Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 7331
Resolució de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat de 6 d’agost de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a comunitats balears a l’exterior per al 2020
Identificador BDNS: 519352
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reconeix les comunitats illenques fora del territori (article 11 de l'Estatut d'autonomia vigent) i remet a una llei del Parlament per regular-les.
En compliment d'aquest mandat, es va aprovar la Llei 3/1992, de 15 de juliol, de comunitats balears assentades fora del territori de la comunitat autònoma. L'article 6 d'aquesta Llei estableix que el Govern ha de promoure la participació dels balears no residents, així com de les seves comunitats vàlidament reconegudes, en la vida social i cultural i, amb aquesta finalitat, ha de crear llaços de comunicació recíproca i suport entre la Comunitat Autònoma i les comunitats balears assentades fora del seu territori que facin real i efectiva la participació d'aquestes en la vida social i cultural de les Illes Balears.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant un acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), preveu que la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior (actualment Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament) pot establir una convocatòria de subvencions anual destinada a les comunitats balears constituïdes fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears per donar-los suport a fi que puguin exercir les seves finalitats de manteniment dels lligams amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
L'article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix un règim especial quant a les ajudes a l'exterior, que s'ha d'aprovar per decret del Consell de Govern, que permet introduir excepcions justificades als principis de publicitat i concurrència, com també regles especials en relació amb el pagament, la justificació, la comprovació i el control de l'aplicació dels fons, el reintegrament i el règim d'infraccions i sancions en la mesura que les subvencions es fonamentin en l'activitat de projecció institucional i de cooperació a l'exterior del Govern de les Illes Balears i la naturalesa dels projectes o les característiques dels destinataris així ho requereixin.
El Decret 103/1998, de 20 de novembre (BOCAIB núm. 150, de 24 de novembre), modificat pel Decret 248/1999 (BOCAIB núm. 151, de 4 de desembre), pel Decret 73/2001 (BOIB núm. 67, de 5 de juny) i pel Decret 9/2004 (BOIB núm. 17, de 3 de febrer), regula les ajudes a favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes Balears.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears atribueix a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament, la competència en matèria de relacions amb les comunitats balears a l'exterior.
Les comunitats balears assentades fora del territori de les Illes Balears amb activitat associativa es troben situades a Amèrica Llatina i també s'han vist afectades per la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que ha impedit el desenvolupament de bona part de les seves activitats, algunes de les quals els generaven ingressos que contribuïen al sosteniment de les depeses de funcionament i manteniment de les seus, ja siguin en propietat o en un altre règim, i dels quals enguany no poden disposar. Per tot això, la convocatòria de subvencions de 2020, de manera extraordinària, té per objecte el suport a aquestes entitats, encara que la situació de crisi sanitària per la COVID-19 hagi dificultat, limitat o impedit que s'hagin duit a terme activitats de manteniment dels lligams amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 103/1998, suara esmentat; a proposta del director general de Relacions Institucionals i amb el Parlament; amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a les comunitats balears establertes fora del territori de les Illes Balears per a l'any 2020, d'acord amb els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 75.000,00 € (setanta-cinc mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 75.000,00 € (setanta-cinc mil euros) amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 següents:
- 40.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 11701.231B01.49000.00, dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per al 2020.
- 35.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 11701.231B01.79000.00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per al 2020.
4. Comunicar a la Base de dades nacional de subvencions el text de la convocatòria i publicar aquesta Resolució, juntament amb un extracte de la convocatòria, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 6 d'agost de 2020
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat Pilar Costa i Serra
ANNEX 1 Convocatòria
Primer
Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és determinar les subvencions per a les comunitats balears establertes fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, per tal que puguin dur a terme les seves finalitats de manteniment dels lligams amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
2. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 103/1998, de 20 de novembre, pel qual es regulen les ajudes públiques en favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes i de les entitats associatives per al foment de la participació ciutadana (BOCAIB núm. 150, de 24 de novembre), modificat pel Decret 248/1999 (BOCAIB núm. 151, de 4 de desembre), pel Decret 73/2001 (BOIB núm. 67, de 5 de juny) i pel Decret 9/2004 (BOIB núm. 17, de 3 de febrer). En tot allò no previst en aquest Decret ni en la convocatòria, s'hi ha d'aplicar de manera supletòria el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. D'acord amb el Decret 103/1998, l'objecte de les ajudes és la realització d'activitats de promoció social, econòmica i cultural de les Illes Balears. Així mateix, es poden subvencionar les activitats o inversions que, pel seu marcat caràcter social, requereixin una atenció especial de les institucions. En aquest sentit, enguany, en el context de crisi sanitària per la COVID-19, es preveu de forma extraordinària ajudar al sosteniment de les cases balears a l'exterior, encara que aquesta situació hagi dificultat, limitat o impedit que s'hagin duit a terme activitats de manteniment dels lligams amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
Concretament, són actuacions subvencionables:
a. Funcionament, manteniment i millora de les seus: obres de millora, rehabilitació, condicionament i manteniment dels locals i instal·lacions patrimoni de les comunitats balears assentades fora del territori balear; i obres imprescindibles d'adequació dels edificis i de les instal·lacions ocupades per les comunitats balears a l'exterior, encara que no en tenguin el títol de propietàries, que siguin essencials per conservar-les i per al funcionament de l'entitat, sempre que de manera habitual s'hi prestin serveis assistencials, culturals, formatius, etc.
b. Les activitats de promoció i difusió de les Illes Balears, la seva cultura i la seva llengua: realització d'activitats culturals, socials, formatives i informatives que contribueixin a millorar i difondre el coneixement de la realitat de les Illes Balears, com ara cursos, conferències, tallers, edició de llibres, publicació de revistes de caràcter periòdic, realització de programes de ràdio i televisió, exposicions i mostres, jornades, trobades, taules rodones, intercanvis culturals, manifestacions artístiques, manteniment de grups corals, musicals, teatrals i de dansa i les seves activitats, actes commemoratius, efemèrides o festes de significació especial per a la cultura i la història de les Illes Balears (com el Dia de les Illes Balears, per exemple), etc.
S'hi inclouen les activitats d'enfortiment institucional de les comunitats balears a l'exterior: de coordinació amb altres comunitats d'entorns geogràfics propers, per crear sinèrgies i millorar el funcionament individual o col·lectiu; iniciatives que afavoreixin la implicació de joves i el relleu generacional; també aquelles que les consolidin dins les localitats i països en què s'assenten i que contribueixin a potenciar les relacions amb les institucions i els agents socials d'aquests i, finalment, les actuacions que puguin dur a terme per afavorir una relació fluïda amb les institucions autonòmiques i per contribuir a la projecció exterior de les Illes Balears.
També s'hi inclouen aquelles activitats que posin en valor el llegat de l'emigració balear a ultramar i que fomentin l'estudi, la recerca i la difusió del fet migratori en totes les manifestacions que presenta, i també aquelles que promoguin la preservació i la difusió del patrimoni històric, documental i cultural de les comunitats balears a l'exterior.
Segon
Import i crèdit pressupostari
L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 75.000,00 € (setanta-cinc mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 següents:
- 40.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 11701.231B01.49000.00
- 35.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 11701.231B01.79000.00.
Aquesta distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual entre aquestes partides no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.
Tercer
Forma i termini de presentació de sol·licituds
1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament, disponibles a la web http://dgrelpar.caib.es i a la seu electrònica d'aquesta Administració, en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No obstant això, s'han d'admetre les sol·licituds trameses mitjançant fax o qualsevol altre mitjà informàtic o telemàtic, sens perjudici de l'obligació de trametre per correu els originals corresponents, en el cas que la via de presentació utilitzada no sigui el registre electrònic o no estigui signada electrònicament i l'òrgan instructor ho requereixi.
Amb caràcter extraordinari, ateses les circumstàncies derivades de la crisi sanitària per la COVID-19 i les limitacions a la mobilitat per aquesta situació, tenint en compte que els destinataris de la convocatòria es troben fora de les Illes Balears i, molt majoritàriament, a Amèrica Llatina, en aquesta convocatòria només s'exigirà la presentació de la documentació original si l'òrgan instructor té dubtes derivats de la qualitat de la còpia presentada o es dona una situació de normalitat que ho fa possible.
