Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 6354
Resolució de 14 de juliol de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions per impartir formació professional per a l'ocupació, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat
Com a conseqüència de la crisi sanitària que ha provocat el coronavirus COVID-19, d'acord amb el que estableixen les autoritats sanitàries, el 13 de març de 2020 es va acordar la suspensió fins a una altra ordre de les accions formatives en modalitat presencial que gestiona, finança i autoritza el SOIB, i es va comunicar a les entitats de formació mitjançant notes informatives amb data 13 i 17 de març de 2020, respectivament.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, BOE número 67, de 14 de març de 2020, en l'article 9 estableix mesures mitjanes de contenció en l'àmbit educatiu i de la formació:
1.Se suspèn l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament que preveu l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats.
2.Durant el període de suspensió s'han de mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que resulti possible.
En aquest sentit, la Resolució de 8 d'abril de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), va establir unes instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020.
L'article 5 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOIB núm. 40 de 21 de març de 2020) estableix que:
L'òrgan concedent de la subvenció podrà acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada per la COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per executar el projecte subvencionat, o d'executar-lo totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin com a incompliment, a l'efecte de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció. Igualment, podrà acordar no suspendre els terminis quan la persona interessada en mostri la conformitat. Aquestes excepcions hauran d'acordar-se de manera casuística i sempre motivadament i ponderar els interessos en joc i l'interès públic.
D'altra banda, l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19 preveu que:
En els procediments de concessió de subvencions, les ordres i resolucions de convocatòria i concessió de subvencions i ajudes públiques previstes en l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que ja haguessin estat atorgades en el moment de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020 es podran modificar per ampliar els terminis d'execució de l'activitat subvencionada i, si escau, de justificació i comprovació d'aquesta execució, encara que no s'hagués previst en les bases reguladores.
El Consell de Ministres en la reunió de 28 d'abril de 2020 va aprovar el Pla per a la Desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia de COVID-19. En aquest context, s'ha aprovat l'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig pel qual es modifiquen diverses ordres per millorar la gestió de la crisi sanitària que ha ocasionat la COVID-19 en aplicació del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.
Per una altra part, en l'àmbit de la CAIB, s'ha dictat el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
En data 10 de juny de 2020 s'ha publicat al BOE núm. 163 el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Atès l'Acord de Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat.
D'acord amb la resolució de la consellera de salut i consum de 13 de juliol de 2020, per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer. Objecte
Establir les instruccions per a la transició cap a una nova normalitat després d'haver superat la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat.
Segon. Àmbit d'aplicació
Se circumscriu en l'àmbit de gestió del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en matèria de Formació Professional per a l'Ocupació en les accions formatives de les iniciatives següents que iniciïn a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució:
a) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors desocupats, en la convocatòria publicada l'any 2019
b) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors ocupats, en la convocatòria publicada l'any 2019
c) En l'oferta formativa de les convocatòries d'itineraris d'integrals d'inserció (SOIB Jove i Vulnerables) publicades l'any 2018
d) En Compromís de Contractació, en la convocatòria publicada l'any 2018
e) En la formació no finançada amb fons públics autoritzada pel SOIB durant l'any 2018 i 2019
f) En la formació en centres propis, a tota la formació aprovada o modificada durant l'any 2018 i 2019
g) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, programes mixts, en les convocatòries publicades l'any 2019
h) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, formació dual en sectors estratègics, en les convocatòries publicades entre els anys 2018 i 2019
i) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació formació dual col·lectius vulnerables, en les convocatòries publicades els anys 2017,2018 i 2019
Per a les accions formatives finançades amb les resolucions de formació g, h, i només seran d'aplicació els apartats tercer, quart (punt 1) i setè.
Tercer. Impartició de la formació
La Formació Professional per a l'Ocupació ha de reprendre la presencialitat a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució en els termes que estableixen els corresponents instruments jurídics. Això no obstant, segon l'evolució de la situació sanitària es podran plantejar fórmules mixtes d'alternança de presencialitat amb aula virtual i sistemes de comunicació telemàtics, amb les condicions que es determinin mitjançant una Resolució del president del SOIB.
Pel que fa a les accions de formació amb alternança amb l'ocupació, prèvia sol·licitud d'autorització per part de l'entitat, s'adoptaran criteris de presencialitat ajustats a cada projecte en funció de la recuperació de l'activitat econòmica
Abans d'iniciar cap acció formativa, el centre de formació haurà de presentar:
- Una declaració responsable d'acord amb el model que estableix el SOIB que compleix amb les mesures que estableix l'administració sanitària en relació amb els espais comuns i d'impartició de la formació i a la utilització dels equipaments i de les eines necessaris per desenvolupar l'acció formativa (annex I).
En el cas de les accions formatives d'idiomes de MECR, l'avaluació s'ha de fer en el moment que els centres oficials acreditats reprenguin l'activitat.
Quart. Justificació econòmica i terminis per presentar la justificació
1. Despeses que s'han de justificar
a) Per a les accions formatives i especialitats de les convocatòries relacionades l'apartat segon lletres A, B, D, F, G, H, I que hagin iniciat a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució, les entitats podran imputar les despeses que s'indiquen a continuació, sempre que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per executar l'activitat formativa i quedi degudament acreditat que siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica:
2. Terminis per justificar
Per a les convocatòries següents:
- Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 27 d'agost de 2018, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2019 i 2020.
- Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 27 d'agost de 2018, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions SOIB Jove Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2019 i 2020.
Els terminis per presentar la documentació justificativa que estableix cadascuna de les convocatòries de les accions formatives que, arran de l'ampliació de terminis per a l'execució, s'executin més enllà de dia 31 de gener de 2021, seran de 45 dies des que acabin les accions formatives.
Per a aquests dues convocatòries, així com en les mencionades en l'apartat cinquè 1a), les entitats beneficiàries podran presentar justificacions parcials de les accions o especialitats formatives subvencionades una vegada que hagin acabat, sense que s'hagi d'esperar a acabar tota la programació formativa per presentar tota la documentació justificativa de manera conjunta. El SOIB podrà fer pagaments parcials de la subvenció concedida per a la fase de formació un cop liquidades individualment les accions formatives que integren la programació formativa, i respectar, en tot cas, l'anualitat a la qual està previst el crèdit per a aquesta finalitat a la convocatòria.
Per a la resta de convocatòries i resolucions d'aprovació de programació els terminis màxims de presentació de justificació es mantenen.
Cinquè. Mòdul de pràctiques professionals no laborals
Excepcionalment, i prèvia sol·licitud al SOIB, quan el centre de formació no trobi empreses disponibles per tal que els alumnes facin el mòdul de pràctiques, les entitats de formació podran oferir les pràctiques no laborals en els seus centres i fer una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral.
En aquests casos, l'avaluació del mòdul de pràctiques professionals no laborals no requerirà la col·laboració de la figura del tutor d'empresa.
Sisè. Formació dirigida prioritàriament a persones ocupades
Les persones treballadores que es trobin en situació de desocupació com a conseqüència d'un ERTO derivat de la situació excepcional d'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, computaran com a persones treballadores ocupades a l'efecte de la liquidació econòmica de la subvenció i del compliment dels percentatges de participació de l'alumnat aturat i ocupat.
Setè. Alumnes de formació dual
Els alumnes d'accions formatives vinculades a contractes de formació i aprenentatge que afectats per un ERTO o que com a conseqüència de la situació de pandèmia hagin suspès o rescindit el seu contracte podran seguir assistint a l'acció formativa com a alumnes. Aquestes hores d'assistència seran justificables a efectes de la liquidació de la subvenció. En cap cas aquesta assistència pot suposar augmentar el nombre d'alumnes inicialment aprovat.
Les accions formatives finançades mitjançant les resolucions H i I podran iniciar-se amb alumnes que no hagin formalitzat el contracte de formació i aprenentatge, sempre que reuneixin els requisits següents:
- Que hagi estat seleccionat en el procés selectiu amb l'oficina d'ocupació.
- Que l'empresa que l'ha de contractar formi part de l'agrupació beneficiària de la subvenció i estigui en situació d'ERTO en el moment d'inici de l'acció formativa.
Per iniciar-se en aquestes circumstàncies, la meitat més un dels alumnes han d'haver formalitzat el contracte.
Per aquests casos, la durada dels contractes que es formalitzin una vegada iniciada l'acció formativa s'ajustarà a la data de finalització de la programació aprovada.
Vuitè. Aquesta resolució entrarà en vigor als cinc dies, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del SOIB.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 14 de juliol de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB,
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX I
DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DELS REQUISITS SANITARIS
Sr./ Sra.________________________________________________________, amb DNI: ____________________ representant legal de l'entitat ___________________________________________________amb NIF_________________ amb relació a l'acció formativa exp.: _____________núm. ordre: ________________i denominació________________________________________________________ amb data d'inici i final prevista:
______ / _______ /_______ - _______/ _______ /_______
Declar:
Que l'entitat de formació que represent compleix amb tots i cadascun dels requisits que estableixen les autoritats sanitàries per dur a terme l'activitat formativa presencial, en relació amb els espais comuns i la impartició de la formació, i la utilització dels equipaments i de les eines necessaris per desenvolupar l'acció formativa.
_________________, _______de _______________ de _________
[Rúbrica]