Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 6638
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’adequació de l’espai municipal per al Parc Verd de Porreres, polígon 9, parcel·la 485 TM Porreres (Mallorca) (26a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 7 de juliol de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'adequació de l'espai municipal per al Parc Verd de Porreres, polígon 9, parcel·la 485 TM Porreres (Mallorca), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament de Porreres va sol·licitar realitzar una avaluació d'impacte ambiental simplificada respecte al «Projecte d'adequació de l'espai municipal per a l'actual Parc Verd de Porreres». Així mateix, l'Ajuntament de Porreres va informar que l'antiguitat del Parc Verd és anterior a l'any 2006, per tant, d'acord amb la Llei 11/2006, de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i d'avaluació ambientals estratègiques a les Illes Balears, no procedia la tramitació d'impacte ambiental del Parc Verd de Porreres i d'acord amb el decret 4/1986, de 23 de gener, pel qual s'aprova la implantació i regulació dels estudis d'impacte ambiental, la instal·lació de Parc Verd o deixalleria no està inclosa dins els seus annex I i II.

D'acord amb la lletra c) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació de les Illes Balears, és objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada qualsevol modificació de les característiques d'un projecte dels annexes I o II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o dels annexes 1 o 2 d'aquesta Llei, diferent de les modificacions descrites en l'apartat 1.c) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient.

El «Projecte d'adequació de l'espai municipal per al actual Parc Verd de Porreres» suposa una modificació de l'antic projecte executat del Parc Verd de Porreres, la qual pot tenir efectes adversos significatius sobre l'atmosfera atès que s'ha d'executar una fase d'obres en la qual s'emetran gasos d'efecte hivernacle, pols, renous i vibracions, a més del risc de vessaments accidentals d'hidrocarburs o altres substàncies nocives durant la fase d'obres i d'explotació que puguin contaminar el sòl o la massa d'aigua subterrània «1815M1 Porreres».

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte és adequar l'àrea d'equipament actual al Parc Verd de Porreres per tal d'aconseguir els objectius específics següents:

a) Adaptar-se als requisits tècnics mínims especificats en l'annex I punt 2 del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca (PDSGRUM) . (BOIB núm.35, del 9 de març de 2006).

b) Complir amb les condicions exigides per la Conselleria de Medi Ambient i Territori per a l'obtenció de l'autorització administrativa a la qual estan sotmesos els parcs verds o nets com instal·lacions d'emmagatzematge i pre-classificació dels residus en l'àmbit de recollida, d'acord amb l'article 27.1 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm.181, de 29 de juliol de 2011).

c) Donar compliment al Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

d) Obtenir llicències i autoritzacions urbanístiques adequades per a l'execució d'obres i d'usos vinculats al Parc Verd.

El projecte «Projecte d'adequació de l'espai municipal per al Parc Verd de Porreres» realitzat per l'arquitecte Miquel Àngel Capó Bibiloni amb el número 257.222 del Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears, en data de novembre de 2019, s'ubica a la parcel·la 485 del polígon 9 del terme municipal de Porreres (Mallorca). La superfície total de la parcel·la és de 2.514,43 m2, dels quals 593,33 m2 estan pavimentats amb formigó armat de 15 cm, impermeable i resistent, amb certa pendent per facilitar l'eliminació de l'aigua.

Actualment, el Parc Verd és una instal·lació municipal d'emmagatzematge i pre-classificació de residus domèstics separats en origen, de residus voluminosos i d'altres residus, a l'espera del seu tractament o eliminació, que s'utilitza com instal·lació complementària al servei municipal de porta a porta de recollida del fems que permet respondre a les necessitats de la població permanent i població estacional o de segona residència que puntualment no han pogut acollir-se al calendari establert del servei de porta a porta.

La superfície d'ocupació de la instal·lació del Parc Verd és de 927 m2, la qual està composta per una explanada central rectangular, un edifici administratiu amb bany integrat de 18,49 m2 per a l'encarregat del manteniment, el control, la vigilància, la recepció d'usuaris i l'assessorament de l'ús del Parc Verd, un magatzem prefabricat de 8,10 m2 i 47 contenidors de diverses mides, capacitats i colors, distribuïts pel perímetre de la parcel·la i en la zona central, destinats a l'emmagatzematge dels diferents tipus de residus admissibles a la deixalleria els quals són:

Residus admissibles

Codi Llista Europea de Residus (LER)1

Residus de plàstic

07.02.13

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13.02.05

Olis sintètics de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13.02.06*

Envasos de plàstic

15.01.02

Envasos metàl·lics

15.01.04

Envasos de vidre

15.01.07

Envasos que contenen substàncies perilloses o n'estan contaminats

15.01.10*

Piles alcalines (excepte les del codi 16.06.03)

16.06.04

Altres piles i acumuladors

16.06.05

Residus plàstics

17.02.03

Metalls ferris

19.12.02

Metalls no ferris

19.12.03

Paper i cartró

20.01.01

Vidre

20.01.02

Roba

20.01.10

Tèxtil

20.01.11

Dissolvents

20.01.13*

Àcids

20.01.14*

Àlcalis

20.01.15*

Llampares de descàrrega, no LED i fluorescents

20.01.21*-20.01.31*

Grans electrodomèstics amb CFC, HCFC, HC o NH3

20.01.23*-20.01.11*

Aparells d'aire condicionat

20.01.23*-20.01.12*

Olis i greixos comestibles

20.01.25

Pintures, tintes, adhesius i resines que contenen substàncies perilloses

20.01.27*

Pintures, tintes, adhesius i resines diferents del codi 20.01.27

20.01.28

Detergents que contenen substàncies perilloses

20.01.29*

Bateries i acumuladors que contenen Pb, Ni-Cd i Hg

20.01.33*

Bateries i acumuladors distints del codi 20.01.33*

20.01.34

Aparells d'oli als circuits o condensadors

20.01.35*-20.01.13*

Monitors i pantalles CRT

20.01.35*-20.01.21

Monitors i pantalles no CRT, no LED

20.01.35*-20.01.22*

Grans aparells amb components perillosos

20.01.35*-20.01.41*

Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades

20.01.35*-20.01.51*

Petits aparells informàtics i de telecomunicacions amb components perillosos

20.01.35*-20.01.61*

Monitors i pantalles LED

20.01.36-20.01.23

Llampades LED

20.01.36-20.01.32

Grans aparells (resta)

20.01.36-20.01.42

Petits aparells (resta)

20.01.36-20.01.52

Metalls

20.01.40

Residus biodegradables (restes poda)

20.02.01

Residus voluminosos

20.03.07

(1) 2014/955/UE: Decisió de la Comissió, de 18 de desembre de 2014 , por la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell

(*) Residu perillós

Per a l'emmagatzematge d'aquests residus hi ha els següents contenidors:

- 1 contenidor de residus voluminosos mesclats.

- 1 contenidor de ferralla.

- 3 contenidors de restes de poda.

- 1 contenidor de roba i calçat.

-13 contenidors d'envasos lleugers.

- 4 contenidors per a envasos de vidre.

- 2 contenidors de matèria orgànica.

- 1 compactadora de paper i cartró.

- 4 contenidors de paper i cartró.

- 5 contenidors per a rebuig.

- 3 contenidors de residus químics-tòxics perillosos.

- 2 contenidors de fracció orgànica de residus municipals (FORM) i matèria orgànica.

- 1 contenidor de poliestirè expandit

- 1 contenidor d'electrodomèstics i RAEE voluminosos.

- 2 contenidors d'electrodomèstics i RAEE de petit format.

- 1 contenidor de bombetes de baix consum.

- 2 contenidors d'oli (un per a oli vegetal i l'altre per a oli mineral).

Els contenidors de grans dimensions situats en la zona central de l'explanada, estan a un nivell inferior per tal de facilitar als usuaris la seva aportació.

La durada màxima d'emmagatzematge dels residus és la següent:

-Per a residus perillosos, 6 mesos.

-Per a residus no perillosos que es destinin a eliminació, 1 any.

-Per a residus no perillosos que es destinin a valorització, 2 anys.

A més, el Parc Verd de Porreres disposa de les instal·lacions i subministraments següents:

- Subministrament d'aigua potable a partir de la xarxa pública, la qual serveix per al reg de la zona enjardinada, la neteja del recinte i la sufocació de possibles incendis.

- Subministrament de corrent elèctrica a partir de la xarxa pública. La instal·lació compleix amb el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i amb els requisits mínims tècnics establerts a l'annex I del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca.

- Enllumenat artificial per les hores de baixa incidència solar. Hi ha quatre bàculs de 6 m amb projector de 400w de vapor de sodi col·locats a les esquadres del parc verd que no emeten flux lluminós a l'hemisferi superior i dos projectors de 250W per il·luminar el cartell de l'entrada del parc verd. L'enllumenat de l'interior de l'edifici administratiu és per a fluorescents. Aquesta instal·lació compleix amb el Reglament d'Instal·lacions luminotècniques.

- Sistema de recollida d'aigües pluvials mitjançant un conjunt d'embornals en el sòl de la deixalleria, drenatges, arquetes, un separador de greixos i olis, i una escomesa a la xarxa pública d'aigües pluvials.

- Sistema de recollida d'aigües residuals mitjançant canalitzacions, arquetes i escomeses connectades a la xarxa del clavegueram municipal del nucli urbà.

- La zona de contenidors pavimentada disposa d'arquetes d'evacuació d'aigua de pluja i de neteja.

- Circuit de televisió amb dues càmeres de seguretat 24 hores.

- Senyalitzacions. Senyalització del recinte mitjançant un cartell gros indicador del Parc Verd a l'entrada, així com un cartell d'informació d'horaris d'obertura, residus admissibles, empresa responsable de l'explotació i dades de contacte. Dins el recinte hi ha cartells identificatius dels contenidors i els residus que ha de ser-hi dipositats.

- Dotació contra incendis constituïda per dos extintors manuals de pols ABC (un per l'interior de l'edifici administratiu i l'altre per l'exterior) i un extintor manual de CO2 per al quadre elèctric.

La instal·lació està habilitada per al pas de persones, incloses les de mobilitat reduïda, de vehicles particulars i de camions de recollida de residus.

El perímetre de la instal·lació consta d'un tancament perimetral format per una paret feta de blocs amb una reixa superior de malla electrosoldada metàl·lica de 2 metres d'alçada amb 2 portes, una d'entrada i l'altra de sortida de 4 metres d'amplada que comuniquen amb la carretera secundària Ma-5100 que connecta Porreres amb Felanitx. També existeix una porta auxiliar situada a l'extrem esquerre de la parcel·la que comunica amb la mateixa carretera per la qual es realitza la sortida dels contenidors de grans dimensions situats al nivell inferior durant la seva recollida. A zona exterior de les portes del Parc Verd hi ha tres arbres de gran mida, dos a l'esquerra i un a la dreta de les portes d'entrada i sortida principals que pretenen minimitzar l'impacte visual de la instal·lació des de la carretera.

El Parc Verd de Porreres es troba situat a l'est del nucli urbà de Porreres a uns 200 m d'aquest.

Les actuacions previstes pel projecte són les següents:

- La instal·lació d'un magatzem per residus perillosos. Per evitar les inclemències meteorològiques el magatzem estarà cobert i tancat mitjançant un element modular d'una superfície de 19,80 m2 per dipositar-hi els residus especials i perillosos com pintures, dissolvents, fitosanitaris, bateries, piles, acumuladors, bombetes fluorescents, bombetes de baix consum, lluminàries, làmpades de descàrrega, llums de mercuri, làmpades LED, envasos contaminants, olis minerals. En aquest magatzem s'instal·laran els contenidors específics per cada tipus de residu amb el seu etiquetatge corresponent. Es col·locarà un extintor en aquest magatzem. La superfície serà impermeable i haurà un sistema de recollida de residus líquids en cas de fuites, vessaments o trencament de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge intern cap a un tanc totalment estanc de 1,5 m3 i resistent als residus que s'hi buidin, la seva gestió la durà a terme un gestor autoritzat. Aquesta zona estarà tancada perimetralment amb una reixa i disposarà d'un accés amb una porta corredissa o abatible amb pany únicament accessible per al personal autoritzat. Així mateix, es disposarà de sepiolita o altre material absorbent similar per a la contenció de possibles vessaments.

Les bateries s'emmagatzemaran dins contenidors de polietilè d'alta densitat resistents a la corrosió dels àcids, de 1m3 amb tapa.

Les piles i acumuladors es guardaran dins bidons de polietilè de diferents capacitats.

Les làmpades fluorescents, les làmpades de descàrrega, les bombetes de baix consum, les llums de mercuri, les làmpades LED, lluminàries, es recolliran mitjançant un contenidor de polietilè específic de 2 m3.

S'instal·laran dos contenidors d'1 m3 per a la recollida d'envasos que contenguin pintura i per als envasos (metàl·lics o de plàstic) que contenguin altres substàncies perilloses. Aquests contenidors seran tipus big-bag.

S'instal·laran també contenidors específics metàl·lics de 600 a 1.000 L per a olis minerals.

- La instal·lació d'una porxada coberta d'una superfície de 19,80 m2 per al d'emmagatzematge dels RAEE, que no requereixin ser dipositats al magatzem de residus perillosos. Els grans electrodomèstics es col·locaran en posició vertical i el petits electrodomèstics en gàbies i contenidors separats per tipologia segons la taula 1 de l'annex VIII del Rd 110/2015, amb un àrea específica amb prestatges, palets o contenidors de dimensions adequades per emmagatzemar els RAEE per destinar-los a una instal·lació de preparació a la reutilització, d'acord amb l'article 18.3 del Rd 110/2015. La superfície serà impermeable i haurà el mateix sistema de recollida de residus líquids en cas de fuites, vessaments o trencament de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge intern cap al tanc estanc de 1,5 m3, com s'ha esmentat abans. També es col·locarà un extintor en aquesta porxada. S'instal·laran també contenidors específics metàl·lics de 600 a 1.000 L per a olis vegetals.

- El tancament amb reixa per separar la zona de sòl urbà i la zona de sòl rústic a la part posterior de la parcel·la, que serà de sabata amb sòcol de 20 cm més una malla de 1,50 m. La reixa tendrà dues portes de dos fulls abatibles de 3,50 m d'amplada, una a la dreta i l'altra a l'esquerra de la parcel·la per poder accedir a la zona de sòl rústic. La mida de la reixa és de 50 ml.

- La pavimentació de 67 m2 amb asfalt de dues zones del Parc Verd, una d'una superfície de 26,50 m2 que correspon a la zona on s'ubica la porxada coberta per a l'emmagatzematge dels RAEE i la seva zona frontal adjacent, i l'altra d'una superfície de 40,50 m2 que correspon a la zona posterior de la parcel·la on hi ha la nova porta esquerra que delimitarà amb l'enreixat la zona urbana de la parcel·la i on s'ubicaran els contenidors de tèxtil, de FORM i matèria orgànica i d'un dels de rebuig.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase d'obres, els impactes negatius previsibles més importants seran els següents: l'emissió de pols, els renous i la contaminació atmosfèrica per partícules i gasos d'efecte hivernacle, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, l'ocupació del sòl, la contaminació del sòl i/o de l'aqüífer per possibles vessaments accidentals de substàncies i el deteriorament del paisatge. Mentre que els impactes positius en la fase d'obres seran de caire socioeconòmic amb la creació d'ocupació i la compra de materials.

Pel que fa als impactes negatius previsibles més significatius durant la fase d'explotació seran els següents: l'emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); el vessament accidentals de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües subterrànies); la mala manipulació o el trencament de residus especials com són els RAEE, les bateries, les piles, els acumuladors, els fluorescents i les làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); els impactes dels residus que contenen amiant; el consum energètic; la contaminació lumínica i l'impacte paisatgístic. No obstant això, els impactes positius que es preveuen durant la fase d'explotació seran una gestió adequada dels residus i un servei a la ciutadania.

Atesa la naturalesa del projecte a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen mesures preventives i correctives de la memòria ambiental, les condicions i recomanacions tècniques.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Direcció General d'Emergències i Interior.

- Direcció Insular de Patrimoni del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- Direcció Insular de Residus del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori.

- Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori.

- Direcció General de Salut Pública de la Conselleria de Salut i Consum.

- Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.

A data d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

En data 21 d'abril de 2020, es registra d'entrada una comunicació en relació a la consulta i petició d'informe del Servei del Planificació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior que va informar el següent:

Una vegada examinada la documentació es posa de manifest que la parcel·la objecte del projecte no es troba afectada per cap risc dels desenvolupats als plans especials de Protecció Civil de les Illes Balears, per la qual cosa, no hi ha objeccions ni consideracions a fer a l'expedient per part de la Direcció General d'Emergències i Interior.

En data 24 d'abril de 2020, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, que va informar el següent:

Conclusions

S'informa favorablement sobre el projecte del Parc Verd municipal de Porreres, amb els condicionants següents:

a) Per tal de controlar i prevenir el bon funcionament de la xarxa d'evacuació de pluvials:

- Es guardaran els documents acreditatius de les operacions de manteniment del dipòsit de greixos/hidrocarburs instal·lat a la xarxa de pluvials.

- Els lixiviats que puguin generar-se als contenidors de 1-voluminós mesclat, 2-compactadora de cartró, 3-de ferralla, 4- de poliestirè-EPS, 5-de químics/tòxics i 6-de restes de poda, s'han d'abocar a la xarxa de clavegueram i no a la xarxa de pluvials. Aquest abocament haurà de complir amb l'establert a l'article 82 i al quadre 28 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019 (PHIB), per tant, pot ser necessari un tractament previ a l'abocament. En cas que el lixiviat no complís amb l'article 82 del PHIB , s'haurà d'emmagatzemar a la corresponent cubeta de retenció i ser gestionat per un gestor autoritzat.

b) Per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals, es farà el corresponent seguiment de l'estat de la pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i de les seves construccions interiors.

c) Es recomana complir amb l'estipulat a l'article 60 del PHIB 2019, i recollir, emmagatzemar i reutilitzar les aigües pluvials netes de les cobertes dels 2 magatzems.

d) S'assegurarà que la resta de contenidors ubicats a la zona exterior i que puguin produir aigües residuals/lixiviats, compleixen amb la normativa vigent i disposin de les corresponents cubetes de retenció.

En data 12 de maig de 2020, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació, que va informar el següent:

S'informa que donat l'escàs impacte que suposa la implantació i explotació d'un Parc Verd al TM de Porreres i les mesures implantades envers la protecció del medi ambient i la salut, no es considera necessari subjectar l'explotació del Parc Verd a procediment d'avaluació d'impacte ambiental, si bé es realitzen les consideracions següents:

1. Es considera necessari que el desgreixador de la xarxa d'aigües pluvials sigui un separador de greixos i d'hidrocarburs atès que és una zona amb moviment de vehicles.

2. No hi ha establert cap tipus de procediment de recollida de material amb amiant, tot i que es menciona al document ambiental. S'ha d'establir el procediment de recollida, les mesures preventives i la recollida d'aquest material atès que suposa un risc per a la salut.

3. S'aconsella que s'implanti un sistema de recollida de les aigües pluvials de les cobertes per tal d'utilitzar-les en activitats que no requereixin l'ús d'aigua de consum humà com el reg de les zones verdes, neteja de paviments, ruixat de materials que ho requereixin,ect.

4. Les instal·lacions destinades al personal del Parc Verd hauran de complir amb la normativa vigent referent a l'aigua de consum humà i control i prevenció de la legionel·losi:

a) Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.

b) Reial decret 865/2003, de 4 de juliol, per qual s'estableixen els criteris higiènicosanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.

En data 11 de juny de 2020, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures, que va informar el següent:

Consideracions generals

Es considera que l'ús de parc verd,que es pretén donar a la parcel·la equipament es podria considerar una activitat i instal·lació complementària per al desenvolupament del servei urbà, per tant, el seu ús seria un ús admès.

Malgrat l'anteriorment indicat es considera convenient modificar les Normes Subsidiàries de Porreres, ajustant i qualificant com a ús equipament, la totalitat de la parcel·la propietat municipal.

En data de 23 de juny de 2020, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, va informar el següent:

Des del punt de vista d'ordenació del territori i del paisatge, s'informa la proposta favorablement, amb les observacions següents:

1. Cal plantar i mantenir una barrera vegetal perimetral arbòria i arbustiva, a base d'espècies vegetals autòctones, de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn proper, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació des de tot l'entorn més proper, tal i com es recomana a la memòria ambiental aportada.

2. Cal instal·lar plaques solars per a la producció d'Aigua Calenta Sanitària (ACS), per tal de reduir el consum energètic de la instal·lació, tal i com es recomana a la memòria ambiental aportada, així com per tal de donar resposta als objectius de la Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica i per tal de complir els criteris d'eficiència energètica del nou Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca, preferentment situades al terra, en una zona de poc impacte visual.

3. Cal modificar l'acabat exterior de l'edificació existent, per color ocres-terra, per tal de millorar la integració paisatgística de la instal·lació, tenint en compte que està envoltada de sòl rústic.

4. Cal sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: l'objecte del projecte és adequar l'àrea d'equipament actual del Parc Verd de Porreres per tal d'aconseguir els objectius específics següents:

a) Adaptar-se als requisits tècnics mínims especificats en l'annex I punt 2 del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca (PDSGRUM) . (BOIB núm.35, del 9 de març de 2006). No obstant el projecte s'ha plantejat amb els requisits tècnics del PDSGRUM, aquest Pla va quedar derogat pel vigent Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA) (BOIB núm 81, del 18 de juny de 2019),. Per tant, el projecte s'haurà d'adaptar als requisits mínims del PDSNPMA.

b) Complir amb les condicions exigides per la Conselleria de Medi Ambient i Territori per a l'obtenció de l'autorització administrativa a la qual estan sotmesos els parcs verds o nets com instal·lacions d'emmagatzematge i pre-classificació dels residus en l'àmbit de recollida, d'acord amb l'article 27.1 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm.181, de 29 de juliol de 2011).

c) Donar compliment al Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

d) Obtenir llicències i autoritzacions urbanístiques adequades per a l'execució d'obres i d'usos vinculats al Parc Verd.

Aquests objectius s'aconseguiran mitjançant l'execució de les actuacions següents:

a) La instal·lació d'un magatzem per residus perillosos. L'espai de l'emmagatzematge dels residus perillosos estarà cobert, ventilat i tancatmitjançant un element modular d'una superfície de 19,80 m2 per dipositar-hi els residus especials i perillosos com pintures, dissolvents, fitosanitaris, bateries, piles, acumuladors, bombetes fluorescents, bombetes de baix consum, lluminàries, làmpades de descàrrega, llums de mercuri, làmpades LED, envasos contaminants, olis minerals. La solera serà d'asfalt impermeable i resistent a les propietats fisicoquímiques dels residus emmagatzemats. A més, es disposarà d'un sistema de recollida de residus líquids en cas de fuites, vessaments o trencament de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge intern cap a un tanc totalment estanc de 1,5 m3 i resistent als residus que s'hi buidin, la gestió del qual la durà a terme un gestor autoritzat. Aquesta zona estarà tancada perimetralment amb una reixa i disposarà d'un accés amb una porta corredissa o abatible amb pany únicament accessible pel personal autoritzat. Així mateix, es disposarà de sepiolita o altre material absorbent similar per a la contenció de possibles vessaments.

Les bateries s'emmagatzemaran dins contenidors de polietilè d'alta densitat resistents a la corrosió dels àcids de 1m3 ,amb tapa.

Les piles i acumuladors es guardaran dins bidons de polietilè de diferents capacitats.

Les làmpades fluorescents, les làmpades de descàrrega, les bombetes de baix consum, les llums de mercuri, les làmpades LED, lluminàries, es recolliran mitjançant un contenidor de polietilè específic de 2 m3.

S'instal·laran dos contenidors d'1 m3 per a la recollida d'envasos que contenguin pintura i per als envasos (metàl·lics o de plàstic) que contenguin altres substàncies perilloses. Aquests contenidors seran tipus big-bag.

S'instal·laran també contenidors específics metàl·lics de 600 a 1.000 L per a olis minerals.

b) La instal·lació d'una porxada coberta d'una superfície de 19,80 m2 per a l'emmagatzematge dels RAEE, que no requereixin ser dipositats al magatzem de residus perillosos. Els grans electrodomèstics es col·locaran en posició vertical i el petits electrodomèstics en gàbies i contenidors separats per tipologia segons la taula 1 de l'annex VIII del Rd 110/2015, amb una àrea específica amb prestatges, palets o contenidors de dimensions adequades per emmagatzemar els RAEE per destinar-los a una instal·lació de preparació a la reutilització, d'acord amb l'article 18.3 del Rd 110/2015. La solera serà d'asfalt impermeable i hi haurà el mateix sistema de recollida de residus líquids en cas de fuites, vessaments o trencament de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge intern cap al tanc estanc de 1,5 m3, com s'ha esmentat abans. Aquest sistema de recollida de vessaments hi serà ,com a mínim, a les zones on es depositin les fraccions 1,2 i 3 establertes a la taula 1 de l'annex VIII del Rd 110/2015. També es col·locarà un extintor en aquesta porxada. S'instal·laran també contenidors específics metàl·lics de 600 a 1.000 L per a olis vegetals.

c) El tancament amb reixa per separar la zona de sòl urbà i la zona de sòl rústic a la part posterior de la parcel·la, que serà de sabata amb sòcol de 20 cm més una malla de 1,50 m. La reixa tendrà dues portes de dos fulls abatibles de 3,50 m d'amplada, una a la dreta i l'altra a l'esquerra de la parcel·la per poder accedir a la zona de sòl rústic.

d) La pavimentació de 67 m2 amb asfalt de dues zones del Parc Verd de Porreres, una d'una superfície de 26,50 m2, que correspon a la zona on s'ubica la porxada coberta per a l'emmagatzematge dels RAEE i la seva zona frontal adjacent, i ,l'altra ,d'una superfície de 40,50 m2, que correspon a la zona posterior esquerra de la parcel·la que delimitarà amb l'enreixat la zona urbana de la parcel·la, i on s'ubicaran els contenidors de tèxtil, de FORM i matèria orgànica i d'un dels de rebuig.

2. Ubicació del projecte:

El «Projecte d'adequació de l'espai municipal per al Parc Verd de Porreres» realitzat per l'arquitecte Miquel Àngel Capó Bibiloni amb el número 257.222 del Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears, en data de novembre de 2019, s'ubica a la parcel·la 485 del polígon 9 del terme municipal de Porreres (Mallorca).

Les actuacions del projecte es duran a terme dins el Parc Verd de Porreres, el qual s'ubica a un entorn modificat i amb poca rellevància paisatgística, atès que no se situa en paisatge obert o natural, rural o marítim, ni en les voltants de carretera o camí de trajecte pintoresc, ni en l'àmbit de visuals de conjunts urbans de característiques històriques o artístiques. Tot i que la parcel·la és urbana (zona periurbana) es troba envoltada per paisatge rural on s'alternen les parcel·les d'ús agrícola amb cases de planta baixa particulars, totes amb pantalles vegetals.

Segons el pla Territorial de Mallorca, la parcel·la objecte del projecte es troba a una zona de sòl urbà i urbanitzable, catalogada com Àrea de Desenvolupament i a una zona de sòl rústic comú catalogada com Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H). La superfície total de la parcel·la és de 2.514,43 m2 , dels quals 1.740,00 m2 corresponen a sòl urbà mentre que 773,43 m2 corresponen a sòl rústic comú (AT-H). El Parc Verd de Porreres ocupa 927 m2, ubicats a sòl urbà.

El Parc Verd de Porreres es troba a 800 m del centre de Porreres, i a 3 m de la carretera secundària Ma-5100 que connecta Porreres amb Felanitx.

No hi ha vegetació entorn de les zones previstes on s'ubicaran les actuacions, atès que ja es troben pavimentades amb formigó armat. No obstant això, a les tres parcel·les confrontades amb la parcel·la 485 hi ha vegetació agrícola de pastures i ametllers (Prunus dulcis).

Dins la parcel·la no hi ha Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC) i el projecte queda fora d'espais de rellevància ambiental definits segons la Llei 5/2005, de 26 de maig, de conservació d'espais de rellevància ambiental.

Segons la quadrícula 1x1 amb codi 4162 del Bioatles de la IDEIB, on s'ubica la parcel·la 485 no consta fauna amenaçada ni catalogada.

Segons el Pla Territorial de Mallorca, la parcel·la no està afectada per cap Àrea de Prevenció de Riscos (APR) d'incendi, d'esllavissaments, d'inundacions ni d'erosió, no obstant això, sí que es troba afectada per una APR de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers.

La parcel·la també es troba afectada per l' Àrea de Protecció Territorial (APT) de la carretera secundària Ma-5100. No obstant això, les actuacions del projecte es troben a més de 20 m de la vorera de la carretera.

Segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears on s'ubica la parcel·la hi ha un risc d'incendi baix.

Respecte a les aigües subterrànies, la parcel·la es troba sobre la massa d'aigua subterrània «1815M1 Porreres». Aqüífer profund, sense clorurs però amb presència de nitrats, està en bon estat quantitatiu però en mal estat qualitatiu. Presenta una vulnerabilitat moderada a la contaminació, tot i que no és una massa vulnerable a la contaminació per nitrats.

No hi ha cap pou d'abastiment d'ús urbà als voltants de la parcel·la. Existeixen dos pous de regadiu a uns 320 m cada un, de les zones de les actuacions previstes en el projecte, mentre que a 120 m d'elles existeix un pou de naturalesa industrial.

D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca tota la parcel·la es troba a la Unitat de Paisatge del Pla de Mallorca (UP-9).

No hi ha afecció sobre cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat. No obstant això, fora de la parcel·la 485 hi ha un molí fariner, com element del Patrimoni Històric de Mallorca, a 50 m de les actuacions previstes.

3. Característiques del potencial impacte:

Durant la fase temporal d'obres es preveuen que els impactes negatius sobre la parcel·la siguin els següents: l'emissió de pols, els renous i la contaminació atmosfèrica per partícules i gasos d'efecte hivernacle, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, l'ocupació de sòl, la contaminació del sòl i/o de l'aqüífer per possibles vessaments accidentals de substàncies i el deteriorament del paisatge.

Pel que fa als impactes negatius sobre la parcel·la durant la fase d'explotació, es preveuen que siguin els següents: l'emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); el vessament accidental de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües subterrànies); la mala manipulació o el trencament de residus especials com són els RAEE, les bateries, les piles, els acumuladors, els fluorescents i les làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); els impactes dels residus que contenen amiant; el consum energètic; la contaminació lumínica i l'impacte paisatgístic.

El parc verd es troba ja en funcionament i les obres previstes són més bé de poca complexitat. Atesa la naturalesa de l'activitat, no s'espera que hi hagi impactes significatius sobre el medi ambient si s'apliquen adequadament les mesures preventives i correctores establertes al projecte, així com les condicions i recomanacions tècniques.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'adequació del espai municipal per al Parc Verd de Porreres, polígon 9, parcel·la 485 TM Porreres (Mallorca), atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en la memòria ambiental «Memòria ambiental de la deixalleria de Porreres» redactat en data 17 de gener de 2020 per Aina Sánchez Gayoso (graduada en Biologia) i les condicions següents:

- Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

- S'ha de fer un seguiment sobre l'estat de la pavimentació (formigó o asfalt) del parc verd i les seves construccions interiors per tal d'evitar contaminar les aigües subterrànies o el sòl.

- El magatzem de residus perillosos així com el porxo pels RAEE s'han de mantenir en condicions adequades de seguretat i neteja.

- El contingut del tanc estanc del sistema de recollida de vessaments del magatzem de residus perillosos i del porxo de RAEE ha de ser recollit i tractat per un gestor autoritzat.

- El desgreixador de la xarxa d'aigües pluvials ha de ser un separador de greixos i d'hidrocarburs atès que és una zona de moviments de vehicles.

- S'han d'abocar a la xarxa de clavegueram i no la xarxa de pluvials els lixiviats dels contenidors de 1-voluminós mesclat, 2-compactadora de cartró, 3-de ferralla, 4- de poliestirè-EPS, 5-de químics/tòxics i 6-de restes de poda. Aquest abocament ha de complir amb l'establert a l'article 82 i al quadre 28 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019 (PHIB), per tant, pot ser necessari un tractament previ a l'abocament. En cas que el lixiviat no complís amb l'article 82 del PHIB , s'ha d'emmagatzemar a la corresponent cubeta de retenció i ser gestionat per un gestor autoritzat.

- No es permet el reg amb aigua potable provinent de la xarxa, ni durant la fase de construcció ni durant la fase de funcionament de la deixalleria. S'utilitzaran aigües pluvials prèviament tractades o aigües regenerades amb els criteris de qualitat establerts per la normativa vigent.

- S'ha d'aprofitar al màxim la llum natural (ús de sensors de llums, colors clars en les habitacions, etc.).

- L'enllumenat interior i exterior ha de ser de baix consum.

- S'ha de realitzar un manteniment periòdic dels equips de climatització i comprovar les possibles pèrdues de refrigerant, així com un manteniment periòdic de les calderes així com regular la temperatura de climatització.

-S'han d'instal·lar reductors del cabal d'aigua en aixetes i dutxes així com polsadors dobles a les cisternes per tal de reduir el consum d'aigua.

- S'ha de tenir en compte també l'ajust de l'horari (evitar franges horàries de sol intens) i la duració del reg de les zones enjardinades per poder estalviar aigua pluvial.

- La barrera vegetal perimetral ha de ser de d'arbusts o arbres perennes frondosos de espècies autòctones adaptades al clima mediterrani i amb baixos requeriments hídrics, preferentment existents en l'entorn proper, per tal de disminuir l'impacte paisatgístic de la instal·lació. Aquesta barrera vegetal s'ha de mantenir en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

- S'ha d'assignar un responsable mediambiental durant la fase d'obres encarregat de vigilar i fer complir el Pla de Vigilància Ambiental.

- S'ha de modificar l'acabat exterior de l'edificació existent, amb colors ocres-terra, per tal de millorar la integració paisatgística de la instal·lació atès que està envoltada de sòl rústic.

D'altra banda, es recomana:

- Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació amb l'enllumenat exterior, utilitzar tecnologies eficients i que evitin la contaminació lumínica.

- Considerar l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica.

- A l'Ajuntament de Porreres, com a promotor, modificar les Normes Subsidiàries de Porreres, ajustat i qualificant com a ús equipament, la totalitat de la parcel·la propietat municipal.

Així mateix, es recorda que:

- S'ha de complir amb la normativa vigent referent a residus perillosos i RAEE i al seu emmagatzematge.

- S'han de complir els requisits tècnics mínims especificats en el Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA).

- S'han de complir amb els requisits indicats a la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries (o parcs verds) de la Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.

- S'ha de complir amb l'article 60 del PHIB i recollir, emmagatzemar i reutilitzar les aigües pluvials netes de totes les cobertes

- S'ha de complir amb la normativa vigent a l'aigua de consum humà i control i prevenció de la legionel·losi a les instal·lacions destinades al personal del Parc Verd.

- S'ha de complir amb la legislació en matèria d'eficiència energètica, contaminació lumínica i protecció de l'ambient nocturn.

- S'ha de complir amb la normativa vigent en matèria de renou.

- S'ha complir amb el Reial decret 1628/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la llista i catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores, respecte a les zones enjardinades del Parc Verd.

- S'ha de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de Comunitat de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 8 de juliol de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias