Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 6243
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació emissari submarí i abocament a la mar Edar Binidalí, TM Maó i Sant Lluis (15850/2011)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 44.4 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de maig de 2020,

«ATÈS QUE

1. El Projecte de Construcció de l' E.D.A.R. i l'emissari de Binidalí té un acord favorable de la Comissió Balear de Medi Ambient (CBMA) de data 12/6/2002.

2. L'oposició envers a la solució del traçat de l'emissari, es varen mantenir reunions amb l'Associació de Veïns de Binidalí i associacions ecologistes i es va proposar un canvi en el traçat i amb la tècnica de construcció de l'emissari que permet evitar l'afecció terrestre i marina.

3. L'emissari té un cabal de disseny de 3.500 m3/dia, per uns 20.416 habitants equivalents, i abocarà uns 3.500 m3/dia. LA DBO5 de l'aigua residual tractada serà <25 mg/l i 7,12 mg/l a l'efluent. Les obres previstes no comporten un augment de cabal i per tant les condicions de dilució seran les mateixes que les del projecte aprovat inicialment

4. L'emissari es construeix amb la tècnica de perforació horitzontal dirigida que permet salvar el desnivell i assolir el punt d'abocament previst a 500 m de la costa sense alterar-la. D'aquesta manera s'evita l'impacte directe sobre el barranc i la cala de Binidalí, i es minimitza l'afecció marina, especialment sobre les espècies bentòniques i les praderes de Posidònia existents

5. La zona afectada s'inclou dintre del LIC estatal ESZZ160002 “Canal de Menorca”, raó per la qual s'ha presentat l'Estudi de les Repercussions Ambientals (ERA) i s'ha obtingut informe favorable amb condicions de la Direcció General de la Sostenibilitat de la Costa i del Mar

6. S'assegura l'adopció de una sèrie de mesures preventives i correctores d'impacte amb 'aplicació d'un Pla de vigilància ambiental on s'indiquen els controls i el tipus i temporalització dels informes a realitzar

7. S'estableix que els treballs a la roca amb el trepant romandran prohibits de l'1 de mar al 15 de juliol, període de reproducció i nidificació de la baldriga baleàrica i la gavina de Audouin

8. Es realitzarà un reconeixement i seguiment de les comunitats bentòniques i les praderes de Posidònia i Cydomosea, previ a les obres i posteriorment durant el funcionament de l' EDAR, amb l'emissió dels informes pertinents

9. Els impactes negatius que es produiran durant el procés de construcció, seran contrarestats per la millora que sobre el tractament d'aigües residuals de la zona que suposa l'entrada en funcionament de l'EDAR i l'abocament amb l'emissari a més de 500 m de la costa

10. S'han realitzat consultes a totes les administracions afectades, vinculades a la protecció del medi ambient i a les entitats: Associació de Fondeig de Cap d'en Font, Associació Protejamos Biniparratx. Es compta amb informe favorable del Servei de Litoral i de l'ajuntament de Maó

ACORDA

en base als criteris establerts a l'article 44 de la llei 11/2006, de NO SUBJECTAR a Avaluació d'Impacte Ambiental el projecte i l'addenda posterior del “ Projecte refós del projecte constructiu de l'emissari de Binidalí, T.M. Maó sempre i quan es compleixin TOTES les mesures incloses dins del document ambiental, així com les proposades al present informe i al de les administracions, així com les següents condicions:

1. Complir amb el condicionant de la DG de Recursos Hídrics que indica que el programa de vigilància i control hauria de preveure les accions correctores a realitzar si els indicadors biològics mostren un empitjorament al llarg del temps i es constata que la causa és la instal·lació de l'emissari.

2. Complir amb els condicionats establert a l'informe de la “Dirección General de la Sostenibilidad de la Costa y del Mar”

3. Minimitzar la generació de residus, planificant-ne correctament la seva gestió (reciclatge, emmagatzematge i transport). Els residus d'envasos generats, (palets, bosses, sacs, etc) se separaran i es lliuraran a un gestor autoritzat.

4. Complir amb l'informe del Servei de residus i sòls contaminats. En cas que la gestió dels llots de dragat es dugui a terme en pedreres, s'han de tenir en compte les consideracions tècniques esmentades a l'informe a fi d'evitar-hi l'abocament directe dels llots de dragat sense cap tipus de caracterització ni tractament.

5. Disposar d'un equip de tractament de llot, consistent en un a bomba centrífuga

6. Desmantellament de les instal·lacions temporals que hi hagi, neteja i condicionament de les superfícies afectades, planificació de l'aplec, transport i emmagatzematge dels materials d'obra, principalment els plàstics de polietilè de la canonada, els sobrant i les restes de soldadura. L'aplec haurà de realitzar-se, si és possible, sobre zones desproveïdes de vegetació.

7. Planificació, delimitació, marcatge i minimització de l'àrea d'ocupació de les obres, de les instal·lacions temporals d'obra i de les zones de trànsit i moviment de la maquinària que permeti minimitzar la superfície afectada.

8. Utilització de maquinària de tipologia i dimensions adequades, de baix consum, i que estiguin en bon estat.

9. Protecció i control de la qualitat atmosfèrica: mesures encarades a disminuir l'abocament de partícules en suspensió durant les operacions de càrrega, descàrrega i transport de material (reg, lones, etc)

10. Planificació de les activitats per minimitzar la utilització de recursos (aigua, electricitat..),etc.

11. Respectar la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica a les Balears i la Llei 3/2005 de 20 de abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

Portar un rigorós i estricte control de les aigües depurades de l'EDAR, assegurant que en tot moment es respecten els objectius de qualitat establerts per la normativa vigent i, si s'escau, s'actualitzi l'autorització d'abocament pertinent.

12. No dipositar cap tipus de material sobre el fons amb Posidònia.

13. Disposar d'un protocol d'actuació davant els possibles abocaments de llots bentonítics,prevists o accidentals. En aquest protocol es preveurà un seguiment constant durant l'execució del PHD i es descriuran les accions a prendre, que inclouran la instal·lació de cortines anti-terbolesa envoltant en tot moment el nucli actiu

14. Realitzar analítiques fisico-químiques i microbiològiques abans i després de la construcció de l'emissari, que valorin l'estat de la massa d'aigua en diferents ubicacions, atès que ha passat molt temps des de la realització de les diferents immersions i analítiques del projecte

15. Contractar un auditor ambiental que acrediti que l'actuació es realitza segons el projecte i les condicions que s'hagin autoritzat i valori l'eficàcia de les mesures protectores, correctores i compensatòries aplicables. Es remetrà informe ambiental de fi d'obra, os es demostri la vigilància ambiental duta a terme, les incidències que hagin pogut aparèixer i l'estat final de l'actuació

Es recomana, si s'escau, realitzar una anàlisi del clima marítim i de la dinàmica litoral més profund, tant en aigües profundes com a la zona d'actuació.

S'insta a totes les administracions competents a que promoguin al màxim la reutilització de les aigües depurades.

Aquest informe s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques i territorials de les administracions competents.»

  

Palma, 5 de juny de 2020

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias