Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 7425
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, de data 27.7.2020, relatiu a l'aprovació de la convocatòria i de les bases dels ajuts a famílies per a activitats de temps lliure (exp. 5225-2020-000329)
Antecedents
1. Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues. Aquest reial decret recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat a tot l'Estat, entre les quals s'han de destacar la restricció de la llibertat de circulació i la suspensió de totes les activitats no considerades imprescindibles.
Aquest confinament ha tingut conseqüències econòmiques molt negatives a tots els sectors d'activitat i, per tant, una reducció molt important dels ingressos de moltes unitats familiars.
Arran de la situació sobrevinguda de la COVID-19, sorgeixen necessitats econòmiques derivades de l'aturada de l'activitat en una gran quantitat de llars i s'ha posat de manifest la impossibilitat de fer front a despeses necessàries perquè els joves puguin gaudir d'activitats de temps lliure.
Així mateix, el procés de desconfinament va tenir com a objectiu l'activació de pràcticament totes les activitats econòmiques i va posar de manifest la necessitat de conciliació familiar a la gran majoria de llars.
L'impacte que té aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per col·laborar amb les famílies que vulguin i requereixin dur els seus fills i filles a participar en activitats de temps lliure.
2. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). L'esmentat decret resulta d'aplicació als consells insulars.
3. El punt 3 de l'article 24 del Decret llei 8/2020 estableix que es podran acollir al seu règim especial les línies i procediments de subvenciones en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, amb relació, entre d'altres, a persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social, treballadors autònoms i per compte d'altri o treballadors desocupats.
4. Així mateix, i amb l'objectiu de poder comptar amb crèdit suficient, el Consell Insular de Menorca, des del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, hi destinarà del seu pressupost inicial un total de 178.240,79 €.
5. Per poder finançar la línia 1, s'ha decidit destinar part del pressupost aprovat inicialment per a altres actuacions a l'atorgament d'ajuts a famílies, i s'ha proposat el desviament de part de diverses partides pressupostàries a aquesta convocatòria.
L'objecte d'aquesta partida és poder finançar el total de sol·licituds que compleixin els requisits de les bases de la línia 1, ajuts per situació econòmica, per part de les famílies sol·licitants. El total de crèdit redistribuït pel Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports només per finançar la línia 1 és de 100.000,00 €.
6. Per altra banda, i amb l'objectiu de posar en marxa una segona línia de finançament destinada a les famílies amb necessitats de conciliació, la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears donarà suport als consells insulars perquè disposin d'un nou import destinat a ajuts per finançar una part del pagament de les matrícules de les activitats de temps lliure a les quals s'inscriguin els seus fills. Per aquest motiu, han pactat, mitjançant l'elaboració d'un conveni, que el Consell Insular de Menorca rebi un import total, un cop signat el conveni, de 78.240,79 €. Aquesta partida anirà destinada, principalment, i segons estableix el punt 10 dels antecedents del conveni, a les sol·licituds de la línia 2, ajuts per conciliació, i, en cas de no exhaurir-se el crèdit, es podrà destinar a altres línies.
7. A més a més, i per tal d'aconseguir aprovar la convocatòria i publicar-la al més aviat possible i no supeditar-la a la disposició del crèdit del conveni, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports crea la partida 4-33450-4800000, "Ajuts famílies activitats temps lliure" i la dota de crèdit suficient i necessari. La dotació total de la partida és de 178.240,79 €.
8. Aquestes bases es redacten en virtut de l'establert en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan parla que “Son competencias propias de la Diputación o entidad equivalente las que le atribuyan en este concepto las Leyes del Estado y de las Comunidades Autónomas en los diferentes sectores de la acción pública y, en todo caso, las siguientes: […] d) La cooperación en el fomento del desarrollo económico y social y en la planificación en el territorio provincial, de acuerdo con las competencias de las demás Administraciones Públicas en este ámbito" (article 36).
9. També s'ha de tenir en compte el que preveu la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en l'article 70, que enumera les competències pròpies dels consells insulars, entre les quals en el punt 16 es menciona la joventut, disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut.
El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les famílies ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, ateses les raons d'interès públic, social i econòmic exposades.
10. Aquests ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
10.1. En el marc d'aquests ajuts s'estableixen 2 línies:
a) Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
b) Línia 2: ajuts per conciliació familiar
10.2. Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
S'estableixen ajuts per al finançament del pagament de la matrícula dels infants i joves d'edats compreses entre 3 i 16 anys, inscrits o matriculats en activitats de lleure, davant la falta de liquiditat que pateixen les famílies, provocada per la disminució dels ingressos econòmics com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.
10.3 Línia 2: ajuts per conciliació familiar
S'estableixen ajuts a famílies per al finançament del pagament de la matrícula dels seus fills o filles d'edats compreses entre 3 i 16 anys, inscrits o matriculats en activitats de lleure amb motiu de la necessitat de conciliació familiar d'aquests.
10.4 Import màxim de cadascuna de les línies:
a) Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar. Import màxim de 100.000,00 €
b) Línia 2: ajuts per conciliació familiar. Import màxim de 78.240,79 €
Per tot l'exposat i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports;
El Consell Executiu, amb el vot favorable dels set membres presents, adopta el següent acord:
PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a famílies per a activitats de temps lliure i el seus annexos.
SEGON.- Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2020 dels ajuts del CIM a famílies per a activitats de temps lliure amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i amb l'import màxim que s'indica més avall:
Partida |
Descripció |
Total |
---|---|---|
4-33450-4800000 |
Ajuts famílies activitats temps lliure |
178.240,79 € |
L'import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 10 dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal, d'acord amb l'article 25.3.b del Decret llei 8/2020. La instructora assignada per a aquesta convocatòria és Belén Berna Juan, tècnica de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca; en cas d'absència, Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut.
TERCER.- Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS A FAMÍLIES PER A ACTIVITATS DE TEMPS LLIURE
ANTECEDENTS
Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues. Aquest reial decret recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat a tot l'Estat, entre les quals s'han de destacar la restricció de la llibertat de circulació i la suspensió de totes les activitats no considerades imprescindibles.
Aquest confinament ha tingut conseqüències econòmiques molt negatives per a tots els sectors d'activitat i, per tant, ha comportat una reducció molt important dels ingressos de moltes unitats familiars.
Arran de la situació sobrevinguda de la COVID-19, sorgeixen necessitats econòmiques derivades de l'aturada de l'activitat en una gran quantitat de llars i s'ha posat de manifest la impossibilitat de fer front a despeses necessàries perquè els joves puguin gaudir d'activitats de temps lliure.
Així mateix, el procés de desconfinament va tenir com a objectiu l'activació de pràcticament totes les activitats econòmiques i va posar de manifest la necessitat de conciliació familiar a la gran majoria de llars.
En aquest context, s'ha considerat fonamental posar a l'abast de les famílies ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, ateses les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, que han dificultat la convocatòria pública prèvia a la difusió dels ajuts i a l'obertura del termini de sol·licituds.
El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). L'esmentat decret resulta d'aplicació als consells insulars.
El punt 3 de l'article 24 del Decret llei 8/2020 estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i procediments de subvencions en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social o pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'han produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 en relació amb els col·lectius de persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social, treballadors aturats, petites empreses i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats educatives o esportives, entre d'altres.
El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i coneix la realitat i les necessitats pròpies de les activitats d'educació en el temps lliure i les instal·lacions a l'illa.
També corresponen al Consell Insular de Menorca les competències d'àmbit local que segons l'art. 36 de la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local, corresponen a la província, entre aquestes, les referides a la coordinació de serveis municipals entre si, la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social, entre d'altres.
El passat 22 de juny es publicà la Resolució núm. 83/2020 del conseller de Cultura, Educació, Joventut i Esports, mitjançant la qual s'especificava els criteris objectius que regien l'atorgament d'ajuts a les famílies per a activitats de temps lliure, un document que només establia elements orientatius per a l'atorgament.
Per aquests motius esmentats i amb l'objectiu de complementar la Resolució núm. 83/2020, el Consell Insular de Menorca convoca aquests ajuts per a les famílies per la participació a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de Menorca.
PRIMERA. OBJECTE
L'objecte d'aquestes bases és atorgar ajuts a les famílies en situació de necessitat econòmica i a les famílies que requereixen suport per a la conciliació familiar i laboral i estan destinats finançar el pagament de la matrícula per l'assistència dels fills i les filles menors d'edat a les activitats de temps lliure infantil i juvenil que es duguin a terme a Menorca.
Es consideren activitats de temps lliure infantil i juvenil les activitats previstes en el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i que es troben descrites en la base setena, punt 1.c i punt 2.c d'aquesta convocatòria.
SEGONA. FINALITAT
L'objecte d'aquests ajuts és promoure la participació dels infants i el jovent, concretament dels menors compresos entre 3 i 16 anys, en les activitats de lleure per tal de:
— Permetre la detecció de riscs de desprotecció en infants que no han estat en contacte amb l'escola els darrers mesos, a través de la seva assistència a les activitats de lleure, que constitueixen en un context educatiu privilegiat que té com a finalitat afavorir la participació social, la diversió, l'aprenentatge en valors, el descans i les relacions entre les persones participants, en execució d'un projecte educatiu i amb la participació de joves referents preparats per a aquesta funció.
— Crear teixit social i promoure la convivència facilitant l'assistència a les activitats de fillets i filletes procedents de famílies amb realitats laborals i econòmiques distintes i afavorir així la integració social dels col·lectius més vulnerables.
Contribuir que totes les activitats d'educació en el temps lliure que s'organitzin a Menorca promogudes des de la societat civil tenguin una intencionalitat educativa i una planificació i metodologia d'ensenyament i aprenentatge i compleixin amb la normativa aplicable recollida en el Decret 23/2018, de 6 de juliol, que desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, la qual garanteix la qualitat educativa i la seguretat d'aquestes activitats.
TERCERA. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.
QUARTA. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES: REQUISITS I CONDICIONS
1. S'estableixen 2 línies d'ajuts:
a. Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
b. Línia 2: ajuts per conciliació familiar
a. Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
S'estableixen ajuts per al finançament del pagament de la matrícula dels infants i joves d'edat compresa entre 3 i 16 anys, inscrits o matriculats en activitats de lleure, davant la falta de liquiditat que pateixen les famílies provocada per la disminució dels ingressos econòmics com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.
b. Línia 2: ajuts per conciliació familiar
S'estableixen ajuts a famílies per al finançament del pagament de la matrícula dels seus fills o filles d'edat compresa entre 3 i 16 anys inscrits o matriculats en activitats de lleure amb motiu de la necessitat de conciliació familiar.
CINQUENA. DESPESES SUBVENCIONABLES
Són despeses subvencionables de la línia 1 i de la línia 2 el pagament de la matrícula a activitats de temps lliure a les quals s'hagin inscrit els fills o filles que es duguin a terme a Menorca entre l'1 de juliol i el 28 d'agost.
SISENA. NATURALESA DE L'AJUT. COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.
SETENA. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
1. Poden ser beneficiaris d'aquesta línia d'ajuts:
a) Les famílies que acreditin que els seus ingressos bruts durant el 2019 van ser inferiors al 200 % de l'IPREM del 2019 (calculat sobre 14 pagues) o;
b) Les famílies que, encara que el seu rendiment anual del 2019 estigués per damunt del 200 % de l'IPREM del 2019 (sobre 14 pagues), durant els mesos de març, abril i maig del 2020 estiguessin per davall del 200 % de l'IPREM (sobre 14 pagues) del 2020. En cas que no es puguin aportar nòmines o declaració de la renda de 2019, es podrà aportar documentació acreditativa d'haver cobrat l'atur o ERTO o declaració responsable de no haver rebut cap ingrés durant els mesos de març, abril i maig del 2020. En el cas de presentar la renda del 2019 i les nòmines corresponents al mesos de març, abril i maig del 2020, es tindrà en compte el menor ingrès mensual.
Segons el que s'estableix més amunt, per ser beneficiari, la unitat familiar ha de complir amb el següent:
- Ingressos bruts anuals 2019 per davall de l'IPREM (sobre 14 pagues) del 2019:
NRE. MEMBRES UNITAT FAMILIAR |
200 % de l'IPREM ANUALS 2019 |
---|---|
1 |
15.039,24 € |
2 |
19.550,88 € |
3 |
22.558,80 € |
4 |
24.062,64 € |
5 |
25.566,60 € |
6 |
27.070,56 € |
7 |
28.574,40 € |
2. Ingressos bruts de març, abril i maig 2020 per davall de l'IPREM (sobre 14 pagues) del 2020: en el cas que les pagues extres estiguin prorratejades, no es tindran en compte.
NRE. MEMBRES UNITAT FAMILIAR |
200 % de l'IPREM MENSUAL 2020 |
---|---|
1 |
1.253,27 € |
2 |
1.629,24 € |
3 |
1.879,90 € |
4 |
2.005,22 € |
5 |
2.130,55 € |
6 |
2.255,88 € |
7 |
2.381,20 € |
a) La unitat familiar ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.
b) L'activitat de temps lliure matriculada o inscrita ha d'estar regulada pel Decret 23/2018, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Concretament, ha de ser una de les següents activitats:
— Acampada: activitat que es fa a l'aire lliure i amb tendes de campanya o similars per passar-hi la nit a zones condicionades per a campaments o en qualsevol altre terreny o instal·lació, sempre que aquesta activitat estigui permesa per la normativa aplicable.
— Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge: activitat en la qual els joves desenvolupen de manera voluntària i desinteressada un treball amb un interès social o comunitari.
— Escola d'estiu o de vacances: oferta combinada d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil en època de vacances escolars, en general de dilluns a divendres, sense continuïtat durant l'any, amb una durada inferior a sis mesos i en la qual les persones participants no queden a dormir.
— Colònia: activitat amb pernoctació, siguin quines siguin la seva denominació i les seves característiques, en la qual l'estada es fa en un edifici, una casa o una instal·lació fixa, com poden ser albergs, residències, cases de colònies, granges escola o altres allotjaments similars.
— Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu: activitat que es desenvolupa en un poliesportiu, un gimnàs, instal·lacions esportives d'un centre docent o altres instal·lacions o a l'aire lliure que té com a objecte bàsic la formació integral i la pràctica d'una o diverses activitats esportives i que no estiguin excloses segons l'article 38. Aquestes activitats s'han de regir pels principis prevists en l'article 3 de la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears, i pels de l'article 4 del Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears.
— Activitats en una granja escola: conjunt d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil que es duen a terme en aquestes instal·lacions i que tenen per objecte el treball didàctic en el temps lliure amb tècniques agràries i ramaderes, amb equipaments suficients i adequats per a això.
— Activitats en una aula de natura: conjunt d'activitats que es duen a terme en aquestes instal·lacions i que tenen per objecte el treball didàctic en el reconeixement del medi natural i en l'educació ambiental.
— Marxa per etapes: activitat que consisteix a fer una ruta itinerant, generalment amb un lloc diferent per pernoctar cada nit.
— Activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure: les que es duen a terme en una instal·lació de promoció juvenil destinada preferentment a organitzar activitats infantils i juvenils.
— Activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt: les que incloguin activitats de tipus acadèmic (com ara ensenyament de matèries curriculars i de música, de dansa, d'idiomes, etc.) i altres pròpiament de temps lliure (com ara jocs, treballs manuals, activitats esportives, balls i cançons, teatre, piscina, tallers de temes no curriculars, etc.). Únicament resten excloses d'aquesta normativa les activitats concretes de tipus acadèmic. A la resta d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil se'ls ha d'aplicar íntegrament aquest decret.
— Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc: són aquelles en les quals és inherent el factor de risc o un grau important de destresa per practicar-les, sigui quin sigui el nivell de les persones participants, com és el cas de la pràctica d'activitats com l'espeleologia, l'escalada, el descens de barrancs o el submarinisme, o activitats d'aventura que impliquin la utilització de material específic, com ara cordes d'escalada, embarcacions, arcs, vehicles de motor o material aeri.
— Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació.
c) L'activitat de temps lliure ha de tenir lloc a Menorca entre l'1 de juliol i el 28 d'agost.
d) El Consell Insular de Menorca revisarà d'ofici que l'entitat organitzadora de l'activitat de temps lliure hagi presentat la declaració responsable davant d'aquesta administració prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.
Línia 2: ajuts per conciliació familiar
a) La/les persona/es tutora/es ha de treballar en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajut i durant tot el temps que duri l'activitat subvencionada.
b) La unitat familiar ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.
c) L'activitat de temps lliure ha d'estar regulada pel Decret 23/2018, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Concretament, ha de ser una de les activitats següents:
— Acampada: activitat que es fa a l'aire lliure i amb tendes de campanya o similars per passar-hi la nit a zones condicionades per a campaments o en qualsevol altre terreny o instal·lació, sempre que aquesta activitat estigui permesa per la normativa aplicable.
— Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge: activitat en la qual els joves desenvolupen de manera voluntària i desinteressada un treball amb un interès social o comunitari.
— Escola d'estiu o de vacances: oferta combinada d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil en època de vacances escolars, en general de dilluns a divendres, sense continuïtat durant l'any, amb una durada inferior a sis mesos i en la qual les persones participants no queden a dormir.
— Colònia: activitat amb pernoctació, siguin quines siguin la seva denominació i les seves característiques, en la qual l'estada es fa en un edifici, una casa o una instal·lació fixa, com poden ser albergs, residències, cases de colònies, granges escola o altres allotjaments similars.
— Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu: activitat que es desenvolupa en un poliesportiu, un gimnàs, instal·lacions esportives d'un centre docent o altres instal·lacions o a l'aire lliure, que té com a objecte bàsic la formació integral i la pràctica en una o diverses activitats esportives i que no estiguin excloses segons l'article 38. Aquestes activitats s'han de regir pels principis prevists en l'article 3 de la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears, i pels de l'article 4 del Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears.
— Activitats en una granja escola: conjunt d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil que es duen a terme en aquestes instal·lacions i que tenen per objecte el treball didàctic en el temps lliure amb tècniques agràries i ramaderes, amb equipaments suficients i adequats per a això.
— Activitats en una aula de natura: conjunt d'activitats que es duen a terme en aquestes instal·lacions i que tenen per objecte el treball didàctic en el reconeixement del medi natural i en l'educació ambiental.
— Marxa per etapes: activitat que consisteix a fer una ruta itinerant, generalment amb un lloc diferent per pernoctar cada nit.
— Activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure: les que es duen a terme en una instal·lació de promoció juvenil destinada preferentment a organitzar activitats infantils i juvenils.
— Activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt: les que incloguin activitats de tipus acadèmic (com ara ensenyament de matèries curriculars i de música, de dansa, d'idiomes, etc.) i altres pròpiament de temps lliure (com ara jocs, treballs manuals, activitats esportives, balls i cançons, teatre, piscina, tallers de temes no curriculars, etc.).
Únicament resten excloses d'aquesta normativa les activitats concretes de tipus acadèmic. A la resta d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil se'ls ha d'aplicar íntegrament aquest decret.
— Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc: són aquelles en les quals és inherent el factor de risc o un grau important de destresa per practicar-les, sigui quin sigui el nivell de les persones participants, com és el cas de la pràctica d'activitats com l'espeleologia, l'escalada, el descens de barrancs o el submarinisme, o activitats d'aventura que impliquin la utilització de material específic, com ara cordes d'escalada, embarcacions, arcs, vehicles de motor o material aeri.
— Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació.
d) L'activitat de temps lliure ha de tenir lloc a Menorca entre l'1 de juliol i el 28 d'agost.
e) El Consell Insular de Menorca revisarà d'ofici que l'entitat organitzadora de l'activitat de temps lliure hagi presentat la declaració responsable davant d'aquesta administració, d'acord amb l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.
