Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 7737
Resolució del director general de Política Universitària i Recerca de 18 d’agost de 2020 per la qual es convoquen els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin alumnes en pràctiques d’estudis oficials de la Universitat de les Illes Balears
La formació permanent dels professors correspon a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, mentre que la Universitat de les Illes Balears (UIB) proporciona formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l'objectiu de regular la col·laboració perquè els alumnes dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia i d'Educació Social, del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció puguin dur a terme les pràctiques externes que figuren en els plans d'estudis.
D'acord amb el conveni específic de col·laboració entre la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la UIB, la Conselleria ha de facilitar a la Universitat els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes dels estudis dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia i d'Educació Social i dels màsters universitaris en Formació del Professorat i en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció puguin dur-hi a terme les pràctiques. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'aprovar i ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es) les convocatòries de centres de formació en pràctiques que calgui per garantir que tots els alumnes que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.
Els centres docents sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats que imparteixen ensenyaments no universitaris poden esdevenir centres de formació en pràctiques i poden acollir alumnes en pràctiques dels estudis esmentats d'acord amb els criteris i les normes que s'estableixen en els annexos d'aquesta Resolució.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Convocar els centres d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes, de formació professional i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP) i els equips d'atenció primerenca (EAP), els equips d'alteració de la conducta (EAC) i els centres de professors (CEP) de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats, perquè acullin alumnes en pràctiques dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia i d'Educació Social i dels màsters universitaris en Formació del Professorat i en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció que imparteix la UIB, d'acord amb els criteris i les normes específiques que figuren en els annexos d'aquesta Resolució.
2. Aprovar les bases de la convocatòria, que s'adjunten com a annexos 1, 2, 3, 4, 5 i 6 a aquesta Resolució.
3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 18 d'agost de 2020
El director general de Política Universitària i Recerca José Luis Pons Hinojosa
ANNEX 1 Pràctiques dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres d'educació infantil i d'educació primària de les Illes Balears que compleixen els requisits especificats en el punt 5 d'aquest annex i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària de la UIB.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres docents i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a. Complementar els coneixements teòrics-pràctics que els alumnes adquireixen a la Facultat d'Educació amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b. Participar en les activitats d'un centre educatiu que implementa metodologies actives centrades en l'aprenentatge competencial dels alumnes.
c. Implicar els equips educatius dels centres seleccionats en les pràctiques dels estudis d'Educació Infantil i d'Educació Primària perquè, a més de la relació amb el tutor de les pràctiques, l'alumne en pràctiques conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
d. Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors de les pràctiques externes de la Facultat d'Educació i els coordinadors dels centres en els quals es duen a terme les pràctiques.
e. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors de la Facultat d'Educació i els professors dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil i d'educació primària de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques de la UIB
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el terminis següents:
a. Grau d'Educació Infantil:
b. Grau d'Educació Primària:
Han de fer clic a l'enllaç «UIB», han d'emplenar la sol·licitud telemàtica «Sol·licitud de centre formador d'estudiants universitaris en pràctiques» i han de triar entre les diferents pràctiques externes atenent les dates en què es faran.
Cinquè
Criteris d'admissió i criteris de selecció com a centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a) Han d'haver complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
b) S'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
c) Al centre hi ha d'haver docents que vulguin tutoritzar estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
d) Han de tenir la condició de centre col·laborador de la UIB en la formació inicial dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària o han d'haver realitzat un programa de formació del centre (FdC), de formació en el centre (FeC) o de formació intercentres (FiC).
Els criteris per seleccionar els centres que esdevindran centres de formació en pràctiques entre els centres que compleixin els requisits de l'apartat anterior són els que s'indiquen a continuació. L'ordre d'aquests criteris marca les prioritats a l'hora de seleccionar els centres:
i. Els centres que tenguin la condició de centre col·laborador de la UIB en la formació inicial dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària i que sol·licitin un mínim de tres alumnes practicants per a les pràctiques I, II dels estudis del grau d'Educació Primària i de les pràctiques II del grau d'Educació d'Infantil. Per a les pràctiques de menció del grau d'Educació Primària seran preferents els centres col·laboradors que sol·licitin més mencions dels estudis i dos practicants per a cada menció. En el cas dels centres d'una sola línia podran deixar de sol·licitar alumnes practicants en alguna de les pràctiques sempre que en anys alterns n'hagin sol·licitat.
ii. Els centres que desenvolupin un pla d'innovació pedagògica per a la millora educativa del centre i que sol·licitin un mínim de tres alumnes practicants per a les pràctiques I, II dels estudis del grau d'Educació Primària i de les pràctiques II del grau d'Educació d'Infantil. Per a les pràctiques de menció del grau d'Educació Primària seran preferents els esmentats centres que sol·licitin més mencions dels estudis i dos practicants per a cada menció.
iii. Els centres seran seleccionats segons la demanda de l'alumnat de la UIB i de les necessitats dels diferents estudis.
2. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
a) En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb tres anys d'experiència docent.
Als centres privats i concertats, han de ser professors amb una experiència mínima de tres cursos.
b) A més, en el cas de les pràctiques de menció, els tutors han de tenir una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.
Sisè
Calendari i durada de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, les pràctiques externes es duran a terme d'acord amb el calendari següent:
a. Grau d'Educació Infantil:
b. Grau d'Educació Primària:
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per la participació en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels estudis del grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del grau.
En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació pel fet de participar en el programa. En el cas d'haver-hi més professors implicats en la tutorització de les pràctiques, el director ha de certificar les hores que hi han dedicat aquests professors, a fi que puguin obtenir un certificat de formació atenent les hores dedicades:
3. Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
4. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Desè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar la proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es), i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària hi facin les pràctiques.
Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Onzè
Assignació dels estudiants als centres
1. El coordinador de pràctiques dels estudis del grau d'Educació Infantil i Educació Primària ha d'assignar els estudiants interessats en fer les pràctiques als centres educatius, tot seguint els criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada tutor de centre pot ser el responsable d'un màxim de dos alumnes
2. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
Dotzè
Comunicació de la relació de centres
1. Abans de l'inici dels diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau d'Educació Infantil i Educació Primària ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres docents.
Tretzè
Funció dels centres
La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat d'Educació. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar la participació dels alumnes en pràctiques en les activitats habituals del centre.
Catorzè
Funcions del coordinador del centre
El coordinador de les pràctiques externes del centre s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques; ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia); explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats s'esperen d'ells; posar-los en contacte amb el seu tutor del centre, i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. També és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
Quinzè
Funcions dels tutors
Les funcions dels tutors dels centres són les següents:
a) Han de familiaritzar els estudiants amb la dinàmica de l'aula organitzant-los les tasques i les intervencions a classe, supervisant el disseny i la planificació docents, orientant-los sobre la seva actuació i revisant-los les notes d'observació i el dossier de pràctiques docents.
b) Han de fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i han d'observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents àrees de competència.
c) Han d'emplenar l'informe d'avaluació, que ha de ser objectiu i s'ha de basar en criteris d'assoliment de competències, i l'han de fer arribar al professor tutor de la Facultat d'Educació.
ANNEX 2 Pràctiques dels estudis del grau de Pedagogia
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la Universitat de les Illes Balears una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau de Pedagogia d'aquesta Universitat d'acord amb el punt 5 d'aquest annex 2 i disposen de professors per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres docents i la Universitat de les Illes Balears, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a. Complementar els coneixements teòrics-pràctics que els alumnes adquireixen en els estudis de Pedagogia amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b. Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques dels estudis de Pedagogia perquè, a més de la relació amb els tutors de les pràctiques, els alumnes en pràctiques coneguin també l'organització i el funcionament general del centre.
c. Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors de les pràctiques externes dels estudis de Pedagogia i els responsables dels centres en els quals es duen a terme les pràctiques.
d. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics dels estudis de Pedagogia i els professors dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP), els equips d'alteració de la conducta (EAC) i els centres de formació del professorat (CEP) de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el termini comprès entre el 24 d'agost i l'11 de setembre de 2020, han de fer clic a l'enllaç «UIB» i han d'emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran, en la qual han de triar les pràctiques externes del grau de Pedagogia.
Cinquè
Criteris d'admissió
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a. S'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b. Hi ha d'haver professionals que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
2. Pel que fa als professors tutors de les pràctiques:
a. En el cas dels centres públics, els tutors han de ser funcionaris de carrera amb tres anys d'experiència docent.
b. Als centres privats concertats els tutors de les pràctiques han de tenir una experiència mínima de tres cursos.
c. Segons la tipologia del centre, els professors tutors han de complir els requisits següents:
Sisè
Calendari i durada de les pràctiques
Segons el que preveu la Universitat, les pràctiques externes del grau de Pedagogia s'han de dur a terme durant el primer semestre del curs 2020-2021 i s'han de fer 420 hores de pràctiques al centre en el període comprès entre el mes d'octubre del 2020 i el mes de gener del 2021.
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del grau de Pedagogia. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques. En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
3. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Desè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar la proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es), i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau de Pedagogia hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Onzè
Assignació dels estudiants als centres
1. El coordinador dels estudis del grau de Pedagogia ha d'assignar els estudiants als centres de formació en pràctiques d'acord amb l'especialitat dels alumnes i altres criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada professor pot ser tutor d'un màxim de dos alumnes simultàniament.
2. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
Dotzè
Comunicació de la relació de centres
1. Abans que s'iniciïn els diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques de Pedagogia ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels alumnes de les pràctiques externes del grau de Pedagogia, així com una relació dels centres que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres docents.
Tretzè
Funcions dels centres
1. La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen en els estudis de Pedagogia de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre.
2. També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip a fi que els alumnes en pràctiques i els tutors acadèmics de la Facultat d'Educació puguin participar en els projectes dels centres educatius, els EOEP, els EAP, els EAC i els CEP de les Illes Balears.
ANNEX 3 Pràctiques dels estudis del grau de Psicologia
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la Universitat de les Illes Balears una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau de Psicologia d'aquesta Universitat atès que compleixen els requisits especificats en el punt 5 i disposen de professors per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden ser centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres docents i la Universitat de les Illes Balears, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a. Complementar els coneixements teòrics que els alumnes adquireixen en els estudis de Psicologia amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b. Implicar els equips educatius en les pràctiques dels estudis de Psicologia perquè, a més de la relació amb els tutors de les pràctiques, els alumnes en pràctiques coneguin també l'organització i el funcionament general del centre.
c. Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors de les pràctiques externes dels estudis de Psicologia i els responsables dels centres en els quals es duen a terme les pràctiques.
d. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics dels estudis de Psicologia i els professors dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP) i els equips d'alteració de la conducta (EAC) de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el termini comprès entre el 24 d'agost i el 30 d'octubre, han de fer clic a l'enllaç «UIB» i han d'emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran, en la qual han de triar entre les diferents pràctiques externes atenent les dates en què es faran.
Cinquè
Criteris d'admissió
Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a. En el cas dels centres públics, s'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en aquesta convocatòria.
b. Hi ha d'haver professors que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
2. Pel que fa als professors tutors de les pràctiques:
a. En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb tres anys d'experiència docent.
b. En el cas dels centres privats concertats, han de tenir una experiència mínima de tres cursos.
c. Segons la tipologia del centre, els professors tutors han de complir els requisits següents:
Sisè
Calendari i durada de les pràctiques
Segons el que preveu la Universitat, les pràctiques externes es podran dur a terme en els següents períodes: primer semestre, segon semestre o anual.
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels estudis de Psicologia. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques. En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
3. Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques que hagin cursat una formació específica de 10 hores de durada tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
4. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Desè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar una proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es), i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau de Psicologia hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Onzè
Assignació dels estudiants als centres
1. El coordinador acadèmic dels estudis del grau de Psicologia ha d'assignar els estudiants als centres de formació en pràctiques d'acord amb l'especialitat dels alumnes, la ubicació del centre i altres criteris objectius establerts per la Facultat de Psicologia (expedient acadèmic, currículum vitae, i, si escau, entrevista personal). Cada professor pot ser tutor d'un màxim de dos alumnes simultàniament.
2. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
Dotzè
Comunicació de la relació de centres
1. Abans que s'iniciïn els diferents períodes de pràctiques, el coordinador acadèmic de les pràctiques de Psicologia ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels alumnes de les pràctiques externes del grau de Psicologia, així com una relació dels centres que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres docents.
Tretzè
Funcions dels centres
1. La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen en els estudis de Psicologia de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de la psicologia en l'àmbit educatiu. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre.
2. També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip a fi que els alumnes en pràctiques i els tutors acadèmics de la Facultat de Psicologia puguin participar en els projectes dels centres educatius, els EOEP, els EAP i els EAC de les Illes Balears.
ANNEX 4 Pràctiques dels estudis del Màster Universitari en Formació del Professorat
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. La finalitat d'aquesta convocatòria és facilitar a la Universitat de les Illes Balears una relació dels centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears que compleixen els requisits especificats en el punt 7.1 i que disposen de professors per tutoritzar les pràctiques dels alumnes del Màster Universitari en Formació del Professorat.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden ser centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. Aquesta col·laboració entre els centres docents i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
1. Amb les pràctiques es pretén que els alumnes tenguin l'oportunitat de participar en totes les activitats que es duen a terme en un centre educatiu i que en coneguin l'organització i el funcionament general, a fi que puguin desenvolupar en un context real els coneixements teòrics adquirits en els mòduls genèric i específic del Màster.
2. També es pretén aprofitar l'experiència dels professionals docents, dels equips directius i dels departaments, i la seva implicació en l'organització i el funcionament general del centre, per millorar el desenvolupament del Màster Universitari en Formació del Professorat.
3. Així mateix, perquè aquests objectius es puguin assolir, també es persegueix establir una coordinació eficaç entre els tutors acadèmics de la Universitat i els coordinadors i els tutors de les pràctiques dels centres.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Funcions de la Universitat
1. La UIB, amb la col·laboració de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, ha d'organitzar una activitat de formació de 10 hores de durada per als coordinadors de les pràctiques als centres per facilitar un bon funcionament d'aquestes i el seguiment dels alumnes durant el seu període de pràctiques.
2. Els coordinadors de les pràctiques dels centres educatius disposaran d'una guia per al desenvolupament de les pràctiques als centres i la coordinació amb els tutors acadèmics de la Universitat, a fi que els alumnes del Màster puguin fer les pràctiques d'una manera adequada.
Cinquè
Funcions del director del Màster, dels coordinadors i dels tutors de les pràctiques
1. El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne i d'avaluar-les. En l'avaluació, ha de tenir en compte necessàriament les aportacions fetes pel centre.
2. El coordinador de les pràctiques, preferiblement de l'equip directiu, ha de coordinar les pràctiques dels alumnes del Màster assignats al centre. Ha de convocar un mínim de dues reunions de seguiment amb els tutors de les pràctiques.
3. Els tutors de les pràctiques dels centres s'han d'encarregar de tutoritzar el desenvolupament de les pràctiques. Les seves funcions són assessorar els alumnes del Màster; promoure la participació dels alumnes en les activitats que es duen a terme al centre; fomentar que col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat cursada, així com en grups i nivells diferents, i proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els alumnes.
Sisè
Presentació de les sol·licituds
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el termini comprès entre el 24 d'agost i el 15 d'octubre de 2020, han de fer clic a l'enllaç «UIB» i, a continuació, a l'enllaç «Màster Universitari en Formació del Professorat» i han d'emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran.
Setè
Criteris d'admissió i de selecció dels centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques
Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir els requisits següents:
1. Requisits dels centres:
a. Han d'haver complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
b. En el cas dels centres públics, s'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
c. Al centre hi ha d'haver docents que vulguin tutoritzar estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
Els criteris per seleccionar els centres que esdevindran centres de formació en pràctiques són els següents:
i. Tenen prioritat els centres que compleixin algun dels criteris següents:
a) Que estiguin desenvolupant un pla d'innovació pedagògica per a la millora educativa del centre.
b) Que el claustre del centre participi en programes de formació del centre (FdC), de formació en el centre (FeC) o de formació intercentres (FiC).
ii. A continuació, se seleccionaran els centres que, tot i complir els requisits, no compleixin els criteris anteriors.
2. Requisits dels professors que han de fer de tutors:
Cap professor no pot tutoritzar més de dos alumnes simultàniament.
Vuitè
Durada i dates de les pràctiques
D'acord amb el calendari previst per la UIB, les pràctiques es duran a terme del 8 de març al 31 de maig de 2021.
La Universitat ha d'informar els centres i la Direcció General de Política Universitària i Recerca de les circumstàncies que puguin alterar aquest calendari i de qualsevol altre aspecte que afecti el desenvolupament correcte de les pràctiques.
Novè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Desè
Compensacions per la participació en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada alumne del Màster que hi faci les pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del Màster en Formació del Professorat. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del Màster.
En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui. Els centres han de destinar aquesta quantitat preferentment als departaments implicats en les pràctiques.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si la demanen, la targeta universitària de la UIB per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han duit a terme les pràctiques.
3. En acabar el període de pràctiques, i sempre abans del 30 de juny, els directors dels centres han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, mitjançant un certificat emès via GESTIB, el nom del coordinador i dels tutors de les pràctiques que s'han fet al seu centre.
Per la seva banda, el director del Màster també ha de remetre a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una llista amb tots els coordinadors i tutors que han acabat satisfactòriament la tutoria, mentre que el coordinador de l'activitat de formació per a coordinadors organitzada per la UIB ha de fer arribar a aquesta Direcció General, també abans del 30 de juny, les actes d'assistència al seminari.
La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha de validar aquests documents i ha d'iniciar els tràmits perquè el Servei de Formació del Professorat de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa certifiqui 30 hores de formació als tutors de les pràctiques i als docents que han fet tasques de coordinació i han assistit a l'activitat de formació.
Onzè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Dotzè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar la proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes del Màster Universitari en Formació del Professorat hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
3. Si, una vegada resolta la convocatòria i seleccionats els centres educatius, el nombre de places oferides per fer-hi les pràctiques és inferior al nombre d'estudiants, la Universitat, en col·laboració amb el Servei d'Universitat, pot dur a terme les actuacions necessàries per assegurar que les pràctiques es facin a centres escolars de les Illes Balears.
Tretzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres educatius
1. El director del Màster i els tutors acadèmics han d'assignar els alumnes als centres educatius seleccionats d'acord amb els criteris establerts en el punt 7 d'aquest annex i als tutors d'acord amb la seva especialitat, la metodologia i altres criteris objectius.
2. El director del Màster ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels centres i dels professors tutors que tindran alumnes en pràctiques. S'hi han d'indicar igualment els noms dels tutors acadèmics de la UIB assignats als estudiants en pràctiques, així com el nom i l'especialitat dels estudiants.
3. La Comissió Acadèmica del Màster ha de comunicar la informació esmentada en el paràgraf anterior als coordinadors de les pràctiques dels centres abans de l'inici del període de pràctiques.
4. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que els alumnes del Màster duen a terme als centres docents.
5. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
ANNEX 5 Pràctiques dels estudis del grau de d'Educació Social
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la Universitat de les Illes Balears una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau d'Educació Social d'aquesta Universitat d'acord amb el punt 5 d'aquest annex i disposen de professionals per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres docents i la Universitat de les Illes Balears, que ha de suposar un enriquiment professional pels diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a. Complementar els coneixements teòrics-pràctics que els alumnes adquireixen als estudis d'Educació Social amb l'experiència pràctica a un centre educatiu.
b. Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques dels estudis d'Educació Social perquè, a més de la relació amb els tutors de les pràctiques, els alumnes coneguin l'organització i el funcionament general del centre.
c. Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors de les pràctiques externes dels estudis d'Educació Social i els responsables dels centres en els quals es duen a terme les pràctiques.
d. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics dels estudis d'Educació Social i els professionals que treballen als centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació secundària de les Illes Balears que comptin amb la figura de l'educador social, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el termini comprès entre el 24 d'agost i l'11 de setembre de 2020, han de fer clic a l'enllaç «UIB» i han d'emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran, en la qual han de triar les pràctiques externes del grau d'Educació Social
Cinquè
Criteris d'admissió
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a. En el cas dels centres públics, s'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b. Hi ha d'haver professionals que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
2. Pel que fa als educadors que vulguin ser tutors de les pràctiques:
a. Tant als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats els professionals que vulguin tutoritzar pràctiques han de mantenir una vinculació contractual, a temps complet, de caràcter permanent o temporal, amb el centre en qüestió.
Sisè
Calendari i durada de les pràctiques
Segons el que preveu la Universitat, les pràctiques externes del grau d'Educació Social s'han de dur a terme durant el segon semestre del curs 2020-2021 i s'han de fer 400 hores de pràctiques al centre en el període comprès entre els mesos de febrer i juny del 2021.
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del grau d'Educació Social. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques.
En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha dut a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els tutors dels estudiants en pràctiques als centres educatius tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
3. Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques que hagin cursat una formació específica de 10 hores de durada tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
4. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han dut a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Desè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar la proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es), i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau d'Educació Social hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Onzè
Assignació dels estudiants als centres
1. El coordinador de pràctiques dels estudis del grau d'Educació Social ha d'assignar els estudiants interessats en fer les pràctiques als centres educatius, tot seguint els criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada tutor de centre pot ser el responsable d'un màxim de dos alumnes.
2. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
Dotzè
Comunicació de la relació de centres
1. Abans que s'iniciïn els diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau d'Educació Social ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom dels estudiants.
2. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als diferents centres docents.
Tretzè
Funcions dels centres
1. La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen al grau d'Educació Social de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals del camp de l'educació social. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre.
2. També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip a fi que els alumnes en pràctiques i els tutors acadèmics de la Facultat d'Educació puguin participar en els projectes dels centres educatius.
ANNEX 6 Pràctiques externes del Màster Universitari en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció
Primer
Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la Universitat de les Illes Balears una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques del Màster en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció (MPIN) d'aquesta Universitat d'acord amb el punt 5 d'aquest annex i disposen de professionals per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres docents i la Universitat de les Illes Balears, que ha de suposar un enriquiment professional pels diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a. Complementar els coneixements teòrics que els alumnes adquireixen al MPIN amb l'experiència pràctica a un centre educatiu.
b. Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques del MPIN perquè, a més de la relació amb els tutors de les pràctiques, els alumnes coneguin l'organització i el funcionament general del centre.
c. Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors de les pràctiques externes dels estudis del MPIN i els responsables dels centres en els quals es duen a terme les pràctiques.
d. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics del MPIN i els professionals que treballen als centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els professionals que treballen en les etapes d'educació infantil i el primer cicle de primària dels CEIP, els EOP i EAP.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB en el termini comprès entre el 10 de novembre i el 15 de desembre de 2020, han de fer clic a l'enllaç «UIB» i han d'emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran, en la qual han de triar les pràctiques externes del MPIN.
Cinquè
Criteris d'admissió
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a. En el cas dels centres públics, s'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b. Hi ha d'haver professionals que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.
2. Pel que fa als professionals que vulguin ser tutors de les pràctiques:
a. Tant als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats els professionals que vulguin tutoritzar pràctiques han de mantenir una vinculació contractual, a temps complet, de caràcter permanent o temporal, amb el centre en qüestió.
Sisè
Calendari i durada de les pràctiques
Segons el que preveu la Universitat, les pràctiques externes del MPIN s'han de dur a terme durant el segon semestre del curs 2020-2021 i s'han de fer 100 hores de pràctiques al centre en el període comprès entre els mesos de gener i juny del 2021.
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1. Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2. D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques. En haver finalitzat el període de pràctiques de l'any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha dut a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
2. Els tutors dels estudiants en pràctiques als centres educatius tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
3. Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques que hagin cursat una formació específica de 10 hores de durada tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per participar en el programa.
4. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l'any acadèmic posterior a l'any en què s'han dut a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
1. El director general de Política Universitària i Recerca pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d'Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
2. D'altra banda, el Servei d'Universitat té assignades les funcions següents:
Desè
Resolució de la convocatòria
1. El Servei d'Universitat ha d'elaborar la proposta de resolució provisional i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es), i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
2. El Servei d'Universitat, després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar al director general de Política Universitària i Recerca, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del MPIN hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Onzè
Assignació dels estudiants als centres
1. El coordinador de pràctiques del MPIN ha d'assignar els estudiants interessats en fer les pràctiques als centres educatius, tot seguint els criteris objectius establerts en el propi màster.
2. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
Dotzè
Comunicació de la relació de centres
1. Abans que s'iniciïn els diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del MPIN ha de fer arribar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom dels estudiants.
2. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als diferents centres docents.
Tretzè
Funcions dels centres
1. La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu i han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre.
2. També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip a fi que els alumnes en pràctiques i els tutors acadèmics del MPIN puguin participar en els projectes dels centres educatius.
Catorzè
Funcions del director del Màster, dels coordinadors i dels tutors de les pràctiques
1. El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne, coordinar-se amb el tutor del centre i d'avaluar-les. En l'avaluació, ha de tenir en compte necessàriament les aportacions fetes pel centre.
2. Els tutors de les pràctiques dels centres s'han d'encarregar de tutoritzar el desenvolupament de les pràctiques. Les seves funcions són assessorar els alumnes del Màster; promoure la participació dels alumnes en les activitats que es duen a terme al centre; fomentar que col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat i coordinar-se amb el tutor de la UIB.