Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 7886
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 28 d'agost de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020
Fets
1. Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que sorgia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.
2. Aquell mateix dia i en aplicació del que disposava l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat en tot l'Estat.
3. El Consell de Govern, per acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, mesures que han de vigir fins que el Govern central, de manera motivada, declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, sense perjudici que es puguin modificar si varien les circumstàncies que les motiven, o revocar si desapareixen.
4. El mateix Acord, en el punt tercer, habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 de l'Acord, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears, adscrit a la Conselleria de Salut i Consum.
5. L'annex 1 de l'Acord esmentat inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, poder disposar de possibilitats més bones de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.
Aquest Pla de Mesures Excepcionals ha anat adaptant-ne el contingut en funció de l'evolució de la situació epidemiològica en el territori, així com del coneixement científic que s'ha generat respecte de la COVID-19.
6. Des del 21 de juny, data de l'inici del període de «nova normalitat», s'ha incrementat substancialment la mobilitat de la població en comparació amb el període previ. Malgrat el manteniment de les mesures bàsiques de control de la transmissió, la mobilitat de la població i el contacte entre persones de grups diferents de convivència estable han generat noves cadenes de transmissió del SARS-CoV-2 en la població.
7. Entre els factors que s'ha identificat que afavoreixen la transmissió del SARS-CoV-2 a la població es troben el fet de no mantenir una distància interpersonal de seguretat, la presència d'un nombre elevat de persones en un mateix espai, especialment si és tancat, i l'absència d'ús de la mascareta. Els espais en què concorren de manera simultània dos o més d'aquests factors es converteixen, doncs, en espais de contagi de risc especial. Per tant, a fi de combatre més bé l'expansió de l'epidèmia, cal millorar l'adherència a l'ús de la mascareta, estendre'n l'ús a les situacions que comporten un risc especial, disminuir la densitat de persones en les situacions incompatibles amb l'ús de mascareta i evitar les aglomeracions incontrolades de persones a l'espai públic.
8. D'altra banda, la majoria dels brots de COVID-19 que es detecten a les Illes Balears tenen un origen familiar, afavorits per la relaxació de les precaucions que es produeix en els entorns de confiança i, per tant, la contenció de l'epidèmia també requereix l'establiment de restriccions dirigides a les trobades de tipus social i familiar.
Fonaments de dret
1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.
2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.
5. El punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 112, de 20-06-2020) pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, disposa que s'habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.
6. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.
7. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.
8. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.
9. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col•lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.
10. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
11. L'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que, així mateix, correspon als jutjats contenciosos administratius l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental.
12. La pandèmia de la COVID-19 s'ha configurat com una amenaça mundial que requereix una actuació decidida dels diferents estats i de les administracions públiques, especialment tenint en compte les incerteses que genera el desconeixement d'aspectes bàsics de la malaltia i dels canals de contagi, mutacions del virus que es produeixen, nous canals de contagi i increment del nombre d'asimptomàtics que, infectats pel virus, traslladen la malaltia.
Això obliga les autoritats sanitàries a dur a terme actuacions a l'efecte d'evitar o minimitzar un risc per a la salut, la qual cosa obliga també a ponderar les alternatives tenint en compte l'avaluació del risc i altres factors pertinents, i comprèn, si cal, la selecció i l'aplicació de les mesures de prevenció i control més adequades, a més de les reglamentàries.
13. Totes les limitacions o modalitzacions de restriccions que s'estableixen, que en cap cas no arriben a comportar la suspensió dels drets fonamentals ni una restricció generalitzada, són possibles de manera proporcionada a la preservació necessària de la salut del conjunt dels ciutadans i circumscrites a determinats sectors d'activitat, àrees geogràfiques limitades, activitats que propicien un risc especial de contagi, etc., atès que l'exercici de qualsevol dret fonamental no es pot entendre il•limitat, en primer lloc perquè la mateixa Constitució, a l'article 10.1, ja preveu un límit general dels drets fonamentals en el respecte a l'exercici dels drets per part de les altres persones, però també per la possible limitació que sigui necessària i proporcionada per a la protecció dels altres drets i béns constitucionalment protegits. Així ho ha reconegut de manera constant la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional des de les seves primeres sentències (STC 11/1981, 2/1982 i 91/1983).
En la recent Interlocutòria 40/2020, de 30 d'abril, el Tribunal Constitucional va avalar la limitació del dret fonamental de manifestació en un cas concret, basant-se en raons estrictament sanitàries i, entre altres consideracions, va exposar el següent:
En el estado actual de la investigación científica, cuyos avances son cambiantes con la evolución de los días, incluso de las horas, no es posible tener ninguna certeza sobre las formas de contagio, ni sobre el impacto real de la propagación del virus, así como no existen certezas científicas sobre las consecuencias a medio y largo plazo para la salud de las personas que se han visto afectadas en mayor o menor medida por este virus. Ante esta incertidumbre tan acentuada y difícil de calibrar desde parámetros jurídicos que acostumbran a basarse en la seguridad jurídica que recoge el art. 9.3 de la Constitución, las medidas de distanciamiento social, confinamiento domiciliario y limitación extrema de los contactos y actividades grupales, son las únicas que se han adverado eficaces para limitar los efectos de una pandemia de dimensiones desconocidas hasta la fecha. (..) nos encontramos en un escenario en que los límites al ejercicio de los derechos, que indudablemente se dan, se imponen por la necesidad de evitar que un ejercicio extralimitado del derecho pueda entrar en colisión con otros valores constitucionales (STC 42/2000, de 14 de febrero, FJ 2). En este caso los valores de la vida, la salud y la defensa de un sistema de asistencia sanitaria cuyos limitados recursos es necesario garantizar adecuadamente.
En qualsevol cas, però, l'adopció de mesures que impliquen privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Modificar el text dels quatre primers paràgrafs del punt 2 de l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passen a tenir la redacció següent:
- És obligatori complir en tot moment la mesura de manteniment de la distància de seguretat interpersonal com a mínim d'un metre i mig entre persones no convivents. El manteniment de la distància de seguretat no exceptua l'obligació d'adoptar de mesures alternatives de protecció física amb ús de mascareta adequada i etiqueta respiratòria.
- Les persones de més de sis anys han de dur mascareta en tot moment, tant per la via pública o en espais a l'aire lliure com també en espais tancats d'ús públic o a les zones d'atenció al públic d'edificis, tant de titularitat pública com privada, quan es pugui concórrer en el mateix espai amb altres persones no convivents, amb les excepcions que s'assenyalen en els paràgrafs següents, així com en els supòsits que preveu l'article 6.2 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. A més, és obligatori l'ús adequat de la mascareta, és a dir, ha de cobrir des de part de l'envà nasal fins a la barbeta inclosa.
- L'ús de mascareta no és obligatori durant la pràctica d'activitat física, activitats aquàtiques o l'ús d'instruments musicals de vent. També s'exceptua d'aquesta obligació el moment de consumir d'aliments i begudes, però no durant els temps d'espera ni en la sobretaula posterior. S'exceptua també l'obligatorietat de l'ús de la mascareta als menors de setze anys mentre participin en les activitats habituals amb el seu grup de convivència estable en les activitats de lleure infantil i juvenil. Així mateix, tampoc no és obligatori usar-la en els espais de la natura o a l'aire lliure fora dels nuclis de població; a les platges, i a les piscines, sempre que l'afluència de persones en aquests espais permeti el manteniment de la distància interpersonal.
- L'ús de mascareta és obligatori en els centres de treball, tant si són de titularitat pública com privada, excepte en els espais oberts en els quals s'ha de garantir la distància interpersonal d'1,5 metres entre els treballadors, o en els espais tancats en els quals, a més de garantir la distància interpersonal d'1,5 metros entre els treballadors, s'han establert també sistemes de separació física que en garanteixen la seguretat d'aquests. En qualsevol cas, és obligatori utilitzar-la quan se circula pels espais comuns.
2. Modificar el text del punt 3 de l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
3. Consum de tabac i assimilats
No es permet el consum de tabac a la via pública o en espais a l'aire lliure d'ús públic. Aquesta limitació és també aplicable per a l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, xixes o assimilats.
3. Modificar el text del primer i del darrer paràgraf del punt 1 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passen a tenir, respectivament, la redacció següent:
- Les activitats o esdeveniments de caràcter familiar o social que es duguin a terme a la via pública, espais d'ús públic o espais privats no inclosos en altres apartats d'aquest Pla es limiten a grups d'un màxim de deu persones, excepte en el cas de persones convivents, en què no s'aplica aquesta limitació. Durant aquests tipus d'activitats s'ha de respectar la distància mínima de seguretat interpersonal entre els no convivents i l'obligatorietat de l'ús de mascareta, quan escaigui.
- Es recomana limitar el nombre de trobades socials fora del grup de convivència estable i procurar l'espaiament temporal entre trobades amb grups amb composició no coincident.
4. Modificar el text del primer paràgraf del punt 2 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- Només es pot romandre en els parcs infantils o espais d'ús públic a l'aire lliure similars entre les 7:00 i les 21:00 hores, i s'hi han de respectar les mesures necessàries per mantenir la distància de seguretat interpersonal i l'ús obligatori de mascareta de les persones de més de sis anys.
5. Afegir un paràgraf al punt 3 (Platges) de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, amb la redacció següent:
- No es pot romandre a les platges entre les 21:00 i les 7:00 hores
6. Modificar el text del punt 5 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
5. Vetles i enterraments
- Les vetles es poden fer en tot tipus d'instal·lacions, públiques o privades, amb un límit màxim, en cada moment, de trenta persones en espais a l'aire lliure o de quinze persones en espais tancats, tant si són convivents com si no ho són.
- La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a la cremació del cos del difunt es restringeix a un màxim de trenta persones, entre familiars i afins, a més, si s'escau, del ministre de culte o persona assimilada de la confessió respectiva per a la pràctica dels ritus funeraris de comiat del difunt.
7. Modificar el text del primer paràgraf del punt 7 (Cerimònies i celebracions nupcials) de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- Les cerimònies i celebracions nupcials es poden fer en tot tipus d'instal•lacions, públiques o privades, tant en espais a l'aire lliure com en espais tancats, sempre que no se'n superi el cinquanta per cent de la capacitat, i, en tot cas, amb un màxim de cent-vint i cinc persones en espais a l'aire lliure o de setanta-cinc persones en espais tancats.
8. Modificar el text del punt 9 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
9. Esdeveniments i activitats multitudinàries
- Els esdeveniments i activitats multitudinàries no regulats de manera específica en altres apartats d'aquest Pla es regeixen pel que es disposa en aquest apartat.
- En general, es considera esdeveniment multitudinari aquell en el qual s'espera una assistència superior a tres-centes persones en espais a l'aire lliure o de cent-cinquanta persones en espais tancats.
- En els esdeveniments multitudinaris, l'autoritat sanitària n'ha de fer una avaluació del risc de conformitat amb el que preveu el document “Recomendaciones para eventos y actividades multitudinarias en el contexto de nueva normalidad por covid-19 en España”, acordat a la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salud. En funció d'aquesta avaluació, cada esdeveniment d'aquestes característiques ha de comptar amb l'autorització de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum.
9. Modificar el punt 6 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
6. Serveis d'atenció primerenca
Els serveis d'atenció primerenca s'han de prestar de manera combinada entre atencions presencials i telemàtiques en funció de les necessitats de cada infant i de forma acordada entre el Servei de Desenvolupament Infantil i Atenció Primerenca (SEDIAP) i la Unitat de Diagnòstic Infantil i Atenció Primerenca (UDIAP), sempre mantenint les mesures de seguretat establertes per les autoritats sanitàries.