No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts:
a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).
b) Les persones físiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
VUITENA. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. El termini màxim de presentació de les sol·licituds serà el que s'especifiqui a la convocatòria d'aquests ajuts.
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa:
— Sol·licitud de l'ajut signada pel sol·licitant o pel seu representant legal (annex I).
— DNI de la persona que sol·licita l'ajut.
— Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (annex II).
— Declaració responsable on figurin els membres que conformen la unitat familiar. S'entén per unitat familiar aquella que està composta pels cònjuges no separats legalment, els fills i filles menors i aplicable també a famílies monoparentals, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal.
— Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex I).
— Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representat legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat.
— Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social. S'autoritza el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social i el certificat de situació en el Cens d'activitats econòmiques de l'AEAT; l'oposició a l'esmentada comprovació s'ha de manifestar expressament.
— Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i NIF del representant (annex III).
Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
Documentació específica:
— Certificat d'empadronament en algun dels municipis de l'illa de Menorca, emès per l'ajuntament corresponent, on figurin tots els membres de la unitat familiar. En cas que l'interessat s'hagi traslladat de domicili o municipi es podran presentar certificats complementaris per acreditar el compliment del termini mínim d'empadronament requerit.
— Justificant de la inscripció o justificant de pagament de la matrícula de l'activitat de temps lliure per la qual demanen l'ajut.
— Justificació dels ingressos obtinguts, amb la presentació de la renda del 2019 o les nòmines dels mesos de març, abril i maig del 2020, o en el cas de cobrament d'atur o ERTO aportar el justificant dels ingressos rebuts, segons escaigui. En cas que l'interessat no hagués obtingut ingressos durant els mesos esmentats i la seva renda del 2019 fos superior al 200 % de l'IPREM, haurà de presentar declaració responsable acreditant l'esmentada situació.
Línia 2: ajuts per conciliació familiar
Documentació específica:
Documentació acreditativa de la situació laboral en actiu dels membres de la unitat familiar que tenen ingressos en el moment de presentar la sol·licituds i durant tot el temps que duri l'activitat subvencionada (documentació que s'haurà d'acreditar mitjançant certificat d'empresa o contracte).
Certificat d'empadronament en alguns dels municipis de l'illa de Menorca, emès per l'ajuntament corresponent, on figurin tots els membre de la unitat familiar. En cas que l'interessat s'hagi traslladat de domicili o municipi es podran presentar certificats complementaris per acreditar el compliment del termini mínim d'empadronament requerit.
Justificant de la inscripció o justificant de pagament de la matrícula de l'activitat de temps lliure per la qual demanen l'ajut.
Renda del 2019 dels membres de unitat familiar.
D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeix el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP). D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeix, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereix el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els punts 2.1) i 2.2) s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment previstos d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
NOVENA. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Es destina a cadascuna de les línies els imports totals següents:
Aquests ajuts es concedeixen mitjançant concurs i amb les quanties màximes següents:
Per cada fill o filla es podrà atorgar un import màxim de 100,00 € per cada mes de participació a l'activitat de temps lliure. Aquest import es podrà fraccionar proporcionalment per setmanes, de manera que l'import de l'ajut serà de 25,00 € per setmana, amb el màxim de 100,00 € per mes.
Només es pot presentar una sol·licitud per fillet o filleta i acollir-se a una sola de les línies d'ajuts.
Per a ambdues línies, examinades totes les sol·licituds, s'establira l'ordre de prelació de totes les peticions que compleixin els requisits exigits en aquestes bases.
L'ordre de prelació de les sol·licituds es determinarà en virtut del nivell d'ingressos percebuts pels sol·licitants dels ajuts, en ordre ascendent, de menor a major import. El criteri d'atorgament són els ingressos mensuals bruts obtinguts, és a dir, una mitjana ponderada dels ingressos mensuals bruts obtinguts per la persona interessada, mitjançant la qual s'obtindrà la quantia d'ingrés mensual brut.
Un cop determinat l'ordre de prelació per ingressos bruts percebuts es tindran en compte altres elements que establiran preferències successives a l'ordre de prelació, però de forma diferenciada a cada una de les línies, concretament els criteris que es tindran en compte per establir l'ordre de prelació a cadascuna de les línies són els següents:
Línia 1: ajuts atenent a la situació econòmica de la unitat familiar
Ingressos percebuts per la persona interessada:
— Si la persona interessada presenta la renda del 2019, es tindrà en compte el total d'ingressos bruts anuals obtinguts i es dividirà entre 14 pagues.
— Si la persona interessada presenta les nòmines de març, abril i maig 2020, se sumaran les tres nòmines i es farà una mitjana dividida entre 3 per treure l'ingrés brut mensual. En el cas de presentar nòmines amb pagues prorratejades, no es tindrà en compte la part proporcional de les pagues extres.
— En el cas de cobrament de l'atur o ERTO, s'agafarà el brut mensual.
— En el cas de no haver rebut ingressos, es computarà en 0,00 €.
a) Famílies monoparentals: un cop determinat l'ordre de prelació segons el nivell d'ingressos, tindran preferència les famílies monoparentals.
b) Famílies nombroses: un cop establert l'ordre de prelació segons el nivell d'ingressos i per famílies monoparentals, tindran preferència les famílies nombroses.
Línia 2: ajuts per conciliació familiar
a) Ingressos percebuts per la persona interessada en el 2019: es tindrà en compte el total d'ingressos bruts anuals obtinguts i es dividiran entre 14 pagues.
b) Famílies monoparentals: un cop determinat l'ordre de prelació segons el nivell d'ingressos, tindran preferència les famílies monoparentals.
c) Famílies nombroses: un cop establert l'ordre de prelació segons el nivell d'ingressos i per famílies monoparentals, tindran preferència les famílies nombroses.
d) El tipus d'activitat: un cop determinat l'orde de prelació segons el nivell d'ingressos, famílies monoparentals i famílies nombroses, es tindrà en compte el tipus d'activitat, de forma successiva, per l'ordre següent:
— Escola d'estiu o vacances: aquesta activitat tindrà preferència davant de les altres.
— Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu.
— Finalment, un cop determinat l'orde de prelació segons el nivell d'ingressos, famílies monoparentals, famílies nombroses i el tipus d'activitat, es tindran en compte, per ordre de preferència successiu, les activitats que siguin organitzades per:
— Autònoms
— Entitats
— Empreses
DESENA. INSTRUCTOR DELS AJUTS
L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal de conformitat amb el que preveu l'article 25.3.b del Decret llei 8/2020. Els instructors assignats a cada una de les línies seran els que s'especifiquin a la corresponent convocatòria.
ONZENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei General de Subvencions.
3. La instrucció correspondrà a un/a tècnic/a del departament que gestiona l'àrea de joventut, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor/a corresponent, i després que aquest hagi emès el seu informe, el/la conseller/a executiu/iva cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà dia 31 de desembre de 2020. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de notificació (art. 45.1b de l'LPACAP). S'ha d'informar el beneficiari de la quantia concedida, fent referència expressa al reglament aplicat.
DOTZENA. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s'abonaran un cop acordada la seva concessió i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. Es podrà pagar a la bestreta de conformitat amb el que preveu l'article 25.3.c Decret Llei 8/2020 i eximir a l'interessat de la constitució de garantia, segons el que estableix el mateix article en el punt d.
2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.
3. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
TRETZENA. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. En el cas que el pagament de la matrícula a l'activitat de temps lliure no s'hagi fet efectiva en el moment de la sol·licitud, el beneficiari de l'ajut resta obligat a aportar, abans del dia 30 d'octubre del 2020, el justificant de pagament de la matrícula de l'activitat de temps lliure per a la qual es va concedir l'ajut i la documentació acreditativa de la situació laboral activa durant el temps que ha durat l'activitat subvencionada.
En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.
2. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
3. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
CATORZENA. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b. Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de temps lliure.
c. Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
d. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.
e. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
g. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
QUINZENA. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.
4. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
5. L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.
6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
SETZENA. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
DISSETENA. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
— Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
— Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
— Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020)
Maó, 12 d'agost de 2020
Per delegació de la presidenta, el secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)