Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 8084
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d’agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears
Fets
1. El mes de desembre de 2019, la presidenta del Govern de les Illes Balears i el conseller d'Educació, Universitat i Recerca van presentar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022, la finalitat del qual és que l'acció educativa que es duu a terme als centres docents de les Illes Balears estigui basada en els principis de la coeducació i de la igualtat d'oportunitats. Aquesta acció educativa requereix un canvi de mirada que permeti revisar l'enfocament dels continguts, els mètodes d'ensenyament i, també, els aspectes organitzatius, a fi d'avançar en la construcció de models d'identitat no sexista i de caminar cap a la igualtat afectivosexual per tal de visibilitzar i donar valor a la diversitat que ens enriqueix i anar més enllà del sistema binari i heteronormatiu.
2. El Pla de Coeducació entén que la coeducació és l'acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l'alumnat, independentment del seu sexe, identitat i expressió de gènere i orientació sexual, encaminada a erradicar els estereotips i biaixos sexistes i fomentar, així, la igualtat real d'oportunitats. És un procés educatiu que afavoreix el desenvolupament integral de les persones amb independència del gènere en què estiguin socialitzades, ja que proporciona, tant a l'alumnat com al professorat i a la resta de la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d'abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, les quals esdevenen veritables agents de transformació.
3. El Pla de Coeducació s'articula com un instrument concebut per garantir el dret a una educació de qualitat per a tot l'alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies, que asseguri la igualtat d'oportunitats per al ple desenvolupament de la personalitat a través de l'educació, la inclusió educativa i la igualtat de drets i oportunitats que ajudin a superar qualsevol discriminació. Pretén donar resposta a la normativa estatal i autonòmica que obliga el sistema educatiu a fomentar la igualtat entre dones i homes, la prevenció de la violència masclista i la resolució pacífica dels conflictes. Així mateix, el Pla es proposa implementar els punts 13, 14 i 178 de l'Acord de Governabilitat de 2019 pel que fa al foment de la coeducació i l'impuls d'una educació respectuosa amb la diversitat d'orientació sexual i la identitat de gènere.
4. El desenvolupament del Pla de Coeducació necessita la participació activa de distintes administracions, institucions, organitzacions i altres entitats responsables de dur a terme accions que venen detallades en el Pla.
5. L'apartat 10 del Pla de Coeducació estableix la necessitat de fer un seguiment dels resultats i avaluar-los, amb l'objectiu de mesurar els avanços, identificar les millores i sistematitzar les actuacions dels diferents agents i sectors que intervenen en el procés de valoració del grau de compliment del Pla i la seva eficàcia i de presa de decisions necessàries per a l'avanç, la utilitat i la rendició de comptes. L'epígraf 10.1 del Pla disposa que hi ha d'haver una Comissió de Seguiment, que s'ha d'encarregar de l'avaluació del Pla.
6. El dia 24 de juliol de 2020, el director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar va enviar una nota interna a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa en què comunicava la proposta de configuració, de funcions i de funcionament de la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears.
7. El mateix 24 de juliol de 2020, la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa va emetre un informe favorable sobre la proposta del director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.
Fonaments de dret
1. La Constitució espanyola de 1978 estableix, en l'article 27, que totes les persones tenen dret a l'educació, la qual ha de tenir per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals.
2. La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, inclou, en el capítol I del títol I, les mesures de sensibilització, prevenció i detecció que ha de preveure el sistema educatiu. Així, l'article 6 tracta del foment de la igualtat i estableix que les Administracions educatives han de vetlar perquè en tots els materials educatius s'eliminin els estereotips sexistes o discriminatoris i s'hi fomentin el valor igual d'homes i dones. L'article 7 explicita la formació inicial i permanent del professorat en matèria d'igualtat, que paral·lelament recull l'article 102.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, quan exposa que els programes de formació permanent del professorat han de preveure el que es disposa en l'article 7 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada parcialment per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, regula en l'article 1 els principis de l'educació. La lletra l) d'aquest article indica que un d'aquests principis és el desenvolupament, a l'escola, dels valors que fomenten la igualtat efectiva entre homes i dones, així com la prevenció de la violència de gènere. L'article 126.2 estableix que, un cop constituït el consell escolar del centre, aquest òrgan col·legiat ha de designar una persona que impulsi mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La disposició addicional vint-i-cinquena, relativa al foment de la igualtat efectiva entre homes i dones, indica que, amb la finalitat d'afavorir la igualtat de drets i d'oportunitats i fomentar la igualtat efectiva entre homes i dones, els centres que desenvolupin el principi de coeducació en totes les etapes eductives han de ser objecte d'atenció preferent i prioritària en l'aplicació de les previsions que recull aquesta Llei, sense perjudici del que disposen els convenis internacionals subscrits per Espanya.
4. La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes, té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona, i estableix mesures educatives per fomentar els principis de la coeducació i igualtat.
5. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, recull, en l'article 3, els principis generals que han de regir les actuacions dels poders públics de les Illes Balears per assolir la finalitat d'aquesta Llei. La lletra q) d'aquest article preveu la incorporació del principi d'igualtat de gènere, el respecte envers la diversitat afectiva i sexual i la coeducació en el sistema educatiu de les Illes Balears. En l'apartat 1 de l'article 26 es disposa que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals, el rebuig de qualsevol forma de discriminació, el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere, per la qual cosa s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i altres. L'apartat 2 estableix que l'Administració educativa ha de tenir com un dels seus principis bàsics la prevenció de conductes violentes en tots els nivells educatius, especialment de la violència masclista. L'apartat 3 concreta que l'Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir la posada en marxa als centres de projectes coeducatius que fomentin la construcció de les relacions igualitàries de les dones i els homes sobre la base de criteris d'igualtat que ajudin a identificar i eliminar les situacions de discriminació per orientació i identitat sexuals i les de violència masclista. L'apartat 4 estableix que l'Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir que en tots els centres educatius hi hagi una persona responsable de la coeducació, amb formació específica, que impulsi la igualtat de gènere i faciliti un coneixement millor dels obstacles i les discriminacions que dificulten la plena igualtat de dones i homes, i que aquesta tasca de responsabilitat en matèria de coeducació pot ser compatible amb altres funcions en el centre. Finalment, l'apartat 5 disposa que l'Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir la formació permanent del professorat en matèria de coeducació.
6. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, té com a finalitat establir les condicions per tal que les persones LGTBI puguin exercir els seus drets amb llibertat i igualtat sense cap tipus de discriminació.
7. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, indica en l'article 3.2 que, als efectes de la interpretació i l'aplicació de l'interès superior de la persona menor d'edat en cada cas, s'han de tenir en compte els criteris generals, sense perjudici dels que estableix la legislació específica aplicable, així com d'altres que es puguin considerar adequats atenent les circumstàncies concretes del supòsit. En aquest cas, el supòsit d) determina la preservació de la identitat, la cultura, la religió, les conviccions, l'orientació i la identitat sexual o l'idioma de la persona menor d'edat, així com la no-discriminació de l'infant o de l'adolescent per aquestes condicions o qualssevol altres, inclosa la diversitat funcional, en garantia del desenvolupament harmònic de la seva personalitat.
8. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears, modificat pel Decret 72/2009, de 23 d'octubre, de modificació del Decret 10/2008, de 25 de gener.
9. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, dedica l'article 7 al dret a una formació integral i destaca que els alumnes tenen dret a rebre una formació que asseguri el ple desenvolupament de la personalitat i que aquesta formació ha de comprendre, entre altres aspectes, el respecte dels drets i les llibertats fonamentals, en l'exercici de la tolerància i de la llibertat, dins els principis democràtics de convivència. L'article 8 versa sobre el dret a la no-discriminació i a la igualtat d'oportunitats, i determina que cap alumne no pot ser discriminat per raó de naixement, sexe, capacitat econòmica o nivell social, ni per discapacitats físiques, sensorials o psíquiques, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. La conselleria amb competències en matèria d'educació ha de promoure polítiques educatives d'integració i de compensació de situacions de desavantatge social i personal, amb la implicació d'altres institucions i organismes públics. A més, els centres educatius han de desenvolupar iniciatives que evitin la discriminació dels alumnes i els plans de convivència escolar han de garantir la plena integració de tots els alumnes del centre. La conselleria responsable en matèria d'educació ha de garantir aquest dret mitjançant l'adjudicació dels recursos necessaris a cada centre.
10. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 26 de juny de 2020 per la qual s'actualitza el Protocol de detecció, comunicació i actuacions per a alumnes transsexuals i transgènere als centres educatius de les Illes Balears amb el nom de Protocol d'Acompanyament a l'Alumnat Trans*.
11. La Instrucció de 6 de juny de 2020 de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per a la creació de la Comissió d'Assessorament i Acompanyament a les persones LGTBI en la comunitat educativa, coordinada per l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.
Per tot això, i d'acord amb la proposta formulada per l'Insitut per a la Convivència i l'Èxit Escolar el 24 de juliol de 2020, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Crear la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears com a òrgan col·legiat de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Establir que les funcions de la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació són les següents:
a) Completar les pròpies normes de funcionament, segons el que s'estableix en la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).
b) Supervisar el desplegament i el seguiment de les accions del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022 i, si escau, detectar les limitacions del Pla i proposar-ne les correccions i/o les millores necessàries.
c) Elaborar els informes d'avaluació necessaris amb propostes de millora, que s'han d'elevar al conseller d'Educació, Universitat i Recerca.
d) Proposar la realització d'estudis diagnòstics que recullin cada una de les accions presentades en el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022.
e) Proposar jornades, intercanvis d'experiències i campanyes de sensibilització sobre la coeducació.
f) Col·laborar amb l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i altres institucions i entitats per fomentar la coeducació.
3. Fixar la configuració de la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears, que ha d'estar formada, almenys, per les persones següents:
a) La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o el tècnic en qui delegui, que ha de presidir la Comissió.
b) El director o directora de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.
c) El cap del Departament d'Inspecció Educativa, o l'inspector en qui delegui.
d) El director general de Planificació, Ordenació i Centres, o el tècnic en qui delegui.
e) La directora general de Personal Docent, o el tècnic en qui delegui.
f) El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, o el tècnic en qui delegui.
g) El director general de Drets i Diversitat de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, o el tècnic en qui delegui.
h) La directora de l'Institut Balear de la Dona, o el tècnic en qui delegui.
i) El director d'IBJove.
j) Un assessor tècnic o assessora tècnica docent de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar nomenat pel director d'aquest Institut, que assumirà també la funció de secretari de la Comissió.
k) Una persona representant dels directors i directores d'infantil de primària.
l) Una persona representant dels directors i directores de secundària.
m) Els portaveus de les organitzacions sindicals representades en el Consell Escolar de les Illes Balears nomenats per cadascuna de les organitzacions sindicals.
n) Un professor o professora titular o un catedràtic o catedràtica de la Universitat de les Illes Balears que faci docència i recerca sobre la coeducació i la igualtat, nomenat pel rector de la UIB.
o) El president de la Confederació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de les Illes Balears, o la persona en qui delegui.
p) Una persona representant de la Confederació d'Associacions d'Alumnes de les Illes Balears.
q) El president o presidenta d'IB Jove
Els membres titulars de la Comissió poden establir les suplències necessàries, d'acord amb el que s'estableix en l'article 13 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).
4. Determinar el funcionament de la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears. La Comissió s'ha de reunir de forma ordinària dues vegades cada curs escolar: una a l'inici del curs i l'altra, al final. Es podrà reunir, de forma extraordinària, a petició del president o d'un terç dels membres.
5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en els llocs web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 28 d'agost de 2020
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí