Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 8115
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de bodega per a l’elaboració i emmagatzematge de vi de collita pròpia, polígon 8 parcel·la 345, T.M. Sencelles (68a/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 d'agost de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26, de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de bodega per a l'elaboració i emmagatzematge de vi de collita pròpia, polígon 8 parcel·la 345, T.M. Sencelles, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte objecte del present informe es tramita d'acord amb la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears, atès que està inclòs a l'Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada”. Grup 5 “Altres industries”. Punt 2. “Industries de qualsevol tipus, quan produeixin residus que no s'evacuïn a través de la xarxa de clavegueram”.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la construcció d'un celler en una parcel·la que forma part d'un conjunt de parcel·les on actualment hi ha plantacions de vinyes, amb l'objecte de processar el raïm produït a la pròpia explotació, transformar-lo i comercialitzar-lo a la mateixa ubicació.
Es tracta d'una edificació aïllada, de 1.406 m2 de superfície ocupada i 2.738 de superfície construïda en planta soterrani i planta baixa, on es realitzen les principals activitats d'elaboració, criança i emmagatzematge del vi i una petita planta per personal de vigilància amb una sala per a magatzem i oficina. L'edificació es distribueix en tres cossos units en un punt central, on cada cos compleix una funció en el procés d'elaboració i criança de el vi. L'altura total de l'edificació serà de 6,95 m i el 51% de l'obra es farà sota terra.
La societat peticionària és titular d'una explotació agrària, inscrita al Registre Insular Agrari amb número 20.591, que es desenvolupa l'activitat en diverses finques de Sencelles amb una superfície total de 21,5 ha.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els impactes negatius dels cellers es generen en fase de construcció i de funcionament. Durant la fase de construcció es generen els impactes associats a aquesta: moviments de terra, afecció a vegetació i fauna, generació de residus i consum de recursos. Durant la fase de funcionament els principals impactes estan associats a la generació de residus líquids i sòlids durant l'elaboració del vi (aigües de procés i de sanejament), així com el consum de recursos com l'aigua.
Els abocaments incontrolats dels cellers sí que són una font significativa de contaminació ambiental, ja que encara que no contenen substàncies tòxiques sí presenten una forta concentració de matèria orgànica causant del fenomen de l'eutrofització. A més, es consumeix aigua i energia en totes les fases del procés productiu, principalment en les operacions de neteja i es malbarata molta aigua.
També es poden generar emissions de gasos (CO2, SO2, CH4, etc.) i sorolls relacionats amb la maquinària de producció de vi, però no es consideren un impacte ambiental significatiu.
S'han avaluat els efectes previsibles esmentats i, si s'apliquen mesures minimitzadores d'impactes, es gestionen correctament els residus líquids i sòlids amb la instal·lació de dues fosses sèptiques, es realitza i reutilitza correctament el compost i s'apliquen criteris per disminuir el consum d'aigua i electricitat, es troba que el projecte no provocarà impactes significatius sobre el medi ambient.
4. Consultes a les administracions públiques i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental simplificada, s'han realitzat consultes a les següents administracions públiques afectades: Departament d'ordenació del Territori i d'urbanisme del Consell de Mallorca, Servei d'Estudi i Planificació i Servei d'aigües subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, Servei de Reforma i desenvolupament agrari, AENA, Servei de Canvi climàtic i DG de Salut Pública.
L'Informe del Departament d'Urbanisme del Consell de Mallorca conclou que les activitats que es proposen són un ús admès en la categoria de sòl rústic. Segons les NNSS de Sencelles, també es tracta d'un ús admès les construccions destinades a explotacions agrícoles que guardin relació amb la naturalesa i el destí de les finques.
5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
D'acord al que preveu l'article 47.5 de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte s'ha de subjectar a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'Annex III que es detallen i avaluen a continuació:
-Característiques del projecte: es presenten les característiques del projecte previst, tipologia i superfície de l'edifici previst per al celler. Es tracta d'una edificació aïllada, de 1.406 m2 de superfície ocupada i 2.738 de superfície construïda en planta soterrani i planta baixa, on es realitzen les principals activitats d'elaboració, criança i emmagatzematge del vi i una petita planta per a personal de vigilància amb una sala per a magatzem i oficina. L'edificació es distribueix en tres cossos units en un punt central, on cada cos compleix una funció en el procés d'elaboració i criança del vi. L'altura total de l'edificació serà de 6,95 m i el 51% de l'obra es farà sota terra.
-Ubicació del projecte: el projecte s'ubica en sòl rústic comú, en una parcel·la amb vinyes que té una superfície de 24.308m2. La zona no està afectada per cap espai protegit i per cap APR, tot i que sí està afectada per vulnerabilitat d'aqüífers baixa i moderada.
-Característiques del potencial impacte: S'avaluen els impactes durant la fase de construcció, funcionament i desmantellament i, ateses les característiques i la ubicació del projecte, si s'apliquen mesures minimitzadores d'impactes, es gestionen correctament els residus líquids i sòlids amb la instal·lació de dues fosses sèptiques, es realitza i reutilitza correctament el compost i s'apliquen criteris per disminuir el consum d'aigua i electricitat, es troba que el projecte no provocarà impactes significatius sobre el medi ambient.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de bodega per a l'elaboració i emmagatzematge de vi de collita pròpia, polígon 8 parcel·la 345, T.M. Sencelles, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin TOTES les mesures preventives i correctores proposades al Document Ambiental, informes de les administracions i els condicionants següents:
1.No s'utilitzi l'aigua del pou per a la producció de vi fins que el pou estigui autoritzat per la DG de Recursos Hídrics amb el volum i ús necessari i fins que es disposi d'autorització per a aigües de consum humà emès per la DG de Salut Pública.
2.La producció de compost es durà a terme en un espai cimentat impermeable i s'hauran de recollir els líquids i conduir-los fins a la fossa sèptica, per evitar que els lixiviats puguin afectar l'aqüífer. Si s'escau, s'haurà de tenir l'autorització de la DG de Recursos Hídrics per al reg amb l'efluent de sortida de les depuradores.
3.El titular haurà de presentar davant l'Administració hidràulica una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració, a la qual s'ha d'adjuntar un document que n'acrediti l'adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment. S'hauran de registrar el manteniment i buidatges.
4.Atès que el projecte es troba inserit al grup C del catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA), el promotor haurà de tramitar la seva inscripció davant el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
5.L'edificació compti amb mesures per a reduir el consum d'aigua i d'electricitat. Es compleixin amb les mesures d'eficiència energètica inserides al Codi tècnic de l'edificació i al Reglament de les instal·lacions tèrmiques, així com obtenir el certificat energètic de l'edificació.
6.S'instal·lin les plaques fotovoltaiques previstes per a l'auto abastiment elèctric. En relació a aquestes, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics després de la seva vida útil, traslladant-les als centres de reciclatge o gestor autoritzat.
7.En relació als residus, durant les obres s'aplicaran mesures de minimització d'impactes i gestió de residus descrites anteriorment i durant l'activitat s'hauran de gestionar correctament els residus sòlids i líquids, separant les fraccions reciclables.
Es recomana que:
1.S'apliquin mesures proposades a les diverses guies i documents de bones pràctiques ambientals existents sobre la producció de vi i d'oli atesa la importància de controlar el consum d'aigua i energia durant el procés de producció i durant la neteja de les instal·lacions (per exemple instal·lació d'elements que suposin un estalvi d'aigua i de llum, etc).
2.L'aplicació del subproducte sòlid compostat com a adob al sòl es realitzi d'acord amb el Codi de Bones Pràctiques Agràries, acollint-se a un sistema de cultiu que respecti aquest Codi, o bé al cultiu ecològic.
Segon: Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer: L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart: L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè: Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 28 d'agost de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias