Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 7923
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 31 d’agost de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen serveis i programes d’atenció social, d’orientació, de valoració i d’integració per al foment de la inclusió social i serveis d’atenció social adreçats a persones i famílies en risc d’exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS:

Fets

1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i les condicions d'utilització.

3. L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

4. L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.

5. Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector social que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials adreçats a persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.

6. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

7. L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 de la Llei, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció. Sens perjudici de tot això, quan l'òrgan gestor de la subvenció acrediti raons d'interès públic, el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, pot autoritzar el pagament anticipat fins al 100 % de l'import de qualsevol subvenció, amb l'exigència de les garanties que pertoquin.

8. El capítol IV del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, estableix un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes per als nous procediments. Les normes incloses en els articles 25 i 26 s'han d'aplicar a les línies i els procediments de subvencions que, en el territori de les Illes Balears, tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social, fomentar les activitats d'R+D+I o pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 amb relació als col·lectius següents: persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social; treballadors autònoms i per compte d'altri; treballadors desocupats; petites i mitjanes empreses; institucions de recerca, i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats assistencials, culturals, educatives, cíviques o esportives.

9. L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

10. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

11. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost, i pel Decret 36/2019, de 20 de desembre, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials, entre altres competències, la gestió de programes de serveis socials; el foment dels programes d'inclusió social; la gestió de les prestacions econòmiques de lluita contra la pobresa i l'atenció i la integració social a la població.

12. Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Serveis Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

13. D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 14.1 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

14. Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord de Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 28 de febrer de 2020 (BOIB núm. 29, de 7 de març).

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta de la directora general de Serveis Socials; d'acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social i serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques, d'acord amb l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió vuit-cents mil euros (1.800.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2020

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00

2021

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa d'un milió vuit-cents mil euros (1.800.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2020

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00

2021

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

4. Designar la Direcció General de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 31 d'agost de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Bases de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social, així com de serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques.

1.2. Resten exclosos d'aquesta convocatòria els serveis o programes vinculats a activitats relacionades amb l'autoocupació, la dependència, la discapacitat o la salut.

1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig), i pel capítol IV del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que estableix un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes per als nous procediments (BOIB núm. 84, de 15 de maig).

2. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2020, amb efectes retroactius, i el 31 de desembre de 2021.

3. Pressupost

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'1.800.000,00 €, d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següents:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2020

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00

2021

900.000,00 €

17401.313E01.48000.00

4. Requisits de les entitats beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre i disposar d'organització, estructura tècnica i capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat subvencionada.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c. Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, regulat en l'article 7 del capítol I de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig).

d. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

e. Incloure en els estatuts com a beneficiaris de la seva activitat tota persona o família en situació de risc o exclusió social, sense que sigui preceptiva la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat o dependència.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Es considera que els deutes ajornats compleixen aquest requisit.

g. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions

i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j. Complir l'obligació que estableix l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, afegit per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

k. En els casos legalment prevists, disposar del pla d'igualtat inclòs en els articles 45, 46 i 47 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, d'acord amb la redacció del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i haver-ne sol·licitat la inscripció en el Registre de plans d'igualtat de les empreses.

l. Haver iniciat l'execució del projecte abans de presentar la sol·licitud.

4.2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. D'acord amb l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de cinc dies hàbils, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c. Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

d. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

e. Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

f. Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

g. Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

h. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

i. Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics o mediàtics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

j. Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

k. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable i les bases reguladores.

l. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

m. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

n. Trametre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

5.2. L'entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració i el finançament de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

5.3. L'entitat beneficiària ha d'executar la totalitat del projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:

a. Les despeses corrents necessàries per a la realització dels serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals, etc.

b. Les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis, etc.

c. Les despeses del personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis; personal que, en qualsevol cas, ha de tenir contracte i la titulació i la formació necessàries per a l'exercici de les funcions i les activitats assignades.

La retribució de personal contractat en règim d'arrendament de serveis té caràcter excepcional. S'admet en els casos en què, per les característiques especials de l'activitat, no resulta adient el desenvolupament de les activitats concretes pel personal subjecte a la normativa laboral vigent. En conseqüència, es tracta de supòsits de contractació de professionals liberals col·legiats (advocats, metges, psicòlegs, etc.) i, en tot cas, s'hi han de presentar les circumstàncies següents:

  • El professional ha d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.
  • El professional no ha d'estar dins l'àmbit d'organització de l'entitat subvencionada i no n'ha de rebre instruccions concretes pel que fa a la manera d'executar la feina encomanada.
  • El professional ha d'assumir els riscs derivats de la prestació del servei.

d. Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.

e. Les despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i sempre que no superin el 4 % de l'import del projecte aprovat.

f. Les despeses derivades de la justificació mitjançant un informe d'auditoria sempre que no superin el 3 % de l'import del projecte aprovat.

g. Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a l'adequada preparació o execució, i les despeses de dietes i transport de tot el personal que participa en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest apartat no pot superar el 8 % de l'import del projecte aprovat.

h. Les despeses destinades a la formació del personal contractat i d'atenció directa, que no poden ser superiors al 5 % de l'import del projecte aprovat. Resta exclòs de les accions formatives subvencionables el personal contractat mitjançant un contracte d'arrendament.

i. Les prestacions econòmiques dineràries o en espècie per a persones en situació de vulnerabilitat social amb necessitat de cobrir despeses bàsiques subordinades a un pla d'intervenció personal, familiar o formatiu.

Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no poden justificar despeses corresponents als apartats c) i e).

6.2. Amb caràcter excepcional, es consideraran despeses efectivament realitzades les que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que no es materialitzi completament, sempre que quedi degudament acreditat que la manca d'execució o l'execució fora de termini són conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica.

6.3. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, no es consideraran modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions de l'import de les partides del pressupost aprovat que, sense alterar el pressupost total del projecte, siguin igual o inferiors al 15 % de l'import de cada partida. En aquest cas, les entitats interessades poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, sense necessitat que l'òrgan que concedeix les subvencions autoritzi aquesta actuació o modifiqui el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

6.4. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideraran modificacions de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, superin el 15 % del pressupost aprovat i siguin inferiors al 25 %. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 15 % del pressupost aprovat però que sumades arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació a l'efecte de sol·licitar l'autorització de la modificació que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

6.5. Amb caràcter general, i llevat que hi concorrin circumstàncies excepcionals degudament justificades per l'entitat interessada, les reduccions en l'apartat c) de despeses, del personal contractat per l'entitat per a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis, es consideraran modificacions substancials i, per tant, no es podran autoritzar.

6.6. El resultat de la modificació de les partides pressupostàries ha de respectar els límits percentuals establerts en els apartats e), f), g) i h) de les despeses subvencionables.

6.7. L'import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de 250.000,00 euros.

7. Sol·licituds: via, termini, nombre i documentació que cal presentar

7.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds electrònicament dins el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i hi han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, disponible a la Seu Electrònica de la CAIB, signada electrònicament. En cas que la sol·licitud es presenti presencialment, l'Administració en requerirà la presentació telemàtica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la darrera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

7.3. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General de Serveis Socials.

7.4. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar, sempre que no estigui en poder de l'Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una còpia compulsada dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.

b. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c. Una declaració responsable conjunta (imprès 2) en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant:

  • No es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
  • Compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, aquesta convocatòria i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016.
  • Es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat no ho autoritzi, s'ha d'aportar aquest certificat.
  • No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.

d. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, cas en què és suficient indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).

e. Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f. Una declaració responsable pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar-lo o bé si està subjecta a l'impost o a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 4).

g. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.(imprès 4)

h. Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça dels locals de què disposa l'entitat per executar el projecte, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local amb l'especificació de dies i horaris (Imprès 5).

i. Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat adquireix el compromís d'incorporar el personal voluntari inclòs en el projecte.

j. En el cas d'entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors, una declaració responsable que l'entitat està en possessió dels certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals de tots els treballadors afectats i que, en cas de noves contractacions, han d'estar en poder de l'empresa abans de la incorporació (imprès 6).

k. Una declaració responsable, signada per la persona representant de l'entitat, en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 7).

l. Un projecte tècnic, segons el model disponible al web (imprès 9).

m. L'acreditació documental de disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, segons l'article 42.1.a) de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears.

7.5. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en edicions anteriors d'aquesta convocatòria poden substituir els documents exigits en els apartats a), b), d), e) i f) per una declaració responsable signada per la persona representant de l'entitat, en la qual consti el manteniment de les mateixes condicions (imprès 8).

7.6. Els tècnics de la Direcció General de Serveis Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

7.7. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7.8. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.9. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

7.10. En qualsevol cas, les entitats sol·licitants han de trametre una còpia del projecte presentat (imprès 9) en format d'editor de text a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.

9. Examen de la documentació

9.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

9.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti electrònicament, mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

10. Comissió Avaluadora

10.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a. President: el cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials, o la persona que delegui.

b. Vocals:

  • La cap del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • Dos tècnics de la Direcció General de Serveis Socials.

c. Secretari o secretària: un dels dos tècnics de la Direcció General de Serveis Socials designats com a vocals.

10.2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de la Conselleria d'Afers Socials i Esports que formen part de la Comissió Avaluadora.

10.3. A partir de la revisió dels informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, aquesta Comissió ha d'emetre l'informe global que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació.

11. Instrucció del procediment, resolució i notificació

11.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

11.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se'n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar l'arxivament de les actuacions a l'òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a l'entitat interessada.

11.3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

11.4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora general de Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació d'una primera proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de set dies hàbils, les entitats interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes a la puntuació obtinguda pel projecte presentat. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà una segona proposta de resolució provisional perquè, en el termini de cinc dies naturals, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi notificat. Finalment, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva, que inclourà la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o no de la reformulació del projecte presentada per l'entitat. Tant les propostes de resolució provisionals com la proposta de resolució definitiva s'han de notificar individualment per via digital a les entitats interessades.

11.5. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

11.6. Les resolucions dictades en aquest procediment s'han de notificar individualment i per via digital a cada entitat beneficiària i exhaureixen la via administrativa.

11.7. Totes les notificacions derivades de la instrucció del procediment es faran, per mitjans electrònics, a la Carpeta Ciutadana de l'entitat.

11.8. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

11.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

11.10. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració

12.1. D'acord amb el que disposa l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

12.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

12.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Qualitat tècnica del servei (màxim 40 punts)

1.1. Justificació i marc en el qual es desenvolupa el projecte (fins a 2 punts).

1.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 5 punts).

1.3. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars dels usuaris. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (fins a 4 punts).

1.4. Definició del servei (fins a 1 punt).

1.5. Presentació de l'objectiu general de referència del servei (fins a 1 punt).

1.6. Presentació dels objectius específics (fins a 3 punts).

1.7. Estratègies d'entrada o acollida en el servei (fins a 2 punts).

1.8. Model o protocol de derivació al servei ( 2 punts).

1.9. Descripció de les activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 4 punts).

1.10. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir els objectius (fins a 4 punts).

1.11. Correspondència entre les activitats proposades i les necessitats que es pretenen cobrir (de 0 a 2 punts)

1.12. Presentació d'un cronograma detallat d'activitats separat per mesos (de 0 a 2 punts).

1.13. Previsió d'activitats de divulgació adreçades als associats o a la ciutadania en general (per cada activitat, 0,25 punts, màxim 2 punts).

1.14. Innovació metodològica entesa com l'aplicació de noves solucions i nous models d'intervenció per respondre a les necessitats socials (fins a 6 punts).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 37 punts)

2.1. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes amb les mateixes característiques (0,5 punts per mes, màxim 25 punts). (Es valorarà a partir de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament i fins al moment de la publicació de la convocatòria.)

2.2. Estructura d'organització i funcionament. Descripció de l'entitat, inclòs el servei subvencionat (fins a 1 punt).

2.3. Descripció d'espais i mitjans materials de què disposa l'entitat (de 0 a 2 punts).

2.4. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte i ràtios per usuari del personal (de 0 a 2 punts).

2.5. Voluntariat en el servei (1 punt).

2.6. Previsió de formació del personal que ha de participar en el servei (de 0 a 1 punt).

2.7. Descripció d'espais de coordinació interna de l'equip tècnic (fins a 2 punts).

2.8. Previsió de coordinació amb altres recursos (de 0 a 3 punts). (Es requereix l'aportació de documents de compromís per part dels altres recursos d'acord amb l'imprès XX.)

Bloc 3. Documentació i registre de l'activitat (màxim 7 punts)

3.1. Aportació, com a annex, dels registres d'activitat de la intervenció (1 punt).

3.2. Explicació de l'ús del registre d'activitat (de 0 a 1 punt).

3.3. Aportació, com a annex, dels models d'expedient individual (1 punt).

3.4. Explicació de l'ús de l'expedient individual (de 0 a 1 punt).

3.5. Disposició d'un programa informàtic específic de registre d'intervencions (2 punts).

3.6. Ús de mesures de protecció de dades (0,5 punts per cada mesura, màxim 1 punt).

Bloc 4. Avaluació del servei (màxim 13 punts)

4.1. Definició dels indicadors d'avaluació segons els objectius plantejats i instruments d'avaluació d'acord amb els objectius plantejats (de 0 a 5 punts).

4.2. Utilització de l'ítem “Enfocament de gènere de les accions previstes” (per cada actuació 0,5 punts, màxim 2 punts).

4.3. Previsió d'activitats per conèixer el grau de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (5 punts).

4.4. Realització d'auditories externes o certificació de qualitat de l'any 2019 (de 0 a 1 punt).

Bloc 5. Condicions laborals (màxim 5 punts)

Les remuneracions de tot el personal que participa directament o indirectament en el desenvolupament del projecte igualen o milloren les establertes en les taules salarials del III Conveni col·lectiu estatal d'acció i intervenció social (BOE núm. 28, de 19 de febrer de 2019 (de 0 a 5 punts).

13. Determinació de l'import de la subvenció

13.1. Per determinar l'import de la subvenció, cada projecte s'ha de valorar de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix el punt 12 d'aquesta convocatòria.

13.2. La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.

13.3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà entre els que concorrin a la convocatòria. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes que hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 13.2 no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'atorgarà a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat, sempre que aquest import sigui inferior al 100 % del cost total del projecte aprovat.

13.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats a la convocatòria superi l'import màxim previst en el punt 3, s'aplicaran la regles següents:

a. L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb decimals, a l'import del projecte sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100 % per a les sol·licituds que obtinguin la puntuació màxima de 100 punts, sempre que l'import sol·licitat sigui inferior al 100 % del cost total del projecte.

b. S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import del projecte aprovat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

c. En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'ajut assignat inicialment.

13.5. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe global elaborat per la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor instarà l'entitat sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud per reformular el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Les entitats poden minorar com a màxim, i exclusivament, l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat. En el cas que, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueixi el pressupost presentat, aquesta reducció no pot superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 13 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012. Per a la reformulació de les sol·licituds, s'ha d'emplenar, si escau, un projecte adaptat dels programes amb proposta de subvenció (imprès xx). En aquest projecte s'ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposades en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

13.6. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.

13.7. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

14. Pagament dels ajuts

14.1. El primer pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, en concepte de bestreta, durant l'exercici 2020, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

14.2. El segon pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, en concepte de bestreta, durant l'exercici 2021, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004.

15. Justificació

15.1. L'entitat beneficiària, mitjançant un compte justificatiu, ha de justificar el 100 % del projecte aprovat per a cada anualitat abans del 31 de març de l'exercici següent al de l'execució de les actuacions.

15.2. Les subvencions atorgades per un import superior a 30.000 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012. L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar amb una memòria econòmica abreujada, de conformitat amb el que disposa l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012. La memòria econòmica abreujada ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses en què s'hagi incorregut en la realització de les activitats subvencionades, degudament agrupades, així com, si pertoca, les quanties pressupostades inicialment i les desviacions esdevingudes. Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible al web http://aferssocialsiesports.caib.es (imprès xx). A aquesta documentació de caràcter econòmic, s'hi ha d'adjuntar la documentació tècnica indicada en l'apartat 15.4.a) d'aquesta convocatòria.

15.3. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 30.000 euros es poden justificar, a elecció de l'entitat:

a. Mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria.

b. Mitjançant la modalitat de justificació ordinària.

c. Mitjançant un model simplificat de compte justificatiu, en els casos en què les despeses siguin de caràcter recurrent i successiu, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat i l'acceptació expressa de l'òrgan que tramita la subvenció.

15.4. En els casos de justificació ordinària del projecte subvencionat, l'entitat ha d'aportar la documentació adjunta següent:

a. Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:

  • Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització parcial efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació parcial dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció, pel primer any.
  • El segon any aquest certificat ha d'acreditar la realització total efectiva de l'activitat i l'aplicació total dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció quan es presenti la darrera justificació parcial (abans del 31 de març de 2022).
  • Un informe tècnic anual complet i detallat del projecte executat en conjunt i una avaluació també anual, d'acord amb el model que facilitarà la Direcció General de Serveis Socials.

Aquesta memòria tècnica justificativa s'ha de presentar abans del 31 de març de l'exercici següent al de la realització l'activitat.

b. Una memòria econòmica anual, en la qual han de constar:

  • Un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat, que ha d'incloure la relació dels justificants imputats al projecte (amb una llista numerada dels documents justificatius) per a cada període, amb la data d'emissió i de pagament, i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per dur a terme l'activitat subvencionada. Aquest document també s'ha de trametre en format electrònic a l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.
  • Un balanç final del pressupost total del projecte aprovat.
  • Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'exercici en què s'ha duit a terme l'activitat, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de l'activitat o del projecte pel qual s'ha concedit la subvenció, entre l'1 de gener de l'any en què s'ha duit a terme l'activitat i el 30 de març de l'any en què es formalitza la justificació.

D'acord amb el que disposa l'article 24.2.c) de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, amb posterioritat a la presentació de la documentació esmentada, la Direcció General de Serveis Socials concertarà una visita amb l'entitat subvencionada, que haurà de dur la documentació original per confrontar-la amb les còpies presentades inicialment.

Les factures han d'indicar les dades següents:

  • Raó social i NIF del proveïdor.
  • Raó social i NIF de l'associació.
  • Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
  • Data d'emissió.
  • Data efectiva del pagament.

Les prestacions econòmiques s'han de justificar de la manera següent:

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajut, en què han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els quatre primers dígits del DNI o el NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajut en cas que es tracti de prestacions en espècie.
  • Un certificat d'un treballador o treballadora social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajut forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.

c. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració i el finançament de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

d. Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès XX).

15.5. Si l'entitat sol·licita l'autorització per justificar el projecte mitjançant un model simplificat de compte justificatiu, ha de presentar una memòria econòmica de les despeses efectuades, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, que ha de constar de la documentació següent:

  • El compte justificatiu simplificat, de conformitat amb el model que trametrà la Direcció General de Serveis Socials, en el qual s'indiquin les factures o els documents equivalents.
  • Les factures o altres documents acreditatius justificants que, amb posterioritat, sol·liciti l'òrgan gestor dels ajuts, el qual determinarà la dimensió de la mostra de documents que ha de lliurar l'entitat perquè sigui representativa, així com la relació concreta i numerada de documents seleccionats aleatòriament.
  • Un certificat final del representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.
  • Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

15.6. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

15.7. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2021, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada. Les factures de l'informe d'auditoria al qual es refereix l'apartat 15.2 poden tenir com a data límit el 31 de març de l'exercici posterior al que s'ha auditat. També s'admeten les factures amb data límit del dia 31 de gener posterior a cada exercici sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.

15.8. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2022.

15.9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de deu dies hàbils, des de l'endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

16. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

16.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

16.2. D'acord amb l'article 19 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar abans del 31 de març de l'any posterior al que és objecte de justificació i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

17. Formes de justificació admissibles

17.1. Són formes de justificació admissibles, pel que fa a les respectives despeses subvencionables, les següents:

a. Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

b. Col·laboracions de professionals en l'organització general de l'entitat: factures signades pel perceptor o perceptora en què constin nom i llinatges i NIF del perceptor o perceptora, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l'import total i la retenció efectuada a càrrec de l'IRPF.

c. Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting, etc.): factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.

d. Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i els corresponents rebuts o justificants de transferència bancària.

e. Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.

f. Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa, o certificats amb l'explicació del concepte de la despesa.

g. Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.

h. Assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars per millorar la formació i la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l'entitat o la coordinació en els diversos àmbits territorials: factures de despesa amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb el certificat d'assistència.

i. Campanyes de publicitat o difusió del projecte i dels objectius: certificat de realització de la campanya expedit pel mitjà utilitzat, amb les factures corresponents i un exemplar del mitjà, en el qual ha de constar el suport de la Conselleria.

j. Difusió, publicació i edició de revistes, estudis o informes, i creació o manteniment de la pàgina web, sempre que estiguin relacionats directament amb el projecte: factures o rebuts amb l'IVA inclòs i descomptes de l'IRPF dels professionals o col·laboradors.

k. Mitjans de transport utilitzats per a la realització del servei: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.

l. Ajuts econòmics per a les persones usuàries dels serveis per a transport, aliments i productes de primera necessitat, beques de formació i similars:

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajut, en els quals han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els quatre primers dígits del DNI o el NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajut en cas que es tracti de prestacions en espècie.
  • Un certificat d'un treballador o treballadora social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajut forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
  • Factures originals acreditatives de la despesa a nom de l'entitat executant del programa.

17.2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

17.3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., dels llocs web respectius o tramesos per correu electrònic.

17.4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'execució de l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

18. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions en relació amb l'article 29 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

19. Avaluació i control

19.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

19.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

20. Revocació dels ajuts concedits

20.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 30 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

20.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

21. Reintegrament dels ajuts concedits

21.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

21.2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

21.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

22. Compatibilitat

22.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

22.2. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les incloses en el contracte o concert corresponent.

22.3. D'acord amb l'article 4 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

23. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

24. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.