Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS

Núm. 6946
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 28 de juliol de 2020 per la qual es convoquen subvencions per donar suport a l’edició de llibres en règim de coedició de les Illes Balears per a l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El passat 11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.

Més enllà de les actuals restriccions provocades per l'estat d'alarma, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural.

Pel que fa al món editorial de les Illes Balears, a més d'haver patit la suspensió de la Fira del Llibre i l'ajornament del Dia del Llibre per Sant Jordi, en què es concentraven gran part de les vendes anuals, s'ha trencat tota la cadena de producció: el tancament de llibreries implica l'anul·lació de comandes, devolucions, endarreriment de projectes editorials, amb les consegüents dificultats de finançament. A més, queda greument afectat el personal extern contractat per les editorials: traductors, correctors i il·lustradors, entre d'altres.

El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.

Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.

Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.

Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.

2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.

Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:

a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta pèrdua, previsiblement, durarà, com a mínim, fins a final d'any, tot i que s'han aixecat les mesures de l'estat d'alarma.

b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals.

c) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural es basa en el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.

3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 1 dels Estatuts, l'IEB és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb aquests Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. A l'article 5 s'indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:

a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.

b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.

c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.

d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.

f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.

g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.

L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica a l'apartat 3 que per dur a terme les esmentades funcions i activitats l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.

L'article 30.26 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, així com el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.

L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, preveu la línia de subvenció IV.2.1, per a la següent finalitat: ajuts per donar suport a activitats per a la projecció exterior de tot tipus de projectes d'edició i promoció de la literatura, el pensament, el còmic i la il·lustració (incloses també les ajudes a la mobilitat entre illes i entre les Illes Balears i els territoris de parla catalana) i coedició de llibres per als anys 2018, 2019 i 2020; amb un import per a 2020 de 300.000 €.

D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de les subvencions per donar suport a l'edició de llibres en règim de coedició de les Illes Balears durant l'any 2020.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 60.000 € (seixanta mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 60.000 €, amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de juliol de 2020

La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics

Pilar Costa i Serra

 

ANNEX 1

Convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte fomentar la recerca i la investigació en temes relacionats amb les Illes Balears, donant suport a l'edició de llibres dedicats a la recerca científica o a temes relacionats amb la cultura, el patrimoni, la llengua o la ciència de les Illes Balears en règim de coedició, durant el període comprès entre l'1 de desembre de 2019 i el 30 de novembre de 2020, i de pal·liar els efectes directes de les mesures en relació amb la pandèmia COVID-19.

La finalitat d'aquesta convocatòria es ajudar a la recerca científica i a la divulgació de temes relacionats amb la cultura, el patrimoni, la llengua i la ciència de les Illes Balears.

1.2. La convocatòria comprèn una sola línia de subvenció de suport a l'edició d'obres dedicades a la recerca científica o a temes relacionats amb la cultura, el patrimoni, la llengua o la ciència de les Illes Balears en règim de coedició.

1.3. S'inclouen exclusivament les despeses següents:

— traducció

— correcció

— avançament dels drets d'autor

— impressió

— disseny i maquetació

— altres despeses de producció

2. Despeses no subvencionables

Queden expressament excloses de la possibilitat de subvenció les despeses següents:

— Les publicacions en format revista, els llibres de text i escolars, els llibres de ficció, els catàlegs d'art, les guies i manuals.

— Les reimpressions i les reedicions de llibres publicats fa menys de cinc anys.

— Els honoraris del beneficiari de la subvenció.

— Les nòmines dels treballadors de l'empresa.

— Les despeses de producció, excepte les que estableix el punt 1.3.

— Els imposts, les taxes i els tributs.

— Les despeses corrents de funcionament de la seu, com ara lloguer, subministrament d'aigua, electricitat i gas, taxes, imposts i despeses de comunitat de l'immoble, neteja i assegurances.

— L'adquisició de material inventariable, com ordinadors, fotocopiadores, faxos, mobiliari o altres anàlegs.

— Les despeses de manutenció i dietes.

— Amb caràcter general, els dinars i sopars, o despeses de representació.

3. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari

El beneficiari no podrà concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats que hi estiguin vinculades, tret que la subcontractació es faci d'acord amb les condicions normals del mercat i s'obtengui l'autorització prèvia de l'IEB, d'acord amb el que preveu l'article 37.7 del Text refós de subvencions de les Illes Balears. Als efectes esmentats, per determinar les persones vinculades s'aplicarà, supletòriament, l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions.

4. Comprovació de valors

En cap cas, l'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'IEB podrà comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

5. Partides pressupostàries

5.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 60.000 € (seixanta mil euros) amb càrrec al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics del 2020.

5.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt anterior.

5.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

6. Beneficiaris i requisits

6.1. Són beneficiaris de les subvencions d'aquesta convocatòria les persones jurídiques o físiques que estiguin donades d'alta d'una activitat econòmica en epígrafs relacionats amb l'edició editorial.

6.2. Aquestes ajudes són compatibles amb altres ajudes de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat del Govern de les Illes Balears, l'Institut Ramon Llull o l'IEB mateix, encara que no per al mateix concepte. Les despeses incloses en sol·licituds d'aquesta convocatòria no es poden incloure en sol·licituds d'altres convocatòries que cobreixin de manera total o parcial el mateix període subvencionable.

6.3. L'obra subvencionada no podrà ser editada per una empresa diferent del beneficiari ni tan sols quan es trobin integrades en el mateix grup empresarial.

6.4. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització per a que l'IEB pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.

b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització per a que l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes. El sol·licitant ha de presentar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat.

c) El beneficiari, per a l'obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 8, 9 i 10 d'aquesta convocatòria.

d) El beneficiari ha de complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

e) Només es pot presentar una sol·licitud per projecte. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada.

En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.

6.5. Queden excloses com a beneficiàries les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

6.6. No poden beneficiar-se de cap subvenció les persones, les entitats o les agrupacions que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

7. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2019; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. Termini i presentació de sol·licituds

8.1. El termini per presentar les sol·licituds, adreçades a l'IEB, comença l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB i estarà obert fins al dia 15 d'octubre de 2020.

8.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts a l'apartat 10, que es publicaran a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.

8.3. No s'admetrà cap sol·licitud presentada amb posterioritat als terminis indicats ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.

8.4. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució de la presidenta de l'IEB en el BOIB.

8.5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

8.6.  En el cas de persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol (empreses, cooperatives, societats civils, associacions i fundacions), les sol·licituds  s'han de presentar de manera obligatòria a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.

En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns), també és recomanable presentar les sol·licituds  a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar les sol·licituds al Registre de l'IEB, o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds lliurades en paper per registre s'han de presentar en fulls separats (no enquadernats i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares. Si la rellevància del document ho exigeix o hi ha dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original.

En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la.

8.7. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti l'Institut d'Estudis Baleàrics, disponibles a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015. S'aconsella emplenar els annexos de la convocatòria amb un processador de textos.

8.8. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.

9. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

9.1. Cada beneficiari podrà presentar anualment un màxim de sis sol·licituds. Els projectes que es presentin i que superin aquest límit seran automàticament desestimats segons l'ordre d'arribada.

9.2. Les inversions objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar entre l'1 de setembre de 2019 i el 30 de novembre de 2020 (ambdós inclosos).

10. Documentació

10.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

a) Acreditació de la identitat:

— Si el sol·licitant és persona física: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.

— Si el sol·licitant és persona jurídica: fotocòpia del NIF i fotocòpia del DNI, passaport o NIE del representant.

b) En el cas de les persones jurídiques, document constitutiu de l'entitat i estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.

Si l'IEB ja disposa d'aquest document, serà suficient que l'interessat informi de l'expedient de la subvenció anterior on es pot trobar, i l'IEB l'aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.

c) En el cas de les persones jurídiques, document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

Si l'IEB ja disposa d'aquest document, serà suficient que l'interessat informi de l'expedient de la subvenció anterior on es pot trobar, i l'IEB l'aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.

d) La declaració responsable conjunta per mitjà del model normalitzat (annex 3) sobre els punts següents:

— Complir les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com les que estableix aquesta convocatòria.

— Corroborar la veracitat de la documentació que adjunta a la sol·licitud.

— Especificar totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud.

— No incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

— Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

— Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

— Complir, en cas que el sol·licitant sigui una empresa, la legalitat vigent pel que fa a la contractació de treballadors.

e) Certificat, si escau, que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. Si no es presenta aquest certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar (és a dir, no es considera cost elegible).

f) Memòria descriptiva i detallada del projecte, en la qual cal incloure:

— Els objectius del projecte.

— El pla de treball del projecte editorial indicant les dates en què es realitza cada tasca.

— Les trajectòries professionals de les persones, col·lectius, empreses o entitats implicats.

— El tiratge que es fa del llibre.

— El pla de patrocinis i finançament.

— Si escau, el pla de comunicació i difusió exterior, que inclou la distribució del llibre que és objecte de la subvenció.

g) Pressupost detallat del projecte amb el pertinent IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana subvenció.

h) Contracte amb l'autor o agent que permeti la publicació del llibre.

i) Certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) d'estar al corrent de les obligacions tributàries.

10.2. Qualsevol dada no acreditada no serà computada en la valoració del projecte.

10.3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'autoritza l'IEB a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) i amb la Seguretat Social, tret que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa respecte d'això. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració autonòmica i amb la Seguretat Social abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'entitat interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.

11. Criteris per seleccionar els beneficiaris i l'import de la subvenció

11.1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'IEB, o en els registres i les oficines que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015; atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons article 6.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura.

11.2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

11.3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, es farà un requeriment a l'interessat; la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

11.4. Només tendran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 30 punts, d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 14.1.

12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

12.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'IEB.

12.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

12.3. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

12.4. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:

— President: el director de l'IEB o la persona en qui delegui.

— Vocals: dos tècnics de l'IEB i un professional de prestigi nomenat per l'IEB.

— Secretari: un tècnic de l'IEB.

13. Instrucció i resolució del procediment

13.1. El director de l'IEB formularà una proposta de resolució provisional amb la inclusió de tantes sol·licituds com sigui possible en la data de la proposta. Aquesta proposta es publicarà al web de l'IEB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils, comptadors des del dia de publicació de la proposta de resolució al web de l'IEB, la qual cosa es farà constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, indicant la data de publicació i l'enllaç.

13.2. La presidenta de l'IEB resoldrà el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona i recursos administratius pertinents. La resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

13.3. Les resolucions de la presidenta de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

13.4. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

14. Import i criteris de valoració per a la concessió de les subvencions

14.1. Els projectes presentats es valoraran amb els criteris següents:

a) Rellevància científica o divulgativa del projecte: de 0 a 20 punts.

b) Trajectòria professional de l'autor o dels autors: de 0 a 20 punts.

c) Aspectes innovadors i originalitat de la proposta: de 0 a 20 punts.

d) Si és un original escrit en català, la traducció d'un original escrit en català o la traducció al català d'un text escrit originàriament en qualsevol altre idioma: 15 punts.

e) Distribució a més d'una illa i/o fora de les Illes Balears: de 0 a 5 punts.

f) L'activitat professional de l'editorial es realitza a Menorca, Eivissa o Formentera: de 0 a 5 punts.

g) Adequació pressupostària del projecte: de 0 a 5 punts.

h) Si és una projecte que té un retorn social (accions que contribueixen a la millora, la dinamització o la revitalització d'un col·lectiu, una comunitat o una zona en condicions desfavorides o en risc d'exclusió o que contribueixen a la sensibilització i educació de la societat cap els mateixos): 5 punts.

i) Si és un projecte que contribueix a la igualtat de gènere (text o creació d'una dona o d'un mínim d'un 40 % de dones si es tracta d'un equip o col·lectiu o que el seu contingut contribueixi a la sensibilització i educació de la societat cap els drets de les dones i/o les perspectives de gènere): 5 punts.

Puntuació total: 100 punts

14.2. Una qualificació d'1 punt correspon al 0,8 % de l'import subvencionable, que s'incrementa gradualment fins al 80 %, que correspon als 100 punts.

14.3. Només tendran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 30 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 14.1.

14.4. L'import màxim per a cada projecte és de set mil cinc-cents euros (7.500 €).

14.5. L'import màxim que es pot atorgar a cada sol·licitant en aquesta convocatòria per totes les sol·licituds és de quinze mil euros (15.000 €).

14.6. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients.

14.7. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides per al mateix projecte als mateixos beneficiaris sempre que aquesta no sigui concedida per la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, l'IEB mateix i l'Institut Ramon Llull, segons estableix el punt 6.4 d'aquesta convocatòria. L'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada, tal com recull l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions.

14.8. Se subvencionarà en funció dels màxims establerts en els punts 14.4 i 14.5, sempre que el beneficiari no hagi rebut cap altra ajuda pel mateix projecte. En aquest cas, el màxim subvencionable variarà en funció de les ajudes rebudes.

14.9. En cap dels casos no s'abonarà un import superior al justificat mitjançant factures.

15. Factors de correcció del projecte

Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

16. Pagament

16.1. L'abonament de les ajudes es farà efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'efectuarà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.

16.2. Excepcionalment es podran fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'haurà d'aportar una garantia en la forma i procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

16.3. Es podrà fer un únic pagament parcial mitjançant les justificacions i liquidacions parcials amb les mateixes condicions i requisits que els corresponents als pagaments ordinaris. Es podran adjuntar les liquidacions i justificacions parcials de l'activitat parcialment feta a la documentació adjunta a la sol·licitud, tot i que només tindran efectes si es concedeix la subvenció. No obstant això, la sol·licitud del pagament parcial també es podrà formular posteriorment si s'atorga la subvenció.

16.4. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, tot i que només tindrà efecte si es concedeix la subvenció.

 

​​​​​​​17. Justificació

17.1. El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 15 de desembre de 2020. En cas de no haver-se presentat, l'òrgan administratiu competent requerirà al beneficiari que en un termini improrrogable de deu dies hàbils sigui presentada, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.

Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la documentació requerida, s'acordarà, si escau, el reintegrament de la subvenció amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.

17.2. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de setembre de 2019 ni amb posterioritat al 30 de novembre de 2020, tret que es tracti d'un pagament a compte per fer les comandes relacionades directament amb l'activitat.

17.3. La justificació de l'activitat subvencionada es durà a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5) amb la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Així mateix, ha de contenir tota aquella informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha de contenir:

— Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes en el pressupost inicial. Només es tindran en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.

— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentada.

— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si s'escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

— Els tres pressuposts que com a mínim, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària. S'haurà de justificar l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. Aquest punt s'aplicarà per a imports superiors a 15.000 €.

c) Les factures o els documents amb valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats a la relació a què fa referència l'apartat b) anterior, que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció. En relació amb els desplaçaments aeris o marítims, a part de la factura, cal aportar la confirmació de reserva corresponent, on constin els noms dels passatgers, la ruta, les dates i el preu del viatge.

d) Un document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Una còpia del comprovant bancari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

— No obstant això, per a les factures inferiors a 200 € (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.

e) Cinc (5) exemplars del llibre i/o dels materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada.

f) No s'acceptaran en cap cas nòmines per a la justificació de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria.

17.4. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

17.5. En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

17.6. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

17.7. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que l'IEB l'hagi aprovada prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-ho.

18. Concurrència d'ajudes o subvencions i règim de minimis

18.1. L'import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.

18.2. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en què s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.

19. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini de vuit dies hàbils des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.  

b) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat, poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.

d) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

f) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.

g) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j) Fer constar obligatòriament el suport de l'IEB en tots els llibres que rebin una subvenció. A la pàgina de crèdits, cal afegir la frase «Aquest llibre ha estat publicat amb l'ajuda de» i el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat. També s'ha de fer constar el suport de l'IEB en els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l'activitat mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat. El logotip està disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa.

En el cas que no es faci constar, la penalització pot anar de la reducció del 50 % de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció. La Comissió Avaluadora serà l'encarregada de dirimir la penalització.

En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'IEB.

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

l) Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, poden donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.

m) Cal que el beneficiari comuniqui a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

n) En cas que el beneficiari vulgui renunciar a l'ajut, s'ha de notificar a l'IEB mitjançant el pertinent model normalitzat de renúncia (annex 4).

20. Interpretació i execució

La presidenta de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

21. Efectes

Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts