Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 7735
Resolució del director general de Política Universitària i Recerca de 18 d’agost de 2020 per la qual s’estableix el procediment perquè els alumnes de les universitats amb les quals no s’ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La dispersió en universitats de l'Estat d'alumnes que tenen la intenció de fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha determinat la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-hi cobertura formal.

Correspon a la Direcció General de Política Universitària i Recerca facilitar als alumnes l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres docents públics, dels centres privats concertats i dels centres privats reconeguts per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears i que segueixen el currículum de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Establir el procediment perquè els alumnes de les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. Aquest procediment figura en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

Segon

Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 18 d'agost de 2020

El director general de Política Universitària i Recerca

José Luis Pons Hinojosa

 

 

ANNEX 1 Procediment per fer les pràctiques

1. Finalitat de la convocatòria

L'objectiu d'aquesta convocatòria és aprovar el procediment perquè els alumnes de les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

2.  Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són les universitats de l'Estat i els centres d'educació infantil (de 3 a 6 anys), d'educació primària, d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes, d'ensenyaments esportius, els centres d'educació de persones adultes, d'educació especial, els EOEP, els EAP i els CEP de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments oficials.

3.  Iniciació del procediment. Presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques

3.1. Correspon a la universitat cercar el centre docent adequat i sol·licitar formalment i per escrit al director del centre la conformitat perquè l'alumne hi faci les pràctiques. S'han d'acordar les funcions encomanades al centre docent i al tutor de les pràctiques i s'ha de proporcionar tota la informació necessària.

En el cas d'alumnes que compatibilitzin els estudis oficials amb el treball remunerat, en cap cas es pot proposar com a centre per fer les pràctiques el mateix en el qual l'alumne hi faci feina sota qualsevol figura de contractació, ja sigui laboral o administrativa, prevista a la legislació vigent.

3.2. La universitat ha de presentar una sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques davant la Direcció General de Política Universitària i Recerca.

L'imprès de sol·licitud s'ha d'emplenar i registrar en línia a la pàgina web de la Direcció general de Política Universitària i Recerca (http://dguni.caib.es) mitjançant el tràmit telemàtic establert a l'efecte.

S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per cada tipus de pràctiques i alumne.

3.3. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a). Un certificat acreditatiu de l'assegurança contractada per cobrir la responsabilitat civil de l'alumne per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques, la qual ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

b). En el cas d'alumnes que no estiguin coberts per l'assegurança escolar universitària, perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu, un certificat acreditatiu de l'assegurança contractada per cobrir l'alumne en cas d'accidents o danys, la qual ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

c)  Un certificat que acrediti que l'alumne no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

La data d'expedició del certificat ha de ser la següent:

  • Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el primer termini ha de ser igual o posterior al 17 d'agost de 2020.

  • Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el segon termini ha de ser igual o posterior al 15 de gener de 2021.

3.4. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds:

a). Primer termini: El termini de presentació de sol·licituds s'inicia el dia 27 d'agost i finalitza el dia 31 d'octubre de 2020.

Dins d'aquest termini es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques en el primer i/o segon semestre del curs 2020-2021.

b). Segon termini: El termini de presentació de sol·licituds s'inicia el dia 25 de gener i finalitza el dia 28 de febrer de 2021.

Dins d'aquest termini únicament es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques en el segon semestre del curs 2020-2021.

3.5. La direcció del centre docent que ha d'acollir l'alumne en pràctiques, una vegada informat el claustre de l'admissió d'alumnes en pràctiques, ha de gestionar la sol·licitud a través del GestIB en el termini comprès entre l'1 de setembre i el 31 d'octubre de 2020, per a les sol·licituds corresponents al primer termini, i entre el 25 de gener i el 28 de febrer de 2021, per a les sol·licituds del segon termini.

Per això, s'ha de fer clic a l'enllaç de la universitat que correspongui i s'ha d'emplenar la sol·licitud telemàtica «Sol·licitud de centre formador d'estudiants universitaris en pràctiques».

4. Esmena de la sol·licitud i de la documentació presentada

4.1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, s'ha de requerir a la universitat interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.

4.2. Si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

5.  Professors tutors

Els tutors dels estudiants en pràctiques han de ser funcionaris de carrera i han d'acreditar tres anys d'experiència docent. En el cas dels centres privats concertats o privats, el professor a càrrec de la tutoria de les pràctiques ha d'acreditar una experiència mínima de tres cursos.

6. Coordinadors de les pràctiques

El coordinador de les pràctiques externes del centre s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques; ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia); explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats s'esperen d'ells; posar-los en contacte amb el seu tutor del centre, i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. També és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.

7.  Autorització de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

7.1. La Direcció General de Política Universitària i Recerca, una vegada rebudes la sol·licitud de la universitat, juntament amb la documentació que s'estableix al punt 3.3, i la conformitat del centre a través del GestIB, ha d'autoritzar, a través del GestIB, el centre docent perquè admeti l'estudiant en període de pràctiques i ha de notificar aquesta autorització a la universitat sol·licitant.

7.2. En cap cas un centre pot rebre un alumne en pràctiques sense tenir aquesta autorització.

8.  Compensació per la participació en les pràctiques

8.1. Estudis de grau

8.1.1.  Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula de les pràctiques, fins a un import màxim del 60 % del preu de la primera matrícula d'estudis oficials de grau de la mateixa experimentalitat a la Universitat de les Illes Balears que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar en la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.

Els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles o a les àrees dels professors tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles o àrees.

8.1.2.  En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha de presentar un escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recerca signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.

8.2. Màster en Formació del Professorat i postgraus

8.2.1.  Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula de les pràctiques, fins a un import màxim del 60 % del preu de matrícula d'estudis de màster universitari de la mateixa experimentalitat a la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb el preu per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar en la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.

Els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles o a les àrees dels professors tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles o àrees.

8.2.2.  En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha de presentar un escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recerca signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.

8.3. Hores de formació del professorat

Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per curs pel fet de participar en el programa.

Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per la participació en el programa.

9.  Certificació de les pràctiques

9.1. En acabar el període de pràctiques, i abans del 30 de juny, el centre ha de certificar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, mitjançant el GestIB, que l'alumne ha duit a terme les pràctiques amb normalitat, segons la forma acordada i en els terminis prevists i que el professor les ha tutoritzades.

9.2. La Direcció General ha de tramitar la proposta de certificació del professor a càrrec de la tutoria perquè se li reconeguin les hores de formació corresponents a aquesta activitat, d'acord amb la normativa vigent.

9.3. En cap cas no es tramitaran les propostes de reconeixement de les hores corresponents a aquesta activitat si la Direcció General de Política Universitària i Recerca no ha autoritzat les pràctiques i no ha notificat l'autorització al centre educatiu, per mitjà del GestIB, prèviament a la data en què s'han d'iniciar.