Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 8060
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal per a la tinença responsable d'animals domèstics de la ciutat d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Inca a la seva sessió ordinària de dia 28 de maig de 2020 va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal per a la tinença responsable d'animals domèstics de la ciutat d'Inca. Atès que es va publicar el corresponent anunci al BOIB de 9 de juny de 2020, núm. 105, i que contra l'esmentat anunci relatiu a l'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança municipal per a la tinença responsable d'animals domèstics de la ciutat d'Inca no s'ha formulat cap al·legació, reclamació i/o suggeriment, de conformitat amb el que estableix l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril, així com l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, queda definitivament aprovada la modificació de l'Ordenança en qüestió. A continuació es fa públic el text íntegre.

 

Inca, 25 d'agost de 2020

El batle-president

Virgilio Moreno Sarrió

 

ORDENANÇA PER A LA TINENÇA RESPONSABLE D'ANIMALS DOMÈSTICS A LA CIUTAT D'INCA

Títol preliminar Disposicions generals

Article 1

Objecte

1. La present ordenança té per objecte establir la regulació de les mesures de protecció i tinença d'animals en la seva convivència humana, en el marc establert a la legislació general.

2. Les finalitats d'aquesta ordenança són arribar al màxim nivell de protecció i benestar dels animals, garantir una tinença responsable i la màxima reducció de les pèrdues i abandonament d'animals, fomentar la participació ciutadana en la defensa i la protecció dels animals, i preservar la salut, la tranquil·litat i la seguretat de les persones.

3. Aquesta ordenança s'aplica en el marc de la normativa internacional, europea, estatal i balear de protecció dels animals i de tinença d'animals potencialment perillosos.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Els preceptes continguts en aquesta ordenança seran d'aplicació a tot el terme municipal d'Inca.

Article 3

Definicions

A l'efecte de la present ordenança s'entén per:

1. Animal domèstic: el que pertany a espècies que habitualment es crien, es reprodueixen i conviuen amb persones, i que no pertanyen a la fauna salvatge.

2. Animal de companyia: és l'animal domèstic que les persones mantenen generalment a la llar amb la finalitat d'obtenir-ne companyia. En el marc d'aquesta ordenança, gaudeixen sempre d'aquesta consideració els cans i els moixos.

3. Animal de companyia exòtic: és l'animal de la fauna no autòctona que de manera individual depèn dels humans, hi conviu, i ha assumit el costum de captivitat.

4. Animal assilvestrat: és l'animal de companyia que perd les condicions que el fan apte per a la convivència amb les persones.

5. Animal abandonat: és l'animal de companyia que no va acompanyat de cap persona ni duu cap identificació del seu origen o de la persona que n'és propietària o posseïdora. També té la consideració d'abandonat aquell animal de companyia no acompanyat de cap persona que du identificació i, avisat per l'Administració local, no és recuperat per la persona que n'és propietària o posseïdora en els terminis establerts per la llei.

6. Fauna salvatge autòctona: és la fauna que comprèn les espècies animals originàries de Balears o de la resta de l'Estat espanyol, incloses les que hi hivernen o hi són de pas.

7. Fauna salvatge no autòctona: és la fauna que comprèn les espècies animals originàries de fora de la península Ibèrica.

8. Animal peridomèstic o salvatge urbà: és l'animal salvatge que viu compartint territori geogràfic amb les persones, referit al nucli urbà de ciutats i pobles, i que pertany a les espècies següents: colom roquer (Columba livia), estornell (Sturnus unicolor i S. vulgaris), tórtora turca (Streptotelia decaocto), espècies de fauna exòtica i altres que s'han de determinar per via reglamentària.

9. Moix feral: es tracta de la mateixa espècie de gat domèstic (Felis catus), però donant-li una consideració diferenciada, ja que són exemplars que viuen en l'àmbit urbà, però amb caràcter no sociable i difícilment domesticable. Alguns són descendents directes d'exemplars domèstics, altres ja descendeixen de moixos assilvestrats.

 

Títol I De la tinença i criança d'animals

Article 4

Nombre d'animals

L'Ajuntament d'Inca permetrà la tinença d'animals de companyia sempre que la seva presència no representi un risc, un perill o incomoditat per a altres persones o animals de forma que es compleixin les condicions que es fixen en aquesta ordenança. No es podrà posseir, en un mateix habitatge del nucli urbà, més de tres (3) cans, moixos o altres animals assimilables en total, o cinc (5) en un immoble unifamiliar o no residencial aïllat, sense la corresponent autorització.

En qualsevol cas, el nombre permès per habitatge podrà ser reduït o ampliat pel personal tècnic municipal de Medi Ambient, tenint en compte les característiques dels animals, de l'allotjament, l'espai disponible, les condicions higienicosanitàries, repercussions i molèsties que puguin generar al veïnat o a l'entorn.

Article 5

Atenció sanitària i identificació

1. Les persones propietàries i posseïdores d'animals de companyia tenen l'obligació de mantenir-los en condicions higienicosanitàries, i de benestar i seguretat, adequades a la seva espècie i raça. Hauran d'estar ben alimentats, correctament allotjats, i se'ls haurà de donar les atencions veterinàries necessàries per garantir el seu estat de salut i prevenir la transmissió de malalties a altres persones o animals, tal com indica l'article 9 del Decret 21/2015, de 14 d'abril, pel qual es regulen les mesures de control, prevenció i vigilància epidemiològica de la ràbia en animals i d'altres zoonosis en animals de companyia en l'àmbit de les Illes Balears.

2. Així mateix, també han d'identificar els seus animals de companyia amb microxip homologat i proveir-se del document sanitari, segons el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Comerç i Indústria, de 21 de maig de 1999, per la qual es regula la identificació dels animals de companyia en les Illes Balears.

3. Es podrà demanar de treure el patró d'ADN mitjançant una mostra de sang. El procediment analític i de mostreig per a la confecció de la base de dades genètica (patró d'ADN) de tots els animals censats podria arribar a ser requisit obligatori per a la inscripció en el Cens Municipal.

 

Article 6

Condicions de manteniment

1. Les persones propietàries i posseïdores d'animals estan obligades a mantenir la higiene i neteja adequada d'aquests. En aquest sentit: s'ha de procedir a la neteja diària dels allotjaments dels animals, procurant la desratització, desinfecció, desinsectació i ventilació adient d'aquests, i evitant llocs sense llum o en condicions climàtiques inadequades.

2. Els animals de companyia no poden tenir com a allotjament habitual els celoberts, balcons o terrasses.

3. Els animals de companyia han de disposar d'espai suficient i d'aixopluc contra la intempèrie.

4. Els animals d'un pes superior als 25 kg no poden tenir com a habitacle espais inferiors a 15 m2, amb excepció dels que romanguin a caneres municipals.

5. Resta prohibit mantenir els animals de companyia en un lloc sense ventilació, sense llum o en condicions climàtiques extremes.

6. Les casetes per a animals de companyia hauran d'estar fetes de material impermeable i aïllant, inclosa la seva base. La mida ha de ser suficientment gran per donar aixopluc a l'animal i que aquest s'hi pugui girar. L'animal ha de tenir garantida l'ombra i la frescor, especialment en els mesos més calorosos de l'any. A més, si és possible, disposarà d'una zona exterior a ombra i aïllada del trespol perquè l'animal s'hi pugui ajeure.

7. Els animals de companyia no es poden deixar sols a un domicili durant més de 24 hores consecutives.

Article 7

Mètodes de subjecció

Els animals de companyia només es mantindran subjectes en un lloc per causes justificades i durant un espai de temps limitat, i sempre seguint les indicacions de la normativa vigent (article 22 de la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà).

Article 8

Manteniment en vehicles

Resta prohibit mantenir els animals en un vehicle estacionat, tret que sigui per una necessitat i que aquest es trobi en una zona d'ombra, tengui garantida la ventilació i la temperatura del cotxe no superi els 22 graus; i en cap cas durant un espai de temps superior a 30 minuts.

Els vehicles no poden ser en cap cas l'allotjament habitual o temporal dels animals de companyia.

Article 9

Actuacions prohibides

Resten prohibides les següents actuacions respecte als animals domèstics de companyia:

1. Maltractar-los o agredir-los físicament, o sotmetre'ls a qualsevol altra pràctica que els produeixi sofriments o danys físics o psicològics.

2. Abandonar-los.

3. Mantenir-los en instal·lacions indegudes des del punt de vista higienicosanitari, de benestar i de seguretat animal.

4. Practicar-los mutilacions, llevat de les intervencions fetes amb assistència veterinària en cas de necessitat terapèutica, per garantir-ne la salut o per limitar-ne o anul·lar-ne la capacitat reproductiva. Per motius científics o de maneig, es podran dur a terme aquestes intervencions amb l'obtenció prèvia de l'autorització de l'autoritat competent.

5. No facilitar-los l'alimentació suficient, equilibrada i en les condicions apropiades per mantenir uns bons nivells de nutrició i salut.

6. Fer-ne donació com a premi, recompensa, gratificació o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa diferent a la transacció onerosa d'animals.

7. Vendre'ls a menors de divuit anys i a les persones incapacitades sense l'autorització dels qui en tenen la potestat o custòdia.

8. Comerciar-hi fora dels certàmens o d'altres concentracions d'animals vius i establiments de venda i de cria autoritzats, llevat de les transaccions entre les persones particulars quan es limitin a llurs animals de companyia, no tenguin afany de lucre i es garanteixi el benestar de l'animal. En cap cas se'n permetrà la venta o transacció en els mercats o en espais públics.

9. Sotmetre'ls a treballs inadequats pel que fa a les característiques dels animals i a les condicions higienicosanitàries.

10. Mantenir-los lligats durant la major part del dia o limitar-los de forma duradora el moviment necessari per a ells. Resta totalment prohibit lligar les mares lactants.

11. Mantenir-los a locals públics o privats en condicions de qualitat ambiental, lluminositat, soroll, fums i similars que els puguin afectar tant físicament com psicològicament.

12. Fer que l'animal participi en baralles de cans.

13. Fer que l'animal participi en baralles de galls.

14. Fer que l'animal participi en baralles d'altres espècies d'animals, ja sigui entre exemplars de la mateixa espècie o d'espècies diferents.

15. Ensinistrar animals amb el fi de reforçar la seva agressivitat.

16. Experimentar amb qualsevol tipus d'animal.

17. Sacrificar els animals de companyia de forma no eutanàsica. El sacrifici d'aquests animals només podrà ser realitzat per un facultatiu veterinari i amb procediments eutanàsics, sense sofriment per a l'animal. Només es podrà sacrificar un animal de companyia en el cas que aquest pateixi una malaltia dolorosa i incurable o que presenti un comportament perillós per a les persones.

18. Les persones posseïdores d'un animal estan obligades, en cas de defunció d'aquest, a portar-ne les restes a la clínica veterinària o a un gestor autoritzat per a la seva incineració. Queda totalment prohibit abandonar els cadàvers o enterrar-los tant en espais públics com privats.

19. No procurar assistència veterinària i la cura necessària davant indicis de malaltia, així com allargar el sofriment davant situacions de malalties sense cura o vellesa, procurant en aquest cas la mort mitjançant procediments eutanàsics amb atordiment previ duit a terme per facultatius.

20. El subministrament de verí o d'aliments que continguin substàncies que danyin la salut de l'animal o en provoquin la mort.

Article 10

Tinença i criança d'animals domèstics en els domicilis

1. Amb caràcter general s'autoritza la tinença d'animals domèstics als domicilis particulars, sempre que es compleixi amb les condicions de manteniment higienicosanitàries, de benestar i de seguretat per als animals i les persones.

2. La criança d'animals domèstics en domicilis particulars, tant si és a terrasses, terrats o patis, està condicionada al fet que es compleixin les condicions de manteniment higienicosanitàries, de benestar i de seguretat per a l'animal i per a les persones. Si aquesta criança es realitza en més d'una ocasió, serà considerada com a centre de cria i, per tant, sotmesa als requisits d'aquests centres.

En tot cas, les transaccions d'aquests animals de companyia entre persones particulars no tendran afany de lucre, de conformitat amb la legislació vigent en matèria de protecció dels animals. Aquests animals hauran d'estar correctament identificats, abans de qualsevol transacció, tal com indica l'article 1.5 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Comerç i Indústria, de 21 de maig de 1999, per la qual es regula la identificació dels animals de companyia a les Illes Balears.

Article 11

Responsabilitat general de les persones posseïdores

1. La persona posseïdora d'un animal, sens perjudici de la responsabilitat subsidiària de la persona propietària, és responsable dels danys, els perjudicis i les molèsties que ocasioni el seu animal a les persones, a altres animals, a les coses, a les vies i als espais públics, i al medi natural en general, d'acord amb el que estableixi la legislació civil aplicable.

2. Quan es tracti d'animals salvatges o d'animals de companyia exòtics, la tinença dels quals és permesa i que, per llurs característiques, puguin causar danys a les persones, a altres animals, a les coses, a les vies i espais públics i al medi natural, ha de mantenir-los en captivitat de manera que es garanteixin les mesures de seguretat necessàries. Així mateix, no pot exhibir-los ni passejar-los per les vies i els espais públics, i ha de tenir subscrita una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i una llicència per a animals potencialment perillosos, en el cas que sigui necessària.

3. Així mateix, la persona posseïdora està obligada a evitar-ne la fugida, tant dels exemplars com de les cries d'aquests.

4. Les persones propietàries o posseïdores d'animals de companyia estan obligades a comunicar la desaparició de l'animal a l'Ajuntament on estigui censat en un termini de 24 hores, de manera que en quedi constància.

Article 12

Responsabilitats pel que fa a la convivència

1. Les persones posseïdores d'animals estan obligats a adoptar les mesures necessàries perquè la tranquil·litat dels veïnats no sigui alterada pel comportament dels seus animals.

2. És recomanable des de les 22 hores fins a les 8 hores no deixar a patis, terrasses, galeries i balcons o altres espais oberts animals domèstics que amb els seus sons, crits o cants destorbin el descans del veïnat. Les persones propietàries o posseïdores tendran cura que, ni sols ni en la seva presència, aquests animals molestin persones, el veïnat, de la qual cosa es podran exigir responsabilitats.

3. Es prohibeix deixar sols a patis, terrasses i balcons els cans que per la seva especial condició o caràcter irritable es manifestin amb insistents lladrades, encara que sigui en hores diürnes. Les seves persones propietaris o posseïdores tendran cura, en tot cas, que, ni sols ni en la seva presència, aquests animals molestin el veïnat.

4. A balcons, terrasses i similars s'hauran de prendre mesures necessàries per evitar que els animals, especialment cans o moixos, puguin afectar amb les seves deposicions i orines els pisos inferiors o a la via pública.

Article 13

Responsabilitats de l'Ajuntament

Correspon a l'Ajuntament vetllar per la difusió d'una tinença i criança responsable dels animals, així com de la present ordenança, mitjançant campanyes i aquelles actuacions que es considerin adients.

Article 14

Col·laboració amb l'acció inspectora

Les persones posseïdores d'animals i les persones de titulars de nuclis zoològics han de permetre a les autoritats competents les inspeccions i facilitar-los la documentació exigible.

 

Títol II Presència d'animals a la via pública i a zones comunitàries

Article 15

Placa identificadora

Els cans i els moixos han de portar d'una manera permanent pels espais o les vies públiques una placa identificadora, que serà entregada per l'Ajuntament

Article 16

Mètodes subjecció

A les vies públiques, llocs i espais públics en general, els cans, independentment de la raça, sempre han d'anar lligats, amb la corresponent corretja, i han de dur collar reglamentari i/o arnès.

L'ús del morrió és obligatori per als animals d'aquelles races per a les quals així ho estableixi la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos, com és el cas de les races considerades perilloses.

Queda totalment prohibit l'ús de collars de càstigs, entesos aquests pels que són metàl·lics, amb o sense punxes, i aquestes recobertes o no de plàstic, els que provoquen asfixia (nus escorredor) o collars de descàrregues elèctriques.

Article 17

Deposicions

1. Les persones propietàries o posseïdores dels animals domèstics tenen l'obligació d'evitar en tot moment que aquests causin danys o embrutin els espais públics i les façanes.

2. Com a mesura higiènica ineludible es prohibeix deixar les deposicions fecals dels cans i altres animals a les vies públiques, o a qualsevol lloc destinat all trànsit de vianants i especialment en els parcs infantils, zones d'esbarjo i proximitats a centres educatius. La persona que porti l'animal està obligat a la retirada d'aquestes de la part de la via pública que resulti afectada i a dipositar-les als llocs adequats que estableixi l'Ajuntament.

3. Així mateix, es prohibeix que els animals orinin en els parcs infantils, zones d'esbarjo, proximitats de centres educatius, façanes d'edificis i mobiliari urbà. Cal que realitzin les seves necessitats en els llocs expressament habilitats o en tot cas en els embornals de la xarxa de clavegueres, a la part inferior de la vorada de la vorera, en els escocells dels arbres o espais verds no urbans. L'incompliment d'aquest punt serà motiu de sanció.

En tot cas, el propietari o posseïdor de l'animal estarà obligat a retirar les restes d'orina d'aquest, aplicant una dissolució d' aigua amb vinagre comú que tindrà entre el 20% i 50% de vinagre. 

Aquest incompliment donar lloc a les següents infraccions que s'afegeixen a l'annex de quadre d'infraccions o sancions de quantia fixa de l'ordenança:

9bis

LLEU

Art.17.3

Que els animals orinin a façanes d'edificis o mobiliari urbà

200€

9ter

LLEU

Art.17.3

No retirar les restes d'orina aplicant una dissolució d'aigua amb vinagre

200€

9quarter

GREU

Art.17.3

L'acumulació de les dues infraccions anteriors

500€

 

Article 18

Transport públic

1. Les persones que condueixin o siguin encarregades dels mitjans de transport públic podran prohibir el trasllat d'animals quan considerin que poden ocasionar molèsties a la resta del passatge, llevat del cas dels cans d'assistència que acompanyin deficients visuals. En qualsevol cas, podran indicar un lloc determinat del vehicle per a la ubicació de l'animal.

2. Poden ser traslladats en transports públics urbans tots aquells animals de companyia que puguin ser portats durant el trajecte per mitjà de cistelles, gàbies o en braços del seu amo o posseïdor. Si superen els 15 kg i és permès el seu transport, aquests hauran de dur morrió per evitar possibles incidències amb la resta de passatge.

3. Si el conductor o conductora d'un vehicle atropella un animal, tendrà l'obligació de comunicar-ho immediatament a les autoritats competents municipals o bé, pels seus propis mitjans, traslladar-lo a la clínica veterinària més propera.

Article 19

Accés a llocs de pública concurrència

En l'accés dels animals a llocs de pública concurrència, es tendrà en compte el següent:

1. L'entrada de cans, moixos o altres animals a tota mena de locals destinats a la fabricació, emmagatzematge, transport, venda o qualsevol tipus de manipulació d'aliments queda expressament prohibida.

2. A les piscines públiques queda prohibida la circulació o permanència de cans o altres animals durant la temporada de bany. En tot cas, les autoritats municipals determinaran els punts i les hores en què podran circular i romandre els cans sobre els esmentats llocs públics de bany del terme municipal.

3. Està prohibida la presència de cans als parcs infantils o jardins d'ús per part d'infants i el seu entorn, amb l'objectiu d'evitar les deposicions i miccions dins d'aquests espais.

4. Les anteriors limitacions no són aplicables als cans pigall de les persones invidents.

Article 20

Ascensors i altres espais de propietat privada

A les parts comunes dels immobles col·lectius, com ara escales, ascensors, vestíbuls, patis, recintes enjardinats o estances comunes, els animals de companyia han de conduir-se en tot moment proveïts de cadena o corretja i morrió, quan hi hagi obligació, o bé dins gàbia o cistella de transport, que eviti la seva escapada o molèsties per a la resta de veïnats o persones usuàries

Les persones acompanyades de qualsevol animal utilitzaran els ascensors d'edificis quan aquests aparells no siguin ocupats per altres persones, excepte en els casos en què aquestes altres persones n'autoritzin l'ús simultani.

Article 21

Prohibicions

1. No es permet l'accés d'animals als parcs infantils ni rentar-los a la via pública ni a les fonts, ni fer-los beure aigua en contacte amb els sortidors de les fonts públiques.

2. Es prohibeix fixar anuncis a la via pública sobre transaccions d'animals on no consti el número de nucli zoològic del centre venedor o donant. En especial, es prohibeixen els anuncis de particulars per a la cria i/o venda, o qualsevol transacció de llurs animals de companyia.

3. No és permès alimentar de manera general els animals (cans, moixos, coloms, etc.) a la via pública, parcs, solars o altres espais similars, amb excepció de les zones que l'Ajuntament establirà a aquest efecte, a les quals per raons sanitàries i d'higiene s'haurà de fer seguint els criteris establerts pel municipi.

 

Títol III Cans potencialment perillosos

 Capítol I

Disposicions generals

Article 22

Definició

Es consideren cans potencialment perillosos:

1. Els que pertanyen a una de les races següents o llurs encreuaments: bullmastiff, dòberman, dog argentí, dog de Bordeus, fila brasiler, mastí napolità, pit-bull, presa canari, rottweiler, bull terrier de Staffordshire, terrier de Staffordshire americà, tosa japonès i Akita Inu. Aquest llistat pot ser modificat per l'autoritat competent.

2. Aquells que per les seves característiques racials i d'acord amb la normativa vigent poden ser considerats potencialment perillosos.

3. Els que han estat ensinistrats per a l'atac i defensa.

4. Els que presentin un caràcter marcadament agressiu i els que hagin protagonitzat episodis d'agressions a persones o altres cans sigui quina sigui la seva raça.

5. Els que presentin totes o gran part de les característiques següents:

1. Forta musculatura, aspecte poderós, robust, configuració atlètica, agilitat, vigor i resistència.

2. Marcat caràcter i gran valor.

3. Pèl curt.

4. Perímetre de tòrax entre 60 i 80 cm, altura a la creu entre 50 i 70 cm, i pes superior als 20 kg.

5. Cap voluminós, cuboide, robust, amb crani ample i gran, i galtes musculoses i grosses. Mandíbules grans i fortes, boca robusta, ampla i profunda.

6. Coll ample, musculós i curt.

7. Pit robust, ample, gran, profund, costelles arquejades i llom musculat i curt.

8. Extremitats anteriors paral·leles, rectes i robustes, i extremitats posteriors molt musculades, amb potes relativament llargues formant un angle moderat.

 

Article 23

Determinació de la perillositat

Correspon als ajuntaments mitjançant informe veterinari determinar la potencial perillositat dels cans que manifestin un caràcter marcadament agressiu o que hagin protagonitzat agressions a persones o altres animals. La potencial perillositat s'haurà de determinar en atenció a criteris objectius, bé d'ofici o després d'una notificació o denúncia, amb l'informe previ d'un/a veterinari/ària habilitat/ada per a aquesta tasca.

A efectes d'aquest article, les persones propietàries o posseïdores de cans que hagin causat lesions a persones o altres animals estan obligades a:

 

a. Facilitar les dades de l'animal agressor i les seves pròpies a la persona agredida i als agents de l'autoritat que ho sol·licitin.

b. Comunicar l'agressió i presentar la documentació sanitària de l'animal, en un termini màxim de les 24 hores posteriors als fets, a les autoritats municipals i posar-se a la seva disposició.

c. Sotmetre l'animal agressor a observació veterinària i presentar el corresponent certificat veterinari amb les especificacions de l'apartat següent als serveis municipals en el termini de 15 dies d'haver-se iniciat l'observació veterinària. Quan les circumstàncies ho requereixin i l'autoritat municipal ho consideri necessari, es podrà obligar a recloure l'animal agressor en un centre autoritzat per sotmetre'l a observació veterinària, cas en el qual les despeses ocasionades seran a càrrec de la persona propietària o posseïdora.

Els professionals veterinaris d'Inca també tenen l'obligació de notificar a l'Administració municipal els casos que hagin atès consistents en lesions produïdes per agressions entre cans. Aquesta comunicació es realitzarà mitjançant una instància o correu electrònic i haurà d'especificar la potencial perillositat dels cans, a l'efecte de considerar-los potencialment perillosos.

Article 24

Llicència per a la tinença i conducció

1. Tots els cans potencialment perillosos que resideixin habitualment en el municipi hauran d'estar censats en aquest ajuntament, i el seu propietari haurà de disposar de la corresponent llicència administrativa emesa per aquest ajuntament, per a l'obtenció de la qual és preceptiu ser major d'edat.

2. Tota persona que condueixi per espais públics un ca potencialment perillós haurà de disposar i portar a sobre l'oportuna llicència.

3. Els requisits per a l'atorgament d'aquesta llicència són els establerts per la legislació específica de cans potencialment perillosos i té un període de validesa de 5 anys, tot podent ser renovada successivament.

No obstant això, la llicència perdrà la seva vigència en el moment en què la persona titular deixi de complir qualsevol dels requisits establerts per a la seva obtenció.

4. La intervenció, mesura cautelar o suspensió que afecti la llicència administrativa en vigor, acordada en via judicial o administrativa, seran causa per denegar l'expedició d'una altra de nova o la renovació de la que es té, fins que aquestes s'hagin aixecat.

5. Qualsevol variació de les dades que figurin en aquesta llicència haurà de ser comunicada per la persona titular en el termini de quinze dies, comptats des de la data en què es produeixi.

Article 25

Obligacions

1. Les persones propietàries i posseïdores dels cans potencialment perillosos han de prendre les mesures necessàries per evitar possibles molèsties i perjudicis a les persones, animals i béns, i hauran de complir els requeriments previstos a la legislació vigent de cans potencialment perillosos.

2. En particular, les condicions d'allotjament han de complir els següents requisits:

a) Les parets i les balles o tanques han de ser suficientment altes i consistents, i han d'estar ben fixades amb l'objectiu de suportar el pes i la pressió de l'animal.

b) Les portes de les instal·lacions han de ser resistents i efectives com la resta del contorn, i el seu disseny ha d'evitar que els animals puguin desencaixar o obrir, ells mateixos, els mecanismes de seguretat.

c) El recinte ha d'estar convenientment senyalitzat amb l'advertència que hi ha un ca d'aquests tipus.

3. Les persones propietàries o posseïdores de cans potencialment perillosos han de complir les següents obligacions:

a. Disposar de llicència municipal per a la tinença de cans potencialment perillosos. Aquesta llicència té un període de validesa de 5 anys, i podrà ser renovada successivament. Qualsevol variació de les dades que hi figuren ha de ser comunicada per la persona titular en el termini de 15 dies des de la data en què es produeixi.

b. Contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi les indemnitzacions per danys o lesions que aquests animals poguessin provocar a les persones i altres animals i, en tot cas, no inferior a 150.000 euros, i que inclogui les dades d'identificació de l'animal.

c. Totes aquelles obligacions per a qualsevol persona propietària o posseïdora d'un animal de companyia.

 

 

​​​​​​​Capítol II Seguretat i ensinistrament

Article 26

Mesures seguretat

Les persones propietàries i posseïdores de cans considerats potencialment perillosos hauran de complir les mesures següents:

1. Les persones menors d'edat i les que hagin estat privades judicialment o governativament per a la tinença d'aquests animals no poden conduir, adquirir o ser propietàries d'aquest tipus de cans.

2. A les vies públiques, parts comunes d'immobles col·lectius, transports públics i llocs i espais d'ús públic en general han d'anar lligats, amb cadena o corretja no extensible de menys de 2 metres, i proveïts de morrió. No es pot portar més d'un ca per persona.

3. No s'autoritza la cria d'aquests cans a les persones propietàries particulars.

4. La sostracció o pèrdua de l'animal haurà de ser comunicada per la persona titular immediatament al Registre Municipal en el termini màxim de 24 hores des que es tengui coneixement dels fets.

Article 27

Ensinistrament

No es permet a particulars l'ensinistrament de cans per a l'atac i defensa. Les instal·lacions degudament autoritzades podran realitzar aquesta activitat amb cans destinats a activitats de vigilància i de guarda pròpies d'empreses de seguretat i dels cossos de seguretat de les diferents administracions públiques.

   

Títol IV Exòtics i altres animals

 Capítol I

Animals exòtics i altres animals no considerats de companyia

Article 28

Animals exòtics

La tinença d'animals exòtics o salvatges en domicilis particulars està condicionada que es compleixin les condicions següents:

1. La tinença d'animals d'espècies no autòctones es regeix pel que estableixen els tractats i convenis internacionals signats per l'Estat espanyol, per la normativa comunitària, nacional i autonòmica de protecció dels animals, i les disposicions que les desenvolupen.

2. Les persones propietàries d'una espècie de fauna no autòctona, sempre que la tinença de la qual sigui permesa, hauran d'acreditar documentalment la seva procedència legal.

3. No és permesa la tinença d'animals d'agressivitat manifesta o que puguin representar un perill sense autorització expressa de l'Ajuntament, sense perjudici de la normativa aplicable. Es consideren animals que poden representar un perill aquells animals salvatges en captivitat que compleixin algun dels requisits següents:

a) Els rèptils consistents en cocodrils, caimans i ofidis verinosos, i la resta que superin els 2 kg de pes actual o adult; els artròpodes i peixos la inoculació dels quals requereixi l'hospitalització de l'agredit; els mamífers que superin els 10 kg en estat adult.

b) Els animals que manifestin un caràcter marcadament agressiu o que hagin agredit les persones o altres animals.

4. En tot moment aquests animals estaran allotjats en un entorn adequat a la seva espècie que garanteixi les seves necessitats i benestar.

5. L'Ajuntament determinarà, si escau, les espècies sotmeses a autorització expressa.

6. La persona posseïdora d'un animal salvatge no autòcton en captivitat ha de tenir subscrita una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil.

7. Els animals salvatges en captivitat estaran inscrits al Registre Censal Municipal d'Animals Salvatges en Captivitat, que contindrà, com a mínim, les dades de la persona propietària o posseïdora relatives al nom i cognoms.

8. Quan un animal salvatge o exòtic no hagi estat declarat i censat en el termini establert o es comprovi que no s'han adaptat les condicions de la seva tinença, l'Ajuntament podrà decomissar-lo i portar-lo a un nucli zoològic adient, on quedarà en custòdia fins que el propietari adapti la seva situació a aquesta ordenança. Les despeses de custòdia i manteniment de l'animal en aquest centre correran a càrrec de la persona propietària.

Article 29

Fauna autòctona protegida

Queda prohibida la tinença i exhibició pública d'animals d'espècies protegides o llurs parts, ous o cries (vius o dissecats), excepte aquells que, d'acord amb la normativa vigent, s'autoritzin excepcionalment per raons d'ordre educatiu, cultural i d'altres regulats per la normativa específica. Es prohibeix qualsevol altra actuació, activitat o transacció relacionada amb aquests.

Article 30

Animals domèstics no considerats de companyia

1. La tinença i criança de coloms així com la d'altres animals domèstics considerats de consum humà (conills, aus de corral, etc.) en domicilis particulars resta sotmesa a autorització expressa d'aquest ajuntament. L'autorització determinarà les obligacions del propietari de l'animal no considerat de companyia i farà referència a les condicions higièniques i sanitàries, i a les referents a l'absència de molèsties i perillositat per part de l'animal.

2. La tinença i criança dels animals a què fa referència el paràgraf anterior serà considerada una activitat econòmica quan el nombre d'animals excedeixi el límit de les necessitats de consum immediates de la unitat familiar de la persona posseïdora. En aquest cas caldrà que aquesta sol·liciti i obtingui la corresponent llicència municipal d'activitats.

3. En principi, i llevat d'autorització expressa que recollirà les condicions específiques de l'excepció, no s'autoritzarà dins del nucli urbà el manteniment de bovins de producció làctia (vaqueries) i la tinença i criança de grans animals (estiguin o no destinats al consum o a l'oci).

 

Capítol II Animals peridomèstics

Article 31

Control

L'Ajuntament és el responsable del control de les poblacions d'animals peridomèstics.

Article 32

Mesures

És obligació de les persones propietàries dels immobles l'establiment de mesures dissuasives o correctores adients en aquests, així com en aquells l'estat precari dels quals requereixi l'establiment d'aquelles obres infraestructurals necessàries per tal d'evitar la instal·lació, l'establiment i la cria d'animals peridomèstics.

  

​​​​​​​​​​​​​​Títol V Establiments de venda i altres nuclis zoològics

Capítol I

Disposicions generals

Article 33

Definició

Es consideren nuclis zoològics els establiments de venda d'animals així com tots aquells que alberguen col·leccions zoològiques d'animals de la fauna salvatge amb finalitats científiques, culturals o recreatives i de reproducció, de recuperació, d'adaptació i/o de conservació d'aquests animals, així com les instal·lacions per al manteniment temporal d'animals domèstics de companyia i el domicili dels particulars on es fan vendes o altres transaccions amb animals, i els de característiques similars que es determinin per via reglamentària. En queden excloses les instal·lacions que allotgin animals que es criïn per a la producció de carn, de pell o d'algun altre producte útil per a l'ésser humà, i els animals de càrrega i els que treballen en l'agricultura.

Article 34

Certàmens

Queda totalment prohibida la venda d'animals de companyia fora dels certàmens o d'altres concentracions d'animals vius i establiments de venda i de cria autoritzats.

Article 35

Venda ambulant

Queda prohibida la venda ambulant d'animals de companyia així com els anuncis a la via pública, portals web, xarxes socials, revistes o diaris, que ofereixin la venda o donació d'animals sense el número de nucli zoològic o de l'associació protectora legalment reconeguts.

Article 36

Intervenció municipal

Totes les activitats relacionades amb l'allotjament, la comercialització, el manteniment i la reproducció d'animals queden subjectes a l'atorgament de la corresponent llicència municipal i inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics. En aquest supòsit s'inclou el domicili de particulars on es fan vendes o altres transaccions amb animals, o que disposin de diverses espècies zoològiques diferents i/o en un nombre que pugui comportar riscos sanitaris.

Article 37

Inspecció

L'Ajuntament podrà inspeccionar els nuclis zoològics permanents i itinerants, així com els certàmens i altres activitats que es realitzin amb animals.

 

Capítol II

Establiments de venda

Article 38

Requisits generals

Els establiments de venda d'animals han de tenir l'autorització municipal d'obertura, estar inscrits en el Registre de Nuclis Zoològics del Servei de Ramaderia de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, i complir els requisits següents:

a. Tenir en perfectes condicions higienicosanitàries tant l'establiment com els animals que romanen a dins.

b. Disposar d'un llibre de registre oficial o diligenciat per l'Administració competent en què consti data d'entrada, procedència, identificació individual de l'animal, data de sortida i destinació.

c. Disposar de l'acreditació de la procedència de tots els animals dipositats a l'establiment.

d. Vendre els animals de companyia identificats.

e. Vendre els animals en bones condicions sanitàries, desparasitats i sense símptomes aparents de patologies psíquiques o físiques. Els establiments són responsables de les malalties d'incubació i genètiques diagnosticables en ells i en els seus progenitors, no detectades en el moment de la venda.

f. Lliurar al comprador un document on s'acrediti data de venda, tipus, raça, edat, procedència, criador de l'animal, estat sanitari i altres característiques que ha de conèixer per mantenir l'animal en les òptimes condicions higienicosanitàries i de benestar.

g. Prendre les mesures necessàries per a l'eliminació sanitària dels cadàvers i deixalles.

h. Prendre mesures adients per tal d'evitar molèsties al veïnat, sorolls, olors, etc.

i. Tenir en lloc visible l'acreditació de llur inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics, quan es tracti d'establiments d'accés públic.

j. Els animals han de col·locar-se a una distància no inferior a 1 metre de l'accés de l'establiment, a zones en què no puguin ser molestats ni vistos des de la via pública o des dels passadissos interiors dels establiments comercials col·lectius.

k. Les manipulacions dels animals s'han d'efectuar a zones de l'establiment adients per a tal efecte i per part de personal que disposi del curs de benestar animal/ cuidador d'animals.

l. Els establiments hauran de disposar de productes alimentaris en perfecte estat de conservació per atendre les necessitats de les espècies animals que tenen a la venda.

 

 

​​​​​​​Article 39

Documentació

La sol·licitud de llicència municipal d'obertura dels establiments de venda, de cria i de manteniment d'animals s'haurà de presentar acompanyada de la documentació exigida a tots els establiments i la següent documentació addicional:

1. Memòria tècnica subscrita pel facultatiu veterinari amb les determinacions següents:

a) Condicions tècniques de l'establiment.

b) Pla de control de desratització, desinsectació i desinfestació.

c) Programa d'higiene i profilaxi de les diferents espècies d'animals que es venen, que preveurà: inspecció a l'entrada dels exemplars, desparasitació externa, desparasitació interna, règim de vacunes, inspecció sanitària (periodicitat i documentació sanitària), identificació i cens dels animals que ho requereixin, neteja de gàbies i recintes, existència de farmaciola o no, descripció de la sala i sistemes d'aïllament sanitari, gestió de cadàvers i gestió de residus sanitaris (xeringues, medicaments, etc.).

d) Pla d'alimentació per mantenir els animals en un estat de salut adequat.

e) Definició de mesures de protecció i seguretat aplicades per evitar la fugida dels animals i la producció de danys.

f) Zona de descans i esbarjo dels animals, fora de l'horari comercial.

2. Document acreditatiu de la superació del curs de cuidador o cuidadora dels animals.

3. Dades identificatives del servei veterinari al qual queda adscrit l'establiment per a l'atenció dels animals objecte de la seva activitat.

Article 40

Condicions

Tots els establiments comercials hauran de comptar amb el següent condicionament:

a. Extensió suficient de les instal·lacions dels animals per assegurar el seu benestar, respectant les mesures higienicosanitàries adients i requeriments comportamentals de les diferents espècies allotjades.

b. Sistemes d'aireig natural o artificial que asseguri l'adequada ventilació del local.

c. Safareigs, estris per a la gestió dels residus i tot allò que sigui necessari tant per mantenir netes les instal·lacions com per preparar en condicions l'alimentació dels animals.

d. Revestiments de materials que assegurin la perfecta i fàcil neteja i desinfecció. Les unions entre el sòl i les parets seran preferiblement de perfil còncau.

e. Il·luminació natural o artificial suficient (festius inclosos) per permetre realitzar les operacions pròpies de l'activitat i el manteniment dels animals en perfectes condicions.

f. Mesures d'insonorització adequades al tipus d'animals de l'establiment.

g. Control ambiental de plagues.

h. Els habitacles han de situar-se de manera que els animals que hi hagi a cada un d'ells no puguin ser molestats pels que es troben en altres habitacles. Si uns habitacles estan situats sobre dels altres, es prendran les mesures per impedir que es comuniquin els residus orgànics sòlids o líquids generats per aquests.

i. El nombre d'animals de cada habitacle serà en funció dels requisits de manteniment de cada espècie, de manera que es pugui garantir el seu benestar.

j. Tots els habitacles tendran un recipient per al subministrament d'aigua potable; de la mateixa manera el menjar es dipositarà en menjadores i l'aigua, en abeuradors, de manera que no puguin ser fàcilment embrutats. Els recipients hauran de ser de materials de fàcil neteja.

k. Els habitacles i els animals es netejaran amb la freqüència que especifiqui la memòria tècnica realitzada per un veterinari facultatiu.

 

Article 41

Dades identificatives dels animals

1. A cada un dels habitacles ha de figurar una fitxa a la qual consti el nom comú i científic de l'animal, amb la finalitat de facilitar que els possibles compradors disposin d'àmplia informació sobre els animals a adquirir.

2. Sense perjudici del que disposa el punt anterior d'aquest article, cada establiment ha de disposar de fitxes, agrupades per famílies, a les quals constin les característiques dels animals que allotgin i, en particular, les següents:

a. Mida màxima a la qual pot arribar l'animal d'adult.

b. Particularitats alimentàries.

 

​​​​​​​c. País i zona d'origen de l'animal, i àrea de distribució de l'espècie.

d. Tipus i dimensió de la instal·lació adient, amb indicació dels elements accessoris recomanables.

e. Particularitats i incompatibilitats de les espècies.

f. Condicions de manteniment, sanitàries i de benestar necessàries.

g. Consells d'educació.

h. Procedència de l'animal, cal fer constar si ha estat criat en captivitat o ha estat objecte de captura.

Aquestes fitxes hauran d'estar signades per un veterinari o veterinària.

 

Capítol III

Altres nuclis zoològics

Article 42

Requisits generals

Els requisits contemplats a l'article 38 són d'aplicació als nuclis zoològics regulats en aquest capítol en tot allò que sigui pertinent.

Article 43

Atraccions amb animals

Els circs, zoològics ambulants, atraccions amb animals i similars, a més de complir la normativa vigent, per instal·lar-se dins del municipi hauran d'obtenir, amb informe tècnic previ, la llicència municipal corresponent.

Article 44

Certàmens

1. Els certàmens d'animals (mercats, exhibicions, mostres...) que puguin celebrar-se a Inca, siguin itinerants o no, hauran de sol·licitar l'informe favorable d'aquest ajuntament, com a mínim en els 10 dies anteriors a la presentació de la sol·licitud d'autorització a l'oficina comarcal de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern balear. La sol·licitud de l'informe anirà acompanyada de la documentació següent:

a. Identificació del certamen.

b. Descripció del lloc on es vol celebrar.

c. Dies i hores de celebració del certamen.

d. Nombre aproximat d'animals, classificat per espècies, que concorreran al certamen.

e. Programa de mesures sanitàries que s'adoptaran durant la celebració del certamen, signades pel veterinari responsable.

f. Nom, adreça i telèfon de la persona o persones encarregades de l'organització del certamen, a l'efecte de comunicació urgent.

g. Normes de participació i memòria justificativa dels mitjans de neteja i desinfecció de les instal·lacions o espais que s'utilitzin, zona d'aïllament sanitari dels animals, veterinari responsable i certificat de les condicions higienicosanitàries dels animals i de les instal·lacions, característiques de les gàbies i/o tancats per allotjar els animals, sistema de recollida i eliminació de femtes i residus, acreditació de la procedència dels animals, i tot allò que sigui de rellevància o interès per a l'emissió de l'informe.

2. En el cas concret del passeig amb poni ofert dins d'un certamen, aquesta activitat no precisa d'autorització concreta per part de la Direcció General d'Agricultura i Pesca, Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca; sí serà necessària per part de l'Ajuntament.

Aquestes activitats no suposen una minva del benestar dels animals sempre que compleixin les següents condicions:

a. Que els ponis pertanyin a una explotació inscrita en el Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears.

b. Que el transport fins al certamen es realitzi per un operari i un vehicle que estigui d'alta en el Registre de Transportistes, Contenidors i Mitjans de Transport de les Illes Balears.

c. Que s'atenguin les necessitats de beguda i alimentació dels animals, i si és necessari, es protegeixin de les condicions meteorològiques adverses.

d. Que la jornada màxima de feina de cada exemplar sigui com a màxim de 7 hores.

e. Que es disposi de la llicència o llicències d'activitats que pertoquin.

  

 

​​​​​​​Títol VI Normes sanitàries

Article 45

Condicions generals

Tot animal de companyia té el dret i el seu propietari té el deure d'oferir-li les atencions sanitàries i els controls veterinaris necessaris per mantenir un bon estat de salut i evitar la transmissió de malalties a persones o altres animals, segons especifica l'article 9 del Decret 21/2015, de 14 d'abril, pel qual es regulen les mesures de control, prevenció i vigilància epidemiològica de la ràbia en animals i d'altres zoonosis en animals de companyia en l'àmbit de les Illes Balears.

Article 46

Documentació sanitària

Els animals hauran de disposar de la corresponent documentació sanitària en la qual s'especifiquin les vacunes, els tractaments que se'ls hagin aplicat i la implantació d'un microxip homologat. Es podrà acordar demanar les dades genètiques, si escau.

Segons l'article 4 del Decret 21/2015, de 14 d'abril, pel qual es regulen les mesures de control, prevenció i vigilància epidemiològica de la ràbia en animals i d'altres zoonosis en animals de companyia en l'àmbit de les Illes Balears, es considera obligada la vacunació dels cans contra la ràbia, a partir del tres mesos d'edat, i la posterior revacunació anual. És recomanable per a moixos i fures a partir de la mateixa edat i amb la mateixa periodicitat per a les revacunacions.

Article 47

Obligacions dels professionals veterinaris

1. Els veterinaris i veterinàries, consultoris veterinaris, clíniques veterinàries i hospitals veterinaris estan obligats a:

a. Comunicar tota malaltia transmissible a l'Ajuntament en la forma que estigui establerta, perquè independentment de les mesures zoosanitàries individuals es posin en marxa les corresponents mesures higienicosanitàries de protecció civil.

b. Informar la persona propietària o posseïdora de l'obligatorietat d'identificar el seu animal en el cas que pertanyi a una espècie d'identificació obligatòria (cans) i no estigui identificat amb la implantació d'un microxip homologat, i també de l'obligatorietat de registrar-lo en el cens del municipi on resideixi habitualment l'animal o en el Registre General d'Animals de Companyia (RIACIB).

c. Dur un arxiu amb la fitxa clínica dels animals atesos, el qual ha d'estar a disposició de les administracions que ho requereixin per portar a terme actuacions dins llur àmbit competencial, quan realitzin vacunacions i tractaments de caràcter obligatori com la implantació d'un microxip homologat, i si n'és el cas, del patró genètic.

2. L'Ajuntament només podrà utilitzar aquestes dades amb finalitats estadístiques, de promoció i prevenció sanitària. En cap cas podran ser cedides per a interessos privats o comercials.

3.  Els professionals veterinaris clínics d'Inca també tenen l'obligació de notificar a l'Administració municipal els casos que hagin atès consistents en lesions produïdes entre cans o d'aquests amb altres espècies. De la mateixa manera hauran d'especificar la potencial perillositat dels cans a l'efecte de considerar-los potencialment perillosos.

Article 48

Sacrifici i esterilització

1. El sacrifici dels animals domèstics només podrà realitzar-se en els casos previstos per la normativa aplicable i, en tot cas, s'ha d'efectuar de manera indolora i amb atordiment previ de l'animal, en la mesura que tècnicament sigui possible.

2. El sacrifici i l'esterilització dels animals de companyia han d'ésser realitzats sempre per professionals veterinaris.

​​​​​​​​​​​​​​Article 49

Protocol en cas de mossegades

1.   En cas que un animal de companyia mossegui o lesioni una persona o un altre animal, la persona propietària o posseïdora ha de:

a. Facilitar les seves dades i les de l'animal a la persona agredida o a les persones que representin legalment, i a les autoritats competents que ho sol·licitin.

b. Comunicar el fet a la secció competent de l'Ajuntament en el termini màxim de 24 hores, aportant la cartilla sanitària de l'animal.

c. Sotmetre l'animal a un període d'observació veterinària de 14 dies en el termini màxim de 24 hores des de l'agressió. Durant el període d'observació veterinària, quan sigui possible i sota responsabilitat de la persona propietària o posseïdora, l'animal podrà romandre al seu allotjament habitual, i haurà de realitzar controls veterinaris en cas de canvis en el comportament o estat de salut, i amb l'obligació de comunicar al professional veterinari qualsevol canvi sanitari o comportamental que observi. Quan ho aconselli alguna circumstància, es farà en un centre veterinari o en el centre que disposi l'Ajuntament; les despeses seran a càrrec del propietari.

d. Presentar al servei competent de l'Ajuntament el comprovant de l'inici d'observació veterinària en el termini màxim de 48 hores des que s'hagi produït la lesió, i el comprovant de finalització de l'observació veterinària en el termini màxim de les 48 hores posteriors a la terminació.

2.   Si l'animal agressor és rodamón o no té propietari conegut, el servei competent de l'Ajuntament es farà càrrec de la seva captura i de la seva observació veterinària.

 

Títol VII Cens Municipal i identificació

Article 50

Inscripció

Les persones propietàries o posseïdores d'animals de companyia els han d'inscriure en el Cens Municipal d'Animals de Companyia en el termini màxim de dos mesos des del naixement o des de la data d'adquisició o canvi de residència de l'animal. La persona propietària o posseïdora que dugui a terme la inscripció haurà d'aportar les seves dades, el document acreditatiu de la identificació de l'animal (implantació d'un microxip homologat) i el patró genètic, si es té, i, si es tracta d'un ca considerat potencialment perillós, la documentació específica requerida per a aquest tipus d'animals.

En el moment de la inscripció en el Cens serà lliurat un document acreditatiu d'aquesta. L'Ajuntament podrà establir la periodicitat de renovació del censal.

Article 51

Comunicacions al Cens

La mort, la cessió o el canvi de residència de l'animal s'han de comunicar al Cens Municipal en el termini màxim de dos mesos des que s'hagi produït.

La sostracció o pèrdua d'un animal de companyia s'ha de comunicar al Cens Municipal en el termini màxim de 48 hores des que es tengui coneixement del fet que s'hagi produït.

Article 52

Identificació

1. Els cans, moixos i altres espècies d'animals que l'Ajuntament pugui considerar necessari han d'estar identificats mitjançant una identificació electrònica amb la implantació d'un microxip homologat i les dades genètiques, si escau.

2. La persona o l'entitat responsable de la identificació de l'animal ha de lliurar a la persona posseïdora d'aquest un document acreditatiu en què constin les dades de la identificació de l'animal establertes per la legislació vigent en matèria de tinença d'animals. Així mateix, ha de comunicar les dades al Registre General d'Animals de Companyia en el termini de dos mesos, a comptar des de la identificació.

3. La identificació dels cans, moixos i altres espècies d'animals que l'Ajuntament pugui considerar necessària constitueix un requisit previ i obligatori per realitzar qualsevol transacció de l'animal, i ha de constar a qualsevol document que hi faci referència.

​​​​​​​​​​​​​​Article 53

Formació i procediment de cens

1. El Cens Municipal es formarà, portarà i actuarà per mitjans informàtics a través d'una base de dades del Àrea de Medi Ambient a la qual tendrà accés la Policia Local, en la qual constaran les dades relatives a:

- Data d'inscripció.

- Número d'inscripció.

- Codi de referència de la base de dades genètiques (patró d'ADN), si escau.

- Espècie, raça, sexe, mida i color.

- Any de naixement de l'animal.

- Domicili habitual de l'animal.

- Altres signes identificadors.

- Nom, cognoms i DNI de la persona propietària o posseïdora de l'animal.

- Domicili i telèfon de la persona propietària o posseïdora de l'animal.

- Data de fermesa de les resolucions de caràcter sancionador que resultin imposades a la persona propietària o posseïdora de l'animal per qualsevol de les infraccions previstes en aquesta disposició, amb menció del número d'expedient.

La resolució per la qual s'acorda la inscripció ha de ser notificada al propietari amb lliurament de la xapa identificativa a què fa referència l'article 54, juntament amb una targeta expressiva de les senyes de l'animal i el seu propietari/ària.

Article 54

Xapa d'identificació numerada

L'Ajuntament d'Inca facilitarà a les persones propietàries o posseïdores dels cans o moixos censats una xapa d'identificació numerada.

Els cans o moixos que circulin per les vies i espais públics al terme municipal han d'anar proveïts en lloc visible de l'al·ludida xapa. La xapa d'identificació numerada serà lliurada a la persona propietària o posseïdora de l'animal censat, amb pagament previ de la taxa municipal corresponent per la inscripció en el Cens Municipal. En cas que l'animal estigui esterilitzat, la persona propietària quedarà exempta del pagament de la taxa.

En cas de pèrdua, serà facilitada nova xapa amb el mateix número que l'anterior, amb pagament previ de la taxa municipal que estigui prevista per a les successives xapes (taxa per reexpedició de xapa identificativa).

L'ús de xapa falsa, entenent per aquesta tant la no expedida per l'Ajuntament, com la col·locació a un animal de xapa que correspongui a un altre del mateix o diferent amo, serà sancionat com a falta greu. Això sense perjudici de la responsabilitat penal que pugui recaure sobre l'autor del fet; a tal efecte, s'ha de notificar al Ministeri fiscal la resolució que iniciï el procediment sancionador.

Els propietaris de cans o moixos queden obligats a comunicar a l'Ajuntament qualsevol canvi de les dades que configuren el registre de l'animal (canvi de propietari i defunció).

Article 55

Serveis de sanitat preventiva

L'Ajuntament podrà realitzar, bé amb personal propi o bé a través de convenis o contractes amb institucions públiques o privades, serveis i campanyes de medi ambient preventiu; l'objecte fonamental de les campanyes serà informar els propietaris d'animals de companyia sobre les obligacions que els afecten; el personal pertanyent a aquest servei, acompanyat d'un agent de la Policia Local, podrà realitzar qualsevol funció que li sigui encomanada relativa a la gestió de la present ordenança (presa de mostra, validació de identificació, etc.).

 

Títol VIII Recollida d'animals de companyia abandonats

Capítol I

Dels animals abandonats

Article 56

Prohibicions

Està prohibit abandonar els animals.

Article 57

Servei de recollida

1. L'Ajuntament es farà càrrec de l'animal abandonat o rodamón fins que sigui recuperat, cedit o sacrificat d'acord amb la normativa aplicable i disposarà d'instal·lacions de recollida d'animals abandonats o perduts adequades i amb capacitat suficient per al municipi.

2. L'Ajuntament pot delegar la responsabilitat a què fa referència l'apartat anterior a administracions o entitats locals supramunicipals o a entitats externes, preferentment a associacions de protecció i defensa dels animals legalment constituïdes i que estiguin registrades com a entitat col·laboradora de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears.

3. Els mitjans emprats en la captura i transport dels animals de companyia tendran les condicions higienicosanitàries adients, i els animals seran adequadament atesos.

 

Capítol II

De la recuperació d'animals

Article 58

Termini i procediment

1. El termini per recuperar un animal sense identificació és de quinze dies. L'animal s'ha de lliurar amb la identificació corresponent i amb el pagament previ de totes les despeses originades.

2. Si l'animal porta identificació, s'ha d'avisar la persona propietària, la qual té un termini de vuit dies per recuperar-lo i abonar prèviament totes les despeses originades, segons indica l'article 30.3 de la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen en l'entorn humà. Un cop passat aquest termini, si la persona propietària o posseïdora no l'ha recollit, es considera abandonat i pot ésser cedit, acollit temporalment o, en últim extrem, sacrificat d'acord amb la normativa aplicable.

Article 59

Despeses

Per recuperar un animal el seu propietari haurà d'acreditar la seva propietat i abonar les despeses que hagi originat, inclosa, si és el cas, la d'identificació i registre censal, i la taxa municipal corresponent de recollida i manteniment. Si aquests tràmits finalment no es realitzen, l'animal es considerarà legalment abandonat.

Article 60

Captura de cans i moixos assilvestrats o ferals

1. Correspon l'Ajuntament la captura en viu de cans i moixos ensalvatgits per mètodes d'immobilització a distància.

2. En els casos en què la captura per immobilització o mitjançant llaços, xarxes, gàbies trampa no sigui possible, l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament d'Inca pot autoritzar excepcionalment l'ús d'armes de foc (sagetes amb anestèsia) i determinar qui ha d'emprar aquest sistema de captura excepcional.

Article 61

Control de moixos assilvestrats o ferals

1. Els moixos que conviuen en el municipi i que s'han agrupat en colònies formen part de la fauna urbana, i com a tal se'ls ha de respectar la forma de viure i, en la mesura que tècnicament sigui possible, se'ls ha de mantenir a l'espai que ocupen.

2. El control d'aquestes colònies de moixos es realitzarà mitjançant el sanejament dels animals, es procedirà al control de la natalitat de la colònia mitjançant l'esterilització d'aquests i la millora de les condicions de salubritat dels indrets on s'ubiquen.

3. L'Ajuntament determinarà aquells indrets on s'han de situar els dispositius per alimentar i abeurar als animals, així com la resta d'elements necessaris per mantenir les condicions de salubritat de la colònia –sorrals, zones d'aixopluc...

4. L'Ajuntament és el responsable del correcte manteniment dels animals que formen la colònia; el podrà portar a terme ell mateix o mitjançant voluntaris i associacions interessades.

 

​​​​​​​​​​​​​​Títol IX Règim sancionador

Capítol I

Règim d'infraccions

Article 62

Règim d'infraccions

Constitueixen infraccions administratives susceptibles de sanció municipal les accions i omissions que contravenen a les obligacions, deures, càrregues i prohibicions que estableix la present ordenança dins l'àmbit de les competències i responsabilitats municipal, i sense perjudici del que disposi la legislació vigent en matèria de protecció dels animals.

Serà responsable de les infraccions administratives i destinatària de les sancions qualsevol persona física o jurídica que per acció o omissió hagi comès la infracció.

Article 63

Tipificació de les infraccions

Sense perjudici d'allò previst a l'article anterior, les conductes tipificades com a infracció en aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 64

Infraccions lleus

Són infraccions administratives lleus d'aquesta ordenança les accions o les omissions següents:

1. No es podran posseir, en un mateix habitatge, més cans, moixos o altres animals assimilables dels prevists en aquest reglament

2. Fer exhibició ambulant d'animals com a reclam.

3. Fer donació d'un animal com a premi o recompensa.

4. Mantenir els animals en instal·lacions inadequades des del punt de vista de llur benestar, si no els comporta un risc greu per a la salut.

5. Les persones propietàries o posseïdores tendran cura que, ni sols ni en la seva presència, aquests animals molestin el veïnat, de la qual cosa es podran exigir responsabilitats.

6. Filmar escenes fictícies de crueltat, maltractament o sofriment d'animals, sense l'autorització administrativa prèvia.

7. Alimentar els animals a les vies o espais públics.

8. No facilitar-los l'alimentació suficient i equilibrada per mantenir uns bons nivells de nutrició i salut.

9. Rentar animals a la via pública, parcs, incloses les vies urbanes, i/o deixar-los beure aigua amorrats als brolladors o a les fonts públiques..

10. No posseir, el personal dels nuclis zoològics que manipuli animals, el certificat corresponent al curs de cuidador o cuidadora d'animals, reconegut oficialment.

11. No tenir en lloc visible l'acreditació de la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics.

12. Tenir lloc la inobservança de les obligacions d'aquesta ordenança que no tenguin transcendència greu per a la higiene, seguretat i/o tranquil·litat dels ciutadans i ciutadanes.

12 bis. No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal.

13. Qualsevol altra infracció de les disposicions d'aquesta ordenança no prevista expressament per aquest article i que no hagi estat tipificada de greu o molt greu.

​​​​​​​​​​​​​​Article 65

Infraccions greus

Són infraccions administratives greus d'aquesta ordenança les accions o les omissions següents:

1. No dur identificats els moixos, els cans i els altres animals que s'hagin d'identificar amb la xapa, entregada per l'Ajuntament d'acord amb el reglament.

2. Tenir en possessió un ca, un moix, no inscrit en el registre censal o tenir altres animals que s'hi hagin de registrar obligatòriament.

3. No vacunar els cans contra la ràbia o altres vacunes que es considerin obligatòries, segons la normativa vigent, o no aplicar-los els tractaments obligatoris.

4. No aportar els certificats veterinaris oportuns quan així ho requereixi l'Ajuntament en primera instància.

5. No haver identificat en els termini previs un ca o un moix amb microxip homologat i proveir-se del document sanitari.

6. Les infraccions de la 1 a la 5 són acumulatives.

7. No comunicar, la persona propietària o posseïdora, la desaparició d'un animal de companyia en els terminis prevists.

8. Mantenir els animals sense l'alimentació necessària o en instal·lacions inadequades des del punt de vista higienicosanitari, de benestar i de seguretat, si els comporta risc greu per a la salut.

9. Tenir com a allotjament habitual els celoberts o balcons i no disposar d'espai suficient i d'aixopluc contra la intempèrie, a més de prendre les mesures necessàries per evitar que els animals, especialment cans o moixos, puguin afectar amb les seves deposicions i orines els pisos inferiors o la via pública.

10. Abandonar animals.

11. Anul·lar els sistemes d'identificació sense prescripció ni controls veterinaris.

12. Maltractar o agredir físicament els animals.

13. Oposar resistència a la funció inspectora o posar entrebancs a la inspecció d'instal·lacions que allotgin animals.

14. Incomplir l'obligatorietat d'esterilitzar els animals de companyia en els supòsits determinats legalment.

15. Mantenir els animals en instal·lacions inadequades des del punt de vista de seguretat que presentin perill o molèsties greus per al veïnat o d'altres persones.

16. Permetre l'entrada d'animals als establiments relacionats a l'article 19 i la no-senyalització, quan s'escaigui aquesta prohibició.

17. Fer un ús no autoritzat d'animals en espectacles.

18. Vendre animals de companyia a persones menors de divuit anys i a persones incapacitades sense l'autorització dels qui en tenen la potestat o la custòdia.

19. No retirar les defecacions dels animals de la via pública o de qualsevol lloc destinat al trànsit de vianants.

20. Que hi hagi cans als parcs infantils o jardins d'ús per part de nens i el seu entorn, amb l'objectiu d'evitar les deposicions i miccions dins d'aquests espais.

21. Circular cans per les vies públiques, llocs i espais públics en general, i ascensors i altres espais de propietat privada sense complir les obligacions de vigilància i seguretat establertes en aquesta ordenança. Han d'anar lligats, amb la corresponent corretja, i dur collar.

22. Negar-se o resistir-se a subministrar dades o a facilitar la informació o documentació requerida per les autoritats competents o pels seus agents en el compliment de les seves funcions, així com subministrar informació o documentació falsa.

23. No disposar del llibre de registre oficial establert per als nuclis zoològics i per a les institucions, els tallers i les persones que practiquen activitats de taxidèrmia, o no tenir-lo diligenciat per l'Administració competent.

24. Incomplir, els nuclis zoològics, qualsevol de les condicions i els requisits establerts en el títol IV de la Llei de protecció dels animals.

25. No haver efectuat inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics.

26. No sol·licitar la preceptiva llicència municipal pels establiments o activitats en els casos en què sigui preceptiva o l'incompliment dels requisits exigits per a la seva instal·lació o funcionament.

27. Realitzar activitats d'ensinistrament sense acreditació professional oficial.

28. No sotmetre l'animal a observació veterinària contemplada a l'article 49 d'aquesta ordenança en cas de mossegada.

29. Incomplir l'obligació de vendre animals desparasitats i lliures de totes les malalties a què es refereix l'article 24.1.c. de la Llei de protecció dels animals.

30. No lliurar la documentació exigida en tota transacció d'animals.

31. Mantenir-los lligats durant la major part del dia o limitar-los de forma duradora el moviment necessari per a ells.

 

​​​​​​​32. Tenir lloc la inobservança de les obligacions d'aquesta ordenança que tenguin transcendència greu per a la higiene, seguretat i/o tranquil·litat dels ciutadans i ciutadanes.

33. No donar l'assistència veterinària a l'animal si ho precisa, o no evitar-li el sofriment.

34. Subministrar verí o aliments que continguin substàncies que danyin la salut de l'animal o provoquin la seva mort.

34 bis. No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal amb resultat d'afectació a ramat d'ovelles o similar.

Aquest incompliment donar lloc a les següents infraccions que s'afegeixen a l'annex de quadre d'infraccions o sancions de quantia fixa de l'ordenança:

10bis

LLEU

64.12bis

No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal.

300€

29bis

GREU

66.34bis

No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal amb resultat d'afectació a ramat d'ovelles o similar.

600€

35. Reincidir en la comissió d'infraccions lleus durant l'últim any.

Article 66

Infraccions molt greus

Són infraccions administratives molt greus d'aquesta ordenança les accions o les omissions següents:

1. No inscriure el ca considerat potencialment perillós en el Registre.

2. Portar els cans considerats potencialment perillosos deslligats i sense morrió a les vies públiques, a les parts comunes dels immobles col·lectius i en els llocs i espais públics en general.

3. No contractar l'assegurança de responsabilitat civil exigida per a la tinença o conducció de cans considerats potencialment perillosos.

4. Adquirir un ca potencialment perillós per persones menors d'edat o privades judicialment o governativament de la seva tinença.

5. Vendre o transmetre per qualsevol títol un ca o animal potencialment perillós a qui no disposi de llicència.

6. No complir les mesures de seguretat establertes per a les instal·lacions que allotgin cans considerats potencialment perillosos.

7. No mantenir en captivitat o en les condicions que per via reglamentària s'estableixin, o exhibir i passejar per les vies i els espais públics animals salvatges pertanyents a espècies de comerç permès que per llurs característiques puguin causar danys a les persones, als béns i al medi ambient.

8. Maltractar o agredir físicament els animals si els comporta conseqüències molt greus per a la salut.  

9. No evitar la fugida d'animals d'espècies exòtiques o d'espècies híbrides, de manera que pugui comportar una alteració ecològica greu.

10. Organitzar baralles de cans, de galls o d'altres animals, i també participar en aquest tipus d'actes.

11. Mantenir els animals sense l'alimentació necessària o en instal·lacions inadequades des del punt de vista higienicosanitari i de benestar, si els perjudicis als animals són molt greus.

12. Realitzar activitats d'ensinistrament d'atac no autoritzades.

13. Tenir cans o animals potencialment perillosos sense llicència.

14. L'ús de xapa falsa, entenent per aquesta tant la no expedida per l'Ajuntament com la col·locació a un animal de xapa que correspongui a un altre del mateix o diferent amo, serà sancionat com a falta molt greu.

15. Les deposicions i miccions de cans i moixos als parcs infantils o jardins d'ús per part de nens i el seu entorn, l'accés al qual tenguin prohibit aquests animals.

16. Reincidir en la comissió d'infraccions greus durant l'últim any.

 

Capítol II

Exercici de la potestat sancionadora municipal

 

Article 67

Potestat sancionadora i òrgans competents

1. Per imposar les sancions tipificades en aquesta ordenança se seguirà el procediment sancionador d'acord amb allò previst a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999 de 13 de gener i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Ajuntament de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

2. La competència per a la imposició de les sancions derivades d'aquesta ordenança correspondrà al batle.

Capítol III

Sancions i mesures cautelars

 

Article 68

Graduació de la sanció pecuniària

1. Per fixar l'import de la sanció pecuniària caldrà ajustar-se a allò que s'exposa a continuació i en el nombre següent:

a. Les infraccions lleus se sancionaran amb multa de 60,00 a 300,00 euros.

b. Les infraccions greus se sancionaran amb una multa de 300,01 a 1.000,00 euros.

c. Les infraccions molt greus se sancionaran amb una multa de 1.000,01 a 3.000,00 euros.

2. En la imposició de sancions es tendran en compte per graduar la quantia  de les multes els criteris següents:

1. La transcendència social o sanitària, i el perjudici causat per la infracció comesa.

2. L'ànim de lucre il·lícit i la quantia del benefici obtingut en la comissió de la infracció.

3. La reiteració o reincidència en la comissió d'infraccions, així com la  negligència o intencionalitat de l'infractor.

3. En el cas de no apreciar-se la concurrència de les circumstàncies modificatives de la responsabilitat anteriors, s'imposaran les sancions per l'import recollit a l'annex d'aquesta ordenança.

Article 69

Mesures provisionals i complementàries

Sense perjudici de les sancions que correspongui imposar als responsables per incompliment de qualsevol deure o obligació que prové de la present norma, l'Ajuntament podrà disposar com a mesura provisional o complementària a la sanció pecuniària la confiscació dels animals de companyia.

Procedirà la confiscació de l'animal, especialment, en els següents supòsits:

a. Quan de forma freqüent els animals de companyia produeixin molèsties al veïnat sense que la persona responsable adopti les mesures oportunes per evitar-ho.

b. Quan s'alberguin en habitatges o locals animals no considerats de companyia.

c. Quan hi hagi indicis de maltractament o tortura causats a l'animal.

d. Quan es trobin en instal·lacions indegudes.

e. Quan s'hagi diagnosticat que pateixen malalties transmissibles a les persones, sigui per sotmetre'ls a un tractament curatiu adequat o per sacrificar-los si fos necessari.

 

Article 70

Conseqüències pecuniàries derivades de la confiscació

Quan un animal de companyia sigui confiscat –de manera temporal– per qualsevol causa i internat en instal·lacions municipals per persona física o jurídica que exerceixi el servei municipal de recollida de animals o, si escau, en clínica veterinària, el seu responsable haurà d'abonar la taxa que s'estableixi a l'ordenança corresponent, així com les despeses que, si s'escau, s'hagin produït si l'animal ha estat objecte de qualsevol atenció específica prescrita per facultatiu veterinari. La quantitat a què ascendeixin les despeses per aquest últim concepte s'ha d'acreditar mitjançant l'oportuna factura expedida per l'empresa o professional que hagi realitzat la corresponent atenció a l'animal.

En tot cas i quan es tracti d'una confiscació definitiva la persona responsable de la infracció ho serà també dels costos que se'n derivin, l'import es determinarà i satisfarà amb la tramitació prèvia de l'oportú expedient.

Article 71

Multes coercitives

1. Si la persona que hi està obligada no compleix les obligacions que preveu la present ordenança, així com les establertes per la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen en l'entorn humà, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears se la podrà requerir perquè, en un termini suficient, procedeixi al seu compliment, amb l'advertència que, en cas contrari, s'imposarà una multa coercitiva, amb assenyalament de quantia, si escau, i fins a un màxim de 500 euros sense perjudici de les sancions que poguessin ser aplicables.

2. En cas d'incompliment es podran efectuar requeriments successius, fins a un màxim de tres. A cada requeriment la multa coercitiva pot ésser incrementada en el 20 per cent d'allò acordat en el requeriment anterior.

3. Els terminis concedits han d'ésser suficients per poder dur a terme la mesura de què es tracti, així com per evitar els danys que es puguin produir si no s'executa la mesura al seu temps.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordenança municipal d'animals de companyia fins ara vigent i les seves posteriors modificacions.

Disposicions addicionals

Disposició addicional primera

Règims d'inspecció i sanció

Els règims d'inspecció i sanció regulats en aquesta ordenança s'apliquen sense perjudici dels establerts per altres normes sectorials.

Disposició addicional segona

Normes d'aplicació supletòria

En tot allò no regulat per la present ordenança s'ajustarà al que disposi la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició addicional tercera

Procediment per a la identificació de les defecacions canines i de moixos

L'Ajuntament arbitrarà un procediment per a la identificació de les defecacions canines mitjançant anàlisi de l'excrement i la seva correlació amb el patró genètic de la base de dades del Cens Municipal, si se'n disposen.

Serà responsable de les deposicions a la via pública la persona propietària del ca que resulti identificada a la base de dades.

L'Ajuntament programarà campanyes divulgadores del contingut de la present ordenança entre els habitants de la població, així com prendrà mesures que contribueixin a fomentar el respecte als animals i al control de la natalitat, i a difondre'l i promoure'l en la societat, en col·laboració amb les associacions de protecció i defensa dels animals.

Són associacions de protecció i defensa dels animals les legalment constituïdes, sense ànim de lucre, que tenguin per principal objecte la defensa i la protecció dels animals. Aquestes associacions seran considerades a tots els efectes com a societats d'utilitat pública.

Disposició transitòria primera

S'estableix un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança perquè les persones propietàries de cans compleixin l'obligació d'inscriure'ls en el Cens Caní Municipal en els termes que s'hi estableixen.

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al BOIB.

 

ANNEX de taula de sancions amb quantia determinada per infracció de determinants preceptes de la present ordenança, sense perjudici de la instrucció del corresponent procediment sancionador.

QUADRE D'INFRACCIONS I SANCIONS DE QUANTIA FIXA

 

Article

Qualificació

 

Sanció (€)

1

Art. 4

LLEU

No es podran posseir, en un mateix habitatge, més cans, moixos o altres animals assimilables dels prevists en aquest reglament.

100 €

2

Art. 9.6

LLEU

Fer donació d'un animal com a premi o recompensa.

150 €

3

Art.6.1

LLEU

Mantenir els animals en instal·lacions inadequades des del punt de vista de llur benestar, si no els comporta un risc greu per a la salut.

150 €

4

Art. 12.3

LLEU

Les persones propietàries o posseïdores tendran cura que, ni sols ni en la seva presència, aquests animals molestin el veïnat, de la qual cosa es podran exigir responsabilitats.

100 €

5

Art. 21.3

LLEU

Alimentar els animals a les vies o espais públics.

150 €

6

Art. 5.1, 6.1, 9.5

LLEU

No facilitar-los l'alimentació suficient i equilibrada per mantenir uns bons nivells de nutrició i salut.

150 €

7

Art. 21.1

LLEU

Rentar animals a la via pública, parcs, incloses les vies urbanes, i/o deixar-los beure aigua amorrats als brolladors o a les fonts públiques.

100 €

8

Art. 38 i)

LLEU

No tenir en lloc visible l'acreditació de la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics.

100 €

9

 

LLEU

Tenir lloc la inobservança de les obligacions d'aquesta ordenança que no tenguin transcendència greu per a la higiene, seguretat i/o tranquil·litat dels ciutadans i ciutadanes.

100 €

10

 

LLEU

Qualsevol altra infracció de les disposicions d'aquesta ordenança no prevista expressament per aquest article i que no hagi estat tipificada de greu o molt greu.

300 €

11

Art. 6.2, 12.3, 12.4

GREU

Tenir com a allotjament habitual els celoberts o balcons i no disposar d'espai suficient i d'aixopluc contra la intempèrie, a més de prendre les mesures necessàries per evitar que els animals, especialment cans o moixos, puguin afectar amb les seves deposicions i orines els pisos inferiors o la via pública.

500 €

12

Art. 15 i 54

GREU

No dur identificats els moixos, els cans i els altres animals que s'hagin d'identificar amb la xapa, entregada per l'Ajuntament d'acord amb el reglament.

310 €

13

Art. 50

GREU

Tenir en possessió un ca, un moix, no inscrit en el registre censal o tenir altres animals que s'hagin de registrar obligatòriament.

310 €

14

Art. 5.1 i 46

GREU

No vacunar els cans contra la ràbia o altres vacunes que es considerin obligatòries, segons la normativa vigent, o no aplicar-los els tractaments obligatoris.

310 €

15

Art. 5.2 a) i 46

GREU

No haver identificat en els termini previ un ca o un moix amb microxip homologat i proveir-se del document sanitari.

310 €

16

 

GREU

Les infraccions de la 1 a la 5 són acumulatives.

1.550 €

17

Art. 11.4

GREU

No comunicar, la persona propietària o posseïdora, la desaparició d'un animal de companyia en els terminis prevists.

350 €

18

Art. 5.1, 6, 9.3

GREU

Mantenir els animals sense l'alimentació necessària o en instal·lacions inadequades des del punt de vista higienicosanitari, de benestar i de seguretat, si els comporta risc greu per a la salut.

400 €

19

Art. 9.2

GREU

Abandonar animals.

600 €

20

Art. 9.1

GREU

Maltractar o agredir físicament els animals si els comporta conseqüències greus per a la salut.

600 €

21

Art. 14

GREU

Oposar resistència a la funció inspectora o posar entrebancs a la inspecció d'instal·lacions que allotgin animals.

600 €

22

Art. 48

GREU

Incomplir l'obligatorietat d'esterilitzar els animals de companyia en els supòsits determinats legalment.

350 €

23

Art. 19

GREU

No retirar les defecacions dels animals de la via pública o de qualsevol lloc destinat al trànsit de vianants.

600 €

24

Art. 17.2

GREU

Que hi hagi cans als parcs infantils o jardins d'ús per part de nens i el seu entorn, amb l'objectiu d'evitar les deposicions i miccions dins d'aquests espais.

1.000 €

25

Art. 16 i 20

GREU

Circular cans per les vies públiques, llocs i espais públics en general, i ascensors i altres espais de propietat privada sense complir les obligacions de vigilància i seguretat establertes en aquesta ordenança. Han d'anar lligats, amb la corresponent corretja, i dur collar.

500 €

26

Art. 49

GREU

No sotmetre l'animal a observació veterinària contemplada a l'article 49 d'aquesta ordenança en cas de mossegada.

 

27

Art. 9.10

GREU

Mantenir-los lligats durant la major part del dia o limitar-los de forma duradora el moviment necessari per a ells.

600 €

28

Art. 9.7

GREU

Vendre animals de companyia a persones menors de divuit anys i a persones incapacitades sense l'autorització dels qui en tenen la potestat o la custòdia.

600 €

29

 

GREU

Reincidir en la comissió d'infraccions lleus durant l'últim any.

1.000 €

30

Art. 24.1

MOLT GREU

No inscriure el ca considerat potencialment perillós en el Registre.

1.200 €

31

Art. 16.2 i 26.2

MOLT GREU

Portar els cans considerats potencialment perillosos deslligats i sense morrió a les vies públiques, a les parts comunes dels immobles col·lectius i en els llocs i espais públics en general.

1.500 €

32

Art. 25.3 b)

MOLT GREU

No contractar l'assegurança de responsabilitat civil exigida per a la tinença o conducció de cans considerats potencialment perillosos.

1.500 €

33

Art. 26.1

MOLT GREU

Adquirir o adquirir un ca potencialment perillós per persones menors d'edat o privades judicialment o governativament de la seva tinença.

1.200 €

34

Art. 25

MOLT GREU

No complir les mesures de seguretat establertes per a les instal·lacions que allotgin cans considerats potencialment perillosos.

1.300 €

35

Art. 11.2

MOLT GREU

No mantenir en captivitat o en les condicions que per via reglamentària s'estableixin, o exhibir i passejar per les vies i els espais públics animals salvatges pertanyents a espècies de comerç permès que per llurs característiques puguin causar danys a les persones, als béns i al medi ambient.

1.500 €

36

Art. 11.3

MOLT GREU

No evitar la fugida d'animals d'espècies exòtiques o d'espècies híbrides, de manera que pugui comportar una alteració ecològica greu.

3.000 €

37

Art. 9.12, 9.13, 9.14

MOLT GREU

Organitzar baralles de cans, de galls o d'altres animals, i també participar en aquest tipus d'actes.

3.000 €

38

Art. 54

MOLT GREU

L'ús de xapa falsa, entenent per aquesta tant la no expedida per l'Ajuntament com la col·locació a un animal de xapa que correspongui a un altre del mateix o diferent amo, serà sancionat com a falta molt greu.

3.000 €

39

 

MOLT GREU

Reincidir en la comissió d'infraccions greus durant l'últim any.

3.000 €

9bis

Art.17.3

LLEU

Que els animals orinin a façanes d'edificis o mobiliari urbà

200€

9ter

Art.17.3

LLEU

No retirar les restes d'orina aplicant una dissolució d'aigua amb vinagre

200€

9quarter

Art.17.3

GREU

L'acumulació de les dues infraccions anteriors

500€

10bis

64.12bis

LLEU

No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal.

300€

29bis

66.34bis

GREU

No prendre les mesures necessàries per evitar la fugida d'un animal amb resultat d'afectació a ramat d'ovelles o similar.

600€