Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 7602
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 18 d'agost de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que sorgia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.

  2. Aquell mateix dia i en aplicació del que disposava l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat en tot l'Estat.

  3. El Consell de Govern, per acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, mesures que han de vigir fins que el Govern central, de manera motivada, declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, sense perjudici que es puguin modificar si varien les circumstàncies que les motiven, o revocar si desapareixen.

  4. El mateix Acord, en el punt tercer, habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 de l'Acord, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears, adscrit a la Conselleria de Salut i Consum.

  5. L'annex 1 de l'Acord esmentat inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, poder disposar de possibilitats més bones de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.

Aquest Pla de Mesures Excepcionals ha anat adaptant-ne el contingut en funció de l'evolució de la situació epidemiològica en el territori, així com del coneixement científic que s'ha generat respecte de la COVID-19. 

  1. Des del 21 de juny, data de l'inici del període de «nova normalitat», s'ha incrementat substancialment la mobilitat de la població en comparació amb el període previ. Malgrat el manteniment de les mesures bàsiques de control de la transmissió, la mobilitat de la població i el contacte entre persones de grups diferents de convivència estable han generat noves cadenes de transmissió del SARS-CoV-2 en la població.

  2. Davant l'evolució de la situació epidemiològica en tot el territori de l'Estat, i tenint en compte la mobilitat de la població en el període estival actual, és necessari que determinades mesures de control s'apliquin homogèniament en tot el país. L'adopció d'aquestes mesures té per objectiu evitar la necessitat d'imposar mesures més restrictives i de més impacte en la societat, en la mobilitat i en l'economia.

  3. El 16 de juliol de 2020, el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va aprovar el Pla de Resposta Primerenca en un escenari de control de la pandèmia per COVID-19, en el qual es preveu que, a fi de reduir al màxim la transmissió del virus i minimitzar-ne l'impacte en la salut i en la societat, les institucions han d'estar preparades per respondre a qualsevol escenari de risc per a la salut pública i és necessària la coordinació i la presa de decisions conjunta en funció dels diferents escenaris.

  4. En la sessió de 14 d'agost de 2020, el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va acordar que es declarin actuacions coordinades en salut pública per respondre a la situació de risc especial derivada de l'increment de casos positius per COVID-19, d'acord amb l'article 65 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, onze mesures de control en set àmbit diferents, tres recomanacions i una indicació d'observació dels aspectes inclosos en el Pla de Resposta Primerenca.

  5. La Declaració d'Actuacions Coordinades en Salut Pública, comunicada per Ordre del ministre de Sanitat de 14 d'agost de 2020, inclou únicament les mesures que es consideren estrictament necessàries i imprescindibles per contenir la situació de risc especial per a la salut pública derivada de l'increment de casos positius per COVID-19 i que, per la seva naturalesa, es considera que tenen un impacte molt significatiu en l'objectiu de prevenir i controlar l'expansió de la malaltia. Aquestes mesures se centren en el control de la transmissió en els àmbits que actualment són l'origen dels brots epidèmics de més impacte i risc, i en mesures que puguin controlar la transmissió comunitària associada a aquests brots que es detecten a través de la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica.

  6. Els locals d'oci, amb horari majoritàriament nocturn (bars de copes, discoteques i sales de ball), constitueixen actualment l'origen dels brots epidèmics amb un major nombre de casos associats. A més, són els brots origen d'una gran part de la transmissió comunitària actual, atès que afecten grups grans de població, difícilment identificables, amb orígens geogràfics molt diversos i que, per les grans dificultats de localització que generen, impedeixen l'aplicació primerenca i eficaç de les mesures.

  7. D'altra banda, els centres de serveis socials de tipus residencial són l'àmbit en què es produeix el major increment de brots detectats a escala estatal durant les darreres setmanes i en conjunt han generat la major part de les defuncions notificades en els darrers set dies. Els residents d'aquests centres són el grup vulnerable més important i el prioritari quant a mesures de reducció del risc.

  8. A més a més, la Declaració d'Actuacions Coordinades en Salut Pública proposa mesures per millorar la capacitat de detecció primerenca i control de casos mitjançant cribratges dirigits i mesures de suport per implementar més bé les normes relacionades amb l'ús de mascaretes i el control d'aglomeracions no autoritzades.

  9. Addicionalment, en una situació d'increment de la transmissió de la COVID-19 en l'àmbit comunitari, escau imposar restriccions a les situacions que presenten un risc més alt de contagi per la seva mateixa idiosincràsia, com ara la pràctica d'esports de contacte o les activitats realitzades en llocs de culte.

  10. Finalment, les modificacions successives de l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny han fet paleses un seguit d'errades de redacció que escau corregir.

Fonaments de dret

  1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

  2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

  3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

  4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.

  5. El punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 112, de 20-06-2020) pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, disposa que s'habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

  6. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.

  7. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

  8. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.

  9. L'apartat primer de l'article 65 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, estableix que la declaració d'actuacions coordinades en salut pública correspon al Ministeri de Sanitat, amb l'acord previ del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, amb audiència de les comunitats directament afectades, excepte en situacions de necessitat urgent, cas en què s'han adoptar les mesures que siguin estrictament necessàries i s'ha d'informar de manera immediata de l'adopció d'aquestes mesures. D'altra banda, d'acord amb l'apartat 2 de l'article esmentat, la declaració d'actuacions coordinades obliga totes les parts que hi són incloses i s'han d'enquadrar en algun dels casos que preveu aquest apartat, un dels quals és respondre a situacions de risc o alarma especial per a la salut pública.

  10. La Declaració d'Actuacions Coordinades aprovada pel Ministeri de Sanitat el 14 d'agost de 2020 recull les mesures del control de la transmissió en els àmbits que actualment són origen dels brots epidemiològics de més impacte i risc, amb la finalitat de controlar la transmissió comunitària associada als brots que es detecten a través de la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica. En concret, recull onze mesures de control en set àmbits diferents, tres recomanacions i una indicació d'observança dels aspectes inclosos en el Pla de Resposta Primerenca en un escenari de control de la pandèmia per COVID-19.

  11. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

  12. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

  13. L'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que, així mateix, correspon als jutjats contenciosos administratius l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental.

  14. La pandèmia de la COVID-19 s'ha configurat com una amenaça mundial que requereix una actuació decidida dels diferents estats i de les administracions públiques, especialment tenint en compte les incerteses que genera el desconeixement d'aspectes bàsics de la malaltia i dels canals de contagi, mutacions del virus que es produeixen, nous canals de contagi i increment del nombre d'asimptomàtics que, infectats pel virus, traslladen la malaltia.

Això obliga les autoritats sanitàries a dur a terme actuacions a l'efecte d'evitar o minimitzar un risc per a la salut, la qual cosa obliga també a ponderar les alternatives tenint en compte l'avaluació del risc i altres factors pertinents, i comprèn, si cal, la selecció i l'aplicació de les mesures de prevenció i control més adequades, a més de les reglamentàries.

  1. El 16 de juliol de 2020, el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va aprovar el Pla de Resposta Primerenca en un escenari de control de la pandèmia per COVID-19, en el qual es preveu que, a fi de reduir al màxim la transmissió del virus i minimitzar-ne l'impacte en la salut i en la societat, les institucions han d'estar preparades per respondre a qualsevol escenari de risc per a la salut pública i és necessària la coordinació i la presa de decisions conjunta en funció dels diferents escenaris.

  2. Atès l'increment de brots en tot el territori nacional de les darreres setmanes, la majoria dels quals associats a l'àmbit social (reunions familiars i d'amics, i oci nocturn) i als centres de serveis socials de tipus residencial, que han provocat que en la segona setmana d'agost la incidència nacional sigui de quasi sis vegades a l'observada en el mes de juny, el Ministeri de Sanitat ha aprovat en data 14 d'agost de 2020, amb l'acord previ del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, les mesures que es consideren estrictament necessàries i imprescindibles per reduir la situació de risc especial per a la salut pública derivada de l'increment de casos positius per COVID-19.

  3. D'acord amb això i atesa la diversitat i heterogeneïtat d'algunes de les mesures adoptades en els diferents territoris, i la necessitat d'alinear els esforços conjunts de totes les autoritats sanitàries, és aconsellable establir un mínim comú de mesures que han d'adoptar les comunitats autònomes en el seu àmbit competencial, fent ús de la figura de la Declaració d'Actuacions Coordinades en Salut Pública que preveu l'article 65 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut.

Així doncs, cal adoptar en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears les mesures, recomanacions i indicacions que recull la Declaració d'Actuacions Coordinades en Salut Pública aprovada pel Ministeri de Sanitat, amb la finalitat de prevenir i controlar l'expansió de la COVID-19 en els àmbits que actualment són origen dels brots epidemiològics d'impacte i risc més grans.

  1. Totes les limitacions o modalitzacions de restriccions que s'estableixen, que en cap cas no arriben a comportar la suspensió dels drets fonamentals ni una restricció generalitzada, són possibles de manera proporcionada a la preservació necessària de la salut del conjunt dels ciutadans i circumscrites a determinats sectors d'activitat, àrees geogràfiques limitades, activitats que propicien un risc especial de contagi, etc., atès que l'exercici de qualsevol dret fonamental no es pot entendre il·limitat, en primer lloc perquè la mateixa Constitució, a l'article 10.1, ja preveu un límit general dels drets fonamentals en el respecte a l'exercici dels drets per part de les altres persones, però també per la possible limitació que sigui necessària i proporcionada per a la protecció dels altres drets i béns constitucionalment protegits. Així ho ha reconegut de manera constant la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional des de les seves primeres sentències (STC 11/1981, 2/1982 i 91/1983).

En la recent Interlocutòria 40/2020, de 30 d'abril, el Tribunal Constitucional va avalar la limitació del dret fonamental de manifestació en un cas concret, basant-se en raons estrictament sanitàries i, entre altres consideracions, va exposar el següent:

En el estado actual de la investigación científica, cuyos avances son cambiantes con la evolución de los días, incluso de las horas, no es posible tener ninguna certeza sobre las formas de contagio, ni sobre el impacto real de la propagación del virus, así como no existen certezas científicas sobre las consecuencias a medio y largo plazo para la salud de las personas que se han visto afectadas en mayor o menor medida por este virus. Ante esta incertidumbre tan acentuada y difícil de calibrar desde parámetros jurídicos que acostumbran a basarse en la seguridad jurídica que recoge el art. 9.3 de la Constitución, las medidas de distanciamiento social, confinamiento domiciliario y limitación extrema de los contactos y actividades grupales, son las únicas que se han adverado eficaces para limitar los efectos de una pandemia de dimensiones desconocidas hasta la fecha. (..) nos encontramos en un escenario en que los límites al ejercicio de los derechos, que indudablemente se dan, se imponen por la necesidad de evitar que un ejercicio extralimitado del derecho pueda entrar en colisión con otros valores constitucionales (STC 42/2000, de 14 de febrero, FJ 2). En este caso los valores de la vida, la salud y la defensa de un sistema de asistencia sanitaria cuyos limitados recursos es necesario garantizar adecuadamente.

En qualsevol cas, però, l'adopció de mesures que impliquen privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

  1. Per concloure, escau dur a terme la correcció d'un seguit de petites errades en la numeració dels aparats i punts modificats o afegits en l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020.   

Per tot això, dict la següent

Resolució

1 Afegir un nou punt 3 a l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, amb la redacció següent:

3. Consum de tabac i assimilats

Es prohibeix el consum de tabac a la via pública o en espais a l'aire lliure quan no es pugui respectar una distància mínima interpersonal d'almenys dos metres. Aquesta limitació és també aplicable per a l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, xixes o assimilats.

