Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 7626
Notificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de juliol de 2020 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació dels terrenys afectats pel projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la EI-20 junto al torrente de s'Olivera»
D'acord amb allò que disposa l'article 44 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i atès l'Acord del Consell de Govern de 3 de juliol de 2020 pel qual s'autoritza l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la EI-20 junto al torrente de s'Olivera», es constata que no s'ha pogut notificar l'esmentat Acord del Consell de Govern a la següent persona en el domicili conegut: Llobet Tur S.A.
Mitjançant aquest anunci es notifica que el Consell de Govern en la sessió de 3 de juliol de 2020 va adoptar, entre d'altres, l'Acord següent (BOIB núm.118 de 4 de juliol 2020):
El 9 de juny de 2020 va tenir entrada en la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors del Govern de les Illes Balears un escrit del president del Consell Insular d'Eivissa en el qual sol·licita la declaració d'ocupació dels terrenys afectats pel projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la EI-20 junto al torrente de s'Olivera» Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.
La documentació aportada pel Consell Insular d'Eivissa és la següent:
Cal referir-se a l'informe tècnic del cap de servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa de 31 d'octubre de 2019 sobre la necessitat d'urgent ocupació dels terrenys afectats pel projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la E-20 junto al Torrente de s'Olivera». Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:
Para mejorar la movilidad peatonal y ciclista entre Puig d'en Valls y el municipio de Eivissa, el Consell Insular d'Eivissa ha previsto instalar una pasarela elevada sobre la carretera El-20, a la altura del torrente de s'Olivera ( PK 3+450).
De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa ( en adelante PDSCE), aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 (BOIB nº 69 de 02/06/2016), la ronda El-20 pertence a la red primaria básica de carreteras de la isla.
Esta vía dispone de dos calzadas separadas, una para cada sentido de circulación, soporta una intensidad media diaria de tráfico de 33.742 vehículos ( aforo de 2018), con un 4,5% de vehículos pesados, se halla en un entorno periurbano y constituye el segundo cinturón de ronda de la ciudad de Eivissa.
Tal y como se expone en los antecedentes del proyecto, la duplicación de calzada de la carretera El-20 ha supuesto un elemento encauzador del tráfico en el entorno de la ciudad de Eivissa, dando una mayor fluidez al tr´afico rodado, que en dicha vía de comunicación es uno de los mayores de la isla. No obstante, las características de la vía han provocado un efecto barrera en el entorno., de manera que se dificulta la movilidad peatonal entre los tramos urbanos contiguos a la misma.
Esta situación se da en mayor medida en lo que se refiere a la conectividad entre el núcleo urbano de Puig d'en Valls, en el ámbito de s'Olivera, y el puerto d'Eivissa. Dicho núcleo urbano se trata de una zona residencial y comercial, en la que además existe un centro educativo, es decir, existe un flujo peatonal considerable.
El hecho de que, en la actualidad, no exista un paso de peatones que comunique el núcleo de Puig d'en Valls con el puerto d'Eivissa, está generando que se utilice la obra de drenaje transversal existente en el PK 3+480 para cruzar la carretera, pese a estar prohibido el paso, con los consiguientes problemas de seguridad que eso conlleva.
Esta obra de drenaje está compuesta por un marco de hormigón de 3,50 x1,75 m. En ella confluyen las escorrentías de pluviales de la cuenca de recogida de torrente de s'Olivera y Blanca Dona, así como el propio drenaje longitudinal de la carretera. Es decir, su función es exclusivamente el drenaje de la vía, lo cual es incompatible con el tráfico peatonal.
En la actualidad el cruce a través de la obra de drenaje representa un riesgo para los peatones debido a su propia geometría, a su falta de adecuación y sobre todo a la posibilidad de inundación.
Por todo lo anterior, debido a la ausencia de pasos peatonales en las inmediaciones que permitan acceder a la zona de Puig d'en Valls y motivado por la peligrosidad que conlleva la utilización actual de la obra de drenaje del torrente de s'Olivera como paso peatonal,se hace necesario y urgente construir una pasarela sobre la El-20 que permita el cruce de la vía por peatones y ciclistas, así como por personas con movilidad reducida.
El artículo 18.1 de la Ley 50/90, de 24 de mayo, de carreteras de la CAIB, establece lo siguiente:
«La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el plan director sectorial implicará la necesidad de ocupación de los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de expropiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de servidumbres».
Por otro lado, el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial, establece que:
«La aprobaciópn de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalaciones y de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa».
El PDSCE plantea, el punto 9 de la memoria, así como en el documento 4 del Plan, diversos « Programas de actuación», entre los que se encuentra el «Programa de seguridad vial» y el «Programa de actuaciones especiales». En el primero de ellos, en su apartado 1.3.2 «Actuaciones específicas de seguridad vial», se detalla, entre otras, «actuaciones en travesías y áreas pobladas»; mientras que el segundo plantea, en su apartado 1.7, el «fomento de vías no motorizadas». Por tanto, se considera que el proyecto de referencia se adapta a los programas de actuación del PDSCE y, por ello su aprobación implica la necesidad de ocupación y utilidad pública de las obras.
Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para poder acometer las obras y disminuir así las possibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.
Una vegada examinat l'expedient del Consell Insular d'Eivissa, la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni va emetre un informe jurídic el 19 de juny de 2020. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica per:
El hecho de que, en la actualidad, no exista un paso de peatones que comunique el núcleo de Puig d'en Valls con el puerto d'Eivissa, está generando que se utilice la obra de drenaje transversal existente en el PK 3+480 para cruzar la carretera, pese a estar prohibido el paso, con los consiguientes problemas de seguridad que eso conlleva.
Esta obra de drenaje está compuesta por un marco de hormigón de 3,50 x1,75 m. En ella confluyen las escorrentías de pluviales de la cuenca de recogida de torrente de s'Olivera y Blanca Dona, así como el propio drenaje longitudinal de la carretera. Es decir, su función es exclusivamente el drenaje de la vía, lo cual es incompatible con el tráfico peatonal.
En la actualidad el cruce a través de la obra de drenaje representa un riesgo para los peatones debido a su propia geometría, a su falta de adecuación y sobre todo a la posibilidad de inundación.
Por todo lo anterior, debido a la ausencia de pasos peatonales en las inmediaciones que permitan acceder a la zona de Puig d'en Valls y motivado por la peligrosidad que conlleva la utilización actual de la obra de drenaje del torrente de s'Olivera como paso peatonal, se hace necesario y urgente construir una pasarela sobre la El-20 que permita el cruce de la vía por peatones y ciclistas, así como por personas con movilidad reducida.
D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel Projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la E-20 junto al torrente de s'Olivera» té com a finalitat millorar la seguretat vial, en particular en allò que es refereix a l'accés a la zona de Puig d'en Valls. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa.
S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.
Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l' Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, en l'estructura orgànica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, que exerceix les competències en l'àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i dels municipis, i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, propòs al Consell de Govern que adopti el següent
Acord
Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme
l'expropiació relativa als terrenys afectats pel Projecte constructiu «Nueva pasarela peatonal sobre la E-20 junto al torrente de s'Olivera», atesa la sol·licitud del Consell Insular d'Eivissa i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular d'Eivissa i en l'informe jurídic de la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.
En concret es justifica per millorar la mobilitat per als vianants i ciclistes entre Puig d'en Valls i el municipi d'Eivissa.
Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions, cap de les quals tenien relació amb la urgència de l'expropiació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 14 d'agost de 2020
El director general de Cooperació Local i Patrimoni Francesc Miralles Mascaró
ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació del terreny en relació amb el projecte construtiu «Nueva pasarela peatonal sobre la EI-20 junto al torrente de s'Olivera»
Finca |
Pol |
Referència cadastral |
parcel·la |
Titular |
TM |
Àrea d'ocupació temporal |
Expropiació (m2) |
Altres béns |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
1 |
07026A001000030000KL
|
3 |
Llobet Tur S.A. |
Eivissa |
3.492
|
440
|
30 metres de tancament de 0,60 de blocs, 1,50de tanca metàlica que es restitueixen amb les obres |
2 |
|
41923221CD6049S0001AG
|
|
Proyectos Aguamarina S.L. |
Eivissa |
|
654
|
|