Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 8175
Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2020 pel qual s’aplica la previsió de l’article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada
L'article 117.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant Llei 14/2014), determina que el Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts i amb l'informe previ de la Intervenció General, pot limitar la fiscalització prèvia a comprovar els requisits bàsics següents:
a. L'existència de crèdit pressupostari adequat a la naturalesa de la despesa i suficient, o la imputació comptable adequada en cas de operacions no pressupostàries.
b. La competència de l'òrgan que genera la despesa o l'obligació.
c. El compliment de les normes aplicables als expedients relatius a despeses de caràcter pluriennal i despeses estructurals.
d. El compliment de les normes sobre publicitat i concurrència aplicables als expedients de despesa corresponents.
e. Aquells altres aspectes que, per la seva transcendència en el procés de gestió, així es determinin per a cada tipus d'expedient de despesa, a proposta de la Intervenció General de la comunitat autònoma.
L'article 22 del Decret 62/2006, de 7 de juliol, que regula el règim de control intern que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desplega alguns aspectes d'aquest règim de fiscalització prèvia limitada, sempre que el Consell de Govern faci un ús efectiu de la facultat que li atribueix l'article 117.2 de la Llei 14/2014.
El darrer acord de Consell de Govern pel qual es va aplicar la previsió de l'article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada va ser aprovat en la sessió de dia 12 de juliol de 2013 i posteriorment modificat puntualment per acord d'1 de setembre de 2017.
Des de l'aprovació del darrer acord esmentat, actualment vigent, s'han produït importants reformes normatives que justifiquen la necessitat d'adaptar-l'hi, sens perjudici d'incorporar-hi alguns aspectes fruit de l'anàlisi i l'experiència adquirida en determinats tipus de despeses.
El principal canvi normatiu ve donat per l'aprovació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (en endavant, LCSP) que ha suposat uns canvis significatius en la tramitació administrativa dels contractes, amb l'objectiu de racionalitzar i agilitzar la contractació pública.
L'acció concertada ha estat objecte de nova regulació amb l'entrada en vigor de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per aquest motiu s'ha considerat necessari incloure en aquest acord els aspectes específics que han de ser objecte de comprovació en els expedients de convocatòria d'acció concertada i en els acords que se'n derivin.
Per últim, l'article 39 del Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions publiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, regula el procediment que s'ha de seguir en el supòsits de contractació irregular per tal de poder aprovar el reconeixement extrajudicial de crèdit i abonar a l'empresa la liquidació del cost de les tasques realitzades o del béns lliurats.
Amb la finalitat de simplificar, agilitzar i coordinar la fiscalització prèvia limitada, en aquest acord s'estableixen els aspectes concrets que han de ser objecte de fiscalització prèvia, eliminant comprovacions més pròpies de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia plena o del control financer posterior, regulat a l'article 121 i següents de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Atès el que s'ha exposat anteriorment, el 31 de juliol de 2020, la Intervenció General, d'acord amb l'article 117.2 de la Llei 14/2014, ha emès un informe relatiu a la necessitat de dictar un nou acord que s'adapti a les modificacions normatives en matèria de contractes i en altres matèries que s'han produït des de l'any 2013.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de dia 7 de setembre de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Ordenar la fiscalització prèvia limitada de tots els expedients de despesa i de les operacions no pressupostàries mitjançant la comprovació dels aspectes següents:
a. L'existència de crèdit adequat a la naturalesa de la despesa i suficient.
b. En operacions no pressupostàries, que el compte a què es pretenen imputar l'expedient o el document és el que correspon, atès el pla de comptabilitat de la Comunitat Autònoma.
c. En els casos en què es tracti d'adquirir un compromís pluriennal, que es compleixen els requisits que estableix per a aquest tipus de despesa la normativa pressupostària vigent aplicable.
d. En el cas que es tracti de despeses estructurals, que es compleixen els requisits prevists a l'article 69 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
e. Que les obligacions o despeses són generades per l'òrgan competent.
f. Que es compleixen les normes de publicitat i concurrència que siguin aplicables als expedients de despesa corresponents.
g. Els altres aspectes addicionals que per la seva transcendència en el procés de gestió així es determina per a cada tipus d'expedient de despesa en l'annex d'aquest Acord.
Segon. Aprovar l'annex d'aquest Acord sobre els aspectes concrets sotmesos a la fiscalització prèvia limitada dels expedients de despesa i de les operacions no pressupostàries, tant generals com addicionals.
Tercer. Ordenar que aquest Acord s'apliqui als expedients que s'enviïn a fiscalitzar a partir de l‘1 d'octubre de 2020.
Quart. Deixar sense efecte l'Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013 pel qual s'aplica la previsió de l'article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada.
Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 7 de setembre de 2020
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra
ANNEX
1. ASPECTES GENERALS
Amb caràcter general, per a tots els expedients de despesa, s'han de comprovar els aspectes següents:
1.1. Documents comptables que acrediten l'existència de crèdit. En operacions no pressupostàries, que el compte a què es pretén imputar l'expedient o el document és el que correspon.
1.2. En el cas d'expedients de despesa de caràcter pluriennal, documentació acreditativa del compliment de les previsions normatives per aquest tipus de despeses contingudes a la Llei de finances i la seva normativa de desenvolupament. En cas d'haver estat exceptuat per l'òrgan competent de l'aplicació dels límits que la llei estableix per als compromisos pluriennals, s'ha d'acompanyar del corresponent certificat de l'acord adoptat.
1.3. En el cas d'expedients de despesa als quals és aplicable l'article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que regula les denominades despeses estructurals i recurrents, s'han d'acompanyar de la documentació acreditativa del compliment dels requisits prevists en aquest precepte, en concret, l'autorització del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, si escau, o en cas contrari, l'informe valorat del centre gestor.
1.4. Si la despesa o l'expedient han de ser sotmesos a l'autorització del Consell de Govern, el certificat del secretari o secretària d'aquest òrgan col·legiat referent a l'acord adoptat. En els expedients de concessió de subvencions que requereixin l'autorització prèvia del Consell de Govern prevista a l'article 8.1.a) del Text Refós de la Llei de Subvencions, el certificat s'ha de substituir per la proposta d'acord i la fiscalització favorable estarà condicionada a l'acreditació de l'adopció de l'acord, mitjançant el certificat del secretari o secretària del Consell de Govern.
1.5. En cas de tramitació anticipada de despesa, es verificarà el compliment de l'article 65.6 de la Llei de finances.
1.6. Proposta de resolució motivada, signada per qui correspongui i dirigida a l'òrgan competent per resoldre. S'ha de comprovar que la proposta conté els antecedents i les consideracions en virtut dels quals se'n proposa l'aprovació, partint de la normativa que regula cada tipologia d'expedient, com també el desglossament de les partides i les anualitats a què s'imputa la despesa. Si s'escau, s'ha de comprovar que conté la identificació del perceptor, el règim de pagament i les garanties.
Només és pertinent l'acumulació de les fases d'autorització i disposició de la despesa i del reconeixement de l'obligació i proposta de pagament en una de sola fase, en els casos en què no hi hagi hagut cap actuació del perceptor o de l'Administració entre la fase de compromís i la de proposta de pagament i, a més, no es tracti d'un expedient pluriennal.
En els casos de concessió de subvencions, s'ha de comprovar que a la proposta de resolució hi consta l'especificat al punt 2.6.2 d'aquest annex.
En els contractes patrimonials, la proposta de resolució que s'indica en l'apartat 1.6 s'ha de substituir per les propostes que es detallen en l'apartat 2.1.1 i 2.1.2 del present annex.
1.7. Els expedients de despesa que hagin de ser sotmesos a la consulta preceptiva del Consell Consultiu de les Illes Balears i a fiscalització prèvia, aquesta s'ha de produir abans que l'òrgan consultiu emeti el seu dictamen. Posteriorment, s'ha de comprovar que el dictamen ha estat emès, expressament o tàcitament.
1.8. En els expedients derivats de l'execució dels projectes finançats amb el fons per afavorir el turisme sostenible, es comprovarà que consta la certificació del secretari o secretària de la Comissió d'impuls del turisme sostenible que acrediti que el projecte ha estat seleccionat, amb indicació de l'import i les anualitats en què es distribueix l'ajuda. Quan no es financiï al cent per cent, en el certificat es detallaran les partides dels pressupost del projecte que són objecte de finançament i el percentatge que suposa de l'ajuda. Igualment s'ha de comprovar que consta a l'expedient un informe del servei tècnic gestor de l'expedient referit a la inclusió de l'objecte de la despesa a un projecte concret, que s'ha d'identificar.
2. ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE L'EXPEDIENT D'APROVACIÓ DE LA DESPESA
A més dels aspectes de comprovació general, en funció de la tipologia de cada expedient, s'han de verificar els aspectes següents:
2.1. Contractes patrimonials
2.1.1. Adquisició d'immobles
A) Adquisició per concurs
a. Plec de prescripcions tècniques i plec de condicions del concurs .
b. Informe dels serveis jurídics de la conselleria competent en matèria de patrimoni sobre el plec de condicions del concurs.
c. Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient i dels plecs, i d'obertura del procediment de licitació.
d. Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització de la despesa.
B) Adquisició directa
a. Informe de la Secretaria General de la conselleria interessada que justifiqui la concurrència de les causes que eximeixen d'aplicar la regla general del concurs.
b. Informe de la direcció general o l'òrgan competent en matèria de patrimoni sobre els aspectes jurídics de la contractació.
c. Informe tècnic de taxació i valoració desglossada de l'immoble.
d. Proposta de resolució elevada a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient d'adquisició. Si el valor és superior a 500.000 euros, proposta d'acord al Consell de Govern pel qual acorda l'adquisició.
e. Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització i disposició de la despesa amb la determinació de la forma de pagament, que serà la que s'incorpori a l'escriptura.
2.1.2. Arrendament
A) Arrendament per concurs
a. Plec de prescripcions tècniques i plec de condicions del concurs.
b. Informe dels serveis jurídics de la conselleria competent en matèria de patrimoni sobre el plec de condicions del concurs.
c. Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient i dels plecs, i d'obertura del procediment de licitació.
d. Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització de la despesa.
B) Arrendament directe
a. Informe de la secretaria general de la conselleria interessada, que justifiqui la concurrència de les causes que eximeixen d'aplicar la regla general del concurs.
b. Informe tècnic sobre l'adequació de la renda al preu del mercat.
c. Informe de la direcció general o l'òrgan competent en matèria de patrimoni sobre els aspectes jurídics de la contractació.
d. Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de la concertació de l'arrendament.
e. Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització i disposició de la despesa en la qual es determini el règim de pagament, que serà el que s'incorpori al contracte.
2.1.3. Revisió de preus d'arrendaments
a. Informe relatiu a la clàusula de revisió del preu del contracte, la seva aplicació i el seu càlcul.
2.1.4. Pròrroga d'arrendaments
a. Informe relatiu a la possibilitat de prorrogar el contracte, la conformitat del contractista, si escau, el pressupost de la pròrroga i l'interès públic en prorrogar el contracte davant una nova licitació.
b. Proposta de resolució de l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de la pròrroga del contracte en cas de pròrroga expressa, o l'acreditació que n'ha pres nota si es tracta d'una pròrroga tàcita.
c. Proposta de resolució elevada al titular de la secció pressupostària, d'autorització i disposició de la despesa i en la qual es determini el règim de pagament.
2.2. Contractes no patrimonials
2.2.1. Contractes
a. Plec de prescripcions tècniques o, en el seu cas, document descriptiu. Es verificarà exclusivament que no existeixen incongruències amb aquells aspectes del quadre de característiques del contracte que han de ser objecte de fiscalització, d'acord amb l'apartat següent. Si es tracta d'una obra, aquesta comprovació del plec tècnic s'ha de substituir per la verificació de l'informe de supervisió del projecte (en els casos en què sigui exigible segons la legislació vigent), l'aprovació del projecte i el replantejament previ.
b. Quadre de característiques del contracte, quadre de criteris d'adjudicació i annexos, que conté el plec de clàusules administratives particulars. D'aquests documents seran objecte de fiscalització:
1. Tipus de contracte, procediment d'adjudicació i si està subjecte a regulació harmonitzada.
2. Òrgan de contractació, unitat encarregada del seguiment i execució i responsable del contracte.
3. Definició de l'objecte del contracte, de manera que permeti la comprovació de l'exacte compliment de les obligacions per part del contractista.
4. Pressupost base de licitació i valor estimat del contracte, amb el desglossament previst en l'article 100.2 de la LCSP. Consignació pressupostària i anualitats. En el cas de lots, consignació pressupostària i anualitats de cada lot. En el cas dels contractes mixtos, el pressupost desglossat per a cada prestació.
5. Durada del contracte, el seu termini d'execució i l'admissió o no de pròrroga. En el cas que s'admeti la possibilitat de pròrroga, les condicions en què es durà a terme. Es verificarà que la durada s'ajusta al previst a la LCSP.
6. Paràmetres objectius per identificar ofertes anormalment baixes.
7. Mínimes condicions especials d'execució del contracte que exigeix la normativa d'aplicació.
8. Forma de pagament del preu.
9. Possibilitat de modificació del contracte i les condicions, abast i límits en què es durà a terme.
10. Respecte als criteris d'adjudicació s'ha de comprovar:
i. Que estiguin vinculats a l'objecte del contracte.
ii. Que els criteris qualitatius en els contractes de serveis de l'annex IV del la LCSP així com els contractes que tenguin per objecte prestacions de caràcter intel·lectual ponderin, com a mínim, el 51% de la puntuació assignable en la valoració de les ofertes, sense perjudici de l'establert a l'article 146.2 a) de la LCSP.
iii. Que es determini la forma d'avaluar la millor relació qualitat-preu.
iv. Que es relacioni la documentació relativa als criteris d'adjudicació que s'ha de presentar.
v. En els procediments en què es prevegin fases, que estiguin relacionats els criteris que s'apliquen a cada fase i el llindar mínim que s'hi exigeix.
vi. Existència o no d'organisme tècnic especialitzat o comitè d'experts en la valoració dels criteris d'adjudicació.
vii. Que s'estableixin criteris de desempat d'ofertes.
viii. Que s'adjunti model d'oferta adient.
11. Quan es proposi un procediment negociat sense publicitat, previst en l'article 168 de la LCSP, comprovar que concorre alguna de les circumstàncies previstes en aquest precepte.
12. Quan es proposi com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, es verificarà que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 167 de la LCSP i, en cas de que es reconeguin primes o compensacions als participants, que en el document descriptiu queda fixada la seva quantia i que consta la corresponent retenció de crèdit.
13. En els supòsits de contractes d'obres o concessió d'obres es comprovarà, si escau, que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.
2.2.2. Contractació conjunta de projecte i obra
A més dels aspectes del punt 2.2.1 d'aquest annex, propi dels contractes, amb exclusió de l'esmentat al projecte, s'ha de comprovar:
a. Que s'aporta justificació sobre la necessitat d'utilitzar el procediment excepcional de contractació conjunta de projecte i obra, de conformitat amb l'article 234.1 de la LCSP.
b. Que existeix avantprojecte o, si n'és el cas, bases tècniques a les quals s'ha d'ajustar el projecte.
2.2.3. Modificacions de contractes
a. Informe justificatiu de la necessitat i possibilitat de modificar el contracte, per raons d'interès públic, incloent-hi la vigència i el càlcul del preu del modificat, tenint en compte el coeficient de baixa d'adjudicació. L'informe haurà de concretar:
1. Modificacions previstes en els termes de l'article 204 de la LCSP: que la modificació s'ajusta al previst al contracte.
2. Modificacions no previstes: que la modificació s'ajusta a algun dels supòsits prevists en l'article 205 de la LCSP i que no se superen els percentatges màxims que es preveuen en aquest article.
b. Informe favorable del servei jurídic corresponent en relació amb l'adequació de la tramitació de la modificació al que es disposa als articles 204 i 205 de la LCSP, en els termes de l'article 191 de l'esmentada Llei.
c. En els supòsits de modificació de contractes d'obres o concessió d'obres, a més i si escau, verificació de l'informe de supervisió del projecte modificat, l'aprovació i acta de replanteig previ. Si és el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.
2.2.4. Pròrroga de contracte (repetició de prestacions)
a. Informe relatiu a la possibilitat de prorrogar el contracte, la conformitat del contractista, si escau, el pressupost de la pròrroga i l'interès públic en prorrogar el contracte enfront a una nova licitació. A l'informe es deixarà constància que amb la previsió de la pròrroga no se superaran els límits establerts a l'article 29 de la LCSP o en el propi contracte.
b. En el supòsit de resulti d'aplicació l'establert al darrer paràgraf de l'article 29.4 de la LCSP, un informe que justifiqui l'aplicació d'aquest precepte, amb expressió concreta de que la publicació de l'anunci de licitació del nou contracte s'ha fet amb una antelació mínima de tres mesos respecte a la data de finalització del contracte originari.
2.2.5. Revisions de preus
a. Informe relatiu a la clàusula de revisió del preu del contracte, la seva aplicació i càlcul, així com del compliment dels requisits exigits en l'article 103.5 de la LCSP.
2.2.6. Certificació final d'obres
a. Acta de conformitat a la recepció de les obres.
b. Certificació final expedida pel director facultatiu, pendent de l'aprovació de l'òrgan de contractació.
c. En el supòsit excepcional d'incloure-hi revisions de preus, informe justificatiu de la no inclusió d'aquesta en les certificacions ordinàries, del compliment dels requisits exigits per l'article 103.5 de la LCSP, així com del càlcul del seu import.
2.2.7. Resolució del contracte formalitzat amb indemnització
a. Informe justificatiu de la necessitat de resoldre el contracte.
b. Conformitat del contractista, si és procedent.
c. Informe del servei jurídic.
d. Càlcul de la indemnització.
2.3. Contractes no patrimonials tramitats mitjançant tècniques de racionalització
2.3.1. Acords marc i sistemes dinàmics d'adquisició
Pel que fa als extrems dels Aspectes generals, punt 1 del present Acord, aquests expedients no comporten una despesa immediata i en conseqüència no s'ha de comprovar els punts 1.1, 1.2, 1.3 i 1.5 de l'apartat 1 d'aquest Annex. Com aspectes addicionals:
a. Comprovar els extrems a que es refereix l'apartat 2.2.1 de l'annex d'aquest Acord.
b. Si es tracta de la implementació d'un sistema dinàmic d'adquisició, es verificarà que el procediment d'adjudicació és el restringit i que s'utilitzaran els mitjans electrònics en els termes previst en l'article 224 de la LCSP.
2.3.2. Contractes basats en un acord marc
Els expedients han de ser tramesos a fiscalitzar abans d'iniciar les consultes i d'aprovar el document de licitació. En el cas que no siguin necessàries les consultes, s'ha de trametre a fiscalitzar abans de l'autorització de la despesa.
A més dels aspectes generals, com aspectes addicionals, es comprovarà que consta:
a. Memòria justificativa emesa per la unitat responsable de la tramitació del contracte basat, comprensiva dels antecedents de l'acord marc del qual deriva, amb expressió de la seva vigència, la denominació de les empreses que en formen part i les condicions per adjudicar els contractes basats.
b. Informe motivat del càlcul del pressupost base de licitació del contracte basat elaborat per l'òrgan responsable de l'autorització de la despesa.
c. Si és procedent, document de licitació per a l'adjudicació i execució del contracte basat informat per la Secretaria de la Central de Contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en contractes derivats d'acord marc formalitzat per la Central.
2.4. Encàrrecs a mitjans propis personalitzats
2.4.1. Encàrrec d'execució
a. Plec de prescripcions tècniques. Si es tracta d'una obra, el plec de prescripcions tècniques s'ha de substituir per l'informe de l'oficina de supervisió (si és procedent), l'aprovació del projecte i l'acta de replantejament previ.
b. Si es el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears
c. Es comprovarà que existeix referència expressa a la resolució o acord pel qual s'han aprovat les tarifes que s'han de fer servir en la retribució de la prestació.
d. Declaració responsable signada pel representant del mitjà propi en què s'afirmi que disposa o, en tot cas, disposarà de mitjans humans i tècnics suficients per dur a terme l'encàrrec.
2.4.2. Modificació de l'encàrrec d'execució
a. Memòria justificativa de la necessitat de modificar l'encàrrec.
b. Si es tracta d'una obra, s'ha de comprovar que hi consten l'informe de supervisió del projecte modificat, en els casos en què sigui exigible segons la legislació vigent, l'aprovació del projecte modificat i el replantejament previ
c. Si n'és el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.
2.5. Expropiacions
2.5.1. Expedient d'expropiacions per procediment d'urgència: dipòsits previs i indemnitzacions
a. Certificat d'acord del Consell de Govern en el qual es declara l'ocupació urgent dels béns.
b. Memòria del centre gestor que inclogui els antecedents de l'expedient i en la qual es detalli el càlcul de les quanties dels dipòsits previs i, si s'escau, les indemnitzacions pels perjudicis derivats de l'ocupació urgent.
c. Fulls de dipòsits previs i, si s'escau, d'indemnització.
d. Actes prèvies a l'ocupació.
2.5.2. Expedient d'expropiacions: preu just
a. Actes de mutu acord o límit de conformitat, o bé la resolució del Jurat Provincial d'Expropiació o sentència de l'òrgan jurisdiccional corresponent. Les actes de mutu acord han d'incloure el full de valoració de cada finca objecte d'expropiació amb la conformitat del propietari, en el seu cas.
b. Memòria del centre gestor que inclogui els antecedents de l'expedient i en la qual es detalli el càlcul de les quanties objecte de preu just.
c. Justificant del pagament o consignació del dipòsit previ i, si s'escau, indemnització (només en expedients en els quals s'hagi declarat l'ocupació urgent).
2.5.3. Expedient d'expropiacions: interessos
a. Informe del càlcul d'interessos en què han de constar el tipus d'interès i les dates d'aplicació i la no prescripció del dret a la seva percepció.
b. Certificat de la unitat de gestió econòmica referent a la data de pagament del preu just.
2.6. Subvencions
2.6.1 Convocatòries
a. Esborrany de la resolució de convocatòria amb el contingut mínim establert en la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.
b. Informe sobre l'adequació de la convocatòria al pla estratègic i a les bases reguladores.
c. Quan a la convocatòria es prevegi pagaments sense justificació prèvia, aquesta ha de fer menció expressa al supòsit legal a què s'acull, entre els que preveu l'article 37 del TRLLSCAIB o lleis sectorials que ho prevegin. En el supòsit que preveu l'últim paràgraf de l'apartat 2 de l'article 37, la proposta ha de fer menció expressa a l'acord de Consell de Govern adoptat per atorgar l'autorització de pagament anticipat
d. En el cas que la convocatòria s'hagi de tramitar amb entitats col·laboradores, s'ha de trametre juntament amb la documentació que s'ha de fiscalitzar un esborrany de les clàusules del conveni o contracte que ha de regir la col·laboració i, si s'escau, els plecs que han de regir en la selecció de l'entitat.
2.6.2. Concessió de subvencions
a. Es comprovarà que a la proposta de resolució de concessió figura l'objecte de la subvenció i el seu àmbit temporal, el pressupost de l'activitat subvencionada (en el seu cas), l'import sol·licitat, l'import de la subvenció atorgada, la forma i terminis de justificació i pagament de la subvenció, com també que el beneficiari està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
b. En el cas en què l'Administració i el beneficiari hagin de formalitzar un conveni instrumental per concretar els compromisos que assumeixen les parts, s'ha de trametre, juntament amb la documentació de l'expedient que s'ha de fiscalitzar, l'esborrany d'aquest conveni.
c. Si la concessió es fa en el marc d'una convocatòria, es verificarà que existeix referència expressa a l'aplicació dels criteris per l'adjudicació de les subvencions i a la intervenció de la comissió avaluadora, si n'és el cas.
d. Si es tracta d'una concessió de subvencions sense convocatòria prèvia, es comprovarà que existeix un informe justificatiu del caràcter singular de la subvenció i de les raons que justifiquen la dificultat de la convocatòria pública.
2.7. Transferències a entitats del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
a. En el cas de transferències de capital, s'ha de comprovar que en la proposta de resolució hi consta el termini que s'atorga per fer la inversió concreta objecte de la transferència. Si es tracta d'una transferència corrent, se n'ha de concretar la finalitat general (aportació dels socis, aportació per cobrir pèrdues, aportació al pressupost corrent, etc.).
2.8. Convenis
a. Memòria justificativa en què s'analitzi la necessitat de formalitzar el conveni i les raons que exclouen la formalització d'un contracte o la concessió d'una subvenció (article 21.3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears).
b. Informe econòmic del pressupost del conveni amb detall de les aportacions de cada una de les parts.
c. Text del conveni que han de subscriure les parts.
d. Informe del servei jurídic corresponent.
e. Informe de la direcció general competent en matèria de pressuposts, quan sigui procedent en virtut de la normativa pressupostària aplicable al cas.
2.9. Acords d'acció concertada
2.9.1. Convocatòria d'acció concertada
Pel que fa als extrems dels Aspectes generals, punt 1 del present Acord, aquests expedients no comporten una despesa immediata i en conseqüència no s'ha de comprovar els punts 1.1, 1.2, 1.3 i 1.5 de l'apartat 1 d'aquest Annex. Com aspectes addicionals es comprovarà que consta:
a. Memòria justificativa de la necessitat de la convocatòria
b. Informe dels Serveis jurídics.
c. Informe per a la determinació del mòdul econòmic.
d. Plec de condicions tècniques
e. Esborrany de convocatòria
2.9.2. Acord d'acció concertada (concert)
A més dels aspectes generals, com aspectes addicionals, es comprovarà que consta:
a. Memòria justificativa de la subscripció del concert en la qual s'indiqui el procediment que s'ha seguit per seleccionar a l'entitat amb la qual es vol concertar.
b. Text del concert que han de subscriure les parts.
2.10. Expedients d'aprovació i de ratificació de les operacions d'endeutament
Aquests expedients no impliquen una despesa immediata i no necessiten, per ser aprovats, que s'emeti cap document comptable que acrediti l'existència de crèdit, ni l'autorització d'una despesa pluriennal.
2.10.1. Expedients d'aprovació de les condicions bàsiques de les emissions de deute públic o de concertació d'operacions de crèdit a llarg i a curt termini
a. Informe de la Direcció General competent en matèria de tresoreria justificativa de la necessitat de contractar l'endeutament i acreditatiu del compliment de tots els requisits i limitacions legals que li afectin.
b. Autorització del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, en el cas de sobrepassar durant l'exercici el límit establert en la Llei de Pressuposts Generals.
c. Autoritzacions de l'Administració de l'Estat que siguin d'aplicació, de conformitat amb la normativa vigent, especialment la prevista a l'article 14 de la Llei 9/1980 de finançament de les comunitats autònomes.
d. Proposta d'acord de Consell de Govern d'aprovació de les condicions bàsiques de l'endeutament en la forma i dins els límits autoritzats pel Parlament.
2.10.2. Expedients de ratificació de les emissions de deute públic o de la concertació d'operacions de crèdit a llarg i a curt termini
a. Informe de la direcció general competent en matèria de tresoreria relatiu a les operacions de l'endeutament formalitzat i, si escau, sobre els aspectes no prevists en l'acord previ d'autorització.
b. Proposta d'acord del Consell de Govern pel qual es dona per assabentat de l'endeutament formalitzat i, si escau, la ratificació dels aspectes no prevists en l'acord previ d'autorització.
2.11. Liquidacions derivades de la declaració de la inexistència del contracte o de la nul·litat com a conseqüència de la revisió d'ofici (reconeixement extrajudicial de crèdit)
a. Informe del responsable de la unitat que va promoure la realització de l'obra, el subministrament del bé o la prestació del servei.
b. Informe dels serveis jurídics competents, que s'ha de pronunciar sobre la correcció del procediment seguit i, en general, sobre les qüestions de dret que pugui suscitar l'expedient.
c. Conformitat de la unitat competent amb les prestacions realitzades o amb els béns subministrats.
d. Certificat expedit per la unitat de gestió econòmica en el qual es detallin les factures susceptibles de ser abonades, un cop comprovada la inexistència de duplicitat de factures, de devolució dels subministraments, de compensació de factures o de qualsevol altra circumstància que pugui afectar el pagament d'aquestes.
e. Acord/resolució de l'òrgan competent declarant la inexistència o nul·litat del contracte. En el cas que s'acumuli el procediment de declaració de nul·litat/inexistència i el procediment de liquidació, proposta d'acord/resolució de declaració de nul·litat/inexistència.
f. En el supòsit de que s'hagin realitzat pagaments a compte com a mesura provisional, d'acord amb l'apartat 8 de l'article 70 de la Llei 14/2014, de 29 de novembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, certificat de l'acord adoptat per Consell de Govern ordenant la imputació immediata al pressupost i pagament de les factures.
