Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 7482
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria informativa de les ajudes estatals de minimis, que preveu el Reial decret 508/2020, de 5 de maig, pel qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions estatals destinades en l’exercici a les explotacions ovines i caprines amb dificultats de comercialització de mens i cabrits com a conseqüència de les limitacions que imposa el Reial decret 463/2020, de 14 de març
La declaració de l'estat d'alarma a Espanya, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, ha coincidit en el temps amb el període de més producció de l'any de mens i cabrits i ha dificultat la sortida d'aquesta producció.
El 6 de maig del 2020 es va publicar al BOE el Reial decret 508/2020, de 5 de maig, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions estatals destinades a l'exercici 2020 a les explotacions ovines i caprines amb dificultats de comercialització de mens i cabrits, durant els mesos de març i abril, com a conseqüència de les limitacions que imposa el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i les seves pròrrogues. L'article 7 d'aquest reial decret estableix que la tramitació, resolució, justificació, pagament i control de d'aquestes ajudes correspon a les comunitats autònomes.
Aquest Reial decret regulador fixa, de manera uniforme per al territori espanyol, tots els aspectes necessaris per a la tramitació d'aquest ajut, des de la data i la forma de presentació de la sol·licitud fins a la data de sol·licitud de pagament, i deixa a criteri de les comunitat autònomes la determinació d'escassos paràmetres per a la seva gestió.
Aquesta regulació estableix terminis molt precisos, per la qual cosa es considera que ens podem trobar davant un procediment de concessió que regula l'article 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Atesa la gestió compartida, en aplicació del que preveu l'article 14.4 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot dictar un acte de convocatòria informativa, que tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s'iniciïn posteriorment amb les sol·licituds presentades.
L'article 10.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els òrgans superiors podran avocar per a ells mateixos el coneixement d'un assumpte la resolució del qual correspongui ordinàriament o per delegació als seus òrgans administratius dependents, quan circumstàncies d'índole tècnica, econòmica, social, jurídica o territorial ho facin convenient. D'acord amb això, en aquest moment, es considera convenient avocar la competència per aprovar aquesta convocatòria informativa i el crèdit disponible que s'hi destina.
D'altra banda, el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria informativa d'ajudes estatals de minimis per a les explotacions ovines i caprines amb dificultats de comercialització de mens i cabrits com a conseqüència de les limitacions que imposa el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
2. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola, i d'acord amb el Reial decret 508/2020, de 5 de maig, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions estatals destinades a l'exercici 2020 a les explotacions ovines i caprines amb dificultats de comercialització de mens i cabrits, durant els mesos de març i abril, com a conseqüència de les limitacions que imposa el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i les seves pròrrogues.
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents nou mil dos-cents vuitanta euros (209.280,00 €), amb possibilitat d'ampliació, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA.
El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació ha de finançar les actuacions que preveu aquesta resolució de conformitat amb el que estableix l'article 10 del Reial decret 508/2020, de 5 de maig, amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat.
2. De conformitat amb el que disposa l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 anterior es pot incrementar amb la quantia addicional màxima de 200.000,00 euros. L'efectivitat de la quantia addicional esmentada queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que assenyala el punt 2.a de l'article 58 esmentat, i a l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les persones, físiques o jurídiques, o els ens sense personalitat jurídica, que hagin presentat l'any 2020 la sol·licitud única que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, que reuneixin els requisits per ser beneficiari del pagament per ovella i/o cabra que estableix la secció 5a, secció 6a o secció 9a del capítol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, i que siguin titulars d'una explotació inscrita al Registre general d'explotacions ramaderes (REGA) i, en concret, els titulars de les explotacions de producció primària següents inscrites com a:
a) Explotacions d'oví amb una classificació zootècnica de «reproducció per la producció de carn»,«reproducció per a la producció de llet» o «reproducció per producció mixta» amb més de 15 ovelles reproductores a Mallorca i Menorca i 5 ovelles reproductores a Eivissa i Formentera d'acord amb la darrera declaració censal obligatòria que estableix l'article 11.4 de Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina.
b) Explotacions de cabrum amb una classificació zootècnica de «reproducció per la producció de carn»,«reproducció per a la producció de llet» o «reproducció per producció mixta» amb més de 5 cabres reproductores d'acord amb la darrera declaració censal obligatòria que estableix l'article 11.4 de Reial decret 685/2013, de 16 de setembre.
2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableix l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 7 de l'article 13 esmentat de la Llei general de subvencions.
4. Es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i pagament.
La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la duran a terme el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, es requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
Quart
Animals subvencionables
1. Per determinar el nombre d'animals amb dret a la subvenció, es consideren «femelles elegibles» aquelles ovelles i cabres mantingudes com a reproductores d'acord amb la declaració censal obligatòria que estableix l'article 11.4 de el Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, que estiguin identificades i registrades correctament a 1 de gener del 2020 d'acord amb les disposicions del Reglament (CE) núm. 21/2004 del Consell, de 17 de desembre de 2003, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina i es modifiquen el Reglament (CE) núm. 1782/2003 i les directives 92/102 / CEE i 64/432 / CEE, i el Reial decret 685/2013, de 16 de setembre; així mateix, es consideren els mens i cabrits la comercialització dels quals s'hagi vist afectada per la situació creada entre el 14 de març i el 30 de abril del 2020.
2. Per a l'establiment del nombre de femelles elegibles de cada explotació afectada per la reducció de la comercialització de mens i cabrits es tindrà en consideració el percentatge estimat de femelles amb cries a la paridora de primavera, que es fixa en el 60%, així com la reducció dels sacrificis de mens i cabrits durant els mesos de març i abril del 2020 que constata el Sistema Integral de Traçabilitat Animal (SITRAN) respecte del mateix període de l'any 2019, que s'estableix en un 40% per als mens i un 20% per als cabrits, d'acord amb la següent fórmula:
- Ovelles elegibles: nombre de femelles declarades x 0,6 x 0,40.
- Cabres elegibles: nombre de femelles declarades x 0,6 x 0,20.
3. La comprovació de les dades anteriors la durà a terme d'ofici el FOGAIBA, amb l'autorització prèvia de la persona interessada. En cas que denegui aquesta autorització, la persona interessada haurà de presentar la documentació acreditativa de les dades al·legades.
Cinquè
Tipus i límit de les ajudes
1. La quantia de les ajudes es fixa en vuit euros per animal subvencionable, amb els límits que s'indiquen a continuació.
2. S'aplicarà un màxim de 100 animals per beneficiari, que s'ha d'aplicar de manera independent a l'oví i al cabrum.
3. Així mateix i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no podrà excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.
Si un beneficiari ha rebut per qualsevol concepte altres ajuts de minimis d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, que, sumades a la quantia que pogués correspondre en virtut d'aquest reial decret, excedeix l'import que estableix l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 esmentat en qualsevol període dins d'aquest exercici fiscal i dels dos anteriors, l'import de l'ajut que preveu aquest reial decret es reduirà de manera proporcional fins a no excedir el límit esmentat.
Sisè
Sol·licituds
La sol·licitud de l'ajut s'entendrà realitzada per la presentació, l'any 2020, de la sol·licitud de les ajudes que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, dins del termini establert per presentar la sol·licitud esmentada.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es classificaran les sol·licituds d'acord amb l'ordre que estableixen els criteris següents:
1r. Tindran prioritat els sol·licitants que tinguin la condició de joves agricultors, d'acord amb l'article 25.b del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre.
2n. En segon lloc, es donarà prioritat a les dones.
3r. En tercer lloc, tindran prioritat les explotacions amb una productivitat igual o superior a 0,8 mens/ovella i any i/o cabrits/cabra i any, calculat entre l'1 de juny de 2019 i el 31 de maig del 2020.
4r. Sol·licitants que han comercialitzat els mens i/o cabrits a través d'una cooperativa. Aquest requisit es comprovarà amb els animals pels qual s'ha sol·licitat l'ajuda convocada a la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 19 de juny de 2020, per la qual es convoquen ajudes de suport al sector ramader davant la crisi provocada per la COVID-19 (BOIB núm. 112, de 20 de juny de 2020).
3. Si després d'aplicar els criteris anteriors persisteix l'empat, es prorratejarà el crèdit restant entre els beneficiaris empatats.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora d'aquest servei, a partir de la informació que conté el Sistema Integral de Traçabilitat Animal (SITRAN). emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions o proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos a comptar des de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda i que els fons amb què se sufraga procedeixen dels pressupostos generals de l'Estat.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que correspon de conformitat amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu al text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora, segons el cas, fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de l'ajuda
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha dut a terme i s'ha acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Dotzè
Compatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superin els límits a què es refereix l'apartat cinquè.
En tot cas, l'import de les subvencions no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos , superi el cost de l'activitat subvencionada.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen el Reial decret 508/2020, de 5 maig; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa de vigent aplicació.
Catorzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 12 d'agost de 2020
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño