Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 6657
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 22 de juliol de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per a l’organització dels ensenyaments de determinats cicles formatius de formació professional en règim d’educació a distància per al curs acadèmic 2020-2021
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), estableix en l'article 5 l'afavoriment de l'educació permanent com a principi bàsic del sistema educatiu. Així mateix, indica que, per garantir l'accés a la formació al llarg de la vida, les administracions públiques han de promoure que tota la població arribi a assolir una formació d'educació secundària postobligatòria o equivalent a fi d'adquirir, actualitzar, completar i ampliar les seves competències de cara al seu desenvolupament professional. Així, correspon a les administracions públiques promoure ofertes d'aprenentatge flexibles que permetin l'adquisició de competències bàsiques i, si n'és el cas, les titulacions corresponents a aquells joves i adults que van abandonar el sistema educatiu sense titulació.
L'article 39 de la LOE, amb la nova redacció de la LOMCE, determina que la formació professional en el sistema educatiu té com a finalitat preparar l'alumnat per a l'activitat en un camp professional i facilitar-li l'adaptació a les modificacions laborals que es poden produir al llarg de la vida.
D'acord amb l'article 69 de la LOE, les administracions educatives han de promoure mesures que tendeixin a oferir a totes les persones l'oportunitat d'accedir als ensenyaments de formació professional. Així, els correspon organitzar l'oferta pública d'educació a distància amb la finalitat de donar una resposta adequada a la formació permanent de les persones adultes.
La Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible, i la Llei orgànica 4/2011, d'11 de març, complementària de la Llei d'economia sostenible, per la qual es modifiquen les lleis orgàniques 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional; 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, van introduir canvis normatius importants.
L'article 20 del Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, estableix que els règims en què es classifica l'oferta formativa relativa als cicles formatius de formació professional són presencial i a distància.
El Govern de l'Estat, en l'exercici de les seves competències, estableix mitjançant reials decrets cadascun dels títols que conformen el catàleg de títols de la formació professional del sistema educatiu, els seus ensenyaments mínims i la resta d'aspectes d'ordenació que, sense perjudici de les competències atribuïdes a les administracions educatives en aquesta matèria, constitueixen els aspectes bàsics del currículum de cada cicle.
Els ensenyaments dels cicles formatius en règim d'educació a distància, que condueixen a obtenir el títol de formació professional corresponent, formen part del conjunt d'accions formatives que capaciten per a l'acompliment qualificat de les diverses professions i per a l'accés a la feina i a la participació activa en la vida social, cultural i econòmica i són, també, un dels instruments que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca posa a l'abast dels ciutadans per respondre adequadament a les necessitats formatives del sector.
Aquesta oferta permet combinar l'estudi i la formació amb l'activitat laboral o amb altres responsabilitats, així com amb aquelles situacions personals que dificultin l'estudi i la formació en règim d'ensenyament presencial. Va dirigida especialment a les persones adultes i s'ajusta al que preveu el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu (BOE núm. 182, de 30 de juliol).
La situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19 ha obligat a adoptar mesures educatives extraordinàries per adaptar l'aprenentatge i l'ensenyament a les circumstàncies que exigeix la situació sanitària, social i econòmica del moment actual. Amb relació a les mesures relatives a la comunitat educativa previstes en l'Acord aprovat pel Consell de Govern de les Illes Balears, en sessió de dia 13 de març, pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
A l'efecte d'afrontar el repte de modificar els processos per a la preparació i la posada en marxa del pròxim curs escolar 2020-2021, entre altres, els procediments d'admissió als cicles formatius de formació professional, i adaptar-los a les circumstàncies actuals, atenent les recomanacions de les autoritats sanitàries d'evitar situacions d'aglomeracions o saturació de gent als centres educatius, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, el qual té per objecte, entre d'altres mesures, regular el procediment d'adscripció i admissió íntegrament telemàtic per al curs 2020-2021. D'acord amb l'article 3.2, el procés d'admissió als cicles formatius de formació professional, tant en règim presencial com a distància o en la modalitat dual, també s'ha tramitar preferentment de manera telemàtica.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19 i les conseqüències especialment negatives de les taxes d'ocupació i d'atur, especialment entre els joves i, més concretament, entre els que no tenen cap qualificació professional, la formació professional a distància, en el marc de la nostra comunitat autònoma, pretén millorar el nivell de formació i qualificació tant dels joves desocupats com de la població treballadora.
Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions per a l'organització dels ensenyaments de determinats cicles formatius de formació professional en el règim d'educació a distància que s'imparteixen a les Illes Balears durant el curs acadèmic 2020-2021. Aquestes instruccions s'adjunten com a annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Autoritzar els centres educatius que consten en l'annex 2 perquè imparteixin els ensenyaments que hi figuren en règim d'educació a distància mitjançant la corresponent plataforma d'ensenyaments a distància que el Govern de les Illes Balears posa a la seva disposició. També, autoritzar els centres educatius que han de col·laborar a impartir aquests ensenyaments en illes diferents de les seus de cadascun dels centres autoritzats.
3. Detallar la documentació que s'ha d'aportar per a l'admissió als ensenyaments de formació professional en règim a distància, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
4. Determinar els mòduls dels cicles formatius que s'imparteixen a distància, que figuren en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
5. Concretar els requisits previs de matrícula, que figuren en l'annex 5 d'aquesta Resolució.
6. Publicar el calendari del procediment d'admissió i de matrícula als cicles formatius en règim a distància, que figura en l'annex 6 d'aquesta Resolució.
7. Autoritzar el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors a adoptar els actes que siguin necessaris per concretar i aplicar aquesta norma.
8. Establir que aquesta Resolució entri en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de juliol de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Martí X. March i Cerdà