2.12. Altres expedients de despesa
a. Document comprensiu dels antecedents de l'expedient, adaptat a cadascuna de les tipologies.
b. En execució de sentència, s'ha de verificar que hi consta la sentència i la declaració de la seva fermesa, mitjançant una diligència o un informe jurídic.
c. En el cas de recurs administratiu, s'ha de verificar que hi consta la proposta de resolució del recurs administratiu i s'han de comprovar els aspectes propis de l'expedient principal en el qual porta causa.
3. ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE DOCUMENTS COMPTABLES
1. Verificar que els documents A, D, AD, OP i ADOP recullen fidelment la fase d'execució del pressupost que correspongui, que reflecteixen de manera correcta els imports, les partides pressupostàries i, si és procedent, les anualitats.
2. Comprovar que als documents comptables hi consten les signatures que corresponen i que s'han dictat els actes administratius en els qual s'emparen.
3. En els documents A, D i AD s'ha de comprovar que l'expedient ha estat fiscalitzat de conformitat, quan aquesta fiscalització prèvia sigui preceptiva segons la normativa pressupostària aplicable.
4. En els documents que contenguin la fase de reconeixement de l'obligació, s'ha de comprovar que s'acredita que la prestació s'ha duit a terme efectivament o que queda degudament acreditat el dret del creditor. S'han de verificar que consten els documents i aspectes següents:
a. En contractes, factura amb els requisits que estableixen les normes vigents (Llei 9/2017, de contractes del sector públic, el Reial Decret 1619/2012, pel qual s'aprova el Reglament pel que es regulen les obligacions de facturació, Decret 3/2015, pel qual es regula la facturació electrònica dels proveïdors de la Comunitat Autònoma Illes Balears, o normes que els substitueixin), degudament registrada i conformada pels serveis destinataris de la prestació realitzada. Si es tracta d'un subministrament, l'acta de recepció positiva. En les obres, la certificació d'obres aprovada per l'òrgan de contractació. Quan es tracti d'un pagament a compte dels prevists en l'article 198.3 de la Llei 9/2017, de contractes del sector públic, un certificat de l'òrgan o tècnic competent que manifesti que estava previst en el plec de clàusules administratives particulars i que s'ha prestat la garantia corresponent.
b. En subvencions, quan el pagament sigui amb justificació prèvia, certificació a què es refereix l'article 88.3 del Reglament de la Llei general de subvencions, expedida per l'òrgan encarregat del seguiment de la subvenció. Si s'ha previst que la persona beneficiària ha d'aportar garanties, que s'acredita la seva constitució. Igualment, s'ha de comprovar que la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c. En altres expedients, com transferències a ens del sector públic o als consells insulars, convenis de col·laboració, expedients d'indemnització, d'interessos i altres despeses de naturalesa similar, s'ha de comprovar que s'ha dictat resolució/acord de l'òrgan competent que contengui les fases de l'execució del pressupost de despesa de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament. En convenis de col·laboració, certificat acreditatiu del compliment dels requisits i les condicions que s'hi estableixen que permeten fer el pagament.
5. Els aspectes que es concretin en les instruccions, les comunicacions, les circulars, les notes tècniques, etc., de la Intervenció General.
4. EXPEDIENT DE DEVOLUCIÓ D'INGRESSOS INDEGUTS
En la fiscalització d'aquest expedients s'ha de comprovar que consta:
a. Document comptable de devolució d'ingressos, DI.
b. Informe a la proposta de resolució en el qual consti sol·licitud de devolució d'ingrés, sempre que aquesta no sigui acordada d'ofici per la mateixa Administració, la comprovació de l'ingrés efectuat pel centre gestor o justificant de l'ingrés realitzat i qualsevol altre aspecte referent a l'expedient i a la normativa d'aplicació.
c. Resolució per la qual es reconeix el dret a la devolució, signada per l'òrgan competent
d. Informe del càlcul d'interessos en què han de constar el tipus d'interès i les dates d'aplicació i la no prescripció del dret a la seva percepció, si n'és el cas.
e. Quan l'ingrés indegut s'ha realitzat per via de constrenyiment, càlcul de l'import del recàrrec, les costes i els interessos satisfets durant el procediment, que han de formar part de l'import a tornar.