Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT BALEAR DE LA JOVENTUT
Núm. 7814
Resolució del director de l’Institut Balear de la Joventut de 5 d’agost de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria dels Premis Carnet Jove per a Projectes d’Autoocupació i de les ajudes per iniciar l’activitat d’aquests projectes per a l’any 2020 i se n’estableixen les bases
Fets
1. L'Institut Balear de la Joventut és una entitat pública adscrita a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears, i exerceix funcions relatives a coordinar i impulsar activitats en matèria de joventut i a promocionar accions de dinamització juvenil, com també l'associacionisme i la participació dels joves de les Illes Balears en la vida social i cultural.
2. L'Institut Balear de la Joventut gestiona el Programa Carnet Jove de les Illes Balears, que té com a objectiu contribuir a millorar la qualitat de vida dels joves, amb l'oferiment i la promoció d'avantatges i descomptes als seus titulars en diferents àmbits. A més, d'acord amb l'esperit de l'Associació Europea del Carnet Jove (EYCA), participa en polítiques de joventut que contribueixen a promoure la mobilitat i a incentivar activitats relacionades amb la democràcia, la solidaritat, la responsabilitat social, la sostenibilitat mediambiental, la no-discriminació i l'humanisme, entre d'altres, per al desenvolupament d'una ciutadania activa que contribueixi a l'emancipació dels joves en condicions dignes i assequibles. Tot això suposa la participació directa de Carnet Jove en aquestes polítiques de joventut.
3. L'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears és una entitat de dret públic adscrita a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per al compliment dels seus fins i actua com l'Agència de Desenvolupament Regional (ADR) a les Illes Balears. Entre els seus objectius estan el millorar les capacitats emprenedores a totes les etapes educatives, que realitza amb el programa www.icape.es i donar suport a les persones emprenedores donant resposta a aquesta necessitat inclosa al vigent pla d'autoocupació de les Illes Balears, pel que ha desenvolupat el programa www.iempren.es, gestionats a través del seu Servei d'informació i talent empresarial.
4. En aquest context, en data 1 de juny de 2020, l'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut va emetre un informe justificatiu sobre la necessitat de convocar premis i ajudes per fomentar l'autoocupació dels joves a les Illes Balears. En aquest informe, s'emmarca la convocatòria en l'objectiu de contribuir a les polítiques de joventut amb la millora de l'ocupabilitat dels joves afavorint l'autoocupació.
5. Per resolució del director de l'Institut Balear de la Joventut de 2 de juny de 2020, s'ordenà l'inici del procediment per elaborar i aprovar una convocatòria de premis i ajudes per fomentar l'ocupabilitat dels joves mitjançant l'autoocupació a través del Programa Carnet Jove.
Fonaments de dret
1. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (BOIB núm. 109, de 3 d'agost), té per objecte establir el marc normatiu i de competències per al desenvolupament de les polítiques de joventut, que engloben el conjunt d'actuacions i iniciatives destinades a fer possibles l'emancipació i el desenvolupament personal dels joves, com també a promoure'n i fomentar-ne la integració i la participació en la vida política, econòmica, social i cultural.
2. El Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l'Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 51, de 6 d'abril), modificat pel Decret 77/2008, de 4 de juliol (BOIB núm. 96, de 10 de juliol), pel Decret 123/2010, de 17 de desembre (BOIB núm. 190, de 30 de desembre) i pel Decret 23/2018, de 6 de juliol (BOIB núm. 84, de 7 de juliol), estableix com a objecte d'aquest Institut la coordinació i l'execució de la política autonòmica en matèria de joventut i lleure, i la realització de totes les activitats que siguin necessàries i convenients per complir aquesta finalitat institucional.
3. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A més, el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, assigna les competències en matèria de joventut a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, adscrita a la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Per tant, són competència d'aquesta Direcció General l'aplicació de mesures de justícia juvenil, la prevenció del delicte juvenil, l'ordenació de la protecció de menors, la promoció i la informació de les activitats juvenils, els programes de mobilitat juvenil, la participació i les associacions juvenils, les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència i la protecció a les famílies.
4. El Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (BOIB núm. 84, de 7 de juliol de 2018), regula el Carnet Jove Europeu de les Illes Balears en el títol V.
5. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen. Té la consideració de subvenció qualsevol disposició gratuïta de fons públics i, en general, de qualsevol recurs públic avaluable econòmicament que dugui a terme l'Administració a favor d'una persona física o jurídica, pública o privada, i que es destini a la realització d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social, o a la consecució d'una finalitat pública.
6. Mitjançant l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports. Les mencions a aquesta Conselleria s'han d'entendre ara referides a la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
7. Mitjançant el Decret 51/2019, de 5 de juliol, pel qual es disposa el nomenament dels alts càrrecs i directors generals de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91, de 6 de juliol), es nomena la senyora Marta Carrió i Palou directora general d'Infància, Joventut i Famílies. Per tant, d'acord amb el Decret 32/2006, és la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut.
8. Mitjançant la Resolució de la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut de 15 de juliol de 2019, es disposa el nomenament del senyor Sebastià Lliteras Lliteras com a director de l'Institut Balear de la Joventut.
9. Mitjançant la Resolució del president de l'Institut Balear de la Joventut de 15 de febrer de 2018, es deleguen determinades competències en el director de l'Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 23, de 20 de febrer).
10. Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 117, de 2 de juliol), s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, com a instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions, que preveu les línies de subvencions de l'Institut Balear de la Joventut per a l'any 2020.
Per tot això, atesos l'informe proposta de l'Àrea del Carnet Jove, el certificat de suficiència de crèdit de l'Àrea Econòmica i l'informe jurídic favorable, i fent ús de les facultats que m'atribueix la normativa específica, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria dels Premis Carnet Jove per a Projectes d'Autoocupació i de les ajudes per iniciar l'activitat d'aquests projectes per a l'any 2020, que es regeix per les bases que es publiquen com a annex d'aquesta Resolució:
2. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions així com la publicació, juntament amb l'extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el director de l'Institut Balear de la Joventut en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d'agost de 2020
El director de l'Institut Balear de la Joventut Sebastià Lliteras Lliteras Per delegació de la presidenta de l'Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 23, de 20/02/2018)
ANNEX
Bases de la convocatòria dels Premis Carnet Jove per a Projectes d'Autoocupació i de les ajudes per iniciar l'activitat d'aquests projectes per a l'any 2020
1. Objecte, finalitat i objectius
1.1. L'objecte d'aquestes bases és regular la convocatòria dels Premis Carnet Jove per a Projectes d'Autoocupació i de les ajudes per iniciar l'activitat d'aquests projectes per a l'any 2020 en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
1.2. La finalitat d'aquest programa és la millora de l'ocupabilitat dels joves mitjançant el foment de l'autoocupació a través de la contribució de l'Institut Balear de la Joventut.
1.3. Aquests premis i ajudes s'atorgaran als millors plans de negoci per posar en marxa activitats empresarials a les Illes Balears des de l'autoocupació.
1.4. Els objectius principals d'aquesta convocatòria són els següents:
2. Normativa aplicable
Aquesta convocatòria es regeix pel que disposen aquestes bases, l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de joventut, voluntariat, temps lliure i participació social (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa aplicable.
3. Import i crèdit pressupostari
Es destina a aquesta convocatòria de premis i ajudes la quantitat màxima de 30.000 €, a càrrec del pressupost de l'Institut Balear de la Joventut per a l'any 2020. D'aquest import, 14.000 € es destinaran als premis i 16.000 € es destinaran a les ajudes per posar en funcionament els negocis premiats.
4. Destinataris i límits
4.1. Aquesta convocatòria dels Premis Carnet Jove per a Projectes d'Autoocupació i i de les ajudes per iniciar l'activitat d'aquests projectes per a l'any 2020 s'adreça a persones físiques titulars del Carnet Jove de les Illes Balears d'entre 18 i 30 anys que vulguin impulsar projectes de negoci des de l'autoocupació.
4.2. Poden participar en aquesta convocatòria les persones físiques esmentades, individualment o en grup, que presentin un projecte de negoci per iniciar amb domicili social a les Illes Balears. Quan es tracti d'agrupacions de persones, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció establerts en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tots els membres de cada agrupació han de ser joves titulars del Carnet Jove de les Illes Balears d'entre 18 i 30 anys.
4.3. Els guanyadors dels premis als millors projectes de negoci, per obtenir les ajudes corresponents, han de posar en marxa l'activitat en el termini màxim de sis mesos des de la concessió del premi.
4.4. Cada persona física només pot presentar una sol·licitud a aquesta convocatòria, ja sigui individualment o com a representant o apoderat d'una agrupació de persones físiques.
4.5. No poden ser beneficiàries d'aquests premis i ajudes:
5. Premis i ajudes
5.1. S'estableix un primer premi, dotat amb un import de 3.000 €, que s'atorgarà al millor projecte d'autoocupació. Aquest projecte també podrà rebre una ajuda de 5.000 € per a la posada en marxa.
5.2. S'estableixen dos segons premis, dotats amb un import de 2.000 € cada un, que s'atorgaran als dos projectes més ben valorats després del primer premi. Aquests dos projectes també podran rebre una ajuda de 3.750 € cada un per a la posada en marxa.
5.3. S'estableixen tres tercers premis, dotats amb un import de 1.000 € cada un, que s'atorgaran als tres projectes més ben valorats després dels atorgats com a primer i segons premis. Aquests tres projectes també podran rebre una ajuda de 2.500 € cada un per a la posada en marxa.
5.5. Els imports de tots els premis i ajudes d'aquesta convocatòria inclouen les retencions corresponents d'acord amb la normativa aplicable.
5.6. Aquests premis i ajudes són compatibles amb la percepció d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitats públiques o privades, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
6. Formulari de sol·licitud i documentació que s'ha de presentar
6.1. Les persones físiques interessades a participar en la convocatòria d'aquests premis i ajudes Carnet Jove han de presentar el formulari de sol·licitud i la resta de la documentació que s'especifica en aquest apartat. La presentació d'aquest formulari signat correctament implica reconèixer i acceptar les condicions que estableix la convocatòria. Així mateix, implica que s'autoritza l'Institut Balear de la Joventut a consultar les dades referides al document nacional d'identitat, de residència i de la situació en relació amb les obligacions tributàries amb la Hisenda de l'Estat i de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social, tret que la persona interessada s'hi oposi expressament, cas en què ha de presentar la documentació acreditativa corresponent. En concret, la documentació que s'ha de presentar és la següent:
a) El formulari de sol·licitud (model 1), que recull les dades de la persona, les relatives al projecte i les declaracions responsables següents:
b) El projecte de negoci per al qual se sol·liciten el premi i l'ajuda, d'una extensió màxima aproximada de 1.500 paraules (model 2).
c) Un vídeo en format mp4, d'una durada màxima de 4 minuts, en què s'expliquin les motivacions que duen el jove o la jove a posar en marxa la seva idea de negoci, la seva formació acadèmica i professional i els punts forts del seu projecte (document d'instruccions per a l'enviament del vídeo de motivacions).
6.2. Les agrupacions de persones sense personalitat interessades a participar en la convocatòria dels premis i ajudes Carnet Jove han de presentar el formulari de sol·licitud i la resta de la documentació que s'especifica en aquest apartat. La presentació d'aquest formulari signat correctament implica reconèixer i acceptar les condicions que estableix la convocatòria. Així mateix, implica que s'autoritza l'Institut Balear de la Joventut a consultar les dades referides al document nacional d'identitat, de residència i de la situació en relació amb les obligacions tributàries amb la Hisenda de l'Estat i de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social, tret que la persona interessada s'hi oposi expressament, cas en què ha de presentar la documentació acreditativa corresponent. En concret, la documentació que s'ha de presentar és la següent:
a) El formulari de sol·licitud (model 1), que recull les dades de la persona representant així com les relatives al projecte i les declaracions responsables següents:
b) El projecte de negoci per al qual se sol·liciten el premi i l'ajuda, d'una extensió màxima aproximada de 1.500 paraules (model 2).
c) El poder de representació i els compromisos d'execució (model 3).
d) Un vídeo en format mp4 d'una durada màxima de 4 minuts, en què s'expliquin les motivacions que duen el jove o la jove a posar en marxa la seva idea de negoci, la seva formació acadèmica i professional i els punts forts del seu projecte (document d'instruccions per a l'enviament del vídeo de motivacions).
6.3. El formulari de sol·licitud i la documentació que s'hi ha d'adjuntar i que s'esmenta en aquest apartat s'han de presentar d'acord amb els models establerts, disponibles al web www.carnetjoveillesbalears.org i a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones
6.4. L'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri adient per avaluar correctament la sol·licitud.
6.5. L'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut consultarà les dades d'identitat de la persona o persones sol·licitants, d'acord amb el que estableix el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
7. Lloc de presentació de les sol·licituds i terminis
7.1. Les persones interessades poden presentar el formulari de sol·licitud i tota la documentació general i específica que s'especifica en l'apartat 6 d'aquestes bases en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre), a qualsevol de les oficines d'assistència en matèria de registres, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local:
7.2. El termini de presentació de la sol·licitud i de la documentació especificada comença l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 24 de setembre de 2020.
8. Comissió Avaluadora
8.1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar i avaluar totes les sol·licituds presentades que prèviament hagi admès a tràmit l'òrgan instructor i d'elaborar els informes que han de servir de base a les resolucions del director de l'Institut Balear de la Joventut al llarg del procediment de selecció. En aquests informes, la Comissió Avaluadora ha d'establir, com a mínim, la relació de persones o agrupacions de persones proposades per passar a la fase següent del procediment, o per a la concessió dels premis i ajudes en el cas del darrer informe que ha de servir de base per a la resolució de concessió. A més, aquests informes han d'incloure la puntuació obtinguda per cada projecte, d'acord amb els criteris de valoració que es determinen en aquestes bases per a cada fase.
8.2. El director de l'Institut Balear de la Joventut designarà els membres de la Comissió Avaluadora mitjançant una resolució.
8.3. La Comissió Avaluadora estarà formada per un mínim de cinc membres: un president o presidenta, un secretari o secretària i un mínim de tres vocals. Els membres d'aquesta Comissió han de ser professionals de prestigi reconegut en l'àmbit de l'economia d'empresa i del teixit empresarial de les Illes Balears, així com membres de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears i de l'Institut Balear de la Joventut. A més, la Comissió Avaluadora pot comptar amb el personal assessor que consideri.
8.4. El funcionament de la Comissió Avaluadora, atès el caràcter d'òrgan col·legiat, s'ha d'ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
8.5. La Comissió es considerarà constituïda vàlidament quan hi siguin presents, presencialment o per mitjans electrònics, com a mínim la meitat dels membres, entre els quals, obligatòriament, el president o presidenta i el secretari o secretària o, si escau, les persones que els substitueixin. En cas de vacant o absència del president o presidenta, l'ha de substituir el membre de més edat, però en aquest cas és necessària la presència d'un vocal més perquè hi hagi quòrum suficient. En cas de vacant o absència del secretari o secretària, l'ha de substituir el tècnic o tècnica de l'Àrea de Carnet Jove que el director de l'Institut Balear de la Joventut designi.
9. Qualitat dels projectes
9.1. La valoració de la qualitat dels projectes que es presentin en aquesta convocatòria es determinarà principalment per la viabilitat, l'impacte social, la sostenibilitat mediambiental, i també es tindrà en compte la innovació. Als efectes d'aquesta convocatòria, a continuació es defineixen els conceptes que hi són aplicables:
Es consideraran viables els projectes que puguin avançar i progressar en el temps garantint a llarg termini la seva rendibilitat econòmica, tenint en compte el mercat, l'oferta i la demanda dels productes o serveis objecte de la idea de negoci i les estructures administratives i necessitats de finançament, valorant els recursos de què disposa i els fluxos de caixa, així com els recursos necessaris i la capacitat per obtenir-los. També poden afectar la viabilitat altres aspectes no relacionats directament amb la idea de negoci com poden ser la legislació aplicable i l'acceptació cultural, entre d'altres.
Es considerarà que tenen impacte social els projectes que contribueixin a millorar el teixit productiu de les Illes Balears, generin llocs de feina directes i indirectes (especialment entre els col·lectius vulnerables i desfavorits) i contribueixin al coneixement, al benestar i a la millora de la vida de les persones d'acord amb els valors universals.
Es consideraran sostenibles mediambientalment els projectes que minimitzin els impactes ambientals negatius al mateix temps que afavoreixin els impactes positius com a conseqüència de la seva activitat, així com durant tot el cicle de vida del seus productes i/o serveis i també un cop finalitzat aquest cicle de vida. Això també implica la gestió dels residus generats que es derivin de l'activitat del projecte, tot plegat per contribuir a l'equilibri mediambiental, la reducció de l'empremta ecològica i el control del canvi climàtic.
Es consideraran innovadors els projectes que tenguin per objecte atendre necessitats no satisfetes o que aportin alguna millora respecte dels projectes de naturalesa similar que es duen a terme a les Illes Balears. La innovació pot afectar la totalitat del projecte o algun aspecte rellevant.
9.2. Es considerarà que tenen la qualitat suficient per superar la primera fase de selecció els projectes que obtenguin, com a mínim, el 50 % de la puntuació en viabilitat, impacte social i sostenibilitat mediambiental. El concepte d'innovació també serà un criteri de valoració dels projectes.
9.3. Els projectes presentats que no obtenguin la puntuació mínima per considerar que tenen la qualitat suficient d'acord amb l'apartat anterior, no poden passar a la segona fase de selecció i, per tant, no poden obtenir cap premi ni ajuda.
9.4. Es poden declarar premis deserts si la qualitat dels projectes presentats és insuficient, d'acord amb les puntuacions de la Comissió Avaluadora al llarg del procediment de selecció dels projectes.
10. Criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, pels quals s'ha de regir la concessió dels premis i ajudes
10.1. La concessió dels premis i ajudes que estableix aquesta convocatòria s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis d'objectivitat i concurrència i consta de dues fases de selecció.
10.2. La primera fase de selecció consisteix en l'avaluació dels projectes presentats segons els criteris de valoració i els barems que indica el punt 10.5 d'aquesta convocatòria.
10.3. Quedaran exclosos els projectes que, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, i d'una manera motivada, no compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria o amb els mínims de qualitat exigits.
10.4. Podran passar a la segona fase de selecció un màxim de 15 sol·licituds, aquelles que corresponguin als projectes que hagin obtingut la puntuació més alta, sens perjudici del que s'estableix al punt 10.3 d'aquestes bases.
10.5. Els criteris de valoració d'acord amb els quals s'han de puntuar els projectes admesos a la primera fase són els següents:
Documentació |
Aspectes específics de valoració |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Projecte de negoci (màxim 70 punts) |
La idea de negoci sembla viable i defineix una proposta de valor amb un producte o un servei ben definit. |
|
|
|
|
|
|
El pressupost està ajustat a la realitat i les fonts de finançament semblen adients. |
|
|
|
|
|
|
|
Contribueix a la millora del teixit productiu a les Illes Balears i té un impacte positiu en els col·lectius més vulnerables i desfavorits. |
|
|
|
|
|
|
|
Contribueix a la generació de llocs de feina directes i indirectes, especialment joves de 16 a 30 anys. |
|
|
|
|
|
|
|
Minimitza els impactes mediambientals negatius i afavoreix els positius |
|
|
|
|
|
|
|
Te en compte la sostenibilitat al llarg de tot el cicle de vida del producte o servei, i també un cop finalitzat. |
|
|
|
|
|
|
|
Es pot considerar un projecte innovador perquè atén una necessitat no satisfeta o millora aspectes de projectes d'una naturalesa similar que es duen a terme a les Illes Balears. |
|
|
|
|
|
|
|
Vídeo de motivacions (màxim 30 punts) |
S'han identificat motivacions suficients per dur a terme el projecte. |
|
|
|
|
|
|
La formació acadèmica i professional és adequada. |
|
|
|
|
|
|
|
S'han identificat els punts forts del projecte. |
|
|
|
|
|
|
10.6. A la segona fase de selecció es determinaran els guanyadors dels premis i les ajudes objecte d'aquesta convocatòria i es realitzarà un cop finalitzat el curs que es descriu a l'apartat 12 d'aquestes bases.
10.7. La segona fase de selecció consisteix en l'avaluació dels plans d'empresa elaborats pels participants durant el curs i la tutorització, i la seva defensa en una entrevista personal.
Qualitat dels projectes |
Aspectes específics de valoració |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Viabilitat (màxim 50 punts) |
La idea de negoci i la proposta de valor semblen viables, i la persona promotora o l'equip promotor, adients. |
|
|
|
|
|
|
El producte o servei objecte del negoci està ben descrit i definit. |
|
|
|
|
|
|
|
Anàlisi del mercat. S'han previst el sector, els clients, la competència, etc., en una anàlisi exhaustiva i adaptada a la realitat. |
|
|
|
|
|
|
|
La valoració DAFO del projecte és completa. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla de màrqueting. S'ha elaborat una estratègia de preus, comunicació, promoció, distribució i vendes coherent. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla d'inversió. S'han definit correctament les inversions inicials i les que seran necessàries cada any per al funcionament correcte del projecte. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla de finançament. Els recursos propis i les fonts de finançament que permetran l'activitat estan ben definits i s'ajusten a la realitat. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla de despeses. Les despeses previstes estan detallades i són coherents. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla d'ingressos. S'ha previst un mercat de clients que permeti ingressos suficients per fer el projecte viable. |
|
|
|
|
|
|
|
Pla de tresoreria. Els recursos de què es disposa i els fluxos de caixa permeten el funcionament. |
|
|
|
|
|
|
|
Impacte social (màxim 20 punts) |
Contribueix a la millora del teixit productiu a les Illes Balears mitjançant la interconnexió empresarial entre municipis per afavorir desenvolupament econòmic o a través de la diversificació de l'economia local. |
|
|
|
|
|
|
Contribueix a la generació de llocs de feina directes i indirectes, especialment joves de 16 a 30 anys. |
|
|
|
|
|
|
|
Tendrà impacte positiu en col·lectius vulnerables o desfavorits. |
|
|
|
|
|
|
|
Contribueix al coneixement, al benestar o a la millora de qualitat de vida de les persones d'acord amb els valors universals. |
|
|
|
|
|
|
|
Sostenibilitat mediambiental (màxim 20 punts) |
Minimitza els impactes mediambientals negatius. |
|
|
|
|
|
|
Afavoreix els impactes mediambientals positius. |
|
|
|
|
|
|
|
Té en compte la sostenibilitat durant tot el cicle de vida del productes o serveis. |
|
|
|
|
|
|
|
Té en compte la sostenibilitat un cop finalitzat el de vida dels productes o serveis. |
|
|
|
|
|
|
|
Innovació (màxim 10 punts) |
Atén una necessitat no satisfeta pel mercat. |
|
|
|
|
|
|
Millora aspectes de projectes d'una naturalesa similar que es duen a terme a les Illes Balears. |
|
|
|
|
|
|
10.8. S'han d'atorgar els premis i les ajudes als projectes que presentin una valoració global més alta, fins que s'exhaureixi el crèdit assignat a aquesta convocatòria.
10.9. En cas d'empat en les puntuacions, s'han d'aplicar els criteris següents:
Tendran prioritat les sol·licituds provinents de persones o agrupaments de persones d'illes diferents a la de Mallorca, per aquest ordre: Formentera, Menorca i Eivissa, per fomentar el desenvolupament d'activitats econòmiques en els territoris amb menys teixit productiu.
En cas que l'empat es produeixi entre sol·licituds presentades per entitats o persones de la mateixa illa, es tendrà en compte la millor puntuació obtinguda en els criteris de valoració mitjançant l'ordre de prelació següent: viabilitat, impacte social, sostenibilitat mediambiental i innovació.
11. Instrucció del procediment de selecció dels projectes
11.1. L'òrgan instructor és l'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut, el qual ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 16 i els següents del Decret legislatiu 2/2005, en concordança amb l'article 6 de l'Ordre de la Consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003.
11.2. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, en concret:
Determinar els participants admesos a la convocatòria.
Resoldre els dubtes d'interpretació que poden sorgir en relació amb les bases reguladores de la convocatòria.
Sol·licitar, si pertoca, els informes de la Comissió Avaluadora.
Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució, o aquells que les normes que regulen la subvenció exigeixen.
Avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració establerts en les bases reguladores i en la convocatòria.
Obrir, quan s'escaigui, el tràmit d'audiència i incorporar-ne el resultat a l'expedient.
Formular la proposta de resolució.
11.3. En qualsevol moment del procediment, l'òrgan instructor pot dur a terme comprovacions materials sobre la veracitat de les dades aportades, així com sobre la realització de les activitats objecte de les ajudes.
11.4. En haver finalitzat el termini per presentar els formularis de sol·licitud, l'òrgan instructor ha de dictar una resolució mitjançant la qual aprova i fa pública la llista provisional de sol·licituds admeses i excloses de la convocatòria, en la qual s'ha d'expressar la causa de l'exclusió per a cada inscripció, si escau. Aquesta resolució s'ha de publicar en el web www.carnetjoveillesbalears.org i a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones
11.5. Els joves amb inscripcions excloses disposen d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, per esmenar les deficiències detectades i per aportar els documents preceptius. Si no s'esmenen les deficiències dins aquest termini, les inscripcions quedaran excloses de la convocatòria de manera definitiva.
11.6. En haver finalitzat el termini indicat, l'òrgan instructor d'aquest procediment ha de dictar una resolució per la qual s'aprova la llista definitiva de les sol·licituds admeses i de les no admeses per no haver esmenat dins el termini indicat la documentació deficient. Aquesta resolució s'ha de fer pública al web www.carnetjoveillesbalears.org i a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones.
11.7. En la primera fase, el formulari de sol·licitud i tota la documentació que s'hi adjunta de les propostes admeses serà examinat per la Comissió Avaluadora d'acord amb la normativa aplicable, amb el que disposen aquestes bases i amb els criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que es determinen al punt 10.5. En aquest procés, l'òrgan instructor ha de fer una proposta de resolució amb el llistat de projectes per passar a la fase següent del procediment de concessió d'aquests premis i ajudes, d'acord amb l'informe corresponent de la Comissió Avaluadora. Es proposarà un màxim de 15 projectes i tendran dret a la realització d'un curs de creació d'empresa, dividit en 4 mòduls, que organitzarà i impartirà l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears.
11.8. Amb posterioritat a la notificació de la resolució esmentada, s'informarà als interessats dels continguts, els materials, les dates, el seguiment, l'avaluació i tots els aspectes relatius a la seva realització. El contingut d'aquest curs capacitarà als joves en el procés de creació d'empresa i d'autoocupació, i tots aquells aspectes que relacionats amb l'elaboració del pla d'empresa i el manteniment d'una activitat econòmica. Al llarg d'aquest curs, els participants elaboraran el pla de negoci descriptiu i econòmic-financer d'acord amb el model de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears.
11.9. La segona fase consisteix en la defensa del pla de negoci realitzat segons el model normalitzat i descrit a l'apartat anterior davant la Comissió Avaluadora i l'entrevista personal, que es valorarà d'acord amb els criteris del punt 10.7 d'aquesta convocatòria. Com a resultat d'aquesta valoració, la Comissió Avaluadora proposarà els projectes guanyadors dels premis i les ajudes mitjançant l'informe motivat corresponent dirigit al director de l'Institut Balear de la Joventut, que haurà de resoldre la seva concessió.
11.10. Els projectes guanyadors tendran la possibilitat de seguir l'itinerari de posada en marxa, recerca de finançament i assessorament personalitzat per part de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears.
12. Proposta de resolució i tràmit d'audiència
12.1. L'òrgan instructor, ateses les sol·licituds admeses i els informes de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional de concessió i dels premis i ajudes. Aquesta proposta de resolució s'ha de fer pública al web www.carnetjoveillesbalears.org i a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones. S'hi ha d'incloure la llista de persones proposades per atorgar-los els premis i les ajudes i la seva quantia.
12.2. La publicació de la proposta de resolució provisional obre el tràmit d'audiència, i es concedeix un termini de deu dies hàbils des del dia de la publicació per poder examinar l'expedient a la seu de l'Institut Balear de la Joventut i presentar-hi al·legacions, si escau.
12.3. Pel que fa al lloc de presentació d'al·legacions, s'ha de procedir segons el que s'indica al punt 7 d'aquesta convocatòria, de la mateixa manera que es fa amb les sol·licituds.
12.4. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan en el procediment no hi constin ni es tenguin en compte altres fets o al·legacions i proves que les que addueixin les persones interessades. En aquests casos, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva. Igualment, el fet que les persones interessades no al·leguin res en el tràmit d'audiència suposa que hi estan conformes i, igualment, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva.
12.5. Una vegada conclòs el tràmit d'audiència i examinades les al·legacions que presentin, si escau, les persones interessades, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva.
12.6. La proposta de resolució definitiva ha de contenir, entre d'altres, les dades següents: identificació del beneficiari, l'import del premi i l'ajuda concedits. Aquesta proposta de resolució s'ha de fer pública al web www.carnetjoveillesbalears.org i a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones.
12.7. La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari que es proposi davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
12.8. Una vegada publicada la proposta, les persones i entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació de la proposta de resolució, d'acord amb l'article 10.1 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, modificada per l'Ordre de 8 de març de 2005. En tot cas, l'acceptació de la proposta de resolució s'entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals des de l'endemà de la seva publicació no es fa constar el contrari.
13. Resolució i notificació
13.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels premis i ajudes és el director de l'Institut Balear de la Joventut.
13.2. En el cas que hi hagi poca participació, i abans de declarar-lo desert, el director de l'Institut Balear de la Joventut pot obrir un nou termini d'inscripció, sempre publicant-ho prèviament en el BOIB. Així mateix, pot anul·lar o incorporar fases de selecció prèvies quan el nombre de participants ho faci aconsellable.
13.3. La resolució que exhaureix el procediment de concessió dels premis ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, els guanyadors dels premis i les ajudes.
13.4. El procediment de concessió d'aquests premis i ajudes s'ha de resoldre i notificar, com a màxim, en el termini de tres mesos comptadors des de la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds. Aquest termini es pot modificar en el cas que hi hagi impediments degudament justificats que no permetin complir-lo.
13.5. El venciment del termini màxim sense que es dicti i es publiqui la resolució faculta la persona interessada, en tots els casos, perquè entengui desestimada la sol·licitud.
13.6. Les resolucions de concessió dels premis i ajudes, que posen fi a la via administrativa, han de ser motivades i s'han de notificar mitjançant la publicació al web www.carnetjoveillesbalears.org i a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones, d'acord amb el que estableix l'article 40 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. L'Institut Balear de la Joventut pot donar a conèixer els premiats i beneficiaris de les ajudes en un acte públic previ a la publicació al web.
14. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries dels premis i ajudes, a més de les que estableixen amb caràcter general l'article 10 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 i l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, les establertes amb caràcter específic que s'indiquen a continuació:
Comunicar a l'Institut Balear de la Joventut l'acceptació de la proposta de resolució. En tot cas, l'acceptació de la proposta s'entendrà produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals, comptadors des que es publiqui, no s'expressa el contrari, d'acord amb el que estableix l'apartat 13.7 d'aquesta convocatòria.
Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte d'aquest premi. Fer constar en un lloc destacat dels elements publicitaris i de difusió (llocs web inclosos) del projecte premiat, que han de ser com a mínim en català, la col·laboració de l'Institut Balear de la Joventut, a través del Programa Carnet Jove, incloent-hi el logotip i indicant-hi que l'Institut Balear de la Joventut, de la Conselleria d'Afers Socials i Esports ha subvencionat el projecte o que s'ha fet amb el seu suport.
Els beneficiaris de les ajudes hauran d'executar el projecte i mantenir-lo d'alta fiscal i de Seguretat Social durant un període mínim de sis mesos.
Justificar la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i condicions que han determinat la concessió de l'ajuda.
Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que determini l'Institut Balear de la Joventut i presentar els documents que se sol·licitin per justificar l'inici de l'activitat i el seu manteniment durant un període mínim de sis mesos.
Estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social i no haver estat sancionat per l'obtenció de premis, ajudes o subvencions públiques en el moment del seu pagament.
Reintegrar les ajudes percebudes en cas d'incórrer en alguna causa d'incompliment.
15. Condicions generals de participació
15.1. L'Institut Balear de la Joventut es reserva el dret a difondre el nom i/o imatges de les persones guanyadores, pels mitjans i formes de comunicació que consideri convenients durant tot el temps que consideri necessari i sense obligació de cap compensació.
15.2. La participació en aquesta convocatòria implica l'acceptació incondicional d'aquestes bases, els efectes de les quals es regeixen pels seus apartats i per la normativa general aplicable.
16. Pagament i justificació
16.1. Els premis i les ajudes s'abonaran d'acord amb la resolució de la concessió i mitjançant transferència bancària.
16.2. Els beneficiaris de les ajudes tenen l'obligació de justificar el compliment de les condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la seva concessió en un termini màxim de sis mesos des de la seva concessió. En concret:
Les persones físiques i entitats no mercantils acreditaran la posada en marxa del projecte i l'inici d'activitat mitjançant la presentació de la instància model i l'alta censal fiscal, així com l'alta al règim corresponent de la Seguretat Social, o altre equivalent, de totes les persones que integren el projecte objecte de l'ajuda.
Les entitats mercantils acreditaran la posada en marxa del projecte i l'inici d'activitat mitjançant la instancia model acompanyada de l'alta de l'activitat fiscal, dels estatuts i escriptura de constitució degudament inscrits en el registre mercantil (o al registre que pertoqui) així com l'alta al règim corresponent de la Seguretat Social o altre equivalent de totes les persones que integren el projecte objecte de l'ajuda.
16.3. L'alta fiscal dels beneficiaris de les ajudes hauran de mantenir-se durant un període mínim de sis mesos i justificar aquesta alta documentalment a l'Institut Balear de la Joventut.
16.4. La manca de presentació de la justificació de les ajudes en el termini establert comporta l'exigència del reintegrament. La presentació de la justificació en un termini addicional no eximeix el beneficiari de les sancions que, d'acord amb la normativa vigent, corresponguin.
17. Revocació o renúncia
17.1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, l'Institut Balear de la Joventut pot revocar la concessió del premi i/o de l'ajuda quan, posteriorment a la resolució de concessió, els beneficiaris incompleixin totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió del premi i/o l'ajuda.
17.2. Com a conseqüència de la revocació o renúncia del premi i/o l'ajuda, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
17.3. En cas de revocació o de renúncia del premi i/o l'ajuda, aquests poden ser adjudicats, d'acord amb l'ordre de prelació, a altres beneficiaris que compleixin amb els requisits d'aquesta convocatòria d'acord amb els informes de la Comissió Avaluadora. En aquest cas, l'òrgan instructor haurà de proposar els beneficiaris i el director de l'Institut Balear de la Joventut haurà de dictar la resolució de concessió corresponent, si escau.
18. Reintegrament
18.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament del premi fins a la data de la resolució per la qual s' aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Decret legislatiu 2/2005. A més, quan la resolució de concessió del premi o l'ajuda hagi estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l' òrgan competent ha d'iniciar, si pertoca, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.
18.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
18.3. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat del premi o de l'ajuda percebuts, ho ha de comunicar per escrit a la l'Institut Balear de la Joventut perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos que s'hagin produït.
19. Tractament de dades de caràcter personal
19.1. La política de privacitat aplicable a aquesta convocatòria de premis i ajudes, pel que fa al tractament de dades personals dels participants i als drets que els reconeix la normativa vigent, és la que s'estableix a continuació.
19.2. L'Institut Balear de la Joventut entén que les dades personals facilitades pels sol·licitants a l'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut són correctes i certes, i els participants es comprometen a comunicar qualsevol modificació que s'hi produeixi. En cas de proporcionar dades de caràcter personal de tercers, es comprometen a informar-los sobre el contingut d'aquesta política.
19.3. El responsable del tractament d'aquestes dades és l'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut, amb domicili al carrer de l'Uruguai, s/n (Velòdrom Illes Balears), 07010 de Palma, i adreça electrònica info@carnetjoveillesbalears.org
19.4. Es pot contactar amb el Delegat de Protecció de Dades de l'Institut Balear de la Joventut a l'adreça electrònica protecciodedades@ibjove.caib.es
19.5. Les dades que es tracten són les que s'han obtingut:
Dels formularis que s'han emplenat i la documentació que s'ha presentat amb l'objecte participar en aquesta convocatòria.
De la informació generada de la sol·licitud d'aquesta convocatòria.
Totes aquestes dades són proporcionades pels sol·licitants.
19.6. Les categories de dades per tractar consisteixen típicament en:
Dades de caràcter identificador, tals com el nom i llinatges.
Dades bancàries.
Dades acadèmiques i professionals (CV).
19.7. Les dades de caràcter personal recaptades dels sol·licitants es tractaran per realitzar la tramitació del procediment d'aquesta convocatòria i per complir amb les obligacions legals.
19.8. Les dades dels participants només es comunicaran a tercers per obligació legal o amb el seu consentiment.
19.9. La base jurídica per al tractament de dades personals recollides en els formularis i a la documentació presentada és la pròpia voluntat dels sol·licitants de participar procediment administratiu, la seva tramitació, el compliment de les obligacions legals de l'Institut Balear de la Joventut, així com el seu consentiment per a rebre comunicacions per mitjans electrònics.
19.10. La publicació del nom de les persones beneficiàries es basa en el compliment d'una disposició legal, concretament l'article 6.2 del Decret legislatiu 2/2005, que regula, entre els principis pels quals s'ha de basar aquesta actuació administrativa, el de transparència.
19.11. La publicació de fotografies i vídeos en els quals puguin aparèixer els sol·licitants es basa en el seu consentiment, que se sol·licita en l'autorització de captació i ús d'imatge recollida al formulari de sol·licitud i a l'empar del que preveu la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
19.12. De manera general, les dades es conservaran durant tot el desenvolupament del procediment d'aquesta convocatòria de subvencions.
19.13. Els documents de qualsevol època i tipologia, reunits o no en arxius, produïts, rebuts o conservats per l'Institut Balear de la Joventut en l'exercici de la seva funció, formen part del patrimoni documental de les Illes Balears.
19.14. Les dades de les persones afectades es mantindran actives mentre siguin útils per a les finalitats que n'hagin motivat la recollida.
19.15. Una vegada les dades tractades per l'Àrea del Carnet Jove de l'Institut Balear de la Joventut deixin de ser útils per a les finalitats que n'hagin motivat la recollida, passaran a l'estat històric i seran conservades i, si escau, destruïdes, d'acord amb la normativa d'avaluació i els criteris prevists en la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, i la Llei 15/2006, de 17 d'octubre, d'arxius i patrimoni documental de les Illes Balears.
19.16. Les dades tractades amb finalitats comercials es conservaran vigents mentre no se'n sol·liciti la baixa.
19.17. Les persones físiques tenen dret a obtenir confirmació sobre si es tracten o no les seves dades personals i, en aquest cas, a accedir-hi. Igualment, poden demanar que es rectifiquin les seves dades si són inexactes o que es completin les que siguin incompletes, així com sol·licitar-ne la supressió quan, entre altres motius, ja no siguin necessàries per a les finalitats per a les quals s'hagin recollit.
19.18. En determinades circumstàncies, es pot sol·licitar la limitació del tractament de les dades. En aquest cas, només es tractaran les dades per a la formulació, l'exercici o la defensa de reclamacions o amb la intenció de protegir drets d'altres persones.
20.19. En determinades condicions i per motius relacionats amb la seva situació particular, els participants es poden oposar al tractament de les seves dades. En aquest cas, es deixaran de tractar les dades esmentades, excepte per motius legítims imperiosos que prevalguin sobre els seus interessos o drets i llibertats, o per a la formulació, l'exercici o la defensa de reclamacions.
19.20. Així mateix, i sota certes condicions, es pot sol·licitar la portabilitat de les dades perquè siguin transmeses a un altre responsable del tractament.
19.21. Es pot revocar el consentiment donat per a determinades finalitats, sense que això afecti la licitud del tractament basat en el consentiment previ a la retirada, i presentar una reclamació davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
19.22. Per a sol·licitar la baixa dels tractaments amb finalitats comercials pot enviar un correu electrònic a l'adreça de correu electrònic protecciodedades@ibjove.caib.es
19.23. Per exercir els seus drets, els participants han de trametre una sol·licitud a l'Institut Balear de la Joventut indicant el nom complet i el seu número del document nacional d'identitat o un altre document vàlid que els identifiqui, per correu postal o electrònic a l'adreça protecciodedades@ibjove.caib.es
19.24. Es pot obtenir més informació sobre els drets dels participants i com exercir-los a la pàgina web de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades http://www.aepd.es.
20. Règim d'infraccions i sancions
Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, del qual és aplicable el títol V.