Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 6464
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2020, ajudes de minimis per replantar arbres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El sector fruiter de secà, per la superfície que ocupa, té una gran importància en l'agricultura de les Illes Balears. Les espècies més importants del sector són l'albercoquer, l'ametller, la figuera, el garrover, el melicotoner, la prunera i l'olivera, arbres que formen una part inseparable del paisatge típic i dels recursos naturals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tant, la seva desaparició influiria de manera notable en aquest paisatge.

La major part de les explotacions d'albercoquers, ametllers, figueres, garrovers, melicotoner, oliveres i pruneres tenen dificultats per replantar els arbres morts, cosa que pot conduir a l'abandonament d'aquestes explotacions a causa de la disminució del productiu potencial i de les malalties que els afecten. I, a poc a poc, es va veient que el nombre d'arbres de les finques disminueix i els camps queden dedicats al cultiu d'herbacis o senzillament abandonats. Es fa necessària una replantació d'aquestes espècies, entesa en el seu sentit ampli, per tornar a vestir els camps amb fruiters de secà.

Moltes d'aquestes parcel·les estan en mans de persones a les quals, per l'edat o simplement per poc interès, no compensa la possible ajuda per replantar-les. Per això fa falta potenciar les agrupacions que siguin capaces de liderar aquest procés, com són les cooperatives del camp i les societats agràries de transformació (SAT) de fruits secs.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de la notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.

D'una banda, al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es va publicar l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.m d'aquesta ordre inclou entre els seus objectius totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer, i que les convocatòries corresponents poden especificar.

De l'altra, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix que l'objecte del FOGAIBA és executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l'1 de gener del 2006.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificat incorporar cap criteri de valoració que s'hagi d'aplicar a les persones sol·licitants en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de minimis per replantar albercoquers, ametllers, figueres, garrovers, melicotoners, oliveres i pruneres, per a l'exercici 2020, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Es destina a aquesta convocatòria un import màxim de dos-cents quaranta-nou mil cent vint-i-tres euros (249.123,00 €): 24.123,00 € al pressupost del 2020 i 225.000,00 € al pressupost del 2021, amb possibilitat d'ampliar-ne la dotació pressupostària.

2. Les ajudes que preveu aquesta resolució es finançaran amb l'impost de turisme sostenible de l'any 2019, que preveu l'article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les persones, físiques o jurídiques que en el moment d'acabament del termini per presentar sol·licituds siguin titulars d'explotacions agràries que replantin: albercoquers, ametllers, figueres, garrovers, melicotoners, oliveres i/o pruneres.

El recinte on se sembren els arbres ha d'estar inscrit a nom de la persona beneficiària en el Registre Interinsular Agrari (RIA) de les Illes Balears, que regula el Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears, abans que acabi el termini per presentar sol·licituds.

El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici les inscripcions i les dades del Registre Interinsular Agrari (RIA) de les Illes Balears. Presentar la sol·licitud d'ajuda suposa autoritzar el FOGAIBA per dur a terme les comprovacions esmentades, excepte manifestació expressa en contra.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

El FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ha de comprovar el compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior, ja que presentar la sol·licitud suposa que la persona interessada l'autoritza, excepte que hi hagi una manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se l'ha de requerir perquè n'aporti la justificació, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

7. No poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones sol·licitants d'una ajuda que preveu la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de convocatòria, per als exercicis 2016, 2017, 2018 i/o 2019, d'ajudes de minimis per replantar arbres, els quals hagin estat penalitzats en qualsevol dels procediments indicats, per haver detectat en el control de camp un incompliment superior al 20% entre el nombre d'arbres replantats i el comunicat.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueix activitat subvencionable la replantació d'albercoquers, ametllers, figueres, garrovers empeltats o sense empeltar, melicotoners, oliveres o pruneres en els termes que estableix el punt 1 de l'apartat tercer. Únicament es poden subvencionar les actuacions objecte d'ajuda dutes a terme des de la publicació d'aquesta convocatòria fins al 29 d'octubre del 2021.

2. El material vegetal utilitzat en la replantació ha de provenir d'un centre inscrit en el Registre oficial de productors, comerciants i importadors de vegetals (ROPCIV). A més, la planta per replantar ha de ser de qualitat i ha de tenir un preu mínim de venda al públic de 6,00 € i, en el cas d'albercoquers, ametllers, figueres, melicotoners, oliveres i pruneres, s'hi ha d'adjuntar el passaport fitosanitari corresponent. Excepcionalment, en el cas de plantació de figueres es podrà fer amb material vegetal de la mateixa explotació.

3. No poden ser objecte de subvenció les varietats que assenyala l'annex 3.

4. En cap cas no es poden tornar a subvencionar els arbres objecte de subvenció en les convocatòries corresponents als exercicis 2016, 2017, 2018 i 2019, d'ajudes de minimis per replantar arbres, aprovades per les resolucions del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 20 d'octubre de 2016, de 20 de juliol de 2017, de 10 de maig de 2018 i de 29 de maig de 2019, respectivament.

5. Els arbres plantats objecte d'ajuda en aquesta convocatòria s'han de mantenir durant un període de cinc anys.

Cinquè

Tipus i límit de les ajudes

1. La quantia de les ajudes queda fixada en:

- 15,00 € per arbre plantat: figuera de rama (inclou la mà d'obra, el material —tutor, protector, etc.— i la maquinària utilitzada).

- 20,00 € per arbre plantat: albercoquer, ametller, figuera, garrover sense empeltar, melicotoner, olivera i/o prunera (inclou la mà d'obra, el material —tutor, protector, etc.— i la maquinària utilitzada).

- 30,00 € per arbre plantat: garrover empeltat (inclou la mà d'obra, el material —tutor, protector, etc.— i la maquinària utilitzada).

2. L'import mínim de subvenció per beneficiari és de 300,00 €.

3. La quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta resolució al BOIB fins al 4 de setembre del 2020.

2. Només s'admet una sol·licitud per beneficiari. En el cas que es presenti més d'una sol·licitud en el termini establert, només s'ha de tenir en compte la primera que s'hagi presentat, tret que amb la segona sol·licitud es presenti un escrit de desistiment o renúncia, segons pertoqui, en relació amb la sol·licitud presentada anteriorment.

3. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta resolució poden presentar les sol·licituds, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Les sol·licituds s'han d'adreçar al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954) i es poden registrar en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels registres que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'han de fer constar totes les dades que s'indiquen a l'annex 1 (model de sol·licitud) i marcar l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions que conté. A més, s'hi ha d'incloure:

- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en el cas que sigui persona jurídica.

- Document acreditatiu de la representació, si escau.

- En el cas de sol·licitants integrants d'un pla col·lectiu promogut per una cooperativa, societat agrària de transformació (SAT) o agrupació de defensa vegetal (ADV), l'acord dut a terme entre les persones sol·licitants en els termes que preveu el punt 1.1 de l'apartat setè d'aquesta resolució.

4. No fa falta presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics, d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

A més, si s'han tramitat o s'estan tramitant altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i ja s'ha presentat algun dels documents assenyalats, no cal presentar-los de nou i n'hi ha prou que s'esmenti l'expedient en què consta o que aquesta informació estigui a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent la data que es presenta la sol·licitud.

5. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció i l'obtenció de dades del Registre General d'Explotacions Agràries de les Illes Balears, ha de presentar els certificats corresponents.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no s'hi inclou tota la documentació assenyalada o si en els documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient hi ha esmenes o ratllades, s'ha de requerir la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, per tal que esmeni el defecte o presenti la documentació en el termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web.

7. Si qualsevol dels documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient presenta ratllades o esmenes, es considera com a no presentat, i s'ha d'actuar d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. Presentar la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta el contingut d'aquesta resolució, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció de beneficiaris

1. La selecció de les persones beneficiàries s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

En el cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s'han d'aplicar els criteris de prioritat següents:

1r. Tenen prioritat les persones sol·licitants integrants d'un pla col·lectiu promogut per una cooperativa, societat agrària de transformació (SAT) o una agrupació de defensa vegetal (ADV). Aquests plans col·lectius han de respondre a un interès col·lectiu definit, estar constituïts per un nombre mínim de cinc agricultors i s'han de realitzar en el marc d'un acord pres entre els agricultors participants, en el qual s'ha de designar un interlocutor únic amb l'Administració, que serà nomenat representant de tots els integrants del pla. A l'acord ha de constar nom i llinatges, NIF, rúbrica dels agricultors i, si escau, nom i llinatges de la persona representant; en el cas de les persones jurídiques, nom de l'entitat, NIF, nom i llinatges del representant i rúbrica.

2n. En segon lloc, tenen dret a l'ajuda les persones sol·licitants que el dia de publicació de la resolució al BOIB estiguin classificades en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) com a explotació prioritària o agricultor o agricultora professional o preferent i que no corresponguin al grup que s'assenyala al 4t lloc.

3r. En tercer lloc, les persones sol·licitants que el dia de la publicació de la resolució al BOIB no compleixin els requisits anteriors ni el que assenyala el grup 4t.

4t. En darrer lloc, tenen dret a l'ajuda les persones sol·licitants que van ser persones beneficiàries de les convocatòries esmentades, corresponent a l'any 2016, 2017, 2018 i/o 2019, però que no van sol·licitar el pagament de l'ajuda o, si l'han sol·licitada, aquesta no s'ha pagat perquè ha estat penalitzada.

2. En cas d'empat, s'ha de resoldre per l'ordre d'entrada de les sol·licituds respectives en el registre de l'òrgan competent, sempre que s'hi inclogui tota la documentació requerida d'acord amb aquesta convocatòria.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.

- Vicepresident en matèria agrària: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.

* Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca

* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari o secretària: hi actuarà un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament s'ha de constituir en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant-hi els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de denegació de la subvenció per no acomplir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclosos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, hi han de ser presents la presidenta, el secretari o la secretària o, si escau, qui els substitueixin, i la meitat, almenys, dels membres que pertanyin al FOGAIBA .

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. El vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària ha de dictar la resolució dels expedients, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans que la Comissió Avaluadora emeti l'informe, la unitat gestora ha d'emetre un informe en el qual acrediti, en el cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada. A la resolució de concessió de l'ajuda ha de constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

A més, és obligació de la persona beneficiària mantenir els arbres replantats durant un període de cinc anys, a comptar de la data de pagament de l'ajuda.

2. En el cas que s'hagin replantat garrovers sense empeltar, cal empeltar els arbres objecte d'ajuda abans de finalitzar el tercer any des de la data de sol·licitud de pagament de l'ajuda.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que pertoca de conformitat amb el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora, segons el cas, fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de l'ajuda

1. El termini per justificar la realització de les actuacions objecte d'ajuda comença a comptar des que es presenta la sol·licitud i acaba el 30 d'octubre del 2021.

2. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, després que s'hagin fet les verificacions i els controls corresponents, i una vegada s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir.

3. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, dirigida al FOGAIBA (A04026954), que s'ha d'ajustar al model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

S'han de fer constar totes les dades que indica l'annex 2 (sol·licitud de pagament) i marcar l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté. A més, per comprovar que el material vegetal prové d'un viver inscrit en el Registre oficial de productors, comerciants i importadors de vegetals (ROPCIV), que el material disposa de passaport fitosanitari i que les varietats plantades no estan excloses de subvenció d'acord amb l'annex 3 d'aquesta resolució, cal incloure la factura de compra de les plantes, on constin, a més de les dades preceptives d'una factura:

- El ROPCIV del viver.

- El passaport fitosanitari, llevat del garrover.

- La varietat de l'arbre.

En el cas de replantar figueres amb rama, s'ha d'ajuntar una declaració jurada on s'indiqui la procedència i la varietat del material vegetal utilitzat.

En el cas de replantar garrovers sense empeltar, s'ha d'ajuntar una declaració jurada on s'indiqui que els arbres s'empeltaran abans que finalitzi el tercer any des de la data de sol·licitud de pagament de l'ajuda.

4. El fet de no comunicar i no justificar la realització de l'activitat subvencionada en el termini i els termes establerts, així com el fet de no dur a terme totes les actuacions per a les quals es rep l'ajuda, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 5 de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

5. No obstant el que estableix el punt anterior, l'ajuda es pot abonar quan la persona beneficiària hagi dut a terme almenys el 80% de les actuacions objecte d'ajuda. Aquest pagament s'ha de fer en proporció al que s'hagi justificat, amb una penalització del 20%, en relació amb els arbres no replantats.

6. En qualsevol cas, per pagar l'ajuda per als arbres finalment replantats, s'han de complir els requisits establerts per a la concessió de l'ajuda pel que fa a la quantia mínima d'ajuda.

Dotzè

Controls, infraccions i sancions

1. S'ha d'inspeccionar, com a mínim, el 10% de les persones beneficiàries i el 10% dels arbres.

2. Pel que fa a les persones beneficiàries seleccionades per al control, i amb la finalitat de comprovar el compliment del que estableix el punt 4 de l'apartat quart d'aquesta resolució, s'han d'inspeccionar, si escau, els arbres subvencionats a les convocatòries 2016, 2017, 2018 i/o 2019 per a les mateixes parcel·les.

3. Si la diferència entre el nombre d'arbres replantats que s'ha comunicat i el comprovat efectivament a la inspecció supera el 5%, s'ha d'augmentar el percentatge d'arbres per inspeccionar en el mateix percentatge.

4. Sens perjudici de la penalització que preveu el punt 5 de l'apartat onzè, en el cas que hi hagi diferències entre el nombre d'arbres que s'han replantat efectivament i els que s'han comunicat, s'han d'aplicar les penalitzacions següents per a cada expedient:

a) Si la diferència és inferior al 3%, s'ha de reduir la diferència trobada de l'import de l'ajuda corresponent als arbres realment replantats.

b) Si la diferència és d'entre el 3% i el 20%, s'ha de reduir el doble de la diferència trobada de l'import de l'ajuda corresponent als arbres realment replantats.

c) Si la diferència és superior al 20%, la persona beneficiària no té dret al pagament de l'ajuda.

5. També s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Tretzè

Incompatibilitat de les ajudes

Les ajudes esmentades són incompatibles amb unes altres ajudes que qualsevol altra administració pública o entitat privada atorgui o hagi atorgat a la persona beneficiària per a la mateixa finalitat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, com també els preceptes que siguin d'aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quinzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 17 de juliol de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

 

Annex 3

Llista de varietats que no poden ser objecte d'ajuda:

Ametllers. Marcona, Garrigues, Bord de Santa Maria, Bord de Selva, Bord des Raiguer, Corona, Filau, Lluca, Menut, Mollar, Morro de vaca, Pere Gelabert, Pintadeta, Rutlo, Trinxets, Victòria Desmai, Viveta i Vivot.

Oliveres. Totes les que no pertanyin a alguna de les varietats següents: Empeltre, Mallorquina, Arberquina, Picual, Arbosana, Koroneiki, Hojiblanca, Cornachuela, Cornicabra, Picudo, Sikitita i Frantoio.