2. Afegir un nou punt 4 a l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta a l'annex 1 de l'Acord, amb la redacció següent: 

  1. 4. Realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 a grups específics

En el cas que es produeixi un brot epidèmic de COVID-19, s'han de fer cribratges amb proves PCR a les poblacions de risc i potencialment exposades (per exemple residents en centres de serveis socials de tipus residencial, barris amb transmissió comunitària, centres educatius, blocs d'habitatges afectats, col·lectius vulnerables, etc.). 

3. Modificar la numeració dels punts de l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, de manera que els punts 3 fins a 5 passen a estar numerats, respectivament, amb els cardinals 5 fins a 7.

4. Modificar el quart paràgraf del punt 5 (antic punt 3) de l'apartat I del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta a l'annex 1 de l'Acord esmentat, que passa a tenir la redacció següent:

  • Els establiments, les instal·lacions i els locals han d'exposar al públic la capacitat màxima, que ha d'incloure els treballadors, i assegurar que aquesta capacitat i la distància interpersonal es respecten. Així mateix, s'ha d'exposar al públic l'horari d'obertura, l'obligatorietat d'observar la distància mínima interpersonal i l'obligatorietat d'usar la mascareta, si escau.

5. Afegir un paràgraf final al punt 1 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en el seu annex 1, amb la redacció següent:

  • Es recomana limitar el nombre de trobades socials fora del grup de convivència estable i procurar l'espaiament temporal entre trobades amb grups amb composició no coincident, així com limitar aquestes trobades socials a un nombre màxim de deu persones, excepte en el cas de persones convivents. 

6. Modificar el paràgraf 1r del punt 6 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, el qual passa a tenir la redacció següent:

  • Es permet l'assistència a llocs de culte sempre que no se'n superi el 50 % de la capacitat. La capacitat màxima ha d'estar publicada en un lloc visible de l'espai destinat al culte. S'han de complir les mesures generals de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries.

7. Afegir un nou punt 9 a l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord, amb la redacció següent:

9. Esdeveniments i activitats multitudinàries

En els esdeveniments multitudinaris, l'autoritat sanitària ha de fer una avaluació del risc e conformitat amb el que preveu el document “Recomendaciones para eventos y actividades multitudinarias en el contexto de nueva normalidad por covid-19 en España”, acordat a la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salud. En funció d'aquesta avaluació, cada esdeveniment d'aquestes característiques ha de comptar amb l'autorització de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum

8. Modificar els apartats a) i c) del primer paràgraf i el text del quart paràgraf del punt 7 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, els quals passen a tenir la redacció següent:

 

7. Règim de visites i sortides als serveis socials de tipus residencial

  • L'apartat a) del primer paràgraf del punt 7 de l'apartat VI de l'annex 1 passa a tenir la redacció següent:

a) Es limiten les visites a una persona per resident, tot extremant les mesures de precaució i amb una durada màxima d'una hora al dia, excepte en el cas de persones que es trobin en el procés del final de la vida. Les visites s'han d'acordar prèviament amb el centre amb un sistema de cita prèvia i s'ha de garantir l'esglaonament de les visites als residents al llarg del dia.

  • L'apartat c) del primer paràgraf del punt 7 de l'apartat VI de l'annex 1 passa a tenir la redacció següent:

c) Les visites han de ser supervisades pel personal del centre per tal de garantir el seguiment de les mesures dictades per l'autoritat sanitària.

- El text del quart paràgraf del punt 7 de l'apartat VI de l'annex 1 passa a tenir la redacció següent:

  • No es permeten les sortides als residents dels centres de serveis socials de tipus residencial, tant si són públics com privats, per a gent gran i/o per a persones en situació de dependència.

  • En el cas dels serveis socials de tipus residencial per a persones amb discapacitat, no es permeten les sortides dels centres als residents amb discapacitat que tenen factors de risc afegits, com ara l'edat de més de 60 anys, malalties cardiovasculars, hipertensió arterial, diabetis, malaltia pulmonar obstructiva crònica, càncer, immunosupressió o altres malalties cròniques en les quals hi hagi un deteriorament de l'estat general.

  • Excepcionalment, en els centres de serveis socials de tipus residencial es poden realitzar sortides terapèutiques acompanyades pel personal del centre i seguint les mesures d'higiene i seguretat marcades per l'autoritat sanitària.

  • Els serveis socials de tipus residencial o habitatges supervisats per a persones amb discapacitat sense factors de risc o diagnòstic de salut mental poden autoritzar les sortides dels seus residents sempre que hagin rebut la formació sobre les mesures d'higiene i seguretat i estiguin en condicions d'entendre-les i complir-les.

9. Afegir un nou punt 10 a l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord, amb la redacció següent:

10. Realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 en l'àmbit residencial

  • S'ha de fer una prova tipus PCR de detecció del SARS-CoV-2 de manera obligatòria en els casos següents:

a) Usuaris de nou ingrés en els centres residencials.

b) Treballadors que s'incorporen d'un període de permís o vacances d'una durada superior a setanta-dues hores.

c) Treballadors de nova incorporació en el centre residencial.

  • La prova s'ha de fer amb una antelació màxima de 72 hores a l'ingrés o la incorporació laboral al centre residencial.
  • Es recomana la realització de proves periòdiques de detecció del SARS-CoV-2 als treballadors dels centres de serveis socials de tipus residencial que duen a terme la seva tasca en contacte directe amb els residents. La periodicitat d'aquestes proves s'ha d'ajustar a una avaluació del risc que tengui en consideració la situació epidemiològica del territori en què es trobi la residència i la tipologia i situació sanitària del centre residencial.

10. Modificar el punt 5 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, que passa a tenir la redacció següent:

5. Condicions per a la realització d'entrenaments esportius d'esports d'equip i de contacte

Els entrenaments esportius d'esports d'equip i de contacte vinculats a les federacions esportives de les Illes Balears, així com els entrenaments d'esports d'equip i de contacte no federat, es poden fer amb les condicions següents: 

- Es poden practicar els esports d'equip de camp sempre que es duguin a terme en grups d'entrenament de com a màxim 30 persones, mantenint la distància de seguretat d'un metre i mig i evitant en tot cas situacions en les quals es produeixi contacte físic. A més, no es pot superar el setanta-cinc per cent de la capacitat permesa per a l'espai esportiu.

- Es poden practicar els esports d'equip de pista sempre que es duguin a terme en grups d'entrenament de com a màxim 20 persones, mantenint la distància de seguretat d'un metre i mig i evitant en tot cas situacions en les quals es produeixi contacte físic. A més, no es pot superar el setanta-cinc per cent de la capacitat permesa per a l'espai esportiu.

- També es poden practicar els esports de contacte sempre que es duguin a terme en grups d'entrenament de com a màxim 10 persones, mantenint la distància de seguretat d'un metre i mig i evitant en tot cas situacions en les quals es produeixi contacte físic. A més, no es pot superar el setanta-cinc per cent de la capacitat permesa per a l'espai esportiu.

11. Es modifica el punt 6 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord, el qual passa a tenir la redacció següent:

6. Condicions per a la realització d'espectacles i competicions esportives 

​​​​​​​- Es poden reprendre les competicions esportives de modalitats esportives incloses en el calendari competitiu de les federacions esportives de les Illes Balears durant l'any 2020.

- No obstant el que s'exposa en el punt anterior, les federacions esportives de les Illes Balears d'esports d'equip i d'esports de contacte, així com els organitzadors d'activitats esportives no federades d'esports d'equip i d'esports de contacte han de començar les competicions esportives a partir de dia 1 d'octubre de 2020 sempre que les condicions ho permetin. A més, han de remetre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, perquè l'aprovi, un protocol d'actuació vinculant per a totes les entitats participants en aquestes competicions, en el qual s'estableixin les mesures específiques de protecció de la salut de totes les persones implicades i que han d'estar d'acord amb els criteris establerts per les autoritats sanitàries.

-Excepcionalment, les federacions esportives d'esports d'equip i de contacte poden sol·licitar de manera justificada, i sempre que les condicions ho permetin, autorització a la Conselleria d'Afers Socials i Esports per a la realització d'una competició esportiva abans de dia 1 d'octubre de 2020.

- Les competicions esportives es poden dur a terme amb públic amb un límit del setanta-cinc per cent de la capacitat d'espectadors per cada instal·lació i com a màxim 1.000 persones assegudes en instal·lacions a l'aire lliure i 300 persones assegudes en instal·lacions cobertes. En tot cas, s'ha de garantir una distancia d'un metre i mig entre el públic assistent, llevat de les persones convivents, i els espectadors han de dur mascareta protectora.

- Els organitzadors de les competicions esportives han d'adoptar un protocol que garanteixi el seguiment de les mesures higièniques establertes per les autoritats sanitàries de controls d'accessos i sortides, i de distanciament entre persones en el lloc de realització de la competició. Així mateix, els esportistes han de declarar responsablement que en els darrers catorze dies no han tingut cap simptomatologia compatible amb la COVID-19, que no han obtingut un resultat compatible amb presència d'infecció activa a una prova diagnòstica de COVID-19, que no han conviscut amb persones que hagin estat declarades un cas confirmat de COVID-19 i que no han tingut contacte estret amb malalts per COVID-19.

- Les competicions esportives amb una previsió de participació superior a les cent cinquanta persones han de sol·licitar autorització a la Conselleria d'Afers Socials i Esports per dur-les a terme. Els organitzadors han d'adoptar les normes bàsiques de prevenció i higiene durant la competició, les mesures de limitació d'accés, de capacitat, d'organització interna, de protecció dels esportistes i personal de l'organització de la competició, a partir de les mesures dictades per les autoritats sanitàries.

​​​​​​​​​​​​​​12. Modificar el text del punt 1.1 de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord, el qual passa a tenir la redacció següent:

1.1 Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat en els establiments que exerceixen l'activitat de restauració i d'entreteniment:

―  Els locals i establiments s'han d'acollir a les mesures que es disposen aquí corresponents a la seva activitat efectiva.

― Els establiments que exerceixin l'activitat de restaurant o de bar cafeteria han de limitar l'aforament al setanta-cinc per cent en espais interiors. La disposició física de les taules o agrupacions de taules ha de garantir el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig.  

― Tots els establiments de restauració (restaurants i bars cafeteria) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no es pot superar en cap cas la 01.00 h. No es permet tampoc l'admissió de nous clients a partir de les 00.00 h.

― Es permet el consum a la barra només en els establiments que duguin a terme l'activitat de bar cafeteria, sempre que es garanteixi una separació mínima d'un metre i mig entre clients o, si s'escau, grups de clients. Aquest ús de les barres només està permès fins a les 22.00 h.

― Les terrasses d'establiments que exerceixin l'activitat de restaurant o de bar cafeteria poden obrir al públic sense restriccions d'aforament sempre que es pugui assegurar que la disposició de les taules permet el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig. En el cas que l'establiment d'hoteleria i restauració obtingui el permís de l'ajuntament per incrementar la superfície destinada a la terrassa a l'aire lliure es pot incrementar el nombre de taules duent a terme un increment proporcional de l'espai per als vianants en el mateix tram de la via pública en el qual se situï la terrassa. A l'efecte d'aquesta regulació, es considera terrassa a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estigui envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.

― L'ocupació màxima és de deu persones per taula o agrupació de taules.

― Només es permet l'autoservei per part dels clients en els termes que s'estableixen en el punt 1.4 d'aquest apartat XII.

― Es prohibeix l'ús de dispositius d'inhalació de tabac, pipes, xixes o assimilats en tots els locals d'entreteniment i restauració i en qualsevol altre tipus d'establiment obert al públic.

― Es prohibeix l'ús de vaporitzadors d'aigua a les terrasses.

― Se suspèn l'activitat dels establiments que exerceixin les activitats pròpies de sala de festa, sala de ball, discoteca, cafè concert i bar de copes. Se suspèn, així mateix, la realització d'activitats assimilables a les descrites en qualsevol altre tipus d'establiment, incloses les festes en piscines o en instal·lacions exteriors d'establiments hotelers, així com en embarcacions marítimes (party boats o assimilables).

―Es prohibeix dispensar o servir begudes amb contingut alcohòlic de qualsevol casta o sense alcohol, per mitjà de tassons, gerres, copes o qualsevol altre tipus de recipient apte per permetre una ingesta directa des del recipient per part d'un o diversos consumidors simultàniament quan aquests recipients tenguin una cabuda superior als 600 centímetres cúbics. Únicament es permet el servei a taula de botelles de begudes amb una cabuda superior a l'esmentada, amb l'objecte que les dispensi el personal de l'establiment o els mateixos comensals a les seves copes o tassons individuals.

- Es prohibeix, així mateix, l'ús i la dispensació de canyetes per absorbir líquids amb les begudes que se serveixin si aquests estris tenen una longitud total màxima superior als 30 centímetres.

​​​​​​​​​​​​​​13. Afegir un darrer paràgraf de l'apartat XV del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, i que consta en l'annex 1 de l'Acord esmentat, amb la redacció següent:

― Es prohibeix la venda de begudes alcohòliques en el transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu. ​​​​​​​

14. Modificar el punt 4 de la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 13 de juliol de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 123, de 13-07-2020), el qual passa a tenir la redacció següent: 

4. Modificar el punt 7 (antic punt 6) de l'apartat II de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, el qual passa a tenir la redacció següent:

 

​​​​​​​7. Cerimònies i celebracions nupcials

  • Les cerimònies i celebracions nupcials es poden fer en tot tipus d'instal·lacions, públiques o privades, tant en espais a l'aire lliure com en espais tancats, sempre que no se'n superi el 75 % de la capacitat, i, en tot cas, amb un màxim de dues-centes cinquanta persones en espais a l'aire lliure o de cent cinquanta persones en espais tancats.
  • Les celebracions que puguin tenir lloc després de la cerimònia i que impliquin algun tipus de servei d'hoteleria i restauració s'han d'ajustar al que preveu l'apartat XII.1 d'aquest Pla.
  • El que preveu aquest apartat és aplicable a altres tipus de cerimònies oficials de caire religiós o civil i les celebracions respectives.

​​​​​​​​​​​​​​15. Modificar el punt 9 de la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 13 de juliol de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 123, de 13-07-2020), el qual passa a tenir la redacció següent: 

9. Modificar el text del sisè paràgraf del punt 1.2 de l'apartat XII de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, que queda redactat de la manera següent:

  • S'han d'eliminar els productes d'autoservei com ara portatovallons, portaescuradents, vinagreres, setrills i altres utensilis similars, i prioritzar les monodosi o el servei en altres formats sota petició del client. Això no obstant, si el client ho demana, es pot oferir la botella d'oli per a autoservei, sempre que es prenguin les mesures de desinfecció entre usos apropiades d'acord amb el sistema de gestió de seguretat alimentària de l'establiment o que serveixi l'oli directament el personal de servei de l'establiment.

16. Modificar els punts 3 i 4 de la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 24 de juliol de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 131, de 25-07-2020), els quals passen a tenir la redacció següent:

3. Modificar el paràgraf 7è del punt 1.1 de l'apartat XII de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, amb la redacció següent:

  • Només es permet l'autoservei per part dels clients en els termes que s'estableixen en el punt 1.4 d'aquest apartat XII.

4. Afegir un punt 1.4 a l'apartat XII de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, amb la redacció següent:

1.4 Condicions per a l'autoservei d'aliments i begudes per part dels clients

  • Amb caràcter general l'activitat d'autoservei d'aliments i begudes ha de ser assistida, sense perjudici del que disposen els paràgrafs següents.
  • En cap cas no s'admet l'autoservei a la barra per part del client, per la qual cosa no es poden posar pinxos o tapes a l'abast dels clients, sinó que els ha de servir el personal de la barra.
  • En els accessos dels establiments o de les seves zones d'autoservei hi ha d'haver visible cartelleria informativa de bones pràctiques per als clients.
  • Els circuïts de circulació pels bufets han d'estar marcats, i a l'accés hi ha d'haver dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats pel Ministeri de Sanitat.
  • Es permet l'autoservei de begudes mitjançant el sistema push, o per un sistema senzill d'accionament, com ara pitjant un botó. Aquestes màquines dispensadores s'han de desinfectar sovint mentre siguin accessibles als clients, amb la periodicitat adaptada al servei que se'n fa, la qual no pot ser superior als 60 minuts del període en què siguin accessibles als clients.
  • Es permet l'autoservei d'aliments emplatats prèviament, individualment o en monodosi. Aquests aliments s'han de presentar protegits de les contaminacions ambientals per mampares.
  • No es permet que els clients puguin manipular els objectes d'ús col·lectiu de zones de bufet o autoservei d'aliments i begudes, els quals han de ser servits pel personal dels establiments. Excepcionalment, quan no sigui físicament possible o aquesta opció provoqui aglomeracions de clients, es permetrà l'autoservei sota responsabilitat de l'establiment i amb el compliment de les condicions següents:

a) Els clients s'han d'higienitzar les mans abans de manipular els coberts o se'ls ha de dotar de guants d'un sol ús o de fulls de paper, o de qualsevol altre sistema que, actuant de barrera física, minimitzi el risc de contaminacions creuades.

b) L'establiment ha de canviar els coberts de servir amb molta freqüència, com a mínim cada 15 minuts, i deixar-los en contenidors separats abans que siguin netejats i desinfectats.

  • L'establiment ha de destinar membres del seu personal que s'encarreguin específicament de vetllar pel compliment de les mesures de seguretat, distàncies i higiene que s'estableixen en aquest punt.
  • El sistema de gestió de seguretat alimentària (sistema APPCC) de l'establiment ha de preveure les mesures de gestió de risc de transmissió de la COVID-19, el qual ha de ser proporcional a les característiques del local.

17. Disposar que les mesures del punt 8 d'aquesta resolució que modifiquen els apartats a) i c) del primer paràgraf i el text del quart paràgraf del punt 7 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcional de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat tenen una durada de trenta dies, comptadors a partir de la publicació d'aquesta resolució, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven o aixecar-les si desapareixen.

18. Disposar que la limitació al contacte físic en els entrenaments esportius que recull el punt 10 d'aquesta resolució que modifica el punt 5 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcional de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat te una durada de quinze dies, comptadors a partir de la publicació d'aquesta resolució, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven o aixecar-les si desapareixen.

19. Les mesures de suspensió de l'activitat que recull el punt 12 d'aquesta resolució que modifica el punt 1.1 de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcional de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, tenen una durada de quinze dies, comptadors des de la publicació d'aquesta resolució, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven o aixecar-les si desapareixen.

20. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquesta resolució davant l'òrgan judicial competent a l'efecte que estableix l'article 8.6, segon paràgraf, de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

21. Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments de les Illes Balears, a fi d'establir els controls i les mesures pertinents per garantir-ne l'efectivitat.

22. Informar que a través de la pàgina web coronavirus.caib.es es farà publica una versió consolidada del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.

23. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.​​​​​​​

​​​​​​​

Palma, 18 d'agost de 2020

La consellera de Salut i Consum ​​​​​​​Patricia Gómez Picard