Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CONSELL

Núm. 6992
Aprovació definitiva del reglament sobre l’ús de les instal·lacions i serveis esportius municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d'informació pública de l'acord del Ple de l'Ajuntament de 26 de maig de 2020, pel qual s'aprovà inicialment el reglament sobre l'ús de les instal·lacions i serveis esportius municipals, l'Institut Balear de la Dona va presentar un informe sobre suggeriments el Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de 30 de juliol de 2020 va acordar estimar els suggeriments presentats i aprovar definitivament el reglament sobre l'ús de les instal·lacions i serveis esportius municipals, conforme allò que disposa l'article 49.c de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim local, l'art. 102, apartat d) de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril i article 103.1 Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre es publica el text íntegre dc l'ordenança.

REGLAMENT SOBRE L'ÚS DE LES INSTAL·LACIONS I SERVEIS ESPORTIUS MUNICIPALS

La pràctica esportiva s'ha revelat com un dels instruments més adequats per a propiciar la millora de la salut de la població. L'esport ofereix multitud de possibilitats com a vehicle de formació de les persones i com a transmissor de valors, per tal de superar prejudicis i estereotips que impedeixen a les dones i als homes desenvolupar-se segons les seves expectatives personals i el seu potencial individual. Conscient dels beneficiosos efectes que sobre la salut i qualitat de vida de la població produeix l'activitat física, l'Ajuntament de Consell ha fet un esforç important per dotar al municipi d'aquestes infraestructures.

La formació i la cultura física de la ciutadania, cada vegada major, ha generat un increment notable de la demanda de serveis i infraestructures esportives de qualitat en el municipi, motiu pel qual la política esportiva es dirigeix, entre altres objectius, cap a la construcció de nous equipaments esportius i l'increment de l'oferta de serveis d'activitat física i esportiva a fi de fer front a la creixent demanda dels ciutadans i ciutadanes i ha posat en relleu la necessitat de procedir a la regulació de l'ús i funcionament d'aquestes instal·lacions, que ha de complir amb els objectius que es proposa aquest Ajuntament, com són promoure la pràctica esportiva individual i saludable entre la població, sense distinció d'edats, apropar la mateixa a la població escolar i els més grans, integrar la perspectiva de gènere per garantir la plena igualtat d'accés, participació i representació de les dones, de totes les edats i condició, en tots els àmbits i a tots els nivells de la pràctica esportiva, promoure l'aprenentatge de l'esport i fomentar el vessant competitiu en les seves diferents especialitats.

Per part seva, l'article 25.2.m) de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local, assenyala que els municipis exerciran en tot cas competències en matèria d'activitats o instal·lacions esportives i ocupació del temps lliure.

Amb aquest objectiu es procedeix a l'aprovació de la normativa per a la utilització de les instal·lacions esportives de referència.

Disposicions generals

Article 1. Objecte

El present Reglament té per objecte regular la utilització de les instal·lacions esportives municipals ja siguin gestionades pel propi Ajuntament o per entitat autoritzada en virtut d'acord adoptat pels seus òrgans de govern.

Article 2. Definicions

1. Instal·lacions esportives municipals

Són aquelles edificacions o immobles, camps, dependències o espais, de qualsevol característica, a l'aire lliure o cobertes, tancades o obertes, destinades a la pràctica de l'esport i l'activitat física, incloent les zones d'equipament, complementàries o funcionalment necessàries per al desenvolupament de l'activitat esportiva, de titularitat de l'Ajuntament de Consell o cedides al mateix per qualsevol títol jurídic.

Tenen la consideració d'instal·lacions esportives municipals d'accés lliure, aquelles l'entrada de les quals no estigui sotmesa a condició, no exigint-se pel seu ús el pagament de taxa, preu públic o tarifa.

2. Persones usuàries

A l'efecte d'aquest Reglament es consideren persones usuàries:

a) Les que, de manera individual o col·lectiva, utilitzen les instal·lacions esportives municipals.

b) Alumnat d'activitats esportives programades o de les classes o escoles esportives.

c) Titulars d'una reserva de temporada d'unitats o espais esportius.

d) Participants en activitats de competició esportiva.

e) Persones acompanyants i públic.

3. Títol d'ús

És el document que permet accedir a la instal·lació o activitat, acreditatiu de l'abonament de la taxa, preu públic o tarifa que correspongui, en el seu cas de les reserves de temporada dels articles 17 i 18.

4. Objectius

L'Ajuntament de Consell persegueix, en la gestió de les instal·lacions, els següents objectius:

a) Promoure l'accés de la ciutadania, sense cap tipus de discriminació ni límit d'edat, a la pràctica esportiva, conscient que aquesta activitat comporta beneficiosos efectes sobre la salut i l'ocupació del temps lliure.

b) Apropar l'activitat esportiva a la població escolar del municipi a través de diferents programes esportius. Aquests programes escolars promouran la lluita contra els estereotips i rols sexistes dins l'esport i fomentaran la pràctica de l'esport tradicionalment associat a cada sexe, per a tots els infants.

c) Promoure cursos de diferents nivells a fi de propiciar l'ensenyament de les diferents activitats esportives entre la població.

Accés a les Instal·lacions

Article 3.- Ús de les instal·lacions

1. Podran utilitzar les instal·lacions esportives municipals les persones que estiguin en possessió del títol d'ús, en el seu cas.

2. Amb caràcter general, podran utilitzar les instal·lacions esportives municipals, en ús lliure, les persones majors de catorze anys, devent en el cas dels infants menors de catorze anys, anar acompanyats d'una persona major d'edat degudament identificada, sense perjudici de les normes específiques recollides en el present Reglament.

3. Per raons d'aforament es podrà limitar l'accés de les persones usuàries, tenint preferència en les competicions i esdeveniments esportius els i les acompanyants dels i les esportistes.

4. En els supòsits de realització de competicions correspondrà a l'organització de les mateixes el control de l'ordre en el recinte, tant a la zona de joc, com vestuaris i la graderia, responsabilitzant-se del adequat ús de les instal·lacions.

5. La determinació de l'horari general i dels usos de les instal·lacions esportives correspondrà a l'Ajuntament de Consell.

6. En la determinació de l'horari es tindrà en compte l'interès general, propiciant una amplitud en el mateix que permeti albergar el major nombre de persones usuàries. Tenint en compte la conciliació de la vida familiar i esportiva i que l'activitat esportiva es realitza normalment dins l'anomenat temps de lleure, s'establiran horaris que afavoreixin la participació de les dones per les diferents activitats, ja que elles dediquen més temps a la realització de les tasques domèstiques i de cura de les persones dependents, la qual cosa provoca que tenguin menys temps lliure i dificulta la pràctica de l'esport. Els usos que es determinin, en funció de la demanda existent, figuraran en un quadrant ubicat en un lloc perfectament visible, a la zona d'accés a la instal·lació

7. Els quadrants d'utilització reflectiran els usos reals de les instal·lacions, podent-se procedir a la seva modificació quan raons d'interès públic així ho aconsellin.

8. L'Ajuntament de Consell, o si escau l'empresa concessionària del servei, anunciarà oportunament els tancaments de les instal·lacions, per motius de neteja, realització de tasques de manteniment i altres causes.

 

Article 4. Drets de les persones usuàries

Són drets de les persones usuàries:

a)Tenir accés a la següent informació sobre els serveis esportius:

1r. L'oferta de serveis i la seva forma d'accés.

2n. Les instal·lacions i els equipaments disponibles.

3r. Els horaris de prestació del servei.

4t. La llista de les taxes, preus públics o tarifes vigents.

5è. La suspensió de serveis o qualsevol incidència que es produeixi.

b) Disposar d'instal·lacions i equipaments esportius en bones condicions d'ús i accessibles a persones amb alguna discapacitat.

c) Conèixer la identitat del personal sota la responsabilitat del qual es presta el servei i ser atesos amb respecte i cortesia per part del personal que el presta.

d) Rebre el servei per personal amb la qualificació adequada.

e) Formular qualsevol suggeriment, reclamació o queixa i ser contestat en el termini establert.

f) Exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició respecte a les seves dades personals, segons el que s'estableix en la normativa de protecció de dades de caràcter personal.

g) Utilitzar les instal·lacions en les condicions que garanteixin la protecció de la seva salut i seguretat, conforme a la normativa reguladora.

h) Exigir el compliment del present Reglament per mitjà del personal i dels i les responsables de la gestió dels centres.

i) La devolució de la taxa, preu públic o tarifa abonada, en cas d'incompliment dels serveis, en els supòsits i en els termes previstos en el seu acord regulador.

Article 5. Deures de les persones usuàries de les instal·lacions esportives municipals

Són deures de les persones usuàries de les instal·lacions esportives municipals:

a) Abonar la taxa, preu públic o tarifa que correspongui, en el seu cas, conservar els títols d'ús dels diversos serveis durant el seu període de validesa i acreditar-se a requeriment del personal de la instal·lació.

b) Fer adequat ús de les instal·lacions esportives municipals, amb la indumentària apropiada i respectant la normativa específica en cada cas.

c) Respectar el material i els equipaments esportius de les instal·lacions esportives municipals i altres dependències, col·laborant en el seu manteniment.

d) Respectar els horaris i funcionament dels serveis esportius, atenent en qualsevol cas a les indicacions del personal de les instal·lacions esportives municipals.

e) Mantenir sempre una actitud correcta i de respecte cap a les altres persones usuàries i personal dels serveis esportius.

f) Complir el que s'estableix en la normativa vigent i, especialment, el relatiu al consum de tabac, alcohol i substàncies estupefaents.

g) No accedir als recintes esportius amb recipients o envasos de vidre, metall o qualsevol altre material que no sigui de paper o plàstic.

h) Complir i respectar les normes generals contingudes en aquest Reglament i les instruccions específiques d'ús dels diferents espais esportius de cada centre.

i) Els acompanyants, públic i altres persones que no estiguin fent ús de les instal·lacions hauran de romandre fora de les pistes i terrenys de joc..

Article 6. Pràctiques prohibides per les persones usuàries

1. Està prohibit:

a) Impedir o obstruir el normal funcionament de la instal·lació esportiva municipal.

b) Utilitzar les instal·lacions esportives municipals o qualsevol dels seus elements per a un ús diferent d'aquell per al qual estan concebuts.

c) Realitzar qualsevol tipus d'actes que puguin ocasionar danys a les instal·lacions esportives municipals o a qualsevol dels seus elements.

d) Impedir l'ús de la instal·lació esportiva municipal o de qualsevol dels seus elements a altres persones usuàries.

e) Accedir amb animals a les instal·lacions, excepte en els casos previstos legalment.

f) Accedir a les instal·lacions amb vehicles de qualsevol índole, excepte quan disposin de l'espai habilitat per a això, pel temps limitat a la durada de l'activitat i previ pagament, en el seu cas, del preu públic corresponent.

g) Impartir classes sense autorització.

h) Realitzar qualsevol activitat econòmica lucrativa.

i) Introduir taules, cadires, ombrel·les, gandules i qualsevol altre mobiliari.

j) Practicar jocs amb o sense elements, excepte en les zones habilitades per a això.

k) Utilitzar reproductors de música sense auriculars.

l) Llançar substàncies i residus o qualsevol tipus de desaprofitament fora dels recipients destinats a tal fi.

m) Introduir objectes en l'aigua, excepte en els supòsits previstos en aquesta norma.

n) Menjar fora de les zones habilitades per a això.

l) Introduir o exhibir pancartes, símbols, emblemes o llegendes que, pel seu contingut o per les circumstàncies en les quals s'exhibeixin o utilitzin pugui ser considerat com un acte que inciti o fomenti els comportaments violents, xenòfobs, racistes, o com un acte de manifest menyspreu als participants en l'activitat esportiva.

o) Introduir armes, bengales, petards explosius o qualsevol producte inflamable, fumigen o corrosiu.

p) Encendre foc.

q) Realitzar reportatges fotogràfics o de vídeo, sense autorització expressa.

r) Subarrendar, cedir o prestar el dret d'ús dels espais esportius amb reserva a terceres persones o entitats sense autorització expressa.

s) No es permet l'ús del dispositius mòbil o que permetin la gravació d'imatges a la zona de vestuaris, amb l'objectiu de protegir la intimitat de les persones.

2. Tota persona que accedeixi a les instal·lacions esportives patint malaltia infectocontagiosa transmissible per contacte físic o via aeròbica sense el coneixement o l'autorització prèvia dels serveis mèdics competents serà responsable de les conseqüències derivades d'aquesta conducta.

3. L'Ajuntament de Consell o l'entitat que gestioni el servei no serà responsable:

a) De les lesions que pugui sofrir l'usuari tret que siguin conseqüència d'un mal estat de la instal·lació o dels seus equipaments.

b) Dels danys derivats de l'incompliment del present Reglament o del mal ús de les instal·lacions o equipaments.

Article 7. Pèrdua de la condició de persona usuària

1. L'incompliment del que s'estableix en el present Reglament i, en particular dels deures imposats a les persones usuàries o la realització de pràctiques prohibides comporta la pèrdua d'aquesta condició amb la consegüent obligació d'abandonar o la prohibició d'accedir a les instal·lacions esportives municipals.

2. Sense perjudici del que s'estableix en l'apartat anterior les persones usuàries causaran baixa en els serveis esportius pels següents motius:

a) Per falta de pagament de la taxa, preu públic o tarifa corresponent o bé per no haver-ho acreditat, dins de els terminis establerts.

b) Per prescripció mèdica.

c) Per voluntat de l'usuari, dins dels terminis i condicions establerts per a això.

3. La pèrdua de la condició d'usuari, imputable exclusivament a aquest, no donarà lloc a la devolució de l'import satisfet per l'ús de la instal·lació esportiva municipal.

Article 8. Mesures per a restablir l'ordre i funcionament del servei

Els i les responsables de les instal·lacions esportives municipals podran adoptar mesures per a restablir l'ordre i funcionament del servei, sense perjudici de la proposició de la instrucció dels expedients sancionadors que corresponguin. Podran procedir a negar l'accés o expulsar d'una instal·lació esportiva municipal a les persones, les accions de les quals posin en perill la seguretat o tranquil·litat de les persones usuàries, i en tot cas als quals incorrin en alguna de les següents conductes:

a) Qualsevol infracció de les normes que es contenen en aquest Reglament i que es refereixin a la utilització de les instal·lacions. En tal sentit, es valorarà a l'acte la situació concurrent, tenint en compte circumstàncies com la gravetat de la falta, el cas omís als advertiments perquè s'elimini aquesta infracció, el perjudici manifest immediatament a altres persones usuàries, reincidència coneguda, i unes altres de similar índole.

b) La no possessió de títol d'ús vàlid d'accés, incloent la utilització d'una instal·lació esportiva municipal sense prèvia reserva, quan aquesta sigui obligatòria.

c) Realitzar actes contraris a la convivència social, higiene o altres conductes antisocials.

d) La utilització del títol d'ús habilitant sense ser titular d'aquest. L'expulsió de la persona usuària, en aquest cas anirà acompanyada de la retirada del títol d'ús utilitzat per a accedir.

Informació i comunicació

Article 9. Documents de consulta

En el Centre esportiu municipal, a la disposició de l'usuari o usuària que vulgui consultar-los, existirà un exemplar íntegre del present Reglament, Acord Plenari regulador de la taxa, preu públic o tarifa, instruccions i del material divulgatiu existent sobre el propi centre esportiu.

Article 10. Reclamacions i suggeriments

Les persones usuàries podran realitzar les seves reclamacions i suggeriments a través dels diferents procediments establerts per l'Ajuntament de Consell. Existiran a la seva disposició en l'oficina del centre esportiu impresos generals de sol·licitud a l'Ajuntament i impresos específics de tramitació de suggeriments i reclamacions.

Article 11. Calendari i horaris de servei

Anualment s'aprovaran i publicitaran els programes, calendaris i horaris de prestació del servei dels espais de cada centre esportiu municipal. L'Ajuntament de Consell es reserva la possibilitat de modificar-los per raons tècniques o organitzatives.

Vestuaris.

Article 12. Vestuaris

1. Les instal·lacions esportives municipals les característiques de les quals ho permetin disposaran d'un vestuari per al canvi de les persones usuàries.

2. Podran disposar, així mateix, de vestuaris infantils per als infants menors de dotze anys.

Article 13. Ús dels vestuaris

1. Només les persones usuàries utilitzaran els vestuaris per a realitzar el seu canvi d'abillament.

2. Les persones discapacitades i aquelles persones que requereixin utilitzar els vestuaris valent-se d'una altra, podran accedir acompanyats d'ella. Si la persona discapacitada i el seu o la seva acompanyant anessin de diferent sexe, els Centres Esportius que no siguin d'accés lliure hauran de facilitar-los un espai per al canvi d'abillament.

3. Els infants menors de dotze anys utilitzaran preferentment els vestuaris infantils, en cas que la instal·lació esportiva disposi d'aquests, i el dels adults en el cas que no disposi d'ells.

4. Els infants menors de vuit anys podran accedir amb un o una acompanyant als vestuaris. Si el vestuari estigués diferenciat per sexes utilitzaran el que correspongui al sexe de l'acompanyant.

5. L'Ajuntament de Consell, o si escau l'empresa concessionària del servei, no es responsabilitza dels objectes sostrets o extraviats dins de les seves instal·lacions i serveis annexos si no han estat dipositats expressament en els llocs habilitats a aquest efecte.

De les piscines municipals

Article 14. Drets de les persones usuàries

Les persones usuàries tenen dret a ser informats, mitjançant cartells informatius clarament visibles, de les característiques més rellevants de la instal·lació i, com a mínim, de les següents: paràmetres de qualitat de l'aigua, gots dels quals es disposa, mesures, profunditat mínima i màxima, metres quadrats de làmina d'aigua de cada got i suma total de la instal·lació, i si existeix personal sanitari.

Article 15. Deures de les persones usuàries

Són deures de les persones usuàries de les piscines municipals:

a) Utilitzar el vestit de bany en tot el recinte de la piscina

b) Utilitzar calçat d'aigua o anar descalç, per a l'accés i trànsit a la zona de bany.

c) Dutxar-se abans de fer ús dels gots de la piscina.

Article 16 . Pràctiques prohibides a les persones usuàries

Està prohibit:

a) Utilitzar material auxiliar dins de l'aigua, exceptuant els que hagi d'usar l'usuari per a garantir la seva flotació, amb autorització del socorrista especialista en salvament aquàtic.

b) Capbussar-se de cap en les zones no profundes dels gots.

c) Els infants majors de sis anys no podran introduir-se en el got infantil, amb excepció de l'acompanyant del menor que atendrà les indicacions del socorrista especialista en salvament aquàtic.

De les reserves de temporada

Article 17. Reserva de temporada per al CEIP Bartomeu Ordines per a impartir classes d'educació física.

1. La reserva de temporada per al CEIP Bartomeu Ordines té com a objecte contribuir a la millora de la qualitat de l'ensenyament, facilitant al centre, la utilització d'unitats poliesportives a l'aire lliure o en recinte cobert per al desenvolupament dels seus programes d'educació física, quan existeixi impossibilitat material de desenvolupar els mateixos en els seus propi centre, en mancar o ser insuficient els seu equipament.

2. La reserva té la durada d'un curs escolar, entenent per curs escolar el període lectiu docent establert anualment per la Conselleria competent de la CAIB.

Article 18. Reserva de temporada a altres entitats sense finalitats de lucre

1. La reserva de temporada a entitats sense finalitats de lucre té per objecte facilitar el desenvolupament de l'esport de caràcter aficionat, establint condicions i sistemes d'accés especials i particulars en la reserva d'espais esportius a sectors que, per les seves característiques, necessiten d'especial promoció i/o protecció.

En aquests espais les entitats podran desenvolupar els seus programes esportius, ja tinguin una finalitat d'entrenament esportiu, educativa, salut, oci i recreació.

2. La reserva de temporada a entitats sense finalitats de lucre, serà com a norma general pel període comprès entre l'1 de setembre al 30 de juny. Es podrà prolongar la reserva durant el mesos de juliol i agost, a sol·licitud de l'entitat.

a) Beneficiaris:

1r Associacions esportives constituïdes i inscrites en el Registre municipal d'Associacions Esportives.

b) Sol·licituds:

Es presentaran en el model normalitzat establert a aquest efecte a l'Ajuntament de Consell.

El termini de presentació de la sol·licitud serà del 01 de juny al 15 de juliol, anterior a la temporada esportiva per a la qual se sol·licita la reserva.

En el cas de quedar espais esportius lliures després de la seva distribució es podran sol·licitar en qualsevol moment.

c) Criteris:

Les sol·licituds s'atendran conforme als següents criteris objectius i per aquest ordre:

1. Nombre dels i les esportistes participant en competició.

2. Nombre de socis.

3.Esport femení, esport de base i de persones amb discapacitat.

4. Esport minoritari.

d) Confirmació:

1r L'estudi de les sol·licituds i la confirmació de la reserva es realitzaran per part de la regidoria d'esports i es resoldran mitjançant Decret de Batlia.

 

2n L'Ajuntament notificarà la confirmació als interessats, així com instruccions i documentació a presentar per a la formalització definitiva de la reserva.

De les reserves individuals

Article 19. Obtenció de la condició d'usuari individual

De conformitat amb l'assenyalat en l'article 3r del present Reglament, per a l'ús de les instal·lacions municipals a títol individual s'haurà de sol·licitar prèviament i obtindre la corresponent autorització davant l'Ajuntament o tractant-se d'instal·lacions gestionades de manera indirecta davant l'entitat autoritzada.

Infraccions.

Article 20. Infraccions Administratives

1. Constitueixen infraccions administratives les accions i omissions tipificades en els articles següents d'aquest Reglament, de conformitat amb el que s'estableix en la la Llei 39/2015, de 01 de octubre de Procediment Administratiu Comú i article 139 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

2. Les infraccions a aquest Reglament tindran la consideració de molt greus, greus i lleus.

Article 21. Faltes molt greus

Es consideren molt greus les següents infraccions:

a) L'ús inadequat de les instal·lacions esportives municipals, del material o de l'equipament esportiu que suposi una pertorbació rellevant de la convivència i afecti de manera greu, immediata i directa a la tranquil·litat o a l'exercici de drets legítims d'altres persones, o al normal desenvolupament d'activitats.

b) Impedir l'ús de la instal·lació esportiva municipal o qualsevol dels seus elements a altres persones usuàries.

c) Impedir o obstruir greument el normal funcionament de la instal·lació esportiva municipal.

d) La deterioració greu i rellevant o la sostracció d'equipaments, infraestructures, instal·lacions, elements o material de la instal·lació esportiva municipal.

e) L'agressió física al personal de la instal·lació esportiva municipal o a un altre usuari o usuària.

f) Introduir o exhibir pancartes, símbols, emblemes o llegendes que, pel seu contingut o per les circumstàncies en les quals s'exhibeixin o utilitzin pugui ser considerat com un acte que inciti o fomenti els comportaments violents, xenòfobs, racistes, o com un acte de manifest menyspreu als participants en l'activitat esportiva.

g) Introduir armes, bengales, petards explosius o qualsevol producte inflamable, fumigen o corrosiu.

h) Encendre foc.

i) Subarrendar, cedir o prestar el dret d'ús dels espais esportius amb reserva a terceres persones o entitats sense autorització expressa.

j) Fer ús de dispositius mòbils o que permetin la gravació d'imatges a la zona de vestuaris.

Article 22. Faltes greus

Es consideren greus:

a) L'ús inadequat de les instal·lacions esportives municipals, del material o de l'equipament quan no concorren les circumstàncies per a qualificar-les de molt greus.

b) La deterioració d'equipaments, infraestructures, instal·lacions, elements o material de la instal·lació esportiva quan no es consideri molt greu.

c) L'agressió verbal al personal de la instal·lació esportiva municipal o a un altre usuari.

d) No respectar els horaris i funcionament dels serveis esportius.

e) L'incompliment de la normativa vigent sobre consum de tabac, alcohol i substàncies estupefaents.

f) Fer ús dels serveis esportius amb recipients o envasos de vidre, metall o qualsevol un altre metall que no sigui paper o plàstic.

g) Accedir amb animals a les instal·lacions, excepte en els casos previstos legalment.

h) Accedir a les instal·lacions amb vehicles de qualsevol índole, excepte quan disposin de l'espai habilitat per a això, pel temps limitat a la durada de l'activitat i previ pagament, en el seu cas, del preu públic corresponent.

i) No abonar la taxa, preu públic o tarifa que correspongui o accedir amb el títol d'ús d'un altre usuari.

j) Impartir classes sense autorització.

k) Realitzar qualsevol activitat econòmica lucrativa.

l) Introduir taules, cadires, ombrel·les, gandules i qualsevol altre mobiliari.

m) Practicar jocs amb o sense elements, excepte en les zones habilitades per a això.

n) Introduir objectes en l'aigua, excepte en els supòsits previstos en aquesta norma.

l) Realitzar reportatges fotogràfics o de vídeo, sense autorització expressa.

Article 23. Faltes lleus

Es consideren lleus:

a) Usar les instal·lacions esportives municipals sense la indumentària apropiada.

b) No presentar el títol d'ús a requeriment del personal de la instal·lació.

c) Utilitzar reproductors de música sense auriculars.

d) Llançar substàncies i residus o qualsevol tipus de desaprofitament fora dels recipients destinats a tal fi.

e) Menjar fora de les zones habilitades per a això.

f) No atendre les indicacions del personal de les instal·lacions esportives municipals.

g) Qualsevol altre incompliment dels deures o la realització d'actuacions prohibides als persones usuàries en aquest Reglament, quan no donin lloc a una falta greu o molt greu.

Article 24. Sancions

1. La comissió d'infraccions donarà lloc a la imposició de les següents sancions econòmiques:

a) Infraccions molt greus: fins a 3.000 euros.

b) Infraccions greus: fins a 1.500 euros.

c) Infraccions lleus: fins a 750 euros.

2. La graduació de la sanció es realitzarà tenint en compte la intencionalitat, la naturalesa dels perjudicis causats i la reincidència.

Article 25. Reposició i indemnització

Amb independència de les sancions que puguin imposar-se pels fets tipificats en aquest Reglament, l'infractor estarà obligat a la restitució i reposició dels béns al seu estat anterior, amb la indemnització dels danys i perjudicis causats.

Article 26. Responsables

1. Seran responsables de les infraccions a aquest Reglament els qui les cometin.

2. Quan les actuacions constitutives d'infracció siguin comeses per diverses persones conjuntament, i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna, respondran totes de manera solidària, conforme al que s'estableix en la legislació sobre procediment administratiu comú.

3. Amb caràcter general, tindran la consideració de responsables subsidiaris dels danys produïts les entitats organitzadores de l'activitat o, si escau, aquelles que hagin efectuat el lloguer d'ús de la instal·lació. Les reincidències en la comissió d'infraccions podran donar lloc a l'anul·lació o suspensió temporal de les reserves que s'hagin pogut concedir a aquestes entitats.

Article 27. Procediment

1. La potestat sancionadora s'exercirà mitjançant el procediment establert en el el Decret autonòmic 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora.

2. Correspon la imposició de sancions a l'Ajuntament de Consell, a través dels òrgans que es determini en els acords d'atribució i delegació de competències.

Article 28. Mesures cautelars

1. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 64 de la Llei 39/2015, de 01 de octubre de Procediment Administratiu Comú , i en l'article 8 del Decret autonòmic 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora., les mesures de suspensió d'activitats; retirada d'elements, mitjans, instruments i objectes; prestació de fiances i qualssevol d'altres anàlogues, revesteixen el caràcter de mesura provisional l'execució de la qual s'estima adequada a aquest efecte d'impedir la continuïtat dels efectes de la infracció, i hauran d'ajustar-se en la seva aplicació amb la intensitat i proporcionalitat que resulti necessària en raó de l'objectiu que es pretengui garantir.

2. En tot cas, sigui com fos el contingut de la resolució que posi fi al procediment sancionador, deurà expressament pronunciar-se sobre el manteniment o aixecament de la mesura i de la destinació dels elements objecte de la intervenció que quan sigui possible tindrà una finalitat de caràcter social.

Article 29. Prescripció d'infraccions i sancions

1. Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos.

2. Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any.

Disposicions Addicionals

Primera.- El funcionament de les instal·lacions de titularitat municipal gestionades indirectament es regirà per les condicions establertes en el Plec de Clàusules Administratives corresponent i per les disposicions contingudes en aquest Reglament.

Disposicions Finals

Primera.- La interpretació de les normes d'aquest Reglament serà duta a terme per l'òrgan competent de l'Ajuntament de Consell, que pot dictar les instruccions necessàries per a la seva aplicació.

Segona.- Aquest Reglament entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears».

 

Consell, 30 de juliol de 2020

El batle

Andreu Isern Pol