A l'efecte de presentació de sol·licituds, s'han d'entendre presentades en la data en què varen ser trameses per fax o qualsevol mitjà informàtic o telemàtic, sempre que estiguin signades, electrònicament o no.
2. Les sol·licituds de les ajudes es poden presentar en qualsevol moment a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 16 de novembre de 2020. En cas que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar, també en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, una resolució d'ampliació del crèdit destinat a la convocatòria o de suspensió de la concessió de noves ajudes.
3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'acceptació de les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 103/1998, de 20 de novembre, pel qual es regulen les ajudes públiques en favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes i de les entitats associatives per al foment de la participació ciutadana.
Quart
Entitats beneficiàries i requisits
1. De conformitat amb el que estableixen els articles 1 i 24 del Decret 103/1998, poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les associacions o els centres socials legalment reconeguts, sense finalitat de lucre i amb personalitat jurídica pròpia al territori on es trobin assentats i constituïts com a comunitats balears a l'exterior.
2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:
a. Estar inscrites en el Registre de comunitats balears assentades fora de les Illes Balears.
b. Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
c. No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques ni a cap procediment sancionador.
d. No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
3. En el cas d'entitats que sol·liciten la subvenció per a despeses de funcionament i/o manteniment o millora de les seus i no hagin duit a terme cap activitat l'any 2020 ni prevegin poder-ne realitzar cap, han d'acreditar que l'any 2019 varen dur a terme un mínim de dues activitats vinculades al manteniment dels lligams amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua. Aquesta acreditació no serà necessària en el cas de les entitats que varen ser beneficiàries de subvenció en la convocatòria de 2019.
Cinquè
Documentació que s'ha de presentar
1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que en tengui la representació legal, segons el model normalitzat disponible a la web http://dgrelpar.caib.es i a la seu electrònica d'aquesta Administració.
A més, s'ha de presentar la documentació següent:
1.1 Documentació referida a l'entitat
a. Estatuts de l'entitat actualitzats.
b. Documentació acreditativa de la representació legal de l'entitat.
c. Número d'identificació fiscal de l'entitat.
d. Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (la titularitat ha de ser de l'entitat sol·licitant).
e. Declaració responsable que l'entitat no està donada d'alta davant la Seguretat Social i l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. En cas que hi estigui o hi hagi estat, presentació dels certificats administratius corresponents que està al corrent del pagament de les obligacions, només si no autoritza la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat a comprovar-ho.
f. Les declaracions responsables següents, segons els models facilitats a la web http://dgrelpar.caib.es i a la seu electrònica d'aquesta Administració:
1.2. Projecte per al qual se sol·licita la subvenció
a. Memòria descriptiva de les activitats o de la inversió per a les quals es demana l'ajuda. En el cas que, per les circumstàncies derivades de la crisi sanitària per la COVID-19, no s'hagi duit a terme cap activitat i no es prevegi possible fer-ne cap, s'ha de fer constar.
b. Pressupost de la despesa.
2. En els projectes que ho requereixin (manteniment i millora de les seus i despeses de funcionament), cal presentar documents probatoris de la titularitat de la propietat o dels drets sobre els immobles (escriptura de propietat, contracte de lloguer, de cessió etc.).
3. No obstant el que s'ha establert en els punts anteriors, l'entitat sol·licitant no ha de presentar la documentació requerida si aquesta es troba en poder de l'Administració autonòmica o se'n pot comprovar la informació per tècniques telemàtiques, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius (BOIB núm. 21, de 12 de febrer), i en els supòsits que preveu.
4. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.
5. L'entitat sol·licitant pot presentar qualsevol altra documentació addicional que consideri pertinent en relació amb el projecte o les activitats per als quals sol·licita la subvenció: material gràfic o audiovisual, factures proforma, pressuposts professionals, etc.
6. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits exigits o no incorporin la documentació que pertoca, l'òrgan competent per a la instrucció ha de requerir l'entitat interessada que, en el termini de trenta dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud presentada, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit, amb la resolució prèvia corresponent, dictada en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta documentació es pot presentar en qualsevol de les formes previstes en l'article 16 de la Llei 39/2015 abans esmentada o per mitjans telemàtics, sens perjudici que, en aquest darrer cas, l'òrgan instructor pugui requerir l'entitat a presentar-ne els originals.
Sisè
Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
1. Cada entitat pot presentar una única sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria.
2. El període en què s'han de dur a terme totes les actuacions és de l'1 de gener de 2020 al 31 d'octubre de l'any 2020.
Setè
Tipus de despeses subvencionables
1. Els tipus de despeses subvencionables, que s'han de detallar amb la sol·licitud de subvenció, són els següents:
a. Infraestructures: totes les despeses derivades de les diferents partides relacionades directament amb treballs de reforma inclosos en la intervenció; despeses ordinàries de reparacions, manteniment i conservació de les instal·lacions.
També s'inclou el manteniment i la renovació de l'equipament necessari per dur a terme la seva activitat.
b. Despeses d'organització d'activitats de promoció i difusió de les Illes Balears, la seva cultura, la seva història i la seva llengua.
Atesa l'excepcionalitat de la situació sanitària actual, seran també objecte de subvenció les compres de material no inventariable relatiu a les mesures higièniques i de protecció de la salut que s'hagin de dur a terme per a l'adaptació adequada de les seves activitats públiques.
c. Despeses de funcionament de l'entitat: lloguer, neteja, comunicacions telefòniques de veu i dades, electricitat, gas, aigua, taxes i imposts sobre l'immoble i assegurances.
2. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes d'empreses proveïdores diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé en qüestió, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la memòria final del projecte, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia. Quan no s'elegeixi la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en la memòria.
3. Es consideren despeses subvencionables les comissions bancàries inherents a la transferència internacional i les despeses previstes en l'article 40.7 del Text refós de la Llei de subvencions, en els termes que s'hi estableixen. En el cas de les comissions bancàries inherents a la transferència internacional, s'entén justificada la quantia del 2,5% de l'import de la subvenció concedida.
4. Per determinar el tipus de canvi aplicable a les despeses subvencionables, es pot tenir en compte el canvi que correspongui en el moment de concedir la subvenció o bé el vigent en el moment en què es meriti la despesa.
Vuitè
Òrgans competents per instruir i resoldre el procediment
1. La competència per instruir el procediment correspon al director general de Relacions Institucionals i amb el Parlament, que ha de fer d'ofici totes les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució, i ha de formular la proposta de resolució, d'acord amb l'article 7 del Decret 103/1998, de 20 de novembre.
2. La competència per resoldre correspon a la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat.
3. D'acord amb l'article 8.2 del Decret 103/1998, les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud de subvenció. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.
4. Contra la resolució de concessió o denegació, que exhaureix la via administrativa, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o se n'hagi produït la desestimació presumpta.
Novè
Ordenació i instrucció del procediment
1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
a) President: el director general de Relacions Institucionals i amb el Parlament.
b) Vocals:
- Dos funcionaris o funcionàries de la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament, que ha de designar el director general.
- Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, que ha de designar la secretària general d'aquesta Conselleria.
c) Secretari o secretària: el funcionari o funcionària encarregat de la gestió de les comunitats balears a l'exterior, designat pel director general de Relacions Institucionals i amb el Parlament.
4. L'òrgan instructor, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució.
Desè
Forma d'adjudicació de les subvencions
El procediment de concessió és el següent: atès que el termini de presentació de sol·licituds està obert fins al 16 de novembre de 2020, s'han de dur a terme diversos procediments de selecció mensuals successius.
El primer ha de tenir lloc quan hagin transcorregut, com a mínim, quinze dies hàbils des de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En cada procediment selectiu s'han de valorar les sol·licituds que s'hagin presentat fins al darrer dia del mes anterior. Es poden incloure també les sol·licituds presentades en el mes en què tindrà lloc el procediment selectiu, si ha estat possible analitzar i valorar la documentació presentada.
La valoració de les sol·licituds s'ha de fer de la forma següent:
a) Sol·licituds de subvenció per a despeses de funcionament:
b) Sol·licitud de subvenció per a la realització d'activitats:
c) Sol·licitud de subvenció per a la reforma o el manteniment de les seus:
Tal com s'indica en l'apartat 3.2, si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria, aquesta s'ha de modificar en el sentit d'incrementar-ne l'import o s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Onzè
Reformulació i factors de correcció del projecte
1. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
2. Si l'import que resulta de l'informe de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució és inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha de donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant per un termini de 10 dies hàbils i pot instar-la a modificar la sol·licitud a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada.
L'entitat ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o presenta una proposta de reformulació que s'ajusti a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. La modificació de la sol·licitud s'ha de trametre a l'òrgan instructor perquè dicti la proposta de resolució corresponent. La notificació d'aquest tràmit i la presentació de l'escrit o de la documentació que, si escau, hagi de lliurar el sol·licitant es poden efectuar per mitjans telemàtics.
Dotzè
Criteris per a la concessió de les subvencions
Les sol·licituds de subvenció per a la realització d'activitats i/o per a la realització d'obres de reforma o manteniment de les seus s'han de valorar d'acord amb els criteris següents:
Bloc 1 - Projecte d'activitats |
50 |
1.1. L'entitat elabora una memòria anual de les activitats que duu a terme durant l'any (s'aporta la de 2019). |
2 |
1.2. L'entitat ha participat en el XXIII Ple del Consell de Comunitats Assentades fora del Territori de les Illes Balears i en les seves activitats complementàries (Palma, 24-26 de gener de 2020). |
4 |
1.3. Utilització de la llengua catalana en la realització de les activitats: |
|
|
4 |
|
3 |
1.4. Nombre d'activitats que han duit a terme o estan previstes el 2020 (1 de gener a 31 d'octubre) vinculades a les Illes Balears. 2 punts per activitat. |
Fins a 8 punts |
1.5. Nombre d'activitats que han duit a terme o estan previstes el 2020 (1 de gener a 31 d'octubre) no vinculades a les Illes Balears. 1 punt per activitat. |
Fins a 2 punts |
1.6. L'entitat ha duit a terme el 2020 un acte per a la commemoració del Dia de les Illes Balears:
Es valorarà si l'acte ha comptat amb representació institucional, amb la participació de socis de l'entitat i si hi ha hagut alguna actuació, si aquesta estava vinculada a les Illes Balears, etc. |
Fins a 7 punts |
1.7. Valoració qualitativa del projecte d'activitats: diversitat, previsió d'assistents, originalitat, innovació, presència d'elements vinculats a les Illes Balears, implicació d'altres entitats o institucions, etc. |
0-3 |
1.8. El projecte inclou com a mínim una activitat de formació a favor de les persones considerades balears als efectes de la Llei 3/1992, de 15 de juliol, de comunitats balears assentades fora del territori de la comunitat autònoma. |
3 |
1.9. El projecte inclou alguna activitat que remarqui la presència del fet balear fora de les Illes Balears i faciliti el coneixement de les senyes d'identitat pròpies dels pobles de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera més enllà del territori de la comunitat autònoma (no valorada en els criteris 1.5 i 1.6): |
3 |
1.10. El projecte inclou alguna actuació de foment i protecció dels col·lectius balears a l'exterior: trobades de socis, activitats assistencials, etc. |
3 |
1.11. Activitat a les xarxes socials (punts acumulatius) |
|
|
2 |
|
0-3 |
1.12. El projecte inclou la realització d'activitats que s'autofinancen (del seu contingut es desprèn que tenen una despesa però no se'n sol·licita cap subvenció, ni a cap altra entitat pública o privada). |
2 |
1.13. Descripció del projecte d'activitats: |
|
|
1, 5 |
|
1 |
|
1,5 |
Bloc 2 – Reforma i manteniment de la seu |
10 |
2.1. L'actuació o actuacions per a les quals se sol·licita la subvenció estan justificades per la seva urgència i necessitat. |
0-6 |
2.2. La seu és propietat de l'entitat. |
4 |
Tretzè
Pagament de les subvencions
D'acord amb l'article 29 del Decret 103/1998, la forma de pagament és amb justificació prèvia.
Catorzè
Obligacions de les entitats beneficiàries
D'acord amb l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les entitats beneficiàries tenen les obligacions següents:
a. Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b. Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
d. Comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
e. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, en els termes de l'apartat 5.1.1 e) d'aquesta convocatòria.
f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h. Incorporar de manera visible en el material imprès que s'utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip proporcionat per la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament, per tal d'identificar l'origen de les ajudes.
i. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Quinzè
Justificació del projecte aprovat
1. D'acord amb l'article 29 del Decret 103/1998, l'entitat beneficiària disposa fins al dia 1 de desembre de 2020 per presentar la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant la modalitat de compte justificatiu simplificat, que ha de contenir la documentació següent:
a. Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la resolució de concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, i amb l'aportació de la màxima documentació gràfica i de qualsevol altre tipus que acrediti la realització de les actuacions subvencionades.
b. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
c. Un detall d'altres ingressos o subvencions amb què s'hagi finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seva procedència.
En els casos que la resolució de concessió contempli únicament despeses de funcionament, no serà preceptiva la presentació de la memòria prevista a l'apartat a), sinó només la relació classificada de despeses prevista a l'apartat b) i, si és el cas, el detall d'altres ingressos o subvencions amb què s'hagin finançat aquestes despeses a què es refereix l'apartat c).
2. Si en el moment de sol·licitar la subvenció es disposa totalment o parcialment d'aquesta documentació, es pot presentar juntament amb la sol·licitud, d'acord amb el que s'indica en els models de presentació i justificació de la subvenció.
3. Als efectes de la justificació, es considera despesa elegible la que tengui lloc des de l'1 de gener fins al 31 d'octubre de 2020 i es considera despesa realitzada aquella que ha estat efectivament pagada abans de la data límit de presentació de la justificació. Això no obstant, de forma motivada, el beneficiari pot sol·licitar l'acceptació de factures sense pagar. En el cas que aquestes factures s'acceptin, l'entitat beneficiària haurà de presentar els documents que acreditin el seu pagament en el termini de vint dies a comptar des de la data de cobrament de l'import de la subvenció.
4. La Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament ha de requerir la presentació d'una mostra de justificants de despesa estadísticament representativa del compte justificatiu. Addicionalment, pot requerir en qualsevol moment les factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb validesa administrativa que consideri pertinents per tal de garantir l'aplicació correcta dels fons atorgats. L'entitat també ha d'aportar la documentació acreditativa del pagament. En tot cas, si una vegada revisats es troben deficiències en els justificants requerits segons el sistema de mostratge, la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament ha de sol·licitar a l'entitat que presenti tots els justificants de despesa del projecte per l'import total del projecte aprovat.
5. La documentació per a la justificació s'ha de presentar a través del registre electrònic o per mitjans telemàtics a l'adreça balearsexterior@dgri.caib.es signada i escanejada, sens perjudici que, en aquest darrer supòsit, l'òrgan instructor pugui requerir la presentació de documentació original.
6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació abans que aquest finalitzi. Amb caràcter ordinari aquesta ampliació serà de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la finalització de la data límit de justificació, sens perjudici que de manera motivada es pugui sol·licitar una ampliació superior, justificant la impossibilitat de complir amb les obligacions de justificació en aquest termini.
7. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut hi apreciï defectes, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposarà d'un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.
8. En el termini de nou mesos a comptar des de la presentació de la justificació, la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament efectuarà la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del TRLS.
Setzè
Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajuda.
Dissetè
Revocació i criteris de gradació
Pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
En el cas que s'hagin substituït una o diferents activitats per unes altres, per determinar si s'ha produït incompliment o no s'ha de valorar si aquestes altres activitats corresponen a alguna de les incloses en l'objecte de la convocatòria i si són equivalents a les incloses en el projecte d'activitats que ha estat valorat.
No es considera un incompliment la manca de justificació íntegra del pressupost presentat amb la sol·licitud o una vegada aplicats els factors de correcció, sempre que el projecte o l'activitat objecte de la subvenció s'hagi complit en els termes de la sol·licitud i pugui considerar-se complida la finalitat que va fonamentar la concessió de la subvenció. En aquest supòsit, l'entitat té dret a percebre la part proporcional a la quantia de la subvenció efectivament justificada, calculada en funció del percentatge del cost final de l'activitat.