Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE SOSTENIBILITAT I MEDI AMBIENT

Núm. 7044
Acord del Ple del Consell Insular de Mallorca mitjançant el qual s'aprova amb caràcter definitiu l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió de residus sòlids urbans de l'illa de Mallorca i determinació de les tarifes aplicables

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca celebrat el dia 30 de juliol de 2020 va aprovar amb caràcter definitiu l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió dels residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei de gestió de residus urbans de l'illa de Mallorca, així com les tarifes aplicables que s'incorporen al propi text de l'ordenança.

La qual cosa es fa pública als efectes establerts a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la seva entrada en vigor serà als quinze dies hàbils des de la publicació del present edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

La part resolutiva de l'acord es la següent:

Primer.- Desestimar d'acord amb l'informe jurídic transcrit les al·legacions formulades per part de TIRME SA, en data 19 de juny de 2020, RGE número 17447 relatives a:

  1. Els defectes formals i de procediment.

  2. Les incongruències en els informes que serviren de motivació de l'acord d'aprovació inicial per a les tarifes 2020 adoptat pel Ple del Consell de Mallorca de dia 13 de febrer de 2020.

  3. La manca de motivació de la bonificació del 70% aplicada als usuaris de la tarifa de DOA.

Segon.- Estimar l'al·legació presentada per part de TIRME SA, en data 19 de juny de 2020, RGE número 17447 relativa a l'article 7.8 de l'ordenança reguladora.

Tercer.- Inadmetre la sol·licitud d'acumul·lació de l'expedient per a l'aprovació de tarifes 2020 amb la tramitació de l'expedient d'equilibri econòmic i financer derivat dels danys al·legats per part de la concessionària pels imports no satisfets en concepte de fangs retroactius establerts a la tarifa de l'exercici 2014.

Quart.- Inadmetre la sol·licitud de pròrroga de la tarifa aprovada per l'exercici 2018 fins l'aprovació de la tarifa 2021.

Cinquè.- Aprovar amb caràcter definitiu la revisió de la tarifa RSU per l'exercici 2020 per un import de 111,20€/tona (IVA de 11.23€ exclòs).

Sisè.- Aprovar la revisió ordinària de la tarifa específica pel tractament dels llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals per a l'any 2020 per import de 109,54€/tona (IVA de 10,95€ exclòs).

Setè.- Aprovar la revisió extraordinària de la tarifa específica pel tractament dels llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals per l'exercici 2020 que suposa la minoració de 21,31€/tona (IVA d'2,13€ exclòs), per variació en la gestió dels costos prefixats per a l'explotació de les distintes instal·lacions, en base al punt vuitè de l'Estudi Econòmic Financer annex a la modificació del contracte de 21 de maig de 1992 amb TIRME, SA, relatiu al servei de gestió de residus urbans de Mallorca (Acord de Ple de 9 de maig de 2013).

Vuitè. En conseqüència dels dos punts anteriors, aprovar amb caràcter definitiu la tarifa específica pel tractament dels llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals per a l'any 2020 per import de 88,23€/tona (IVA de 8,82€ exclòs).

Novè. Aprovar amb caràcter definitiu la revisió de la tarifa específica pel tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, i també de la indústria càrnia en general per a l'any 2020 per import de 102,45 €/tona (IVA de 10,24€ exclòs), que els usuaris del servei públic han d'abonar a l'empresa concessionària la qual, en tot moment, haurà de mantenir vigent l'autorització administrativa per realitzar el tractament.

Desè.- Aprovar una bonificació del 60% sobre la tarifa general en aplicació del que preveu l'article 17.4 de la Llei 13/2012, resultant una tarifa específica bonificada per import de 35,73€/tona (IVA de 3,57 exclòs).

Onzè.- Advertir que en cap cas, l'aplicació de la bonificació anterior podrà suposar un increment de la tarifa general aplicable al servei de gestió dels residus urbans  de Mallorca.

Dotzè.- Aprovar amb caràcter definitiu les tarifes per a la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic obligatori i insularitzat de gestió de residus urbans  de l'illa de Mallorca.

Tretzè. Aprovar amb caràcter definitiu l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic obligatori i insularitzat de gestió de residus urbans  de l'illa de Mallorca amb el tenor literal que s'expressa a l'annex d'aquet Acord.

Catorzè.- Publicar el present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears juntament amb el text annex de l'ordenança reguladora.

Quinzè.- Notificar el present acord a TIRME SA, en qualitat d'empresa concessionària del servei públic insularitzat.

Setzè.- Notificar el present acord a tots els ajuntaments de l'illa de Mallorca així com als productors de llots pel seu coneixement i efectes.

  

TEXT ANNEX

<<ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI DEL SERVEI DE GESTIÓ DELS RESIDUS NO PERILLOSOS DE TRACTAMENT OBLIGATORI DINS EL SERVEI DE GESTIÓ DE RESIDUS URBANS  DE L'ILLA DE MALLORCA

Exposició de motius

La prestació del servei de tractament de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  inclosos en el Pla Director Sectorial de residus no perillosos de Mallorca (articles 2.3 i 2.4), aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca, en sessió de 9 de maig de 2019 (BOIB núm. 81, de 18 de juny de 2019), correspon al Consell Insular de Mallorca amb caràcter públic obligatori i insularitzat, i es du a terme mitjançant un contracte de gestió de serveis públics en la modalitat de concessió, el qual fou subscrit el 21 de maig de 1992 i posteriorment modificat en dates 16 de febrer de 2001, 2 d'abril de 2007 , 9 de maig de 2013 i 13 de desembre de 2018.

La contraprestació per la prestació del servei públic de tractament de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  i assimilables consisteix en les tarifes que paguen els usuaris i usuàries del servei a l'empresa concessionària les quals s'aproven d'acord amb allò que estableixen  les clàusules per les quals es regeix el contracte de concessió del servei públic obligatori insularitzat.

La regulació de la citada contraprestació ha d'adaptar-se a les modificacions normatives derivades de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del servei públic, la qual dóna una nova redacció a la Disposició Addicional 1ª de la Llei 58/2013, de 17 de desembre, general tributària, afegeix un nou apartat 6 a l'article 20 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat mitjançant Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i afegeix un nou apartat c) a l'article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, del règim jurídic de les taxes i preus públics.

En virtut de la citada normativa la contraprestació econòmica per la prestació del servei públic de tractament de residus es configura com una prestació patrimonial de caràcter públic no tributari la qual, a més de calcular-se d'acord amb les clàusules que regeixen el contracte, s'ha de regular mitjançant ordenança.

Article 1. Fonament, naturalesa i àmbit d'aplicació

1.- D'acord amb el previst a l'article 20.6 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en virtut d'allò que preveu el pacte núm. 5 de la modificació del contracte de data 21 de maig de 1992 amb TIRME, SA, relatiu al servei de gestió de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  de Mallorca, acordat pel Ple del Consell de Mallorca el 9 de maig de 2013, i d'acord amb els articles 17 i 18 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, el Consell de Mallorca estableix les tarifes per la prestació patrimonial del servei de tractament dels residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans de l'illa de Mallorca, que es regiran per la present ordenança.

2.- L'àmbit d'aplicació és l'illa de Mallorca.

 

Article 2. Objecte

1.- Constitueix l'objecte de la present ordenança regular les tarifes a satisfer per la contraprestació per la prestació del servei públic obligatori i insularitzat de gestió dels residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  . S'entén pel servei públic de gestió dels residus urbans  de Mallorca la recepció dels residus no perillosos en les estacions de transferència o directament a les plantes de tractament, el transport des de dites estacions a les plantes de tractament i els tractaments corresponents, així com la informació, vigilància i controls necessaris per a una gestió ambientalment correcta i adequada a la legislació vigent en cada moment.

2. L'import de cadascuna de les tres tarifes (RSU, tractament de llots i tractament de deixalles d'origen animal) serà  únic independentment  de la distància entre el centre productor i els centres de tractament.

Article 3. Usuaris i usuàries del servei

Són usuaris i usuàries del servei els municipis i mancomunitats de l'illa de Mallorca, els productors i de llots, els escorxadors  i altres usuaris i usuàries que es beneficiïn de la prestació del servei.

Article 4. Naixement de l'obligació i obligats i obligades al pagament

1. El naixement de l'obligació de pagament es produirà simultàniament a la prestació del servei o realització de l'activitat. S'entendrà que el servei es presta en el moment de la recepció dels residus no perillosos a les estacions de transferència o a les plantes de tractament:

a) En el cas de la tarifa per la prestació del servei de tractament de restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent els MER, i també la indústria càrnia en general es considerarà que el servei es presta en el moment de la recepció d'aquesta fracció a les instal·lacions del servei públic.

b) En el cas de la tarifa per la prestació del servei de tractament de prestació del servei de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals es considerarà que el servei es presta en el moment de la recepció d'aquesta fracció a les instal·lacions del servei públic.

c) En el cas de la tarifa per la prestació del servei de tractament de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  es considerarà que el servei es presta en el moment de la recepció de la fracció rebuig, assimilable o altres per al seu tractament final mitjançant la valorització energètica o disposició i que no formin part de les fraccions esmentades als dos apartats anteriors (a i b).

2. D'acord amb l'establert  a l'article 3, estan obligats al pagament de les tarifes els usuaris i usuàries que es beneficien de la prestació del servei.

Article 5. Quantificació de les tarifes

  1. La tarifa per la prestació del servei de tractament d'RSU  és de 111,20 euros/tona, IVA no inclòs.

  2. La tarifa per la prestació dels servei de tractament de restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent els MER, i també la indústria càrnia en general és de 35,73 euros/tona, IVA no inclòs.

  3. La tarifa per la prestació del servei de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals és de 88,23 euros/tona, IVA no inclòs.

Article 6. Exempcions i bonificacions

  1. No es concediran més exempcions o bonificacions que les expressament previstes en les lleis i derivades de l'aplicació dels tractats internacionals.

  2. D'acord amb l'article 17.4 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, en el cas d'instal·lacions públiques de tractament conjunt amb altres tipus de residus, el preu aplicable al tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, com també de la indústria càrnia en general, ha de ser específic i reduït, i s'ha d'aplicar una bonificació de fins al 70% del preu general per als altres residus. Es preveu una bonificació del 60% per a l'exercici 2020. 

Article 7. Facturació i cobrament

1. La facturació de les tarifes la realitzarà l'empresa concessionària del servei públic obligatori i insularitzat de gestió de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  de l'illa de Mallorca.

2. La facturació serà mensual.

3. Les factures es remetran als usuaris que siguin Administració pública a través de la plataforma telemàtica FACE (Punt General d'Entrada de Factures Electròniques de l'Administració General de l'Estat). A la resta d'usuaris i usuàries se'ls remetrà la factura per correu ordinari.

4- Sobre l'import dels serveis facturats es repercutirà l'IVA, així com aquells altres tributs que en el seu cas corresponguin.

5. El cobrament de les factures el realitzarà l'empresa concessionària del servei públic de gestió de residus no perillosos inclosos dins del servei insularitzat del servei de gestió de residus urbans  de l'illa de Mallorca.

6. Les factures han de ser abonades pels usuaris que ostentin la condició d'Administracions Públiques en un termini de 30 dies naturals i per la resta d'usuaris i usuàries en un termini de 60 dies naturals. En ambdós casos aquest termini de pagament començarà a comptar des de la data de la notificació de la factura.

7. En el supòsit que les factures no siguin satisfetes en els terminis establerts es meritaran els interessos moratoris legalment previstos.

8. L'impagament de les factures donarà lloc a la seva reclamació per la via jurisdiccional civil..

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà en vigor als quinze dies de publicar-se íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears  i romandrà en vigor fins que es modifiqui o derogui expressament>>.

En contra del present acord es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de 2 mesos comptadors des de la seva notificació i/o publicació del text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Tot això d'acord disposa l'article 10.1.b) de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

  

Palma, 31 de juliol de 2020

El secretari general per substitució

Antoni Benlloch Ramada