Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 8062
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal de neteja

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Inca a la seva sessió ordinària de dia 28 de maig de 2020 va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal de neteja. Atès que es va publicar el corresponent anunci en el BOIB de 9 de juny de 2020, núm. 105, i que contra l'esmentat anunci relatiu a l'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança municipal de neteja no s'ha formulat cap al·legació, reclamació i/o suggeriment, de conformitat amb el que estableix l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril, així com l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, queda definitivament aprovada  la modificació de l'Ordenança en qüestió. A continuació es fa públic el text íntegre.

 

Inca, 25 d'agost de 2020

El batle-president

Virgilio Moreno Sarrió

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE LA NETEJA

TITOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1r:

Les presents Ordenances tenen per objecte la regulació, dins l'àmbit de les competències de l'Ajuntament  d'Inca i dins el seu terme municipal, de les següents situacions i activitats:

1.-La neteja de la via pública pel que fa a l'ús comú general dels ciutadans i la neteja dels solars de propietat municipal. Igualment la inspecció i la realització subsidiària de la neteja dels solars de propietat pública o privada.

2.-La prevenció de l'embrutament de la Ciutat produït com a conseqüència de manifestacions públiques al carrer, i la neteja dels béns de domini municipal pel que fa al seu ús comú especial i privatiu.

3.-La recollida de les deixalles i residus sòlids produïts com a conseqüència del consum domèstic, així com la de tots els materials residuals que per llur naturalesa puguin assimilar-se als anteriors; i en general tota mena de deixalles i de desperdicis produïts dintre l'àmbit urbà, la recollida dels quals correspon per la llei als Ajuntaments.

4.-L'acumulació, càrrega, transport i abocament de terres, runes, rebles i altres materials similars o assimilables,  produïts com a conseqüència d'obres, construccions i enderrocs, en tot allò no recollit en els números 1 i 3 anteriors.

5.-La recollida i transport dels materials residuals i dels productes destinats pels seus productors o posseïdors a l'abandonament que, no estant inclosos específicament en els apartats precedents, són d'acord amb la legislació vigent, de competència municipal.

6.-Dintre la seva competència, la gestió, control i inspecció dels sistemes i equipaments destinats al tractament, aprofitament, dipòsit i eliminació de la totalitat dels materials residuals objectes dels apartats 3,4 i 5 anteriors.

Article 2n:

Les presents Ordenances de la Neteja s'articularan, de conformitat amb  l'Article 1r.,per mitjà dels títols següents:

1.-Títol I Disposicions generals

2.-Títol II De la Neteja de la Via Pública .

3.-Títol III De la Neteja de la Ciutat quant a l'ús comú especial i privatiu i les manifestacions públiques al carrer.

4.-Títol IV De la Recollida de les Deixalles Urbanes .

5.-Títol V De la Recollida, Transport i Abocament de terres i runes. 6.- Títol VI Règim sancionador.

Article 3r:

1.-S'aplicaran per analogia  les normes  de les presents  Ordenances  en supòsits que no hi són expressament regulats i que per la seva naturalesa entrin dintre el seu àmbit d'aplicació.

2.-En els casos que es presentin  dubtes  en l'aplicació de les presents Ordenances, els serveis municipals, després d'escoltar els interessats, establiran la interpretació corresponent.

3.-Els termes emprats en les presents Ordenances s'entendran en el sentit que determina el seu Annex núm.1 de definicions.

Article 4t:

1.-Tots els habitants d'Inca estan obligats, quant a la neteja de la Ciutat, a observar una conducta tendent a evitar i prevenir el seu embrutament.

2.-Així mateix, estan obligats a denunciar a l'Autoritat Municipal les infraccions que en matèria de neteja pública presenciin o aquelles que en tinguin un coneixement cert.

3.-L'Ajuntament s'obliga a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, exercint les accions que en cada cas corresponguin.

Article 5è:

1.-Tots els ciutadans estan obligats al compliment puntual de les presents Ordenances, i de les disposicions complementàries que en matèria de neteja en general, manteniment de l'ornat públic, o de l'estètica de la Ciutat, dicti en qualsevol moment l'Alcaldia en exercici de les seves facultats.

2.-L'Autoritat Municipal podrà exigir en tot moment el compliment inmediat de les presents Ordenances, obligant al causant d'un deteriorament a la reparació de l'afecció causada, sense perjudici de la imposició de la sanció que correspongui.

3.-L'Alcaldia, a proposta dels serveis municipals corresponents, sancionarà d'acord amb el que s'estableix en el règim sancionador d'aquesta ordenança, als qui amb la seva conducta  contravinguessin el que disposen  les presents Ordenances.

4.-La quantia  de les sancions  objecte del règim sancionador  s'entendrà automàticament adaptada en la mateixa proporció en qué es modifiquin els límits de la potestat sancionadora de l'Ajuntament.

Les sancions seran actualizades pel Plenari anyalment.

Article 6è:

1.-L'Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de neteja que segons les presents Ordenances correspongui  d'efectuar directament als ciutadans, imputant-los el cost dels serveis prestats d'acord amb les Ordenances Fiscals, i sense perjudici de les sancions que en cada cas correspongui, ni del que civilment fos exigible.

2.-Els serveis municipals podran, sempre que calgui, procedir a la neteja de la via pública afectada o dels seus elements estructurals; al manteniment, reparació  i neteja dels elements i parts exteriors dels inmobles, i a la càrrega, retirada, transport i eliminació dels materials residuals abandonats.

3.-L'Ajuntament realitzarà  la prestació dels serveis, en tots els supòsits  previstos en les presents Ordenances, mitjançant els procediments tècnics i les formes de gestió que en cada moment tingui per convenient per als interessos de la Ciutat.

Article 7è:

1.-L'Ajuntament establirà el règim d'ajudes econòmiques, exempció d'arbitris municipals, o d'impostos en el seu cas, a fi de fomentar, quant a la neteja de la Ciutat, el comportament preventiu dels seus habitants.

2.-L'Ajuntament afavorirà les accions que en matèria de neteja pública col.lectiva desenvolupi la iniciativa dels particulars, fomentant les actuacions tendents a augmentar la millora de la qualitat de vida a Inca.

 

TITOL II ​​​​​​​DE LA NETEJA DE LA VIA PUBLICA

CAPITOL I

DE LA NETEJA DE LA VIA PUBLICA COM A CONSEQÜENCIA DE L'US COMU  GENERAL DELS CIUTADANS

Article 8è:

Als efectes de la neteja es consideren com a via pública:

les avingudes, passeigs, carrers, places, voreres, travesseres, camins, jardins i zones verdes, zones terroses, i demés béns d'ús públic municipal destinats directament a l'ús comú general dels ciutadans.

Article 9è:

1.-Queda prohibit llençar i abandonar a la via pública tota mena de productes en estat sòlid, líquid o gasós. Les deixalles sòlides de format menut com els papers, embolcalls i similars, s'hauran de dipositar en les papereres instal.lades a l'efecte.

2.-Els materials residuals voluminosos, o bé els menuts en gran quantitat, hauran d'ésser objecte de lliurament ordenat als serveis de recollida de deixalles.

3.-Es prohibeix el llençament de cigars, puntes de cigarreta, o altres matèries enceses en les papereres. En tot cas s'hi hauran de dipositar, un cop apagades, o bé en els cendrers instal.lats a l'efecte.

4.-Es prohibeix  igualment  el llençament  a terra de qualsevol mena de desperdici des dels vehicles, ja estiguin parats o en marxa.

5.-No es permet l'espolsament de robes i estores sobre la via pública, ni tampoc des de finestres, balcons o terrases, fora de l'horari establert en el número 1 de l'Article 36è de les presents Ordenances. En tot cas aquesta operació es farà de manera que no causi danys ni molèsties a persones o coses.

6.-No es permet regar les plantes col.locades a l'exterior dels edificis si com a conseqüència d'aquesta operació es produeixen vessaments i escorrims sobre la via pública o sobre els seus elements. El reg s'haurà de fe d'acord amb l'horari establert en el número 1 de l'Article 36è de les presents Ordenances, i sempre amb la deguda precaució i cura per a no produir molèsties ni als veïns ni als vianants.

7.-Es prohibeix escopir en el carrer i, excepte als infants, satisfer les necesitats fisiològiques a la via pública. Els infractors seran sancionats.

Article 10è:

1.-Correspon als particulars la neteja de les voreres, els passatges particulars, els solars particulars, les galeries comercials i similars.

2.-L'Ajuntament exercirà el control i inspecció de l'estat de netedat dels elements objecte del número 1 anterior, i podrà obligar a la persona responsable a netejar-los d'acord amb les instruccions  que a l'efecte dictin els serveis  municipals.

3.-Correspondrà a l'Administració Municipal la neteja de calçades, voravies, passeigs, parets, clots dels arbres, zones terroses, papereres, rètols d'identificació de les vies públiques, i restants elements del mobiliari urbà de responsabilitat municipal, sense perjudici de les modificacions del servei que en circumstàncies especials determini l'Alcaldia.

Article 11è:

1.-Correspon efectuar la neteja de les voreres  i en tot cas en seran responsables per omissió davant l'Administració Municipal:

a) Els propietaris de l'edifici en el cas de voreres corresponents a llurs façanes, amb independència de quina sigui la destinació o funció de l'edificació.

a. Als titulars del negoci, quan es tracti de comerços o botigues situades en la planta baixa, i en proporció a la part de vorera situada al seu davant.

b. Al titular administratiu quan es tracti de voreres corresponents a edificis públics.

c. Als propietaris en el cas de voreres corresponents a solars sense edificar; als quals els serà aplicable, si s'escau, l'excepció prevista en l'Article 31è de les presents Ordenances.

2.-En les vies públiques on no hi ha encara voreres, l'obligació de netejar es referirà, d'acord amb la distribució de responsabilitats assenyalada en el núm.1 precedent, a la part de carrer més propera als edificis, en una amplada mínima de un metre i mig.

3.-Els productes de l'escombrada i neteja de la via pública, efectuada pels particulars, en cap cas podran ser abandonats al carrer, sinó que hauran de recollir-se en recipients homologats, havent-los de lliurar al servei de recollida de deixalles domiciliàries.

Article 12è:

Tractant-se de passatges particulars, solars particulars,

galeries comercials i similars, correspondrà la neteja a la propietat. En cas de copropietat dels elements assenyalats, la responsabilitat de netejar es farà correspondre solidàriament a tota la titularitat.

Article 13è:

1.-A fi de possibilitar la neteja de la voravia, els vehicles hauran d'estacionar-se al carrer de tal manera que entre ells i la vorada hi resti una distància  d'aproximadament 20 cm.

2.-En cas d'efectuar-se neteges especials, els Serveis Municipals procediran a la senyalització prèvia de la zona afectada, indicant els llocs de prohibició temporal de l'estacionament de vehicles i retirant, a càrrec de l'infractor, els que incomplint els senyals, impedeixin les operacions de neteja previstes.

Article 14è:

La neteja dels elements destinats al servei del ciutadà situats a la via pública, però que no estiguin sota la responsabilitat municipal, correspondrà efectuar-la  als titulars administratius dels respectius serveis.

​​​​​​​

CAPITOL II

DE L'EMBRUTRAMENT DE LA VIA PUBLICA PRODUIT COM A  CONSEQÜENCIA D'OBRES I ACTIVITATS DIVERSES.

Article 15è:

1.-Totes les activitats que puguin ocasionar l'embrutament de la via pública qualsevol que sigui el lloc en què es desenvolupen i sense perjudici de les llicències o autoritzacions que en cada cas siguin procedents, exigeixen dels seus titulars l'obligació d'adoptar les mesures adients per a evitar l'embrutament, així com la de netejar la part de la via pública i els seus elements estructurals que s'haguessin vist afectats, i a retirar els materials residuals resultants.

2-L'Autoritat Municipal, en referència al número 1 anterior podrà exigir, en tot moment, les accions de neteja corresponents, o efectuar-les subsidiàriament a càrrec dels infractors.

Article 16è:

1.-Per a prevenir l'embrutament, les persones que realitzin obres en la via pública, hauran de procedir a la protecció d'aquesta mitjançant la col.locació d'elements adients els voltants dels enderrocs, terres i altres materials sobrants  de les obres, de tal forma que s'impedeixi l'escampament i vessament d'aquests materials fora de l'estricta zona afectada pels treballs.

2.-En especial les superfícies immediates als treballs de cales, canalitzacions i connexions realitzades a la via pública hauran de mantenir-se sempre netes i exemptes de tota mena de materials residuals. En tot cas, les terres extretes hauran de protegir-se segons es determina en el número 1 anterior.

3.-Quan es tracti d'obres a la via pública o confrontants, hauran d'instal.lar-se tanques i elements de protecció així com tubs per a la càrrega i descàrrega de materials i productes d'enderroc, que hauran de reunir les condicions necessàries per a impedir l'embrutament de la via pública i els danys a les persones i coses.

4.-Els vehicles afectes als treballs de construcció donaran compliment a les prescripcions establertes en el Títol V sobre Transport i Abocament de Terres i Runes.

 

Article 17è:

Quan es tracti d'edificis en construcció, l'obligació de netejar la via pública, en tot l'àmbit material establert a l'Article 15è correspondrà al contractista de l'obra.

Article 18è:

1.-Es prohibeix l'abandonament o deposició de qualsevol material residual directament en la via pública o el vessament en qualsevol dels seus elements: clots dels arbres, voravies, embornals, exceptuant allò que es disposa en els números 5 i 6 de l'Article 33è de les presents Ordenances.

Els residus s'hauran de dipositar en tot cas a la via pública, mitjançant elements de contenció homologats per l'Ajuntament d'acord amb allò que disposa l'Article 63è i concordants quant a la instal.lació de contenidors a la via pública.

2.-La utilització de contenidors per a obres serà sempre preceptiva quan els materials d'extracció o arreplec excedeixin del volum d'1 metre cúbic, excepció feta d'obres  d'urbanització en la via pública,  o de realització  de cales  i canalitzacions.

3.-Els contenidors per a obres hauran de retirar-se de la via pública en els supòsits que s'expressen en l'Article 91è de ls presents Ordenances i en tot cas dins les 24 hores següents a l'acabament dels treballs.

4.-Sobrepassat el temini de 24 hores que s'assenyala a l'apartat anterior, els materials abandonats a la via pública assoliran el caràcter de residuals i adquiriran, d'acord amb la vigent legislació sobre residus sòlids urbans, el caràcter de propietat municipal, sense que l'afectat pugui reclamar a l'Ajuntament per les pèrdues ocasionades per

l'eliminació d'aquests materials, i sense perjudici de la taxa fiscal a aplicar per la prestació del corresponent servei, ni de les sancions que corresponguin.

Article 19è:

1.-Finalitzades les operacions de càrrega, descàrrega, sortida o entrada a obres, magatzems, etc.. de qualsevol vehicles susceptible de produir embrutament de la via pública, el personal responsable de dites operacions, i subsidiàriament els titulars dels establiments i obres on s'hagin efectuat, i en últim terme el propietari o el conductor del vehicle, procediran a la neteja de la via pública i dels elements d'aquesta s'haguessin embrutat, procedint igualment a retirar els materials vessats.

2.-Les persones esmentades en el paràgraf anterior, i pel mateix ordre, seran responsables de les infraccions a les disposicions d'aquestes Ordenances i dels danys que poguessin produir-se.

Article 20è:

1.-Queda prohibit el transport de formigó amb vehicle formigoner sense portar tancada la boca de descàrrega amb un dispositiu que impedeixi el vessament del formigó a la via pública.

2.-Es prohibeix netejar les formigoneres a la via pública.

3.-Quant als números 1 i 2 precedents, en seran responsables els propietaris dels vehicles i el conductor, estant ambdós obligats a la retirada de formigó vessat, a la neteja de tota la part de via pública afectada i a la reparació dels danys causats, sense perjudici de les sancions que corresponguin.

Article 21è:

El transport, càrrega i descàrrega de qualsevol material susceptible de produir embrutament de la via pública, amb independència del prescrit en els apartats precedents, haurà de subjectar-se a l'establert en les Ordenances d'Edificació i de Circulació, i les Ordenances Municipals de Circulació.

Article 22è:

1.-Es prohibeix la tria i selecció dels materials residuals dipositats en els contenidors instal.lats a la via pública, per a la recollida d'escombraries, runes, mobles, vidre i papers, en espera de la seva recollida per part dels serveis corresponents, siguin prestats pel Municipi o per empresaris privats.

2.-En aquells casos en que la tria i selecció produeixi embrutament de la via pública serà d'aplicació, a més, el previst en l'article 15è.

Article 23è:

La neteja d'aparadors, botigues parades de venda, establiments comercials, etc... efectuada pels particulars es farà d'acord amb l'horari establert en el número 2 de l'Article 36è d'aquestes Ordenances, i sempre tenint cura de no embrutar la via pública. El titular de l'activitat en serà responsable.

Article 24è:

1.-Quedan obligats a netejar els espais ocupats habitualment per vehicles de tracció mecànica els responsables dels establiments i indústries que els utilitzin per al seu servei, en especial pel que fa referència als vessaments d'olis, greixos o productes semblants.

2.-Aquesta obligació afectarà també als espais reservats per a l'estacionament de camions, camionetes, autocars de lloguer i similars, essent responsables de la neteja dels espais ocupats els seus propietaris o titulars.

Article 25è:

1.-Igualment es prohibeix realitzar a la via pública els actes que s'especifiquen a continuació:

a. Buidar, abocar i dipositar qualsevol mena de materials residuals, tant a la calçada com a les voreres, clots,  solars sense edificar,  i a la xarxa del clavegueram.

S'exceptuaran els casos que hi hagi autorització prèvia municipal, o quan per causa d'emergència, així ho ordeni l'Alcaldia.

b. Buidar qualsevol mena d'aigua bruta sobre les calçades, voreres, voravies, clots i solars sense edificar.

c. L'abocament de qualsevol mena de producte industrial líquid, sòlid o solidificable, que per llur naturalesa sigui susceptible de produir danys en els paviments o afectar a la integritat i seguretat de les persones i de les instal.lacions municipals de sanejament clavegueram i depuració.

d. L'abandonament d'animals morts.

e. La neteja d'animals a la via pública.

f. Rentar i reparar vehicles i màquines a la via pública.

g. La realització de qualsevol acte que causi l'embrutament o sigui contrari a la neteja i decòrum de la via pública.

2.-S'autoritza el buidat d'aigua bruta procedent de la neteja domèstica sobre els embornals de la xarxa del clavegueram.

Article 26è:

1.-Es prohibeix l'abandonament de mobles i estris particulars a la via pública.

2.-Serà potestat dels serveis municipals la retirada sense previ avis de tot objecte o material pressumptament abandonat, quan dificulti el pas, la lliure circulació o pugui ésser causa d'afecció de la neteja, salubritat, higiene ambiental o decòrum de la via pública.

3-Els materials assenyalats en els apartats 1 i 2 precedents seran traslladats, per a llur dipòsit o eliminació als llocs o equipaments previstos per l'Autoritat Municipal per a tal fi.

En cas de dipòsit, podràn barrejar-se els materials retirats de la via pública que siguin fungibles.

4.-El dipòsit d'aquests materials es regirà en tot moment pel que ordena la legislació vigent, i en allò no previst, pel que disposi l'Alcaldia.

Les despeses produïdes pel trasllat, dipòsit i custòdia d'aquests materials seran a càrrec dels seus propietaris o productors.

 

CAPITOL III

DE LA NETEJA I MANTENIMENT DELS ELEMENTS I PARTS EXTERIORS DELS IMMOBLES

Article 27è:

1.-Els propietaris dels immobles, o subsidiàriament els titulars, estan obligats a mantenir-los en les condicions adients de seguretat, neteja i ornat públic.

2.-Es prohibeix tenir a la vista del públic en les obertures de les cases i baranes exteriors de terrases, roba estesa bruta o rentada i qualsevol altra mena d'objecte que sigui contrari al decòrum de la via pública o al manteniment de l'estètica urbana.

 

​​​​​​​​​​​​​​Article 28è:

1.-Els propietaris  dels edificis,  finques, habitatges i establiments tindran l'obligació de mantenir netes les façanes, els rètols de numeració dels carrers, les mitjaneres o descobertes, les entrades, les escales d'accés, i en general totes les parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública.

2.-Per tot el que fa referència al número 1 precedent, els propietaris hauran de procedir als treballs de manteniments, neteja, arrebossament i estucat, quan per motius d'ornat públic sigui necessari i així ho ordeni l'Autoritat Municipal, previ informe dels serveis municipals competents.

3.-Els propietaris estan també obligats a mantenir netes i en bon estat de conservació les xemeneies, dipòsits, patis i celoberts, conduccions d'aigua,  desguassos, parallamps,  antenes de televisió  i qualsevol  altra instal.lació complementària dels immobles.

4.-L'Ajuntament en les supòsits dels apartats precedents, previ tràmit d'audiència als interessats, els requerirà perquè en el termini que s'assenyali realitzin les obres o operacions necessàries.

5.-L'incompliment de l'ordenat determinarà de forma immedita l'aplicació de l'arbitri no fiscal corresponent, per manca de neteja i decòrum en els elements o parts exteriors de l'immoble.

6.-Quan les circumstàncies del cas ho aconsellin i per obtenir millores d'interès general, l'Ajuntament podrà efectuar les obres i operacions de conservació  i neteja a què es refereix el present article, imputant els costos als propietaris dels edificis si s'adeqüen al deure de conservació que els correspon, i amb càrrec a fons municipals quan els superin.

​​​​​​​

CAPITOL IV

DE LA NETEJA I MANTENIMENT DE SOLARS

Article 29è:

1.-Els propietaris  de solars  i terrenys  els hauran de mantenir  lliures d'escombraries i residus, i en les degudes condicions d'higiene, salubritat, seguretat i ornat públic.

2.-La prescripció anterior inclou l'exigència de la desratització i la desinfecció dels solars.

3.-Es potestat de l'Ajuntament la inspecció i la realització subsidiària dels treballs de neteja a què es refereixen els números 1 i 2 anteriors, siguin els solars de propietat pública o privada.

Article 30è:

1.-Els serveis municipals procediran a l'execució  dels  treballs a què fa referència l'Article 29è anterior amb càrrec a l'obligat i d'acord amb el que disposen les Ordenances Fiscals i sense perjudici de les sancions corresponents.

2.-En el cas d'absència manifesta dels seus propietaris, serà potestat de l'Ajuntament l'enderroc de la tanca dels solars de propietat privada quan per motiu d'interès públic es faci necessari tal enderrocament per accedir-hi.

3.-Els serveis municipals imputaran als propietaris els costos de l'enderrocament a què fa referència el número 2 anterior, així com els de reconstrucció de la part de tanca afectada.

Article 31è:

1.-Tractant-se de terrenys afectats pel planejament urbanístic, i quan els seus propietaris les hagin cedit per a ús públic, l'Ajuntament, un cop escoltats els interessats, podrà fer-se càrrec totalment o en part del manteniment de les condicions objecte dels Arts. 29è.i 30è.precedents, mentre no es porti a terme el tràmit expropiatori.

2.-En el supòsit contemplat a l'apartat 1 anterior, l'Alcaldia, en exercici de les seves facultats, resoldrà d'acord amb l'interès ciutadà.

 

​​​​​​​CAPITOL V

QUANT A LA NETEJA I A LA TINENÇA D'ANIMALS A LA VIA PUBLICA

Article 32è:

1.-Dels danys o afeccions  a persones  i coses, i de qualsevol acció d'embrutament de la via pública produïda pels animals en són directament responsables els seus propietaris.

2.-En absència del propietari, en serà responsable subsidiari la persona que en el moment de produïr-se l'acció d'embrutament conduís l'animal.

3.-Davant d'una acció d'embrutament a la via pública produïda per un animal els agents municipals en tot moment estan facultats per a:

a. Exigir del propietari o tenidor de l'animal la reparació inmediata de l'afecció causada.

b. Retenir l'animal per lliurar-lo a les institucions municipals corresponents.

Article 33è:

1.-Com a mesura higiènica ineludible, les persones que condueixin gossos o altra classe d'animals per la via pública, estan obligades a impedir que aquests facin llurs deposicions sobre les voreres, parterres, zones verdes, zones terroses i restants elements de la via pública destinats al pas, estança o jocs dels ciutadans. S'exceptuen aquelles situacions especials en què pugui existir una autorització expressa (cavalcades, exposicions, etc..).

2.-Per motiu de salubritat pública queda categòricament prohibit que els animals realitzin llurs deposicions en els zones de la via pública o de jardins destinades al joc dels infants.

3.-En tot cas el conductor de l'animal resta obligat a recollir i retirar els excrements dipositats per aquest, àdhuc netejant la part de la via pública que hagués resultat afectada.

4.-El conductor de l'animal està igualment obligat a portar els elements necessaris (bossa,recollidor,etc..) per retirar els excrements de la via pública o zona embrutada.

5.-Estant a la via pública, els animals hauran de fer llurs deposicions en els llocs habilitats o expressament autoritzats per l'Ajuntament per a aquest fi.

De no haver-hi en els proximitats llocs habilitats per als gossos, s'autoritza que facin llurs deposicions als embornals de la xarxa de clavegueram.

6.-El conductor de l'animal, d'acord amb el que disposa l'apartat 3 precedent, podrà:

a) Lliurar les deposicions de manera higiènicament acceptable, mitjançant la bossa de recollida d'escombraries  domiciliàries b) Dipositar  els excrements dintre de bosses impermeables perfectament tancades a les papereres i altres elements de contenció indicats pels serveis municipals.

c) Dipositar els excrements sense cap mena d'envoltori, en els llocs habilitats per als gossos, o en la xarxa del clavegueram a través de llurs embornals.

7.- El conductor de l'animal estarà obligat a retirar les restes d'orina d'aquest, aplicant una dissolució d' aigua amb vinagre comú que tindrà entre el 20% i 50% de vinagre.

Article 34è:

En tots els casos contemplats en l'article 33è anterior, els infractors seran sancionats, i en cas de reincidència manifesta, els seus animals podran ésser capturats i posats a disposició de les institucions municipals corresponents.

Article 35è:

1.-La celebració de festes tradicionals i restants actes públics on tingui lloc la desfilada de cavalleries  exigirà  la sol.licitud  de llicència  prèvia municipal, l'atorgament del qual comportarà el pagament de la taxa fiscal corresponent a la prestació del servei a conseqüència de dites celebracions.

 

​​​​​​​2.-El personal afecte als serveis municipals procedirà a recollir els excrements que els animals haguessin produït, deixant la zona en les degudes condicions de netedat.

 

CAPITOL VI

HORARIS

Article 36è:

1.-L'horari autoritzat per a l'espolsament de roba i per al regatge de plantes, segons disposen els apartats 5 i 6 de l'Article 9è de les presents Ordenances, serà de les 22 hores del vespre fins a les 7 hores del matí següent.

2.-L'horari autoritzat  per a la neteja d'aparadors,  botigues,  parades  de venda,etc.. segons disposa l'Article 23è de les presents Ordenances, serà de les 7 a les 11 hores del matí, i de les 19 a les 22 hores del vespre.

 

TITOL III ​​​​​​​DE LA NETEJA DE LA CIUTAT QUANT A L'US COMU ESPECIAL I PRIVATIU I LES MANIFESTACIONS PUBLIQUES AL CARRER

CAPITOL I

CONDICIONS GENERALS I AMBIT D'APLICACIO

Article 37è:

D'acord amb el que s'estableix en el número 2 de l'Article 1er, el present Títol prescriu normes per a mantenir la neteja de la Ciutat quant a:

a. L'ús comú, especial i privatiu dels béns del domini públic municipal.

b. La prevenció de l'embrutament de la Ciutat produït com a conseqüència d'activitats públiques al carrer, i de determinades actuacions publicitàries.

Article 38è:

1.-L'embrutament de la via pública produït com a conseqüència del seu ús comú especial i privatiu serà responsabilitat dels seus titulars.

2.-Els titulars d'establiments -fixos o no- tals com bars, cafès, quioscos, llocs  de venda i similars, estan obligats a mantenir en condicions adients de netedat tant les pròpies instal.lacions com l'espai urbà sotmès a la seva influència.

3.-L'Ajuntament podrà exigir als titulars expressats en el número 2 anterior la col.locació d'elements homologats per a la contenció de les deixalles produïdes pel consum en els seus establiments, el manteniment i neteja dels quals els correspondrà.

4.-L'Ajuntament, a proposta dels serveis municipals, establirà la norma tècnica municipal que hauran de complir els contenidors per a deixalles, papereres, cendrers i d'altres elements similars a instal.lar pels particulars a la via pública.

5.- Els establiments de menjar ràpid i/o 'take away' han de mantenir neta la seva àrea de influència de la zona compresa en una circumferència de 50 metres de radi a l'envoltant de l'establiment, a comptar des de la seva porta d'accés. Aquest locals seran responsables de la neteja dels espais públics que llinda amb la façana exterior i envoltants. 

Article 38 è bis.

En el cas de situacions excepcionals que motivin l'adopció de mesures higièniques i sanitàries de caràcter especials als comerços i activitats de restauració per a l'entrada als establiments, com pot ésser la disposició de guants i mascaretes d'un sol ús, aquests es faran responsables de la seva gestió i recollida, una vegada l'usuari i/o client abandoni l'establiment. 

Així per tant, els establiments hauran de fer un control de sortida per tal que els clients i/o usuaris retornin els guants i qualsevol element que s'hagi subministrat i procedir al seu depòsit a una paperera correctament sallada que haurà d'estar ubicada, de manera visible, a la sortida de l'establiment.

En tot cas, aquest element quan sigui dipositat a la paperera, s'haurà de gestionar, conforme el previst a l'Ordenança municipal de gestió de residus domèstics i/o normativa específica que li sigui aplicable a efectes de la seva eliminació.

​​​​​​​​​​​​​​Article 39è:

1.-Els organitzadors  d'un acte públic al carrer seran responsables de l'embrutament produït a la Ciutat com a conseqüència de la celebració de tal acte.

2.-Als efectes de la neteja de la Ciutat, els organitzadors estan obligats a informar a l'Ajuntament del lloc, recorregut i horari de l'acte públic a celebrar. L'Ajuntament els podrà exigir la consititució d'una fiança en metàl.lic o d'un aval bancari, per import dels serveis subsidiaris de neteja que previsiblement els correspongui d'efectuar com a conseqüència de l'embrutament produït per la celebració de l'acte públic.

3.-En aquells supòsits en què l'Ajuntament no hagués exigit fiança i els organitzadors no efectuïn  posteriorment  la neteja  del carrer, aquesta serà efectuada subsidiàriament pels serveis municipals, amb independència de la sanció corresponent.

Article 40è:

Als efectes de la present Ordenança s'entendrà:

1.-Per rètols, els anuncis fixos o mòbils realitzats mitjançant pintura, rajoles i altres materials destinats a conferir-los la condició de llarga durada.

2.-Per cartells, els anuncis -impresos o pintats- sobre paper o d'altre material d'escassa consistència; d'ésser de format reduït, i essent objecte de distribució manual, els cartells tindran la consideració d'"octavilles".

3.-Per pancartes, els anuncis publicitaris, de gran format, situats ocasionalment a la via pública per un període no superior als quinze dies coincidint amb la celebració d'un acte públic.

4.-Per pintades, les inscripcions manuals realitzades a la via pública sobre els murs o parets de la Ciutat, sobre voreres i calçades, o sobre qualsevol dels seus elements estructurals.

5.-Per opuscles i fulls diversos, els fragments de papers o de materials anàlegs lliurats als ciutadans a la via pública -o que s'hi escampin amb motiu de qualsevol manifestació pública o privada.

6.-Tindran la consideració  de rètols els cartells que degut a les seves condicions de col.locació o de protecció estiguin

destinats a tenir una durada de més de quinze dies.

Article 41è:

1.-La col.locació  i enganxament  de cartells  i pancartes,  la distribució d'"octavilles" i qualsevol altra activitat publicitària de les regulades en el present Títol està subjecta a autorització municipal prèvia de l'Alcaldia.

2.-Sense perjudici del que disposi amb caràcter general  l'Ordenança  de Publicitat i, en el seu cas, les intruccions , els Bans i altres normes que, a aquest efecte, dicti l'Alcaldia, les activitats publicitàries objecte del número 1 anterior seran regulades per les presents Ordenances.

Article 42è:

1.-L'atorgament de l'autorització per a la col.locació -o distribució- de rètols i dels restants elements publicitaris definits en l'Article 40è. anterior, portarà implícita l'obligació per al responsable de netejar els espais de la via pública que s'haguessin embrutat, i de retirar -dintre el termini autoritzat- tots els elements publicitaris i accessoris corresponents que s'haguessin utilitzat.

2.-Per a la col.locació -o distribució a la via pública dels elements publicitaris assenyalats en l'Article 40è.,l'Ajuntament podrà exigir la constitució d'una fiança en metàl.lic o d'un aval bancari, per la quantia corresponent als costos previsibles per netejar, o retirar de la via pública,  els elements  causants del seu embrutament.

En tot cas, l'Ajuntament podrà procedir a la neteja subsidiària, carregant el cost a l'infractor.

 

​​​​​​​CAPITOL II

DE LA COL.LOCACIO DE CARTELLS I PANCARTES A LA VIA PUBLICA

Article 43è:

1.-Es prohibeix la col.locació i l'enganxament de cartells i adhesius fora de les cartelleres, excepció feta dels casos expressament autoritzats per l'Autoritat Municipal.

2.-Es prohibeix tota mena d'activitat publicitària de les regulades en les  presents Ordenances en els edificis inclosos en el Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic de la Ciutat,  i en totes les situacions  assimilables  que a l'efecte l'estableixen a l'Ordenança de Publicitat. En seran excepció les pancartes i rètols que facin referència a les activitats que es desenvolupin a l'edifici, col.locades per iniciativa de les persones responsables de les esmentades activitats.

3.-Igualment es prohibeix  l'enganxament  de cartells i adhesius en els contenidors d'escombraries i altre mobiliari urbà en general.

Article 44è:

1.-La col.locació de cartells  i adhesius  en les columnes  anunciadores municipals, haurà de complir les següents condicions:

a. Que els cartells continguin propaganda d'actes o d'activitats d'interès ciutadà.

b. Que la publicitat aliena a l'acte o l'activitat objecte del cartell, no ocupi més d'un quinze per cent de la seva superficie.

2.-No podrà iniciar-se la col.locació de cartells en les columnes anunciadores abans d'haver-se obtingut la corresponent autorització municipal. Els infractors podran ésser sancionats.

Article 45è:

1.-La col.locació de pancartes a la via pública solament s'autoritzarà:

a. En període d'eleccions polítiques.

b. En període de festes populars i tradicionals dels barris.

c. En aquelles situacions en què expressament ho autoritzi l'Alcaldia.

2.-L'Alcaldia regularà en cada cas les condicions en què podran utilitzar-se les columnes anunciadores municipals i la tramitació necessària per a sol.licitar la corresponent autorització.

3.-Les pancartes únicament podran contenir la propaganda -de tipus polític o de tipus popular- objecte de la corresponent sol.licitud d'autorització, sense incloure cap altra mena de publicitat que ocupi més del quinze per cent de la seva superfície.

4.-La sol.licitud d'autorització per a la col.locació de pancartes haurà de contemplar:

a. El contingut i mides de la pancarta.

b. Els llocs on es pretén instal.lar-les.

c. El temps que romandrà instal.lada la pancarta.

d. El compromis del responsable de reparar els desperfectes causats a la via pública o als seus elements estructurals, i d'indemnitzar els danys i perjudicis que poguessin haver-se ocasionat com a conseqüència de la col.locació de la pancarta.

Article 46è:

1.-Quant a les condicions que hauran de complir les pancartes seran les que assenyalen les Ordenances de Publicitat, d'Utilització dels Béns d'Us Públic-Municipal, de Circulació i quantes disposicions dicti l'Alcaldia al respecte.

2.-En qualsevol cas les pancartes subjectes als elements estructurals de la via pública hauran de complir les següents condicions:

a. Pancartes subjectes a fanals: la subjecció es farà únicament i exclusivament en un sol punt per fanal. Es prohibeix la col.locació de pancartes en els fanals de tipus artístic.

b. Pancartes subjectes als arbres: el diàmetre mínim del tronc de l'arbre serà de 50 cm.

Si la pancarta va subjectada a les branques, aquestes hauran de tenir un diàmetre mínim de 30 cm.

En ambdós casos l'element de subjecció no podrà ser metàl.lic.

 

​​​​​​​c. La superficie de la pancarta haurà de tenir els forats suficients per poder aminorar l'efecte del vent i en qualsevol cas la superficie foradada haurà de ser el vint-i- cinc per cent de la pancarta.

d. En qualsevol cas l'altura mínima de col.locació, mesurada en la part més baixa, serà de 5 m quan la pancarta travessi la calçada i de 3 m en voreres, passeigs i altres zones de vianants.

Article 47è:

1.-Les pancartes hauran d'ésser retirades pels interessats tan aviat com hagi caducat el termini pel qual van ser autoritzades. De no fer-ho, seran retirades pels serveis municipals, imputant als responsables els costos corresponents al servei prestat, sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent.

2.-La col.locació de pancartes a la via pública sense autorització, donarà lloc a la seva retirada i a la imposició de sancions als responsables per part de l'Autoritat Municipal.

​​​​​​​

CAPITOL III

DE LES PINTADES

Article 48è:

1.-Es prohibeix tota mena de pintades a la via pública, tant si són fetes sobre els seus elements estructurals, calçades, voreres i mobiliari urbà, com sobre els murs i parets exteriors de la Ciutat.

2.-Seran excepcions en relació al que disposa el número 1 anterior:

a. Les pintures murals de caràcter artístic realitzades sobre les tanques dels solars, per a les quals serà necessària la prèvia autorització del seu propietari.

b. Les situacions que al respecte s'autoritzin per l'Ordenança Municipal sobre Publicitat.

​​​​​​​

 

CAPITOL IV

DE LA DISTRIBUCIO D'OCTAVILLES

Article 49è:

1.-Es prohibeix l'escampament i el llençament de tota mena d'"octavilles" i materials similars. En seran excepcions les situacions que en sentit contrari autoritzi l'Alcaldia.

2.-Qui escampi "octavilles" o les distribueixi sense autorització serà sancionat. 3.-Els serveis municipals procediran a netejar la part d'espai  urbà que s'hagués vist afectada per la distribució o l'escampament d'"octavilles", imputant el cost corresponent dels serveis prestats als responsables, sense perjudici de la imposició de les sancions que corresponguessin.

 

CAPITOL V

DE LA PUBLICITAT DINAMICA

Article. 49.bis.

1.- Lo disposat en els diferents capítols del present títol s'entén sense perjudici de l'aplicació preferent de la Llei 5/1997 de 8 de juliol de la CAIB que regula la publicitat dinàmica i de l'aplicació del seu règim sancionador.

2.- Per a la realització de les activitats que es regulen a l'esmentada Llei serà necessària la sol·licitud i obtenció de la corresponent llicència municipal que serà concedida pel Batle-President.

3.- Les infraccions a la Llei 5/1997 de 8 de juliol seran sancionades pel Batle-President seguint el procediment previst al Decret de la CAIB 14/1994 de 10 de febrer..

 

 

​​​​​​​TITOL IV ​​​​​​​DE LA RECOLLIDA DE DEIXALLES URBANES CAPITOL I CONDICIONS GENERALS I AMBIT DE PRESTACIO DELS SERVEIS

Article 50è:

1.-D'acord amb el que disposa el número 3 de l'Article 1r, el present Títol regularà les condicions en les quals l'Ajuntament prestarà, i l'usuari utilitzarà, els serveis destinats a la recollida de les deixalles i residus urbans produïts pels ciutadans.

2.-Tenen la categoria d'usuaris als efectes de prestació d'aquests serveis tots els veïns i habitants d'Inca, els quals els utilitzaran d'acord amb les disposicions vigents.

Article 51è:

Als efectes de les presents Ordenances tindran la categoria de deixalles urbanes els materials residuals següents:

1.-Les deixalles  de l'alimentació i del consum domèstic  produïdes  pels ciutadans en els seus habitatges.

2.-Les cendres de la calefacció domèstica individual.

3.-Els residus procedents de l'escombrada de les voreres efectuada pels ciutadans.

5.-La brossa de l'esporgada d'arbres i del manteniment de plantes, sempre que hom la lliuri trossejada.

6.-Els embolcalls, envasos, embalatges i altres residus sòlids produïts en locals comercials.

7.-Els materials residuals produïts per activitats de serveis, comercials i industrials, sempre que puguin assimilar-se a les deixalles domiciliàries.

8.-Els residus produïts pel consum en bars, restaurants i restants establiments que expenguin  productes alimentaris cuinats o en els que es realitzin consumicions de qualsevol classe. Igualment els produïts en supermercats, auto-serveis i establiments similars.

9.-Els residus de consum en general produïts en residències, hotels, clíniques, col.legis i altres establiments públics o oberts al públic 10. Els mobles, estris domèstics i trastos vells, àdhuc la roba, el calçat i qualsevol producte anàleg.

11.-Els animals domèstics morts d'un pes inferior als 80 kg.per als quals l'Ajuntament establirà el corresponent servei de recollida.

12.-Les deposicions dels animals domèstics que siguin lliurades de manera higiènicament acceptable d'acord amb el que al respecte estableix el número 6 de l'Article 33è de les presents Ordenances.

13.-Els vehicles fora d'ús o no aptes per a la circulació quan hi concorrin presumpcions d'abandonament d'acord amb l'establert en l'Article 72è de les presents Ordenances, o aquells altres sobre els quals els seus propietaris n'hagin fet renúncia expressa a favor de l'Ajuntament, per a procedir a la seva eliminació.

Article 52è:

Queden exclosos dels serveis municipals de recollida de deixalles urbanes els següents materials residuals:

1.-Els rebuigs, cendres i escòries produïts en fàbriques, tallers, magatzems i instal.lacions de tractament d'escombraries.

2.-Les cendres produïdes  en les instal.lacions de calefacció central dels edificis, amb independència de quina sigui la seva destinació.

3.-Els detritus de clíniques i centres assistencials. 4.-Els animals morts, d'un pes superior als 80 kg.

5.-Els desperdicis i fems produïts en els escorxadors, laboratoris, casernes, parcs urbans i restants establiments similars públics o privats.

6.-Els productes procedents del decomissament.

7.-Qualsevol material residual que en funció del seu contingut o forma de presentació es pugui qualificar de perillós.

8.-Qualsevol altra mena de material residual assimilable als assenyalats en els números 1 a 7 anteriors, i en tot cas els que en circumstàncies especials determini l'Alcaldia.

Article 53è:

1.-La recollida de deixalles i residus  regulada  per les Ordenances serà efectuada per l'Ajuntament mitjançant la prestació de dues classes de Serveis: l'un obligatori, de recollida de deixalles domiciliàries i d'altres serveis de caràcter optatiu per al ciutadà.

2.-El servei de recollida de deixalles domiciliàries serà prestat per l'Ajuntament amb caràcter general dins la zona urbana.

​​​​​​​​​​​​​​Article 54è:

L'Ajuntament establirà anyalment la taxa corresponent a la prestació dels diferents serveis de recollida de deixalles i residus urbans. Els usuaris procediran al pagament de la taxa corresponent al servei prestat, d'acord amb el que al respecte assenyali l'Ordenança Fiscal de Sanejament i Neteja.

Article 55è:

Seran sancionats els que lliurin als serveis de recollida, residus diferents als assenyalats per a cada classe de servei. També seran sancionats els que dipositin les deixalles a fora dels contenidors o dins un element de contenció diferent a l'expressament assenyalat en cada cas pels serveis municipals.

Article 56è:

Quant a l'establert en els Articles 51è, 52è, 57è i 58è d'aquesta Ordenança, els Serveis de la Neteja  interpretaran els casos  de dubte,  i subsegüentment determinaran l'acceptabilitat o no dels residus i quin tipus de servei de recollida els correspon.

​​​​​​​

CAPITOL II

DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE DEIXALLES DOMICILIARIES

Article 57è:

D'acord amb el que estableix l'Article 53è, el servei de recollida de deixalles atendrà la recollida de les següents matèries residuals:

1.-Els assenyalats als números 1,2,3,4 i 12 de l'Article 51è.

2.-Els assenyalats als números 5,6,7,8 i 9 també de l'Article 51è, d'acord amb el que, quant a volum  de lliurament  diari, estableixi l'Ordenança Fiscal de Sanejament i Neteja.

Article 58è:

En cap cas es permet el lliurament als serveis de la recollida domiciliària de les següents categories de residus, per als quals l'Ajutament establirà els corresponents serveis per al lliurament o la recollida sectorial:

1.-Els detritus de centres assistencials. 2.-Els animals morts.

3.-Els mobles,  estris  domèstics,  trastos  vells  i els materials residuals provinents de petites reparacions en els domicilis.

Article 59è:

1.-La prestació del servei de recollida de deixalles domiciliàries comprendrà les següents operacions en aquells llocs de la Ciutat on el servei s'efectuï mitjançant la utilització de bosses homologades o cubells:

a. Trasllat de les deixalles des dels punts del seu lliurament, d'acord amb el que estableix l'article 67è fins als vehicles de recollida.

b. Buidat de les deixalles dins els elements de càrrega dels esmentats vehicles.

c. Retorn, si cal, dels elements de contenció, un cop buidats, als punts originaris de recollida.

d. Retirada de les deixalles vessades a la via pública com a conseqüència d'aquestes operacions.

e. Transport i descàrrega de les deixalles en els equipaments habilitats a l'efecte pels serveis municipals.

2.-En el cas d'utilitzar-se contenidors fixos al carrer, les operacions seran les següents:

a. Trasllat dels contenidors i buidat d'aquests mitjançant elements mecanitzats d'elevació en els vehicles de recollida.

b. Col.locació dels contenidors buits en els seus corresponents emplaçaments senyalitzats.

c. Retirada de les bosses i deixalles vessades ocasionalment en les operacions de buidat.

d. Transport i descàrrega de les deixalles en els equipaments habilitats a l'efecte pels serveis municipals.

Article 60è:

1.-En els zones de recollida de bosses homologades o cubells es prohibeix l'abandonament de les deixalles. Els usuaris estan obligats a lliurar-les als serveis de recollida dintre  de l'horari establert en l'Article 78è, i en els llocs  que  s'assenyalen a l'Article 67è de les presents Ordenançes.

2.-Els infractors d'allò que disposa el número 1 anterior, estan obligats a retirar les deixalles abandonades,  havent de deixar net l'espai urbà que s'hagués embrutat; tot això amb independència de les sancions que correspongui.

Article 61è:

No es permet el trasvassament o manipulació de deixalles fora dels parcs de recollida, concentració o tractament que els serveis municipals hagin destinat a tals fins.

Article 62è:

Els usuaris del servei respectaran l'horari que s'assenyala en l'Article 78è, en els llocs on encara s'efectuï la recollida mitjançant bosses o cubells i en tots els casos realitzaran els lliuraments de les seves deixalles segons disposen les presents Ordenançes,  estant  obligats  així a seguir  puntualment  quantes disposicions dicti l'Alcaldia en matèria de recollida domiciliària.

Article 63è:

1.-Quant a la prestació dels servei de recollida domiciliària, els usuaris estan obligats a utilitzar els elements de contenció per a deixalles que en cada cas determinin els serveis municipals.

2.-Els elements de contenció a què fa referència el número anterior, hauran de complir les Normes  Tècniques que estableixi  l'Alcaldia.  Als efectes  de  normalització i homologació, dites normes seran fetes públiques pels serveis municipals.

Article 64è:

1.-Els usuaris estan obligats a lliurar les deixalles al servei de recollida domiciliària en condicions tals que no es produeixin vessaments de residus mentre dura aquesta operació. Si com a conseqüència d'una deficient presentació de les escombraries, se'n produeixen, l'usuari causant en serà responsable de l'embrutament ocasionat a la via pública.

2.-Les deixalles s'hauran de lliurar mitjançant els corresponents elements de contenció homologats. En cap cas s'autoritza el lliurament de les deixalles i escombraries en paquets, capses, bosses no homologades i similars.

3.-Es prohibeix el lliurament de deixalles domiciliàries que continguin residus en forma líquida o susceptible de l liquar-se.

4.-Per al seu llirament als serveis de recollida domiciliària, o en el seu cas per disposar-los en els contenidors fixos, tots els elements contenint deixalles hauran d'anar perfectament lligats o tapats de manera que no es produeixin vessaments de materials residuals.

5.-Els serveis municipals podran rebutjar l'aplegament de deixalles que no hagin estat convenientment presentades d'acord amb les especificacions dels números 2,3,i 4 anteriors, o que no hagin estat lliurades per mitjà dels elements de contenció homologats a què fa referència l'Article 63è precedent.

Article 65è:

1.-El tipus d'element de contenció i el número d'unitats a emprar en un bloc d'habitacles, local comercial, indústria  o establiment,  serà fixat pels serveis municipals.

2.-D'ésser retornables, els elements de contenció col.lectius no fixos hauran de portar clarament indicats en el seu exterior el nom del carrer i el número corresponent, als efectes d'identificació del bloc d'habitacles, local,indústria o establiment.

Article 66è:

1.-Els usuaris del servei de recollida de deixalles domiciliàries estan obligats a mantenir llurs elements de contenció retornables en perfectes condicions de netedat i d'ús.

2.-Els elements contenidors d'escombraries seran tractats i manipulats tant pels usuaris com pel personal de recollida amb cura de no fer-los malbé.

3.-Tractant-se d'elements contenidors no fixos de propietat municipal, els serveis procediran a la seva renovació ,podent imputar el càrrec corresponent a l'usuari quan hagin quedat inutilitzats per al servei.

Tractant-se d'elements contenidors de propietat privada, els serveis municipals podran exigir la renovació d'aquests quan estiguin fora d'ús a judici dels serveis d'inspecció corresponents.

4.-En els supòsits contemplats en els números 1 i 3 anteriors, els serveis municipals poden procedir a la neteja dels elements contenidors bruts, i també a imposar la seva renovació, àdhuc retirant el contenidor inservible i substituint-lo per un de nou. Tant en el cas de neteja com de substitució es podrà imputar el cost del servei al responsable, d'acord amb el que s'assenyali a les Ordenançes Fiscals, i sense perjudici d'imposar la sanció corresponent.

Article 67è:

1.-A fi que les deixalles siguin retirades pels vehicles del servei de recollida domiciliària, els usuaris les dipositaran per mitjà dels elements de contenció corresponents, a la voravia del carrer, o dins dels contenidors fixos, en les condicions estipulades a l'Article següent.

2.-L'Ajuntament podrà establir amb caràcter permanent o transitori, punts de lliurament i acumulació de residus diferents als assenyalats en el número 1 anterior. Aquests espais d'acumulació de deixalles seran adientment assenyalats pels serveis municipals. L'usuari estarà obligat a complir totes les instruccions que es dictin al respecte per part de l'Autoritat Municipal.

3.-De conformitat amb el que assenyala el número 2 anterior, l'Ajuntament podrà establir també guals i reserves especials de l'espai urbà per a la càrrega, descàrrega i restants operacions necessàries a la col.locació de contenidors per a deixalles.

Article 68è:

1.-En les zones  de la Ciutat  on l'Ajuntament  hagi establert la recollida d'escombraries mitjançant l'ús de contenidors fixos al carrer, queda prohibit estacionar vehicles  a la zona senyalitzada  per a l'ubicació  del contenidor d'escombraries, al seu davant de tal manera que n'impedeixin o en destorbin les operacions corresponents a la càrrega, descàrrega i trasllat. L'Alcaldia a proposta dels serveis municipals sancionarà a qui amb la seva conducta causi destorbs a la prestació del servei de recollida o a la descàrrega dels contenidors, sense perjudici de la retirada immediata dels vehicles pels serveis municipals, amb el seu cost a càrrec de l'infractor.

2.-En el cas de recollida mitjançant l'ús dels contenidors a què fa referència el número 1 anterior, els usuaris estan obligats a dipositar-ne llurs deixalles dintre, segons les normes establertes, prohibint-se l'abocament de les escombraries sense bossa i l'abandonament dels residus al voltant de les zones habilitades per a la col.locació d'aquests elements de contenció.

Article 69è:

1.-De conformitat amb el que estableix l'apartat c) de l'Article 59è de la present Ordenança, el personal del servei de recollida retornarà als punts originals de lliurament els contenidors, cubells, bujols i restants elements de contenció per a deixalles un cop hagin estat buidats.

2.-Els usuaris retiraran puntualment de la via pública els contenidors no fixos, cubells, bujols i restants elements de contenció buits, d'acord amb l'horari de prestació del servei que s'estableix a l'article 78è de la present Ordenança.

​​​​​​​

CAPITOL III

DELS SERVEIS DE RECOLLIDA SECTORIAL DE RESIDUS

Article 70è:

L'Ajuntament podrà establir els serveis de recollida sectorial de residus urbans que tingui per convenients, tals com:

a. La recollida de mobles, estris domèstics, trastos vells i elements residuals rebutjats pels ciutadans en activitat de reparació o substitució del seu equipament domèstic amb exclusió de qualsevol tipus de residus de naturalesa industrial o comercial.

b. La recollida dels animals domèstics morts.

c. La recollida de vehicles fora d'ús.

 

​​​​​​​Article 71è:

La recollida de detritus clínics a què fa referència el número 1 de l'Article 58è serà objecte del corresponent servei especial.

Article 72è:

1.-D'acord amb el que estableix la llei de 19 de novembre, els vehicles abandonats tenen categoria de residus sòlids urbans, essent competència de l'Ajuntament la recollida i eliminació dels generats dintre el terme municipal d'Inca.

2.-L'assumpció del caràcter residual  comportarà que l'Ajuntament  pugui adquirir la propietat sobre els vehicles objecte d'abandonament, en els casos següents:

a. Quan el vehicle per la seva aparença faci presumir, a judici dels serveis municipals competents, una situació d'abandonament,i  es compleixin els terminis i disposicions legals establertes.

b. Quan el propietari del vehicle fora d'ús el declari residual, la qual cosa comportarà la renúncia de la seva propietat a favor de l'Ajuntament.

 

 

CAPITOL IV

DE L'APROFITAMENT I DE LA RECOLLIDA SELECTIVA DELS MATERIALS RESIDUALS CONTINGUTS EN LES DEIXALLES

Article 73è:

1.-Un cop dipositades les escombraries i deixalles al carrer en els elements de contenció autoritzats, en espera d'ésser recollides pels serveis municipals, adquiriran, d'acord amb el que disposa la vigent legislació sobre residus sòlids urbans, el caràcter de propietat municipal.

2.-Als efectes  de la recollida  selectiva,  la propietat municipal sobre les deixalles i residus sòlids urbans, a què fa referència el número 1 anterior, es fa plena en el moment en què els materials residuals són lliurats a la via pública.

3.-Ningú no es pot dedicar a la recollida o aprofitament de les deixalles, escombraries i residus sòlids urbans, sense autorització prèvia municipal. Es prohibeix triar, classificar, i separar qualsevol mena de material residual dipositat a la via pública en espera d'ésser recollit pels serveis municipals, excepte que hom disposi de llicència expressa atorgada per l'Ajuntament.

Article 74è:

Als efectes de la present Ordenança es considerarà selectiva la recollida, o el lliurament per separat, d'un o més materials residuals de les escombraries, duta a terme pels serveis municipals directament o per tercers -privats o públics- que prèviament hagin estat autoritzats expressament per l'Ajuntament.

Article 75è:

L'Ajuntament mitjançant els serveis municipals podrà dur a terme quantes experiències i activitats en matèria de recollida selectiva tingui per convenients.

Article 76è:

1.-L'Ajuntament afavorirà i fomentarà les iniciatives privades o públiques per valoritzar els residus que, a judici dels serveis municipals tinguin possibilitats d'assolir resultats positius per a la Ciutat. En cap cas tindran la consideració de recollida selectiva les iniciatives que tinguin per objectiu el lucre privat.

​​​​​​​

CAPITOL V

REGIM I HORARI DE PRESTACIO DELS SERVEIS DE RECOLLIDA DE DEIXALLES

Article 77è:

1.-L'Ajuntament establirà la recollida de deixalles domiciliàries, en totes les seves modalitats, amb la freqüència que tingui per més adient per als interessos de la Ciutat.

2.-Els serveis municipals anyalment faran pública la programació d'horaris i de mitjans prevista per a la prestació dels serveis de recollida.

3.-L'Ajuntament podrà introduir en tot moment les modificacions al programa de serveis de recollida, que per motiu d'interès públic, tingui per convenients.

4.-Els serveis municipals faran pública amb la suficient antelació qualsevol canvi en l'horari, la forma o la freqüència de prestació del servei, excepció feta de les disposicions dictades per l'Alcaldia en situació d'emergència.

Article 78è:

1.-Quan la prestació del servei de recollida sigui nocturna, i excepció feta del que es desprengui de l'aplicació d'allò que s'assenyala en el número 2 de l'Article 77è, es prohibeix el lliurament de les deixalles al carrer abans de les 21 hores.

2.-S'autoritza la permanència al carrer dels contenidors i bujols  normalitzats per a deixalles un cop buits, fins a les 8,30 hores. Els responsables, d'acord amb el que s'assenyala en l'Article 69è de la present Ordenança, estan obligats a retirarlos de la via pública.

3.-Quan es tracti de deixalles produïdes en locals comercials i establiments públics o privats, en tot allò a què fan referència els números 6,7,8 i 9 de l'Article 51è, s'autoritzarà, el lliurament anticipat dels residus a partir de les 20 hores, sempre i quan a l'efecte s'utilitzi el tipus de bossa homologada d'acord amb la corresponent Norma Tècnica Municipal.

 

TITOL V ​​​​​​​DE LA RECOLLIDA, TRANSPORT I ABOCAMENT DE TERRES I RUNES CAPITOL I CONDICIONS GENERALS I AMBIT D'APLICACIO

Article 79è:

1.-D'acord amb el que disposa el número 3 de l'Article 1r, el present Títol regularà, en tot el que no està establert als Títols II i IV de les presents Ordenances, les següents operacions:

a. El lliurament, càrrega, transport, acumulació i abocament dels materials residuals sòlids qualificats com a terres i runes.

b. La instal.lació a la via pública de contenidors per a obres, destinats a la recollida i transport de terres i runes.

2.-Les disposicions d'aquest Títol V no regiran per a les terres, i d'altres materials assimilables, quan siguin destinades a la venda o al subministrament per a treballs d'obres nova. Sí que seran d'aplicació totes les prescripcions que estableixen les presents  Ordenances  quant  a la prevenció  i correcció de l'embrutament de la via pública produït com a conseqüència de la seva càrrega, descàrrega i transport.

Article 80è:

Als efectes de la present Ordenança tindran la qualificació de terres i runes els següents materials residuals:

a. Les terres, pedres i materials similars, provinents d'excavacions.

b. Els residus resultants de treballs de construcció, demolició, enderroc i, en general, tots els sobrants d'obres majors i menors.

c. Qualsevol material  residualassimilable als  anteriors  i  els  que  en circumstàncies especials determini l'Alcaldia.

Article 81è:

La intervenció municipal en matèria de terres i runes tindrà per objecte evitar que com a conseqüència de les activitats expressades es produeixi:

a. El seu abocament incontrolat o realitzat de forma inadequada.

b. L'abocament en llocs no autoritzats.

c. L'ocupació indeguda de terrenys o béns de domini públic.

d. El deteriorament dels paviments i restants elements estructurals de la Ciutat.

e. L'embrutament de la via pública i de les altres superfícies de la Ciutat i del Terme Municipal.

Article 82è:

L'Ajuntament fomentarà que l'abocament de terres i runes es faci en els llocs que convinguin a l'interès públic i de manera tal que es possibiliti la recuperació d'espais denudats.

​​​​​​​

CAPITOL II

DE LA UTILITZACIO DE CONTENIDORS PER A OBRES

Article 83è:

Als efectes de la present Ordenança es designa amb el nom de contenidors per a obres els recipients normalitzats especialment dissenyats per a ésser carregats i descarregats sobre vehicles de transport especial, i destinats a la recollida dels materials residuals que s'especifiquen en l'Article 80è.

Article 84è:

1.-La col.locació de contenidors per a obres està subjecta a llicència municipal, la qual serà atorgada pels serveis municipals corresponents.

2.-Els contenidors per a obres en l'interior acotat de les zones d'obres no necessitaran llicència, però en tot el restant s'hauran d'ajustar a les disposicions de les presents Ordenances.

3.-Les Ordenances Fiscals regularan el pagament de la taxa corresponent a la col.locació dels contenidors per a obres a la via pública.

Article 85è:

Els contenidors per a obres solament podran ser utilitzats pels titulars de la llicència a què fa referència l'Article 84è anterior.

Ningú que no hagi estat autoritzat pel titular de la llicència pot efectuar cap mena d'abocament en el contenidor.

Els infractors seran sancionats.

Article 86è:

1.-Els contenidors per a obres estan obligats en tot moment a presentar en el seu exterior, de manera perfectament visible, esl següent:

a. El nom o raó social i el telèfon del propietari o de l'empresa responsable.

b. El número i registre de l'industrial transportista i el número d'identificació del contenidor a que fa referència l'Article 11è, ambdòs números facilitats pels serveis municipals.

c. L'indicatiu municipal corresponent al pagament de la taxa a que fa referència el número 3 de l'Article 84è.

L'omissió de qualsevol dels requisits anteriors serà motiu suficient per ordenar la retirada del contenidor imputant el cost resultant de transport, buidat i dipòsit a càrrec de l'infractor.

2.-Els contenidors per a obres hauran d'estar pintats amb colors que destaquin la seva visibilitat.

Article 87è:

1.-Un cop plens els contenidors per a obres s'hauran de tapar immediatament amb mitjans adients, de manera que no es produeixin vessaments de materials a l'exterior.

2.-Igualment és obligatori tapar els contenidors un cop acabat l'horari de treballs, d'acord amb el que s'indica a l'Article 99è.

Article 88è:

1.-Les operacions d'instal.lació i retirada dels contenidors per a obres s'hauràn de realitzar de manera que no causin molèsties als ciutadans.

2.-Els contenidors d'obres s'hauran d'utilitzar o manipular de manera  que el seu contingut no caigui a la via pública o no pugui ser aixecat o escampat pel vent.

En cap cas el contingut de materials residuals no excedirà del nivell més baix del seu límit superior.

3.-En retirar el contenidor, el titular de la llicència d'obres haurà de deixar en perfectes condicions de netedat la superficie de la via pública ocupada.

4.-El titular de la llicència d'obres serà responsable dels danys causats al paviment de la via pública, i haurà de comunicar-los immediatament als serveis municipals corresponents, cas que s'haguessin produït.

Article 89è:

1.-Els contenidors se situaran, si això fos possible, a l'interior de la zona tancada d'obres. En els altres casos hom haurà de sol.licitar l'aprovació de la situació proposada.

2.-En la seva col.locació  hauran de ser observades, en tot cas, les prescripcions que seguidament es concretaran, l'incompliment de les quals serà motiu suficient, amb el cost resultant de transport, buidat i dipòsit a càrrec de l'infractor.

a. Es situaran preferentment davant l'obra a la qual serveixin, o tan a prop seu com fos possible.

b. S'hauran de situar de manera que no impedeixin la visibilitat dels vehicles, especialment en els encreuaments, repectant les distàncies establertes pel Codi de Circulació a

c. efectes d'estacionament.

d. No podran situar-se als passos de vianants ni tampoc al davant, ni als guals, ni a les reserves d'estacionament i parada, excepte quan aquestes  reserves hagin estat sol.licitades per a la mateixa obra, i tampoc en les zones de prohibició d'estacionament.

e. En cap cas no podran ser col.locats totalment o parcial, sobre les tapes d'accés de serveis públics, els clots dels arbres, ni en general sobre cap element urbanístic, la utilització del qual pugui ser dificultada en circumstàncies normals o en cas d'emergència.

f. Tampoc no podran ser situats damunt les voreres.

3.-En tot cas seran col.locats de manera que el seu costat més llarg estigui situat en sentit paral.lel a la vorera.

4.-Quan els contenidors es trobin a la calçada, hauran d'estar situats a 0,20 m de la vorera, de manera  que no impedeixin  que les aigües  superficials aconsegueixin i circulin pel regueró fins a l'embornal més proper.

Article 90è:

Quan els contenidors hagin de romandre al carrer durant la nit, a més del que s'especifica al número 2 de l'Article 86è, hauran d'incorporar en el seu exterior els senyals reflectants o lluminosos suficients per a fer-los identificables.

Article 91è:

Els contenidors per a obres seran retirats de la via pública:

a. Quan hagi expirat el termini de concessió de la llicència d'obres.

b. En qualsevol moment a requeriment dels agents de l'Autoritat Municipal.

c. Per al seu buidat, un cop omplerts, i sempre dintre el mateix dia en què s'ha produït la utilització.

​​​​​​​

 

CAPITOL III

DEL LLIURAMENT I ABOCAMENT DE TERRES I RUNES

Article 92è:

1.-El lliurament de terres i runes per part dels ciutadans es podrà efectuar de les maneres següents:

a. Directament en els contenidors d'obres, contractats al seu càrrec, col.locats a la via pública, respectant el que s'assenyala en l'Article 85è.

b. Directament en els llocs d'acumulació de terres i runes establerts a tal efecte pels serveis municipals, quan el volum del lliurament sigui inferior a 1 m3.

c. Directament en els llocs d'abocament  definitiu habilitats pels  serveis municipals, situats dintre o fora del Terme Municipal d'Inca.

2.-En tots els lliuraments de terres i runes a què fa referència el número 1 anterior, el promotor de l'obra serà responsable de l'embrutament ocasionat en la via pública, estant obligat a deixar net l'espai urbà afectat.

Article 93è:

En els casos assenyalats en els apartats a),b)i c) de l'Article anterior serà preceptiu haver obtingut llicència municipal d'obres.

 

​​​​​​​Article 94è:

1.-Quant al lliurament i l'abocament de runes i terres, es prohibeix:

a. Dipositar en els contenidors  d'obres  residus  que continguin  matèries inflamables, explosives, nocives i perilloses; els susceptibles de putrefacció o de produir olors desagradables, i tota mena de materials residuals que per qualsevol causa puguin causar molèsties als veïns o als usuaris de la via pública.

b. Dipositar mobles, estris, trastos vells i qualsevol material residual similar en els contenidors per a obres.

c. Abocar-les en terrenys de domini públic municipal que no hagin estat expressament autoritzats per l'Ajuntament per a aquesta finalitat.

d. Abocar-les en terrenys de propietat particular o pública, excepte quan es disposi d'autorització expressa del titular del domini, que haurà d'acreditar-se davant l'Autoritat Municipal.

2.-En els terrenys de propietat particular o pública a què fa referència l'apartat d. anterior, encara que es disposi d'autorització del titular es prohibirà l'abocament quan:

a. Es puguin produir alteracions substancials de la topografia del terreny, a menys que s'hagi atorgat llicència prèvia municipal.

b. A conseqüència de les operacions de descàrrega i abocament es puguin produir danys a tercers, al medi ambient, o veure's afectada la higiene pública o l'ornat de la Ciutat.

3.-Els contraventors del que disposen els números 1 i 2 anterors seran sancionats.

​​​​​​​

CAPITOL IV

DEL TRANSPORT DE TERRES I RUNES

Article 95è:

1.-El transport de terres i runes per les vies urbanes s'haurà de realitzar d'acord amb els horaris i itineraris fixats a l'efecte per l'Autoritat Municipal.

2.-El que es disposa en les presents Ordenances s'entén sense perjudici del deure dels transportistes de donar compliment a allò que disposen el Codi de la Circulació,la Llei d'Ordenació dels Transports Mecànics per carretera de 27 de desembre de 1947, el Reglament per a la seva aplicació de 9 de desembre de 1949, per tant hauran d'anar provistos de la corresponent targeta de transport quan aquests s'hagin de realitzar fora del casc urbà de la Ciutat, així com l'Ordenança Municipal de Circulació.

Article 96è:

1.-Els vehicles en què s'efectuï el transport de terres i runes reuniran les condicions adients per evitar el vessament del seu contingut sobre la via pública.

2.-En la càrrega dels vehicles s'adoptaran les precaucions necessàries per impedir l'embrutament de la via pública.

3.-No es permet que els materials transportats ultrapassin les vores superiors dels vehicles. Tampoc es permet la utilització de suplements addicionals no autoritzats, per augmentar les dimensions, o capacitat de càrrega dels vehicles i contenidors.

4.-Els materials transportats s'hauran de cobrir o de protegir, de manera que no es desprengui pols ni es produeixin vessaments de materials residuals.

Article 97è:

1.-Els transportistes de terres i runes, en el supòsit  que la via pública  s'embrutés com a conseqüència de les operacions de càrrega i transport, estan obligats a procedir a la neteja immediata del tram de via afectada.

2.-També queden obligats a retirar en qualsevol moment, i sempre que siguin requerits per l'Autoritat Municipal, les terres i runes abocades en llocs no autoritzats.

3.-Els serveis municipals podran procedir a la neteja de la via afectada i a la retirada dels materials abocats a què fan referència els números 1 i 2 anteriors, essent els costos corresponents del servei prestat imputats als responsables, sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent.

4.-Quant al número 3 anterior en seran responsables solidaris els empresaris i promotors de les obres o treballs que hagin originat el transport de terres i runes.

5.-La responsabilitat sobre l'última destinació de les terres i runes s'acaba en el moment en què aquests  materials siguin rebuts i descarregats  en els equipaments autoritzats a l'efecte pels serveis municipals.

 

CAPITOL V

QUANT A LA NETEJA, DE LES LLICENCIES D'OBRES

Article 98è:

El pagament de la taxa esmentada comportarà l'autorització corresponent per a :

a. Produir runes.

b. Transportar les terres i runes per la Ciutat en les condicions establertes als articles 95, 96 i 97 de les presents Ordenances.

c. Descarregar-les en el lloc d'acumulació o abocament final de residus que a l'efecte serà indicat pels serveis municipals.

 

 

CAPITOL VI

HORARI

Article 99è:

1.-La deposició de terres i runes en els contenidors d'obres es farà dintre un horari tal que no causi molèsties al veïnat.

2.-Des del migdia del dissabte fins a les 7 hores del dilluns següent, es prohibeix la permanència al carrer dels contenidors per a obres.

3.-Els contraventors al que disposa el número 2 anterior seran sancionats llevat que, davant circumstàncies excepcionals haguessin obtingut autorització expressa dels serveis municipals corresponents.

 

TITOL  VI ​​​​​​​ REGIM SANCIONADOR

Article 100è:

Constituiran infracció administrativa i seran sancionables les accions i omissions tipificades a la present ordenança.

Art. 101è:

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

1.- Seran infraccions lleus la comissió d'una acció o omissió de les tipificades en els següents articles de la present ordenança: 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.5, 9.6, 9.7; 10.1; 11.1,11.3; 12;13.1; 15.1; 18.1, 18.2, 18.3; 22.1, 22.2, 22.3; 25.1e,f,g; 27.2; 28.1, 28.3; 33.1, 33.2, 33.4; 36.1, 36.2; 42.1; 44.2; 46.2 a,b,c,d; 47.1; 60.1; 63.1, 63.2; 64.1, 64.2, 64.3, 64.4; 65.2; 66.1, 66.2; 67.1; 69.2; 73.3; 78.1, 78.2; 85; 86.1 a, b; 88.1, 88.2; 89.1, 89.2, 89.3, 89.4; 91 a,b,c.

2.- Seran infraccions greus:

a.- La comissió d'una acció o omissió de les tipificades en els següents articles de la present ordenança: 16.1, 16.2, 16.3; 27.1;  38.2, 38.3; 38.5; 38bis; 43.1, 43.3; 47.2; 55; 58; 61; 68.1, 68.2; 84.1; 86.1 C, 86.2; 87.1, 87.2; 94.1 b; 95.1, 96.2, 96.3, 96.4; 99.1, 99.2.

b.- La comissió d'una tercera infracció lleu quant el mateix subjecte hagi estat sancionat, mitjançant resolució administrativa ferma, per la comissió de dues accions o omissions lleus.

3.- Seran infraccions molt greus:

a.- La comissió d'una acció o omissió de les tipificades en els següents articles de la present ordenança: 19.1, 19.2; 20.1, 20.2; 24.1, 24.2; 25.1 a, b, c, d; 26.1; 29.1, 29.2; 39.3; 43.2; 48; 49.1, 49.2; 81; 88.3; 90; 94.1 a, c, d, 94.2, 96.1.

b.- La comissió d'una tercera infracció greu quant el mateix subjecte hagi estat sancionat, mitjançant resolució administrativa ferma, per la comissió de dues accions o omissions greus.

Article 102è:

1. Les infraccions lleus seran sancionades en multa de 30 a 100 euros es a dir de 4.992 a 16.639 ptas. Les infraccions greus seran sancionades en multa de 101 a 300 euros, es a dir de 16.805 a 49.916 ptas. Les molt greus de 301 a 450 euros, es a dir de 50.082 a 74.874.-ptas.

2. Una vegada tipificada la conducta del suposat infractor segons l'art. 101 de l'ordenança, es graduarà el import de la sanció tenint en compte els següents criteris:

a. La existència de intencionalitat i reiteració.

b. La transcendència social.

c. El perjudici causat per la infracció comesa.

d. El ànim de lucre il·lícit i el benefici obtingut amb la comissió de la infracció.

3.- En el cas de reincidència, i sempre que no hi hagi lloc a considerar la infracció dins el nivell immediatament superior per tractar-se de la tercera infracció lleu o greu, s'imposarà la sanció màxima dins el nivell que li correspongui.

Article 103è:

1.- La imposició de qualsevol sanció en aplicació de la present ordenança, donarà lloc, si és adient, a la emissió de les ordres d'execució necessàries per que l'infractor reposi la situació alterada i ajusti la seva conducta als preceptes de la present ordenança.

2.- L'incompliment d'una ordre d'execució donarà lloc a l'execució subsidiària de l'Ajuntament dins les facultats legals concedides per l'art. 98 i concordants de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3.- El import de les despeses, danys i perjudicis ocasionats a conseqüència de l'execució subsidiària seran a càrrec de l'infractor.

 

ANNEX DEFINICIONS

APROFITAMENT, tractament dels residus de forma que es possibiliti la seva recuperació o revaluació.

BUJOL, element de contenció de mida mitjana destinat a la recollida de deixalles, cubell.

CALA,treball d'obra pública al carrer destinat a la reparació de la infrastructura de serveis:llum, gas , telèfon.

CANALITZACIO,  treball  d'obra  pública al carrer destinat a la construcció o col.locació de serveis públics:telèfon, gas,llum.

CARTELL, gran   full   manuscrit  o  imprès  que  s'encasta  a  una  paret, columna,etc.. per fer avinent alguna cosa al públic.

Anunci -imprès,pintat-,sobre paper o material d'escassa consistència.

COLUMNES ANUNCIADORES, instal.lacions propietat de l'Ajuntament amb la finalitat de servir de suport a la col.locació de cartells, tinguin o no forma de columna.

CONTENIDOR PER A DEIXALLES, element de contenció destinat a la recollida de les deixalles. Per extensió: bosses,bujols, cubells.

CONTENIDOR PER A OBRES, tipus especial de contenidors generalment de forma cúbica o tronco-piramidal, amb capacitat entre 5 i 10 m3. destinat a la recollida i transport de terres i runes.

CONTENIDOR PER A TRASTOS, tipus especial d'element de contenció per a residus, de gran capacitat -12 m3.- destinat exclusivament a la prestació del servei de recollida de mobles i trastos vells.

DEIXALLES DOMICILIARIES, residus produïts com a conseqüència del consum en els habitatges dels ciutadans: restes de l'alimentació,  envasos, ampolles, plàstics, papers, roba, sabates, etc.. sempre que presentin un volum lliurat diàriament de fins a 60 litres.

DENSITAT DE LES DEIXALLES, s'entendrà que hi ha hagut augment de densitat de les deixalles, quan als efectes s'hagin utilitzat mitjans mecànics per a comprimir-les.

DETRITUS D'HOSPITALS,CLINIQUES I CENTRES ASSISTENCIALS, residus produïts com a conseqüència de l'activitat mèdica en aquests centres: benes, gases, apòsits, fàrmacs, agulles hipodèrmiques, etc..

DIPOSIT, quant als residus, presenta dues accepcions:

-el seu emmagatzemament en espera de ser recollits o en espera de ser tractats.

-forma d'eliminació per la seva incorporació al terreny:

abocament controlat, deposicions.

ELIMINACIO,forma de tractament dels materials residuals que suposa:

-el seu confinament definitiu en el terreny, o -la seva destrucció per incineració.

EMBORAL, cadascun dels forats de desguàs practicat a cada costat d'una calçada.

ESPAI PER A DEIXALLLES, local destinat en un edifici d'habitatges, local comercial o industrial, etc.. a l'acumulació temporal de les deixalles i residus produïts.

HOMOLOGACIO, acció d'homologar, és a dir, de contrastar que un determinat útil s'ajusta a les prescripcions de normalització establertes. Homologació d'una bossa d'escombraries: acció de comprovar i afirmar que la bossa s'adequa a la norma.

LLOCS D'ABOCAMENT DE TERRES I RUNES, espais destinats pels serveis municipals a l'abocament definitiu de terres i runes, obert al lliurament dels ciutadans quan es tracti de quantitats inferiors a 1 m3.

LLOC DE CONCENTRACIO DE TERRES I RUNES, espai de la Ciutat destinat especialment pels serveis municipals a la concentració i lliurament per part dels ciutadans de terres i runes, en volums inferiors en cada cas a 1m3.

NORMALITZACIO, acció de normalitzar. Conjunt de prescripcions, proves, assaigs, etc.. destinats a que tots uns determinats elements compleixin iguals prescripcions.

OCTAVILLA, full volant, full de propaganda que es llença o es reparteix pel carrer, fragment de paper, o de material anàleg lliurat als ciutadans a la via pública, o escampat en ella, amb motiu de qualsevol manifestació pública o privada.

PANCARTA, cartell de tela, etc..sostingut per dos o més pals, que es porta en una manifestació, etc.. Anunci publicitari de gran format situat ocasionalment a la via pública.

PARC DE RECOLLIDA,  zona destinada  pels serveis municipals a la concentracó de residus sòlids.

PASSATGE PARTICULAR, zona de trànsit de vianants o vehicles que pertany a un edifici d'habitatges, fàbrica, local, o a diversos comunalment, i generalment no obert al públic.

PINTADA, acció de pintar: l'efecte. Resultat d'una acció manual amb pintura, guix, spray, etc.. sobre els murs i parets, voreres o calçades de la Ciutat o sobre els seus elements estructurals.

PRODUCTES PROCEDENTS DEL DECOMISSAMENT, materials destinats per les Autoritats a la seva destrucció a causa d'un acte de requisa previ: aliments en mal estat, productes de contraban, dorgues, etc..

RECOLLIDA SECTORIAL, forma de recollir o lliurar els materials residuals específics, de manera que s'homogenitzi la seva producció:recollida de residus de mercat, d'olis vells, de pneumàtics usats, etc..

RECOLLIDA SELECTIVA, forma de lliurar les deixalles per part dels ciutadans, de forma que es diferenciin i es lliurin per separat un o més materials residuals constituents de les escombraries. (Recollida selectiva de vidre, de paper, de plàstics, etc..) RESIDUS PERILLOSOS,  tots els materials  residuals que continguin un o més dels contaminants prioritaris consignats en l'Annex núm.2. Per extensió, tots els residus tòxics, verinosos, inflamables, explosius, corrosius, etc..

RESIDUS RADIOACTIUS, residus capaços d'emetre radiacions ionitzants, d'acord amb el que s'estableix a l'Ordenança sobre el control de la Contaminació per agents físics.

RETOL, inscripció  que es posa a l'entrada  ,en un lloc visible, d'una establiment,oficina, via,etc..per assenyalar-la al públic. Anunci fix o mòbil realitzat mitjançant pintura, rajoles i altres materials destinats a conferir-los la condició de llarga durada.

SITUACIO D'EMERGENCIA,  estat de coses anòmal  provocat  per una catàstrofe o per una falla en els serveis públics ciutadans que obliga a prendre mesures extraordinàries que permetin recuperar la normalitat ciutadana. Es declara i es deixa sense efecte mitjançant un Decret de l'Alcaldia.

TRACTAMENT, s'entén per tractament dels residus el conjunt d'operacions destinades a obtenir el seu aprofitament o la seva eliminació.

TRAVESSERES, carrers transversals entre dos altres carrers.

VORADA, filera de pedres, maons, etc.. que formen la vora o marge d'una andana o voravia, d'una calçada.

VORAVIA, vorera.

VORERA, part lateral d'un carrer, d'una via pública, generalment més alta que la calçada, destinada al pas de la gent que va a peu i per la qual no hi ha circulació de vehicles.

ZONES TERROSES, parts de la via pública destinades a l'estada dels ciutadans i que en contraposició amb les zones verdes no estan cobertes de vegetació, sinó de terra, sorra, etc..