Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 6410
Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI, modificació del Pla Estratègic de Subvencions 2020 – 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per  acord de la Junta de Govern núm. JGL_20200715_01, de 15 de juliol de 2020, s'ha disposat el següent:

1r Aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI per als anys 2020, 2021 i 2022, conforme amb el que disposa l'article 8.1, de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions.

2n Publicar el Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI al BOIB.

 

Palma, 17 de juliol de 2020

El cap de servei d'Igualtat, Joventut i Drets Cívics José Manuel Carrillo Martínez

 

MODIFICACIÓ DEL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2020 – 2022

ÀREA DE JUSTÍCIA SOCIAL, FEMINISME I LGTBI

I. FONAMENT, NATURALESA JURÍDICA, MARC NORMATIU, VIGÈNCIA, PUBLICITAT, I PRINCIPIS ORIENTADORS.

1. FONAMENT

Amb caràcter general el Pla Estratègic de Subvencions té el seu fonament en el que es disposa, en l'exposició de motius de la Llei 38/2003, de 17 de novembre de Subvencions, i de manera específica en el mandat establert en l'article 8 de la citada norma, en els articles 10 i següents del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Segons l'Exposició de Motius de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, una part important de l'activitat financera del sector públic es canalitza a través de subvencions, a fi de donar resposta, amb mesures de suport financer, a demandes socials i econòmiques de persones i entitats públiques o privades.

Des de la perspectiva econòmica, les subvencions són una modalitat important de despesa pública i, per tant, han d'ajustar-se a les directrius de la política pressupostària, actualment orientada pels criteris d'estabilitat pressupostària i creixement econòmic.

El Pla estratègic de subvencions de l'Àrea de Justicia Social, Feminisme i LGTBI està estretament lligat a l'estratègia global de participació de l'Ajuntament de Palma, que té entre els seus principals objectius la millora de la participació i la implicació de la ciutadania en la presa de decisions i en les polítiques públiques.

Aquest Pla estratègic de subvencions respon també a l'objectiu d'enfortir el teixit associatiu, com a peça clau per a la participació, la qualitat democràtica i la cohesió social. Amb aquestes consideracions es pretén que aquest Pla estratègic de subvencions contribueixi a enfortir la participació social i cívica dels col·lectius als quals es dirigeix, més enllà de la dotació econòmica de les subvencions que s'hi preveuen.

2. NATURALESA JURÍDICA

El Pla Estratègic de Subvencions és un instrument de gestió de caràcter programàtic, que manca de rang normatiu i l'aprovació del qual no genera drets ni obligacions per a l'Ajuntament. El Pla recull les línies de subvenció previstes de conformitat amb uns determinats objectius estratègics relacionats amb les competències atribuïdes a la Regidoria de Justícia Social, Feminisme i LGTBI.

Per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla és un requisit bàsic incloure les consignacions pressupostàries corresponents en els pressupostos anuals, així com aprovar les bases reguladores de la seva concessió, en el marc de les d'execució del Pressupost.

3. MARC NORMATIU

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  • Reglament orgànic de participació ciutadana (BOIB núm. 187, de 31/12/2004)

  • Ordenança de subvencions de l'Ajuntament de Palma, aprovada pel Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària del 26 de febrer de 2015 i publicada al BOIB núm. 35, de 12 de març de 2015.

  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu de les administracions públiques.

4. VIGÈNCIA.

D'acord amb l'art. 4.2. de l'Ordenança i l'art. 11.4 de l'RGLS, els plans estratègics han de contenir una previsió per a un període de vigència de tres anys, per això, es preveu la vigència d'aquest Pla pels anys 2020, 2021 i 2022.

5. PUBLICITAT

En virtut del que es disposa en els articles 5.4 i 6.2 de la Llei 19/2013 de 9 de novembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, el Pla Estratègic serà objecte de publicació en la seu electrònica de l'Ajuntament de Palma (www.palma.cat)

6. PRINCIPIS ORIENTADORS

Transparència

Aquest principi es materialitza en la convocatòria prèvia en la qual es garanteixi l'objectivitat, transparència, publicitat, concurrència i igualtat en la distribució de fons públics S'ha de garantir la transparència en totes les fases d'informació, execució, seguiment i avaluació. L'Ajuntament ha de retre comptes a la ciutadania sobre la implementació del pla i els efectes que ha tingut.

Aquest principi també es materialitza en la publicitat de les subvencions concedides, en els termes previstos en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Lliure concurrència, igualtat i no discriminació:

Aquest principi es materialitza en la determinació dels requisits que han de complir els beneficiaris, a fi de la plena satisfacció de l'interès general.

Objectivitat

La concessió de subvencions es realitzarà conforme a criteris objectius, prèviament establerts en la convocatòria a fi de garantir el coneixement previ dels mateixos pels potencials beneficiaris.

Eficàcia i eficiència:

Eficàcia en el compliment dels objectius marcats i eficiència en l'assignació de recursos públics, havent-se de justificar quantitativa i qualitativament.

Participació i proximitat

S'ha de garantir que aquest Pla estratègic arriba a totes les entitats interessades per totes les vies de què disposa l'Ajuntament.

L'Ajuntament de Palma ha d'assegurar els canals de diàleg i comunicació amb el teixit associatiu i posar a l'abast els mitjans tècnics, tecnològics i humans necessaris per a garantir l'accessibilitat de tots els col·lectius a les actuacions previstes al Pla, d'acord amb la seva necessitat i realitat, prestant suport tècnic i tecnològic quan sigui necessari.

S'ha de tendir progressivament a una major implicació i participació de la ciutadania i de les entitats en el disseny, el seguiment i l'avaluació del Pla estratègic desubvencions.

 

Accés a les TIC

Treure partit de la potencialitat que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació per a propiciar la participació. Aquest objectiu ha d'anar acompanyat d'accions que redueixin la fractura digital existent entre la ciutadania.

- Perspectiva de gènere

La normativa i accions que generi aquest pla han de preveure la incorporació de la perspectiva de gènere. S'entén per perspectiva de gènere la presa en consideració de les diferències entre dones i homes en un àmbit o una activitat, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones

II. OBJECTIUS ESTRATÈGIC I CONVOCATORIES DE SUBVENCIÓ.

1. OBJECTIUS ESTRATÈGICS

- Aportar visibilitat, capacitar i apoderar les persones i els col·lectius que per raó de gènere, orientació sexual o origen ho requereixin.

- Treballar amb el conjunt de la ciutadania per a millorar la convivència i promoure la coresponsabilitat en la prevenció i l'eradicació de situacions de discriminació o segregació per raó de gènere, orientació sexual, edat o origen.

- Potenciar la participació de la ciutadania, especialment el jovent, a la vida social i cultural de la comunitat.

- Promoure i fomentar els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) marcats per l'agenda 2030 aprovada per l'assemblea de Nacions Unides.

-Pal·liar l'impacte econòmic i social com a conseqüència de la pandèmia provocada per la COVID -19, especialment en els col·lectius vulnerables per raó de gènere, orientació sexual, edat o origen.

2. CONVOCATORIES DE SUBVENCIÓ.

CONVOCATORIA DE SUBVENCIÓ DE PERSONES MAJORS

Descripció

Afrontar l'envelliment de la població és un repte de les administracions públiques. Es calcula que l'any 2050 més del 25% de la població serà major de 65 anys.

Aquesta realitat requereix politiques locals adequades a un col·lectiu molt nombrós, divers i amb realitats i necessitats heterogènies. És un grup de població cronològicament envellit però funcionalment jove. La seva participació directa ha d'orientar les accions i complementar les iniciatives de les administracions.

Pel que fa al teixit associatiu de Palma, consten inscrites 61 associacions i 3 federacions de persones majors (RMEC). Això no obstant, la seva participació als òrgans de participació municipal és, a dia d'avui, escassa.

Les pròximes convocatòries (2020, 2021 i 2022) s'adreçaran a les associacions de persones majors de la ciutat de Palma que realitzin programes, projectes i activitats dins la línia d'envelliment actiu i la promoció d'activitats intergeneracionals.

Objectius

  • Fomentar la relació directa amb les associacions de persones majors que desenvolupen projectes i activitats adreçades a incrementar la participació social de les persones majors de 50 anys.

  • Promoure accions dins la línia d'envelliment actiu: optimitzar les oportunitats de salut, participació i seguretat amb la finalitat de millorar la qualitat de vida a mesura que les persones envelleixen segons la definició de l'OMS (Ginebra, OMS, 2002).

  • Incrementar les activitats intergeneracionals com una forma de participació comunitària.

  • Promoure accions destinades a abordar la solitud de les persones majors mitjançant projectes adreçats a fomentar la convivència amb persones en situació de vulnerabilitat

  • Promoure la inclusió de les persones grans en el món digital: Accions i activitats que enfrontin la bretxa digital.

  • Promoure actuacions per prevenir i/o sensibilitzar sobre l'impacte de la COVID-19 en els col·lectius d'alt risc

  • Adaptació dels espais on es desenvolupa l'activitat associativa a la nova normalitat.

Línia de subvenció

Aquesta convocatòria de subvenció se centra en els següents programes, projectes i activitats:

- Els programes d'activitats habituals i les activitats puntuals dins d'àmbit de l'envelliment actiu i activitats intergeneracionals que duguin a terme les associacions de persones majors de Palma i que tinguin com objecte principal els següents temes:    

o Millora de la salut des de les vessants física i social per a fomentar l'activitat física i relacional.

o Millora de la qualitat de vida des de les vessants cognitiva i emocional per al foment de l'autonomia personal.

o Augment de la participació social dins el seu entorn pròxim i a nivell de ciutat.

o Difusió d'informació que incrementi la seguretat i l'autonomia personal de les persones majors.

- Els programes i els projectes de col·laboració amb d'altres entitats i serveis dels diferents àmbits (social, sanitari, cultural...) que afavoreixin la integració i la participació social.

- Els projectes i les accions intergeneracionals que afavoreixin la participació social i comunitària.

- Projectes i accions que abordin la problemàtica de la solitud. 

- La inclusió de forma transversal als programes, projectes, tallers i accions de la perspectiva de gènere, la promoció de la igualtat, la promoció del voluntariat i la utilització de noves tecnologies.

- Programes, projectes, dotació de recursos, accions, mesures o qualsevol activitat dirigida a prevenir i/o sensibilitzar sobre l'impacte i/o els efectes de la COVID- 19 en els col·lectius especialment vulnerables o d'alt risc.

- Projectes per a l'adaptació dels espais on es desenvolupa l'activitat associativa als requisits imposats per la normativa en matèria de COVID- 19.

Efectes

Mantenir un contacte permanent i directe amb les associacions de persones majors de la ciutat de Palma, amb l'objectiu de donar suport a projectes i activitats d'interès públic que promocionin l'envelliment actiu i la participació social de les persones majors.

Cal que aquestes activitats complementin i ampliïn les ofertes de la iniciativa pública i siguin una via de participació de la ciutadania, d'enriquiment de la vida comunitària i de consolidació del teixit associatiu.

Es valorarà positivament la inclusió en les programacions de la perspectiva de gènere, d'accions per al foment de la igualtat, de treball en xarxa amb d'altres serveis i entitats territorials, de promoció del voluntariat i de participació cívica en les estructures participatives de la ciutat, així com la inclusió del treball amb noves tecnologies com a eix transversal que permeti millorar la participació i l'autonomia dins els domicilis i l'entorn pròxim.

Òrgan gestor / responsable

D'acord amb l'art. 27.4 de l'Ordenança de subvencions, l'òrgan instructor és la persona titular dels serveis administratius del centre gestor que indica la convocatòria

L'òrgan competent per a concedir subvencions en l'àmbit de l'Ajuntament de Palma serà l'òrgan competent per a l'autorització de la despesa segons el que disposin les bases d'execució del pressupost vigent.

Seguiment i avaluació de la convocatòria

Amb la valoració qualitativa i quantitativa de les memòries tècniques i les conclusions extretes es proposarà, si escau, la continuació, la substitució o la modificació de determinats criteris i punts de les bases de la convocatòria, així com dels diferents apartats que inclouen, amb l'objecte de millorar-ne l'eficàcia i l'eficiència en relació amb la consecució dels objectius plantejats.

Les conclusions del seguiment d'aquesta convocatòria podran quedar reflectides en la redacció del següent pla estratègic mitjançant les modificacions oportunes.

Valoració qualitativa

Es farà una valoració qualitativa a partir de la valoració de les memòries tècniques d'activitats presentades per les associacions en les justificacions de la subvenció, d'acord amb els requisits de justificació de la convocatòria.

Indicadors quantitatius dels programes, projectes i activitats

  • nombre de sol·licituds presentades/acceptades/denegades
  • nombre d'activitats habituals/puntuals
  • nombre de persones participants/sexe
  • nombre d'activitats coincidents amb les línies plantejades/per associació

Informe anual

Amb el resultat de la valoració quantitativa i qualitativa, el segon trimestre de cada any s'emetrà un informe en el qual es recollirà la relació d'activitats realitzades i l'eficàcia i l'eficiència dels recursos destinats en relació amb la consecució dels objectius prevists.

CONVOCATORIA DE SUBVENCIONS DE JOVENTUT

1. Descripció

De les dades de què disposem, procedents de les memòries dels serveis de Joventut, es dedueix que les principals necessitats del joves són les següents:

- treball

- formació, bàsicament orientada al treball

- ocupació del temps lliure

Ateses les competències de l'Ajuntament en aquestes temàtiques, la finalitat primordial de les convocatòries de subvencions en matèria de joventut es dirigirà a l'àmbit del temps lliure, amb la introducció de tots els elements que converteixen el lleure en un espai educatiu per al foment dels valors que enforteixen la democràcia, la convivència i la participació de la societat.

La ciutat de Palma té una àmplia tradició d'entitats, associacions i col·lectius de joves que fan feina per a la dinamització de l'oci. Poc a poc han donat pas a projectes i programes que dins el marc del temps lliure i d'oci han esdevingut espais per a l'educació no formal i l'educació informal quant als valors democràtics i participatius.

També es compta amb un ampli col·lectiu de músics i artistes dinàmics i innovadors que en molts de casos formen part de la proposta cultural de la ciutat i enriqueixen els espais dedicats a la l'oci de la ciutat amb diferents formes d'expressió artística.

L'oci i la cultura necessiten aquest procés dinamitzador que permet la seva actualització i s'han de cercar les formules per aproximar-los a la població juvenil, ja que és mitjançant aquests dos elements que es pot facilitar la seva participació en la vida i el funcionament de la ciutat.

2.  Objectius

  • Fomentar el funcionament i les activitats que realitzen les entitats juvenils, associacions, federacions i agrupaments, joves i grups de joves amb la finalitat de dur a terme projectes i activitats que dinamitzin l'oci de la ciutat i promoguin la participació juvenil.

  • Promoure la participació de les entitats juvenils en la prestació de serveis per a joves de la ciutat.

  • Fomentar la igualtat d'oportunitats en l'accés als serveis i programes.

  • Educar en valors a través de l'oci, la informació, la participació i l'associacionisme.

  • Promoure projectes adreçats a combatre el sexisme, o qualsevol tipus de violència contra les dones dins d'espais d'oci.

  • Fomentar actuacions dirigides a sensibilitzar en la LGTBIfòbia i buylling a les escoles i espais d'oci.

  • Promoció d'accions per combatre el canvi climàtic i els seus efectes i fomentar activitats d'oci respectuoses amb el medi ambient.

Per a aquesta convocatòria es consideraran temes d'especial valor els següents:

  • la preservació i millora del medi ambient, fent especialment esment  a les iniciatives relacionades amb la sostenibilitat
  • el desenvolupament d'uns hàbits de vida saludable
  • la participació social
  • la cultura de la nostra comunitat
  • l'equitat de gènere en general, i el feminisme, en particular
  • l'atenció a la diversitat i l'eliminació de la discriminació o les conductes d'odi, especial per raó d'orientació sexual
  • la convivència intergeneracional, especialment aquells que vagin dirigits a treballar l'envelliment actiu i pal·liar la soledat.
  • la difusió dels Drets de la Infància aprovats per l'Assemblea General de les Nacions Unides

3.  Efectes

Aquestes subvencions es fonamenten en el interès general de donar suport als joves, a les entitats juvenils i a les federacions i agrupaments d'entitats juvenils sense ànim de lucre perquè, amb els seus projectes i les seves actuacions, dinamitzin l'oci de la ciutat i promoguin la participació dels joves, creant un marc idoni per a l'educació no formal alhora que complementen la tasca que l'Ajuntament du a terme per a oferir un temps d'oci saludable i educatiu.

Tots aquests projectes i/o activitats s'han de desenvolupar dins l'àmbit del lleure, han de tenir un caire educatiu i s'han de dirigir a joves de 14 a 30 anys.

4.  Línies de subvenció

4.1.  Programes, projectes i activitats en matèria de joventut

Aquesta convocatòria de subvenció consta de tres modalitats subvencionables:

Modalitat 1, que inclou les següents iniciatives :

  • Les despeses generades pel  procediment de constitucó legal de l'associació i/oentitat juvenil com a tal.
  • Els programes d'activitats socioeducatives i de dinamització dins l'àmbit del lleure que es realitzin de forma habitual.
  • Les activitats socioeducatives i de dinamització dins l'àmbit del lleure que es realitzin de forma puntual.
  • Els programes d'activitats habituals i/o les activitats puntuals dins l'àmbit de les iniciatives educatives i de dinamització del lleure.
  • Les activitats específics que, dins l'àmbit del lleure, tinguin com a objecte dels temes d'especial valor
  • Les activitats formatives, de reciclatge i de perfeccionament dirigides als monitors, directors i/o voluntaris de l'associació o entitat, en l'àmbit del temps lliure.
  • El lloguer de la seu social de l'associació o entitats, i el dels espais que siguin necessaris per a dur a terme les activitats del projecte, si s'acredita aquesta necessitat.
  • La difusió, el merxandatge i el disseny i manteniment de planes web o d'altres aplicacions de software que tenguin com a finalitat donar a conèixer les entitats i associacions i la tasca que duen a terme, amb especial esment a la legislació vigent i als objectius i valors d'aquesta convocatòria

Modalitat 2, que inclou les següents iniciatives:

- Les activitats que es duguin a terme durant els períodes de vacances dels joves, en les seves diferents variants (colònies, campaments, activitats d'aventura, camps de treball, colònies urbanes, etc.)

- El lloguer dels espais que siguin necessaris per a la realització de les activitats.

- La difusió i el merxandatge que tengui com a finalitat donar a coneixer les activitats que es duen a terme, amb especial esment a la legislació vigent i als objectius i valors d'aquesta convocatoria

Modalitat 3, que inclou les següents iniciatives :

Els projectes, les activitats i propostes promogudes per joves creadors o dirigides a la seva capacitació, la seva formació i la difusió de la seva obra dins l'àmbit artístic i/o de l'expressió cultural.

Per a joves creadors, es poden sol·licitar ajudes per a les següents activitats i despeses:

  • Participació a certàmens, exposicions o concursos.
  • Lloguer de sales i muntatge d'exposicions.
  • Realització de book fotogràfic o catàleg.
  • Cursos de formació especialitzada complementària a l'oficial.
  • Material per a assajos, actuacions i funcions.

· Disseny i edició de material publicitari.

Per a grups musicals i solistes, es poden sol·licitar ajudes per a les següents activitats i despeses:

  • Realització de concerts a Mallorca i fora de Mallorca.
  • Enregistrament de temes.
  • Autoedició de CD i videoclips.
  • Cursos de formació especialitzada complementària a l'oficial.
  • Disseny i edició de material de publicitat del grup o solista.

4.2.  Federacions i agrupaments d'entitats juvenils de Palma

Aquesta convocatòria de subvenció consta de dues modalitats subvencionables:

Modalitat 1 - Manteniment general de la federació, l'agrupament o el moviment

S'hi poden incloure les despeses de lloguer d'instal·lacions, llum, aigua, telèfon, altres subministraments o contractacions imprescindibles per al desenvolupament de l'entitat (assegurances, extintors, etc), personal d'administració, reparacions, i material fungible. Totes aquestes despeses o compres s'hauran de fer dins l'any de l'exercici de la convocatòria.

Modalitat 2 - Projectes i activitats

S'hi poden incloure les iniciatives de dinamització del lleure que duguin a terme les federacions, els agrupaments o els moviments i es dirigeixin al col·lectiu de joves associats i també als no associats de Palma. També corresponen a aquesta modalitat les iniciatives relacionades amb la dinamització del lleure dutes a terme per agrupaments, clubs o entitats menors.

4.3.  Premis

Amb la finalitat de promocionar la creació cultural i/o artística entre els joves de Palma, i d'acord amb els objectius de l'Àrea de Justícia Social,  Feminisme i LGTBI  es crearan concursos literaris o artístics amb atorgament de premis, així com també es podrà col·laborar mitjançant la dotació de “Premis Joves” a concursos d' altres Àrees municipals, com Palma.

5.  Seguiment i avaluació de les convocatòries

Amb la valoració qualitativa i quantitativa de les memòries tècniques i les conclusions extretes d'aquesta es proposarà, si escau, la continuació, la substitució o la modificació de determinats criteris i punts de les bases de cadascuna de les convocatòries, amb les seves modalitats de subvenció, així com dels diferents apartats que inclouen, per tal de millorar-ne l'eficàcia i l'eficiència en relació amb la consecució dels objectius plantejats.

Les conclusions del seguiment d'aquest pla podran quedar reflectides en la redacció del següent pla estratègic mitjançant les modificacions oportunes.

Valoració qualitativa

Es farà una valoració qualitativa a partir de la valoració de les memòries tècniques d'activitats presentades per les entitats en les justificacions de la subvencions, d'acord amb els requisits de justificació de cada una de les convocatòries.

Valoració quantitativa: indicadors per a cada convocatòria de subvenció

Programes, projectes i activitats

  • Nombre de sol·licituds presentades a la convocatòria
  • Nombre d'entitats, associacions i col·lectius que presenten sol·licitud
  • Nombre de sol·licituds presentades per a cada Modalitat
  • Nombre de projectes presentats per a cada concepte subvencionable
  • Nombre de joves participants
  • Nombre de monitors i monitores participants
  • Import total de les subvencions atorgades

Federacions i agrupaments d'entitats juvenils

  • Nombre de sol·licituds presentades a la convocatòria
  • Nombre de federacions, agrupaments o moviments
  • Nombre d'entitats que s'han acollit a la subvenció de despeses de manteniment general
  • Nombre de projectes i d'activitats
  • Nombre de joves participants
  • Import total de les subvencions atorgades

6. Informe anual

Amb el resultat de la valoració quantitativa i qualitativa, el segon trimestre de cada any s'emetrà un informe en el qual es recollirà la relació d'activitats realitzades, i l'eficàcia i l'eficiència dels recursos destinats en relació amb la consecució dels objectius previstos.

CONVOCATORIA DE SUBVENCIÓ DE PROSTITUCIÓ (PEP)

Descripció

La prostitució, fortament arrelada en la societat, és un dels majors exemples de discriminació i abús cap a les dones. El seu exercici té un fort impacte econòmic, social i personal. Un elevat percentatge de persones que l'exerceixen es troben en una situació de vulnerabilitat que pot arribar a la submissió a xarxes de tràfic de persones amb finalitats d'explotació sexual. L'Ajuntament de Palma ha de contribuir a la prevenció i la detecció d'aquestes situacions per a preservar l'exercici dels drets humans.

Objectius

- Donar suport a les entitats per a atendre i contribuir a l'apoderament de les persones que exerceixen la prostitució (PEP).

Línies de subvenció

La convocatòria inclourà projectes de suport i atenció a les persones que exerceixen la prostitució (PEP) que contribueixin al seu apoderament:

  • Projectes que treballin a partir del primer contacte amb les PEP (vinculació, detecció de situacions de risc i derivació a serveis i programes).
  • Projectes que ofereixin alternatives per a la promoció personal, l'empoderament individual o grupal o alternatives a l'exercici de la prostitució.
  • Projectes que incideixin en el treball en xarxa i el millorin.
  • Projectes de sensibilització, informació i formació.
  • Programes, projectes, dotació de recursos, accions, mesures o qualsevol actuació dirigida a prevenir, sensibilitzar i/o pal·liar l'impacte i/o els efectes que la COVID- 19 ha causat en aquest col·lectiu especialment vulnerable.

Efectes

- El suport a l'atenció i l'apoderament de les persones que exerceixen la prostitució (PEP).

- La gestió en xarxa d'aquesta atenció a Palma.

- La gestió en xarxa del coneixement assolit a Palma.

Mecanismes de participació

Consell de Dones: presentació del projecte de bases de la convocatòria pública de subvencions. Trameses electròniques: elaboració de bases de dades d'entitats, associacions, col·lectius... que coincideixin amb les finalitats de la convocatòria per a la tramesa electrònica de les bases i convocatòria.

Seguiment i avaluació de la convocatòria

El seguiment dels projectes consistirà a verificar que les subvencions s'ajusten a la finalitat prevista.

 Es farà una avaluació quantitativa i qualitativa:

  • Nombre d'accions de difusió duites a terme
  • Nombre d'entitats que han rebut la difusió
  • Nombre d'entitats que han participat a la convocatòria
  • Nombre de projectes subvencionats
  • Tipologia d'activitats subvencionades

CONVOCATORIA DE SUBVENCIONS DE FEMINISME

Descripció

L'avenç en polítiques d'igualtat de gènere planteja una ambivalència, s'avança en marcs normatius i en conquestes socials mentre es produeix un estancament d'algunes d'aquestes polítiques conseqüència de fortes reaccions ideològiques d'un nou tipus de masclisme. Aquesta ambivalència, en el discurs de la igualtat de gènere sembla estar socialment assumit mentre persisteixen les discriminacions.

Així els avanços conviuen en fortes desigualtats entre dones i homes en la vida social, econòmica, laboral, cultural,... i es mostra de forma més intensa en les diverses manifestacions de les violències masclistes i en el treball de cura. La violència cap a les dones ha deixat d'entendre's com una violència individual, sinó col·lectiva i estructural conseqüència d'un model social patriarcal. D'altra banda, el sistema de cures es fonamenta en una forta i desigual distribució el treball, afegit a una desvalorització i precarització traslladat a cap dones migrants.

El feminisme és un conjunt heterogeni de moviments polítics, culturals, econòmics i socials que tenen per objectiu la igualtat entre dones i homes i eliminar la dominació i violència dels homes cap a les dones. El feminisme qüestiona i lluita contra l'ordre patriarcal de la societat: un model cultural i social que atorga a l'home un rol predominant.

Cal incorporar una mirada feminista a les polítiques públiques de l'Ajuntament de Palma. I, també a la vida social, associativa, cultural,... només així es podrà arribar a una ciutat feminista i justa.

Objectius

  • Visibilitzar les dones a l'espai públic
  • Fomentar el  suport i l'acompanyament a les dones en situació de violència de gènere per a la reparació dels danys, la recuperació i promoció de l'autonomia personal
  • Sensibilitzar, conscienciar i prevenir sobre altres formes de violències masclistes, recollides al Pacte d'Estat contra la violència de gènere.
  • Prevenir les violències sexuals
  • Dinamitzar, motivar i impulsar el moviment associatiu de les dones
  • Promoure l'empoderament de les dones
  • Difondre i promoure el feminisme
  • Revalorar el treball de cura
  • Promoure la participació social, cultural, política i tecnològica de les dones.

Línies de subvenció

Aquesta convocatòria de subvenció es fonamenta en :

  • Projectes i /o actuacions de recuperació de la memòria de les dones a l'espai públic
  • Programes, projectes i/o activitats de reparació, recuperació i promoció de l'autonomia personal de dones i les seves filles i fills en situació de violència de gènere per a que puguin refer el seu projecte de vida.
  • Programes, projectes i /o actuacions de sensibilització, conscienciació i prevenció sobre altres formes de violències masclistes recollides al Pacte d'Estat contra la violència de gènere
  • Programes, projectes i /o actuacions de prevenció de comportaments masclistes i promoure la llibertat de les relacions sexuals, incidint en l'espai públic.
  • Actuacions per l'empoderament de les dones en qualsevol àmbit.
  • Projectes que generin i enforteixin les xarxes i entitats de dones i els espais de comunicació i relació des d'una perspectiva feminista.
  • Programes, projectes i /o actuacions de difusió i sensibilització del moviment feminista.
  • Programes, projectes i/o activitats per la capacitació i exercici del lideratge de les dones en el moviment associatiu.
  • Programes, projectes i /o actuacions de visibilització del treball desigual de cura, dels drets laborals de les dones cuidadores, de les bretxes salarials i empoderament dels col·lectius que s'hi dediquen.

Efectes

Eliminar la percepció social dels factors que mantenen la posició de subordinació de les dones en els espais socials, econòmics, polítics, esportius i culturals mitjançant la sensibilització  i conscienciació.

Contrarestar la invisibilització que la història ha sotmès a les dones i les seves contribucions en tots els àmbits del saber, reparant aquest greuge històric i reconstruint una memòria col·lectiva que les col·loqui en el lloc que per justícia els pertoca.

Impulsar el protagonisme i els lideratges de les dones en la societat democràtica com a subjecte crític, actiu i participatiu.

Mecanismes de Participació

Consell de Dones: presentació del projecte de bases de la convocatòria pública de subvencions. Trameses electròniques: elaboració de bases de dades d'entitats, associacions, col·lectius... que coincideixin amb les finalitats de la convocatòria per a la tramesa electrònica de les bases i convocatòria.

Seguiment i avaluació.

El seguiment dels projectes consistirà a verificar que les subvencions s'ajusten a la finalitat prevista.

 Es farà una avaluació quantitativa i qualitativa:

  • Nombre d'accions de difusió duites a terme
  • Nombre d'entitats que han rebut la difusió
  • Nombre d'entitats que han participat a la convocatòria
  • Nombre de projectes subvencionats
  • Tipologia d'activitats subvencionades

CONVOCATORIA DE SUBVENCIÓN LGTBI

Descripció

L'observatori de xarxes contra l'odi de la FELGTB al seu darrer informe mostra que només es denuncia el 17% dels delictes d'odi. Alguns dels motius pels quals les víctimes no denuncien són la por a fer-se visibles com a persones LGTBI al seu entorn, la revictimització o la por que li facin recaure la culpa i, sobretot, la falta de percepció de l'agressió rebuda com a delicte.

El fet de comptabilitzar només les agressions denunciades genera una falsa aparença d'assoliment de la igualtat de drets i tracte. Emperò, l'estudi sobre la igualtat del col·lectiu LGTBI elaborat l'any 2020 per l'Agència pels drets fonamentals de la Unió Europea reflecteix, amb les següents dades, entre d'altres, que queda un llarg camí per a assolir la igualtat real: a Espanya 1 de cada 3 persones LGTBI no és visible a la seva feina, un 50% de les parelles no es donen la mà al carrer per por a rebre agressions i un 63% de les dones trans han rebut assetjament als darrers 12 mesos.

Per donar resposta a la necessitat de garantir els drets de la població LGTBI de les illes comptem amb llei balear 8/2016, de 30 de maig per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals per erradicar l'LGTBI – fòbia. Aquest pla estratègic en consonància amb la llei esmentada cerca establir eines que arrelin les condicions perquè les persones LGTBI puguin exercir els seus drets en llibertat i sense cap tipus de discriminació. És essencial garantir la igualtat d'oportunitats en la participació i la representació en tots els àmbits de la vida i contribuir a la superació dels estereotips que afecten negativament a la percepció social del col·lectiu.

Objectius

  • Sensibilitzar, reconèixer i donar visibilitat a la diversitat sexual i de gènere a la ciutadania
  • Fomentar i promoure la igualtat real de les persones LGTBI fent efectiu el dret de la no-discriminació
  • Contribuir a la superació dels estereotips i prejudicis que afecten negativament a la percepció social de les persones LGTBI
  • Prestar atenció integral psicosocial i jurídica
  • Ampliar les oportunitats laborals i millorar el nivell competencial i formatiu de les dones trans
  • Capacitar als professionals de qualsevol àmbit d'actuació mitjançant la formació en diversitat sexual i de gènere
  • Promoure la inclusió de la perspectiva LGTBI en la memòria històrica.

Línies de subvenció

  • Iniciatives de promoció i reconeixement de la diversitat de la identitat, l'orientació, l'expressió de gènere i els models familiars.
  • Projectes i programes d'informació, atenció psicosocial i jurídica al col·lectiu LGTBI
  • Activitats i projectes que fomentin la formació i capacitació de les dones trans a l'accés al mercat de treball, la seva participació i apoderament.
  • Accions de sensibilització, formació i acompanyament als agents educatius, socials, de salut i laborals per fomentar els drets de les persones LGTBI
  • Activitats que promoguin la visibilització de les aportacions realitzades, a través de la història, per les persones LGTBI a tots els àmbits de la societat.

Efectes

Impulsar la cooperació entre la iniciativa social i l'administració local, per optimitzar els recursos existents, coordinar i complementar les actuacions municipals que es desenvolupen des de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI i impulsar i donar suport a les actuacions del moviment associatiu que fomenti l'apoderament i la participació així com la consecució dels drets i llibertats del col·lectiu LGTBI.

Mecanismes de Participació

  • Recollida de suggeriments i propostes
  • Informació mitjançant llistes de distribució de correus electrònics a entitats i associacions i publicació al web i a les xarxes socials municipals de la convocatòria
  • Informació mitjançant els mateixos mecanismes de la resolució i de l'avaluació
  • Accions per visibilitzar els projectes: informació als consells de districte, web i xarxes municipals.

Seguiment i avaluació.

El seguiment dels projectes consistirà a verificar que les subvencions s'ajusten a la finalitat prevista.

 Es farà una avaluació quantitativa i qualitativa:

  • nombre d'accions de difusió duites a terme
  • nombre d'entitats que han rebut la difusió
  • nombre d'entitats que han participat a la convocatòria
  • nombre de projectes subvencionats tipologia de les activitats subvencionables.

CONVOCATORIA DE SUBVENCIÓ DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL

Descripció

En les dues darreres dècades, malgrat que el desenvolupament humà hagi avançat considerablement la realitat quotidiana per a centenars de milions de persones als països del sud continua marcada per la pobresa extrema, l'analfabetisme, la falta d'oportunitats i la violència.

El 19 d'octubre de 1993 es va constituir el Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació amb l'objectiu de coordinar les ajudes de les Administracions Públiques de Mallorca als països empobrits. El 30 de setembre de 1993 l'Ajuntament de Palma va aprovar incorporar-s'hi com a soci, adquirint el compromís de lliurar-hi, amb càrrec als crèdits consignats per aquesta finalitat, una aportació anual per finançar l'execució de projectes de cooperació al desenvolupament humà integral als països empobrits

La Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació internacional de les Illes Balears és la principal font que inspira les polítiques de cooperació Internacional i el seu desplegament normatiu en l'àmbit autonòmic. Estableix entre les seves finalitats “impulsar i promoure la participació ciutadana en les accions de cooperació” i “fomentar l'educació i la sensibilització de la societat de les Illes Balears en la realitat dels països empobrits” (art. 4). Al Registre municipal d'entitats ciutadanes de l'Ajuntament consten 67 entitats de cooperació i humanitàries, i un total de 36 entitats que tenen com a eix d'intervenció la població migrant.

Objectius

  • Sensibilitzar i educar per al desenvolupament i el foment dels drets humans, les relacions nord-sud, la problemàtica general dels pobles i col·lectius empobrits, i la lluita contra el racisme i la xenofòbia.
  • Contribuir al desenvolupament de països empobrits.
  • Promoure i potenciar projectes de desenvolupament sostenible en el marc de l'agenda 2030.

Línies de subvenció

1. Ajudes a per a la realització de projectes i activitats  de sensibilització i promoció dels drets humans i concretament els que vagin dirigits a:

  • Defensar i promoure els Drets Humans
  • Educar per al desenvolupament de la ciutadania universal, promoure  el desenvolupament humà i sostenible i lluitar contra les desigualtats
  • Sensibilitzar sobre la situació de les persones refugiades i/o desplaçades
  • Combatre  el racisme i la xenofòbia
  • Sensibilitzar i formar la ciutadania sobre la realitat política, econòmica, social i cultural que envolta les relacions Nord-Sud, la problemàtica general dels pobles i col·lectius que pateixen desigualtats

2. Subscripció d'un conveni amb el Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació.

D'acord amb l'article 12 de l'Ordenança general de subvencions de l'Ajuntament de Palma sobre concessió directe de subvencions i atesa la seva previsió al pressupost Municipal.

3. Subscripció d'un conveni amb l'Associació d'Amics del poble sahrauí de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 12 de l'Ordenança general de subvencions de l'Ajuntament de Palma sobre concessió directe de subvencions i atesa la seva previsió al pressupost Municipal.

Efectes

Contribuir en l'acompliment  dels compromisos de la ciutat en matèria de cooperació al desenvolupament I la defensa i promoció dels Drets Humans a Palma.

Objectius:

  • Contribuir al desenvolupament de països empobrits, les relacions Nord- Sud, la problemàtica general dels pobles i col·lectius empobrits,
  • Sensibilitzar, educar i fomentar la participació de la ciutadania en la defensa I promoció dels Drets Humans i les llibertats fonamentals, la cultura de la Pau.

Mecanismes de participació

A més de complir el procediment preceptiu i d'acord amb el Reglament orgànic de participació ciutadana es duran a terme les següents accions:

  • recollida de suggeriments i propostes
  • informació mitjançant llistes de distribució de correus electrònics a entitats i associacions i publicació al web i a les xarxes socials municipals de la convocatòria
  • informació mitjançant els mateixos mecanismes de la resolució i de l'avaluació
  • accions per visibilitzar els projectes: informació als consells de districte, web i xarxes municipals.

Seguiment i avaluació de la convocatòria

El seguiment dels projectes consistirà a verificar que les subvencions s'ajusten a la finalitat prevista.

 Es farà una avaluació quantitativa i qualitativa:

  • nombre d'accions de difusió duites a terme
  • nombre d'entitats que han rebut la difusió
  • nombre d'entitats que han participat a la convocatòria
  • nombre de projectes subvencionats
  • tipologia de les activitats subvencionables.

III. PUBLICACIÓ, EXECUCIÓ, JUSTIFICACIÓ, RESOLUCIÓ, INFORMACIÓ I ORIENTACIÓ, SEGUIMENT I CONTROL.

1. PUBLICACIÓ

Les bases es publicaran dins del primer trimestre de l'exercici en curs. Aprovada la convocatòria, les entitats interessades que compleixin els requisits podran presentar les sol·licituds en el termini de 30 dies naturals, comptats des de l'endemà que es publiquin al BOIB.

2. EXECUCIÓ

De l'1 de gener a 31de desembre de l'exercici en el qual s'aprova la convocatòria.

 

​​​​​​​3. RESOLUCIÓ

D'acord amb l'art. 25.4 de la Llei 38/2003, general de subvencions i l'art. 34.4 de l'Ordenança municipal de subvencions, el termini màxim de resolució i notificació és de sis mesos. Aquest termini es computa des que es publica la convocatòria, llevat que sigui convocatòria oberta. En aquest cas el termini màxim per a resoldre i per a presentar sol·licituds es compta des de la data que s'especifica a la convocatòria.

4. JUSTIFICACIÓ

Les adjudicatàries de subvencions hauran de justificar documentalment la seva destinació en els terminis previstos en la convocatòria o resolució de concessió, mitjançant documents originals o fotocòpies compulsades. Els documents hauran de reunir els requisits que segons la seva naturalesa siguin legalment exigibles.

En conseqüència en el termini que es marqui, haurà de quedar acreditat que l'activitat objecte de subvenció ha estat efectivament realitzada i que l'import de la subvenció es va aplicar a la concreta finalitat per a la qual va ser concedida. De no rendir-se justificació de la inversió en la forma i termini fixat, es reclamarà la devolució de la quantitat lliurada en concepte de subvenció. De no produir-se el reintegrament de manera voluntària, s'exigirà el mateix pel procediment administratiu corresponent.

En el cas de subvencions el pagament de les quals està condicionat a la justificació, la falta de la mateixa comportarà l'automàtica revocació de la concessió, previs els tràmits legals previstos.

Els documents aportats, es remetran a l'Àrea de Justicia Social, Feminisme i LGTBI, qui previ informe els remetrà a l'Intervenció Municipal per a la seva fiscalització, a l'efecte de prestar conformitat o objeccions als justificants aportats.

Les despeses subvencionades hauran de respondre a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i haver estat pagats amb anterioritat a la finalització del període de justificació, excepte disposició expressa en contra de les bases reguladores.

5. SEGUIMENT I CONTROL

Els òrgans responsables de cada convocatòria seran els responsables del control i el seguiment de les convocatòries incloses en aquest Pla.

Per a cada convocatòria/àmbit d'actuació s'emetran informes, coincidint amb les diferents fases d'execució. Aquests informes es publicaran al web de l'Ajuntament de Palma i se'n donarà compte als òrgans de participació territorial i sectorial adients

D'acord amb l'art. 27.4 de l'Ordenança de subvencions, l'òrgan instructor és la persona titular dels serveis administratius del centre gestor que indica la convocatòria

L'òrgan competent per a concedir subvencions en l'àmbit de l'Ajuntament de Palma serà l'òrgan competent per a l'autorització de la despesa segons el que disposin les bases d'execució del pressupost vigent.

6. AVALUACIÓ

L'avaluació anual del Pla estratègic ha de servir per a fer els ajusts necessaris a les convocatòries i els procediments, de forma que siguin coherents amb les situacions sobre les quals es pretén incidir. S'hauran d'analitzar els resultats obtinguts, la utilitat pública o social, el grau de compliment dels objectius i l'eficàcia de les actuacions.

El contingut de les conclusions es recollirà en un informe en el qual, a la vista de l'avaluació realitzada es farà constar la procedència de mantenir o revisar el Pla.

L'avaluació es farà en finalitzar l'exercici pressupostari, a partir de l'avaluació dels indicadors de cada convocatòria.

7. INFORMACIÓ I ORIENTACIÓ

Des de l'Àrea Justicia Social, Feminisme i LGTBI es facilitarà a les entitats que ho sol·licitin informació i orientació respecte de les convocatòries de subvencions de l'Àrea i també a la seva difusió, el seu impacte i la seva visibilitat.

L'informació s'ajustarà a la disponibilitat de personal de l'Àrea.  En el cas de que hi hagin varies entitats interessades es podran fer sessions informatives grupals ad hoc, si escau.

IV.  PROCEDIMENT DE CONCESIÓ,  PERSONES I ENTITATS BENEFICIARIES, CONDICIONS GENERALS.

1. PROCEDIMENT DE CONCESIÓ

L'Ajuntament concedirà subvencions en els termes i amb l'abast previst en la Llei General de Subvencions, mitjançant convocatòria pública en règim de concurrència competitiva.

En tot cas, les bases per a la concessió en els procediments de concurrència hauran de contenir, com a mínim, el següent:

- Definició de l'objecte de la subvenció.

- Requisits que hauran de reunir les persones i entitats beneficiàries per a l'obtenció de la subvenció.

- Requisits formals de la sol·licitud.

- Procediment de concessió de la subvenció.

- Partida pressupostària, quantia i límits de la subvenció.

- Criteris de valoració.

- Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció i el termini en què serà notificada la resolució.

- Termini i forma de justificació per part de la beneficiària, del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.

- Possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte.

- Mesures de garantia que, si escau, procedeixin.

- Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat.

- Criteris d'avaluació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió.

2. PERSONES I ENTITATS BENEFICIARIES.

Tindran la consideració de beneficiàries de les subvencions les persones i entitats que hagin de realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobi en la situació que legitima la seva concessió.

3. CONDICIONS GENERALS

  • No podran atorgar-se subvencions per quantia superior a la que es determini en la convocatòria.

  • El perceptor de qualsevol subvenció haurà d'acreditar, previ a la seva concessió, que no és deutor de les AAPP ni tenir pendent de reintegrament de subvencions pagades amb anterioritat i incorrectament justificades.

  • L'import de les subvencions o ajudes en cap cas podrà ser de quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, i ingressos directes de l'activitat, superi el cost de l'activitat a desenvolupar. Si es dóna el cas, l'import inicialment concedit podrà veure's minorat en la importi del superàvit reflectit.

  • La subvenció podrà ser revocada o reduïda en qualsevol moment, sense que el particular pugui al·legar-la com a precedent ni exigir el seu augment, revisió o canvi d'aplicació, al no crear cap dret subjectiu.

  • Ajuntament podrà inspeccionar i recaptar en qualsevol moment la informació o documentació corresponent, tendent a assegurar-se que s'està complint la fi al qual es destina la subvenció.

V. FINANÇAMENT I DOTACIÓ ECONÒMICA DE LES LÍNIES DE SUBVENCIÓ.

Per a atendre les obligacions econòmiques que es derivin de les convocatòries es reservarà anualment, d'acord amb les possibilitats pressupostàries, una quantitat amb càrrec a les partides del pressupost de l'Àrea. Aquestes quantitats es revisaran anualment, després de cada convocatòria, en funció de les necessitats de les entitats i de la disponibilitat pressupostària. També es podran nodrir d'aportacions finalistes extra-pressupostàries.

Persones majors:

20.23128.480.09 FAMÍLIES, MIGRACIONS I GENT GRAN.- ASS. I FEDER. PERS. MAJORS 100.000,00

Joventut:

20.33710.489.01 JOVENTUT. SUBV. PROGRAMES, PROJECTES I ACTIVITATS 49.000,00

20.33710.489.02 JOVENTUT. SUBV. FEDERACIONS I AGRAPAMENTS 49.000,00

20.33710.489.03 JOVENTUT. PREMIS JOVES DE CONCURSOS  2.000,00

 

​​​​​​​Igualtat:

20.23123.480.00 SUBVENCIONS PER A PROJECTES PEP 275.000,00

Feminisme:

20.23123.481.03 – SUBVENCIONS FEMINISME: 50.000

LGTBI:

20.23123.481.02 – SUBVENCIONS LGTBI: 30.000

Cooperació internacional:

20.23120.467.00 APORTACIÓ AL FONS MALLORQUÍ DE SOLIDARITAT 66.320,45

20.23120.480.02 CONVENI ASSOCIACIÓ AMICS DEL POBLE SAHARAUI 15.000,00

20.23120.480.00 COOPERACIÓ INTERNACIONAL. CONVOCATÒRIA SUBVENCIONS 70.000,00