Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ESPORLES

Núm. 7854
Reglament general de les instal.lacions esportives municipals d'Esporles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se publicat en el BOIB núm. 117 de dia 2 de juliol de 2020, anunci relatiu a l'aprovació del següent:

 

REGLAMENT GENERAL DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS

​​​​​​​Capítol I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Consideracions generals

És objecte de l'Ajuntament d'Esporles la protecció, foment i desenvolupament de les activitats físico-recreatives i en general, l'activitat esportiva que pretén exercitar qualsevol persona.

Les característiques de les instal·lacions esportives municipals estan d'acord amb els citats objectius, d'aquí que la seva reglamentació es fomenti en els següents principis generals:

- Caràcter eminentment popular

- Autèntica promoció social

- Sense finalitat lucrativa

- Proveir tota la gamma possible d'especialitats esportives practicables en les instal·lacions

Per al millor compliment d'aquestes finalitats, l'Ajuntament d'Esporles ha desenvolupat una sèrie de normes que serviran, per una banda, per garantir els drets dels/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals i d'una altra, per fixar les necessàries obligacions o deures d'aquests/es amb el personal, amb els/les altres usuaris/es o amb el propi equipament esportiu.

Article 2.- Instal·lacions esportives municipals

S'entén per instal·lació esportiva municipal qualsevol espai obert o tancat, infraestructura, immoble, equipament o espai natural ubicat al municipi d'Esporles, d'ús esportiu, dotat de les condicions suficients per practicar-hi activitat esportiva o d'entrenament, de titularitat municipal o conveniada amb una altra administració i gestionades directament o indirecta o través de qualsevol de les fórmules previstes per l'Ajuntament d'Esporles.

Les instal·lacions esportives municipals romandran obertes al públic i qualsevol ciutadà/na podrà accedir a les mateixes i utilitzar-les, d'acord al Reglament vigent i sempre que la disponibilitat del servei i els horaris ho permetin.

En cada instal·lació podran practicar-se els esports als quals especialment estigui destinada. Serà també possible la pràctica d'altres esports, sempre que es pugui tècnicament i prèvia autorització municipal

Les instal·lacions esportives municipals podran ser destinades a l'esport educatiu escolar, al d'oci, al de competició i de forma puntual a activitats de caràcter social no esportives, sempre que compleixin els requisits que per a cada cas es contemplin.

​​​​​​​Capítol II USUARIS/ES/ES

Article 3.- Condició d'usuaris/es

A l'efecte de la present normativa, s'entén per usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals a aquelles persones o entitats que utilitzen aquestes, ja sigui participant en programes promoguts i gestionats pel propi Ajuntament, o bé participant del lloguer o cessió d'aquests espais esportius.

Quan l'usuari/a de la instal·lació sigui un/a menor, seran responsables de les conseqüències dels seus actes els seus pares/mares o tutors/es legals.

Encara que l'usuari/a estigui exempt/a d'abonar la taxa per l'ús de l'activitat o servei, sempre estarà obligat/da a complir el present Reglament.

Totes les instal·lacions esportives municipals són de lliure accés, no existint cap tipus de discriminació per raó de raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. No obstant, les usuàries i els usuaris hauran de respectar les normes de règim intern establertes per a l'accés a les instal·lacions.

Article 4.- Drets dels/les usuaris/es

Els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals tendran els següents drets:

- Ser tractats amb educació i amabilitat per tot el personal que realitza treballs a les instal·lacions esportives municipals i per la resta d'usuaris/es

- Gaudir, d'acord a les normes d'ús establertes, de tots els serveis que presti l'Ajuntament d'Esporles i les seves instal·lacions.

- Fer ús de les instal·lacions en els dies i horaris assenyalats en el programa o cessió pactada, si bé, l'Ajuntament d'Esporles per necessitats de programació o força major anul·larà o variarà les condicions establertes, comunicant sempre aquesta circumstància als/les afectats/des amb el temps suficient.

- Fer ús dels serveis i espais complementaris com vestuaris, lavabos, etc. en els termes prevists en el present Reglament o en l'ús intern de cadascuna de les instal·lacions, si n'hi ha.

- Presentar les queixes, suggeriments o reclamacions que estimi convenients per escrit a les oficines centrals de l'Ajuntament d'Esporles.

Article 5.- Obligacions dels/les usuaris/es

Els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals tendran les següents obligacions:

- Utilitzar les instal·lacions, material i mobiliari adequadament, mantenint-ho en ordre, evitant possibles desperfectes i mals en les instal·lacions o a la salut i als drets dels/les altres usuaris/es. A tal efecte, si l'usuari/a es tracta d'una entitat o d'un club esportiu, aquest designarà una persona encarregada de què es compleixi aquesta obligació.

- Guardar el degut respecte als/les altres usuaris/es i al personal de les instal·lacions, així com atendre en tot moment les indicacions del personal de les instal·lacions esportives.

- Accedir a la instal·lació per realitzar l'activitat amb indumentària esportiva completa, observant-se especialment la necessitat de calçat adequat per a cada paviment. Aquesta norma regeix també per a les activitats a realitzar en pistes i instal·lacions a l'aire lliure.

- Complir els horaris establerts en la cessió de les instal·lacions esportives. La infrautilització o no utilització de la instal·lació cedida pot ser motiu de sanció.

- Abandonar les instal·lacions una vegada finalitzada l'activitat en la qual es participi o es trobi inscrit. Les persones localitzades dintre de qualsevol instal·lació esportiva municipal, l'entrada del qual s'hagi realitzat de forma irregular, hauran d'abandonar la instal·lació.

- Qualsevol usuari/a que ocasioni desperfectes materials a les instal·lacions esportives municipals serà directament responsable, per tant s'ha de fer càrrec de les despeses que origini el desperfecte ocasionat i podrà ser sancionat/da.

- No fumar, ni menjar ni beure en les instal·lacions esportives.

- No deixar objectes fora de les taquilles dels vestuaris, si n'hi ha, o dels mateixos vestuaris. Només es podrà ocupar aquests espais durant la realització de l'activitat.

- L'Ajuntament d'Esporles no es farà responsable davant l'usuari/a en cas d'accidents o desperfectes derivats de l'incompliment per part d'aquest/a, de les presents Normes, d'un comportament negligent d'altre/a usuari/a o un mal ús de les instal·lacions, equipaments i serveis.

- L'Ajuntament d'Esporles recomana als/les usuaris/es sotmetre's a un reconeixement mèdic previ abans d'iniciar qualsevol activitat programada, reservant-se el dret d'exigir-lo si ho estimés convenient.

- L'Ajuntament d'Esporles no es farà responsable de la pèrdua robatori o furt de peces o objectes que es produeixin en les instal·lacions esportives que d'ell depenen.

Capítol III ACCÉS A L'ÚS DE LES INSTAL·LACIONS

Article 6.- Destinataris de les instal·lacions

Les instal·lacions esportives d'Esporles estan destinades a ser usades per centres educatius, clubs esportius i, si els horaris i el servei ho permet, per entitats d'Esporles no esportives o usuaris/es individuals.

Les formes d'accés a les instal·lacions esportives municipals es realitzaran d'acord amb l'activitat i les particularitats de cada instal·lació.

Article 7.- Tancament de les instal·lacions

El personal de l'Ajuntament d'Esporles, responsable de les instal·lacions, podrà tancar-les en qualsevol moment per raons de seguretat, climatològiques i quan es produeixin circumstàncies que puguin ocasionar danys físics a persones i/o desperfectes a les instal·lacions. En aquests casos no es tendrà dret a la devolució dels diners pagats per accedir a la instal·lació, si n'és el cas, o realitzar qualsevol activitat. També, per interès esportiu o d'ordre tècnic, l'Ajuntament d'Esporles, es reserva la possibilitat de tancar l'ús de les mateixes, encara havent-se reservat, avisant d'això amb la suficient antelació, o de suspendre reserves ja programades per activitats d'interès per part de l'Ajuntament.

Article 8.- Accidents

L'Ajuntament d'Esporles no es fa responsable dels accidents que es puguin produir per la pràctica esportiva en totes les seves instal·lacions, sempre que no siguin organitzades pel mateix ajuntament. A tal efecte, es recomana estar en possessió d'una assegurança mèdica i d'accidents que cobreixi el que pugui succeir durant la pràctica esportiva.

Article 9.- Responsabilitat

Els desperfectes que s'originin per negligència o mal ús de les instal·lacions, seran per compte dels/les usuaris/es d'aquestes. Les Federacions o Entitats Esportives responsables de les programacions de partits i competicions seran responsables subsidiàriament dels desperfectes que originin els equips participants en les mateixes.

Article 10.- Indumentària

La pràctica esportiva, sigui de l'especialitat que sigui, es realitzarà amb el material i la vestimenta adequada per tal de protegir les condicions de la instal·lació. D'aquesta forma s'haurà de tenir present, sobretot, el calçat, utilitzant soles que no marquin els trispols especials de les pistes. Pel mateix motiu s'insta a no utilitzar en la instal·lació el mateix calçat emprat en el carrer i, de manera especial, en la temporada de pluges. Es disposarà, si és possible, d'un calçat esportiu per a ús exclusiu en entrenaments i competicions.

Article 11.- Prohibicions expresses

Tots/es els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives han de tenir present que no està permès/a:

- Ni fumar, ni menjar ni beure, a excepció dels/les esportistes, que si podran tenir la seva pròpia beguda necessària per la pràctica esportiva. Així mateix, a l'espai destinat al públic i en recintes a l'aire lliure, també es podrà beure i menjar, sempre amb respecte a les instal·lacions i tenint cura de no embrutar i no deixar deixalles, depositant aquestes a les respectives papereres i d'acord a la normativa municipal establerta al respecte.

- El consum i la venda de begudes alcohòliques en les instal·lacions esportives municipals.

- Introduir utensilis de vidre.

- La publicitat de begudes alcohòliques i tabac.

- L'accés d'animals en totes les instal·lacions esportives municipals a excepció dels cans guies o d'aquells animals que així ho contempla la legislació supramunicipal pertinent.

- Jugar i/o escalfar amb pilotes o altres objectes, en vestuaris, passadissos d'accés a pistes, graderies i totes aquelles zones que no es considerin espais esportius.

Capítol IV RESERVES PROGRAMADES

Article 12.- Prioritat en les reserves

Es podran realitzar reserves programades atenint-se a la següent prioritat d'ús:

1r- Activitats del titular de la instal·lació

2n- Activitats de l'Ajuntament d'Esporles, en cas de no ser el titular de la instal·lació

3r- Activitats dels centres educatius, en horari lectiu

4t- Activitats d'entitats esportives d'Esporles

5è- Activitats d'entitats no esportives d'Esporles

6è- Altres tipus d'usuaris

 

​​​​​​​Article 13.- Utilització de les instal·lacions per part de centres educatius

Durant el curs escolar, tendran accés preferent a les instal·lacions els centres educatius del poble, perquè imparteixin l'ensenyament d'Educació Física.

La cessió en cada cas serà per a tot l'horari escolar, deixant de ser efectiva fora d'aquest horari i en dies no lectius per part del centre escolar

Article 14.- Utilització de les instal·lacions per part de clubs i entitats

Es considerarà horari per a activitats no escolars, a partir de la finalització de l'horari lectiu escolar.

La utilització en horaris no escolars, depenent del tipus d'activitats i les seves característiques, podrà no estar exempta del pagament de la taxa corresponent.

La cessió, en cada cas, vindrà determinada per les condicions que estableixi l'Ajuntament d'Esporles.

L'Ajuntament d'Esporles es reserva el dret de modificar dies, horaris, etc., així com de retirar la concessió si calgués d'acord amb noves activitats, celebracions de caràcter puntual, per mal ús de la instal·lació o perquè les activitats realitzades vagin en detriment de les causes originals de la cessió.

La presentació de sol·licituds per entrenaments durant la temporada esportiva deurà realitzar-se en les oficines de l'Ajuntament d'Esporles per escrit abans del 31 de maig de cada any. La temporada esportiva s'entén des del dia 15 d'agost al dia 31 de maig de l'any següent. La pròrroga d'utilització durant els mesos de juny, juliol i agost, s'haurà de sol·licitar també per escrit i contar amb l'aprovació de l'Ajuntament d'Esporles.

Les cessions d'instal·lacions esportives a entitats es faran d'acord amb els Criteris per establir els horaris de les instal·lacions esportives municipals, article 17 d'aquest reglament.

Una vegada aprovat el pla d'ús de cada instal·lació, es confirmarà a cada entitat l'espai i el temps concedit. A partir d'aquest moment tots els canvis produïts hauran de ser comunicats per escrit a l'Ajuntament d'Esporles amb almenys 1 setmana d'antelació.

Aquella entitat que per causes no previsibles decideixi renunciar a l'ús autoritzat, deurà comunicar-ho per escrit a l'Ajuntament d'Esporles amb una antelació mínima d'una setmana, no podent cedir a altra entitat la seva autorització d'ús.

La no utilització i/o infrautilització, podran sancionar-se amb la pèrdua de tots els drets sobre la concessió per un període de fins a dos anys.

La concessió d'ús dels entrenaments o altres lloguers, quedarà supeditada als actes organitzats o autoritzats per l'Ajuntament d'Esporles, sense poder reclamar quan per aquesta circumstància hagi de suspendre's o variar-se l'horari o algun entrenament anteriorment autoritzat.

Correspondrà a l'entitat usuària sol·licitar i obtenir de les autoritats competents, les autoritzacions preceptives exigibles, així com estar en possessió de les preceptives assegurances mèdiques i de responsabilitat civil per a aquestes activitats.

D'igual forma, l'entitat usuària s'encarregarà de realitzar totes aquelles tasques de muntatge i desmuntatge de diversos mitjans materials necessaris per al desenvolupament de l'activitat.

L'accés d'espectadors/es estarà determinat per les característiques de l'activitat i de la instal·lació, essent l'entitat organitzadora responsable del comportament d'aquests.

La durada dels partits oficials s'estima en dues hores, a fi de no entorpir ni endarrerir a altres equips que utilitzin les mateixes instal·lacions. Si fos necessari més temps, serà per increments de mitja hora.

Article 15.- Utilització de les instal·lacions per part d'usuaris/es individuals

Totes aquelles unitats esportives que per les seves característiques l'Ajuntament d'Esporles llogui a particulars en les hores que quedin lliures d'entrenaments, cursos o competicions, es podran utilitzar previ abonament del preu públic corresponent, amb els mateixos drets i obligacions que per a la resta de reserves, sempre que el servei es pugui dur a terme.

L'Ajuntament d'Esporles es reserva el dret d'arribar a acords, convenis, etc. amb clubs o altres entitats pel manteniment i ús d'algunes instal·lacions esportives.

 

​​​​​​​Article 16.- Protocol d'actuació per a la cessió de les instal·lacions esportives d'Esporles

Aquest protocol marca les pautes i terminis que han de seguir les entitats o els usuaris d'Esporles a l'hora de sol·licitar una instal·lació esportiva, tant per activitats puntuals com per activitats de temporada.

El fet de cedir una instal·lació per una temporada no implica la concessió per la temporada següent, essent requisit indispensable renovar la sol·licitud anualment.

Les cessions d'instal·lacions per temporada estan destinades només a les entitats esportives d'Esporles i s'han de fer d'acord amb el següent protocol:

- Fins al 31 de maig: Emplenar i entregar al registre de l'Ajuntament el full de sol·licitud d'equipaments esportius. A aquesta sol·licitud hi han de figurar les dades de l'entitat sol·licitant, les dades de contacte de la persona designada per l'entitat que actuarà com a interlocutora en tot aquest procediment, previsió d'equips per la temporada, especificant clarament el nom i categoria de cada equip i la demanda d'horaris per la temporada, ajustats als criteris establerts.

- De l'1 al 15 de juny: Estudi de les sol·licituds rebudes

- 16 de juny: Establiment de l'horari de la temporada

- De l'1 al 15 de setembre: Revisió i reajustament d'horaris per possibles baixes d'equips

- 16 de setembre: Horaris definitius de la temporada

Aquests terminis podran variar en funció de les necessitats i del desenvolupament de les sol·licituds dels clubs. Si el dia marcat cau en cap de setmana, s'ampliarà fins al primer dia hàbil següent.

Les cessions d'instal·lacions esportives per dies o actes puntuals estan destinades a qualsevol tipus d'usuari/a i s'han de sol·licitar tal com s'estableix a l'ordenança reguladora de l'ús dels espais municipals.

Article 17.- Criteris per establir els horaris de les instal·lacions esportives municipals

Els criteris que es seguiran per repartir els horaris d'ús de les instal·lacions esportives municipals i les no municipals conveniades amb l'ajuntament, són una eina per ajudar a repartir els horaris de les instal·lacions, siguin o no compartides entre diferents entitats del poble. Aquests criteris valoren diferents aspectes i característiques de les entitats i de la seva activitat.

En el cas que una sola entitat sigui usuària única de la instal·lació esportiva, a l'hora d'establir els seus horaris s'ha de fer d'acord al criteri número 1 de categoria o edat dels esportistes.

Per determinar el nombre d'hores d'instal·lació que pertoca a cada club, es tendrà en compte un total de 35 hores disponibles a la setmana per pista esportiva (de 15'30 a 22'30; 7 hores al dia per a 5 dies de la setmana).

No entren dintre aquest còmput els caps de setmana, que es reserven per partits.

Una vegada repartit l'horari, cada club o associació podrà repartir les seves hores de la manera que consideri més oportuna, sempre tenint presents els criteris detallats a continuació:

1) Categoria o edat dels esportistes:

- Les categories d'iniciació, benjamí, aleví i infantil (de 6 a 14 anys) o inferiors, disposaran de la instal·lació de 15'30 a 19h (ambdues incloses), essent les primeres hores per les categories de menor edat i les darreres per les de major edat.

- Les categories de cadet, juvenil, jove (de 14 a 18 anys) disposaran de la instal·lació de 19 a 20'30h), essent les primeres hores per les categories menor edat i les darreres per les de major edat.

- Les categories majors d'edat disposaran de la instal·lació a partir de les 20'30h.

2) Nombre d'entrenaments: Per tal de donar cabuda a tota la demanda i en igualtat de condicions, com a norma general, cada equip farà dues sessions d'entrenament per setmana, d'una durada màxima de 90 minuts per sessió. Aquesta durada o nombre setmanal de sessions podria ser superior sempre que hi hagués disponibilitat horària de la instal·lació i aquest augment no perjudicàs cap altra entitat usuària. La decisió final d'aquest augment serà sempre de l'Ajuntament.

3) Dies d'entrenament per clubs i instal·lacions: En el cas d'instal·lacions amb més d'una entitat usuària, aquestes procuraran programar els seus entrenaments seguint la tendència d'horaris dels darrers anys. Serà l'Ajuntament d'Esporles l'encarregat d'establir un punt de partida d'acord amb aquesta tendència.

Aplicats aquests criteris, i en cas que així i tot no s'hagin pogut determinar els horaris de les diferents instal·lacions amb conflicte horari, s'aplicarà una puntuació a cada entitat en funció d'uns barems, la qual se traduirà en nombre d'hores disponible d'instal·lació. Aquests barems per puntuar seran:

- Antiguitat de l'entitat: 3 punts per any

- Equips en categories base (fins a 18 anys): 3 punts per equip

- Equips en categories superiors (a partir de 18 anys): 1 punt per equip

- Esportistes de l'entitat (categories base, fins a 18 anys): 0'3 punts per esportista

- Esportistes de l'entitat (categories superiors, a partir de 18 anys): 0'1 punt per esportista

Qualsevol dubte o conflicte horari que no es resolgui amb aquests criteris i baremació, serà resolt d'ofici per batlia o la persona o persones en qui delegui.

Capítol V ​​​​​​​NORMES ESPECÍFIQUES DE FUNCIONAMENT

Article 18.- Poliesportius

Cal dir que tots els convenis signats entre l'Ajuntament i les administracions educatives supramunicipals seran respectats, així com tots els compromisos que en ells s'inclouen.

Descripció: S'entén per poliesportius les instal·lacions que alberguen almenys una pista poliesportiva, que s'hi pot practicar més d'una modalitat esportiva, coberta amb els seus respectius serveis de dutxes i vestuari.

Accés:  Qualsevol persona pot acudir a aquestes instal·lacions i fer ús d'elles, sense que existeixi cap tipus de restricció referent a això, excepte quan hi hagi una reserva prèvia de pista o que el servei no es pugui prestar per causes d'organització interna del propi servei. Tota reserva de la instal·lació serà efectuada a les oficines de l'Ajuntament d'Esporles i tendrà preferència davant l'ús públic de les pistes.

Reglament particular:

- S'accedirà a la pista únicament amb roba i calçat esportiu adequat.

- Els/les usuaris/usuàries podran accedir al vestuari quinze minuts abans de l'horari programat i en el cas que fossin partits de competició, una hora abans de l'inici d'aquest, devent abandonar-los 30 minuts després de finalitzar l'activitat.

- L'hora d'accés i desocupació de la pista serà les que es tinguin reservades, no podent-se ocupar aquesta amb anterioritat, encara que sigui per a escalfaments, etc.

- Quan es tracti de competicions oficials, es permetrà l'accés a la pista als equips mitja hora abans, per realitzar l'escalfament, desocupant aquests la pista en el moment de finalitzar la competició.

- Les porteries, cistelles, pals i altres accessoris necessaris per a la pràctica esportiva, que siguin mòbils, seran degudament col·locats i retirats pels usuaris/es, per a això seran assessorats pel personal del poliesportiu.

- El material que cada equip deixi a cada poliesportiu, deurà estar recollit en carros, xarxes o bosses propietat del Club, no fent-se la instal·lació responsable dàquest material.

- Tot el material que es col·loqui en la pista deurà anar proveït en la part inferior d'un protector per no deixar marques.

- Els entrenadors o responsables seran qui vetllin pel compliment de les normes.

S'iniciarà l'activitat sempre que hi hagi un monitor o responsable que controli la mateixa, el qual haurà de ser major d'edat.

Article 19.- Pistes poliesportives exteriors

Descripció: Són totes aquelles zones esportives a l'aire lliure, situades en diversos punts del poble on es poden practicar més d'una modalitat esportiva.

Accés: Qualsevol persona pot acudir a aquestes instal·lacions i fer ús d'elles, sense que existeixi cap tipus de restricció referent a això, excepte que hi hagi una reserva prèvia de pista, o que el servei no es pugui prestar per causes d'organització interna del propi servei. Tota reserva de la instal·lació serà efectuada a les oficines de l'Ajuntament d'Esporles i tendrà preferència davant l'ús públic de les pistes.

Reglament particular:

- Poden ser practicats tots els esports que la infraestructura de les instal·lacions permeti, podent també practicar-se qualsevol altra activitat esportiva sempre que no suposi risc de mals o perjudicis per al material o sòl de la instal·lació, així com per a terceres persones que estiguin en aquestes.

- Les hores d'accés i desocupació de les pistes seran les que es tinguin reservades, si n'és el cas.

L'Ajuntament d'Esporles es reserva el dret d'ocupació d'aquestes pistes per a activitats pròpies (activitats puntuals, animació, etc.)

- Amb l'ús d'aquest tipus d'instal·lació esportiva no es tendrà accés als vestuaris, tret de quan es tracti d'ús per competició. En aquest cas, i sempre  que sigui possible, es podria habilitar l'ús de vestuaris, prèvia sol·licitud a l'Ajuntament d'Esporles i amb l'autorització d'aquest.

Article 20.- Pista de tenis de Son Quint

Descripció: S'entén per pista de tenis la instal·lació esportiva coberta o descoberta en la qual es practica exclusivament el tenis.

Accés: L'accés a la pista de tenis es de lliure accés o via sol·licitud de reserva, amb el pagament de la corresponent taxa, si escau.

També es podrà accedir sempre que es realitzi un curs o es prengui part a una competició de tenis havent d'abandonar la instal·lació una vegada finalitzada l'activitat.

Reglament particular:

- S'accedirà a la pista únicament amb roba i calçat esportiu adequat.

- Les hores d'accés i desocupació de la pista seran les que es tinguin reservades.

- Quan es tracti de competicions oficials, es permetrà l'accés a la pista als/les participants mitja hora abans per realitzar l'escalfament, desocupant la pista en el moment de finalitzar la competició.

- Amb l'ús d'aquest tipus d'instal·lació esportiva no es tendrà accés als vestuaris, tret de quan es tracti d'ús per competició. En aquest cas, i sempre que sigui possible, es podria habilitar l'ús de vestuaris, prèvia sol·licitud a l'Ajuntament d'Esporles i amb l'autorització d'aquest.

Article 21.- Camp de futbol de Son Quint

Descripció: És la instal·lació esportiva que es dedica a la pràctica del futbol en qualsevol de les seves modalitats.

Accés: Sempre que no existeixi un conveni d'ús de la instal·lació amb el/s club/s de futbol d'Esporles, l'accés al camp de futbol es realitzarà mitjançant sol·licitud de reserva, a les oficines de l'Ajuntament d'Esporles, en cas contrari, es podrà accedir a la instal·lació segons les clàusules estipulades al conveni signat.

Reglament particular:

- S'accedirà al Camp de futbol únicament amb roba i calçat esportiu adequat.

- Les hores d'accés i desocupació del Camp de Futbol seran les establertes una vegada es tinguin reservades les instal·lacions, no podent-se ocupar aquest fora d'aquest horari.

- Quan es tracti de competicions oficials, es permetrà als equips l'accés al Camp de futbol per realitzar l'escalfament el temps previ mínim que determini l'equip local, desocupant aquests el Camp de futbol en el moment de finalitzar la competició.

- El material que cada equip deixi en cada camp de futbol, deurà estar recollit en cistelles, xarxes o bosses propietat del Club, no fent-se la instal·lació responsable d'aquest.

- Durant els entrenaments i competicions oficials únicament podran estar en el camp de futbol els/les esportistes, entrenadors/es i delegats/des d'equip que estiguin autoritzats/des, la resta d'acompanyants i seguidors/es ocuparan un lloc de la graderia.

Article 22.- Piscina i sales annexes

Descripció: Les piscines són les instal·lacions esportives descobertes que es dediquen a la pràctica de la natació recreativa o esportiva i les sales annexes són sales multiusos cobertes que es destinen a gimnàs i sales d'activitats dirigides.

Accés: Per accedir a les instal·lacions és necessari abonar la taxa establerta o participar d'una activitat programada que es faci a aquestes instal·lacions.

L'aforament de la piscina i de les sales permet un nombre màxim de persones. Quan l'assistència sigui superior a aquest nombre, l'accés no estarà permès fins que no s'hagi reduït el nombre d'usuaris/es.

Tots els/les usuaris/es tenen el dret d'exigir l'aplicació de les normes. Per fer-ho, s'han d'adreçar al personal de la piscina.

Reglament particular:

Per a les piscines, no està permès:

​​​​​​​

- L'ús de les instal·lacions a tota persona amb malalties transmissibles.

- L'ús de la piscina d'adults/es a menors de 6 anys que no vagin acompanyats d'un/a adult/a.

- Banyar-se amb calçat o amb roba no adequada.

- Menjar en la zona de bany i de platges.

- L'entrada d'animals.

- L'entrada de botelles de vidre o d'altres envasos tallants o punxants, així com entrar menjar i beguda de l'exterior.

- Deixar fems en el recinte de piscines.

Normes per als vestidors:

- Respecteu l'espai dels altres abonats/des.

- La instal·lació no es pot fer responsable dels objectes perduts o oblidats.

- Aquesta dependència és patrimoni de tots els usuaris/es, per tant, mereix la màxima cura i respecte. La neteja i el manteniment serà efectiu si tots/es hi col·laboram.

És obligatori:

- Utilitzar sabatilles de bany.

- Dipositar les deixalles dins el seu corresponent contenidor.

- Deixar el vestidor utilitzat el més net possible per a la seva posterior utilització.

- Avisar a consergeria de qualsevol desperfecte que hi hagi al vestidor.

És recomanable:

- Eixugar-se a la zona de dutxes.

- Emprar només l'aigua necessària per dutxar-se.

No està permès:

- Fumar ni menjar a l'interior del vestidor.

- Deixar la bossa ni la roba dins del vestidor.

Normes per a les piscines:

- La piscina petita és únicament d'ús infantil (fins a 5 anys inclosos) i dels adults/es acompanyants.

- La piscina gran és per a majors de 6 anys (inclosos). Els/les menors de 12 anys han d'anar acompanyats/des d'un adult/a que se'n faci responsable.

És obligatori:

- Dutxar-se abans d'entrar a la piscina.

- Complir les normes i els consells tècnics.

- En cas de trobar-se malament, avisar immediatament al/la socorrista o monitor/a.

- En cas de tenir alguna malaltia cardíaca, respiratòria o de tipus epilèptic, avisar els/les monitors/es o socorristes.

És recomanable:

- Tenir un nivell suficient de natació per usar la piscina.

- Respectar un mínim de 2 hores per banyar-se després d'una menjada.

- Evitar el contacte directe dels peus amb el terra.

- Dutxar-se amb sabó després de l'activitat.

- Utilitzar ulleres de natació i gorra de bany per prevenir problemes oculars i capil·lars.

- Acompanyar als/les menors de 6 anys als vestidors per tal d'ajudar-los a canviar-se de roba.

No està permès:

- Realitzar cap tipus d'activitat perillosa com pot ser córrer, saltar, empènyer, enfonsar ningú, o practicar jocs que puguin comportar un risc físic, tant a dins com a fora de l'aigua.

- Utilitzar sense autorització prèvia qualsevol tipus de material (aletes, pilotes, matalassos, tubs de respiració...) que pugui suposar un risc potencial pels usuaris/es.

- Fer servir cap tipus de sabó o gel a les dutxes de les piscines.

- Canviar-se de roba al recinte de la piscina.

- L'ús d'aparells musicals que propaguin el so a l'ambient, excepte els necessaris per als cursets.

- Usar les piscines amb una ferida oberta, amb pèrdua de sang, amb afeccions a la pell o als ulls o amb malalties transmissibles. Els/les responsables de la piscina podran excloure les persones que presentin qualque símptoma dels descrits anteriorment.

- Banyar-se a la piscina si es porta algun cosmètic o producte oliós.

Normes per a les sales annexes:

- Respecteu l'espai dels altres abonats/des.

- La instal·lació no es pot fer responsable dels objectes perduts o oblidats.

- Aquesta dependència és patrimoni de tots els usuaris/es, per tant, mereix la màxima cura i respecte. La neteja i el manteniment serà efectiu si tots/es hi col·laboram.

És obligatori:

- Anar vestit amb roba d'esport i calçat esportiu amb la sola neta.

- Per qüestions d'higiene, l'ús personal de tovalloles en tots els aparells que hi pugui haver, havent-se d'eixugar la suor que hagi pogut quedar als aparells.

- Utilitzar bé els aparells i material que hi pugui haver.

- Deixar sempre el material al seu lloc.

- Cedir l'aparell durant la pausa de recuperació entre sèries si un altre usuari/a s'està esperant.

És recomanable:

- Ser puntual. No es podrà participar en una sessió un cop hagi finalitzat l'escalfament (més o menys 10 minuts de l'inici).

- Ser considerats amb l'espai que ocupen els altres assistents/es a la classe.

No està permès:

- L'entrada ni la utilització del material als menors de 16 anys excepte quan sigui per activitats per aquest grup d'edat.

- Entrar bosses d'esport, ni aliments, ni envasos de vidre, ni cap altre material que el personal de la instal·lació estimi convenient.

- Entrar amb el tors despullat, vestit de carrer, amb banyadors o amb calçat inadequat.

- Moure el material d'una zona a una altra de la sala.

Article 23.- Skatepark

Descripció: S'entén per skatepark l'espai construït amb propòsits recreatius per als qui practiquen skateboarding, patinatge agressiu, roller, snakeboard, freestyle scooter i bmx amb la finalitat de practicar, i desenvolupar el seu esport i tècnica. Un skatepark està constituït per diverses estructures destinades a la realització dels trucs o figures.

Accés: L'accés a l'skatepark és lliure i obert a tothom que ho desitgi, sense necessitat de reserva o pagament de taxa.

Reglament particular:

- En aquesta pista es permet l'ús de patinets, monopatins, patins en línia, bicicletes o les diferents variants d'aquestes modalitats esportives.

- Es recomana usar sempre casc i proteccions.

- Les hores d'accés i desocupació de la pista seran lliures, sempre respectant el descans dels veïnats i tenint en compte la visibilitat de la instal·lació per la pràctica de l'esport sense risc.

- Amb l'ús d'aquest tipus d'instal·lació esportiva no es tendrà accés als vestuaris, tret quan es tracti d'un ús per competició. En aquest cas, i sempre  que sigui possible, es podria habilitar l'ús de vestuaris, prèvia sol·licitud a l'Ajuntament d'Esporles i amb l'autorització d'aquest.

Article 24.- Parc de calistenia

Descripció: Espai habilitat expressament per fer exercici físic amb l'ús exclusivament del propi pes corporal.

Accés: L'accés a aquesta instal·lació és lliure i obert a tothom que ho desitgi, sense necessitat de reserva o pagament de taxa.

Reglament particular:

- Es recomana fer-hi activitats i exercicis adequats a l'edat, estat físic i de salud de l'usuari/a.

- Després de cada ús dels elements de la instal·lació, es recomana fer-ne neta la superfície de contacte.

- En acabar de fer ús la instal·lació s'ha de retirar tot el material extra que s'hagi duit. No es pot deixar cap tipus de material, encara que sigui necessari per a la pràctica esportiva.

- Les hores d'accés i desocupació de la pista seran lliures, sempre respectant el descans dels veÍnats i tenint en compte la visibilitat de la instal·lació per la pràctica de l'esport sense risc.

- Amb l'ús d'aquest tipus d'instal·lació esportiva no es tendrà accés als vestuaris, tret de quan es tracti d'ús per competició. En aquest cas, i sempre  que sigui possible, es podria habilitar l'ús de vestuaris, prèvia sol·licitud a l'Ajuntament d'Esporles i amb l'autorització d'aquest.

- Tot i que la instal·lació està plantejada amb paviment tou per amortir les possibles caigudes, es recomana que cada usuari dugui els seus propis elements de protecció per aquests casos. En cas que es segueixi aquesta recomanació, cal recordar que aquest material s'ha de retirar una vegada acabada la pràctica esportiva, havent de deixar la instal·lació buida i neta.

Article 25.- Circuit de bicicletes tot terreny

Descripció: Espai a l'aire lliure habilitat per a la pràctica de les bicicletes tot terreny.

Accés: Sempre que no existeixi un conveni d'ús de la instal·lació amb qualsevol entitat d'Esporles, l'accés a aquesta instal·lació serà lliure i obert a tothom que ho desitgi, sense necessitat de reserva o pagament de taxa. En cas contrari, es podrà accedir a la instal·lació segons les clàusules estipulades al conveni signat, i amb accés prioritari de les activitats pròpies de l'entitat per davant de l'accés lliure.

Reglament particular:

- L'entrada al circuit és gratuïta i el fet d'accedir-hi implica l'acceptació del present reglament.

- No està permès accedir al circuit amb vehicles de motor ni amb altres vehicles que no siguin bicicletes.

- Es recomana usar sempre casc i proteccions. La bicicleta ha d'estar en bon estat d'ús per accedir al circuit.

- S'ha de circular pels circuits corresponents a l'edat i nivell esportiu de l'usuari/a.

- Respecte a la resta d'usuaris/es i actua de forma responsable, tant amb les persones com amb el medi.

- No es pot modificar ni el traçat ni les característiques del circuit sense l'autorització prèvia de l'Ajuntament.

- Aquest és un esport de risc, per tant, es recomana ser prudent i adaptar la velocitat al control necessari per a la pròpia seguretat i la de la resta d'usuaris/es.

- Les hores d'accés i desocupació de la pista seran lliures, sempre respectant el descans dels veïnats i tenint en compte la visibilitat de la instal·lació per la pràctica de l'esport sense risc.

- Els menors de 18 anys han d'anar acompanyats d'un adult responsable o tenir-ne l'autorització prèvia.

- Amb l'ús d'aquest tipus d'instal·lació esportiva no es tendrà accés a vestuaris.

- No està permès passejar o caminar pels circuits sense bicicleta llevat que sigui per ajudar o auxiliar a un/a usuari/es amb bicicleta.

- El circuit no és un espai per passejar-hi les mascotes.

- No es permet seure, menjar o fumar en tot el recorregut del circuit. Hi ha zones habilitades al respecte.

- Els residus s'ha de dipositar a les respectives papereres i d'acord amb la normativa municipal establerta al respecte.

- Cal respectar la senyalització i les zones compartides amb els/les altres usuaris/es.

Article 26.- Rocòdrom

Descripció: Instal·lació coberta dissenyada i construïda per a la pràctica de l'escalada.

Accés: Sempre que no existeixi un conveni d'ús de la instal·lació amb qualsevol entitat d'Esporles, l'accés al rocòdrom es realitzarà mitjançant sol·licitud de reserva, a les oficines de l'Ajuntament d'Esporles, en cas contrari, es podrà accedir a la instal·lació segons les clàusules estipulades al conveni signat.

Reglament particular:

- S'accedirà al rocòdrom únicament amb roba i calçat esportiu adequat.

- Les hores d'accés i desocupació seran les establertes per l'entitat encarregada de la gestió de l'espai, segons conveni amb l'Ajuntament, no podent-se ocupar aquest fora d'aquest horari.

- El material que es faci servir per a la pràctica esportiva ha de ser adequat a les característiques de la instal·lació.

- No es permet aliments, envasos de vidre, ni cap altre material que el personal de la instal·lació estimi convenient.

- Tampoc es permet usar aparells musicals que propaguin el so a l'ambient, excepte els necessaris per als cursets.

- S'ha de respectar l'espai dels/les altres usuaris/es.

- La instal·lació no es pot fer responsable dels objectes perduts o oblidats.

Capítol VI ​​​​​​​RÈGIM DISCIPLINARI

Article 27.- Pèrdua de la Condició d'Usuari/a.

L'incompliment de les obligacions que es deriven de la condició d'usuari/a podrà dur implícita la pèrdua de tal condició, d'acord amb el que recull el present Reglament.

Tals incompliments es classificaran en lleus i greus, segons es detallen en els articles següents.

Article 28.- Incompliments lleus

Es considerarà lleu, l'incompliment d'algunes de les obligacions dels usuaris/es, quan la seva conseqüència no doni lloc a la qualificació de greu.

El tracte incorrecte a qualsevol usuari/a, personal, tècnic, etc.

Causar mals lleus de forma involuntària a la instal·lació, material o equipament d'aquestes instal·lacions.

Article 29.- Incompliments greus

L'incompliment reiterat d'algunes de les obligacions dels usuaris/es.

El mal tracte de paraula o obra a altres usuaris/es, espectadors/es, professorat, tècnics, jutges o empleats/des de la instal·lació.

Causar mals greus de forma voluntària a la instal·lació, material o equipament d'aquestes instal·lacions.

Originar per imprudència o negligència accidents greus a un mateix o a altres persones.

Falsejar intencionadament les dades relatives a la identitat, edat, estat de salut, etc. i la suplantació d'identitat.

La reincidència en incompliments resolts com lleus.

Article 30.- Conseqüències

Els incompliments lleus es corregiran amb prevenció per escrit o la pèrdua de la condició d'usuari/a per un període de 5 a 30 dies.

Els incompliments greus es corregiran amb la pèrdua de la condició d'usuari/a per un període comprès entre 30 dies i 5 anys, si la gravetat del mateix ho fes necessari.

Article 31.- Procediment

La instrucció del procediment anirà a càrrec del Regidor/a d'Esports o del tècnic en qui delegui i actuarà com a secretari/a, el secretari/a de la corporació o el funcionari/a en què delegui.

Les propostes es comunicaran per escrit als interessats/des donant-los cinc dies hàbils d'audiència perquè aquests/es puguin efectuar al·legacions i presentar els documents i informacions que estimin pertinents.

Una vegada conclòs el termini d'audiència i a la vista de les al·legacions presentades per l'usuari/a, l'instructor/a farà la proposta i informarà al/la Batlle/sa, com òrgan competent, per a resoldre el que procedeixi. Una vegada que resolgui el/la Batlle/sa, es notificarà a l'afectat/da, dintre del termini que li confereix la legislació administrativa.

Contra els acords adoptats, podran interposar-se els recursos que s'estimin oportuns, de conformitat amb la Llei del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

No obstant això, en el cas que l'usuari/a actuï de forma notòriament contrària al present Reglament, el personal de la instal·lació està autoritzat a exigir-li que abandoni aquesta instal·lació, o requerir la presència de les forces de seguretat, si la gravetat així ho exigís, sense perjudici de les posteriors accions aplicables al cas.

 

Capítol VII DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Amb la publicació del present reglament queda derogat el reglament publicat al BOIB núm. 162 de data 23 de novembre del 2013.

I havent transcorregut el termini d'exposició al públic de trenta (30) dies de duració a comptar des de l'esmentat anunci sense que s'hagi presenta cap reclamació o suggerència, s'entén de conformitat amb el que disposa l'art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovades.

La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d'acord amb l'art. 17 de l'esmentat text legal

 

Esporles, 17 d'agost de 2020

La batlessa ​​​​​​​Maria Ramon Salas