Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 7197
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de la remor i les vibracions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió ordinària del 30 de juliol, va acordar aprovar expressament, amb caràcter definitiu, la redacció final del text de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de la remor i les vibracions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades en aquesta les modificacions derivades de les reclamacions estimades, la qual cosa es fa pública per al seu general coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

PREÀMBUL

La contaminació acústica, concepte que comprèn tant la remor pròpiament dita com les vibracions, es considera un element greument pertorbador del benestar ciutadà, concepció que es plasma en la Directiva 2002/49/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de juny de 2002, sobre avaluació i gestió del soroll ambiental, així com en la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll i la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears. L'actuació davant de la contaminació acústica prové del mandat constitucional de protegir la salut de la ciutadania (article 43 de la Constitució) i el medi ambient (article 45 de la Constitució), fet que troba també suport constitucional en alguns drets fonamentals reconeguts per la Constitució, entre d'altres, el dret a la intimitat personal i familiar, consagrat a l'article 18.1 de la CE.

Per la seva banda, l'article 25.2.b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, atribueix competències als municipis en matèria de medi ambient urbà, incloent-hi entre un dels seus aspectes la protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica a les zones urbanes. En el marc del que disposen les lleis 37/2003, de 17 de novembre, del soroll i 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, el Ple de la corporació de 30 de maig de 2013, va aprovar l'Ordenança municipal reguladora de la remor i les vibracions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 89 de 25 de juny de 2013. Aquesta Ordenança ha tengut dos modificacions els anys 2017 i 2018, les qual s'han publicat en els butlletins oficials de les Illes Balears núm. 84 d'11 de juliol de 2017, i núm. 35 de 20 de març de 2018. No obstant això, cal fer una nova modificació en aquesta Ordenança municipal per aclarir alguns aspectes de la normativa, completar-ne d'altres que no es desenvoluparen en un primer moment, i adaptar-la a les modificacions legislatives que s'han produït des que entrà en vigor.

En primer lloc s'ha vist la necessitat de modificar l'article 14 de l'Ordenança municipal, que regula la declaració de zones de protecció acústica especial, per tal d'incloure en el seu articulat el procediment d'aprovació dels plans de zona a què es refereix l'apartat 7 d'aquest article, i que troba causa en el que disposa l'article 25.3 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i article 31 Llei 1/2007, de 16 de març contra la contaminació acústica de les Illes Balears. D'aquesta manera el procediment d'aprovació dels plans de zona es conté ara a l'apartat 8 de l'article 14 de l'Ordenança municipal, atribuint-se la competència per a l'aprovació definitiva del pla de zona al Ple de la corporació, després del compliment dels tràmits a què es refereix aquest apartat.

En segon lloc, i en el marc del que preveu l'article 28.5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, que permet que els ajuntaments tipifiquin com a infracció administrativa per ordenança municipal el soroll produït per les activitats domèstiques o els vesins quan excedeixi dels límits tolerables de conformitat amb els usos locals, i atès que existeix una especial sensibilitat per les molèsties que produeixen les festes organitzades a cases particulars, s'ha inclòs dos nous apartats en els articles 29 i 31 de l'Ordenança municipal, i també s'ha modificat l'article 56 per tal de de qualificar com a molt greu la infracció administrativa comesa per la superació dels límits tolerables de soroll provinents de les reunions a què es refereix l'article 31.2.

En tercer lloc, es modifica en profunditat el règim sancionador per tal d'aclarir l'aplicació de la normativa en matèria de sorolls i vibracions en funció de les infraccions administratives comeses, i això en el sentit de delimitar clarament les infraccions que procedeixen de l'incompliment de les condicions establertes en matèria de contaminació acústica, de les previstes en l'ordenança municipal en virtut del que disposa l'article 28.5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll abans indicat. Efectivament, tenint una ordenança municipal la consideració de mitjà d'intervenció en l'activitat dels ciutadans, de conformitat amb l'article 84.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, és important assenyalar que l'incompliment de les condicions establertes en matèria de contaminació acústica a què es refereixen els articles 28 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll i 55 de la Llei 1/2007, de 16 de març, en què es qualifica aquest incompliment d'infracció administrativa greu o molt greu, segons els casos, tendrà com a conseqüència l'aplicació de les sancions establertes en aquesta normativa, en concret en els articles 29 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll i 56 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears. Això ha donat lloc a una nova redacció de l'article 54 de l'Ordenança municipal, que porta a terme aquesta delimitació, i de l'article 56, en què s'ha eliminat qualsevol referència a infraccions que tenen encaix en l'incompliment de les condicions a què ens estam referint i que se sancionen d'acord amb les lleis. Pel mateix motiu s'ha modificat l'article 58 de l'Ordenança, en el punts en què s'estableixen les sancions per les infraccions administratives comeses a l'empara de l'article 28.5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, tot això amb respecte als límits que estableix l'article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. S'ha considerat rellevant incloure-hi la previsió que, quan l'incompliment de les condicions es dugui a terme en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE), es considerarà aquesta circumstància a l'hora d'aplicar-hi un agreujant en el moment de graduar la sanció.

En quart lloc, s'ha adaptat l'Ordenança a la nova normativa existent en matèria de procediment administratiu comú i principis del procediment sancionador, amb l'aparició de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la qual cosa ha donat lloc a la modificació dels articles 55 i 57 de l'Ordenança. Així mateix, es millora la tècnica normativa eliminant articles que no són més que reproducció de disposicions previstes en la llei sectorial de sorolls, de manera que es deroga el contingut de l'article 57 -persones responsables- que coincideix amb el que disposa l'article 58 de la Llei 1/2007, de 16 de març-, i l'article 62 - graduació de les sancions-, que que coincideix amb el que disposa l'article 56.3 de la Llei 1/2007, de 16 de març. Es mantenen, però, els articles 59 i 60 de l'Ordenança, encara que siguin reproducció dels articles 60 i 61 de la Llei 1/2007, de 16 de març, modificant lleument el primer dels articles pel que fa a la descripció de la mateixa i el primer paràgraf, ajustant-se d'aquesta manera al que disposa la Llei.

En cinquè lloc, es modifica en profunditat l'article 61 de manera que s'adapta la regulació continguda a l'article 56.4 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, amb la prevista a l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'aquesta manera es permet la reducció per un 50 % de l'import de la sanció quan aquesta tengui únicament caràcter pecuniari, en cas de pagament voluntari d'aquesta en qualsevol moment anterior a la resolució; aquest pagament voluntari implica el reconeixement de la infracció administrativa i l'acabament del procediment sense necessitat de dictar una resolució expressa, i que la sanció només sigui recurrible davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

En sisè lloc, s'afegeix un nou contingut a l'article 62 de l'Ordenança que no suposa una innovació pel que fa a les conseqüències de la imposició de sancions accessòries, sinó que es recullen els pronunciaments existents en aquesta matèria que han fet els tribunals de justícia i la doctrina, ja que la sanció afecta l'autor de la infracció, però la conseqüència accessòria afecta directament la pròpia llicència.

En setè lloc, es recull en l'article 63 de l'Ordenança municipal, la pràctica que es realitzava i que ha estat avalada per múltiples sentències dels jutjats contenciosos administratius, consistent en què l'executivitat de les sancions administratives que incorporen conseqüències accessòries a la llicència en els establiments que estan oberts únicament en període estival, es produeix únicament en aquest període, de manera que la fermesa de la sanció no implica la immediata executivitat, sinó que aquesta es retarda a l'inici de la temporada estival; i en el cas que a la finalització de la temporada estival no s'hagi complert completament la sanció accessòria, se'n completa el compliment a l'inici de la temporada següent. Així mateix es preveu la situació que per normativa estatal o autonòmica es prohibeixi l'obertura d'un tipus d'establiment durant un període de temps que coincideixi amb el compliment d'una sanció accessòria, en aquest cas, per garantir que aquesta es fa efectiva, la executivitat es demora a l'aixecament de la prohibició o, en cas que la sanció ja s'estigués executant, se suspèn fins al moment en què es pugui reprendre el funcionament de l'activitat corresponent.

Article únic. Modificació de l'articulat de l'Ordenança municipal reguladora de la remor i les vibracions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

Un. Es modifiquen els apartats 5 i 8 de l'article 14, que queda redactat així:

Article 14. Declaració de zones de protecció acústica especial

1. Han de declarar-se zona de protecció acústica especial, les zones en què es produeix un nivell sonor alt a causa del gran nombre d'activitats recreatives, espectacles o establiments públics que hi ha; l'activitat de les persones que fan ús d'elles; el soroll del trànsit, així com qualsevol altra activitat, permanent o temporal, que incideixi en la saturació del nivell sonor de la zona, tot i que cada activitat considerada individualment compleixi els nivells que s'estableixen en aquesta Ordenança.

2. Correspon a l'Ajuntament, d'ofici o a petició del veïnat, d'acord amb el que estableix la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient, proposar la declaració de les zones de protecció acústica especial, per a la qual cosa haurà d'aportar un informe tècnic elaborat pels tècnics municipals, que poden sol·licitar assistència tècnica externa, que com a mínim contengui la següent informació:

a) Pla de delimitació de la zona afectada, que inclourà els establiments existents, indicant-ne la dimensió aproximada de les façanes, així com el tipus de llicència i l'horari que tenguin establert.

b) Relació i situació espacial de les activitats que influeixen en l'aglomeració de persones fora dels locals.

c) Estudi que valori els nivells continus equivalents durant el període en què es manifesten les molèsties (dia, tarda o nit) i la seua comparativa amb els valors límits establerts a les taules A o A0 de l'annex II. Per a la realització d'aquest estudi s'han de fer mesures, en un nombre de punts suficients definits a partir d'un pla de mostreig, sempre amb un mínim de dos, situats a quatre metres d'altura o als balcons o finestres d'habitatges i separats entre ells més de 25 metres. En cada un d'aquests punts ha de mesurar-se el Leq (A), de forma contínua, durant tot el període horari d'avaluació (dia, tarda o nit). Aquests mesuratges han de repetir-se en cada punt almenys durant dos dies consecutius corresponents a dues setmanes diferents i no pot haver-hi un termini superior a 15 dies entre mesuratges.

d) L'estudi reflectirà la ubicació dels punts de mesuratge, així com una valoració de les possibles causes i orígens dels nivells sonors obtenguts i l'àrea que delimita la zona acústicament saturada.

e) Una proposta de les mesures concretes que s'aplicaran a la zona, d'acord amb els mesuratges que fixa l'article 31 de la Llei 1/2007, per complir els objectius de qualitat acústica previstos a l'Annex II d'aquesta Ordenança.

3. Si dels mesuraments a què es refereix la lletra c) de l'apartat 2 d'aquest article resulta que a la meitat més un dels punts (exemple: de 2 punts en els 2, de 3 punts en 2, de 4 punts en 3, de 5 punts en 3...) i en els dos dies d'avaluació (de cadascuna de les dues setmanes diferents) se sobrepassa en més de 10 dB (a) els valors límit de les taules A o A0 de l'annex II al període d'avaluació seleccionat o l'índex LAeq, 1 hora, en període de nit, en més de 15 dB (a) els valors límit de les taules A o A0 de l'annex II, l'Ajuntament declararà la zona com a zona de protecció acústica especial.

4. La proposta se sotmetrà al tràmit d'informació pública durant un període d'un mes, per la qual cosa s'ha de publicar un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en dos dels diaris d'informació general de major difusió a la comunitat autònoma, en el qual ha de constar el lloc on es pot consultar l'expedient. Així mateix, s'ha d'obrir un tràmit d'audiència de l'expedient per tal que les associacions més representatives puguin presentar les al·legacions que considerin pertinents, d'acord amb el que estableix la Llei 27/2006.

5. Després del tràmit d'audiència i d'informació pública, l'Ajuntament en Ple ha d'aprovar la declaració de zona de protecció acústica especial i remetre-ho al Consell Insular d'Eivissa. L'acord de declaració es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i ha d'entrar en vigor, llevat que es disposi una altra cosa, el sendemà d'haver-s'hi publicat.

6. A les zones declarades de protecció acústica especial s'ha de perseguir la reducció progressiva dels nivells d'immissió fins a assolir els objectius de qualitat sonora que s'indiquen en l'Annex II d'aquesta Ordenança.

7. L'Ajuntament ha d'elaborar un pla de zona per adoptar totes o algunes de les mesures que s'indiquen a continuació:

a) Suspendre la concessió de llicències d'activitat que puguin agreujar la situació.

b) No permetre la modificació ni l'ampliació d'activitats, llevat que comportin la disminució dels valors d'immissió.

c) Prohibir la circulació d'alguna classe de vehicles o restringir-ne la velocitat, o limitar-ne la circulació en horaris determinats, d'acord amb les altres administracions competents.

d) Establir horaris restringits per a les activitats responsables, directament o indirectament, dels alts nivells de contaminació acústica.

e) Establir límits d'emissió a l'exterior més restrictius que els de caràcter general, i exigir mesures correctores complementàries als titulars de les activitats.

f) Qualsevol altra mesura que es consideri adient per reduir els nivells de contaminació acústica.

8. El procediment administratiu per a l'aprovació del pla de zona és el següent:

- Aprovació inicial per acord de la Junta de Govern Local de proposta de pla de zona, en què s'acrediti les mesura necessàries per garantir la progressiva reducció dels nivells d'immissió fins a assolir els objectius de qualitat sonora. Aquest acord ha d'anar precedit d'un informe tècnic del tècnic municipal o l'empresa externa; en aquest darrer cas, serà necessari que l'informe sigui valorat pel tècnic municipal i que conformi les mesures proposades.

- Informació pública per un període de vint dies mitjançant la publicació d'un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i audiència pel mateix període a les associacions més representatives per a la presentació de les al·legacions, les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents.

- Aprovació definitiva pel Ple de la Corporació de la declaració de el pla de zona, amb resolució de totes les reclamacions i els suggeriments presentats dins el termini d'informació pública i audiència.

- Publicació de l'acord de declaració del pla de zona en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que entrarà en vigor el sendemà de la publicació.

9. Les mesures adoptades en els plans de zona es mantendran en vigor mentre no es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la resolució de l'òrgan que va dictar la declaració de zona de protecció acústica especial, per la qual cessi aquesta declaració, fonamentada en un informe tècnic que acrediti que s'han recuperat els nivells superats.

10. En la resolució de cessament, amb la finalitat que no es repeteixin les circumstàncies que varen motivar la declaració de la zona de protecció acústica especial, s'inclourà un programa d'actuacions encaminat a complir els objectius que preveu l'article 15 de la Llei 1/2007. No obstant això, si a la mateixa zona es constata de nou la superació del nivell límit, l'administració competent l'ha de declarar una altra vegada zona de protecció acústica especial, d'acord amb el procediment abreujat que s'estableixi per reglament.

11. L'Ajuntament, d'ofici o a petició de les persones afectades, pot fer nous mesuraments en els punts indicats a l'informe tècnic, i ha de posar aquesta informació a disposició pública per tal que qualsevol persona pugui consultar-la.

12. Si les mesures correctores incloses en el pla que s'apliquen en una zona de protecció acústica especial no poden evitar l'incompliment dels objectius de qualitat acústica, l'administració competent ha de declarar la zona concreta com a zona de situació acústica especial. En aquesta zona s'aplicaran noves mesures correctores específiques dirigides a millorar la qualitat acústica a llarg termini i, en particular, a complir els objectius de qualitat acústica que corresponen a l'espai interior.

13. Les mesures correctores incloses en els plans que s'apliquin en una zona de protecció acústica especial són d'obligat compliment, prevalen sobre les condicions genèriques contingudes en qualsevol altra ordenança relacionada i el seu incompliment es considera una infracció greu o molt greu (en cas de reiteració) d'aquesta Ordenança.

Dos. Es modifica l'apartat 1 de l'article 29, i s'afegeix l'apartat segon, que queda redactat com segueix:

Article 29. Comportament dels ciutadans en el medi ambient exterior

1. En el medi ambient exterior els ciutadans han de respectar els límits de la bona convivència ciutadana, de manera que els sorolls que produeixin no pertorbin el descans ni la tranquil·litat dels vesins ni impedeixin el funcionament normal de les activitats pròpies dels locals receptors. Es prohibeix l'emissió de qualsevol soroll o vibració que per la seua intensitat o horari excedeixi dels límits tolerables de conformitat amb els usos locals.

2. En cas que consideri que s'estan produint molèsties, i en funció de la gravetat d'aquestes, la Policia Local d'aixecar acta de denúncia. En qualsevol cas, s'haurà de cessar immediatament l'activitat molesta.

Tres. S'afegeix un apartat segon a l'article 31, que queda redactat així:

Article 31. Comportaments dels ciutadans a l'interior d'habitatges o locals particulars

A l'interior dels habitatges o locals particulars els ciutadans han de respectar els límits tolerables de la bona convivència veïnal, de manera que els sorolls que produeixin no pertorbin el descans ni la tranquil·litat dels vesins ni impedeixin el funcionament normal de les activitats pròpies dels locals receptors.

2. Aquests límits tolerables de la bona convivència veïnal s'han de respectar molt especialment en el casos en què es produeixin reunions de diverses persones amb motiu de qualsevol tipus d'acte o celebració en els habitatges i propietats particulars, amb o sense amenització musical.

Quatre. Es fa una nova redacció de l'article 54, que queda redactat així:

Article 54. Règim sancionador

1. El règim sancionador en matèria de contaminació acústica està determinat per les disposicions contingudes en el capítol IV de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i en el capítol II del títol V de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.

En tot cas tendran la consideració d'incompliment de les condicions establertes en matèria de contaminació acústica a què es refereixen els articles 28.3.b) i c) de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i 55.2.a) i 55.3.b ) de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, l'incompliment de qualsevol dels requisits establerts en aquesta Ordenança, quan aquests incompliments siguin qualificats de greus o molt greus, segons els casos.

Quan l'incompliment de les condicions es dugui a terme en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE), es considerarà aquesta circumstància a l'hora de graduar la sanció tenint, en tot cas, la consideració de agreujant.

2. El règim sancionador per soroll procedent d'usuaris de la via pública i d'activitats domèstiques, està determinat pel que preveuen els articles següents, de conformitat amb l'habilitació que realitza l'article 28.5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, per a la tipificació d'infraccions per ordenança local en aquests supòsits.

Cinquè. Es fa una nova redacció de l'article 55, que queda redactat així:

Article 55. Principis generals

L'exercici de la potestat sancionadora per infraccions produïdes en matèria de contaminació acústica, es regeix pels principis regulats en el capítol III del títol I de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en els seus tràmits segueix el procediment administratiu regulat per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sisè. Es fa una nova redacció de l'article 56, que queda redactat així:

Article 56. Infraccions

De conformitat amb el que estableix l'article 28.5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i en el marc de les disposicions contingudes en el títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, es determinen els següents tipus d'infraccions:

1. Infraccions lleus:

a) La superació dels límits tolerables de sorolls provinents d'activitats domèstiques, relacions veïnals, animals domèstics, i altres activitats que segons el parer dels agents de l'autoritat suposin una pertorbació de la convivència o de la tranquil·litat ciutadana.

b) La superació dels límits tolerables de sorolls provinents d'usuaris de la via pública, incloent en aquest tipus les que segons el parer dels agents de l'autoritat suposin una pertorbació de la convivència o de la tranquil·litat ciutadana.

2. Infraccions greus:

a) La reincidència en la comissió d'infraccions lleus en un període inferior a dos anys.

b) L'incompliment del requeriment, de l'autoritat o dels seus agents, del cessament definitiu dels sorolls molestos en els casos d'alteració de la convivència ciutadana.

c) Qualsevol de les infraccions previstes a l'apartat primer d'aquest article quan succeeixi en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE).

3. Infraccions molt greus:

a) La reincidència en la comissió d'infraccions greus en un període inferior a dos anys.

b) La superació dels límits tolerables de soroll provinents de les reunions a què es refereix l'article 31.2.

c) Qualsevol de les infraccions previstes a l'apartat segon d'aquest article quan succeeixi en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE).

Setè. Es deroga el contingut de l'article 57 i se'n fa nova redacció, que queda redactat així:

Article 57. Procediment sancionador

Les infraccions previstes en aquesta Ordenança seran objecte de les sancions administratives corresponents, prèvia instrucció de l'oportú procediment tramitat d'acord amb el que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment que ha de seguir l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, i la resta de normativa vigent reguladora del procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora.

Vuitè. Es deroga el contingut de l'article 58 i se'n fa una nova redacció, que queda redactat així:

Article 58. Sancions

Per la comissió de les infraccions a què es refereix l'article 56 d'aquesta Ordenança, es poden imposar les següent sancions, d'acord amb el que preveu el títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril.

a) En el cas d'infraccions lleus:

- Multes de fins a 750 euros.

b) En el cas d'infraccions greus:

- Multes de fins a 1500 euros.

c) En el cas d'infraccions molt greus:

- Multes de fins a 3000 euros.

Novè. Es modifica l'epígraf i primer paràgraf de l'article 59 i se'n fa una nova redacció, que queda redactat així:

Article 59. Mesures provisionals.

Un cop iniciat el procediment sancionador, l'òrgan competent per imposar la sanció pot adoptar alguna o algunes de les següents mesures provisionals:

a) Precintat d'aparells, equips o vehicles.

b) Clausura temporal, parcial o total, de les instal·lacions o de l'establiment.

c) Suspensió temporal de l'autorització ambiental integrada, de l'autorització o de l'aprovació del projecte sotmès a avaluació d'impacte ambiental, de la llicència d'activitats classificades o d'altres figures d'intervenció administrativa en què s'hagin establert condicions relatives a la contaminació acústica.

d) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixen la continuïtat en la producció del risc o el dany.

Desè. Es deroga el contingut de l'article 61 i se'n fa una nova redacció, que queda redactat així:

Article 61. Reducció de les sancions

1. Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari, un cop notificat l'acord d'incoació del procediment sancionador, el pagament voluntari d'aquesta pel presumpte responsable en qualsevol moment anterior a la resolució, comporta el reconeixement de la infracció, i ha d'acreditar fefaentment davant l'administració instructora, quan correspongui, la correcció dels motius que donaren lloc a la seua imposició en el termini màxim de sis mesos.

2. Una vegada realitzat el pagament voluntari de la multa prèviament a la imposició de la sanció, es tendrà per finalitzat el procediment sancionador amb les següents conseqüències:

a) La reducció del 50 per cent de l'import de la sanció de multa, de conformitat amb el que estableix l'article 56.4 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.

b) El desistiment o la renúncia a qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció. En el cas que fos formulat, es considerarà no presentat.

c) La terminació del procediment, sense necessitat de dictar resolució expressa, el dia en què es faci el pagament; la sanció únicament serà recurrible davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

d) El termini per interposar el recurs contenciós administratiu s'iniciarà el sendemà següent del dia en què tengui lloc el pagament.

e) La fermesa de la sanció en la via administrativa des del moment del pagament, produint plens efectes des del dia següent.

Onzè. Es deroga el contingut de l'article 62 i se'n fa una nova redacció, que queda redactat així:

Article 62. Efectivitat de les sancions accessòries

En cas d'imposició de sancions accessòries establertes en virtut dels articles 28 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i 56 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, aquestes afectaran el local o l'establiment durant tot el termini que s'imposi en la resolució, amb independència dels canvis de titular que es puguin produir.

Dotzè. Es deroga el contingut de l'article 63 i se'n fa una nova redacció, que queda redactat així:

Article 63. Executivitat de les sancions

Les sancions que s'imposen seran executives un cop assoleixin fermesa en via administrativa. Quan s'imposi una sanció accessòria a establiments que estiguin oberts al públic únicament durant el període estival, el seu compliment es produirà en aquest període. En el cas que en finalitzar el període estival no s'hagi complert íntegrament la sanció accessòria, se'n completarà el compliment a l'inici de la temporada següent. A aquest efecte, s'entén per temporada estival el període de temps comprès entre els dies 1 de maig a 31 d'octubre.

Així mateix, en cas que per normativa estatal o autonòmica es prohibeixi l'obertura d'un tipus d'establiment durant un període de temps que coincideixi amb el compliment d'una sanció accessòria imposada després de la tramitació d'un procediment sancionador, l'executivitat de la sanció accessòria es demorarà a l'aixecament de la prohibició o, si la sanció ja s'estigués executant, s'ha de suspendre fins al moment en què es pugui reprendre el funcionament de l'activitat corresponent.

Contra aquest acord s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des del sendemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que hom pugui interposar qualsevol altre recurs que estimi pertinent.

 

Sant Antoni de Portmany, 4 d'agost de 2020.

L'alcalde Marcos Serra Colomar