10. Modificar el text del primer paràgraf del punt 10 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- S'ha de fer una prova tipus PCR de detecció del SARS-CoV-2 de manera obligatòria en els casos següents:
a) Usuaris de nou ingrés en els centres residencials.
b) Treballadors que s'incorporen d'un període de permís o vacances.
c) Treballadors de nova incorporació en el centre residencial.
11. Modificar el text dels paràgrafs primer i quart del punt 3 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passen a tenir, respectivament, la redacció següent:
- Les activitats que es duguin a terme en les instal·lacions esportives (a l'aire lliure, en instal·lacions cobertes i centres esportius), tant de caràcter individual com col·lectives, no poden superar el cinquanta per cent de la capacitat màxima de pràctica esportiva, com tampoc el cinquanta per cent de la capacitat total de la instal·lació. Les acadèmies de ball es consideren, als efectes d'aquest Pla, incloses en aquesta categoria.
- Es permet l'ús dels vestidors i les dutxes sempre que es garanteixi que no se supera el cinquanta per cent de la capacitat màxima.
12. Modificar el text del paràgraf quart del punt 6 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- Les competicions esportives es poden dur a terme amb públic amb un límit del setanta-cinc per cent de la capacitat d'espectadors per cada instal·lació i com a màxim amb mil persones assegudes en instal·lacions a l'aire lliure i tres-centes persones assegudes en instal·lacions cobertes. En tot cas, s'ha de garantir una distancia d'un metre i mig entre el públic assistent, llevat de les persones convivents, i els espectadors han de dur mascareta protectora. No es permet ni menjar ni beure en les instal·lacions cobertes.
13. Modificar el text del punt 6 de l'apartat X del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
6. Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat a cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l'aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives
- Els cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars poden desenvolupar la seva activitat, amb els seients preassignats, sempre que no superin el setanta-cinc per cent de la capacitat permesa a cada sala.
-En el cas d'altres recintes, locals i establiments destinats a esdeveniments públics i activitats recreatives diferents dels que preveu l'apartat anterior, poden dur a terme l'activitat sempre que el públic romangui assegut i que no se superi el setanta-cinc per cent de la capacitat permesa, amb un límit màxim de tres-centes persones per a espais tancats i de mil persones si es tracta d'activitats a l'aire lliure.
- En tot cas, s'ha de garantir una distància d'un metre i mig entre el públic assistent, llevat de les persones convivents i els espectadors han de dur mascareta protectora. No es permet ni menjar ni beure en els establiments o espais tancats.
- A més del compliment general de les mesures d'higiene i prevenció establertes, en el cas que a les instal•lacions es presti algun tipus de servei d'hoteleria i restauració, la prestació d'aquest servei s'ha d'ajustar al que es preveu en les condicions per a la prestació del servei en els establiments d'hoteleria i restauració.
14. Modificar el text del punt 1.1 de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
1.1 Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat en els establiments que exerceixen l'activitat de restauració i d'entreteniment:
- Els locals i establiments s'han d'acollir a les mesures que es disposen aquí corresponents a la seva activitat efectiva.
- Els establiments que exerceixin l'activitat de restaurant o de bar cafeteria han de limitar l'aforament al cinquanta per cent en espais interiors, si l'aforament màxim és igual o superior a cinquanta persones, i al setanta-cinc per cent quan l'aforament màxim és inferior a cinquanta persones. La disposició física de les taules o agrupacions de taules ha de garantir el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig. Els treballadors dels establiments han de dur mascareta en tot moment i els clients només en poden prescindir durant els temps indispensable per a la consumició de menjar o de begudes.
- Tots els establiments de restauració (restaurants i bars cafeteria) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no es pot superar en cap cas la 01.00 h. No es permet tampoc l'admissió de nous clients a partir de les 00.00 h.
- No es permet el consum a la barra, excepte en els establiments que duguin a terme l'activitat de bar cafeteria, i sempre que es garanteixi una separació mínima d'un metre i mig entre clients o, si s'escau, grups de clients. Aquest ús de les barres només està permès fins a les 22.00 h.
- Les terrasses d'establiments que exerceixen l'activitat de restaurant o de bar cafeteria poden obrir al públic amb el límit del cinquanta per cent de l'aforament, si l'aforament màxim del local interior és igual o superior a cinquanta persones, i al setanta-cinc per cent quan l'aforament màxim del local interior és inferior a cinquanta persones, i en ambdós casos sempre que es pugui assegurar que la disposició de les taules permet el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig. En el cas que l'establiment d'hoteleria i restauració obtingui el permís de l'ajuntament per incrementar la superfície destinada a la terrassa a l'aire lliure es pot incrementar el nombre de taules duent a terme un increment proporcional de l'espai per als vianants en el mateix tram de la via pública en el qual se situï la terrassa. A l'efecte d'aquesta regulació, es considera terrassa a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estigui envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments..
- L'ocupació màxima és de deu persones per taula o agrupació de taules.
- Només es permet l'autoservei per part dels clients en els termes que s'estableixen en el punt 1.4 d'aquest apartat XII.
- No es permet fumar ni en els espais tancats ni en les terrasses dels establiments, i tampoc no es permet l'ús de dispositius d'inhalació de tabac, pipes, xixes o assimilats en tots els locals d'entreteniment i restauració i en qualsevol altre tipus d'establiment obert al públic.
- Es prohibeix l'ús de vaporitzadors d'aigua a les terrasses.
- Se suspèn l'activitat dels establiments que exerceixin les activitats pròpies de sala de festa, sala de ball, discoteca, cafè concert i bar de copes. Se suspèn, així mateix, la realització d'activitats assimilables a les descrites en qualsevol altre tipus d'establiment, incloses les festes en piscines o en instal•lacions exteriors d'establiments hotelers, així com en embarcacions marítimes (party boats o assimilables). No es consideren incloses dins d'aquesta suspensió les activitats de caire cultural que es regulen a l'apartat X d'aquest Pla.
- S'exceptua de la suspensió establerta en el paràgraf anterior la realització d'activitats culturals de música en viu en els establiments esmentats si aquests establiments renuncien a oferir serveis propis d'oci nocturn i duen a terme l'activitat en les condicions que estableix l'apartat X d'aquest Pla..
- Es prohibeix dispensar o servir begudes amb contingut alcohòlic de qualsevol casta o sense alcohol, per mitjà de tassons, gerres, copes o qualsevol altre tipus de recipient apte per permetre una ingesta directa des del recipient per part d'un consumidor o diversos simultàniament quan aquests recipients tenguin una cabuda superior als 600 centímetres cúbics. Únicament es permet el servei a taula de botelles de begudes amb una cabuda superior a l'esmentada, amb l'objecte que les dispensi el personal de l'establiment o els mateixos comensals a les seves copes o tassons individuals.
- Es prohibeix, així mateix, l'ús i la dispensació de canyetes per absorbir líquids amb les begudes que se serveixin si aquests estris tenen una longitud total màxima superior als 30 centímetres.
15. Modificar el text del punt 6 de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
6. Condicions per a la realització de congressos, seminaris, jornades, assemblees, trobades, reunions de negocis, conferències i esdeveniments
- Es permet la realització de congressos, seminaris, jornades, assemblees, trobades, reunions de negocis, conferències i esdeveniments promoguts per qualssevol entitats de naturalesa pública o privada sense que se superi en cap cas la xifra de cent cinquanta assistents i el setanta-cinc per cent de la capacitat de la instal·lació en què tenguin lloc. En tot cas, també s'ha de poder respectar la distància mínima interpersonal
- El que es preveu en el paràgraf anterior és igualment aplicable a la realització, per part de persones físiques i jurídiques, públiques i privades, d'activitats i tallers informatius i de divulgació en l'àmbit de la recerca científica i tècnica, el desenvolupament i la innovació, adreçats a tot tipus de públic, i que tenguin per objecte l'aprenentatge i la divulgació de continguts relacionats amb l'R+D+I.
