Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 6630
Acord relatiu a la subscripció del Conveni entre la Diputación Provincial de Albacete i el Consell Insular de Mallorca per a la posada a disposició de la totalitat d’aplicatius i eines que integren la plataforma Sedipualb@

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en la sessió de dia 9 de juliol de 2020, va acordar:

«Antecedents

1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, suposen un gran impuls de la digitalització de les administracions públiques espanyoles i estableixen diverses obligacions relacionades amb l'administració electrònica que propicien l'eficàcia, la innovació i la modernització.

2. L'article 157. 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que les Administracions Públiques, amb caràcter previ a l'adquisició, desenvolupament o al manteniment al llarg de tot el cicle de vida d'una aplicació haurà de consultar si existeixen solucions disponibles per a la seva reutilització, que poden satisfer total o parcialment les necessitats que es pretenen cobrir.

El Ple de la Diputació d'Albacete, en sessió d'1 de desembre de 2017, va adoptar l'acord de posar a disposició de les Administracions Públiques que el sol·licitin i reuneixin requisits de capacitat tècnica suficient, la utilització en manera servei, de les aplicacions d'Administració Electrònica integrades a la plataforma Sedipualba.

Aquesta col·laboració es fonamenta en el que disposa l'article 157.1 de la Llei 40/2015, que estableix que es Administracions posaran a disposició de qualsevol d'elles que ho sol·liciti les aplicacions, desenvolupades pels seus serveis o que hagin estat objecte de contractació i dels drets de propietat intel·lectual del qual siguin titulars, tret que la informació a què estiguin associades sigui objecte d'especial protecció per una norma. Les Administracions cedents i cessionàries podran acordar la repercussió del cost d'adquisició o fabricació de les aplicacions cedides.

3. El 17 de juny de 2020 la presidenta del Consell de Mallorca va sol·licitar a la Diputació d'Albacete l'ús de la plataforma d'Administració Electrònica SEDIPUALBA, d'acord amb el model de distribució de despeses.

4.  El 18 de juny de 2020, de la Diputació d'Albacete va emetre informe sobre l'avaluació de la cessió de Sedipualba al Consell Insular de Mallorca.

5.  El 25 de juny de 2020, s'ha redactat la Memòria de la repercussió de costos per utilitzar l'aplicació Sedipualba per l'exercici 2020 i següents.

6. El 29 de juny de 2020 s'ha emès informe favorable per part de Secretaria General.

7. Dia 29 de juny de 2020 s'ha emès informe favorable per part d'Intervenció General.

Fonaments

1. L'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix entre els principis generals d'actuació de les administracions públiques els de cooperació, col·laboració i coordinació. En el capítol VI es regulen els convenis, com instruments amb efectes jurídics per formalitzar acords entre administracions públiques per a un fi comú.

2. L'article 47.3 h) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el que es preveu a l'art. 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la clàusula primera del Conveni.

Proposta d'acord

Per tot això, es proposa al Ple que adopti l'acord següent:

1. Aprovar el Conveni entre la Diputación Provincial de Albacete i el Consell Insular de Mallorca per a la posada a disposició de la totalitat d'aplicatius i eines que integren la plataforma Sedipualb@, que s'incorpora com a annex al present acord.

2. Autoritzar i disposar una despesa en càrrec del pressupost del 2020 per import de 42.736,87€.

3. Autoritzar i disposar la despesa d'exercicis futurs i els imports que s'indiquen a continuació:

  • Any 2021: 147.590,62€
  • Any 2022: 147.590,62€
  • Any 2023: 147.590,62€
  • Any 2024: 110.692,97€

4. Facultar la presidenta del Consell Insular de Mallorca per a la subscripció del conveni.»

 

Palma, 23 de juliol de 2020

La consellera executiva de Presidència

M. Teresa Suárez Genovard

 

ANNEX CONVENI

CONVENI ENTRE LA DIPUTACIÓ PROVINCIAL D'ALBACETE I EL CONSELL INSULAR DE MALLORCA PER A LA POSADA A DISPOSICIÓ DE LA TOTALITAT D'APLICATIUS I EINES QUE INTEGREN LA PLATAFORMA SEDIPUALBA

SIGNANTS

D'una part, el Sr. Santiago Cabañero Masip, president de la Diputació Provincial d'Albacete (CIF P0200000H), en nom i representació d'aquesta, en compliment de l'acord plenari de.

D'una altra part,.

Actuen com fedataris en la formalització d'aquest Conveni Ambdues parts es reconeixen prou capacitat per a la firma del present conveni

EXPOSEN

Primer

Que l'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix com un dels principis generals d'actuació de les Administracions Públiques, el principi de cooperació, col·laboració i coordinació i, la mateixa Llei regula al seu capítol VI del Títol Preliminar el conveni com a instrument amb efectes jurídics per a la formalització d'acords entre Administracions per a una finalitat comuna.

Segon

Que l'article 157.3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, assenyala que les Administracions públiques, amb caràcter previ a l'adquisició, desenvolupament o al manteniment al llarg de tot el cicle de vida d'una aplicació haurà de consultar si existeixen solucions disponibles per a la seva reutilització, que poden satisfer totalment o parcialment les necessitats que es pretenen cobrir. En aquest mateix sentit, el Reial Decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat en l'àmbit de l'Administració electrònica, a fi de minorar al màxim els costos derivats de la implantació i desenvolupament de les solucions tecnològiques i de garantir en tot cas el dret dels ciutadans a accedir electrònicament als serveis públics, imposa a les Administracions al seu article 17, el deure de tenir en compte les solucions disponibles que puguin satisfer total o parcialment les necessitats de nous sistemes o serveis o la millora i actualització dels ja implantats

Tercer

Que de conformitat amb la política de cooperació interadministrativa que es deriva de les iniciatives de la UE en l'àmbit de l'Administració electrònica i que es recullen en la Llei 40/2015 de règim jurídic del sector públic, el Ple de la Diputació d'Albacete, en sessió d'1 de desembre de 2017, va adoptar l'acord de posar a disposició de les Administracions públiques que el sol·licitin i reuneixin requisits de capacitat tècnica suficient, la utilització en manera servei, de les aplicacions d'Administració electrònica integrades a la plataforma Sedipualba.

Aquesta col·laboració es fonamenta en el disposat a l'article 157,1 de l'esmentada llei que estableix que “les Administracions posaran a disposició de qualsevol d'elles que ho sol·liciti les aplicacions, desenvolupades pels seus serveis o que hagin estat objecte de contractació i dels drets de propietat intel·lectual dels quals siguin titulars, tret que la informació a què estiguin associades sigui objecte d'especial protecció per una norma. Les Administracions cedents i cessionàries podran acordar la repercussió del cost d'adquisició o fabricació de les aplicacions cedides”

L'esmentada disponibilitat ha estat feta pública en el Centre de Transferència de Tecnologia gestionat en el Portal de l'Administració Electrònica de l'Administració General de l'Estat, complint d'aquesta manera l'exigència de l'article 158 de la Llei 40/2015, que assenyala que “l'Administració General de l'Estat, mantindrà un directori general d'aplicacions per a la seva reutilització”

Quart

Que el Consell Insular de Mallorca, havent tingut coneixement de la referida política de cooperació interadministrativa en matèria d'administració electrònica desenvolupada per la Diputació Provincial d'Albacete, havent estat informat per aquesta sobre les aplicacions d'Administració electrònica integrades a la plataforma “Sedipualba”, i havent-se obtingut els informes favorables dels serveis municipals competents, considera que la utilització dels aplicatius i eines que integren l'esmentada plataforma d'Administració electrònica constitueix la solució més adequada per donar compliment a les prescripcions legals sobre Administració electrònica i aconseguir l'eficàcia més gran i eficiència possibles en l'exercici de les seves competències

Cinquè

Que la cooperació entre entitats signants suposa l'exercici efectiu per part de la Diputació d'una acció alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible 9.C ACCÉS A TIC I INTERNET “Augmentar significativament l'accés a la tecnologia de la informació i les comunicacions” i 16.6 INSTITUCIONS EFICACES I TRANSPARENTS “Crear a tots els nivells institucions eficaces i transparents que retin comptes”

En virtut de tot això, ambdues parts acorden subscriure el present Conveni, que es regirà per les següents

CLÀUSULES

Primera. Objecte

L'objecte del present conveni és la posada a disposició, a, l'empara del que disposa l'article 157 de la llei 40/2015, del Consell Insular i de les entitats dependents del mateix que s'indicaran, de la totalitat d'aplicatius i eines que integren la Plataforma SEDIPUALBA i les seves successives ampliacions i actualitzacions, així com l'allotjament als servidors de la Diputació d'Albacete, o d'altres administracions públiques sota el control de la Diputació i en el seu cas del mateix Consell Insular, de la informació generada amb compliment de les exigències de l'ENS. Tot això en les modalitats de programari i emmagatzemament com a servei (SaaS)

Les entitats dependents o vinculades que també s'inclouen són les següents:

- Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS). Q0700448D

- Institut de l'Esport Hípic (IEHM). Q0700374B

- Agència de Defensa del Territori (ADT). S0700079G

- Consorci TIC Mallorca. P07000006J

- Consorcio Serra de Tramuntana.P0700448D

- Consorci Museu Marítim de Mallorca. Q0700720F

- Fundació Mallorca Turisme. G57594558

- Fundació Teatre Principal. G57076812

- Fundació Mallorca Literària G07928930

L'esmentada posada a disposició inclourà les activitats de formació per a l'ús de les eines que siguin sol·licitades pel cessionari i els treballs conjunts d'adaptació, generació i càrrega de suports amb informació d'acord amb una planificació conjunta, així com la posada a disposició del Centre d'Atenció als Usuaris (CAU), en els termes establerts en la clàusula Setena.

A l'empara de l'establert per l'article 11 de la Llei 40/2015, i per raons d'eficàcia, la Diputació d'Albacete gestionarà per delegació del Consell Insular els dominis de la seu electrònica, sense perjudici de mantenir el domini de la seu, la utilització de segells de components o codi segur de verificació de la Seu electrònica com a mecanisme de firma en actuacions administratives automatitzades, i l'accés a les plataformes d'intermediació de dades i les notificacions en el Punt General d'Accés (carpeta ciutadana de la AGE) i Plataforma de Contractes de Sector Públic

Segona. Funcionalitats

La Plataforma d'Administració Electrònica SEDIPUALBA, integra les següents eines plenament operatives: SEGEX (Sistema de gestió d'Expedients Electrònics), SEFYCU (Sistema de firma i custòdia de documents, notificacions i publicacions d'actes i acords), ÉSSERS (Sistema de registre electrònic interoperable amb SIR) , SEGRA (Sistema de gestió electrònica de resolucions administratives). En la mesura que sigui possible es tractarà d'aconseguir la incorporació de l'idioma català en el Back office.

Les esmentades eines poden complementar-se, mitjançant la corresponent adaptació del sistema comptable, amb el sistema de tramitació electrònica de factures (SEFACE).

Igualment s'arbitraran les mesures necessàries que permetin compartir informació mitjançant serveis web entre les aplicacions de SEDIPUALBA i les pròpies del Consell Insular.

Tercera. Disponibilitat

La Diputació d'Albacete es compromet a oferir les aplicacions de SEDIPUALBA a través de sistemes d'infraestructura tecnològica i de comunicacions adequades i degudament mantingudes, 24 hores al dia i 365 dies a l'any.

En aquest sentit s'assumeix els compromisos d'avís de les interrupcions per manteniment o per incidències el manteniment i de posada a disposició d'un Centre d'Atenció a Usuaris per a incidències de l'ús de les aplicacions mitjançant plataforma web, amb disponibilitat permanent i resposta en horari laboral.

La Diputació d'Albacete disposa de prou personal amb formació tècnica, capacitat de decisió i disponibilitat per a la gestió i administració ordinària i la de resolució d'incidències.

Amb periodicitat anual es realitzarà una avaluació conjunta de la capacitat consumida i una previsió de les necessitats de l'exercici següent.

Quarta. Compromisos de seguretat

La Diputació Provincial d'Albacete compleix, respecte a la Plataforma de SEDIPUALBA l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) en el seu nivell Bàsic, segons se n'acredita mitjançant declaració de data 9 de novembre de 2016, existint mesures que garanteixen la integritat, autenticitat, confidencialitat, qualitat, protecció i conservació dels documents emmagatzemats.

La Diputació d'Albacete manifesta l'inici de treballs per obtenir tan aviat com sigui possible la certificació del compliment del nivell Mitjà d'acord amb les disposicions de l'esmentat ENS.

La Diputació d'Albacete i el Consell Insular de Mallorca es comprometen a complir les obligacions derivades de la resolució de 13 d'octubre de 2016, de la Secretària d'Estat d'Administracions Públiques, que aprova la Instrucció Tècnica de Seguretat de conformitat amb l'ENS.

Per tal de preservar l'intercanvi segur d'informació, les entitats signants es comprometen a què les comunicacions vinculades amb els serveis de la Plataforma SEDIPUALBA, quan resultin imprescindibles, es realitzin a través de la Xarxa SARA, que connecta les xarxes de les administracions públiques espanyoles.

Cinquena. Responsabilitats amb relació a les dades a allotjar en el servei prestat i el seu maneig i/o tractament.

La Diputació Provincial d'Albacete assumirà la responsabilitat tècnica de la seguretat física i lògica de les dades gestionades.

La interacció d'aplicacions mitjançant serveis web incorporaran els requisits de seguretat i traçabilitat que permetin garantir un correcte i adequat tractament de les dades.

La Diputació, a través del seu Servei de Modernització Administrativa i Tecnologies de la Informació i la Comunicació, assumirà les funcions d'encarregat del tractament establert en la legislació de protecció de dades.

Durant la prestació del servei, la Diputació garantirà la conservació de les dades del cessionari, en els mateixos termes que els seus propis, que es gestionen amb la mateixa plataforma.

Una vegada conclòs el conveni de disposició del servei, totes les dades seran tornades a l'entitat responsable del tractament.

Els registres de traçabilitat d'accessos i operacions seran gestionats per la Diputació d'Albacete i lliurat a l'entitat signant una vegada conclogui el termini de disponibilitat del servei

Sisena. Amortització de les aplicacions i distribució de costos

De conformitat amb la Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei (d'abril de 2016) qualsevol possible contraprestació econòmica associada, ho serà únicament a efectes de repercutir el cost de l'administració del servei i mai amb finalitats de lucre.

En conseqüència resulta necessària la definició d'un model de costos i de contraprestació que garanteixin, de manera transparent, el compliment d'aquests requeriments.

El Model de Costos i criteris de distribució s'incorpora com a Annex I per a 2020 el 13 de febrer de 2020 (Cod.1580394)

La distribució de costos podria incloure, addicionalment, l'IVA, o qualsevol altre tribut que pogués ser establert i que resulti d'aplicació.

Setena. Costos objectes de distribució

Considerant que els desenvolupaments que configuren les eines de SEDIPUALBA en el model actual és el resultat dels projectes de programació informàtica empresos per personal propi de la Diputació des de l'any 2014, el contingut essencial d'aquests costos està constituït pels costos salarials del personal dedicat als esmentats treballs informàtics.

Encara que s'ha produït una participació parcial de divers personal vinculat al servei d'Informàtica, s'ha estimat procedent, en termes homogenis de jornades completes, prendre com a base el cost salarial (inclosa Seguretat Social) d'un Dissenyador d'aplicacions informàtiques (A2) amb una antiguitat estàndard, segons la Relació de Llocs de Treball i condicions salarials.

Addicionalment, s'estableix una imputació de costos del Capítol 2, “Compra de béns i serveis” directament consumits pel Servei d'Informàtica mitjançant la seva prorrata per la proporció del cost de personal imputable, respecte al cost total del Capítol 1 del Servei de Modernització Administrativa i TIC.

Una vegada calculat el cost estimat de l'aplicació al tancament de l'exercici de 2017, aquest es repercutirà a l'exercici següent, entenent que la seva amortització es produeix en un termini de cinc anys

Anualment es recalcularà el cost, addicionant la despesa de l'any n-1 i calculant l'amortització en un període de 5 anys de la despesa acumulada entre els anys n-1 i n-5

La distribució del cost es realitzarà entre el nombre d'usuaris a 31 de desembre de cada any, tenint en compte els següents conceptes.

1. Cost de posada a disposició de la seu electrònica:

Avaluat en el Model de Costos mitjançant l'aplicació de deu hores de Dissenyador d'Aplicacions.

2. Cost d'allotjament de la informació:

L'allotjament de la informació s'avaluarà en el cost establert per l'AGE respecte al servei ARCHIVE

3. Cost de l'accions formatives i d'assistència a requeriment del cessionari:

En relació amb les activitats formatives o d'assistències puntuals, s'ha optat per determinar el seu cost en virtut d'un coeficient (2) a aplicar sobre el cost hora del personal tècnic de la Diputació que desenvolupi les actuacions, entenent l'existència d'un cost directe concret i un cost d'oportunitat per les tasques ordinàries que deixen de realitzar-se pel personal assistent.

Quan l'assistència es realitzi telemàticament (CAU) i no respongui a la resolució de qüestions derivades d'incidències de les mateixes eines de SEDIPUALBA, s'aplicarà un cost unitari que vindrà determinat pel cost laboral de mitja hora del personal de desenvolupament informàtic (A2).

4. Forma de liquidació i pagament

Per al primer exercici

La participació en els costos d'amortització es calcularà mitjançant la multiplicació del cost unitari (calculat amb les dades de la liquidació de l'últim exercici i amb el nombre d'usuaris efectius a 31 de desembre de l'exercici) pel nombre d'usuaris previstos de l'entitat incorporada.

L'esmentat import es prorratejarà per trimestres naturals complets, inclòs aquell en el que s'iniciï la utilització del servei.

A l'esmentada quantitat s'addicionarà el cost fix que representa l'import de deu hores d'un dissenyador d'aplicacions informàtiques, en concepte de costos d'incorporació de dades de cada entitat incorporada.

Per a exercicis successius

Als exercicis successius, i una vegada calculats i distribuïts els costos d'acord amb l'apartat “Amortització de les aplicacions i distribució”, tenint en compte les dades de la liquidació de l'exercici anterior i els usuaris a 31 de desembre de l'exercici anterior, es determinarà la quota d'amortització per a l'exercici corrent

A aquesta liquidació s'addicionaran els costos d'assistències i allotjament de la informació en els quals s'haguessin incorregut en l'exercici anterior.

Vuitena. Vigència i durada i modificació del Conveni.

Els efectes del present conveni començaran en la data de la seva firma i tindran una durada de quatre anys.

En qualsevol moment abans de l'acabament del termini previst en l'apartat anterior, els signants del conveni podran acordar la seva pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals, o la seva extinció.

El text d'aquest Conveni podrà ser modificat per acord de les parts.

Novena . Causes d'extinció i resolució

En matèria d'extinció, s'estarà al disposat en l'apartat 1 de l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.

De conformitat amb l'establert a l'article 51.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic són causes de resolució del Conveni, per causa diferent a la prevista en la clàusula vuitena les següents:

- L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per part d'algun dels signants.

- La decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

- Qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista al conveni o en altres lleis.

- Així mateix, les parts signants podran resoldre aquest Conveni per mutu acord, o per denúncia de qualsevol d'elles mitjançant preavís comunicat de forma fefaent a l'altra part amb un termini d'antelació d'un any a la data de resolució proposada, tot això per a la gestió ordenada de l'acabament del servei i l'elaboració dels suports de lliurament que es realitzaran de conformitat amb l'ENI.

Dècima. Conseqüències en cas d'incompliments

La falta de compliment dels compromisos de posada a disposició de les eines tècniques assenyalades a l'objecte d'aquest conveni donarà dret al cessionari a la resolució del conveni i a una indemnització corresponent a l'import d'una quarta part de la darrera anualitat pagada.

La demora en el pagament de les obligacions assumides per l'entitat cessionària superior a 60 dies naturals des de la comunicació de la liquidació, portarà aparellat el pagament d'una indemnització pecuniària equivalent als interessos moratoris calculats d'acord amb la normativa de morositat de les operacions comercials.

En ambdós casos, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplerts.

Onzena. Comissió de seguiment

A fi d'efectuar el seguiment i avaluació de l'aplicació del conveni, la interpretació del seu contingut, així com la proposta de noves actuacions de les parts que complementin les compreses en aquell, es constituirà una Comissió Mixta de Seguiment, integrada per dos representants de cadascuna de les parts.

L'esmentada Comissió constituirà el mecanisme de resolució dels problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se respecte del contingut del Conveni, per a la qual cosa es podran sol·licitar dictàmens conjunts als òrgans consultius de cadascuna de les parts signants

L'esmentada Comissió de Seguiment es reunirà a petició de qualsevol de les parts.

L'esmentat òrgan col·legiat podrà estar assistit pels tècnics que s'estimi oportuns, amb dret a veu però sense vot.

I en prova de conformitat es firma electrònicament

 

Palma, 23 de juliol de 2020

La consellera executiva de Presidencia

M.Teresa Suárez Genovard