Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 7063
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 31 de juliol de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d’interès general amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques, corresponent als anys 2020 i 2021, per accions realitzades durant el 2021 i 2022
Identificador BDNS: 518436
Fins a l'any 2016, l'Administració general de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.
La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per a la gestió de les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.
Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.
En compliment de la Sentència 9/2017, el Consell de Ministres, en la sessió de 23 de juny de 2017 i a proposta de la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, adoptà un acord pel qual s'autoritzaren els criteris de distribució, i la distribució resultant, aprovats pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i les ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 (BOE núm. 150, de 24 de juny).
D'acord amb el que s'ha exposat, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, de 17 d'agost de 2017, es publicà, per primera vegada, la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 096, de 4 d'agost de 2018, es publicà la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019.
El Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en la sessió extraordinària per videoconferència del dia 18 de juny de 2020, aprovà l'Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència sobre la concessió de subvencions destinades a programes d'interès generals amb càrrec a la assignació tributària del 0,7% de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2020 i 2021.
Els punts 1 i 2 de l'esmentat Acord són els que hi ha a continuació:
Primer:
De conformitat amb la proposta de la Comissió Delegada de Serveis Socials de Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, reunida el dia 15 de juny de 2020, els criteris de distribució, i la distribució resultant, dels crèdits destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació de l'0.7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2020 de respectar, en qualsevol cas i com a mínim, les quanties percebudes per cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut l'any 2019.
Segon:
Quan s'hagin fet els tràmits necessaris per acordar els criteris de distribució, i la distribució resultant, dels crèdits destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2020, es convocarà un ple del Consell Territorial per acordar aquests criteris i elevar-los a l'aprovació del Consell de Ministres.
La quantia percebuda per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears destinada a subvencionar programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0'7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques durant l'exercici 2019 fou de 4.034.308,16 euros.
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.
Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials destinats a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.
L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.
El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).
En el capítol IV del Decret 8/2020 preveu un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes. Aquest règim és aplicable a l'activitat de foment que du a terme l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i vigirà fins al dia 31 de maig de 2021. Determinades normes només són d'aplicació a les línies i als procediments de subvencions que tenguin per objecte, entre d'altres, pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 amb relació als col·lectius següents: persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social i entitats sense ànim de lucre que persegueixen finalitats assistencials, culturals, educatives, cíviques o esportives.
El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). En aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Entre altres competències, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials la gestió de programes de serveis socials; el foment dels programes d'inclusió social; la gestió de les prestacions econòmiques de lluita contra la pobresa, i l'atenció i la integració social a la població immigrant.
Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Serveis Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 14.1 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Aquesta convocatòria està prevista en l'apartat IV.3 (programes d'integració i inclusió socials) del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta de la directora general de Serveis Socials; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que, en l'àmbit territorial de les Illes Balears, desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2020 i 2021, per a finançar actuacions executades en els exercicis 2021 i 2022.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de vuit milions d'euros (8.000.00,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
2020 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 20073 |
2021 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 21073 (o l'alternativa corresponent) |
3. Autoritzar una despesa de vuit milions d'euros (8.000.00,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
2020 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 20073 |
2021 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 21073 (o l'alternativa corresponent) |
4. Designar la Direcció General de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 31 de juliol de 2020
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social, així com de serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques que es duguin a terme a les Illes Balears. El finançament es farà amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2020 i 2021, per a finançar actuacions executades en els exercicis 2021 i 2022
1.2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig) i el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
1.3. Aquesta convocatòria s'emmarca dins els criteris de distribució dels crèdits que aprovà el Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en la sessió extraordinària per videoconferència del dia 18 de juny de 2020.
1.4. Les actuacions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquesta convocatòria, tal com estableix el punt 1.1, s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que són les següents:
a) Discapacitat física, psíquica o sensorial.
b) Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.
c) Dificultats d'integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.
d) Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.
e) Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.
f) Violència masclista i les diverses manifestacions de violencia familiar.
g) Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.
h) Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.
i) Vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials.
j) Problemes de convivència i de cohesió social.
k) Urgències socials.
l) Emergències socials per catàstrofe.
També s'hi inclou el desenvolupament d'actuacions destinades a la promoció, la formació i l'acollida de personal voluntari, sempre que estiguin relacionades específicament i explícitament amb les situacions de necessitat d'atenció prioritària esmentades.
2. Àmbit temporal
Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2022, tenint en compte que els projectes per als quals se sol·liciti subvenció per finançar despeses de funcionament han d'incloure necessàriament actuacions en ambdós exercicis.
3. Pressupost
3.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de de vuit milions d'euros (8.000.00,00 €), d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següents:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
2020 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 20073 |
2021 |
4.000.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 21073 (o l'alternativa corresponent) |
3.2. L'import total consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3.3. Aqueta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Requisits de les entitats beneficiàries
4.1. Poden resultar beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:
a) Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre amb dos anys d'antelació a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.
b) En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
c) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears i desenvolupar les activitats de manera real i efectiva en l'àmbit de la comunitat autònoma.
d) Haver desenvolupat algun programa o projecte en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears entre els dies 1 de gener de 2018 i la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
e) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
f) Acreditar una experiència mínima de dos anys i especialització en l'atenció al col·lectiu o als col·lectius als quals s'adrecen els programes.
g) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
h) No tenir personal contractat o voluntari que hagi estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, inclosos l'agressió i abús sexual, l'assetjament sexual, l'exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l'explotació sexual i la corrupció de menors, així com per tràfic d'éssers humans, de conformitat amb el que estableix l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor.
i) En el cas de comptar amb personal contractat, l'entitat sol·licitant ha de disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els temes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
4.2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats següents:
— Entitats que no responguin al concepte d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears d'acord amb la definició que en fan l'article 2 de la Llei 43/2015, de 9 d'octubre, del tercer sector d'acció social, o l'article 3 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.
— Organismes o entitats de dret públic adscrits o vinculats a una administració pública; les universitats; els partits polítics i les fundacions que en depenen; els col·legis professionals; les cambres oficials de comerç, indústria i navegació; les societats civils; les organitzacions empresarials i els sindicats, i altres entitats amb fins específics i naturalesa anàlegs que s'han esmentat.
5. Obligacions de les entitats beneficiàries
5.1. D'acord amb l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a) Comunicar a l'òrgan competent que accepten la proposta de resolució o que hi renuncien en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de cinc dies hàbils, no fan constar el contrari.
b) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que mantenen l'activitat subvencionada.
c) Abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, acreditar de la manera establerta reglamentàriament que estan al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
e) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
f) Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.
g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
i) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.
j) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
k) Trametre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.
l) Coordinar amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports les activitats de caràcter mediàtic (rodes de premsa, entrevistes, comunicats, etc).
m) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF amb l'especificació de la quantia concreta així com els logotips corresponents. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic comunicacio@sgsersoc.caib.es.
n) Les instal·lacions on es desenvolupen programes i serveis finançats per la present convocatòria han d'estar identificades mitjançant una placa de dimensions no inferiors a 40x40 cm amb els logotips de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i el 0,7 %.
o) Als actes, les presentacions o les actuacions de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat, juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, hi ha de figurar la de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i el 0,7%, preferentment en un expositor enrotllable. En qualsevol cas, se n'han de consensuar les mides prèviament amb l'òrgan competent enviant un correu a l'adreça comunicacio@sgsersoc.caib.es.
5.2. L'entitat beneficiària ha d'executar la totalitat del projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.
6. Despeses subvencionables i imports de les sol·licituds
6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:
a) Les despeses corrents necessàries per a la realització dels serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals etc.
b) Les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; impostos de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis.
c) Les despeses del personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis, incloses les despeses de dietes i desplaçaments. La quantia destinada a dietes i desplaçaments no podrà superar en cap cas el 5 % del cost total destinat de les despeses de personal.
— Tot el personal d'atenció directa als usuaris ha de comptar amb la titulació i la formació necessàries per a l'exercici de les funcions i activitats assignades dins el projecte.
— La retribució de personal contractat en règim d'arrendament de serveis té caràcter excepcional. S'admet en els casos en què, per les característiques especials de l'activitat, no resulti adient el desenvolupament de les activitats concretes que es tracti pel personal subjecte a la normativa laboral vigent. En conseqüència es tractarà de supòsits de contractació de professionals liberals col·legiats (advocats, metges, psicòlegs, etc.) que en tot cas, han de presentar-se les següents circumstàncies:
d) Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb els que estableix la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.
e) Les despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat directament relacionades amb l'activitat subvencionada i sempre que no superi el 4% de l'import del projecte aprovat.
f) Les despeses derivades de la justificació mitjançant informe d'auditoria sempre que no superin el 3% de l'import del projecte aprovat.
g) Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a l'adequada preparació o execució i les despeses de dietes i transport de tot el personal que participa en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest apartat no poden superar el 8% de l'import del projecte aprovat.
h) Les despeses destinades a la formació del personal contractat i d'atenció directa, que no poden ser superiors al 5 % de l'import del projecte aprovat. El personal contractat mitjançant un contracte d'arrendament queda exclòs de les accions formatives subvencionables.
i) Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no podran justificar despeses corresponents als apartats c i g.
j) Les prestacions econòmiques dineràries o en espècie per a persones en situació de vulnerabilitat social amb necessitat de cobrir despeses bàsiques vinculades a un pla d'intervenció personal, familiar o formatiu amb un límit del 30% del cost total del projecte.
k) Les despeses d'adquisició d'aliments i articles de primera necessitat per distribuir entre persones en situació de precarietat econòmica.
l) Les despeses derivades de l'aplicació de mesures legalment obligatòries per a la prevenció de la COVID-19.
m) Amb caràcter excepcional, es consideren despeses efectivament fetes les que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per executar l'activitat, encara que aquesta no es materialitzi completament, sempre que quedi degudament acreditat que la manca d'execució o l'execució fora de termini siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica.
n) Despeses derivades de la matrícula, les quotes i el material de cursos per a la inserció laboral de joves extutelats sempre que estiguin directament dirigides a obtenir una certificació de caràcter professional.
6.2 Modificació de les condicions d'execució de l'activitat
A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, no es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions de l'import de les partides del pressupost aprovat que, sense alterar el pressupost total del projecte, siguin igual o inferiors al 15 % de l'import de cada partida. En aquest cas, les entitats interessades poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, sense necessitat que l'òrgan que concedeix les subvencions autoritzi aquesta actuació o modifiqui el contingut de la resolució de concessió de l'ajut
A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajuda i del valor del programa, superin el 15 % del pressupost aprovat i en siguin inferiors al 25 %. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 15 % del pressupost aprovat però que sumades arribin a aquest límit tenen la consideració de modificació a l'efecte de sol·licitar l'autorització de la modificació que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.
Amb caràcter general, i llevat que hi concorrin circumstàncies excepcionals degudament justificades per l'entitat interessada, les reduccions en l'apartat c de despeses de personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis es consideren una modificació substancial, i, per tant, no es poden autoritzar.
Igualment, el resultat de la modificació o modificacions de les partides pressupostàries ha de respectar els límits percentuals establerts a algunes de les despeses subvencionables.
6.3 L'import màxim que es pot sol·licitar per projecte és de 500.000,00 euros, amb un màxim de 250.000 euros per a cada exercici pressupostari.
6.4 L'import mínim que es pot sol·licitar per projectes és de 10.000,00 euros, amb un mínim de 5.000 euros per a cada exercici.
6.5 Les sol·licituds de subvencions per finançar despeses de funcionament de projectes han d'incloure un projecte amb una execució i una distribució de la quantia sol·licitada de manera proporcional (50 % - 50 %) entre les anualitats 2021 i 2022.
7. Documentació que cal presentar
7.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat.
7.2. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.
b) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
L'entitat haurà de presentar la documentació especificada als punts a) i b) sempre que no estigui en poder de l'Administració o no es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
c) Una declaració responsable conjunta i signada electrònicament (imprès 2):
1. Una declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
2. Una declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; aquesta convocatòria; i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
3. Una declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
4. Una declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat no ho autoritzi, s'ha d'aportar aquest certificat.
5. Una declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial Decret Legislatiu 5/2000 de 4 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.
d) Una declaració responsable signada electrònicament de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma que serà suficient amb indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).
e) Un certificat signat electrònicament per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.
f) Una declaració responsable signada electrònicament pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar l'impost, si està subjecta a pagar-lo, o bé si està subjecta a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 4).
g) Una declaració responsable signada electrònicament en la qual es faci constar que l'entitat adquireix el compromís d'incorporar el personal voluntari inclòs en el projecte redactat (imprès 5).
h) Una declaració responsable signada electrònicament en la qual es fa constar que l'entitat aplica els criteris salarials segons el que estableix l'apartat j dels criteris de valoració (imprès 4).
i) Les entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors han de presentar una declaració responsable signada electrònicament en què facin constar que estan en possessió dels certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals de tots els treballadors afectats i que, en el cas de noves contractacions, tendran els certificats abans d'incorporar-los-hi (imprès 6).
j) Un projecte tècnic signat electrònicament mitjançant el model disponible al web (imprès 7).
k) Una declaració responsable signada electrònicament per la persona representant de l'entitat en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 5).
l) Un certificat signat electrònicament per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça dels locals de què disposa l'entitat per executar el projecte, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local amb l'especificació de dies i horaris (imprès 5).
m) Un declaració responsable signada electrònicament de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
7.3. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en anteriors edicions d'aquesta convocatòria, poden substituir els documents exigits en els apartats a, b, d, e, per una declaració responsable signada electrònicament per la persona que acrediti la representació de l'entitat en la qual consti el manteniment de les mateixes condicions (imprès 8).
7.4. Els tècnics de la Direcció General de Serveis Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
7.5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
7.6. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
7.7. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.
8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds
8.1 El termini per presentar les sol·licituds és d'onze dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment, que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, preferentment mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).
També es pot presentar als llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8.2. Les entitats interessades poden presentar sol·licituds de subvenció per finançar despeses de projectes relacionats amb les actuacions assenyalades en el punt 1.4 d'aquesta convocatòria, d'acord amb les condicions i els límits que s'estableixen a continuació:
a) Les entitats interessades poden presentar fins a un màxim de tres sol·licituds de finançament de projectes dirigits a la realització d'actuacions emmarcades en les necessitats d'atenció prioritària que estableix el punt 1.4 d'aquesta convocatòria.
b) Cada sol·licitud ha de correspondre a un projecte dirigit a la realització d'una o més actuacions emmarcades en les necessitats d'atenció prioritària que estableix el punt 1.4 d'aquesta convocatòria.
c) Les entitats no poden presentar més d'una sol·licitud de finançament de despeses de funcionament de projectes per cada situació de necessitat d'atenció prioritària establerta en el punt 1.4, excepte per als projectes destinats a cobrir les necessitats de l'apartat 1.4.e, per als quals es pot presentar més d'una sol·licitud.
8.3. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte.
8.4. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 7.2 amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a la documentació prevista en els apartats g, h, i, j, k, l i m que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.
8.5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Serveis Socials.
8.6 En qualsevol cas, les entitats sol·licitants han de trametre una còpia del projecte presentat (imprès 9) en format d'editor de text a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.
9. Examen de la documentació
9.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.
9.2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de les sol·licituds formulades o les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini.
9.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
10. Comissió Avaluadora
10.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
a) President: el cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials, o la persona que delegui.
b) Vocals:
— La cap del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
— El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
— Tres tècnics de la Direcció General de Serveis Socials.
— Un tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
— Dos tècnics de la Direcció General de Dependència.
— Un tècnic de la Direcció General de Menors i Famílies.
c) Secretari o secretària: un dels tres tècnics de la Direcció General de Serveis Socials designats com a vocals.
10.2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.
11. Instrucció del procediment, resolució i notificació
11.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.
11.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini d'onze dies hàbils, se'n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar l'arxivament de les actuacions a l'òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a l'entitat interessada.
11.3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies hàbils. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n'és el cas, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
11.4. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació així com la conseqüent previsió de finançament dels projectes presentats.
11.5. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, i en el cas d'haver-se desestimat la sol·licitud de l'entitat o en el cas que l'import de la subvenció proposada sigui inferior a la quantitat sol·licitada la directora general de Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació d'una primera proposta de resolució provisional perquè, en un termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució, les entitats interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes a la puntuació obtinguda pel projecte presentat.
11.6 Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, una segona proposta de resolució provisional perquè en un termini de cinc dies hàbils els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi notificat.
11.7 Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe global final elaborat per la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució definitiva sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha d'instar l'entitat sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud per reformular el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Les entitats poden minorar com a màxim l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat.
11.8 Si com a conseqüència de la reformulació l'entitat redueix el pressupost presentat, aquesta reducció no podrà superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 13 de les bases reguladores.
11.9 Per reformular les sol·licituds, s'ha d'emplenar una memòria adaptada dels programes amb proposta de subvenció. En aquesta memòria, s'hi ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposats en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.
11.10 L'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució definitiva que ha d'incloure la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o no de la reformulació del projecte presentat per l'entitat.
11.11 Tant les propostes de resolució provisionals com la proposta de resolució definitiva s'han de notificar individualment a les entitats interessades o bé s'han de publicar.
11.12. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.
11.13. Totes les notificacions derivades de la instrucció del procediment es realitzaran per mitjans electrònics a la Carpeta Ciutadana de l'entitat.
11.14. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
11.15. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.
11.16. L'import màxim subvencionable per cada entitat i anualitat és de 490.000,00 €. En el cas que, d'acord amb l'informe de valoració dels projectes de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor emeti propostes de resolució a favor d'una entitat la suma de les quals superi l'import de 490.000,00 € per anualitat, s'ha de donar audiència a l'entitat perquè s'ajusti a aquest import màxim mitjançant el desistiment d'una o més sol·licituds de les que hagi presentat o bé mitjançant la reformulació d'un o més projectes dels que hagi presentat, tenint en compte l'import màxim previst per a la suma dels projectes i els límits que estableix el punt 11.8 respecte a la reformulació.
11.17. Les resolucions dictades en aquest procediment, que posen fi a la via administrativa, s'han de notificar individualment a cada entitat interessada, d'acord amb l'article 42 de la Llei 39/2015; han de ser motivades i han de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció.
11.18. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
12. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció
12.1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
12.2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions.
12.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
12.4. En el cas que el projecte disposi de finançament d'altres ens públics o privats, la quantia d'aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
12.5. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar els procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que s'especifica a continuació.
a) Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:
a) Àmbit territorial d'actuació (de 0 a 9 punts)
1. Punts d'atenció presencials. Nombre de punts d'atenció (de 0 a 5 punts)
-El programa disposa d'un o dos punts d'atenció d'obertura setmanal: 1 punt.
-El programa disposa de tres o quatre punts d'atenció d'obertura setmanal: 3 punts.
-El programa disposa de cinc o més punts d'atenció d'obertura setmanal: 5 punts.
2. Àmbit insular. Illes en què s'implantarà el programa presencialment (de 0 a 4 )
-El programa s'aplicarà a una illa: 0 punts.
-El programa s'aplicarà a dues o tres illes: 3 punts.
-El programa s'aplicarà a quatre illes: 4 punts.
b) Experiència prèvia de l'entitat en el desenvolupament de programes o serveis de serveis socials (de 0 a 9 punts)
-Entre 2 i 3 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 1 punt.
-Entre 4 i 6 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 3 punts.
-Entre 7 i 8 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 5 punts.
-Entre 9 i 10 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 7 punts.
-Més de 10 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 9 punts.
c) Experiència de l'entitat en el desenvolupament de programes en anteriors convocatòries d'IRPF (de 0 a 9 punts)
-Entre 1 i 2 anys d'experiència prèvia en gestió de programes d'IRPF: 1 punt.
-Entre 3 i 5 anys d'experiència prèvia en gestió de programes d'IRPF: 3 punts.
-Entre 6 i 8 anys d'experiència prèvia en gestió de programes d'IRPF: 5 punts.
-Entre 9 i 11 anys d'experiència prèvia en gestió de programes d'IRPF: 7 punts.
-Més d'11 anys d'experiència prèvia en gestió de programes d'IRPF: 9 punts.
d) Recursos humans (de 0 a 14 punts)
1. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (de 0 a 9 punts)
-Ràtios atenent a criteris de cobertura i eficiència (professionals/usuaris, atenció directa/indirecta, etc.): de 0 a 4 punts.
-Adequació dels perfils formatius i les titulacions als objectius i les activitats programades. de 0 a 5 punts.
2. Contractació de treballadors pertanyents a col·lectius específics (0 – 3)
-Menys del 10% del personal contractat per al projecte seran persones amb discapacitat, persones en situació de risc o exclusió social, dones víctimes de violència, aturats de llarga durada o persones majors de 50 anys (1 punt).
-Entre el 10% i el 20% del personal contractat per al projecte seran persones amb discapacitat, persones en situació de risc o exclusió social, dones víctimes de violència, aturats de llarga durada o persones majors de 50 anys (2 punts).
-Més del 20% del personal contractat per al projecte seran persones amb discapacitat, persones en situació de risc o exclusió social, dones víctimes de violència, aturats de llarga durada o persones majors de 50 anys (3 punts).
3. Compromís de voluntariat específic per al projecte (de 0 a 2 punts)
-L'entitat no inclou voluntariat específic per al desenvolupament del projecte: 0 punts.
-L'entitat inclou voluntariat específic per al desenvolupament del projecte: 2 punts.
e) Contingut tècnic (de 0 a 35 punts)
1. Tipologia de les intervencions (de 0 a 10 punts)
-Les intervencions principals són accions molt breus d'informació o derivació envers els col·lectius destinataris (orientativament, entre 1 i 2 sessions) o informació i sensibilització envers la població general: 1 punt.
-Les intervencions principals amb els col·lectius destinataris són intervencions breus o d'assessorament i orientació (orientativament, entre 3 i 7 sessions amb les persones usuàries): 5 punts.
-Les intervencions principals amb els col·lectius destinataris són de llarga durada i amb continuïtat en el temps (orientativament 7 o més sessions amb les persones usuàries): 10 punts.
2. Anàlisi detallada i concreta del perfil del col·lectiu d'acord amb la seva situació de necessitat o risc social en el territori en el qual s'ha de desenvolupar el programa (de 0 a 6 punts)
-No se'n descriuen els factors o es descriuen de forma deficient: 0 punts.
-Se'n descriuen els factors amb brevetat: 1 punt.
-Se'n descriuen els factors personals i territorials exhaustivament i amb profunditat: 3 punts.
-Se'n descriuen els factors exhaustivament i amb profunditat i s'aporta la informació desagregada per sexes: 6 punts.
3. Les accions i les metodologies plantejades en el projecte s'adeqüen al perfil del col·lectiu i donen resposta a l'objectiu final d'un procés d'intervenció social (de 0 a 10 punts)
-No es descriuen accions i metodologies o no es dona resposta a l'objectiu del procés d'intervenció social: 0 punts.
-Es descriuen accions i metodologies amb brevetat o es dona resposta de manera parcial a l'objectiu final del procés d'intervenció social: 3 punts.
-Es descriuen accions i metodologies amb claredat o es dona una resposta satisfactòria a l'objectiu final del procés d'intervenció social: 6 punts.
-Es descriuen accions i metodologies de manera exhaustiva i es dona una resposta molt completa i detallada a l'objectiu final del procés d'intervenció social: 10 punts.
4. Els indicadors d'avaluació són concrets, específics i congruents amb els objectius plantejats (de 0 a 7 punts)
-El programa no aporta indicadors d'avaluació: 0 punts.
-El programa aporta indicadors febles o poc significatius per als objectius: 2 punts.
-El programa aporta indicadors mitjanament clars, específics i que es corresponen amb els objectius del projecte: 4 punts.
-El programa aporta indicadors molt clars i específics i que es corresponen amb els objectius del projecte: 7 punts.
5. Foment de l'ús de les noves tecnologies (0 a 2 punts)
-El programa no preveu l'ús generalitzat de les noves tecnologies en les intervencions (assessorament web, intervencions per videoconferència, etc): 0 punts.
-El programa preveu l'ús generalitzat de les noves tecnologies en les intervencions (assessorament web, intervencions per videoconferència, etc): 2 punts.
f) Aplicació de sistemes de qualitat (de 0 a 5 punts)
-L'entitat no disposa de certificats de sistemes de qualitat, ni està en procés de certificació, ni documenta l'existència de processos d'autoavaluació i millora contínua periòdics: 0 punts.
-L'entitat està en procés de certificació en sistemes de qualitat o documenta l'existència de processos d'autoavaluació i millora contínua periòdics: 2 punts.
-L'entitat disposa de certificat en almenys un sistema de qualitat: 5 punts.
g) Accions documentades de coordinació externa i de treball en xarxa amb serveis públics (de 0 a 6 punts)
-El programa no presenta cap compromís documentat de treball en xarxa amb cap servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 0 punts.
-El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb un servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 2 punts.
-El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb dos serveis públics d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 4 punts.
-El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb més de dos serveis públics d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 6 punts.
h) Igualtat entre homes i dones (de 0 a 5 punts)
-L'entitat i el programa no preveuen l'execució d'accions positives ni utilitzen eines metodològiques contrastades per aplicar la perspectiva de gènere i promoure la igualtat efectiva entre homes i dones dins l'àmbit de l'organització: 0 punts.
-L'entitat i el programa preveuen l'execució d'almenys dues accions positives i utilitzen eines metodològiques contrastades per aplicar la perspectiva de gènere i promoure la igualtat efectiva entre homes i dones dins l'àmbit de l'organització: 2 punts.
-L'entitat i el programa preveuen l'execució d'almenys quatre accions positives i utilitzen eines metodològiques contrastades per aplicar la perspectiva de gènere i promoure la igualtat efectiva entre homes i dones dins l'àmbit de l'organització: 5 punts.
i) Caràcter innovador (de 0 a 4 punts)
-L'entitat no preveu noves solucions ni nous models metodològics rellevants dins el projecte per a respondre a les necessitats i als reptes socials, o sí que els preveu però no són reaplicables en altres contexts: 0 punts.
-L'entitat preveu noves solucions i nous models metodològics rellevants dins el projecte i reaplicables en altres contexts per a respondre a les necessitats i als reptes socials: 4 punts.
j) Condicions laborals (de 0 a 4 punts)
-Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte són inferiors a les que s'estableixen en les taules salarials del III Conveni col·lectiu estatal d'acció i intervenció social (BOE núm. 28, de 19 de febrer de 2019): 0 punts.
-Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte igualen les que s'estableixen en les taules salarials del III Conveni col·lectiu estatal d'acció i intervenció social (BOE núm. 28, de 19 de febrer de 2019: 3 punts.
-Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte són superiors, almenys, en un 10 %, a les que s'estableixen en les taules salarials del III Conveni col·lectiu estatal d'acció i intervenció social (BOE núm. 28, de 19 de febrer de 2019: 4 punts.
b) Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula anterior.
c) La puntuació mínima necessària perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 50 punts.
d) Si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en l'apartat anterior no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat, sempre que sigui inferior al 100 % del cost total del projecte.
e) En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtengut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les regles següents:
-Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb l'apartat a, la quantia de la subvenció serà la resultant d'aplicar el percentatge corresponent a l'import de la sol·licitud aprovada segons la taula següent:
Puntuació del projecte |
Finançament de l'import del projecte (%) |
Puntuació del projecte |
Finançament de l'import del projecte (%) |
50 |
50 |
|
|
51 |
51 |
76 |
76 |
52 |
52 |
77 |
77 |
53 |
53 |
78 |
78 |
54 |
54 |
79 |
79 |
55 |
55 |
80 |
80 |
56 |
56 |
81 |
81 |
57 |
57 |
82 |
82 |
58 |
58 |
83 |
83 |
59 |
59 |
84 |
84 |
60 |
60 |
85 |
85 |
61 |
61 |
86 |
86 |
62 |
62 |
87 |
87 |
63 |
63 |
88 |
88 |
64 |
64 |
89 |
89 |
65 |
65 |
90 |
90 |
66 |
66 |
91 |
91 |
67 |
67 |
92 |
92 |
68 |
68 |
93 |
93 |
69 |
69 |
94 |
94 |
70 |
70 |
95 |
95 |
71 |
71 |
96 |
96 |
72 |
72 |
97 |
97 |
73 |
73 |
98 |
98 |
74 |
74 |
99 |
99 |
75 |
75 |
100 |
100 |
-S'ha de respectar la proporció entre els punts obtenguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import de la sol·licitud aprovada i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.
-En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l'import total del pressupost assignat d'acord amb el límit previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'ajut assignat inicialment.
-Una vegada acabada la fase de determinació dels imports, i en cas de reformulació, es pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, amb el límit del 45 % previst al punt 11.8 de la convocatòria.
13. Pagament dels ajuts
13.1. Per finançar el funcionament de projectes, es faran dos pagaments, corresponents a cada una de les anualitats:
a) El primer pagament de la subvenció, corresponent a l'execució del projecte durant l'anualitat 2021, serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant l'exercici 2020, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) El segon pagament de la subvenció, corresponent a l'execució del projecte durant l'anualitat 2022, serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant l'exercici 2021, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
13.2. Atès que els pagaments prevists en el punt 13.1 suposen una bestreta superior al 75 % de l'import màxim previst en aquesta convocatòria, el Consell de Govern l'ha d'autoritzar prèviament, segons el que determina l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la disposició final novena de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i tenint en compte el que preveu la Llei 3/2016, de 28 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears, pel que fa a les bestretes a favor de les organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears. D'acord amb l'article 25.3 del Decret 75/2004, les entitats estan exemptes de pagar qualsevol tipus de garantia.
14. Justificació
14.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat per a cada anualitat abans del 31 de març de l'exercici següent al de l'execució de les actuacions.
14.2 Les subvencions atorgades per un import superior a 60.000 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar amb una memòria econòmica abreujada, de conformitat amb el que disposa l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012. La memòria econòmica abreujada ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses en què s'hagi incorregut en la realització de les activitats subvencionades, degudament agrupades, així com, si pertoca, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes. Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es.
A aquesta documentació de caràcter econòmic, s'hi ha d'adjuntar la documentació tècnica especificada a l'apartat 14.4.a d'aquesta convocatòria.
14.3. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 60.000 euros es poden justificar, a elecció de l'entitat:
a) Mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria.
b) Mitjançant la modalitat de justificació ordinària.
c) Mitjançant un model simplificat de compte justificatiu en els casos en què les despeses siguin de caràcter recurrent i successiu, i amb una sol·licitud prèvia de l'entitat i l'acceptació expressa mitjançant una resolució de l'òrgan que concedeix la subvenció.
14.4 En els casos de justificació ordinària del projecte subvencionat, i atès que es tracta d'una convocatòria biennal, l'entitat ha d'aportar per a cada exercici pressupostari la documentació adjunta següent:
a) Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:
i. Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.
Aquest certificat ha d'acreditar la realització total i efectiva de l'activitat i l'aplicació total dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció quan se presenti la darrera justificació parcial (abans de 31 de març del 2023).
ii. Un informe tècnic anual complet i detallat del projecte executat en conjunt i una avaluació també anual, d'acord amb el model que facilita la Direcció General de Serveis Socials (disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es). L'informe haurà d'incloure, en tot cas, la descripció i l'acreditació documental dels aspectes del projecte que foren valorats aplicant el barem que va servir de base a la concessió de la subvenció.
Aquestes memòries tècniques justificatives s'han de presentar abans del 31 de març de l'exercici següent al de la realització l'activitat.
b) Una memòria econòmica anual, en la qual han de constar:
i. Un compte justificatiu degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat que ha d'incloure la relació dels justificants imputats al projecte (amb una llista numerada dels documents justificatius) per a cada període, amb la data d'emissió i de pagament, i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per fer l'activitat subvencionada. Aquest document s'ha de remetre també en format electrònic al correu serveissocials@dgsersoc.caib.es.
ii. Un balanç final del pressupost total del projecte aprovat.
iii. Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'exercici en què s'ha duit a terme l'activitat, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de l'activitat o del projecte pel qual s'ha concedit la subvenció, entre l'1 de gener de l'any en què s'ha duit a terme l'activitat i el 30 de març de l'any en què es formalitza la justificació.
D'acord amb el que disposa l'article 24.2.c de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, amb posterioritat a la presentació de la documentació esmentada, la Direcció General de Serveis Socials ha de concertar una visita amb l'entitat subvencionada, que ha de dur la documentació original per confrontar-la amb les còpies presentades inicialment.
iv. A les factures hi han de constar les dades següents:
- Raó social i NIF del proveïdor.
- Raó social i NIF de l'associació.
- Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
- Data d'emissió.
- Data efectiva del pagament.
c) Les prestacions econòmiques s'han de justificar de la forma següent:
- Rebuts signats pel beneficiari de l'ajuda en què han de constar les inicials dels seus nom i dels llinatges i els 4 primers números del DNI o NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajuda en el cas de que es tracti de prestacions en espècie.
- Un certificat d'una treballadora social col·legiada que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajuda forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
d) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració i finançament de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
e) Una declaració responsable signada electrònicament, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
14.5. Si l'entitat sol·licita l'autorització per justificar el projecte mitjançant un model simplificat de compte justificatiu, ha de presentar una memòria econòmica de les despeses efectuades, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, que ha de constar de la documentació següent:
- Compte justificatiu simplificat, de conformitat amb el model que remetrà la Direcció General de Serveis Socials, en el qual es relacionin les factures o els documents equivalents.
- L'entitat beneficiària ha de presentar les factures i/o altres documents acreditatius justificants que amb posterioritat sol·liciti l'òrgan gestor dels ajuts, el qual ha de determinar la mida de la mostra de documents que ha de lliurar l'entitat perquè sigui representativa, així com la relació concreta i numerada de documents seleccionats aleatòriament.
- Un certificat final del representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.
- Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtengut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
14.6 L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
14.7. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duta a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2022, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada. Les factures justificatives de l'informe d'auditoria poden tenir com a data límit el 31 de març de l'exercici posterior al que s'ha auditat.
També s'admeten les factures amb data límit del dia 31 de gener sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.
14.8. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2022 i 2023 en el primer i segon any d'execució respectivament.
14.9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de deu dies hàbils, des de l'endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
15. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció
15.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
15.2. D'acord amb l'article 19 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar abans del 31 de març de 2022 o de 2023, segons el període d'execució de què es tracti, i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
15.3 D'acord amb l'article 25.3.g del Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, es preveu la possibilitat d'ampliar motivadament el termini d'execució quan l'activitat no es pugui dur a terme com a conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la Covid-19 o per afrontar la situació de crisi, sempre d'acord amb les indicacions de l'Administració General de l'Estat.
16. Formes de justificació admissibles
16.1. Són formes de justificació admissibles les següents:
a) Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.
b) Col·laboracions de professionals en l'organització general de l'entitat: factures signades pel perceptor o perceptora en què constin nom i llinatges i NIF del perceptor o perceptora, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l'import total i la retenció efectuada a càrrec de l'IRPF.
c) Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting, etc.): factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
d) Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i els corresponents rebuts o justificants de transferència bancària.
e) Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.
f) Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa, o certificats amb l'explicació del concepte de la despesa.
g) Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: factures amb IVA i/o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
h) Assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars per millorar la formació i la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l'entitat o la coordinació en els diversos àmbits territorials: factures de despesa amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb el certificat d'assistència.
i) Campanyes de publicitat o difusió del projecte i dels objectius: certificat de realització de la campanya expedit pel mitjà utilitzat, amb les factures corresponents i un exemplar del mitjà, en el qual ha de constar el suport de la Conselleria.
j) Difusió, publicació i edició de revistes, estudis o informes, i creació o manteniment de la pàgina web, sempre que estiguin relacionats directament amb el projecte: factures o rebuts amb l'IVA inclòs i descomptes de l'IRPF dels professionals o col·laboradors.
k) Mitjans de transport utilitzats per a la realització del servei: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.
l) Ajuts econòmics per a les persones usuàries dels serveis per a transport, aliments i productes de primera necessitat, beques de formació i similars:
- Rebuts signats pel beneficiari de l'ajuda en el quals han de constar les inicials dels seus nom i dels llinatges i els 4 primers números del DNI o NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajuda en el cas de que es tracti de prestacions en espècie.
- Un certificat d'una treballadora social col·legiada que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajuda forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
- Factures originals acreditatives de la despesa a nom de l'entitat executant del programa, en el cas que es tracti de prestacions en espècie.
16.2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
16.3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots aquells certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministres, administracions públiques etc, descarregades dels respectius llocs web o remeses per correu electrònic.
16.4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'execució de l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
17. Subcontractació
La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions en relació amb l'article 29 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
18. Avaluació i control
18.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, així com l'accés a les activitats del projecte subvencionat de les persones de la Direcció General de Serveis Socials responsables de fer-ne el seguiment.
18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
19. Revocació dels ajuts concedits
19.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 30 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
20. Reintegrament dels ajuts concedits
20.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
20.2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
20.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
21. Compatibilitat
21.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració general de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per a la realització d'activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
22.2 Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les que estiguin incloses en el contracte o concert corresponent.
21.3. D'acord amb l'article 4 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
22. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
23. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.