16. Modificar el text del primer paràgraf de l'apartat XIII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- Es manté l'obligatorietat de l'ús de la mascareta en els serveis de transport públics de viatgers en tots els àmbits. No es permet menjar ni beure durant el trajecte en transport públic.
17. Modificar el text del primer i del darrer paràgraf de l'apartat XVI (Mesures relatives a establiments de jocs i apostes) del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passen a tenir, respectivament, la redacció següent:
- Els establiments de joc i apostes han de limitar la presència de clients al cinquanta per cent de la capacitat.
- Els establiments de joc i apostes tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no es pot superar en cap cas la 01.00 h. No es permet tampoc l'admissió de nous clients a partir de les 00.00 h.
18. Reenumerar els apartats amb la numeració aràbiga 8 i 9 de l'apartat XVII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, respectivament, de la manera següent:
1. Condicions que han de complir els establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals oberts al públic, inclosos els centres i parcs comercials
2. Condicions que han de complir els mercats ambulants
La referència a l'apartat XVII.8 continguda en el penúltim paràgraf del punt 5 de l'apartat XII d'aquest Pla s'ha d'entendre feta a l'apartat XVII.1.
19. Modificar el text del primer paràgraf del punt 2 (Condicions que han de complir els mercats ambulants) de l'apartat XVII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que passa a tenir la redacció següent:
- En el cas dels mercats que duen a terme l'activitat a la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària, comunament anomenats mercats ambulants, s'ha de garantir la limitació al cinquanta per cent dels llocs habituals o autoritzats i s'ha de donar prioritat a les parades d'alimentació. En els casos en què l'Ajuntament incrementi l'espai de venda, es pot incrementar el nombre de parades en el mateix percentatge en què s'incrementi aquell espai, per donar cabuda a part o a la totalitat d'autoritzacions, sempre que s'asseguri l'efectiva distància de seguretat entre les parades.
20. Inserir un nou apartat, amb el número romà XVIII, en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, amb la redacció següent:
XVIII. Activitats dels clubs de gent gran
Se suspenen les activitats dels clubs de gent gran, que han de romandre tancats.
21. Inserir un nou apartat, amb el número romà XIX, en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, amb la redacció següent:
XIX. Activitat dels clubs de cites i prostíbuls
- Se suspenen totes les activitats que facilitin o possibilitin l'exercici de la prostitució, com ara prostíbuls, clubs de cites, llocs amb espais reservats a contactes, etc., per la qual cosa, han de romandre tancats al públic aquests tipus d'establiments, amb independència de la llicència d'activitat sota la qual operin.
22. Reenumerar els apartats amb la numeració romana XVIII i XIX del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, respectivament, de la manera següent:
XX. Mesures relatives a emergències i protecció civil
XXI. Control de l'aplicació de les mesures previstes en aquest Pla
23. Les mesures que conté aquesta resolució s'estableixen per un període inicial de quinze dies, comptadors a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant això, les mesures de limitació d'aforaments i de nombre d'assistents produeixen efectes a partir del 31 d'agost de 2020.
Les mesures establertes amb caràcter temporal en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 i modificat posteriorment, mitjançant resolucions de la consellera de Salut i Consum, queden prorrogades amb la mateixa durada establerta en l'apartat anterior.
24. Les autoritats que detectin incompliments de les mesures establertes en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, com també dels d'aïllaments o de les quarantenes que s'acordin, els han de comunicar a l'112
25. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquesta Resolució davant l'òrgan judicial competent a l'efecte establert en l'article 8.6, segon paràgraf, de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
26. Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments de les Illes Balears, a fi d'establir els controls i les mesures pertinents per garantir-ne l'efectivitat.
27. Informar que a través de la pàgina web coronavirus.caib.es es farà pública la versió consolidada del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat
28. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 28 d'agost de 2020
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard