Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS
Núm. 7188
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 4 d'agost de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a la projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears per a l’any 2020
1. L'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.
Més enllà de les actuals restriccions provocades per la situació de pandèmia, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural. La temporada de festivals esdevé complexa amb la circumstància agreujant de la cancel·lació de serveis de proveïdors, empreses de muntatge d'escenaris, de so, de seguretat, despeses de publicitat o pagaments per endavant a artistes. No sols per les actuals restriccions, sinó per la inviabilitat econòmica d'abordar esdeveniments amb cabudes inferiors al 80 %.
La pèrdua d'activitat del conjunt del sector audiovisual és també molt notable, a causa del tancament de les sales d'exhibició, però també per la suspensió dels rodatges i produccions televisives, amb conseqüències laborals greus. La suspensió de rodatges provoca la paralització de programes televisius, documentals, publicitat i llargmetratges, sèries de televisió, rodatges internacionals..., a més de la suspensió d'altres aspectes de la producció audiovisual, vinculats directament o indirectament a la impossibilitat de rodar. En definitiva, el sector audiovisual balear estima les pèrdues causades per la COVID-19 en 15 milions d'euros i un balanç més de 6.400 contractes cancel·lats.
L'atur de les persones que treballen en els sectors de la música i l'audiovisual és gairebé del 100 %. No sols dels intèrprets, la majoria dels quals estan sotmesos a contractes lligats a la durada de l'espectacle i a cancel·lacions per força major, sinó també professionals dels serveis relacionats, com ara els tècnics de muntatge o el personal tècnic per a la producció i de manteniment.
El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.
Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.
Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.
Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.
2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.
Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:
a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta pèrdua, previsiblement, durarà, com a mínim, fins a final d'any, tot i que s'han aixecat les mesures de l'estat d'alarma.
b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals, i sobretot en les activitats amb públic en directe, que han estat prohibides i que actualment es poden fer amb una cabuda molt limitada, a causa del perill de contagi.
La incidència especial en el sector cultural fa urgent la convocatòria i tramitació d'ajudes de l'Institut d'Estudis Baleàrics, i es considera de manera excepcional subvencionar despeses en relació amb les activitats culturals que finalment no s'han pogut dur a terme, o tenen una data molt incerta de realització.
c) La suspensió, pràcticament absoluta, de les activitats culturals durant un període prolongat de temps, requereix una línia d'ajudes per protegir l'ocupació i mantenir el teixit productiu de les diferents activitats culturals de les Illes Balears i facilitar el pagament de les ajudes de la forma més àgil possible.
d) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural es basa en el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.
3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 1 dels Estatuts, l'IEB és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb els seus Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. En l'article 5 s'indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:
a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.
b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.
c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.
d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.
f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.
g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.
L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica en l'apartat 3 que per dur a terme les funcions i activitats esmentades l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.
4. Mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 3 de juliol de 2020, publicada en el BOIB núm. 122, d'11 de juliol de 2020, per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, es va crear la línia de subvenció IV.2.2: ajuts per donar suport a activitats per a la projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears per als anys 2018, 2019 i 2020. Cost: 830.000 € (2018: 225.000€, 2019: 300.000, 2020: 305.000)
D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a activitats de projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears entre el 20 d'abril i el 30 de novembre de 2020, d'acord amb els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 235.000 € (dos-cents trenta-cinc mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 235.000 € amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 d'agost de 2020
La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics Pilar Costa i Serra
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. Aquesta convocatòria té per objecte contribuir a la projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears de caràcter professional corresponents al període comprès entre el 21 d'abril i el 30 de novembre de 2020, amb la finalitat de fomentar l'intercanvi i la relació cultural entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera i entre les Illes Balears i l'exterior i de pal·liar els efectes directes de les mesures en relació amb la pandèmia COVID-19.
1.2. S'estableixen dues línies de subvenció, les quals no són excloents entre si, de suport a activitats de projecció exterior de professionals de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears, organitzades fora de l'illa de residència.
a) Suport a la mobilitat dels artistes, mànagers, agents, editors fonogràfics i tots els professionals de l'àmbit de la música de les Illes Balears, que es concretin en les activitats següents:
— Desplaçament i estada de personal artístic i tècnic per assistir a fires professionals, amb o sense actuació en directe fora de l'illa de residència.
— Desplaçament i estada de mànagers, agents, productors o editors fonogràfics per assistir a fires professionals, amb o sense actuació en directe o estand de venda comercial fora de l'illa de residència.
— Trasllat i allotjament de professionals de l'àmbit de la música per participar en estades de formació i residències musicals fora de l'illa de residència.
— Trasllat i allotjament de professionals de l'àmbit de la música per participar en concursos i audicions fora de l'illa de residència.
S'inclouen exclusivament les despeses següents:
— El desplaçament de càrrega, personal artístic i fins a dos tècnics. Només s'accepten bitllets en classe turista. En el cas de desplaçaments en cotxe, la benzina i els peatges estan inclosos dins el preu del quilometratge.
— Les despeses d'allotjament amb els màxims estipulats, sempre que es puguin justificar amb factures.
— Les despeses de lloguer de vehicles.
— El quilometratge en els desplaçaments per carretera que no es facin en transport públic.
— Les despeses del cost de les acreditacions o inscripcions a fires, mercats i jornades professionals
— Les despeses de lloguer d'instruments.
b) Suport a activitats de projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears, que es concretin en les activitats següents:
— Producció de materials gràfics, fonogràfics i audiovisuals de suport a gires, actuacions en directe i presència a fires professionals.
— Contractació de serveis professionals de producció, personal artístic i tècnic, de comunicació, etc. per a gires i actuacions en directe.
Es poden comptabilitzar i incloure les despeses següent despeses, derivades de l'organització d'activitats:
— La producció d'elements gràfics, audiovisuals i fonogràfics.
— L'edició i la traducció de material gràfic.
— Els honoraris de persones i contractació de serveis professionals, artístics i tècnics que estiguin directament relacionats amb l'activitat.
— El lloguer d'equipaments.
— El lloguer d'estands a fires professionals.
— L'acreditació a fires professionals.
1.3. També seran subvencionables per a les dues línies descrites a l'apartat 1.2. les despeses previstes com a subvencionables a l'apartat 1.2 i l'apartat 1.4 que ja s'hagin fet i estiguin vinculades a activitats cancel·lades o ajornades per causa de les mesures de prevenció decretades per les Administracions públiques per lluitar contra la pandèmia causada per la COVID-19.
En aquest supòsit, es farà constar aquest fet a la sol·licitud, amb indicació de la data prevista inicialment. Així mateix, s'haurà d'informar del motiu de la cancel·lació o ajornament, a excepció de la cancel·lació o ajornament en dates compreses dins el termini de l'estat d'alarma, o presentar la documentació sobre la cancel·lació per part de l'organitzador o del titular de la seu on s'havia de realitzar l'activitat.
1.4. Pel que fa a les actuacions, només són subvencionables les actuacions remunerades que es facin en espais amb programació habitual en l'àmbit de la música o que estiguin incloses en la programació d'esdeveniments musicals . De manera excepcional, sí que és subvencionable l'actuació a fires i mercats, independentment que l'activitat sigui remunerada o no, atès l'interès que aquestes activitats representen per a la internacionalització de la creació musical.
1.5. Els sol·licitants hauran d'acreditar que no han obtingut el reemborsament dels pagaments efectuats o s'hagi compensat la despesa efectuada mitjançant bons, vals substitutoris o qualsevol acord de compensació dels serveis que no s'hagin pogut efectuar. Excepcionalment es podrà acreditar mitjançant una declaració responsable.
2. Despeses no subvencionables
Les despeses que queden excloses de la subvenció són les següents:
— Les dietes.
— Els honoraris del beneficiari de la subvenció.
— Els tiquets de combustible i aparcament.
— Els desplaçaments amb avió en primera classe.
— Honoraris i despeses no atribuïbles directament a l'activitat subvencionada (en cas d'un festival, direcció artística, despeses de publicitat general, honoraris de personal assignat a altres activitats del festival o activitat general. En cas d'altres activitats, qualsevol despesa que es pugui considerar de funcionament general o que no correspongui a l'activitat subvencionada).
— Despeses d'actuacions que es facin dins l'illa de residència i el material promocional corresponent.
— Despeses de desplaçament d'actuacions que es facin fora de la Comunitat Aut`ònoma de les Illes Balears.
— Despeses d'activitats en esdeveniments de caire benèfic o fora de circuits professionals i el material promocional corresponent.
— Despeses d'activitats en l'àmbit de la cultura popular i tradicional i el material promocional corresponent .
— Les despeses corrents de funcionament de la seu, com ara lloguer, subministrament d'aigua, electricitat i gas, taxes, imposts i despeses de comunitat de l'immoble, neteja i assegurances.
— L'adquisició de material inventariable, com ordinadors, fotocopiadores, faxos, mobiliari o altres anàlegs.
— Les despeses derivades de les actuacions que no percebin cap retribució econòmica en concepte de caixet, honoraris o recaptació de taquilla. Sí que és subvencionable l'actuació a fires i mercats, independentment que l'activitat sigui remunerada o no, atès l'interès que aquestes activitats representen per a la internacionalització de la creació musical.
— Amb caràcter general, els sopars i dinars o despeses de representació.
— Els imposts, les taxes i els tributs.
3. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari.
El beneficiari no podrà concertar l'execució total o parcial de les activitat subvencionades amb persones o entitats que hi estiguin vinculades, tret que la subcontractació es faci d'acord amb les condicions normals del mercat i s'obtengui l'autorització prèvia de l'IEB, d'acord amb el que preveu l'article 37.7 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. Als efectes esmentats, per determinar les persones vinculades s'aplicarà, supletòriament, l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions.
4. Comprovació de valors
En cap cas l'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat. L'IEB podrà comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears.
5. Partides pressupostàries
5.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 235.000 € (dos-cents trenta-cinc mil euros), amb càrrec al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics del 2020.
5.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
5.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
6. Beneficiaris i requisits
6.1. Pel que fa al suport a activitats de projecció exterior de la música i dels músics, intèrprets i compositors de les Illes Balears al qual fa referència el punt 1.2.a), en són beneficiàries les persones físiques i jurídiques que es desplacen o el seu representant, independentment de la seva residència fiscal, sempre que l'objecte de la subvenció sigui promocionar la cultura de les Illes Balears o els seus artistes i la seva obra. Entre els beneficiaris també s'inclouen les comunitats de béns.
6.2. Pel que fa al suport a activitats de promoció a l'exterior de la música de les Illes Balears al qual fa referència el punt 1.2.b), en són beneficiàries:
a) Les persones físiques, jurídiques i les comunitats de béns donades d'alta d'activitat econòmica en epígrafs relacionats amb la interpretació i composició musicals, la representació d'artistes, la producció i l'edició de fonogrames, la producció d'espectacles musicals.
b) Les entitats organitzadores d'activitats musicals de caràcter professional, independentment de la seva residència fiscal, sempre que estiguin relacionades amb la música, els músics o els compositors de les Illes Balears.
6.3. No hi poden optar els projectes que obtinguin finançament pel mateix concepte de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat del Govern de les Illes Balears, l'IEB mateix o l'Institut Ramon Llull. Les despeses incloses en sol·licituds d'aquesta convocatòria no es podran incloure en sol·licituds d'altres convocatòries que cobreixin de manera total o parcial el mateix període subvencionable.
6.4. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud de les ajudes. El sol·licitant ha de presentar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat.
c) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que concorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) El beneficiari, per a l'obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 8, 9 i 10 d'aquesta convocatòria.
e) El beneficiari ha de complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
f) Només es pot presentar una sol·licitud per projecte. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada.
En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
6.5. Queden excloses com a beneficiàries les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
6.6. No poden beneficiar-se de cap subvenció les persones, les entitats o les agrupacions que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.
7. Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Termini i presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds estarà obert a partir de l'endemà que la convocatòria es publiqui en el BOIB i romandrà obert fins al 15 d'octubre de 2020.
8.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament fins al 15 de octubre de 2020, amb els models establerts a l'apartat 10, que es publicaran a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.
8.3. No s'admetrà cap sol·licitud presentada amb posterioritat al terminis indicats ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.
8.4. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució de la presidenta de l'IEB en el BOIB.
8.5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
8.6. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti l'Institut d'Estudis Baleàrics, disponibles a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es podrà requerir la documentació original per acarar-la
8.7. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
9. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
9.1. Cada beneficiari podrà presentar en aquesta convocatòria un màxim de 4 sol·licituds. Els projectes que es presentin i que superin aquest límit seran automàticament desestimats segons l'ordre d'arribada.
9.2. Les inversions objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar entre el dia 1 de gener de 2019 i el 31 de desembre de 2020 (ambdós inclosos).
10. Documentació
10.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) Acreditació de la identitat:
— Si el sol·licitant és persona física: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.
— Si el sol·licitant és persona jurídica: fotocòpia del NIF i fotocòpia del DNI, passaport o NIE del representant.
b) En el cas de les persones jurídiques, document constitutiu de l'entitat i estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.
Si l'IEB ja disposa d'aquest document, serà suficient que l'interessat informi de l'expedient de la subvenció anterior on es pot trobar, i l'IEB l'aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.
c) Document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
Si l'IEB ja disposa d'aquest document, serà suficient que l'interessat informi de l'expedient de la subvenció anterior on es pot trobar, i l'IEB l'aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.
d) La declaració responsable conjunta per mitjà del model normalitzat (annex 3) sobre els punts següents:
— Complir les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com les que estableix aquesta convocatòria.
— Corroborar la veracitat de la documentació que adjunta a la sol·licitud.
— Especificar totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud.
— No incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.
— Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.
— Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
— Complir, en cas que el sol·licitant sigui una empresa, amb la legalitat vigent pel que fa a la contractació de treballadors.
e) Certificat, si escau, que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. Si no es presenta aquesta certificació de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar (és a dir, no es considera cost elegible).
f) Memòria descriptiva i detallada del projecte en la qual cal incloure:
— Els objectius del projecte
— La relació d'activitats i les dates en què es duen a terme
— Si escau, les dates i rutes dels viatges amb indicació de les persones que viatgen.
— Les trajectòries professionals de les persones, col·lectius, empreses o entitats implicades.
— El pla de patrocinis i finançament.
— El pla de comunicació i difusió exterior.
g) Pressupost detallat del projecte amb el pertinent IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana subvenció.
h) Contracte del sol·licitant amb l'equipament o l'entitat que du a terme l'activitat. El contracte o la carta d'invitació ha de fer referència expressa a l'aportació econòmica que assumeix l'equipament o entitat i el lloc i la data o dates de l'esdeveniment. En cas que sigui assistència a fira o la part professional d'un festival, comprovant de l'acreditació. En cas que sigui una residència, carta d'invitació. En el cas d'audicions o proves d'orquestra, cal una prova d'inscripció o preinscripció. No s'acceptaran sol·licituds sense una carta d'invitació formal, contracte signat per les dues parts o comprovant d'acreditació o inscripció o preinscripció. Si la carta d'invitació formal, el contracte signat per les dues parts o el comprovant d'acreditació que es presentin no compleixen els requisits esmentats anteriorment, no s'acceptarà la sol·licitud.
i) Si escau, contracte de vinculació del personal de suport.
j) Acreditació, mitjançant una declaració responsable, de la identitat del titular del compte bancari facilitat, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de la subvenció.
k) Certificat expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) d'estar al corrent de les obligacions tributàries.
l) Si escau, acreditació que el sol·licitant està donat d'alta d'activitat econòmica en epígrafs relacionats amb la interpretació i composició musicals, la representació d'artistes, la producció i l'edició de fonogrames, la producció d'espectacles musicals.
10.2. Qualsevol dada no acreditada no serà computada en la valoració del projecte.
10.3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'autoritza l'IEB a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) i amb la seguretat social, llevat que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa al respecte. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social davant l'Administració autonòmica abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 € i de subvencions a favor d'administracions públiques, així com d'organismes, entitats públiques i fundacions dependents del sector públic, la persona o l'entitat interessades poden substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
11. Criteris per seleccionar els beneficiaris i l'import de la subvenció
11.1. Per a la concessió de les ajudes que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'EB, o en els registres i les oficines que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la conselleria d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
11.2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
11.3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, es farà un requeriment a l'interessat; la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
11.4 Per a les activitats descrites en l'apartat 1.2.b), només tendran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 30 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 14.2.2.
12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
12.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'IEB.
12.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
12.3. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
12.4. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
— President: el director de l'IEB o la persona en qui delegui.
— Vocals: dos tècnics de l'IEB i un professional de prestigi nomenat per l'IEB.
— Secretari: un tècnic de l'IEB
13. Instrucció i resolució del procediment
13.1. El director de l'IEB formularà una proposta de resolució provisional amb la inclusió de tantes sol·licituds com sigui possible en la data de la proposta. Aquesta proposta es publicarà al web de l'IEB per tal que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució a la pàgina web de l'IEB, la qual cosa es farà constar mitjançant diligència de l'òrgan instructor.
Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, indicant la data de publicació i l'enllaç.
13.2. La presidenta de l'IEB resoldrà el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona i els recursos administratius pertinents. La resolució es publicarà en el BOIB.
13.3. Les resolucions de la presidenta de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
No obstant això, en el supòsit de la interposició del recurs contenciós administratiu, si la resolució s'adopta durant el període de l'estat d'alarma, s'informarà que finalitza en el termini de dos mesos, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, comptadors des del dia hàbil següent a la finalització de la declaració de l'estat d'alarma a Espanya, d'acord amb la disposició addicional segona del Reial decret 463/2020, de 14 de març.
13.4. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.
14. Import i criteris per a la concessió de les subvencions
14.1. Pel que fa a les activitats a les quals fa referència el punt 1.2.a), relacionades exclusivament amb la mobilitat, les quantitats s'atorgaran d'acord amb el que s'indica seguidament:
a) Per a desplaçaments entre les Illes Balears:
Si es fa una o més activitats a les Illes Balears fora de l'illa de residència:
—Un màxim de 60 € per persona per al desplaçament i 60 € per a l'allotjament per persona i nit.
— Un màxim de 300 € per al transport de càrrega o dos seients extra o lloguer d'instruments
— Es pot incloure el cost de l'acreditació a fires, mercats, jornades professionals o residències de creació (fins a dues acreditacions per projecte). El màxim és de 350 € per persona.
La quantitat atorgada augmentarà de manera proporcional al nombre de persones que s'hi hagin de desplaçar. En el cas de 6 persones o menys, el límit per sortida no pot excedir els 1.000 €. Entre 7 i 12 persones, 2.000 €. Per a més de 12 persones, 3.000 €.
b) Per a desplaçaments amb doble i triple insularitat a les Illes Balears o a l'Espanya peninsular:
— Si es fa una o més activitats a una zona amb doble i triple insularitat o a l'Espanya peninsular: un màxim de 150 € per persona per al desplaçament i 60 € per a l'allotjament per persona i nit.
— Un màxim de 400 € per al transport de càrrega o dos seients extra o lloguer d'instruments
— Es pot incloure el cost de l'acreditació a fires, mercats, jornades professionals o residències de creació (fins a dues acreditacions per projecte). El màxim és de 350 € per persona.
La quantitat atorgada augmentarà de manera proporcional al nombre de persones que s'hi hagin de desplaçar. En el cas de 6 persones o menys, el límit per sortida no pot excedir els 2.000 €. Entre 7 i 12 persones, 3.500 €. Per a més de 12 persones, 5.000 €.
c) Per a desplaçaments a les Illes Canàries i Europa:
— Si es fa una o més activitats a la mateixa població d'Europa o de les Illes Canàries: un màxim de 350 € per persona per al desplaçament i 60 € per a l'allotjament per persona i nit.
— Un màxim de 600 € per al transport de càrrega o dos seients extra o lloguer d'instruments
— Es pot incloure el cost de l'acreditació a fires, mercats, jornades professionals o residències de creació (fins a dues acreditacions per projecte). El màxim és de 350 € per persona.
La quantitat atorgada augmentarà de manera proporcional al nombre de persones que s'hi hagin de desplaçar. En el cas de 6 persones o menys, el límit per sortida no pot excedir els 3.000 €. Entre 7 i 12 persones, 5.000 €. Per a més de 12 persones, 7.000 €.
d) Per a desplaçaments fora d'Europa:
— Si es fa una o més activitats a la mateixa població d'Amèrica, Àfrica, Àsia o Oceania: un màxim de 800 € per persona per al desplaçament i 60 € per a l'allotjament per persona i nit.
— Un màxim de 800 € per al transport de càrrega o dos seients extra o lloguer d'instruments
— Es pot incloure el cost de l'acreditació a fires, mercats, jornades professionals o residències de creació (fins a dues acreditacions per projecte). El màxim és de 350 € per persona.
La quantitat atorgada augmentarà de manera proporcional al nombre de persones que s'hi hagin de desplaçar. En el cas de 6 persones o menys, el límit per sortida no pot excedir els 4.000 €. Entre 7 i 12 persones, 6.500 €. Per a més de 12 persones, 9.000 €.
14.2. Pel que fa a les activitats a les quals fa referència el punt 1.2. b), es concedirà un percentatge sobre la resta de despeses descrites a l'epígraf 12. b), que pot arribar fins a un 80 %. Es qualificaran en funció de les puntuacions següents:
1. Trajectòria artística i professional de l'artista implicat / dels artistes implicats (0-20 punts)
i) Per tenir projectes internacionals (fora de les Illes i el territori espanyol) en els darrers cinc anys: 0-5 punts (1 punt per projecte).
ii) Per haver actuat en directe fora de l'illa de residència en els darrers dos anys: 0-5 punts (1 punt per cada 5 actuacions).
iii) Per haver publicat treballs discogràfics amb composicions originals / interpretació de repertori de compositors de les Illes Balears: 0-5 punts (2 punts per treball).
iv) Per experiència professional acreditada: 0-5 punts (a partir de 3 anys, 1 punt per any).
2. Potencial de projecció exterior del projecte (0-65 punts)
a) Característiques de les accions (0 -35 punts)
1r. Quan el sol·licitant és un artista o agència de representació:
i) Accions per grup o artista fora de l'illa de residència o en entorn virtual (3 punts per acció). 0-9 punts.
ii) Almenys una de les accions és a l'estranger. Si és en línia, una de les accions s'organitza des de l'estranger: 5 punts.
iii) Almenys una acció implica la presència a una fira o festival amb programa professional de fora de les Illes Balears. S'inclouen esdeveniments en línia: 6 punts.
iv) Almenys una acció implica l'actuació en directe en una fira o festival amb programa professional de fora de les Illes Balears. S'inclouen esdeveniments en línia: 6 punts.
v) Impartició de tallers, lliçons magistrals o altres activitats formatives com a complement de les actuacions o no (poden ser en línia): 0-5 punts (1 punt per acció).
vi) Participació en una o diverses residències o altres processos creatius fora de l'illa de residència. S'admet la possibilitat que els processos creatius siguin a distància. 1 activitat: 5 punts. Més d'una activitat: 8 punts.
vii) Col·laboració (mitjançant enregistrament o actuació en directe) amb artistes de fora de les Illes Balears amb rellevància en l'estil musical i/o amb repercussió pública: 0-5 punts.
viii) Accions que contribueixen al manteniment de la indústria cultural de les Illes Balears: 0-6 punts.
ix) Accions que contribueixen a la difusió del patrimoni cultural de les Illes Balears, incloent-hi la llengua catalana, així com de la cultura musical de les Illes Balears a l'exterior: 0-6 punts.
x) Accions que contribueixen a la igualtat de gènere (a. composicions fetes per una dona; b. grups en què com a mínim el 40 % de l'equip artístic sigui dona, o c. que el seu contingut contribueixi a la sensibilització i educació de la societat envers els drets de les dones): 0-6 punts.
xi) Accions que contribueixin a la cohesió entre les illes (col·laboracions artístiques d'artistes de diverses illes de les Balears; contractació d'empreses o professionals d'altres illes que no siguin la d'origen o la de residència del sol·licitant; que el seu contingut contribueixi a la cohesió entre les illes): 0-3 punts.
2n. Quan el sol·licitant és un promotor:
i) Accions en fires o festivals amb més de tres edicions: 0-5 punts (1 punt per any).
ii) Accions fora de les Illes Balears que impliquen més d'una formació balear: fins a 5 punts (2,5 per dues formacions, 5 punts per tres formacions o més).
iii) Accions en festivals amb programa professional o fires: 5 punts.
iv) Si l'espai, l'entitat o la fira o festival actua com a prescriptor en el seu territori o àmbit professional d'actuació: 0-5 punts.
v) Impartició de tallers, lliçons magistrals o altres activitats formatives com a complement de les actuacions: 0-5 punts (1 punt per acció).
vi) Participació en una o diverses residències o altres processos creatius fora de l'illa de residència: 1 activitat: 5 punts. Més d'una activitat: 8 punts.
vii) Col·laboració (mitjançant enregistrament o actuació en directe) amb artistes de fora de les Illes Balears amb rellevància en l'estil musical i/o amb repercussió pública: 0-5 punts.
viii) Accions que contribueixen a la difusió del patrimoni cultural de les Illes Balears, incloent-hi la llengua catalana, així com de la cultura musical de les Illes Balears a l'exterior: 0-6 punts.
ix) Accions que contribueixen a la igualtat de gènere (composicions fetes per una dona o grups en què com a mínim el 40 % de l'equip artístic sigui dona o que el seu contingut contribueixi a la sensibilització i educació de la societat envers els drets de les dones): 0-5 punts.
x) Accions que contribueixen a la cohesió entre les illes (col·laboracions artístiques d'artistes de diverses illes de les Balears; contractació d'empreses o professionals d'altres illes que no siguin la d'origen o la de residència del sol·licitant; que el seu contingut contribueixi a la cohesió entre les illes): 0-5 punts.
b) Elements de promoció (0-30 punts)
i) Publicitat, contractació de serveis de comunicació o lloguer d'estand a fires: 0-8 punts.
ii) Producció de material gràfic físic o digital complementari: 0-3 punts.
iii) Producció de material audiovisual: 0-12 punts.
iv) Producció de material fonogràfic: 0-12 punts
3. Avaluació del pla estratègic (15 punts).
1r. Quan el sol·licitant és un artista o agència de representació:
Pla anual de desenvolupament del grup o solista amb i) objectius; ii) accions; iii) temporalització; iv) resum de comptes amb relació d'ingressos i despeses i viabilitat econòmica del projecte.
0-15 punts.
2n. Quan el sol·licitant és un promotor:
Avaluació del pla estratègic amb i) la integració de l'activitat en el programa del festival o la programació de la sala; ii) la repercussió pública de l'acció; iii) el potencial sobre les xarxes professionals del lloc on es du a terme l'acció o accions; iv) un resum de comptes que inclogui ingressos i despeses i viabilitat econòmica del projecte.
0-15 punts.
Puntuació màxima d'aquest apartat: 100 punts.
14.3. Pel que fa als criteris de l'apartat 14.2., una qualificació d'1 punt correspon al 0,8 % de l'import subvencionable, que s'incrementa gradualment fins al 80 %, que correspon als 100 punts.
14.4. Només tendran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 30 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 14.2.
14.5. L'import màxim per a projectes especificats en el punt 1.2. b) és de quinze mil euros (15.000 €).
14.6. L'import màxim que es pot atorgar a cada beneficiari en aquesta convocatòria per a totes les sol·licituds és de 15.000 € (quinze mil euros).
14.7. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients.
14.8. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides per al mateix projecte als mateixos beneficiaris sempre que aquesta no sigui concedida per la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, segons estableix el punt 6.3 d'aquesta convocatòria. L'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada, tal com recull l'article 20 del Text Refós de la Llei de subvencions.
14.9. Se subvencionarà en funció dels màxims establerts en els punts 14.1 i 14.2 sempre que el beneficiari no hagi rebut cap altra ajuda pel mateix projecte. En aquest cas, el màxim subvencionable variarà en funció de les ajudes rebudes.
14.10. En cap dels casos no s'abonarà un import superior al justificat mitjançant factures.
15. Factors de correcció del projecte
Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la comissió avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la comissió avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la comissió avaluadora, en la proposta i en la resolució.
16. Pagament
16.1. L'abonament de les ajudes es farà efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'efectuarà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.
16.2. Es podran fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'haurà d'aportar una garantia en la forma i procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
16.3. Es podrà fer un únic pagament parcial mitjançant les justificacions i liquidacions parcials amb les mateixes condicions i requisits que els corresponents als pagaments ordinaris. Es podran adjuntar les liquidacions i justificacions parcials de l'activitat parcialment feta a la documentació adjunta a la sol·licitud, tot i que només tindran efectes si es concedeix la subvenció. No obstant això, la sol·licitud també es podrà formular posteriorment si s'atorga la subvenció.
16.4. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, tot i que només tindrà efecte si es concedeix la subvenció.
17. Justificació
17.1. El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 15 de desembre de 2020. En cas de no haver-se presentat, l'òrgan administratiu competent requerirà al beneficiari per tal que en un termini improrrogable de deu dies hàbils sigui presentada, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament General de Subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei General de Subvencions, corresponguin.
Si transcorregut aquest termini no s'ha presentat la documentació requerida, s'acordarà, si escau, el reintegrament de la subvenció amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del citat Reglament.
17.2. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2020 ni amb posterioritat al 15 de desembre de 2020, tret que es tracti d'un pagament a compte per fer les comandes o els pagaments de despeses relacionades directament amb l'activitat.
17.3. La justificació de l'activitat subvencionada es durà a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5) amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Així mateix, ha de contenir tota aquella informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.
S'hi han d'incloure les despeses vinculades a activitats cancel·lades o ajornades per causa de les mesures de prevenció decretades per les administracions públiques per lluitar contra la pandèmia COVID-19, i se n'ha d'informar en relació amb el que preveu l'apartat 1.3.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha de contenir:
1. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes en el pressupost inicial. Només es tindran en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
2. La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentada.
3. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
4. Els tres pressuposts que com a mínim, si és el cas, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària. S'haurà de justificar l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
c) Les factures o els documents amb valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció. Pel que fa als desplaçaments aeris o marítims, a part de la factura, cal aportar la confirmació de reserva corresponent, on constin els noms dels passatgers, la ruta, les dates i el preu del viatge.
d) Un document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Una còpia del comprovant bancari del beneficiari, justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, com també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— No obstant això, per a les factures inferiors a 200 euros (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
e) Cinc (5) exemplars del disc, CD i/o dels materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada.
17.4. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
17.5. En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
17.6. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
17.7. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que l'IEB l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-ho.
18. Concurrència d'ajudes o subvencions i règim de minimis
18.1. L'import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
18.2. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en què s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000,00 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
19. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.
b) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
d) Acreditar davant l'òrgan que li ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
f) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat al fons.
g) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
j) Fer constar el suport de l'IEB en els programes, cartells, elements propagandístics i de comunicació de l'activitat, discos i CD mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. Juntament amb el logotip, cal afegir la frase «Amb el suport de», en l'idioma del país en què es du a terme l'activitat.
S'eximeixen d'aquesta obligació les activitats cancel·lades o ajornades per causa de les mesures de prevenció decretades per les administracions públiques per lluitar contra la pandèmia COVID-19; a excepció de les activitats que es realitzin posteriorment, fins i tot després de la data de 20 d'abril de 2020.
En el cas que el beneficiari no faci constar el suport de l'IEB en el material promocional que rebi la subvenció, la penalització pot anar de la reducció del 50 % de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir la penalització.
Pel que fa a la difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que el beneficiari esmenti el suport de l'IEB.
k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
l) Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
m) Cal que el beneficiari comuniqui a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.
n) En cas que el beneficiari vulgui renunciar a l'ajut, s'ha de notificar a l'IEB mitjançant el pertinent model normalitzat de renúncia (annex 4).
20. Interpretació i execució
La presidenta de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
21. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.