Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 7649
Acord relatiu a mesures extraordinàries destinades al teixit empresarial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió celebrada el 17 d'agost de 2020 la Junta de Govern Local ha aprovat la següent proposta d'acord:

"Per tot això, i a la la vista de quant s'ha exposat, i prenent en consideració el determinat per la Base 60 del Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Calvià, en concordança amb el que s'estableix per la Llei General de Subvencions 38/2003, i el seu Reglament de desenvolupament (RD 887/06), i, particularment, atesos els anteriors acords Plenaris adoptats per aquest consistori, i, de la mateixa manera, en atenció al Pacte per a la Reconstrucció adoptat amb els Agents Socials i subscrit tot això amb motiu de l'excepcional situació de crisi generada en tots els àmbits i derivada de la COVID-19, fent ús de les atribucions conferides per la legislació vigent en matèria de règim local, es té a bé sotmetre al Ple la següent PROPOSTA D'ACORD en el sentit que:

PRIMER.- Adoptar l'oportú acord relatiu a mesures extraordinàries destinades al teixit empresarial següent:

1r-A).- DECLARAR ACREDITADA L'EXISTÈNCIA DE RAONS D'INTERÈS PÚBLIC, SOCIAL, ECONÒMIC O HUMANITARI QUE DIFICULTEN L'APLICACIÓ DEL RÈGIM GENERAL, PER TANT QUE PER LES RAONS EXPOSADES EN EL COS DEL PRESENT CONCORREN LES CIRCUMSTÀNCIES QUE JUSTIFIQUEN L'EXCEPCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA EN RÈGIM DE CONCURRÈNCIA, RESULTANT AIXÍ PROCEDENT AMB CARÀCTER EXCEPCIONAL LA TRAMITACIÓ DE LES SUBVENCIONS CONCERNIDES PEL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DIRECTA.

1r-B).- A la vista de l'Informe Jurídic previ de dia 13/08/2020 justificatiu d'això, haurà de sotmetre's la present proposta a l'oportuna TRAMITACIÓ D'URGÈNCIA.

1r-C).- Aprovar les Bases que regiran la subvenció, i que s'adjunten a la present Proposta d'Acord.

SEGON.- Confereixi's trasllat del present Acord als Serveis que resulti oportú, d'acord als seus àmbits de competència i actuació, amb motiu dels extrems acordats en aquest document.

TERCER.- Procedeixi's a la publicació d'aquest acord en el BOIB, així com a la seu electrònica".

Per a la seva difusió i el seu coneixement públic es procedeix a la publicació de l'acord i de les bases reguladores en la pàgina web municipal i en el tauler d'anuncis. Així mateix s'insereix el text íntegre de les bases a continuació:

BASES REGULADORES PER A L'ATORGAMENT DE DISPOSICIONS DINERARIES, PER L'AJUNTAMENT DE CALVIÀ, A FAVOR DE PERSONES FÍSIQUES BENEFICIÀRIES A TRAVÉS DE L'ADQUISICIÓ, MITJANÇANT UNA PLATAFORMA MARKETPLACE, DE BONS-DESCOMPTE CANVIABLES ALS COMERÇOS LOCALS ADHERITS.

PREÀMBUL.

FONAMENTACIÓ

La situació extraordinària generada per l'evolució del Coronavirus COVID-19 ha determinat que el Govern d'Espanya aprovés el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, va establir en el primer apartat del seu article 10 la suspensió de l'obertura a públic dels locals i establiments minoristes, a excepció dels establiments especificats en l'esmentat precepte. Aquest tancament, estès durant setmanes, ha motivat una alarmant disminució de l'activitat comercial i econòmica en aquells municipis en què es trobava en vigor aquest estat d'alarma, entre els quals es troba el municipi de Calvià.

Així mateix, sens dubte, a aquesta situació exposada se li afegeix la particularitat de la forta vinculació i dependència de l'activitat comercial del terme de Calvià al sector turístic, a què s'integra. Per raons òbvies, a les nostres Illes i molt particularment en el terme municipal de Calvià, on la indústria principal queda focalitzada en el turisme, s'accentuen encara amb més força aquests negatius efectes.

El concepte de ciutat està lligat al comerç de proximitat. La botigues de barri juntament amb l'activitat turística omplen de vida i fan que els carrers siguin més transitats. Contribueixen a revitalitzar els barris, impedint que hi hagi zones desertes i moltes vegades, a més, funcionen com a llocs de trobada, de manera que els beneficis socials van més enllà dels purament econòmics, vitaliza els entorns urbans, incrementant la cohesió social, contribuint a la generació d'ocupació i al desenvolupament local de la nostra ciutat.

Dins el pla de mesures pel foment de l'economia i l'ocupació, una de les línies d'actuació és el incentivar l'increment del consum local. La crisi econòmica greu a la que ens enfrontem va retreure molt el consum de les persones residents a Calvià. No només per la menor capacitat adquisitiva dels que hagin perdut la feina o patit un ERTO, sinó també per la pèrdua de confiança i incertesa en el futur que farà que es redueixi la despesa comercialitzable dels consumidors en general.

Per això, i a fi de contribuir a la recuperació de l'activitat comercial i econòmica al municipi, l'Ajuntament de Calvià, entre les propostes estudiades per dur a terme aquesta reactivació, ha optat per una mesura innovadora que té per objectiu injectar recursos a la economia local, de manera que per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, ha elaborat unes bases de subvencions per a, dins dels recursos disponibles, contribuir a la recuperació econòmica i comercial del municipi, fundat tot això en el principal objectiu de protegir l'interès general de la ciutadania de Calvià.

L'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local i en el mateix sentit l'article 25 de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local , estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure tota classe d'activitats i prestar quants serveis públics contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal. Aquest article en el seu apartat h), fa referència a la competència municipal en informació i promoció de l'activitat turística d'interès i àmbit local, podent-se enquadrar l'activitat comercial en aquesta competència.

És l'objectiu de l'Ajuntament de Calvià, ajudar les famílies a remuntar aquesta situació econòmica especial amb aquesta ajuda al consum i, alhora, promoure la dinamització de les activitats comercials i de serveis més propers al ciutadà de Calvià amb aquests incentius al consum .

Amb aquesta finalitat, es vol posar en marxa aquesta convocatòria per a la subvenció de bons de compra, contribuint així al foment de l'activitat comercial a Calvià.

Article 1. Objecte de les subvencions

L'objecte de les presents Bases és regular el procediment i condicions per a l'atorgament de subvencions en règim de concessió directa per raó d'interès públic, social i econòmic, denominades "bons-descompte", realitzades pel consistori de Calvià a manera de disposicions dineràries a favor de les persones majors de 16 anys residents al municipi de Calvià a través de l'adquisició, mitjançant una plataforma marketplace, de bons-descompte bescanviables als establiments adherits a aquella i destinats a la compra de béns en els mateixos.

Aquesta acció realitzada pels beneficiaris directes de la subvenció, està orientada i té per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social, que és la de respondre a l'objectiu general de donar impuls a la reactivació econòmica del terme, i, en particular, a la del seu teixit comercial que tan durament ha resultat castigat per la situació derivada de la COVID-19. No en va, els establiments que podran adherir-se a la plataforma, principalment i en primera instància, són aquells l'activitat s'ha vist particularment afectada en ocasió de les mesures adoptades pel Govern d'Espanya en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per l'esmentada pandèmia, si bé i en segona instància, la present convocatòria es fa així mateix ressò i resulta per això congruent amb els objectius perseguits per les diferents polítiques tant municipals com autonòmiques plasmades en normes com ara el Decret Llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques, raó per la qual, i sent conseqüents envers el assoliment dels fins apuntats d'interès social, s'ha exclòs de l'àmbit de la seva concessió a aquells establiments comercials que comptin d'entre la seva oferta de productes, les begudes alcohòliques (supermercats, takeaways, i d'anàloga significació), i, òbviament, els establiments o empreses d'oferta turística d'entreteniment, així com de restauració, i, òbviament, amb particular inclusió en tal categoria, als bars de copes.

Sense perjudici de l'anterior, i si bé d'acord amb l'article 10 de l'esmentat RD 463/2020, determinades activitats es excepcionaron de la suspensió, com ara per exemple: -Premsa i papereria; -Tintoreries i bugaderies; -Ferreteries; -Equips tecnològics; no és menys cert que sense dubte aquestes activitats han acabat per veure llastrat el seu volum de negoci com a conseqüència de la situació de notable disminució en l'activitat turística associada als seus negocis, i derivada de la situació de crisi sanitària actual, i en aquest punt atendre a un element diferenciador, com és la compatibilitat envers els objectius determinats i en definitiva sustentadors de l'esmentat DLL 1/2020, i es reputarà en congruent la seva inclusió d'entre les activitats susceptibles de adherir-se a la plataforma i adquirir d'aquesta manera la condició d'entitats col·laboradores .

D'aquesta manera, s'exclouen naturalment les activitats de comerç a l'engròs, i de manera molt particular per les raons exposades, d'entre les minoristes, especialment les activitats compreses en l'Agrupació 64 de l'IAE ( "Comerç al per menor de productes alimentaris , begudes i tabac), així com en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") com restaurants, cafeteries, cafès i bars, i anàlegs.

Les persones beneficiàries, amb l'adquisició dels productes oferts pel comerç, i intervingut l'oportú canvi de el bo adquirit prèviament, contribueix amb tal acció a la promoció dell teixit comercial de Calvià, i el foment de la reactivació econòmica en general.

Els bons adquirits a l'aparador web seran bescanviables als establiments de Calvià que s'adhereixin a la plataforma marketplace, figurant en aparador dels productes i serveis de tals establiments adherits.

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i acceptant els termes del 'servei. A el fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià.

La plataforma permet als ciutadans i ciutadans la compra d'un màxim de dos bons en total i per persona, amb valor monetari de vint euros, que s'adquireix després del pagament de deu euros, de manera que l'Ajuntament subvencionarà els 10 € restants, comprometent-se a abonar la diferencia entre el valor real i el valor monetari de el bo als comerciants.

Un cop comprat, el ciutadà rebrà per correu electrònic el corresponent bo en format electrònic. En la informació de el bo s'inclourà el codi d'ell mateix i la seva caducitat. El bo rebut estarà associat al seu DNI. En el moment de l'intercanvi de el bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el de el bo.

El ciutadà que compra el bo podrà bescanviar en qualsevol dels establiments adherits i actius en la plataforma, i aquests hauran d'introduir la informació de el bo per poder indicar que s'ha fet la compra. Els bons quedaran associats al comerç en qüestió, per al posterior cobrament que l'Ajuntament anirà liquidant cada quinze -15- dies.

Article 2. Règim jurídic

Per tots els extrems no previstos en aquestes Bases serà aplicable:

  • Llei 38/2003,de 17 de novembre, General de Subvencions (en endavant LGS).
  • Reial Decret 887/2006,de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003,de 17 de novembre, General de Subvencions (en endavant RLGS).
  • Llei 19/2013,de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (en endavant Llei 19/2013).
  • Reial Decret 130/2019,de 8 de març, pel qual s'aprova la Base de Dades Nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajuts públics.
  • Pressupost municipal de l'any 2020 i les seves bases d'execució.
  • Llei 39/2015,d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant LPACAP).
  • Resta de normativa que sigui aplicable.

Article 3. Publicació. Publicitat i transparència.

1.- Les bases reguladores es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (d'ara endavant BOIB), a la pàgina web municipal i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

2.- La convocatòria s'ha de registrar, en primer lloc, a la Base de Dades Nacional de Subvencions (en endavant BDNS) acompanyada de el text de la convocatòria i del seu extracte. Un cop registrada, l'extracte es publicarà, amb el codi d'identificació que s'hagi assignat la BDNS a la convocatòria, en el BOIB. El text íntegre es publicarà a la pàgina web municipal i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

3.- A l'efecte de donar compliment a les obligacions de publicitat i transparència establertes en la LGS i en la Llei 19/2013,s'haurà de remetre a la BDNS, en la seva qualitat del Sistema Nacional de Publicitat de subvencions i ajudes públiques, informació sobre les concessions, els pagaments realitzats, les resolucions de procediment de reintegrament i les resolucions fermes el procediment sancionador.

Article 4. Beneficiaris

1.- Poden ser beneficiaris les persones físiques majors de 16 anys que siguin residents en el terme municipal de Calvià, que en qualitat de clients dels establiments adherits a la plataforma utilitzin els bons de compra posats a la seva disposició.

Han d'estar inscrits en el padró municipal en la data de publicació de la convocatòria i, així mateix, en la data d'adquisició de l'abonament.

2.- Han de trobar-se al corrent en el pagament d'impostos, taxes i altres obligacions econòmiques amb l'Ajuntament de Calvià.

3.- No podran obtenir la condició de beneficiari les persones en qui concorrin alguna de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de la LGS.

 

Article 5. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

El procés que condueix a l'atorgament de la subvenció s' aperturarà amb l'adquisició del 'corresponent bo-descompte, previ registre i accés a la seva compra per part de beneficiari, per al seu posterior bescanvi en el comerç intervinguda l'oportuna adquisició del producte en qüestió i aplicat l'oportú descompte, que tindrà en si la consideració de pagament en primera instància de la subvenció. Hi haurà lloc a això durant el termini fixat en les presents bases i, en tot cas, fins que no s' esgoti el total del crèdit assignat per a la convocatòria.

Un cop comprat el bo, el ciutadà rebrà per correu electrònic un bo en format electrònic. En la informació de el bo s'inclourà el codi d'ell mateix i la seva caducitat, i les condicions d'aplicació i bescanvi.

Article 6. Comprovació de dades

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i acceptant els termes del servei. All fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià i que és major de 16 anys.

Així mateix, els adquirents han de declarar responsablement que es troben a l'corrent de les seves obligacions tributàries i la resta de requisits establerts en aquestes bases i el la Llei 38/2003 General de Subvencions.

El ciutadà que compra el bo podrà bescanviar en qualsevol dels establiments adherits i aquests hauran d'introduir la informació de el bo per poder indicar que s'ha fet la compra, adjuntant informació sobre la mateixa a través del backoffice del comerciant.

El bo rebut estarà associat al seu DNI. En el moment de l'intercanvi de el bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el de el bo. En qualsevol moment, l'usuari administrador de l'Ajuntament podrà consultar la llista de DNIs que han adquirit els bons per verificar la seva residència.

L'administrador podrà fer un seguiment dels bons emesos i els consumits en tot moment. A més, podrà desactivar la compra o modificar el nombre de bons disponibles, permetent ajustar les condicions mentre duri el servei.

La introducció del DNI en el sistema constituirà un primer filtre de comprovació de part dels requisits necessaris, sense perjudici de les ulteriors comprovacions d'ofici a què pugui haver lloc per tal de verificar que les persones beneficiàries no estan sotmeses a les prohibicions per a obtenir tal condició.

En tot cas, la plataforma garanteix un sistema per a la traçabilitat absoluta entre el bo, el client que l'ha utilitzat, l'establiment on s'ha canviat, i la concreta operació o transacció comercial associada.

Article 7. Procediment de concessió

Segons el perfil de beneficiari, i, així mateix, ponderant l'excepcionalitat que envolta a la present convocatòria, acreditades les raons d'interès públic, social i econòmic etc i que troben suport en la greu situació de crisi econòmica generada per la pandèmia COVID-19, el procediment és el de concessió directa de les mateixes, ja que la tramitació d'aquests ajuts exclou excepcionalment la concurrència competitiva ja que en aquests casos no és necessària la comparació de projectes entre si, quedant situat el seu límit a la suficiència del crèdit necessari per atendre l'adquisició dels bons que corresponguin a la mateixa i fins que s'esgoti el mateix i mentre es trobin en règim de disponibilitat.

Així, les subvencions regulades en aquestes bases tenen el caràcter de subvencions directes, a l'empara del que preveu l'article 22.2, c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per concórrer les raons d'interès públic abans assenyalades, quedant excloses de el règim ordinari de concurrència competitiva per a la seva concessió. Així mateix, revesteixen el caràcter de voluntàries i eventuals, no generant cap tipus de dret a l'obtenció d'altres ajuts posteriors, i sense que puguin ser al·legades com a precedent.

Vist l'anterior, la concessió de les subvencions directes que ens ocupa, es regeix per aquestes bases, així com per les bases d'execució del pressupost general d'aquesta entitat de l'exercici 2020, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

Article 8. Criteris objectius d'atorgament de la subvenció.

La subvenció s'atorgarà als ciutadans de Calvià que reuneixin la condició de beneficiaris d'acord amb l'establert en aquestes bases, havent lloc al seu atorgament amb l'adquisició dels bons en els termes anteriorment establerts, i trobant material significació a través de l'oportú canvi efectuat en el comerç adherit intervinguda l'adquisició del corresponent producte ofert en aquell, i el preu final es veurà d'aquesta manera degudament minorat a través del descompte operat amb el mateix bescanvi de el bo. Així doncs, el pagament de l'import de la subvenció es realitzarà en un primer moment per les entitats adherides a cadascun dels clients que canviïn els bons en els seus establiments intervinguda la compra del producte en qüestió, sent posteriorment reintegrats a les primeres.

Article 9. Quantia individualitzada de la subvenció

El bo té un valor monetari de 20 €, resultant individualment subvencionat a l'adquirent els 10 € restants de l'adquisició de cada un dels bons-descompte a fons perdut no reintegrable, de tal manera que les persones que adquireixin el bo abonen 10 €, representant aquesta distribució un descompte de l'50% en el bo de comerç adquirit. Només es podrà adquirir un màxim de dues bons per DNI, de manera que el total individualitzat per adquirent pot arribar a l'import de 20 €, i sense que resulti reemborsable l'import no gastat.

La quantia pressupostària destinada per aconseguir els objectius marcats en aquesta iniciativa té una consignació de 125.000 €, que seran finançats amb càrrec a l'aplicació pressupostària (partida 603 431004800001)<< Ajudes promoció comerç local >>, existint per tant consignació pressupostària adequada i suficient en el pressupost de despeses. Així doncs, la disponibilitat de bons quedarà al seu torn vinculada a el crèdit disponible limitat, és a dir, fins que s'esgoti el mateix. Segons això, l'emissió de bons prevista per l'Ajuntament de Calvià serà de: 12.500, podent en conseqüència ascendir el nombre de beneficiaris a un total de 6.250 persones, la qual cosa representarà una injecció de liquiditat en l'economia local de 125.000 €.

Es consideren despeses subvencionables, als efectes previstos en aquestes bases, les compres de béns i serveis que de forma acumulativa compleixin els següents requisits:

Import.- Compra de béns per una quantia mínima de 20 € IVA inclòs (els bons lliurats amb motiu d'aquestes transaccions comercials seran bonificats en 10 €), de manera que si l'import de la compra és inferior a l'import de el bo, la diferència no serà retornada en metàl·lic. Els bons no es poden bescanviar per diners en metàl·lic i el seu import no serà en cap cas retornat.

El canvi de el bo serà compatible amb el període de rebaixes, sempre que l'import final de la venda sigui igual o superior a 20 € un cop aplicada la rebaixa.

En el cas de devolucions de productes adquirits amb bo descompte, no es procedirà a el reintegrament de l'import metàl·lic, sinó que s'haurà de lliurar un val a bescanviar per a futures compres.

On.- Compres realitzades en establiments comercials adherits radicats a Calvià que comptin amb el preceptiu títol habilitant, per a això hauran de complir els requisits enumerats en l'article 14 d'aquestes bases.

Quan.- Compres realitzades fins al dia 31 de desembre de 2020. Transcorregut aquest termini, els bons quedaran sense efecte.

Article 10.- Vigència dels Bons.

1. Els bons seran posats a la venda en la corresponent plataforma de pagament i descàrrega en format digital, a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial, i subjecte en tot cas a l'efectiva operativitat de la plataforma en temps i termini. La venda de bons estarà operativa fins al dia 2020.11.30.

2. La despesa s'ha d'haver efectuat amb data límit de 31 de desembre de 2020, no subvencionant-compres efectuades amb posterioritat a aquesta data. En relació a la data s'estarà al que consigna la factura corresponent, no admetent factures posteriors.

3. Només es pot utilitzar un bo per cada compra efectuada, independentment de la quantia de la mateixa i de el nombre de béns adquirits en ella.

4. Els bons que no s'hagin canviat en el termini establert en el primer apartat de la present base caduquen, per tant no tindran validesa per a campanyes ulteriors. Així doncs, arribada la data límit de consum de el bo, quedaran sense efecte, sense possibilitat de reintegrament, ni renovació de el bo.

Article 11. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció. Termini de notificació de la resolució.

La fase d'instrucció s'iniciarà amb la validació que l'administrador responsable de l'Ajuntament faci dels establiments recentment donats d'alta, verificada la sol·licitud i les dades dels mateixos, quedant llavors actius a la plataforma i sense perjudici de les ulteriors comprovacions acord amb el que determinat en els apartats que segueixen. Aquesta validació determinarà que els adherits adquireixin la condició d'entitats col·laboradores en els termes que estableix l'article 14 de les presents Bases.

Amb la seva sol·licitud, els establiments donats d'alta declararan responsablement el compliment dels requisits esmentats, sense perjudici de les comprovacions ulteriors a que pugui haver lloc, als efectes, així mateix, aquella inclourà la possibilitat que el comerç sol·licitant autoritzi a que l'Ajuntament pugui consultar o demanar altres documents elaborats pel mateix consistori o una altra administració.

Les anteriors declaracions responsables donaran lloc a la validació de les adhesions, tan sols provisional supeditada a l'ulterior comprovació, però que generarà els oportuns efectes, és a dir, determina la seva operativitat o activitat inicial en la plataforma, sense perjudici de les ulteriors comprovacions a que hi hagi lloc a càrrec de l'administrador responsable de l'Ajuntament, i, si s'escau, adopció de les consegüents mesures d'intervenció (art. 14.6). Els llistats d'establiments adherits admesos definitivament seran objecte de la seva oportuna publicació en els termes legalment establerts i d'acord amb en les presents bases.

En concordança amb el que determina l'article 3.3 de les presents bases, s'adoptaran les corresponents Resolucions que continguin la relació de les entitats adherides, la quantia que a cadascuna d'elles li correspongui, així com la motivació adequada i suficient de les denegacions, en el cas que es produeixen. Contra aquestes resolucions, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de al de la notificació, recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu. No obstant això, amb caràcter potestatiu i previ a el recurs Contenciós-Administratiu, es podrà interposar en el termini d'un mes recurs de reposició davant del mateix òrgan que va dictar la resolució.

Atenent a la naturalesa excepcional que revesteix la present convocatòria de subvencions, i d'acord amb la Base 60 de el Pla Estratègic General de Calvià, les subvencions es concediran mitjançant acord motivat de la Junta de Govern Local, previ dictamen de la Comissió Informativa d'Assumptes Generals, en el qual es faran constar les raons que justifiquen l'excepció de la convocatòria en règim de concurrència, havent lloc a això quan es consideri acreditada l'existència de raons d'interès públic, social o econòmic o humanitari que dificultin l'aplicació de el règim general.

Significar que la particular naturalesa d'aquesta convocatòria de subvencions, determina de facto que la seva articulació i efectivitat tingui en definitiva lloc a mitjans de la corresponent adquisició de l'oportú títol, que no és altre que el bo-descompte, i el seu individual pagament efectuat a beneficiari (client ) en un primer moment per les entitats adherides a cada un dels clients que els canviïn intervinguda la compra del producte ofert pel comerç, i el preu final es veurà minorat amb el descompte resultant d'el bescanvi de el bo, constituint aquest descompte l'efectiu pagament de la subvenció.

Article 12. Drets dels beneficiaris

Els ciutadans i ciutadanes que adquireixin el bo-descompte després del pagament de 10 € per títol, rebran per correu electrònic un bo en format electrònic, i podran canviar-se en qualsevol dels establiments adherits, als quals se'ls abonarà la diferència entre el valor real i el valor monetari de el bo.

En el moment de l'intercanvi de el bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el de el bo.

Article 13. Obligacions dels beneficiaris.

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i acceptant els termes del servei. A el fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià i que és major de 16 anys.

En el moment de l'intercanvi de el bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el de el bo.

Article 14. Entitats adherides.

1. Poden tenir la consideració d'entitats adherides través de la plataforma esmentada, aquells establiments comercials d'atenció al públic que estant ubicats a Calvià (per això es tindrà en compte el domicili de la llicència d'activitat), comptin amb el preceptiu títol habilitant precís per a l'exercici de la seva activitat, i que aquesta última estigui enquadrada en qualsevol dels següents epígrafs de l'Impost d'Activitats Econòmiques: epígrafs 65 (excepte 652.1, 655 i 659.3) i 97.

* Agrupació 65. "Comerç al per menor de productes industrials no alimentaris realitzat en establiments permanents ". S'exclouen:

  • 652.1: Farmàcies. Comerç al detall de medicaments, productes sanitaris i d'higiene personal.
  • 655: Comerç al detall de combustibles, carburants i lubricants.
  • 659.3: Comerç al detall d'aparells i instruments mèdics, ortopèdics, òptics i fotogràfics.

* Agrupació 97 "Serveis personals". (a tall d'exemple i sense que constitueixi llista tancada: 971. Bugaderies, tintoreries, i serveis similars; 972, Salons de perruqueria i instituts de bellesa; 973. Serveis fotogràfics etc.).

Així mateix, s'exclouen de l'àmbit d'aquesta convocatòria les filials de grans firmes o empreses de gran implantació nacional o internacional de domicili fiscal fora de Calvià, així com les grans superfícies (400 m2).

2. Aquestes entitats adherides tindran la consideració d'entitats col·laboradores, en tant que col·laboradores en la gestió de la subvenció, de conformitat amb el que estableix el primer apartat de l'article 12 de la LGS 38/2003, i els és aplicable el règim jurídic previst en aquesta norma legal per a les entitats col·laboradores en la gestió de subvencions. Així, en aquest sentit, el sistema permetrà als establiments associats a la plataforma donar-se d'alta un cop validats, previ compliment dels requisits fixats en l'article anterior i en el 13 de la mateixa llei, si bé quedaran pendents de la seva aprovació per l'administrador responsable de l'Ajuntament un cop es verifiqui la sol·licitud i dades de el comerç, i això d'acord amb les determinacions establertes en les presents bases (art. 11). Referent a això, com establiments adherits adquiriran la condició d'entitat col·laboradora en la mesura que compleixin amb els requisits i es doni la concurrència de les circumstàncies i en la manera previstos en les presents bases reguladores i en la convocatòria, havent així mateix en qualsevol cas no incórrer en cap de les causes que estableix l'apartat 2 de l'esmentat article 12 de la LGS 38/2003.

3. Són obligacions de les entitats adherides, a més de les assenyalades per a les entitats col·laboradores en l'article 15 de la LGS 38/2003, així com en el RD 887/2006, de 21 de juliol, que s'aprova el Reglament de la Llei, les que s'assenyalen a continuació:

a) La verificació del compliment dels requisits de cada compravenda bonificada.

b) Comprometre a la recepció, col·locació, i, si s'escau, ampliació, dels materials publicitaris o d'informació que reparteixi l'Ajuntament de Calvià i relatius a la present convocatòria en un lloc visible de l'establiment.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'Ajuntament de Calvià, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar el òrgans de control competents, aportant tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Perquè l'establiment percebi el reemborsament de l'import bonificat, haurà de seguir el procediment establert per l'Ajuntament.

4. El termini de sol·licitud o tramitació de l'adhesió s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB, i, naturalment i en qualsevol cas, un cop és trobi operativa a aquests efectes la plataforma, finalitzant el termini de presentació de sol·licituds d'adhesió el dia 2020.10.30. Les llista dels establiments i negocis validats es publicarà conformement al que les presents bases estableixen en matèria de publicitat, i, en tot cas, en la web municipal.

5. Les entitats col·laboradores, una vegada donades d'alta, podran accedir al <<backoffice>> comerciant, on podran gestionar la seva informació i productes. A més, podran canviar les seves dades i clau d'accés. El comerç podrà introduir informació dels seus productes i ofertes perquè apareguin en l'aparador, categoritzant-les per tipus de producte i servei, així com activar/desactivar una oferta o servei, esborrar-ho o editar-ho. Aquest contingut serà sempre administrable pels responsables de l'Ajuntament, és a dir, el consistori podrà retirar, o modificar qualsevol oferta que no compleixi les normes de la plataforma sense el consentiment dels comerciants.

El producte o servei inclourà: una o diverses fotografies, títol, descripció, tipus d'oferta, link a la pàgina de l'anunciant. Aquesta informació es presentarà en l'aparador en l'idioma seleccionat pel visitant. Si l'administrador responsable de l'Ajuntament així ho decideix, activant o desactivant una opció en el seu panell, totes les fitxes de producte hauran de passar una validació abans d'aparèixer pel portal.

El comerç podrà introduir també les seves dades de contacte, com a mínim: marca, logo, nom, dades de contacte, localització, horaris d'obertura, email i pàgina web. Aquesta informació serà la que apareixerà quan el visitant accedeixi a la informació del comerç a través de l'aparador, ja sigui directament o bé a través d'un enllaç de producte.

El comerç podrà consultar informes sobre la rellevància dels seus anuncis, almenys haurà de poder consultar el nombre de visites i interaccions que han rebut les fitxes dels seus productes.

6. En el cas que hi hagués algun incompliment per part dels establiments adherits, l'Ajuntament de Calvià podrà cancel·lar l'adhesió dels mateixos al programa de bons-descompte de Calvià, i aplicar les mesures derivades de l'incompliment al fet que pugui pertocar.

Article 15. Termini i forma de justificació per part del beneficiari del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.

L'adquisició del bo-descompte es realitza a través d'una plataforma municipal denominada marketplace. En aquesta plataforma els establiments que desitgin poden associar-se i gestionar la seva informació així com els serveis i productes que poden canviar-se amb els bons-descompte.

En aquesta plataforma un administrador responsable de l'Ajuntament haurà d'aprovar l'alta dels establiments . De la mateixa forma podrà activar o desactivar usuaris, establiments i productes. Les ofertes o productes que vulnerin les condicions del servei podran desactivar-se.

Els bons-descompto únicament es podran canviar en els establiments adherits a la plataforma i en els serveis o productes oferts en ella.

A causa del control municipal dels establiments i dels serveis i productes oferts, el beneficiari (usuari de la plataforma que adquireix bons) no ha de justificar el compliment de la finalitat de la disposició dinerària.

Ha de ser l'establiment qui ha d'introduir la informació del bo per a poder indicar que s'ha fet la compra.

Article 16. Formalització

Els beneficiaris podran adquirir, en l'aparador web de la plataforma marketplace municipal, un bo de valor monetari de 20 € mitjançant el pagament de 10 €.

Per a registrar-se i accedir a la compra, l'usuari haurà d'introduir almenys un DNI vàlid i acceptar els termes del servei. En fer-ho s'estarà declarant, responsablement, que és un ciutadà de Calvià des de la data de publicació de la convocatòria i en el moment de l'adquisició del bo; i, així mateix, que és major de 16 anys.

Una vegada comprat, el ciutadà rebrà per correu electrònic un bo en format electrònic.

En el moment del bescanvi del bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo.

El ciutadà que compra el bo podrà canviar-lo en qualsevol dels establiments adherits i aquests hauran d'introduir la informació del bo per a poder indicar que s'ha fet la compra. Cada bo podrà ser satisfet una vegada. Cada vegada que un client pagui part de la seva compra amb el bo, el comerç o servei introduirà el codi del bo en el sistema, amb el que el bo quedarà associat al seu negoci i no podrà tornar a ser utilitzat. La compra realitzada serà d'un import mínim de 20€. Cada bo només podrà ser utilitzat en un únic establiment i en una sola compra, encara que poden adquirir-se diversos productes.

Cada quinze -15- dies l'Ajuntament, a la vista dels bons adquirits, adoptarà l'oportuna Resolució aprovant el reintegrament als establiments dels imports corresponents, sometent a ulterior acord de Junta de Govern Local la ratificació del primer. Després d'això, transferirà l'import cobrat per l'adquisició del bo i, a més, l'import de la subvenció, al comerç corresponent.

Article 17.- Pagament de la subvenció.

1. El pagament de l'import de la subvenció es realitzarà en un primer moment per les entitats adherides a cadascun dels clients que canviïn els bons en els seus establiments. Aquest pagament tindrà lloc a través del corresponent descompte aplicat sobre el preu del ben adquirit mediat el bescanvi del bo.

2. Amb posterioritat, prèvia justificació per cadascuna de les entitats adherides, l'Ajuntament de Calvià tramitarà el reintegrament a aquestes de la quantia que correspongui en funció del número dels bons correctament canviats i justificats en la manera establerta en les presents bases.

Article 18. Justificació de les entitats adherides.

Els establiments tenen accés a una eina del sistema per a validar i introduir els bons, quedant aquests associats al seu negoci per al posterior cobrament que l'Ajuntament anirà liquidant. D'aquesta manera, cada vegada que el client pagui part de la seva compra amb el bo, el comerç introduirà el codi del bo en el sistema, quedarà associat al seu negoci i no podrà tornar a ser utilitzat.

L'usuari administrador de l'Ajuntament disposarà d'un mecanisme proporcionat pel sistema que li permetrà exportar la informació per a poder conèixer els bons que s'han emès, els canviats i sobre quin establiment s'han utilitzat, així com la informació rellevant de la transacció.

Article 19. Mesures de garantia que, en el seu cas, es consideri requereixo constituir a favor de l'òrgan concedent, mitjans de constitució i procediments de cancel·lació.

No es constitueixen mesures de garantia per a assegurar el compliment dels compromisos assumits pels beneficiaris.

Article 20. Possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, en el seu cas, hauran d'aportar els beneficiaris.

El pagament de la subvenció al beneficiari es realitza amb la compra del bo i per la diferència entre el valor monetari del bo (20€) i el preu a pagar (10€).

 

Article 21. Circumstàncies que, a conseqüència de l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, podran donar lloc a la modificació de la resolució.

A causa de la naturalesa de la present subvenció no es pot modificar la resolució.

Article 22. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

Existirà compatibilitat plena amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat.

Article 23. Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Reintegrament.

El beneficiari ha de complir tots i cadascun dels requisits establerts en les presents bases. En un altre cas procedirà el reintegrament total de la disposició dinerària.

El procediment de reintegrament es tramitarà conforme el capítol II del Títol III del RLGS.

Article 24. Recursos

Contra les presents Bases, que posen fi a la via administrativa, podrà interposar-se, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant l'Alcalde del Ajuntament de Calvià en el termini d'un (1) mes, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. O bé, recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos, comptats des de l'endemà al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme al que es disposa en els articles 10 i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Calvià, 18 d'agosto de 2020

El tinent d'alcalde delegat d'Urbanisme, Comerç i Activitats

Marc López Expósito

(Decreto delegación de 17/06/2019)