Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 7107
Reglament per a la correcta gestió dels moixos ferals al municipi d'Inca
Per l'Ajuntament en ple, a la seva sessió ordinària de dia 23 de juliol de 2020, es va aprovar definitivament la proposta per a l'aprovació del Reglament per a la correcta gestió dels moixos ferals al municipi d'Inca.
De conformitat amb el que disposa l'art. 102 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, es publica el present anunci amb el text íntegre, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears:
Reglament per a la correcta gestió dels moixos ferals al municipi d'Inca
Preàmbul
Aquest reglament neix de la necessitat de regular les colònies felines existents dins el municipi i per falta d'alguna normativa que les reguli en la seva totalitat. L'ordenança municipal per a la tinença responsable d'animals domèstics d'Inca contempla que el manteniment de les colònies de moixos es dugui a terme per l'Ajuntament o mitjançant persones voluntàries i associacions interessades, però no desenvolupa com s'ha de dur a terme aquest manteniment. Davant una situació real i cada vegada més visible, es fa necessari complementar l'ordenança municipal amb aquest reglament, que el que pretén no és més que marcar les pautes de control i gestió de les congregacions de moixos ferals, no especificades en l'actual ordenança. Aquest reglament doncs, és una ampliació de l'ordenança, i per tant queda emparat en el règim sancionador de la mateixa en els casos en què no quedin clarificat en aquest reglament.
Article 1
Objecte
El present Reglament té per objecte regular la correcta de gestió dels moixos ferals existents al municipi d'Inca, integrant la seva presència dins la ciutat de manera que convisquin en harmonia totes les parts involucrades.
El procediment de control poblacional dels moixos ferals es basarà en l'estratègia CER (Captura, Esterilització i Retorn) amb l'objectiu de controlar l'abast de la colònia. S'actuarà tant en terrenys públics com privats, prèvia autorització.
La gestió de les colònies es regirà per les normes indicades en el present Reglament.
Article 2
Autorització de les colònies
L'existència d'una colònia felina s'entendrà una vegada formalitzada la seva autorització per part de l'Ajuntament d'Inca. Per això és necessari que la persona o persones encarregades de la seva gestió es dirigeixin a l'Àrea de Medi Ambient sol·licitant la seva inclusió dins el registre municipal vigent.
Tot aquell ciutadà que dins la seva propietat trobi moixos ferals podrà acollir-se al programa CER comunicant-ho a l'Ajuntament directament o a les associacions i persones voluntàries que col·laboren amb l'Ajuntament. No podran acollir-se a aquest programa els moixos domesticats i amb propietari.
No seran autoritzades colònies felines dins espais protegits, sigui quin sigui el grau de protecció, així com espais on existeixi una fauna d'especial rellevància. Sí es podrà autoritzar si existeix una distància mínima de 500 m.
És necessari mantenir la informació actualitzada sobre cada colònia. Per tant, és obligació de cada responsable o responsables fer arribar a l'Ajuntament les dades actualitzades amb una periodicitat màxima de sis mesos.
En cas de produir-se un canvi de la persona responsable, aquest s'haurà de notificar de forma immediata a l'Ajuntament.
Article 3
Autorització dels gestors/ores i dels col·laboradors/ores
Per a cada colònia és necessari que hi hagi un mínim de dos gestors o gestores principals autoritzats, que seran els encarregats de l'alimentació i l'abeurament de la colònia. Per a la captura dels exemplars hi podrà haver més persones implicades, i seran considerades persones col·laboradores.
Els gestors o gestores rebran un distintiu que hauran de dur visible en el moment d'alimentar i abeurar la colònia (gestors /gestores). Aquest s'haurà de renovar cada dos anys. En cas d'existir canvis, aquests es comunicaran a l'Ajuntament en el moment de la renovació. Sols s'haurà de fer una comunicació immediata en cas que la persona autoritzada es doni de baixa o que els canvis de contacte impedeixin que se la localitzi en cas de necessitat.
Els cuidadors i/o cuidadores que sols es considerin col·laboradors també tendran un distintiu, que no s'haurà de renovar excepte que hi hagi un canvi en les dades de contacte o es doni de baixa.
L'Ajuntament es reserva el dret de retirar l'autorització a aquelles persones responsables que estigui comprovat que incompleixin el Reglament de bona gestió de les colònies felines o que hi duguin a terme males pràctiques i amb els veïns.
Article 4
Punts d'alimentació
Per a cada colònia, l'Ajuntament habilitarà un punt on poder dispensar el menjar i aigua, que haurà de ser controlat per les persones responsables de les colònies.
Queda totalment prohibit alimentar o abeurar els moixos fora d'aquests punts indicats. Altrament queda prohibit alimentar, de forma voluntària, altres animals.
En cas que els punts habilitats produeixin molèsties o no sigui apropiats, se'n podran habilitar d'altres, sempre amb el consentiment de l'Ajuntament. En cas de trobar-se dins una propietat particular, aquesta haurà d'estar-hi d'acord. L'Ajuntament arribarà a un acord amb la persona propietària per establir les condicions d'accés per tal de poder mantenir el punt d'alimentació.
Article 5
Alimentació
Per alimentar els exemplars de les colònies únicament es podrà dispensar pinso, queda prohibit posar menjar humit o restes domiciliàries. Únicament es podrà permetre l'ús de menjar humit en casos excepcionals sota causa motivada, i amb autorització prèvia del personal tècnic municipal. En cas de que els exemplars no s'hagin acabat el menjar humit, les sobres seran retirades per evitar la presència d'insectes i rosegadors, i evitar les males olors.
La quantia de pinso i la freqüència de la dispensació aniran en funció del nombre d'exemplars presents a la colònia i de la seva condició (juvenils, senils, etc.). Aquestes podran ser establertes per cada persona responsable de la colònia, sempre evitant un sobrant.
L'aigua que es dipositi per a l'abeurament s'haurà de renovar amb una freqüència menor als quatre dies per evitar la proliferació de moscards i per qüestions higienicosanitàries.
Article 6
Control dels exemplars
Les persones que gestionen cada colònia hauran de mantenir-les esterilitzades i higienitzades en la mesura possible, sempre comptant amb el suport o l'actuació d'un facultatiu/iva.
Els exemplars que estiguin ferits de mort o manifestin patologies incurables i que els comportin un patiment hauran de ser sacrificats sempre que el pronòstic clínic sigui irreversible, per evitar el seu sofriment.
Tots els membres de la colònia ja esterilitzats estaran marcats de forma visual i permanent per facilitar així la identificació de nous exemplars sense controlar.
Si es detecten exemplars que pel seu caràcter més sociable poden conviure en un habitatge, es promourà la seva adopció.
En funció de les característiques d'una colònia, l'Ajuntament podrà requerir que els nous exemplars que es detectin a una colònia hagin de ser reubicats després de la seva captura i esterilització.
Article 7
Convivència de la colònia amb l'entorn
Les colònies s'han de mantenir netes i ordenades par tal d'evitar problemes de brutícia i proliferació de rosegadors i insectes. Els recipients disposats per a l'alimentació dels animals s'han de mantenir nets i ordenats dins l'espai de la colònia. De la mateixa manera, si es col·loca un jaç perquè hi descansin els moixos, s'haurà de mantenir net, en un lloc poc visible i si és possible arrecerat de les inclemències climàtiques.
Les colònies felines han de poder existir en harmonia amb la vida de la ciutat. Per aquest motiu s'han d'evitar les molèsties als veïns. En cas de detectar-se'n, s'hauran de cercar mesures per evitar-les. Les mesures i alternatives proposades s'hauran de donar a conèixer a les persones responsables municipals.
En cas de persistència de les molèsties i de no donar amb la solució, s'hauran de prendre altres mesures, si és possible amb el consens de totes les parts involucrades.
Article 8
Cartelleria
Cada gestor o gestora de colònies felines podrà decidir si vol indicar mitjançant cartell informatiu la seva existència. En cas d'estar dins una propietat particular i voler anunciar-la, ha de comptar amb el consentiment del propietari/ària del solar, finca o terreny. Haurà de ser el propi voluntari o voluntària qui haurà de sol·licitar el permís a la propietat.
Article 9
Reubicació de les colònies
En principi les colònies felines es mantindran en el mateix lloc on s'han congregat, i s'evitarà, sempre que sigui possible, la reubicació.
Aquesta només es contemplarà quan els exemplars estiguin molt pròxims a zones de risc (parcs infantils, hospitals o centres de salut, centres educatius, residències, etc.), amb una avaluació tècnica prèvia, o quan la seva actual ubicació suposi un risc per als seus exemplars. En altres casos en què se sol·liciti de forma motivada s'estudiarà la possibilitat i sempre amb el consentiment de l'Ajuntament. Queda prohibit reubicar-les sense permís.
Article 10
Prohibicions
Les actuacions prohibides dins les colònies felines són:
Alimentar els exemplars de la colònia sense autorització.
Subministrar restes de menjar casolà o menjar humit, a excepció de situacions particulars amb autorització prèvia per part de l'Ajuntament.
Alimentar altres animals diferents dels moixos.
Alimentar els moixos en punts no autoritzats per l'Ajuntament.
Posar verí.
Abandonar i/o sostreure exemplars a les colònies.
Reubicar les colònies sense consulta prèvia i/o autorització de l'Ajuntament.
Mantenir les colònies en males condicions higienicosanitàries i desordenades.
No canviar l'aigua amb una freqüència inferior a quatre dies.
Article 11
Obligacions dels voluntàries i les voluntàries
Els voluntaris i les voluntàries encarregats de gestionar les colònies estan obligats a:
Sol·licitar per escrit l'autorització de la colònia.
Mantenir els exemplars esterilitzats, en bones condicions de salut, marcats i alimentats.
Realitzar les intervencions quirúrgiques i les vacunacions a una clínica veterinària o en unitat mòbil amb personal veterinari.
Mantenir la informació actualitzada. Cada sis mesos es passarà la informació actualitzada de cada colònia en la qual ha de constar com a mínim el nombre d'exemplars (cal especificar el sexe i els exemplars que estan esterilitzats o no), les esterilitzacions realitzades en aquell termini, possibles problemàtiques sorgides i altres observacions. S'hauran d'adjuntar fotos de la colònia per comprovar el seu bon estat.
Renovar l'autorització com a gestor o gestora de la colònia cada dos anys.
Informar dels canvis soferts relatius a les dades de contacte dels i les responsables de la colònia.
Informar immediatament de possibles incidents greus ocorreguts.
Mantenir les colònies en bon estat, tant d'higiene com d'ordre.
Donar en adopció aquells exemplars que pel seu caràcter més sociable puguin conviure en un habitatge.
Informar l'Ajuntament de qualsevol proposta de canvi (punt d'alimentació, reubicació o altres).
Article 12
Deures de l'Ajuntament
L'Ajuntament haurà de vetllar per l'harmonia entre totes les parts implicades. En cas d'existir queixes o conflictes amb els habitatges dels voltants, l'Ajuntament podrà prendre part en les decisions finals. En tot cas, haurà d'estar informat de les actuacions que es van duent a terme.
L'Ajuntament tendrà autoritat per visitar en qualsevol moment les colònies i, si és necessari, proposar modificacions en les mesures de gestió.
El personal municipal crearà una base de dades en què s'incloguin, com a mínim, les colònies autoritzades, les persones responsables i altres membres d'aquesta, el nombre d'exemplars en el moment de cada revisió i les possibles incidències ocorregudes. Aquesta informació sols serà tractada pel personal municipal, i només es faran públiques les estadístiques generals, no el detall de cada colònia.
L'Ajuntament col·laborarà en la mesura possible en les gestions de les colònies felines. Proporcionarà, a aquells que ho sol·licitin, els cartells informatius sobre la colònia autoritzada. A més, farà difusió de l'existència de les colònies felines com a part integrada en la vida de la ciutat i del seu funcionament.
L'Ajuntament recolzarà les feines de les persones voluntàries, i es compromet a sol·licitar les ajudes que en matèria de gestió puguin afavorir a les colònies felines. En cas d'existir la possibilitat, destinarà pressupost municipal a la gestió de les colònies.
Article 13
Tipificació de les infraccions
Les infraccions d'aquest reglament es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 14
Infraccions lleus
Seran considerades infraccions lleus:
Actuar en colònies de les que no s'hagi sol·licitat l'autorització pertinent.
L'actuació en una colònia d'una persona no autoritzada.
Alimentar als exemplars de la colònia en un punt diferent a l'autoritzat per a tal fi.
Alimentar de forma involuntària a altres animals que no siguin moixos.
Reubicar una colònia sense autorització prèvia ni justificació.
Qualsevol altre fet que no hagi estat classificat com a greu o molt greu, i sempre que no impliqui cap sofriment animal.
Article 15
Infraccions greus
Seran considerades infraccions greus:
L'actuació en una colònia d'una persona no autoritzada, quan això suposi un risc als exemplars que hi conviuen.
Alimentar als exemplars de la colònia amb menjar humit sense autorització per part de l'Ajuntament; o amb restes de menjar casolà.
Mantenir les colònies en males condicions higiènicosanitàries o en desordre.
Alimentar de forma voluntària a altres animals diferents als moixos.
Reincidir en una infracció lleu.
Article 16
Infraccions molt greus
Seran considerades infraccions molt greus:
Posar verí, ja sigui de forma intencionada cap als moixos o no, a les colònies o les immediacions, que puguin produir la intoxicació i/o mort dels animals.
Abandonar o sostreure exemplars de les colònies.
El maltractament als exemplars de les colònies.
Reincidir en una infracció greu.
Article 17
Sancions i quanties
Les infraccions que han estat tipificades com a lleus seran sancionades amb multes d'entre 30 i 300 euros.
Les infraccions que han estat tipificades com a greus seran sancionades amb multes d'entre 300,01 i 1.000 euros.
Les infraccions que han estat tipificades com a molt greus seran sancionades amb multes de 1.000,01 a 3.000 euros.
Article 18
Òrgan competent per la imposició de sancions i procediment.
De conformitat amb el que disposa l'art. 21.1 lletra n) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, la competència per la imposició de sancions correspondrà al Batle/Batlessa de l'Ajuntament. El procediment a seguir serà el previst en el Decret 14/1994, de 10 de febrer, mitjançant el qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, en tot el que no s'oposi, i respectant els principis i tràmits prevists per l'exercici de la potestat sancionadora, a les lleis 39/2015, de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú i la Llei 40/2015, de la Llei de Règim Jurídic del Sector Públic.
Article 19
Termini de presentació de sol·licituds d'autorització
El temps màxim per sol·licitar l'autorització de les colònies i dels seus cuidadors i cuidadores serà de tres mesos a comptar des de l'entrada en vigor del present Reglament. Mentre l'Ajuntament comprova i tramita les autoritzacions pertinents, els gestors o gestores de les colònies hauran de seguir les obligacions ja vigents en el present document i podran seguir alimentant els exemplars de cada una d'elles.
Disposició Final
De conformitat amb el que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el present Reglament entrarà en vigor, una vegada aprovat definitivament, quant s'hagi ºpublicat íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini fixat en l'article 113 de la referida Llei 20/2006.
Inca, 31 de juliol de 2020
El batle-president
Virgilio Moreno Sarrió