Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 7121
Acord d’acció concertada entre la Conselleria d’Afers Socials i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i Associació Gira-Sol per al servei de suport a l’habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2020-2021
Parts
Fina Santiago Rodríguez, consellera d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en l'exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Alfons Suárez Verger, amb DNI 43055182X, director, en representació de l'entitat Associació Gira-sol, amb seu social al passeig de Marratxí, 11 baixos, 07008 Palma, i amb NIF G07729908.
Antecedents
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
2. En el desenvolupament de la seva actuació com a entitat prestadora de serveis socials, l'entitat ASSOCIACIÓ GIRA-SOL presta el servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu.
3. A l'empara de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports d'11 de maig de 2020 per la qual es convoca l'acció concertada del servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2020-2021 (BOIB núm. 82, de 14 de maig), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat ASSOCIACIÓ GIRA-SOL és titular del servei anomenat «Servei de suport a l'habitatge Gira-sol», el qual compleix els requisits per subscriure aquest Acord.
4. El concert s'imputa a la partida econòmica 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per als anys 2020 i 2021.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte d'aquest Acord és la concertació d'un nombre màxim de 68 places de servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu a l'àmbit territorial de l'illa de Mallorca, amb l'entitat ASSOCIACIÓ GIRA-SOL, durant els mesos de vigència del concert. De les 68 places estimades per concertar, 36 són de baixa intensitat i 32 són d'alta intensitat.
2. Quantia i partida pressupostària
1. El preu màxim d'una plaça concertada del servei de suport a l'habitatge és el que es detalla a continuació segons la intensitat del servei. S'abonaran els imports següents per cada plaça concertada, inclosos tots els conceptes (IVA exclòs):
Servei de suport a l'habitatge de baixa intensitat: 1.013,50 €/mes (IVA exclòs).
Servei de suport a l'habitatge d'alta intensitat: 1.788,20 €/mes (IVA exclòs).
Aquest preu pot ser objecte de revisió d'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. L'import màxim del concert és de 1.124.500,80 € (exempt de l'IVA), corresponents als mesos de juliol de 2020 a juny de 2021, amb càrrec a les partides i les anualitats següents:
2020: 468.542,00 € corresponents als mesos de juliol a novembre de 2020, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per a l'any 2020.
2021: 655.958,80 € corresponents als mesos de desembre de 2020 a juny de 2021, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per a l'any 2021.
3. Si durant la vigència d'aquest Acord les necessitats reals de places són superiors a les estimades inicialment, i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es podrà ampliar el concert, mitjançant un ajust comptable, sense necessitat de modificar l'Acord d'acció concertada.
3. Persones usuàries del servei
1. Poden ser persones usuàries del servei de suport a l'habitatge les persones d'ambdós sexes, majors de 18 anys, amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental i necessitats de suport extens, limitat o intermitent, i amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %.
2. La designació de les persones usuàries, la sol·licitud de plaça, l'accés al servei i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei s'han de fer d'acord amb el Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.
4. Règim d'ocupació de places
1. S'entén per plaça ocupada l'assignada a una persona usuària i ocupada per ella segons el nivell d'intensitat que requereixi:
Nivell d'intensitat
Baixa (7 hores la setmana)
Alta (14 hores la setmana)
2. Correspon al personal tècnic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports determinar el nivell d'intensitat que correspon a cada persona sol·licitant segons la valoració de les seves necessitats de suport i del grau de discapacitat.
5. Facturació del servei
1. La facturació del servei s'ha de fer de la manera següent:
a) L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació de les places ocupades corresponent al mes anterior. A aquesta factura s'ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries, en suport paper i també mitjançant un arxiu informàtic, segons el model facilitat per la Conselleria.
b) La justificació ha de contenir els conceptes següents: DNI/NIE, nom de la persona usuària, nivell d'intensitat, grau de discapacitat, data d'ingrés, data de baixa (si s'escau), dies d'ocupació mensual i preu/plaça.
c) Les factures mensuals s'han de presentar durant el mes següent al període al qual correspon la liquidació.
2. Les factures han de ser conformades per la cap del Servei d'Atenció a la Discapacitat.
6. Pagament
El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà de la manera següent:
a) La Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei concertat. El pagament de la quantitat que correspongui s'efectuarà en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per persona usuària o per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.
c) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d) Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.
7. Auditories
L'entitat s'obliga a presentar, dins el tercer trimestre de cada any següent durant la vigència del concert, les auditories que preveu l'article 27.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
8. Durada del concert
1. El règim de concert s'iniciarà l'1 de juliol de 2020, o en la data que es formalitzi, i finalitzarà el 30 de juny de 2021.
2. En tot cas, el concert suposa el finançament de les places ja ultimades del servei de suport a l'habitatge a partir de l'1 de juliol de 2020 i fins a la data de la signatura de l'Acord que no s'han pogut deixar de prestar i que són l'objecte d'aquesta concertació.
9. Condicions tècniques d'execució del servei
L'entitat titular del servei del qual es concerten les places ha de complir, com a mínim, les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la consellera d'Afers Socials i Esports, que s'adjunta com a annex.
10. Sistema per a l'accés de les persones usuàries
1. S'aplica el procediment previst en el Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.
2. Correspon a la persona usuària o, si escau, al tutor o tutora o representant legal, presentar la sol·licitud de plaça al Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears.
3. L'aprovació o la denegació de l'accés al servei concertat de la persona usuària es formalitzarà mitjançant una resolució de l'òrgan competent.
4. En cas que no hi hagi disponibilitat de servei, la Conselleria d'Afers Socials i Esports habilitarà una llista d'espera i donarà a conèixer els criteris de prioritat amb què s'ordenin les sol·licituds.
5. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada li hagi estat notificada la resolució d'adjudicació de servei, haurà de realitzar la prestació efectiva del servei a la persona usuària, tot d'acord amb la resolució d'adjudicació de servei.
11. Cobertura del servei
1. Des de l'entrada en vigor d'aquest Acord, l'entitat responsable del servei de suport a l'habitatge per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental disposa de les places concertades segons el nivell d'intensitat que en són objecte per assignar-les de manera efectiva.
2. Mensualment, l'entitat ha d'informar la Direcció General d'Atenció a la Dependència de qualsevol incidència de les places concertades en el moment que es produeixin.
12. Inspecció i control
En qualsevol moment, la Direcció General d'Atenció a la Dependència pot inspeccionar el funcionament del servei concertat, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquest Acord, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris del servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu.
13. Causes de resolució
Són causes de resolució d'aquest Acord:
a) La desaparició de qualsevol de les condicions administratives o tècniques que en fonamenten l'establiment.
b) L'incompliment d'alguna de les estipulacions.
c) La negativa o obstrucció a la tasca inspectora de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
d) La resta de causes de resolució que estableix l'article 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
14. Sistema de penalitzacions
El sistema de penalitzacions és el que estableix el Plec general de condicions tècniques.
15. Garantia dels drets de la persona usuària i informació a la ciutadania dels seus drets i deures
L'entitat concertada ha de donar informació dels drets i deures de les persones usuàries i n'ha de garantir els drets, concretament:
Igualtat: s'ha de garantir que, en l'acció concertada, l'atenció a les persones usuàries es presta en plena igualtat amb les persones usuàries ateses directament per l'Administració pública.
Gratuïtat: no es pot cobrar cap quantitat suplementària a les persones usuàries.
Qualitat assistencial: és el principi que ha d'inspirar l'organització de l'acció concertada en tots els aspectes.
Participació: s'han d'establir mecanismes per a la implicació efectiva de les persones usuàries en la prestació i l'avaluació dels serveis, i tenir a disposició de les famílies de les persones usuàries els fulls de reclamació i donar resposta escrita a les queixes o suggeriments.
Així mateix, s'han de garantir la resta de drets que reconeix el capítol II («Drets i deures») de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
16. Normativa aplicable
En tot el que no estigui estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports d'11 de maig de 2020 per la qual es convoca l'acció concertada del servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2020-2021, així com tota la normativa relacionada; la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
17. Jurisdicció competent
Les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació, l'execució i, si escau, la resolució d'aquest Acord s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord en tres exemplars.
Palma, 1 de juliol de 2020
Per la Conselleria d'Afers Socials i Esports
Per l'entitat ASSOCIACIÓ GIRA-SOL