que, abans de dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:
a) Es comprometin a mantenir, tant l'explotació com els animals objecte de l'ajuda, durant un període mínim de temps de dos anys, excepte en supòsits excepcionals que pugui determinar l'autoritat competent, o de força major, o, si ja s'ha fet la repoblació, mantenir-los el termini esmentat.
b) Es comprometin a no començar la repoblació fins que hagi transcorregut un període mínim de quarantena de tres mesos i al fet que els animals de repoblació provinguin d'explotacions qualificades sanitàriament, quan encara no hagin efectuat la repoblació. Si ja l'ha dut a terme, que s'hagi complert el termini de quarantena dictat per l'autoritat competent i que els animals de repoblació hagin vingut d'explotacions qualificades sanitàriament.
c) No tenir l'explotació ramadera la consideració d'empresa en crisi, o tenir-la a causa de les pèrdues o danys causats per la declaració de la malaltia i el buidatge sanitari consegüent.
d) Estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.
e) Estar l'explotació ramadera inscrita, en estat d'alta, al registre d'explotacions ramaderes, així com disposar del llibre de registre corresponent degudament actualitzat.
f) Complir la normativa sectorial mínima corresponent en matèria d'ordenació, benestar, identificació, sanitat animal, medi ambient i higiene.
g) Complir els requisits per a la consideració de PIME d'acord amb l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de al 2014.
2. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit es farà mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
3. La comprovació dels requisits que preveuen els punts 1.i i 1.f, la farà d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, s'haurà de presentar un certificat de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o del consell insular corresponent.
4. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitats subvencionables
1. Constitueix activitat subvencionable la repoblació de les explotacions ramaderes que hagin efectuat un buidatge sanitari.
Per tenir dret a l'ajuda, la repoblació s'ha d'efectuar transcorregut un període mínim de quarantena de tres mesos des del buidatge i s'ha de fer amb animals que provinguin d'explotacions qualificades sanitàriament.
Si la repoblació ja s'ha dut a terme, ha d'haver complert el termini de quarantena dictat per l'autoritat competent, i que els animals de repoblació hagin vingut d'explotacions qualificades sanitàriament.
2. Podran ser subvencionades les despeses per la compra o l'arrendament amb opció de compra d'animals de les espècies bovina, ovina i caprina, per a la repoblació de l'explotació.
3. D'acord amb la normativa de la Unió Europea, es podran acollir a l'ajuda les explotacions que realitzin la repoblació per buidatge sanitari des de la publicació d'aquesta resolució i aquelles que el van portar dins els tres anys anteriors a la publicació.
4. Quant a les despeses subvencionables, serà d'aplicació el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per al lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin, o tret que la despesa s'hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. La quantia màxima de l'ajuda serà la resultant de restar al cost total d'adquisició o arrendament amb opció de compra dels animals les quanties percebudes en concepte d'indemnitzacions pel sacrifici obligatori dels animals, el valor percebut a l'escorxador o indústria càrnia per aquests, i el de l'assegurança corresponent en cas que la pòlissa cobreixi el mateix objecte i finalitat que el de les ajudes que preveu aquesta resolució.
2. Així mateix, l'ajut es limitarà al 85 per cent del valor dels animals sacrificats.
Els animals que, en el moment de la seva sacrifici, tinguin més de 96 mesos en bestiar boví d'aptitud càrnia, més de 72 mesos en bestiar boví d'aptitud lletera o més de 5 anys en el cas de bestiar oví o cabrum, i els animals més petits de 12 mesos en bestiar boví o de 6 mesos en el cas de bestiar oví o cabrum, només podran ser objecte de subvenció fins a un 5 per cent del total d'aquests animals.
3. En tot cas, l'import màxim per explotació serà de 100.000 euros.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini per presentar sol·licituds per a la primera convocatòria comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el 30 d'octubre del 2020. Per a la segona convocatòria, serà entre l'1 de novembre del 2020 i el 31 de desembre del 2020, ambdós inclosos.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex 1 citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.
b) Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud.
c) Original o còpia confrontada, compulsada o autenticada, de factura, factura proforma, contracte de compra o d'arrendament amb opció de compra dels animals, o contracte d'idèntic efecte jurídic.
d) Si és el cas, factura de la venda a escorxador o indústria càrnia dels animals sacrificats.
e) Si és el cas, còpia de la pòlissa en vigor de l'assegurança agrària de l'exercici de què es tracti, d'explotació o que també cobreixi la garantia de sanejament ramader.
La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social i per comprovar el compliment dels requisits que preveuen l'apartat tercer i quart, haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s'haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
4. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret 82/2015, de 13 de febrer, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvenciones que regula aquesta resolució és el de concurrència competitiva.
Per això, en la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria, s'ordenaran les sol·licituds en funció de la seva puntuació, d'acord amb els criteris objectius següents:
a) Tenir contractada una assegurança d'explotació en les línies d'assegurances que preveu per al bestiar boví, oví o caprí en el Pla d'assegurances agràries combinades de l'exercici de què es tracti: 5 punts.
Si es té contractada, addicionalment, la garantia de sanejament ramader: 5 punts addicionals.
b) Explotacions ramaderes integrades en agrupació de defensa sanitària, cooperativa o una altra forma associativa de l'àmbit agrari: fins a 5 punts, en la gradació següent:
Integrades en agrupació de defensa sanitària, 5 punts;
Integrades en cooperativa de l'àmbit agrari, 3 punts;
Integrades en altres formes associatives de l'àmbit agrari, 1 punt.
c) Reposició amb animals de races pures inscrits en el Llibre genealògic: 5 punts.
d) Agricultors professionals, segons la definició dels punt 3 i 4 de l'article 16 de la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural: 4 punts. Si, a més, són titulars d'una explotació territorial d'acord amb l'article esmentat: 1 punt més.
2. En el cas d'empat, es desfarà l'empat a favor de la persona sol·licitant que hagi obtingut més puntuació a la lletra a de l'apartat 1; en cas que persisteixi l'empat s'actuarà de la mateixa manera amb les lletres b i c.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.
* Adjunt a la gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.
4. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. En aquesta resolució s'ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió és de sis mesos a comptar des de la publicació d'aquesta resolució al BOIB, i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada hagi passat aquest temps, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions esmentades serà el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprendrà des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, el beneficiari queda obligat a:
- Mantenir tant l'explotació com els animals objecte de l'ajuda durant un període mínim de dos anys, excepte en supòsits excepcionals determinats per l'autoritat competent o de força major o, si ja han efectuat la repoblació, mantenir-los durant aquest termini.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 31 de març del 2021 i són elegibles les actuacions i despeses realitzades i pagades des de 3 anys abans de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 31 de desembre del 2020.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i els justificants de la despesa, serà d'aplicació el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2 que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:
- Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
Es podran considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats a la factura la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa. Aquest darrer serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per a la realització de qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.
No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 2.500,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
c) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.
d) Declaració expressa, si escau, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa finalitat, de les ajudes rebudes com a indemnització pel sacrifici obligatori dels animals, el valor percebut a l'escorxador o indústria càrnia per aquests, i el de l'assegurança corresponent en cas que la pòlissa cobreixi el mateix objecte i finalitat que aquestes ajudes.
e) Compte justificatiu, que ha d'incloure la relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar els certificats corresponents.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que estableix suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
6. A petició del beneficiari, es pot fer una sol·licitud de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses realitzades efectivament, per un mínim del 50% del cost de l'actuació objecte d'ajuda, en els termes que estableix el punt 3 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.
Dotzè
Compatibilitat de les ajudes
Sens perjudici del que preveu l'apartat cinquè d'aquesta resolució, les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals. No obstant això, en cap cas podran superar, aïlladament o en conjunt amb altres subvencions o ajudes o amb el que procedeixi de règims d'assegurances que cobreixen el mateix objecte i finalitat, el cost de la repoblació o activitat subvencionada.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que estableix el Reial decret 82/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions per a la repoblació de l'explotació en cas de buidatge sanitari en el marc dels programes nacionals de lluita, control o eradicació de la tuberculosi bovina, brucel·losi bovina, brucel·losi ovina i caprina, llengua blava i encefalopaties espongiformes transmissibles, així com el que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa d'aplicació.
Catorzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 4 de setembre de 2020
La presidenta del Fogaiba
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño