Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 6659
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 22 de juliol de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per a l’organització i el funcionament dels programes formatius de formació professional del sistema educatiu que s’han d’impartir durant el curs 2020-2021 en la modalitat d’alternança amb l’activitat a l’empresa, anomenada formació professional dual
La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, ordena un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives. Així, en l'article 9, determina la formació professional com un conjunt d'accions formatives que capaciten per a l'exercici de les diverses professions i que inclou els ensenyaments propis de la formació professional inicial, les accions d'inserció i reinserció laboral dels treballadors, així com les orientades a la formació contínua a les empreses que permetin l'adquisició i l'actualització permanent de les competències professionals. Aquestes accions formatives de formació professional s'han d'inserir en el marc del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, que es crea d'acord amb la Llei orgànica 5/2002.
La formació professional, regulada en el capítol V del títol I de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013 per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), té com a finalitat preparar l'alumnat per a l'activitat en un camp professional, facilitar-ne l'adaptació a les modificacions laborals que es puguin produir al llarg de la vida, contribuir al desenvolupament personal i a l'exercici d'una ciutadania democràtica, i permetre el progrés en el sistema educatiu i en el sistema de formació professional per a la feina, així com un aprenentatge al llarg de la vida.
Així mateix, en l'article 42 bis de la LOE, modificat per la LOMCE, es defineix la formació professional dual com el conjunt d'accions i iniciatives formatives que, en corresponsabilitat amb les empreses, tenen per objecte la qualificació professional de les persones, mitjançant l'harmonització dels processos d'ensenyament i aprenentatge entre els centres educatius i els centres de treball.
Per tal de potenciar la formació professional i adoptar algunes mesures que pretenen millorar la ràpida adaptabilitat a les necessitats de les circumstàncies econòmiques actuals i facilitar l'adequació de l'oferta formativa a les demandes del sistema productiu, la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible, i la Llei orgànica 4/2011, d'11 de març, complementària de la Llei d'economia sostenible, per la qual es modifiquen les lleis orgàniques 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional; 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, ja van introduir canvis normatius importants.
Aquests canvis van implicar una regulació nova de la formació professional del sistema educatiu, la qual es reflecteix en el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu. Així, es concep la formació professional com el conjunt d'accions formatives que tenen per objecte la qualificació de les persones per a l'exercici de les diverses professions, per a l'ocupabilitat i per a la participació activa en la vida social, cultural i econòmica.
En el capítol V de la norma esmentada es regulen altres programes formatius per a aquelles persones que van abandonar prematurament el sistema educatiu sense cap qualificació professional, per facilitar-los l'accés a una activitat professional concreta, adaptada a les necessitats del sector productiu i l'entorn, així com facilitar-los l'ocupabilitat i l'obtenció d'un títol de formació professional. L'article 31 regula els programes formatius en la modalitat d'alternança en col·laboració amb empreses.
El Reial decret llei 10/2011, de 26 d'agost, de mesures urgents per a la promoció de l'ocupació dels joves, el foment de l'estabilitat en l'ocupació i el manteniment del programa de requalificació professional de les persones que esgotin la protecció per desocupació, va configurar en la nostra legislació laboral un nou contracte per a la formació i l'aprenentatge, que modificava l'apartat 2 de l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març. Aquesta modalitat contractual es va presentar com un instrument destinat a afavorir la inserció laboral i la formació de les persones joves en un règim d'alternança d'activitat laboral retribuïda en una empresa, amb una activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació o del sistema educatiu.
El Reial decret llei 3/2012, de 10 de febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, va introduir modificacions en el contracte per a la formació i l'aprenentatge, per tal de potenciar l'ocupació juvenil.
L'article 2 de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral modifica l'apartat 2 de l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, amb la finalitat de potenciar l'ocupació juvenil.
De conformitat amb el que es preveu en la disposició final cinquena de l'Estatut dels treballadors i la disposició final dinovena de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, es dicta el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, amb l'objecte de regular determinats aspectes de la formació professional dual, el qual combina els processos d'ensenyament i aprenentatge a l'empresa i al centre de formació. Aquest Reial decret pretén establir les bases per a la implantació progressiva de la formació professional dual a Espanya. L'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, té per objecte la regulació dels aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge. Aquesta Ordre fou modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener, en el sentit d'establir noves mesures per al foment de l'ús dels contractes per a la formació i l'aprenentatge.
Dins l'àmbit de la nostra Comunitat Autònoma, el Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, preveu, en l'article 21, mesures de flexibilització i d'innovació en l'oferta de cicles formatius mitjançant programes formatius en alternança. A més, l'article 47 regula els programes formatius en alternança en col·laboració amb empreses i concreta determinats aspectes del procés d'ensenyament i aprenentatge a l'empresa i la formació que s'ha de desenvolupar en el centre educatiu.
El Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, modifica la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
La situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19 ha obligat a adoptar mesures educatives extraordinàries per adaptar l'aprenentatge i l'ensenyament a les circumstàncies que exigien la situació sanitària, social i econòmica del moment. Amb relació a les mesures relatives a la comunitat educativa previstes en l'Acord aprovat pel Consell de Govern de les Illes Balears, en sessió de dia 13 de març, pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
A l'efecte d'afrontar el repte de modificar els processos per a la preparació i la posada en marxa del pròxim curs escolar 2020-2021, entre altres, els procediments d'admissió als cicles formatius de formació professional, i adaptar-los a les circumstàncies actuals, atenent les recomanacions de les autoritats sanitàries d'evitar situacions d'aglomeracions o saturació de gent en els centres educatius, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, el qual té per objecte, entre d'altres mesures, regular el procediment d'adscripció i admissió íntegrament telemàtic per al curs 2020-2021. D'acord amb l'article 3.2, el procés d'admissió als cicles formatius de formació professional, tant en règim presencial, a distància, com en la modalitat dual, també s'ha de tramitar preferentment de manera telemàtica.
El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors va dictar dia 8 de maig de 2020 les resolucions per les quals es varen modificar els calendaris de desenvolupament de les proves d'accés als cicles formatius de grau mitjà i les de grau superior (BOIB núm. 80, de 12 de maig), que van ajornar les dates de la realització de les proves d'accés als dies 8 i 9 de juliol.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia de la COVID-19, i amb la finalitat de no deixar que aquestes circumstàncies que estam vivint deixin enrere cap dels futurs alumnes de formació professional, es considera necessari modificar el procés d'admissió, adaptar-lo a tots els canvis esmentats i posposar el procés i el seu desenvolupament en els mateixos terminis que en règim presencial, és a dir, als mesos d'agost i de setembre.
Així, en l'actual situació, amb unes dades d'ocupació i d'atur negatives, especialment entre els joves i, més concretament, entre els que no tenen cap qualificació professional, la modalitat de formació en alternança amb l'empresa implica, en el marc de les Illes Balears, l'increment del nivell de formació i qualificació tant dels joves desocupats com de la població treballadora, que deriva en uns beneficis per a les empreses que poden conduir cap a un creixement econòmic. Per aquest motiu, es vol donar continuïtat a aquesta regulació, per al curs 2020-2021, de l'organització i el funcionament dels programes formatius de formació professional del sistema educatiu que s'han d'impartir en la modalitat de formació professional dual.
Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions per a l'organització i el funcionament dels programes formatius de formació professional del sistema educatiu que s'han d'impartir durant el curs 2020-2021 en la modalitat d'alternança amb l'activitat a l'empresa, anomenada formació professional dual, les quals s'adjunten com a annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Especificar l'oferta formativa de la formació professional dual que s'ha d'impartir durant el curs escolar 2020-2021 als centres educatius de les Illes Balears, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
3. Determinar el calendari del procés d'admissió i de matrícula de la formació professional dual per al curs escolar 2020-2021, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
4. Autoritzar el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors a adoptar els actes que siguin necessaris per al desplegament i per a la concreció d'aquesta norma.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de juliol de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà