Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

Núm. 7000
Encomana Gestió del servei de comptabilitat energètica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament en Ple, en sessió celebrada dia 30-07-2020, va aprovar encomanar a la Mancomunitat des Raiguer la gestió del servei de comptabilitat energètica en els termes següents:

“Proposta d'acord de Ple per l'aprovació de l'encomana de gestió a la Mancomunitat des Raiguer del servei de comptabilitat energètica

FETS

1. L'Ajuntament de Santa Maria del Camí necessita la contractació dels serveis de manteniment d'un software de gestió de l'energia amb la finalitat d'optimitzar el consum energètic dels equipaments municipals, és a dir, d'un sistema de compatibilitat.

2. El sistema de comptabilitat es basa en la implantació d'un sistema de control integrat que permeti analitzar, gestionar i reportar informació del consum energètic de forma instantània i regular i així permetre actuar de forma directa sobre les variables causants de l'increment innecessari del consum energètic.

3. Amb la introducció de les dades de facturació es revisa de forma automàtica un conjunt de paràmetres de seguiment: en cas de sobrepassar els rangs preestablerts o de no coincidir amb la programació de correcte funcionament, es genera l'alarma corresponent. Mitjançant les alarmes és possible identificar anomalies en el consum energètic, i d'aquesta manera facilita la ràpida actuació per tal de corregir-les.

4. S'ha de tenir en compte a més, que la majoria dels Ajuntaments de la Mancomunitat són beneficiaris de les subvencions PAESC-PAES i que la implantació i manteniment d'aquest sistema de comptabilitat energètica es troba dins de l'àmbit de les actuacions subvencionables.

5. La persona encarregada de controlar tot aquest sistema ha de ser el/la gestor/gestora energètic.

Aprofitant que el gestor energètic municipal d'aquest Ajuntament i de la resta dels municipis del Raiguer és una tècnica de Medi Ambient de la Mancomunitat des Raiguer, té sentit que aquest servei municipal es gestioni de forma mancomunada únicament pel temps que duri la contracta, i així assegurar un mateix software a tots els Ajuntaments i una major capacitat per part del gestor energètic de complir amb les seves funcions.

Finalment, cal recalcar l'actual situació que viu aquest Ajuntament de manca de mitjans personals impedeix assumir la totalitat de les competències en matèria de gestió i comptabilitat energètica, però sobretot la major eficiència i rendibilitat que suposaria la gestió mancomunada del servei, en base al següent estudi realitza i els càlculs estimats:

- A la Mancomunitat des Raiguer existeixen 9 municipis que requereixen la contractació d'aquests serveis. Si cada municipi gestiona el servei pel seu compte, això implica una inversió de temps considerable per a:

 

a) La confecció dels plecs de prescripció tècniques i els plecs de clàusules administratives .

b) Hores de treball invertides en la navegació per la Plataforma de Contractació del Sector Públic per a cada un dels Ajuntaments.

c) Muntatge de l'expedient de contractació, organització de les Meses de Contractació, elaborar requeriments i notificacions, adjudicació del contracte.

d) Formalització del contracte.

e) Nomenament d'un responsable del contracte encarregat de la vigilància del correcte compliment i execució del contracte de conformitat amb allò pactat per les parts.

f) Custodiar la garantia.

g) Compatibilitat i fiscalització de l'expedient.

 

- Està clar doncs que, si totes aquestes accions sumen un temps aproximat de 50 hores per a cada Ajuntament i ho multiplicam pels 9 municipis interessats del Raiguer, el total d'hores de treball són 450 hores.

- Aquest nombre d'hores resulta excessiu i previsiblement evitable, tenint  en compte que, amb l'encomana de gestió s'estalviaria la repetició de la mateixa feina per a cada entitat i amb únicament 50 hores s'obtindria la licitació pretesa per a cada un dels municipis interessats.

6. La manera, doncs, més eficient de donar resposta tant temporal com econòmica a aquesta necessitat, és l'encomana de gestió a la Mancomunitat des Raiguer del servei esmentat, la vigència de la qual tindrà la mateixa vigència que la duració del contracte.

FONAMENTS DE DRET

- Art. 8 i 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic: Segons l'article 11 LRJSP, la realització d'activitats de caràcter material o tècnic de la competència dels òrgans administratius o de les Entitats de Dret Públic podrà ser encomanada a altres òrgans o Entitats de Dret Públic de la mateixa o de diferent Administració, sempre que entre les seves competències estiguin aquestes activitats, per raons d'eficàcia o quan no es posseeixin els mitjans tècnics idonis per al seu acompliment.

D'altra banda, l'encàrrec de gestió no suposa cessió de la titularitat de la competència ni dels elements substantius del seu exercici, sent responsabilitat de l'òrgan o Entitat encomanant dictar quants actes o resolucions de caràcter jurídic donin suport o en els quals s'integri la concreta activitat material objecte d'encomana.

- Art. 6.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014: Els encàrrecs de gestió no podran tenir per objecte prestacions pròpies dels contractes regulats en la legislació de contractes del sector públic.

- Art. 8.1 B) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

- DA 1ª de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals: En tot cas, l'Entitat o òrgan encomanat tindrà la condició d'encarregat del tractament de les dades de caràcter personal als quals pogués tenir accés en execució de l'encomana de gestió, sent-li aplicable el que es disposa en la normativa de protecció de dades de caràcter personal.

Per tot l'anterior, s'eleva al Ple d'aquest Ajuntament la següent proposta d'acord:

1. Aprovar l'encomana de gestió a la Mancomunitat des Raiguer del servei d'implementació d'un sistema de comptabilitat energètica únicament durant el temps que duri la contracta.

2. Habilitar el batle president d'aquesta Corporació o el representant en qui aquest delegui davant la Mancomunitat des Raiguer, per a signar el conveni que ha d'estar necessàriament vinculat en aquesta encomana de gestió.

3. Publicar el present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears per al seu coneixement general.

4. Notificat l'acord a l'òrgan encomanat a l'efecte oportú”.

La qual cosa es fa pública en compliment de l'art. 11 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic.

 

Santa Maria del Camí, 31 de juliol de 2020

El batle-president Nicolau Canyelles Parets