Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 6361
Aprovació definitiva de l'Ordenança general d'actuacions i procediments de Recaptació
El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 27 de maig de 2020 va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació.
En el BOIB núm. 97, de dia 30.05.20, es publica l'anunci de l'esmentada aprovació.
Atès que durant el període establert a l'efecte no s'han presentat al·legacions, la modificació de l'esmentada ordenança s'entén aprovada definitivament.
A continuació, es publica íntegrament l'ordenança indicada:
ORDENANÇA GENERAL D'ACTUACIONS I PROCEDIMENTS DE RECAPTACIÓ
D'acord amb allò que estableix l'article12 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, la gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels tributs locals es realitzarà d'acord amb el que previu la Llei general tributària i a les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com a les disposicions dictades per desplegar-les.
En el punt 2, l'article 12 estableix, també, que a través de les seves ordenances fiscals les entitats locals poden adaptar la normativa a què es refereix l'apartat anterior al règim d'organització i funcionament intern propi de cada una d'elles, sense que aquesta adaptació pugui contravenir el contingut material de la dita normativa.
Article 1
Disposició general
La gestió de la recaptació de la hisenda municipal consisteix en l'exercici de la funció administrativa que condueix al cobrament dels deutes, sancions tributàries i altres recursos municipals de naturalesa pública que hagin de satisfer les persones obligades al pagament. A aquest efecte tots els crèdits de naturalesa pública municipal es denominen deutes i s'han de considerar obligades al pagament les persones o entitats a les quals la hisenda municipal exigeixi l'ingrés de la totalitat o part d'un deute.
La gestió recaptatòria pot realitzar-se en període voluntari o executiu.
El procediment recaptatori només es suspendrà per les raons i en els casos expressament prevists a la llei.
Article 2
L'Administració tributària pot paralitzar les actuacions recaptatòries en els casos següents:
- Quan es sol·liciti una compensació de deutes
- Quan es sol·licitin ajornaments o fraccionaments
- Durant la tramitació dels procediments concursals
- Quan es sol·liciti una condonació
- Quan es sol·liciti una suspensió
L'Administració, en el cas de resoldre la procedència del procediment de cobrament, ha de liquidar els interessos de demora, ja que la sol·licitud en període voluntari impedeix l'inici del període executiu, però no la corresponent meritació d'interessos de demora.
Article 3
Competència per al cobrament
Els òrgans de l'Administració tributària municipal i les entitats col·laboradores autoritzades són els únics que tenen competència per cobrar els deutes, la gestió del quals tenen atribuïda.
Els cobraments practicats per òrgans, entitats o persones no competents no alliberen de l'obligació de pagament, sense exclusió de les responsabilitats de tota mena a què el perceptor no autoritzat pugui incórrer. L'Ajuntament no assumeix cap responsabilitat en els casos d'usurpació de la funció recaptatòria.
Article 4
Mitjans de pagament
1. Per fer el pagament del deute es pot utilitzar qualsevol mitjà dels que tot seguit s'assenyalen:
a) Diners de curs legal, a través d'entitat col·laboradora, amb les limitacions previstes als pagaments en efectiu a la normativa vigent i excepcionalment, al servei de recaptació per imports de petita quantia, que en cap cas podran superar els 200 euros.
b) Xec, xec enregistrat i/o xec bancari
Els xecs per satisfer un deute han de complir a més dels requisits exigits per la legislació mercantil, els següents:
- Ser nominatius a favor de l'Ajuntament de Sant Lluís.
- Estar conformats o certificats per l'entitat que lliura, en data i forma.
La persona obligada al pagament restarà alliberada per l'import satisfet a partir del moment en què el xec es faci efectiu.
En el cas que, per algun motiu, no es pugui fer efectiu, el rebut lliurat en el moment d'entregar-lo deixarà de tenir validesa com a comprovant del pagament.
c) Transferència ordenada a través d'entitat financera
El pagament per transferència bancària s'admetran només en els comptes corrents indicats per l'Ajuntament de Sant Lluís, en els que aquest ajuntament consti com a únic titular. Serà requisit que l'ordenant de la transferència especifiqui clarament el concepte del deute que s'està liquidant així com el nom complet i el NIF de la persona ordenada.
Simultàniament, l'ordenant haurà de fer tramesa de les declaracions, liquidacions o notificacions que pertoquin, amb expressió de la data de la transferència, l'import i l'entitat bancària intermediària en l'operació.
Les comissions bancàries o despeses que origini l'ús d'aquest mitjà de pagament sempre seran a càrrec de la persona obligada al pagament, que restarà alliberada en el moment que l'import corresponent hagi tingut entrada en l'entitat que, en el seu cas, presti el servei de caixa.
d) Targeta bancària (crèdit o dèbit)
S'admetrà el pagament mitjançant targetes de crèdit o dèbit, tant presencialment al servei de recaptació de l'Ajuntament, com a les Entitats col·laboradores, o per Internet.
La persona obligada tributaria restarà alliberada del deute tributari només en el cas que el pagament per targeta sigui autoritzat per l'intermediari financer.
e) Domiciliació en entitat financera
La persona obligada al pagament pot ordenar la domiciliació dels rebuts en el compte del qual sigui titular o en el compte d'un altre persona titular que, no essent la persona obligada, autoritzi el pagament.
Els rebuts de cobrament periòdic es poden domiciliar en qualsevol moment; malgrat això, per a l'anualitat present només es tindran en compte els presentats fins a un mes abans de l'inici del període voluntari de cobrament.
Les domiciliacions tindran validesa per temps indefinit, en tant no siguin anul·lades per la persona interessada. No obstant, s'anul·laran automàticament aquelles domiciliacions que siguin retornades per l'entitat financera quan el motiu de devolució sigui:
- Número de compte incorrecte (IBAN no vàlid)
- Compte cancel·lat
Les sol·licituds de domiciliació es poden formalitzar telemàticament a través de la carpeta ciutadana de l'Ajuntament, presencialment o per correu.
El pagament s'entendrà realitzat en la data de càrrec en compte de la domiciliació i es considera justificant de l'ingrés el que expedeixi l'entitat de crèdit on es trobi domiciliat el pagament. No obstant, aquest pagament no serà ferme fins que no hagin transcorregut els terminis de devolució previstos per la Llei 16/2009, de13 de novembre, de serveis de pagament.
La hisenda municipal ha de procedir a la recaptació dels rebuts domiciliats impagats per la via de constrenyiment.
f) Qualsevol altre mitjà de pagament que sigui autoritzat pel Ministeri d'Economia i Hisenda.
Les entitats col·laboradores poden acceptar qualsevol altre mitjà de pagament habitual en el trànsit bancari, si bé l'admissió d'aquests mitjans queda a discreció i risc de l'entitat.
2. El pagament en espècie només s'admetrà quan la llei ho permeti.
3. Es pot efectuar el pagament telemàtic dels tributs, preus públics i altres recursos de naturalesa pública.
4. El pagament en efectiu d'un deute s'entendrà fet, als efectes alliberadors, en la data en què es faci l'ingrés del seu import a les caixes municipals o de les entitats col·laboradores. Quan el pagament es realitzi a través d'alguna de les entitats col·laboradores autoritzades, el lliurament a la persona obligada tributari del justificant de l'ingrés l'alliberarà des de la data que es consigni en el justificant i per l'import assenyalat. Des d'aquell moment, i per l'import corresponent, resta l'entitat col·laboradora obligada davant l'hisenda municipal, excepte que pugui provar-se de forma fefaent la inexactitud de la data o de l'import que consti en la validació del justificant.
5. En el document justificatiu de l'ingrés emès per l'Administració tributària municipal o entitat col·laboradora sempre han de quedar registrades la data i la referència del pagament autoritzat.
AJORNAMENTS I FRACCIONAMENTS
Article 5
Ajornament i fraccionament del pagament
5.1. Es pot ajornar o fraccionar el pagament dels deutes tributaris i altres de naturalesa pública la titularitat dels quals correspongui a l'Ajuntament, d'acord amb el que preveuen els articles 65 a 82 de la LGT.
5.2. Els criteris generals de concessió d'ajornaments i fraccionaments són els següents respecte a quantitats i terminis:
a) Deutes d'import entre 300 i 3.000 €, fins a 6 mesos
b) Deutes d'import superior a 3.000 € i inferiors a 6.000 €, fins a 12 mesos
c) Deutes d'import superior a 6.000 €, fins a un màxim de 18 mesos
En el cas de fraccionament de rebuts inclosos a padrons en voluntària, la quantia mínima del fraccionament és de 100,00 euros, i l'últim termini del fraccionament serà, com a màxim, el mes de novembre de l'any en curs. El fraccionament d'aquests rebuts no donarà lloc al cobrament d'interessos de demora.
5.3. Excepcions: Excepcionalment, en funció de la capacitat de la persona obligada al pagament i de l'import degut, previ informe del Servei de Recaptació, es poden concedir ajornaments o fraccionaments de deutes d'import inferior a 300 €, per fraccions inferiors a 50,00 € (100 € en cas de padrons en voluntària) o per períodes més llargs que els enumerats a l'apartat 5.2.
5.4. Només es poden sol·licitar fraccionaments de deutes inclosos en padrons en voluntària en el cas que el contribuent no tengui cap altre deute pendent amb l'Ajuntament.
5.5. En tot cas, les quantitats el pagament de les quals s'ajorni o fraccioni meritaran l'interès de demora.
5.6. L'òrgan competent per concedir ajornaments i fraccionaments és la Batlia.
5.7 Els terminis dels fraccionaments seran mensuals, i el pagament es farà, com a criteri general, per domiciliació bancària. El càrrec en compte s'efectuarà dins els primers deu dies de cada mes.
Article 6
Sol·licitud d'ajornaments / fraccionaments
Les sol·licituds d'ajornament i fraccionament es poden presentar al Registre General de l'Ajuntament en període voluntari d'ingrés o, si aquest ha finalitzat, en el període executiu. La presentació d'una sol·licitud d'ajornament o fraccionament en període voluntari impedeix l'inici del període executiu, però no la meritació de l'interès de demora.
Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament en període executiu es poden presentar fins al moment en què es notifiqui a la persona obligada l'acord d'alienació dels béns embargats.
Qualsevol sol·licitud d'ajornament o fraccionament ha d'anar acompanyada de la següent documentació:
- Nom i llinatges o raó social, número d'identificació fiscal i domicili fiscal de la persona obligada al pagament
- Identificació del deute del qual es demana l'ajornament o fraccionament
- Terminis que s'ofereixen
- Exposició dels motius econòmics pels quals es fa necessari sol·licitar el fraccionament
- Ordre de domiciliació bancària
En el cas de fraccionaments i/o ajornaments de deutes en període executiu, la quantia de les quals superi els 6.000 euros o bé el nombre de fraccions sol·licitades sigui superior a 12 mesos, és necessari que la persona sol·licitant especifiqui la garantia que s'ofereix.
La manca de qualsevol document dels indicats anteriorment o de qualsevol altre que s'estimi imprescindible per resoldre l'expedient, serà reclamat d'ofici pel Servei de Recaptació (si la documentació requerida no es presenta dins el termini assenyalat, s'arxivarà la petició). Una volta presentats els documents pertinents i previ informe favorable de Recaptació, es dictarà la resolució que correspongui.
Article 7
Procediment de concessió d'ajornaments i fraccionaments
L'Ajuntament ha de comprovar les sol·licituds presentades i requerirà, si escau, la documentació complementària escaient.
El termini màxim per resoldre les sol·licituds d'ajornament i fraccionament és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que hagin estat resoltes de manera expressa, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, als efectes d'interposar el recurs corresponent o esperar la resolució expressa.
Quan la sol·licitud de fraccionament es presenti en període voluntari, si al final d'aquest termini està pendent de resolució, no es dictarà la provisió de constrenyiment. Quan es presenti en període executiu, es suspendran de forma cautelar les actuacions de cobrament fins a la resolució de la sol·licitud.
L'atorgament d'un fraccionament no pot comportar la devolució d'ingressos ja recaptats, els quals tindran sempre la consideració de primer pagament a compte.
La resolució que concedeixi l'ajornament o el fraccionament de pagament ha d'especificar els terminis, les quanties i altres condicions dels pagaments. La resolució pot atorgar terminis (calendari de pagaments) i condicions diferents dels sol·licitats.
En la notificació de la resolució de concessió de l'ajornament o fraccionament de pagament en executiva s'han de detallar els imports a satisfer per interessos de demora, i advertir a la persona sol·licitant dels efectes del fet de no constituir garantia o de no efectuar els pagament dins els terminis establerts.
En el cas de denegació de l'ajornament o el fraccionament sol·licitats en període voluntari, el deute haurà de cancel·lar-se dins del període de cobrament en voluntària establert en el calendari del contribuent per a cada tribut.
Per a la concessió o denegació d'ajornaments o fraccionaments es pot tenir en compte la situació econòmica general de l'Ajuntament i la liquiditat i disponibilitats en la tresoreria municipal.
Article 8
Pagaments anticipats
8.1. Una vegada sol·licitat l'ajornament o fraccionament, la persona obligada podrà anticipar totalment o parcial el pagament del deute, i comunicar l'ingrés a la Recaptació Municipal; això no en pressuposa la concessió.
8.2. Durant el termini màxim de resolució del procediment es pot establir de forma motivada un calendari provisional de pagaments fins a la resolució de la sol·licitud d'ajornament o fraccionament.
8.3. Si durant la tramitació la persona sol·licitant efectua l'ingrés de la totalitat del deute, s'entendrà com a desistiment de la petició.
Article 9
La garantia
9.1. Per a garantir els ajornaments i fraccionaments dels deutes, com a regla general, la persona sol·licitant ha de presentar un compromís exprés i irrevocable d'aval solidari d'una entitat de crèdit, societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança i caució, excepte per als casos de dispensa de garantia o de sol·licitud d'admissió d'altra forma de garantia. El termini de l'aval haurà d'excedir en sis mesos, com a mínim, els terminis concedits i haurà d'estar degudament intervingut.
9.2. Quan es justifiqui que no és possible presentar l'aval o certificat o que el fet d'aportar-lo compromet greument la seva viabilitat econòmica, la persona sol·licitant haurà d'oferir alguna de les següents garanties:
- Hipoteca immobiliària. Cal que l'acompanyi amb un certificat de càrregues inscrites al Registre de la Propietat i certificat de saldo pendent de les mateixes càrregues.
- Qualsevol altra que s'estimi suficient.
9.3. La garantia s'ha d'aportar dins el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la notificació de l'acord de concessió. Passat aquest termini sense formalitzar la garantia, s'exigirà immediatament per la via de constrenyiment el deute amb els seus interessos i recàrrecs corresponents al període executiu, sempre que hagi conclòs el període reglamentari d'ingrés. Si l'ajornament o fraccionament s'ha sol·licitat en període executiu, es continuarà el procediment de constrenyiment.
Article 10
Dispensa de garanties
10.1 Es pot dispensar totalment o parcialment de la constitució de garantia complint almenys un dels següents casos:
- Quan els deutes totals siguin d'una quantia inferior a 6.000 euros i es tracti de sol·licituds en les quals el termini de fraccionament no excedeixi un any.
- Quan la persona obligada no tingui béns suficients per a garantir el deute i l'execució del seu patrimoni pugui afectar substancialment el manteniment de la capacitat productiva i el nivell d'ocupació de l'activitat econòmica respectiva, o pugui produir greus perjudicis per als interessos de la hisenda pública; per a la seva aprovació és necessari l'informe previ del Servei de Recaptació i la persona interessada haurà d'aportar la següent documentació:
1.- En el cas d'empreses:
a) Declaració responsable que manifesti la impossibilitat d'obtenir un aval d'una entitat de crèdit o societat de garantia recíproca i de no posseir béns.
b) Balanç i compte de resultats dels tres últims anys i informe d'auditoria, en cas que se'n tengui un.
c) Pla de viabilitat i qualsevol altra informació amb transcendència econòmica financera o patrimonial que s'estimi adequada i que justifiqui la possibilitat de complir l'ajornament o fraccionament sol·licitat.
2.- Si la persona deutora és una persona física:
a) Full de salari, pensió o prestació social, o certificació negativa de recepció d'aquests ajuts.
b) Justificant de l'estat d'atur.
c) Informe dels Serveis Socials d'on tengui la residència
Article 11
Procediment en cas de manca de pagament
Si arribat el venciment de qualsevol dels terminis del fraccionament no s'ha fet el pagament corresponent es consideraran vençudes les fraccions pendents, les quals seran exigides pel procediment de constrenyiment, amb execució de garantia i altres mitjans d'execució forçosa.
En els ajornaments, si no es fa el pagament en la data de venciment del termini concedit, si la sol·licitud es va presentar en període voluntari, es reclamarà el deute per la via de constrenyiment, i si la sol·licitud es va presentar en període executiu, es continuarà amb la via de constrenyiment.
Article 12
Sistema especial de pagaments
Amb l'objectiu de facilitar el compliment de l'obligació tributària, s'estableix un sistema especial de pagament, que permetrà fraccionar els rebuts inclosos en el padró en voluntària de l'Impost sobre Béns Immobles, sense interès de demora.
Per acollir-se a aquest sistema especial es requreix que es domicilii el pagament de l'impost en una entitat financera, i que es formuli l'oportuna sol·licitud. Així mateix es requereix que la persona interessada no tengui deutes en període executiu.
La sol·licitud degudament cumplimentada s'entendrà automàticament concedida des del mateix dia de la seva presentació i tindrà efectes a partir del període impositiu següent, tenint validesa per temps indefinit sempre que la persona interessada no en manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu. Si la persona sol·licitant incorregués en impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte. Aquest sistema no suposa cap alteració dels termini per exercir recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la normativa específica.
El termini de presentació perquè la sol·licitud tengui efectes en el mateix exercici, serà fins el dia 1 de març de l'exercici en curs.
El pagament de l'import total del rebut es distribuirà en quatre terminis, i es passarà al cobrament els mesos de maig, juliol, setembre i novembre.
Si la persona sol·licitant incorregués en impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest quedarà automàticament anul·lat, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte.
TERMINIS DE RECAPTACIÓ
Article 13
Anuncis de cobrament
Anualment es publicaran al BOIB i a la pàgina web municipal els conceptes tributaris que han de ser objecte de cobrament durant l'exercici fiscal i el calendari de cobraments.
A l'anunci de cobrament hi ha de constar:
- El termini d'ingrés de les liquidacions de cobrament periòdic.
- La modalitat de cobrament que es pot utilitzar.
- Els llocs d'ingrés.
- L'advertiment que, finalitzat el termini d'ingrés, els deutes seran exigits pel procediment de constrenyiment i es meritaran els corresponents recàrrecs del període executiu, els interessos de demora i, si s'escau, les costes que es produeixin.
Seran de cobrament mensual els serveis consumits per la ciutadania que estiguin regulats per una ordenança que n'estableixi el cobrament amb caràcter mensual.
Article 14
Terminis d'ingrés i recàrrecs per declaració extemporània
Cal fer l'ingrés dins els terminis assenyalats al calendari de cobraments, en el cas de tributs de cobrament periòdic, o en els terminis assenyalats a les notificacions o a les autoliquidacions de qualsevol altre tipus de tribut.
El venciment del termini establert per al pagament sense que aquest es faci determina la meritació d'interessos de demora.
Els ingressos corresponents a declaracions-liquidacions o autoliquidacions presentades fora de termini sense requeriment previ, com també les liquidacions derivades de declaracions presentades fora de termini sense requeriment previ, tenen els recàrrecs següents:
a) Si l'ingrés es fa dins els tres mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 5%, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
b) Si l'ingrés es fa dins els sis mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 10%, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
c) Si l'ingrés es fa dins els dotze mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 15%, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
d) Si l'ingrés es fa passats aquests dotze mesos posteriors al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'aplicarà un recàrrec del 20% amb exclusió de les sancions. Tanmateix, en aquests casos s'exigiran interessos de demora pel període transcorregut des de l'endemà de l'acabament del termini de 12 mesos següents a la finalització del període voluntari de presentació i ingrés fins que es produeixi aquesta operació.
Article 15
Recaptació en període executiu
El període executiu s'inicia:
a) Per al cas dels deutes liquidats i notificats per l'Administració tributària municipal, l'endemà del venciment del termini de pagament en període voluntari, sense que hagin estat ingressats.
b) En el cas de deutes a ingressar mitjançant declaracions, liquidacions o autoliquidacions presentades sense practicar el corresponent ingrés, quan acabi el termini fixat en aquest Reglament, o, si aquest termini d'ingrés s'ha exhaurit, l'endemà de la presentació de l'autoliquidació.
Una vegada començat el període executiu, l'Administració tributària municipal durà a terme la recaptació dels deutes liquidats o autoliquidats a què es refereix l'apartat anterior pel procediment de constrenyiment sobre el patrimoni de la persona obligada al pagament.
L'inici del període executiu determina la meritació de tres tipus de recàrrecs:
a) El recàrrec executiu del 5%, que s'aplica quan la totalitat del deute tributari no ingressat en període voluntari sigui satisfet abans de la notificació de la provisió de constrenyiment.
b) El recàrrec de constrenyiment reduït del 10%, que s'aplica quan la totalitat del deute no ingressat en període voluntari i el mateix recàrrec es satisfacin abans que acabi el termini atorgat per al pagament del deute contret en la providència de constrenyiment.
c) El recàrrec de constrenyiment ordinari del 20%, que s'aplica quan no hi concorrin les circumstàncies previstes a les lletres a) i b).
El recàrrec de constrenyiment ordinari és compatible amb els interessos de demora meritats des de l'inici del període executiu. Quan resulti exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït no s'exigeixen els esmentats interessos de demora.
Article 16
Iniciació del procediment de constrenyiment
El procediment de constrenyiment s'inicia mitjançant una provisió de constrenyiment, dictada pel Tresorer municipal. La provisió de constrenyiment és l'acte de l'Administració tributària que ordena l'execució contra el patrimoni de la persona obligada al pagament.
La provisió de constrenyiment ha d'incloure:
a) Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili de la persona obligada al pagament.
b) Concepte, import del deute i període al qual correspon.
c) Indicació expressa que el deute no ha estat satisfet, d'haver finalitzat el corresponent termini d'ingrés en període voluntari i de l'inici i la meritació dels interessos de demora.
d) Liquidació del recàrrec del període executiu.
e) Requeriment exprés perquè s'efectuï el pagament del deute, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït.
f) Advertiment que, en cas de no efectuar l'ingrés de l'import total del deute pendent dins l'esmentat termini, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït del 10% es procedirà a l'embargament dels seus béns o a l'execució de les garanties existents per al cobrament del deute amb inclusió del recàrrec de constrenyiment del 20% i dels interessos de demora que s'acreditin fins a la data de la cancel·lació del deute.
g) Data d'emissió de la providència de constrenyiment.
Article 17
Notificació de la provisió de constrenyiment
En la notificació de la provisió de constrenyiment hi han de constar, com a mínim, els següents extrems:
a) Lloc d'ingrés del deute i del recàrrec.
b) Repercussió de les costes del procediment.
c) Possibilitat de sol·licitar ajornament o fraccionament del pagament.
d) Indicació expressa que la suspensió del procediment es produirà en els casos i les condicions prevists en la normativa vigent.
e) Recursos que corresponen contra la provisió de constrenyiment, òrgans davant els quals es poden interposar i termini per a la seva interposició.
La manca de notificació de la provisió de constrenyiment és motiu d'impugnació dels actes que es produeixin en el decurs del procediment executiu.
Article 18
Oposició a la provisió de constrenyiment
Contra la provisió de constrenyiment només són admissibles els motius d'oposició següents:
a) Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.
b) Sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari i altres causes de suspensió del procediment de recaptació.
c) Manca de notificació de la liquidació.
d) Anul·lació de la liquidació.
e) Error o omissió en els contingut de la provisió de constrenyiment que impedeix la identificació de la persona deutora o del deute objecte de constrenyiment.
Article 19
Conservació d'actuacions
Quan es declari la nul·litat de determinades actuacions del procediment de constrenyiment cal disposar la conservació de les no afectades per la causa de nul·litat.
L'anul·lació dels recàrrecs o altres components del deute tributari diferents a la quota o de les sancions, no afectarà la validesa de les actuacions realitzades en el decurs del procediment de constrenyiment respecte als components del deute tributari o sancions no anul·lats.
Article 20
Acumulació de deutes
L'Ajuntament i les empreses col·laboradores poden acumular, a fi de seguir un mateix procediment d'embargament, els deutes d'una mateixa persona deutora que estiguin en via de constrenyiment. Malgrat això, quan les necessitats del procediment ho exigeixin es podrà procedir a la segregació dels deutes acumulats.
Article 21
Costes del procediment
La persona deutora haurà de satisfer les costes del procediment de constrenyiment. A més de les enumerades a l'article 113 del Reglament general de recaptació, les despeses de notificació tenen la consideració de costes del procediment, perquè són despeses que la mateixa execució exigeix i requereix.
Article 22
Suspensió
El procediment de constrenyiment s'inicia i s'impulsa en tots els seus tràmits i només es suspendrà com a conseqüència de la presentació d'un recurs i la prestació d'alguna de les garanties previstes en aquest Reglament.
No caldrà presentar cap garantia quan la persona interessada demostri que s'ha produït en perjudici seu, error material, aritmètic o de fet en la determinació del deute o que ha estat ingressat, condonat, compensat o suspès o que ha prescrit el dret de l'Administració a exigir-ne el pagament.
Article 23
Execució de garanties
Si el deute es troba garantit mitjançant un aval, una penyora, una hipoteca o qualsevol altra garantia personal o real i resulta no pagat dins el termini corresponent, es procedirà, en primer lloc, a executar la corresponent garantia, a través del procediment de constrenyiment, establert a l'article 74 del Reglament general de recaptació.
Article 24
Embargament de béns
Transcorregut el termini fixat en la provisió de constrenyiment sense que s'hagi fet l'ingrés requerit, l'Ajuntament ordenarà l'embargament de béns i drets, amb respecte sempre al principi de proporcionalitat, en quantitat suficient per cobrir l'import del deute no ingressat, els recàrrecs del període executiu, els interessos i les costes del procediment de constrenyiment.
A requeriment dels serveis de Recaptació, la persona obligada tributaria haurà de facilitar una relació dels béns i drets integrants del seu patrimoni en quantia suficient per a cobrir l'import del deute tributari.
Per motius d'eficiàcia, i d'acord amb l'article 16 de la Llei general pressupostària, no es procedirà a l'embargament de béns i es donaran de baixa en la recaptació i en la comptabilitat aquelles liquidacions que es trobin en període executiu, de les que resultin deutes inferiors a la quantia de 8 euros, que s'estima com insuficient per la cobertura del cost de la seva exacció i recaptació, sempre i quan el deute acumulat en un expedient execuctiu amb altres deutes del mateix contribuent no superin els 35 euros.
Article 25
Quantia i prelació de béns a embargar
Si l'Administració tributària i la persona obligada al pagament no han acordat un altre ordre diferent, s'han d'embargar els béns de la persona obligada tenint en compte la facilitat més gran de la seva alienació i el menor perjudici d'aquesta operació per a la persona obligada.
Si els anteriors criteris són d'aplicació impossible o molt difícil, en l'embargament se seguirà l'ordre següent:
a) Diners en efectiu o en comptes oberts en entitats de crèdit.
b) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a l'acte o a curt termini.
c) Sous, salaris, pensions.
d) Béns immobles.
e) Interessos, rendes i fruits de tota espècie.
f) Establiments mercantils o industrials.
g) Metalls preciosos, pedres fines, joieria, orfebreria i antiguitats.
h) Béns mobles i semovents.
i) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a llarg termini.
Seguint l'ordre anterior, es procedirà a l'embargament successiu dels béns i drets coneguts en aquell moment per l'Administració tributària municipal, fins que s'entengui que el deute ha quedat cobert. En tot cas, s'embargaran en darrer lloc els béns per a l'embargament dels quals calgui entrar en el domicili de la persona deutora. A sol·licitud de la persona deutora, es podrà alterar l'ordre de l'embargament si els béns que ell fixi garanteixen amb la mateixa eficàcia i rapidesa el cobrament del deute que aquells béns que preferentment haurien de ser embargats, tot això sempre que no es produeixi cap perjudici a terceres persones.
No es procedirà a l'embargament de béns o drets declarats inembargables amb caràcter general per les lleis ni aquells la realització dels quals s'estimi que resultarien insuficients per a la cobertura del cost que la realització generaria.
Els procediments d'embargament s'han d'efectuar d'acord amb allò que preveu el Reglament general de recaptació.
Article 26
Diligència d'embargament i anotació preventiva
Cada actuació d'embargament s'ha de documentar en diligència, la qual es notificarà a la persona amb qui s'entengui l'esmentada actuació. Efectuat l'embargament de béns o drets, la diligència s'ha de notificar a la persona obligada tributaria i, si s'escau, al tercer titular, posseïdor o dipositari dels béns si no s'han dut a terme les actuacions amb ells, com també al cònjuge de la persona obligada tributaria quan els béns embargats siguin de guanys, i als seus copropietaris o cotitulars.
Si els béns embargats es poden inscriure en un registre públic, l'Administració tributària tindrà dret que es practiqui l'anotació preventiva d'embargament en el registre corresponent, en els termes de l'article 170.2 de la Llei general tributària.
Contra la diligència d'embargament només són admissibles els motius d'oposició següents:
a) Extinció del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.
b) Manca de notificació de la provisió de constrenyiment.
c) Incompliment de les normes reguladores de l'embargament contingudes en la Llei general tributària.
d) Suspensió del procediment de recaptació.
Article 27
Embargaments de béns o drets en entitats de crèdit o de dipòsit
Quan l'Administració tributària municipal tingui coneixement de l'existència de fons, valors, títols o altres béns lliurats o confiats a una determinada oficina d'una entitat de crèdit o una altra persona o entitat dipositària, podrà disposar-ne l'embargament en l'import que correspongui. En el moment de l'embargament, i sempre que es tracti de valors, si de la informació subministrada per la persona o entitat dipositària es dedueix que els existents no són homogenis o que el seu valor excedeix l'import assenyalat del deute, l'òrgan de recaptació ha de concretar els que hauran de quedar travats.
Quan els fons o valors es trobin dipositats en comptes a nom de dos o més titulars, s'ha d'embargar la part corresponent a la persona obligada tributaria. En cas de comptes de titularitat indistinta amb solidaritat activa davant la persona dipositaria o de titularitat conjunta mancomunada, el saldo es presumirà dividit en parts iguals, llevat que es provi una titularitat material diferent.
Quan en el compte afectat per l'embargament es faci habitualment el cobrament de sous, salaris o pensions, s'hauran de respectar les limitacions establertes en la vigent Llei d'enjudiciament civil, mitjançant la seva aplicació sobre l'import que hagi de considerar-se sou, salari o pensió de la persona deutora. A aquests efectes es considera sou, salari o pensió, l'import ingressat en l'esmentat compte per aquest concepte el mes en què es practiqui l'embargament o, si no n'hi ha, el mes anterior.
Article 28
Alienació de béns embargats
El tresorer municipal acordarà l'alienació dels béns embargats mitjançant subhasta per tal de cobrir el dèbit perseguit, recàrrec, interessos i costes del procediment, i evitar, si fos possible, la venda d'aquells béns de valor notòriament superior al dèbit, sense perjudici de poder autoritzar l'alienació del béns que siguin necessaris.
L'acord d'alienació ha de ser notificat a la persona obligada al pagament, al seu cònjuge si es tracta de béns de guanys o de l'habitatge habitual, als creditors hipotecaris o pignoratius, als copropietaris i dipositaris i, en general, a tota persona titular de dret inscrit en el registre públic corresponent, amb posterioritat al dret de l'Ajuntament.
L'acord d'alienació únicament pot impugnar-se si les diligències d'embargament han estat notificades segons allò que disposa l'apartat 3r de l'article 112 de la Llei general tributària. En aquest cas, contra l'acord d'alienació només seran admissibles els motius d'impugnació contra les diligències d'embargament a què fa referència l'apartat 3r de l'article 170 de l'esmentada Llei 58/2003.
L'Administració tributària no podrà procedir a l'alienació dels béns i drets embargats en el curs del procediment de constrenyiment fins que l'acte de liquidació del deute tributari executat sigui ferm, llevat dels supòsits de força major, béns alterables i béns en els quals hi hagi un risc de pèrdua imminent de valor o quan la persona obligada tributaria en sol·liciti de manera expressa l'alienació.
La subhasta pública és el procediment ordinari d'alienació dels béns i drets embargats, que s'ha de desenvolupar d'acord amb les previsions de l'article 104 del Reglament general de recaptació. La mesa de la subhasta està composta per un president, un secretari i fins a un màxim de tres vocals. N'és president el tresorer municipal, que pot delegar les seves atribucions. En tot cas, forma part de la mesa com a vocal, l'interventor general de l'Ajuntament o persona en qui delegui. La resta dels vocals són designats pel tresorer municipal.
L'alienació per concurs o per adjudicació directa només és procedent en els casos prevists als articles 106 i 107 del Reglament general de recaptació.
En qualsevol moment anterior a l'adjudicació dels béns, l'Administració tributària municipal ha d'alliberar els béns embargats si la persona obligada extingeix el deute tributari i les costes del procediment de constrenyiment.
A l'anunci de la subhasta de béns embargats hi han de constar les condicions de la subhasta.
El procediment de constrenyiment pot concloure amb l'adjudicació de béns a l'Ajuntament quan es tracti de béns immobles o béns mobles, l'adjudicació dels quals pugui interessar la hisenda municipal i no s'hagin adjudicat en el procediment d'alienació.
DECLARACIÓ DE FALLITS I CRÈDITS INCOBRABLES
Article 29
Situació d'insolvència
1. Són crèdits incobrables aquells que no poden fer-se efectius en el procediment de gestió recaptatòria per resultar fallides les persones obligades al pagament, o per concórrer en els béns coneguts de la persona deutora circumstàncies que els fan inembargables.
Es consideraran fallides aquelles persones obligades al pagament respecte de les quals s'ignori l'existència de béns o drets embargables o realitzables per al cobrament del dèbit. En particular, es considera que no hi ha béns o drets embargables quan els posseïts per la persona obligada al pagament no haguessin estat adjudicats a l'Ajuntament d'acord amb el que s'estableix a l'article 109 del Reglament general de recaptació. Així mateix, es considera fallida per insolvència parcial la persona deutora que tingui un patrimoni embargable o realitzable conegut que tan sols arribi a cobrir una part del deute. La declaració de fallit o fallida es pot referir a la insolvència total o parcial de la persona deutora.
2. Quan s'hagin declarat fallides les persones obligades al pagament i els o les responsables solidaris i subsidiaris, es declararan provisionalment extingits els deutes, i podran ser rehabilitats en el termini de prescripció. El deute quedarà definitivament extingit si no s'hagués rehabilitat en aquell termini.
3. Si la unitat de recaptació es coneix la solvència sobrevinguda de la persona deutora, proposarà la rehabilitació del crèdit a la Tresoreria i se n'efectuarà la tramitació.
4. Declarada fallida una persona deutora, els crèdits contra el seu venciment posterior seran donats de baixa per referència a aquesta declaració, si no existeixen altres persones obligades o responsables, un cop transcorregut el termini de pagament en voluntària i efectuades les consultes pertinents a les bases de dades d'aquest Ajuntament, així com altres tràmits que per normativa interna s'estableixin.
5. La Tresoreria municipal documentarà degudament els expedients, formulant proposta de crèdit incobrable que se sotmetrà a aprovació de l'òrgan municipal competent per aprovar-la.
6. D'acord amb els criteris d'economia i eficàcia en la gestió recaptatòria, es detallen en els articles següents les actuacions que s'han de documentar en els expedients mitjançant informe previ a la declaració de crèdit incobrable, en funció de la quantia d'aquests.
7. L'aprovació de crèdits incobrables dels ingressos municipals correspon a l'Alcaldia.
Article 30
Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables
1. Amb la finalitat de conjugar el respecte al principi de legalitat procedimental amb el d'eficàcia administrativa, s'estableixen els requisits i les condicions que, amb caràcter general, s'hauran de verificar amb caràcter previ a la proposta de declaració de crèdits incobrables.
2. Les actuacions a efectuar seran diferents en funció dels imports i característiques del deute. Es distingiran els supòsits següents:
a) Expedients per deutes acumulats per import inferior a 60 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
a.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
a.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
a.3) L'embargament de fons en diferents entitats bancàries.
b) Expedients per deutes acumulats d'import comprès entre 60 i 300 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
b.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
b.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b.3) L'embargament de fons a diferents entitats bancàries
b.4) L'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions, en el cas de persones físiques.
b.5) En els expedients per deutes tributaris acumulats superiors a 150 euros, així mateix s'haurà de documentar l'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT.
c) Expedients per deutes acumulats d'import comprès entre 300,01 i 2.000 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
c.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
c.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
c.3) L'embargament de fons a diferents entitats bancàries
c.4) L'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions, en el cas de persones físiques.
c.5) L'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT
c.6) S'acreditarà que no figuren béns immobles radicats al municipi i inscrits a nom de la persona deutora en el Servei d'Índex Central dels Registres de la Propietat; o que, tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé.
c.7) Que no figuren vehicles automòbils inscrits en el registre administratiu de la Direcció General de Trànsit, o un altre tipus de béns en altres registres públics; o que, tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé. No s'exigirà aquest requisit i es podrà tramitar el fallit i posterior crèdit incobrable en el cas de persones deutores titulars de vehicles automòbils en els quals per raó de la seva antiguitat, marca o model es pugui presumir que el seu valor actual és insuficient per obtenir un producte positiu en l'alienació, un cop deduïts els costos del procediment.
d) Expedients per deutes acumulats d'import superior a 2.000 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan, a més de totes les actuacions previstes en els trams anteriors, s'acrediti l'intent d'embargament de crèdits i drets, en particular:
d.1) En el cas de persones jurídiques, que s'ha sol·licitat informació a la base de dades del Registre Mercantil per investigar l'existència d'altres béns o drets embargables.
d.2) En el cas de persones jurídiques o de persones físiques amb activitat econòmica, que s'ha rebut informe per part de la Inspecció o de la Policia Local relatiu a la inexistència d'activitat al domicili fiscal situat al municipi o a l'adreça tributària de l'activitat.
3. Als efectes de determinar la quantia a què es refereixen els apartats anteriors, es computarà l'import principal de tots els deutes d'una persona obligada que quedin pendents de pagament i sempre que aquests s'hagin inclòs en un expedient de constrenyiment.
S'efectuarà la proposta de crèdit incobrable dins el termini de prescripció quan es consideri que l'increment de la quantia per la possible acumulació de deutes de venciment periòdic pugui permetre l'intent d'embargament de més béns, segons el que s'estableix en l'apartat anterior.
Article 31
Efectes de la declaració de crèdit incobrable
1. La declaració de crèdits incobrables, un cop aprovada per l'Ajuntament, motivarà la baixa del crèdit en els comptes, encara que no impedeix l'exercici de les accions contra qui sigui procedent, mentre no s'extingeixi l'acció administrativa per al seu cobrament.
2. La Tresoreria municipal vigilarà la possible solvència sobrevinguda de les persones obligades i responsables declarades fallides.
3. En els supòsits que reglamentàriament correspongui es rehabilitaran els crèdits.
DEVOLUCIÓ D'INGRESSOS INDEGUTS
Article 32
Els subjectes passius i les altres persones obligades tributaries tenen dret a la devolució d'ingressos que indegudament han realitzat en ocasió del pagament de deutes tributaris.
Article 33
Iniciació
El procediment per al reconeixement del dret a la devolució pot iniciar-se d'ofici o a instància de persona interessada. Si el procediment s'inicia a instància de la persona interessada, a l'escrit que presenti davant de l'òrgan corresponent de l'Ajuntament de Sant Lluís, hi de fer constar les circumstàncies previstes a l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a més:
a) El seu número d'identificació fiscal.
b) La justificació de l'ingrés indegut. A la sol·licitud s'adjuntaran els documents que acreditin el dret a la devolució, així com tots quants elements de prova consideri oportuns a aquest efecte. Els justificants d'ingrés poden substituir-se per l'esment exacte de les dades identificatives de l'ingrés realitzat, entre les quals, la data, el lloc i l'import de l'ingrés.
c) Declaració expressiva del mitjà a seguir per a procedir a la devolució:
- Transferència bancària, indicant número de compte i les dades identificatives de l'entitat bancària.
- Compensació amb altres deutes pendents, d'acord amb el que preveu el Reglament general de recaptació.
Article 34
Tramitació
En la tramitació de l'expedient s'han de comprovar les circumstàncies que determinin el dret a la devolució, la realitat de l'ingrés, la titularitat del dret i la quantia de la devolució.
L'expedient administratiu de devolució d'ingressos indeguts es tramitarà pel servei de gestió tributària i recaptació, que podrà sol·licitar els informes que consideri necessaris per tal de comprovar els extrems anteriors.
Amb caràcter previ a la resolució, s'ha de notificar a la persona obligada tributaria la proposta de resolució perquè dins un termini de 10 dies, comptats a partir de l'endemà de la notificació, presenti les al·legacions i els documents i justificants que estimi necessaris. Es prescindirà d'aquest tràmit quan no es tenguin en compte altres fets o al·legacions que les realitzades per la persona obligada tributaria o quan la quantia a tornar sigui igual a la sol·licitada.
Article 35
Resolució
L'òrgan competent per resoldre és la Batlia, que dictarà una resolució motivada en la qual, si escau, s'acordarà el dret a la devolució, es determinarà la persona titular del dret i l'import de la devolució.
Si dins el termini de sis mesos no hi ha resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu.
Article 36
Prescripció
Prescriu als quatre anys el dret a sol·licitar devolució d'ingressos indeguts.
El termini de prescripció comença a comptar-se des del dia en què es realitzà l'ingrés indegut i s'interromp per qualsevol acte fefaent de la persona obligada tributaria dirigit a l'obtenció de la devolució de l'ingrés indegut o per qualsevol acte de l'Administració que reconegui la seva existència.
Una volta es reconeix la procedència de la devolució, prescriu, així mateix, als quatre anys el dret per a exigir-ne el pagament. Aquest termini es compta des de la data de notificació del reconeixement de l'esmentada obligació.
Tot el que es disposa en aquest article no és aplicable als ingressos indeguts de dret públic no tributaris, que es regeixen per la seva normativa específica.
Sant Lluís, 16 de juliol de 2020
La batlessa
M. Carolina Marquès Portella