Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 7307
Resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 4 d’agost de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per al foment d’instal·lacions d’energia solar fotovoltaica i minieòlica adreçada a administracions locals i entitats públiques dependents dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.
La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia. El Decret 33/2015, de 15 de maig, va aprovar la modificació del Pla Director Sectorial Energètic per tal de disposar d'un document de planificació territorial de les instal·lacions destinades a la producció d'energies renovables, que afavoreix la utilització de cobertes de les edificacions i les petites instal·lacions.
El Reglament (CE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i estableix disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. L'article 65.2 estableix que la despesa ha de ser subvencionable amb una contribució dels Fons EIE (Fons Estructurals i d'Inversió Europeus) si el beneficiari ha contret la despesa i l'ha abonada entre la data de presentació del programa a la Comissió —o a partir de l'1 de gener de 2014 si aquesta data és anterior— i el 31 de desembre de 2023. A més, el Reglament (CE) núm. 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En virtut d'aquesta normativa, el Programa Operatiu FEDER per a la comunitat autònoma de les Illes Balears 2014-2020 es va aprovar el 22 de setembre de 2015.
Dins aquest programa, l'eix prioritari 4 (afavorir la transició vers una economia baixa en carboni en tots els sectors) és el que presenta una dotació econòmica més alta, fins als 56,43 M€ (el 34,6 % de tot el pressupost) i inclou la prioritat d'inversió 4 c (suport de l'eficiència energètica i de l'ús d'energies renovables en les infraestructures públiques, que inclou els edificis públics, i en els habitatges).
Els ajuts concedits a empreses mitjançant aquesta Resolució tenen caràcter de minimis i, en virtut de la seva naturalesa específica, queden sotmesos als requisits i les exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis. Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre, en l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut i en els dos exercicis fiscals anteriors, ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior a 200.000,00 euros.
Les regulacions normatives en el sector de les energies renovables, com és ara el Reial decret 1699/2011, de 18 de novembre, pel qual es regula la connexió a la xarxa d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica de petita potència, suposen un impuls important per a la implantació d'instal·lacions de generació d'energia solar fotovoltaica i eòlica de petita potència.
Mitjançant el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, en el qual s'introdueix l'autoconsum col·lectiu i l'autoconsum d'instal·lacions pròximes.
Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, adreçada a administracions locals i entitats públiques dependents, s'intenta donar un impuls perquè incorporin aquesta font d'energia renovable a les seves instal·lacions i, per tant, redueixin el consum d'energia elèctrica procedent de la xarxa i les seves emissions de CO2.
L'import de la subvenció que obtenguin els projectes que s'hi presentin està cofinançat en un 50 % amb fons FEDER.
Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris de subvencionalitat dels programes operatius dels Fons Operatius de Desenvolupament Regional (Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020 [BOE núm. 315, de 30 de desembre de 2016]).
D'altra banda, les directrius comunitàries sobre ajuts estatals a favor del medi ambient (2008/C 82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l'existència d'ajuts per tal d'augmentar el percentatge de fonts d'energies renovables en la producció energètica total i per tal de facilitar l'accés al mercat d'aquestes fonts renovables.
A més, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), que inclou aquesta convocatòria en l'apartat V.1.3.
L'objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions fotovoltaiques i minieòliques, davant la producció d'energia elèctrica amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
Per tot el que s'ha exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears, (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i minieòlica adreçada a administracions locals i entitats públiques dependents dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020, que s'estableix en l'annex 1.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 d'agost de 2020
El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius
Juan Pedro Yllanes Suárez
ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i minieòlica adreçada a administracions locals i entitats públiques dependents dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020
Primer
Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria pública d'ajuts per al foment d'instal·lacions d'energia solar fotovoltaica, de fins a 99 kWp de potència de pic, i minieòlica, de fins a 50 kW de potència nominal, promogudes per administracions locals i les seves entitats públiques dependents.
Aquests ajuts estan cofinançats en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.
Segon
Beneficiaris
Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les administracions locals i les entitats públiques dependents de l'Administració local.
Tercer
Import econòmic
1. Aquesta convocatòria es tramita amb caràcter pluriennal per un import d'1.050.000,00 euros, amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2020 i 2021, i concretament del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7, article 76, FF 31110, amb la distribució d'anualitats següent:
2. En el cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent.
3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Els ajuts concedits a entitats publiques que exerceixen activitat econòmica amb independència de la seva personalitat jurídica tenen caràcter de minimis, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, i, atès que no s'ajusten a tots els criteris de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, estan exempts de l'obligació de notificació establerta en l'apartat 3 de l'article 108 d'aquest Tractat.
5. Aquests ajuts estan cofinançats en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.
Quart
Actuacions i despeses subvencionables
1. Són subvencionables les inversions en noves instal·lacions d'energia solar fotovoltaica, amb una potència de pic per instal·lar de fins a 99 kWp.
2. Són subvencionables les inversions en noves instal·lacions d'energia minieòlica, amb una potència nominal de fins a 50 kWp.
Així mateix, s'ha d'incorporar, en un espai accessible al públic, un monitor informatiu de l'energia instantània que s'està generant a la instal·lació fotovoltaica o eòlica.
3. No són subvencionables les instal·lacions fotovoltaiques o minieòliques que incorporin dispositius que impedeixin l'abocament instantani d'energia a la xarxa de distribució, a excepció dels casos en què aquest dispositiu sigui necessari per complir els criteris per a la determinació de la potència nominal màxima disponible de connexió (apartat 1 de l'annex I del Reial decret 1699/2011, de 18 de novembre).
4. Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears i s'han de fer dins el període que va des del dia 1 de desembre de 2019 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que no pot ser superior al 30 de novembre de 2020 per a l'anualitat de 2020 i al 30 de setembre de 2021 per a l'anualitat de 2021.
5. No obstant el que estableix el punt anterior, les inversions no poden estar finalitzades a la data de presentació de la sol·licitud.
6. No són subvencionables l'adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d'arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari.
7. L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari no el pugui recuperar o compensar.
Cinquè
Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic de subvencions, juntament amb la documentació següent:
a). El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció (la presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases [BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008] (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en el cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social). S'ha d'indicar en l'annex si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, i també la quantia i les dades bancàries a efecte de l'ingrés.
b). El document normalitzat 2, corresponent a les dades tècniques de la instal·lació, emplenat adequadament.
c). El document normalitzat 3, emplenat adequadament, i còpia dels tres pressuposts sol·licitats en el cas que l'import de l'actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.
d). El pressupost detallat de les actuacions que s'han de fer.
e). La còpia de la darrera factura elèctrica del subministrament de l'edifici en què s'ha d'incorporar la instal·lació fotovoltaica o eòlica. En el cas d'instal·lacions aïllades sense subministrament elèctric de la xarxa aquest document no és necessari.
f). L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut i en el qual ha de figurar l'anualitat en la qual se sol·licita l'ajut.
g). El certificat de l'òrgan competent en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.
h). En el cas de entitats publiques que exerceixen una activitat econòmica, una declaració expressa en la qual es facin constar tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o bé ja concedits per qualsevol institució pública o privada que tengui relació amb la sol·licitud presentada. En el cas d'una actuació relacionada amb un ajut pluriennal s'ha de declarar tan sols l'import corresponent al període per al qual se sol·licita l'ajut (imprès 3). Quan es tracti d'empreses, aquesta declaració s'ha de substituir per una declaració de totes les subvencions subjectes al règim de minimis que hagi rebut durant l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut i els dos exercicis fiscals anteriors, d'acord amb el Reglament (CE núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre (document 8).
i). La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.
D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) núm. modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020),que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
2. En el cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d'una instal·lació de la mateixa tecnologia (fotovoltaica o minieòlica), s'ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d'aquestes, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d'entrada a l'actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com les que no s'han registrat d'entrada en primer lloc) només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
3. El sol·licitant no pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i eludir així els requisits de publicitat o els relatius al procediment d'adjudicació que corresponguin. És a dir, si presenta i se li concedeix més de una sol·licitud haurà de licitar el contracte per lots i no dur-los a terme mitjançant contractes menors.
Atès que els beneficiaris són administracions i entitats públiques, les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei de contractes del sector públic. Aquest expedient de contractació ha de mencionar en tots els documents que es tracta d'una actuació cofinançada amb fons FEDER, i hi ha de figurar l'emblema i el lema de la Unió Europea, inclosa la publicació en el diari oficial i/o en el perfil del contractant.
En cas contrari, quan l'import de la despesa subvencionable no superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a contreure el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si s'escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer conforme a criteris d'eficiència i economia, i l'elecció s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.
4. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.
5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.
Sisè
Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 30 de setembre de 2020 per a l'anualitat 2020 i el 30 de desembre de 2020 per a l'anualitat de 2021, o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius.
Setè
Procediment per a la concessió de les subvencions
1. L'objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions fotovoltaiques i minieòliques, davant la producció d'energia elèctrica amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
2. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
4. Si un mateix beneficiari sol·licita més d'una sol·licitud de la mateixa tecnologia, les següents a partir de la primera només poden ser objecte de subvenció si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
5. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.
6. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 2 i 3 anteriors s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat).
7. La resolució expressa del conseller Transició Energètica i Sectors Productius finalitza el procediment de concessió de la subvenció. La resolució col·lectiva s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dins el termini de sis mesos des de l'acabament del període de presentació de les sol·licituds. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut, terminis per presentar els justificants i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER de les Illes Balears 2014-2020 (objectiu temàtic, prioritat d'inversió, objectiu específic, camp d'intervenció i organisme amb senda financera) i absència de conflicte d'interessos de qui la dicta, així com adjuntar com a annex les obligacions del beneficiari que figuren a l'apartat dotzè.
Vuitè
Òrgans competents
La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic és l'òrgan competent per tramitar les sol·licituds d'ajuts d'aquesta convocatòria.
Novè
Quantia dels ajuts
1. S'estableix una quantia de subvenció del 60 % sobre el valor de la inversió admissible.
2. En el cas d'instal·lacions fotovoltaiques, el valor d'inversió màxima admissible és d'1,50 €/Wp per a instal·lacions fins a 10 kWp, 1,20 €/Wp per a instal·lacions entre 10 kWp i 25 kWp, i 1 €/Wp per a la resta. En el cas d'instal·lacions fotovoltaiques aïllades de la xarxa no hi ha valor d'inversió màxima admissible, sinó que aquesta correspon al pressupost de la instal·lació, i s'estableix una quantia màxima de subvenció de 30.000 €.
3. En el cas d'instal·lacions minieòliques, el valor d'inversió màxima admissible és de 6 €/W.
4. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.
5. Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions cofinançades amb fons europeus.
Desè
Pagament i justificació d'activitats
1. El pagament de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s'hagi dictat la resolució corresponent, s'hagi justificat de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció.
2. La documentació per justificar la realització de les activitats és la següent:
La sol·licitud de pagament (document normalitzat 4).
La memòria econòmica de les actuacions realitzades (document normalitzat 5).
La memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts (document normalitzat 6).
El document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (plaques solars, convertidor, aerogenerador, etc.). La instal·lació ha d'incorporar l'adhesiu que s'adjunta com a document normalitzat 7 i s'ha d'aportar el document fotogràfic que acrediti que s'hi ha col·locat. Aquest adhesiu ha de tenir una mida mínima DIN A3 i ha d'estar situat a l'entrada de l'edifici o en un lloc visible al públic.
La còpia del document de justificació de la documentació tècnica de la instal·lació fotovoltaica o minieòlica davant la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic per a instal·lacions de menys de 100 kW o documentació equivalent.
El certificat del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut s'han dut a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l'IVA de l'operació cofinançada és (o no) recuperable.
Si n'hi ha, la còpia dels documents de l'expedient complet de contractació, per al control i revisió posterior per part de la direcció general competent en matèria de fons europeus.
La memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
1r. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament, juntament amb les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. La Conselleria ha de segellar convenientment les factures esmentades i després les ha de tornar al beneficiari.
Les factures han d'estar degudament detallades i desglossades per conceptes i preus unitaris segon l'article 6, apartat f) del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
2n. El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l'import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
3r. Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.
4t. La còpia de la documentació que acrediti l'existència d'un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l'activitat subvencionada.
5t. No s'admet compensació de pagaments.
3. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.
4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
5. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al cinquè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.
En el cas que no estigui justificada totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, s'ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa al que no s'ha justificat, d'acord amb els criteris de gradació que recull l'article 24 de l'Ordre de bases.
7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableix la resolució de concessió de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de les que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Onzè
Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:
a). Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b). Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c). Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020 i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
d). Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
e). Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.
f). Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.
g). Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació (article 140 del Reglament [UE] 1303/2013).
h). ssegurar les mesures d'informació i publicitat (article 115 i annex XII del Reglament [UE] 1303/2013, Reglament [UE] 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d'informació i publicitat, i Estratègia de comunicació del PO FEDER/FSE). En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears».
i). Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari (article 71 del Reglament [UE] 1303/2013).
j). Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
k). Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament [UE] 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament [UE] 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis, i l'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
l). Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat (article 125.4.b) del Reglament [UE] 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013).
m). Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d'una pista d'auditoria apropiada (article 125.4.d) del Reglament [UE] 1303/2013).
n). Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions publicada de conformitat amb l'article 115.2 i l'annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.
o). Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
p). Mentre es realitzi l'operació s'ha d'informar el públic del suport obtingut del FEDER. S'ha de fer una breu descripció en el lloc web —si se'n disposa— de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajut obtingut, els objectius i resultats, i s'ha de destacar el suport financer de la Unió Europea. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General de Energia i Canvi Climàtic ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'inserir a la seva pàgina web.
Dotzè
Lluita contra el frau
Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació als projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a la web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.
Tretzè
Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Catorzè
Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:
Document 1. Sol·licitud de subvenció.
Document 2. Descripció de dades tècniques.
Document 3. Llista de pressuposts sol·licitats.
Document 4. Sol·licitud de pagament.
Document 5. Memòria econòmica.
Document 6. Memòria d'actuació.
Document 7. Model d'adhesiu per incorporar a les instal·lacions.
Document 8. Declaració d'ajuts de minimis
Quinzè
Normativa d'aplicació
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.