Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS

Núm. 6890
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 28 de juliol de 2020 per la qual es convoquen ajudes per donar suport a projectes d’investigació d’humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears per a l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. L'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.

Més enllà de les actuals restriccions provocades per la pandèmia, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural. La temporada de festivals esdevé complexa amb la circumstància agreujant de la cancel·lació de serveis de proveïdors, empreses de muntatge d'escenaris, de so, de seguretat, despeses de publicitat o pagaments per endavant a artistes. No sols per les actuals restriccions, sinó per la inviabilitat econòmica d'abordar esdeveniments amb cabudes inferiors al 80 %.

Pel que fa al món editorial de les Illes Balears, a més d'haver patit la suspensió de la Fira del Llibre i l'ajornament del Dia del Llibre per Sant Jordi, en què es concentraven gran part de les vendes anuals, s'ha trencat tota la cadena de producció: el tancament de llibreries implica l'anul·lació de comandes, devolucions, endarreriment de projectes editorials, amb les consegüents dificultats de finançament. A més, queda greument afectat el personal extern contractat per les editorials: traductors, correctors i il·lustradors, entre d'altres.

La pèrdua d'activitat del conjunt del sector audiovisual és també molt notable, a causa del tancament de les sales d'exhibició, però també per la suspensió dels rodatges i produccions televisives, amb conseqüències laborals greus. La suspensió de rodatges provoca la paralització de programes televisius, documentals, publicitat i llargmetratges, sèries de televisió, rodatges internacionals..., a més de la suspensió d'altres aspectes de la producció audiovisual, vinculats directament o indirectament a la impossibilitat de rodar. En definitiva, el sector audiovisual balear estima les pèrdues causades per la COVID-19 en 15 milions d'euros i un balanç més de 6.400 contractes cancel·lats.

La situació de les empreses i professionals de les arts escèniques, en què les empreses han de mantenir els locals i les infraestructures per tenir-los preparats per a quan es reprengui l'activitat, és extremadament complexa. El manteniment d'algunes mesures sanitàries, com l'obligació de distanciament social, fa augmentar el nivell de risc de fallida econòmica. A més dels espectacles en cartellera, s'han suspès la resta d'espectacles programats, atès que no es poden assajar ni preparar decorats.

L'atur de les persones que treballen en els sectors de les arts escèniques i l'audiovisual és gairebé del 100 %. No sols dels actors, la majoria dels quals estan sotmesos a contractes lligats a la durada de l'espectacle i a cancel·lacions per força major, sinó també professionals dels serveis relacionats, com ara els tècnics de muntatge o el personal tècnic per a la producció i de manteniment.

Les dificultats dins el sector de les arts visuals, a causa del tancament de galeries, museus i espais de difusió, i de la suspensió de fires, festivals i jornades de formació, han deixat els artistes, comissaris, investigadors i agents culturals sense els mitjans necessaris per a la seva activitat.

El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.

Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.

Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.

Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.

2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.

Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:

a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta pèrdua, previsiblement, durarà tot l'any, tot i que s'han aixecat les mesures de l'estat d'alarma.

b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals, i sobretot en les activitats amb públic en directe, que han estat prohibides i que actualment es poden fer amb una cabuda molt limitada, a causa del perill de contagi.

La incidència especial en el sector cultural fa urgent la convocatòria i tramitació d'ajudes de l'Institut d'Estudis Baleàrics, i es considera de manera excepcional subvencionar despeses en relació amb les activitats culturals que finalment no s'han pogut dur a terme, o tenen una data molt incerta de realització.

c) La suspensió, pràcticament absoluta, de les activitats culturals durant un període prolongat de temps, requereix una línia d'ajudes per protegir l'ocupació i mantenir el teixit productiu de les diferents activitats culturals de les Illes Balears i facilitar el pagament de les ajudes de la forma més àgil possible.

d) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural es basa en el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.

3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 1 dels Estatuts, l'IEB és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb els seus Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. En l'article 5 s'indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:

a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.

b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.

c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.

d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol mena d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.

f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.

g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.

L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica en l'apartat 3 que per dur a terme les funcions i activitats esmentades l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.

L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.

4. Mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 3 de juliol de 2020, publicada en el BOIB núm. 122, d'11 de juliol de 2020, per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, es va crear la línia de subvenció IV.2.15 per donar suport als projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears en el marc de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia. Cost: 200.000 euros (2020: 50.000 euros; 2021: 150.000).

D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

D'altra banda, el present règim d'ajudes també es fa de conformitat amb el Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament d'exempció de categories).

Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajudes, d'acord amb l'annex 1 de la convocatòria,  per donar suport a projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria pluriennal, que té un import màxim de 200.000 euros (dos-cents mil euros), d'acord amb les següents anualitats: 2020: 50.000 euros; 2021: 150.000)

3. Autoritzar una despesa pluriennal de 200.000 euros, amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics. (pluriennal)

4. Publicar aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de juliol de 2020

La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics

Pilar Costa i Serra

 

ANNEX 1

Convocatòria

Condicions generals

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport a la recerca, preparació i redacció de projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears.

Els projectes han de ser originals i inèdits i han d'estar escrits en llengua catalana o en llengua castellana.

1.2. Les ajudes tenen com a finalitat incentivar la recerca i la investigació en l'àmbit de les humanitats i de la cultura, per a la preparació i redacció de treballs d'investigació, projectes curatorials i de gestió cultural relacionats amb pràctiques artístiques, assajos històrics i literaris, entre d'altres. 

1.3. El projecte d'investigació subvencionat haurà de tenir una extensió mínima de 360.000 caràcters (aproximadament 120 pàgines o 60.000 paraules). 

1.4. L'autor ha de tenir tots els drets de propietat intel·lectual del projecte.

2. Prohibició de subcontractació 

Atesa la natura de la convocatòria, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades.

3. Import i imputació pressupostària

3.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria pluriennal és de 200.000 euros, amb càrrec al capítol 4 dels pressuposts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, d'acord amb les anualitats següents:

2020: 50.000 euros

2021: 150.000 euros

3.2. L'import global que comprèn la present convocatòria és de 200.000 euros, que es distribuiran en 20 ajudes de 10.000 euros cadascuna, per a la recerca, preparació i redacció de projectes d'investigació.

3.3. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix l'apartat anterior.

3.4. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

4. Beneficiaris i requisits

4.1. Són beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques majors de 18 anys, les quals desenvolupen la seva activitat professional en l'àmbit esmentat en l'apartat 1.1 de la base primera. També en són beneficiaris els col·lectius d'investigadors, estudiosos o creadors constituïts com a persona jurídica o comunitat de béns donades d'alta d'activitat econòmica en epígrafs vinculats a la investigació i a l'activitat professional en l'àmbit de la cultura. Aquestes persones jurídiques hauran d'estar establertes en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, i tenir en el moment de sol·licitud de l'ajuda, un establiment permanent operatiu en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb almenys dos anys d'antiguitat o acreditar que el 50 % dels contractes laborals o serveis contractats s'han fet en el darrer any a les Illes Balears o que desenvolupin més del 50% de la seva activitat a les Illes Balears.

4.2. En el cas de coautories, col·lectius d'investigadors, estudiosos o creadors o projectes amb col·laboracions interdisciplinàries constituïts com a persona jurídica o comunitat de béns, cal designar un líder del projecte que compleixi tots els requisits. Qualsevol projecte de coautoria s'ha de presentar amb l'acord previ de totes les parts interessades.

4.3. Tots els sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.

b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes. El sol·licitant ha de presentar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat.

c) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en l'apartat 6 d'aquesta convocatòria.

d) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

4.4. No poden ser beneficiaris d'ajudes els beneficiaris que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; que hagin estat sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i d'homes; ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

5. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Termini i presentació de sol·licituds

6.1. El termini per presentar les sol·licituds, que s'han d'adreçar a l'Institut d'Estudis Baleàrics, és de trenta dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6.2. No s'admetrà cap sol·licitud presentada amb posterioritat al termini indicat ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.

6.3. En el cas de persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol (societats civils, associacions), tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) s'ha de presentar de manera obligatòria a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.

6.4. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts a l'apartat 7, que es publicaran a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.

6.5. En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns), també és recomanable presentar tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) al Registre de l'IEB o als registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6.6. La documentació registrada en suport paper s'ha de presentar en fulls separats (no enquadernats i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares. Si la rellevància del document ho exigeix o hi ha dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original.

6.7. Per agilitzar el procés, s'aconsella emplenar els formularis i sol·licituds amb un processador de texts. 

6.8. En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la.

6.9. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

6.10. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti l'Institut d'Estudis Baleàrics, disponibles a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta a l'article 16 de la Llei 39/2015.

6.11. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

6.12. L'incompliment dels requisits en la documentació aportada establerts en aquesta convocatòria comporta que no s'admetrà la sol·licitud.

6.13. Cada sol·licitant únicament podrà presentar una sol·licitud per a un projecte.

7. Documentació a aportar amb la sol·licitud

7.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

a) Acreditació de la identitat:

— fotocòpia del DNI, passaport o NIE.

b) Declaració responsable conjunta per mitjà del model normalitzat (annex 3) en què la persona sol·licitant declari:

— complir amb les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria

— aportar la documentació adjunta a la sol·licitud vertadera i correcta

— no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable

— Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica

— No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere

— Indicar totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud.

c) Trajectòria o currículum del sol·licitant, amb indicació dels projectes realitzats, activitats professionals, publicacions, formació, premis i beques, entre d'altres aspectes. Cal que la documentació aportada inclogui tots els aspectes necessaris per a la correcta valoració del projecte de conformitat amb els criteris de valoració fixats al punt 9b).

d) Memòria descriptiva del projecte, la qual ha de tenir una extensió mínima de 45.000 caràcters (aproximadament 15 pàgines o 7.500 paraules), i ha d'incloure:

  • Títol, objectius i descripció del projecte
  • Context i oportunitat del projecte, amb indicació dels valors de retorn de caire social, cultural, científic, artístic, entre d'altres
  • Plantejament metodològic i recursos d'investigació prevists
  • Format i extensió prevists
  • Pla de treball

Cal que la documentació aportada inclogui tots els aspectes necessaris per a la correcta valoració del projecte de conformitat amb els criteris de valoració fixats al punt 9a).

La documentació dels apartats c) i d) s'ha de presentar en suport paper i format electrònic (PDF) en suport CD o memòria USB.

e) Acreditació que la persona o entitat beneficiària de l'ajut és titular del compte bancari facilitat.

f) Per a subvencions de més de 3.000 euros, cal presentar els certificats d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb:

— l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

— la Tresoreria General de la Seguretat Social

— l'Agència Tributària estatal

Els dos primers certificats esmentats només s'han de presentar en el cas que no s'hagi autoritzat l'IEB a fer la consulta telemàtica (vegeu autorització en l'apartat 5 de la sol·licitud (annex 2).

Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros, la persona o empresa interessada poden substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.

7.2. La documentació relativa al projecte haurà de presentar-se en format electrònic independentment del canal emprat (presencial o electrònic) per presentar la sol·licitud.

Els documents electrònics a presentar han de tenir les següents característiques:

  • S'utilitzaran els models descarregables, i es presentaran, preferentment, en el mateix format del model.
  • La resta de la documentació es presentarà en format PDF.
  • La grandària màxima de tota la documentació electrònica presentada serà de 30 Mb.

7.3. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de sis dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.

7.4. L'incompliment dels requisits en la documentació aportada establerts en aquesta convocatòria comporta que no s'admetrà la sol·licitud.

8. Criteris per seleccionar els beneficiaris i l'import de la subvenció

La selecció de les persones beneficiàries s'ha de fer mitjançant el procediment de concurs d'acord amb el procediment següent:

a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora farà una valoració dels projectes presentats d'acord amb els criteris que es detallen als apartats corresponents als criteris de valoració (vegeu el punt 9) i s'ordenaran per ordre de puntuació.

En el supòsit que hi hagi alguna coincidència de puntuació, tendrà preferència la sol·licitud que tengui una millor valoració en el/els criteri/s de desempat establert/s en l'apartat corresponent als criteris de valoració.

b) Les ajudes s'atorgaran per l'ordre establert a l'apartat a) anterior fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari assignat.

c) Les ajudes s'atorgaran segons els imports establerts.

d) En cas que algun beneficiari renunciï a l'ajuda, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients, seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 8.a).

 9. Criteris de valoració

1. Per tal d'elaborar la proposta de resolució de les subvencions la Comissió de Valoració aplicarà els criteris que es detallen.

a) Valoració del projecte  (0-80 punts). S'ha de valorar:

1r. Qualitat i interès del projecte

En aquest apartat es consideren aspectes com ara:

i. interès temàtic del projecte (0-20 punts)

ii. claredat de redacció i coherència del plantejament amb els objectius prevists (0-15 punts)

iii. interès i adequació de la metodologia emprada  (0-15 punts)

iv. grau d'innovació i/o originalitat i singularitat de l'enfocament del projecte (0-15 punts)

v. grau d'impacte i/o aportació a la reflaxió i la crítica en l'àmbit d'estudi  (0-10 punts)

2n. Inclusió d'aspectes i/o temàtiques relacionades amb la perspectiva de gènere (0-5 punts)

b) Valoració de la trajectòria (0-20 punts). S'ha de valorar:

1r. Projectes (0-10 punts):

i. nombre de projectes culturals o d'investigació realitzats. 1 punt per projecte

 

2n. Publicacions (0-5 punts):

i. nombre de llibres o articles publicats en revistes especialitzades. 1 punt per llibre publicat i 0,5 punts per article

3r. Participació en simposis, congressos, jornades, seminaris, fires especialitzades, presentacions i taules rodones. 1 per participació (0-3 punts)

4t. Mèrits obtinguts: premis i beques. 1 per mèrit  (0-2 punts)

2. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 100 punts, i la puntuació mínima que cal obtenir per accedir a l'ajuda és de 40 punts en l'apartat 1.a) de la valoració del projecte.

3. En cas d'igualtat en la puntuació, el criteri de desempat és donar prioritat al projecte que ha obtingut una major puntuació en el punt 1r de l'apartat 1.a)i., 1.a)iv. i 1.a)v., per aquest ordre.

10. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

10.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'IEB.

10.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

10.3. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

10.4. Per a l'avaluació de les sol·licituds presentades es constituirà una comissió avaluadora per cada línia composta per les següents persones:

– President: el director de l'IEB (amb veu, però sense vot).

– Vocals: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot) i un mínim de tres professionals de prestigi nomenats per l'IEB (amb veu i vot).

– Secretari: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot).

Es constituiran comissions avaluadores en funció dels àmbits d'especialització dels projectes presentats.

El nomenament dels membres de la comissió es farà públic a través del web www.iebalearics.org.

11. Instrucció i resolució del procediment

11.1. El director de l'IEB formularà una proposta de resolució provisional.

Aquesta proposta es publicarà al web de l'IEB per tal que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució a la pàgina web de l'IEB, la qual cosa es farà constar mitjançant diligència de l'òrgan instructor.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, indicant la data de publicació i l'enllaç.

11.2. La presidenta de l'IEB resoldrà el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona i els recursos administratius pertinents. La resolució es publicarà en el BOIB.

11.3. Les resolucions de la presidenta de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

11.4. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

 

12. Pagament

12.1. L'abonament de les ajudes es farà efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'efectuarà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.

12.2. A sol·licitud dels beneficiaris es poden fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida si s'acredita que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'ha d'aportar una garantia en la forma i procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Depositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

13. Justificació

13.1. El termini per justificar les activitats objecte d'ajuda acaba el 15 d'octubre de 2021, amb la remissió del projecte d'investigació subvencionat.

Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.

Si, transcorregut aquest termini addicional, no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha d'acordar, si escau, el reintegrament de l'ajuda, amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.

13.2. La justificació de la investigació subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del model normalitzat (annex 5), juntament amb el projecte d'investigació per a la qual s'ha rebut la subvenció.

 La documentació s'ha de lliurar en format paper i format electrònic (PDF), presentada en suport CD o memòria USB.

13.3. En el cas que la justificació no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.

13.4. Qualsevol alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

13.5. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists a la normativa d'aplicació, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-la.

14. Concurrència d'ajudes o subvencions

Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pel mateix concepte que es derivin d'altres convocatòries.

15. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat (respectivament, annex 4 o annex 5), en els termes de la resolució de la convocatòria. Si el beneficiari té intenció de sol·licitar una bestreta, juntament amb el formulari d'acceptació, ha d'adjuntar una garantia bancària.

b) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de l'ajuda en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.

c) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

i) Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i pot donar lloc a la modificació o revocació de l'ajuda atorgada.

j) Comunicar a l'Institut d'Estudis Baleàrics, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

k) Fer constar el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics en tots els elements propagandístics i de comunicació de les activitats subvencionades, mitjançant el logotip de l'Institut d'Estudis Baleàrics i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat. En cas que el projecte d'investigació subvencionat sigui publicat o exhibit, s'ha d'incloure en un lloc visible la frase “Aquest projecte ha rebut el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics”, a més del logotip de l'IEB i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat. El logotip està disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. En el cas que que no es faci constar el suport de l'IEB en el projecte que rebi la subvenció, la penalització pot anar de la reducció del 50% de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció.

l) Autoritzar l'IEB a utilitzar i difondre únicament amb finalitats de difusió i publicitat qualsevol material gràfic, sonor i de text que estigui subjecte a drets d'autor.

m)  Donar prioritat a l'Institut d'Estudis Baleàrics a l'hora de publicar el projecte. No obstant això, si el beneficiari té la possibilitat d'editar-lo per altres mitjans, l'IEB, prèvia sol·licitud de l'interessat, en podrà autoritzar la publicació. En cas que una altra entitat publiqui el projecte, haurà de constar que la publicació ha rebut el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics (com consta en l'apartat anterior 15. k)), i, una vegada imprès, el beneficiari es compromet a lliurar-ne cinc exemplars a l'IEB. 

16. Interpretació i execució

La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

17. Efectes

Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts